Jump to content

Men....... åssen våpen brukte han?


piren16

Recommended Posts

Vel så interessant er vel å få greie på hvordan vedkommende fikk dette våpenet (og ett til) i hende.

 

Og jeg kan ikke unnlate å komme tilbake til "hjemmebesøksparagrafen":

 

Alminnelige jegere og skyttere må stille opp, på 48 timers varsel, og vise politiet hver eneste våpendel, patron eller tennhette. Hvis de aktuelle tjenestemennene påstår de har fått ei "bekymringmelding", kan vi måtte gjøre det uten forvarsel.

 

Men "velkjente" personer, med kriminell historie som rulletekstene i en italiensk spillefilm, og som legger ut skriblerier om at de skal drepe andre mennesker, kan, i høyden, tas inn til en "samtale". Mot alt annet er de beskyttet, av alskens rettigheter.

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 7
  • Thanks 10
Link to comment
Share on other sites

hcandersen skrev (12 timer siden):

Uregistrerte, dødlige våpen.

Alle  våpen er i prinsippet dødelige, det er derfor de kalles "våpen".
Arbeidsredskap kan være våpen.  Veldig dødelige våpen.
I slaget ved Culodden (GB / Scotland)  døde 28 000 på en formiddag, de fleste ble slått i hjel med hammer.......

 

Link to comment
Share on other sites

Röda_Lacket skrev (13 timer siden):

Noen av vitnene har sagt at maskinpistolen så ut som et gevær. Kanskje en PPSh-41 også er en mulighet?

Siden politiet sier ukjent våpentype, lukter det Tokarev T33 og PPSh 41, som bruker samme type ammo, den russiske versjonen av den gamle Mauserpatronen, 7,62x25.
Brukt av USSR i nærmere 60 år.

 

Edited by piren16
Link to comment
Share on other sites

PeM skrev (På 28.6.2022 den 17.18):

Automatvåpen av en type som er ukjent for det Norske forsvar er alt vi vet.

 

Om det dreier seg opp PP Shpagina, så er ikke den ukjent for forsvaret, langt i fra.
Forsvarsmuseet har flere eks, feks fra Motstandskampen i Finnamrk under WW2 og sikkert noen fra Balkan på 90-tallet.
Noen av dem har vært brukt til opplæringsformål av norske spesialstyrker, man skal kjenne fiendens våpen og disse dukker opp over alt, særlig i utkantene av Afghanistan / Pakistan

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i likhet med Jegermeisteren mer opptatt av hvor og hvordan våpnene ble skaffet, en hvilke typer.

Men når en først skal spekulere, så gir et bildesøk av baggen/sekken fra åstedet mest sannsynlig er en "Head alpha sanyo monstercombi" 

Hvis vi antar det, sier google videre at den måler: 60Cm x 41Cm x 29Cm. En umodifisert PPSh er da for lang.

Så er det ganske lav skuddtakt på videoene som er publisert, MP38/40 er kun fullauto om den fungerer som den skal. 

At en ansatt i forsvaret ikke kjente igjen våpenet, betyr ikke at forsvaret ikke kjenner til våpentypen. Det finnes masse nyttig å jobbe med i forsvaret som ikke inkluderer våpen. 

 

Det står respekt av de som handlet og la gjerningsmannen i bakken, vet helt ærlig ikke om jeg hadde tenkt like klart i en sånn situasjon. 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

De skudda som lå strødd rundt på gata (så bare korte klipp på tv), så ut som helmantel og kanskje 9x19 eller 45 ACP?
Og hvor kom de fra?  
Antar at de ikke ramla ut fra et magasin, så hva er alternativet, løse skudd i lomma eller bagen?

Link to comment
Share on other sites

piren16 skrev (12 timer siden):

Alle  våpen er i prinsippet dødelige, det er derfor de kalles "våpen".

Så har vi jo de som på "nynorsk" kalles "non-leathal weapons" ....
Men det er i prinsippet dødlig å bli født også, så la meg besvare ditt spørsmål mer presist:


Uregistrerte, dødlige skytevåpen.


(Skytevåpen defineres i loven på slik måte: 

våpen eller andre innretningar som kan skyte ut, eller på annan måte sende ut prosjektil, gass, signallys, stråling, rakettar, eld eller liknande,

samt våpen som kan skyte ammunisjon utan prosjektil.)

Link to comment
Share on other sites

1. Slaget ved Cullodden Moor er relativt godt dokumentert. Wikipedia har en grei oppsummering https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Culloden

 

2. Det er ikke stort å skrive om våpnene. Vi vet ikke hva de er, så avisene kan ikke skrive om dem, og han har ikke fått dem på lovlig vis, så det nytter ikke å skrive om hvor lett det er å få våpen.

 

På et tidspunkt håper jeg noen skriver om hvor lett det er å skaffe ulovlige våpen, at det ikke nytter å begrense lovlig tilgang for å redusere antall ulovlige våpen, og hvor lite Politiet gjør for å komme disse våpnene til livs.  

 

K

Edited by M67
  • Like 4
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Culloden - litt "noenlunde fakta", ispedd en porsjon overtro:

 

https://www.abcnyheter.no/reise/inspirasjon/2020/05/03/195674369/culloden-moor-slaget-som-aldri-stilner

 

Culloden er et kjent slagsted, som er blitt "historisk", og kan vekke ulike følelser, som mange andre steder (les sjøl om Hafrsfjord - Stiklestad - Re - Stamford Bridge - Hastings -  Kosovo Polje - Tautobergerskogen - Waterloo - Gettysburg m/fl.).

 

Nederlaget for de skotske nasjonalisten ført til at "klansfolk" ble undertrykt, og skotske navn, tartarer m.m. ble forbudt. En "Mc Gregg" flyktet over Nordsjøen, slo seg til i Bergen, og fikk flere etterkommere. De endret navnet til Grieg, komponist Edvard og forfatter Nordahl (som kom tilbake til Storbritannia for å kjempe) var blant disse.

 

Nå er det akkurat vedtatt at Skottland skal ha ny folkeavstemming om sjølstendighet, 19. oktober neste år. Det gir ikke særlig høye odds å vedde på at Culloden (ved siden av olje og fisk) blir ofte nevnt i debattene om løsrivelse.

 

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

Jegermeistern skrev (8 minutter siden):

Det gir ikke særlig høye odds å vedde på at Culloden (ved siden av olje og fisk) blir ofte nevnt i debattene om løsrivelse.

 

Skottene er generelt mer opptatt av å nevne slaget ved Bannockburn. Synger om det gjør de og - "and sent him home - to think again"

 

Jegermeistern skrev (8 minutter siden):

Nå er det akkurat vedtatt at Skottland skal ha ny folkeavstemming om sjølstendighet, 19. oktober neste år.

Neste spørsmål er vel om de da også leter opp en Stuart og bytter ut Windsorene... Jeg drev forresten forbi Palazzo Muti for bare noen uker siden, men så ikke snurten av verken tartan eller Stuarts ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en av de som har vært utstyrt med dette dritt våpenet i det norske forsvaret. Og når først en idiot skulle gjøre noe slikt er det vel like greit at han ikke har fått hand om noe bedre. Måtte al slik gammel drit på avveie bli destruert samens med dem som innehar de.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (På 30.6.2022 den 11.23):

Nå er det akkurat vedtatt at Skottland skal ha ny folkeavstemming om sjølstendighet, 19. oktober neste år.

 

En presisering: Det er den skotske statsministeren, Nicola Sturgeon, og hennes flertall som har "vedtatt" denne folkeavstemmingen. Men den er ikke godtatt av party-Boris i den britiske regjeringa, og saken skal opp i den britiske høyesteretten. Stemningen i Skottland er ca. 50/50, kanskje fortsatt ei overvekt "NO", pga. alle uklare økonomiske aspekter. Og i tillegg kommer det vi kjenner fra ulike avstemminger her heime, hvordan resultatet skal tolkes, mht. valgdeltakelse etc.

 

Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

 

 

Irrellevant, ikke er vi i USA og de fleste MPer som finnes på private hender er tjuvgods

Enten fra norske eller tyske stat....

 

Å drifte 70 år + gamle automat våpen i dag, pågrunn av varierende stål og fjær kvalitet. Er nok en logistikk operasjon uten like, selv for en legitim organisasjon. 

 

Det er synd om kriminelle nettverk får en mulighet til å bytte ut antikvitetene, med gjenstander fra ukraina slik som etter krigene på balkan.

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (1 time siden):

de fleste MPer som finnes på private hender er tjuvgods

"liberated" er vel korrekt betegnelse. Men, etter krigen var forholdene noe forskjellig fra i dag og slike våpen ble også delt ut til svært mange "gode nordmenn" uten videre seremonier. Det stod mange tusen tyske soldater i Norge ved kapitalisjonen, og det var et fåtall norske soldater som skulle holde styr på dem til polititroppene og styrker fra England kunne komme til Norge. Mange av de våpen som dukker opp er nok tatt i mot i god tro og for å sikre landet i en vanskelig tid.

Link to comment
Share on other sites

Våpen fra 2. verdenskrig flyter ikke akkurat rundt i landet nå. Men på 60.tallet, da jeg var gutt, gjorde de det. Både på bygda på Sunnmøre, og oppe i Troms der en del av barndommen min ble tilbrakt. Oppe i nord så jeg en Brengun i privat eie, og han som eide den hadde ammo tll den også. Og noen lugerer og selvfølgelig en hel del mausere. Min far hadde flere. En av dem tilegnet han seg under krigen. Ett skole bygg som ble brukt som kaserne der oppe  brant ned, og en del mausere  ble flammenes rov. Under opprydding etterpå ble flere mausere med oppbrente og delvis oppbrente stokker dradd ut av tyske soldater som ble satt til å rydde, og lagt i snøen utenfor. Vaktholdet var nok så som så, for når natten kom var gutter frampå å sikret seg noen.  Blant annet min far som var tenåring da. Å spikke en ny stokk til den var ikke den største utfordringen den gang, men han hadde jo ikke patroner til den. Han fortalte at det var alltid mulighet til tuskhandel med tyske soldater. Foreldrene hans hadde høns, og egg ble byttet både mot patroner og bensin til motorsykkelen. I det hele tatt var ammunisjon utfordring den gangen, også etter krigen. Men far hadde en Webley revolver, og det sære kaliberet var ikke lett å få tak i. Så far byttet den bort  mot en hagle en venn av han hadde, siden far mente han  hadde mer bruk for ei hagle. Webley revolveren sendte sønnen til kameraten til sykehuset etter at han hadde prøvd den med en 9mm parabellum i tønnen. Faren hans hedde boret ut det ene kammeret i tønnen til 9mm, da han mente at det var nært nok original kaliberet. Det var ikke det. Jeg var jo ikke gamle karen da, men husker godt dramaet der både min mor, far og kameraten deltok i diskusjonen. " Hva nå?" Alle visste at legene ville rapportere dette, og at de måtte regne med at lensmann banket på dørene deres etterhvert. Alt far hadde, blant annet en blank liten "damepistol" som han kalte det, en Browning 6,35mm har jeg funnet ut senere, ble samlet sammen og de to kameratene tok en kveldstur med robåten til svigerfaren til kameraten og kom hjem med ingenting. På mange måter var 60 tallet en fin tid å være gutt, til tross for risikoen som alltid var der.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...