Jump to content

Grunneier fra byen - Beste kaliber for demping


jjrckd

Recommended Posts

Ifm generasjonsskifte i jaktvaldet jeg jakter så har det dukket opp "byfolk" på en av gårdene. Trivelige folk men de har uttrykt at de ikke liker at det skytes på bøene på morgen og kveld. Har fått beskjed av valdleder at jeg ikke trenger å ta hensyn til dette men som en av få utenbygdsjegere i et veldig godt terreng så tenker jeg at det kan være lurt å gjøre noen tilpasninger som gjør at opplevelsen av at jeg jakter blir litt bedre for disse bekymrede byfolka. Spørsmålet er derfor hvilket kaliber egner seg best for demping? Overlydssmellen vil man selvfølgelig ikke bli kvitt men er det mindre overlydssmell i et grovt kaliber i lavere hastighet enn det er i et fint kaliber med høyere hastighet? Vil en moderat ladet 338 Federal kunne dempes mer enn en hissig ladet 6,5x47?

 

Begrepet "dempes mer enn" er selvfølgelig ikke korrekt men dere forstår jo sikkert hva jeg mener..

Link to comment
Share on other sites

Jo mindre kule, jo mer strømlinjeformet kule, og jo lavere hastighet - jo mindre kulesmell.

Størst mulig demper fjerner mest mulig skuddsmell, så ville starta der. Med et normalkaliber, med minst mulig krutt…

 

Generelt hører en ikke mye til et dempet rifleskudd 500m unna

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Når du har demper på reduserer du munningssmellet, men kulesmellet blir du ikke kvitt. En viktig ting med kulesmellet er at det er retningsavhengig. Skyter du i retning av et hus høres lyden godt, men om du skyter bort fra huset vil de ikke høre noe. Velg derfor skuddvinkler og poster der du kan skyte vekk fra følsomme byfolk.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Jo mindre kule, jo mer strømlinjeformet kule, og jo lavere hastighet - jo mindre kulesmell.

 

 

Er det logisk å tenke at BC også sier noe om kulesmellet? Lyd=energi og ei kule som flyr godt bør jo i teorien avgi mindre energi til omgivelsene under flukten.

 

Per-S skrev (32 minutter siden):

Skyter du i retning av et hus høres lyden godt, men om du skyter bort fra huset vil de ikke høre noe. Velg derfor skuddvinkler og poster der du kan skyte vekk fra følsomme byfolk.

 

Helt klart. Været spiller også inn. Samme med terreng. Kan gjøre mye her men utfordringen er selvfølgelig at det også begrenser mulighetene for jakt da en i tillegg til hvordan en beveger seg i terrenget ift vitring og dyrenes trekkruter også føler en må ta hensyn til skuddvinkler pga oppfattet lyd så begynner det å bli vanskelig. Hvis jeg klarer å reduserer oppfattet lyd ved å redusere munningssmell (lengre løp, større demper) og kulesmellet ("optimalt" kaliber?) så føler jeg at jeg har gjort mitt uten at det påvirker mulighetene mine.

Link to comment
Share on other sites

jjrckd skrev (1 time siden):

Hvis jeg klarer å reduserer oppfattet lyd ved å redusere munningssmell (lengre løp, større demper) og kulesmellet ("optimalt" kaliber?) så føler jeg at jeg har gjort mitt uten at det påvirker mulighetene mine.

Det ene utelukker ikke de andre, det blir bare flere forhold som må vurderes. Selv prøver jeg å planlegge slik at jeg kan snike meg inn på en av flere poster som er plassert slik at jeg får trygge skuddvinkler med minst mulig lyd.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kjære vene. Verden går ått skogen! Byfolka må forstå at livet på landet vil ikke endres på deres premisser. Hvis du vil være super hyggelig, ta dem med, skyt med dempet børs i normal kaliber. Vis at dette ikke er farlig når det gjøres riktig på alle måter. Evt fortelle dem at de kan ikke drive med plenklipping. Da blir du krenka! De får finne frem ljå og sigd. Helst sitte på rommet sitt og late som de ikke eksisterer, som Harry Potter. Verden går bare en vei.

Link to comment
Share on other sites

Hirgon skrev (3 timer siden):

Kjære vene. Verden går ått skogen! Byfolka må forstå at livet på landet vil ikke endres på deres premisser. Hvis du vil være super hyggelig, ta dem med, skyt med dempet børs i normal kaliber. Vis at dette ikke er farlig når det gjøres riktig på alle måter. Evt fortelle dem at de kan ikke drive med plenklipping. Da blir du krenka! De får finne frem ljå og sigd. Helst sitte på rommet sitt og late som de ikke eksisterer, som Harry Potter. Verden går bare en vei.

Er vel litt dumt å legge seg ut med grunneier(slik jeg forstår dette er).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den ene vil kanskje helst bli en del av lokalmiljøet og det blir de ikke om alle andre danser etter deres pipe. 

Så med mindre området i dag er helt vill vest syns jeg ikke man skal ta veldig mye hensyn til det de sier. Det har jo også en av de andre grunneierne uttrykt til deg. 

Edited by Haavard
Link to comment
Share on other sites

Det skal og nevnes at folk er utrolig flinke til å irritere seg over støy. Gressklipping, motorsag, motorsykkel, snøskuter, vannskuter, fyrverkeri, oppussing. Spesielt støy som de anser som unødvendig blir et irritasjonsmoment. Har man gjort sitt for å ikke bråke unødvendig, vil det nok blidgjøre de fleste. 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, jjrckd said:

Artig at du ser slik på det. Jeg anser det som en gylden mulighet for å bruke ennå mer tid og penger på jakten etter det «ultimate» kaliberet😂

 

Og samtidig kan du klage på byfolk, det er jo vinn-vinn det her! 

 

For noen uker siden sto jeg i grava og debugget skiveelektronikk og kan bare bekrefte det @M67 skriver om hastighet og bc. Det var en del forskjell på 770 og 870 m/s. 

 

Du skal ha et pipesett i 8x57is og en stor demper. Så lader du med 220 grs Sierra Game King. Den har BC som Norma Diamond Line og holder sammen i den lave farten den får. Fordi gasstrykket er lavere enn i 308 win og kruttmengden mindre enn i 30-06 blir smellet mindre også. Og til forskjell fra 338 Fed kan du greit kjøpe ferdigammo hvis det er krise. 

Link to comment
Share on other sites

boble skrev (2 minutter siden):

Du skal ha et pipesett i 8x57is og en stor demper. Så lader du med 220 grs Sierra Game King. Den har BC som Norma Diamond Line og holder sammen i den lave farten den får.

Jeg ville gått med 308Win, om man først skal spesialbygge. Pipe med stigning til å håndtere 220gr + kuler, jaktet med de tyngste jeg fant forsvarlig. Både Hornady og Nosler har spesialkuler for subsonisk i denne vektklassen, 220gr Ballistic Tip, og 190gr Sub-X. Disse ekspanderer i "enhver" hastighet, og man kan eksperimentere seg ned i hastighet til det knapt er lovlig, eller videre, til det knapt høres. (Nå blir jeg vel utestengt for å oppfordre til ulovligheter igjen - men det var vel småvilt det var snakk om ;) )

Alternativt opp, til 458Socom eller noe - men det blir ikke livlig på hjort OG stille det heller. Men kan være bra stille og lovlig også. Eneste som er sub, og lovlig, er vel de ulike 50ene, Whisper, Førland, osv.  

Men en vanlig 308, og litt kreativ lading, og Hausken Whisper Extreme blablabla- demper, det hjelper en del.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hirgon skrev (15 timer siden):

Kjære vene. Verden går ått skogen! Byfolka må forstå at livet på landet vil ikke endres på deres premisser

 

Tjaaa - ? Det spørs jo hvor stor grunneier en-eller-annen "by-person" måtte være, det. Den som blar opp etpar milliarder, kan kanskje "endre livet på landet" i en del områder:

 

https://www.nrk.no/trondelag/norges-storste-private-eiendom_-meraker-brug_-legges-ut-for-salg-1.15997651

 

På den andre siden, hvis det er Jeff Bezos eller emiren av en eller annen diktatorisk oljestat som blir eier av Meråker kommune, er det mulig de ikke bryr seg så mye om hva som måtte skje på disse kvadratkilometrene.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 timer siden):

Men en vanlig 308, og litt kreativ lading, og Hausken Whisper Extreme blablabla- demper, det hjelper en del.

 

Dette ble jo plutselig skikkelig interessant.

 

Men holder det med en "vanlig" 308-rifle, eller må man over på ganske bratt riflestigning for å stabilisere 220-grainere?

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner vi å snakke. Midlertidig konklusjon så langt er tung kule med gode flyegenskaper ladet til en lav men fornuftig hastighet. Skal en holde seg i overlydsområdet, og det skal jeg, så skiller jo kuler som Gameking, Accubond LR og ELD-X seg ut som gode kandidater. Av de 2 sistnevnte så kan både kuler i .308 og .338 være aktuelle. Skal en tenke fremover og ta hensyn til et kommende blyforbud så har Barnes sin LRX kule i både .308 og .338. Utfordringen med blyfritt er lengde på kula så her tenker jeg at .338 Federal vil miste såpass mye hylsevolum til kula at en ikke vil klare å oppnå en fornuftig hastighet som sikrer god nok ekspansjon. +1 for .308 på dette punktet.

 

Har tidligere hatt en heldempet .450 Marlin som aldri ble prioritert brukt på jakt så subsonic er ikke noe mål for meg. Ser dog at ei .308 pipe som stabiliserer lange tunge kuler i moderate hastigheter jo nødvendigvis ville måtte ha en snurr som er i nærheten til at den også muligens ville kunne stabilisere kuler i sub hastighet så om ikke annet enn for moro skyld så gir dette også +0,5 for .308 pga tilgang til dedikerte sub kuler i dette kaliberet..

 

Videre så har det seg slik at jeg allerede har .338 (og at jeg ikke har .308) så gir .338 +0,5 for at jeg kan bruke en del kuler omhverandre. I tillegg så står jeg på trappene til å begynne med kulestøping til .338 så da er det +1 her for .338.

 

Valgets kvaler altså..

Edited by jjrckd
Link to comment
Share on other sites

Viktig faktor i smellet er jo kruttet ditt. Som M67 nevner, kreativ lading. Jeg har kombi i .308, og lader til denne. Bruker 28 grs krutt  og det smeller definitivt annerledes enn Norma Jaktmatch/trainer. Ja, ammo er innenfor reglene 😉

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som innflytterne allerede har bestemt seg, så bare skyt ivei. Så sant du ikke, som Per-S sier over her, skyter i retning boligen, så kommer de ikke til å merke en smell i ny og ne. Har da sittet i hus på bøjakta mens det har blitt skyting 100 meter unna, hørte ikke et kvekk. En god demper er uansett bra for øra, og ikke støkker man dyra like mye heller. Det M67 sier at man skal ta hensyn, er jo en selvfølge, men det gjelder begge veier. Skal dem komme å lage kvalm for noe som er tradisjon, ser jeg ikke noe som helst problem med å fortsette en hevdvunnen tradisjon. Byfolk suger.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

B686SP skrev (2 timer siden):

Det M67 sier at man skal ta hensyn, er jo en selvfølge, men det gjelder begge veier. Skal dem komme å lage kvalm for noe som er tradisjon, ser jeg ikke noe som helst problem med å fortsette en hevdvunnen tradisjon. Byfolk suger.

 

Ja. Det er faktisk byfolkas jobb å tilpasse seg her - alle blir lykkeligere av det. Og det sier jeg som byfolk på bygda selv.

Link to comment
Share on other sites

Var det ikkje ein av lyddemparprodusenbtane (Atec?) som lanserte si eiga patron for lovleg storviltjakt med subsonic?  Har ikkje sett noko om det sidan, så det vart vel neppe nokon stor suksess.

 

Edit:  Her var den:

 

Edited by beaker
Link to comment
Share on other sites

Terje338 skrev (9 timer siden):

Meiner dokke at ei moderat lada 308w er stillere en ein 6.5? Mi oppfatning er minst mulig diameter på kula for å få den still. 

Er vel ikkje nemnt kva vilt som skal jaktast på?

308 fordi patronen er mindre temperamentsfull når en reduserer ladningene, man får større utvalg av kuler, 220gr >140gr, 8" stigning stabilserer mange tunge kuler, også i subsonisk fart, igjen, patronen "tåler" bruk av raske krutt bedre, osv. 
En tilsvarende 6.5, i volum vs kaliber er vel 6.5 Grendel kanskje, og det høres litt spedt ut, den er ikke storviltkapabel FØR du lader den ned engang. På andre siden trenger du ikke lade den ned...

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, M67 said:

En tilsvarende 6.5, i volum vs kaliber er vel 6.5 Grendel kanskje, og det høres litt spedt ut, den er ikke storviltkapabel FØR du lader den ned engang. På andre siden trenger du ikke lade den ned...

 

...men det er jo så mye mer praktisk å bruke "enough gun" så man slipper å bekymre seg for anslagsenergi og kulevekt og tull med ladninger like heite, hissige og lunefulle som en forsmådd flamencodanserinne. 

 

Og ethvert møblert hjem bør ha en 308. 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, M67 said:

308 fordi patronen er mindre temperamentsfull når en reduserer ladningene, man får større utvalg av kuler, 220gr >140gr, 8" stigning stabilserer mange tunge kuler, også i subsonisk fart, igjen, patronen "tåler" bruk av raske krutt bedre, osv. 
En tilsvarende 6.5, i volum vs kaliber er vel 6.5 Grendel kanskje, og det høres litt spedt ut, den er ikke storviltkapabel FØR du lader den ned engang. På andre siden trenger du ikke lade den ned...

 

 

K

Eg meiner no at eks min 6mmbr eller 6xc er stillere en nokon 308win eg har hørt. Rekner med hjorten dør like lett av ein 6mm så ein 308 i reduserte ladninger og. Merklig nok er 6mm ein av dei mest brukte kaliberene på hjortejakt i Skottland. Og det er lettere og treffe godt med ein 6mm vs ein potetkaster av ein redusert 308w.

Link to comment
Share on other sites

Må nesten teste litt her tror jeg. Har ei pipe i 6,5x47 liggende så får jeg låne noe i .308 og se. Holder en liten knapp på ei 200grs 308 kule med v0 på 650 eller deromkring fremfor en 130grs 6,5 kule med v0 på 830. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk fra 9,3x62 til 6,5x47L, begge med demper. Det er stor forskjell. Dette var før Creedmoore. Hadde kanskje valgt den foran x47L i dag. Tanken var minst mulig hylse, med ikke altfor tregt krutt. Det minste lovlige som kan felle elg lovlig. Minst mulig rekyl og smell. 140 gr Woodleigh for å sikre ekspansjon og gjennomtrengning til tross for beskjeden ytelse.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
beaker skrev (På 12.6.2022 den 21.30):

Var det ikkje ein av lyddemparprodusenbtane (Atec?) som lanserte si eiga patron for lovleg storviltjakt med subsonic?  Har ikkje sett noko om det sidan, så det vart vel neppe nokon stor suksess.

 

Edit:  Her var den:

 

 

Altså. Jeg tror at hovedproblemet er mangel på produksjon, ikke mangel på interesse.

 

Det er minst 4 av oss i landet som er interessert i sub-sonisk på hjort, og sikkert minst et dusin i utlandet.

 

...

Vil uironisk ha pipe for .510 Førland/Whisper til Sauer 404, men usikkerhet rundt produksjon gjør det litt vanskelig å investere.

Edited by Red FR
Link to comment
Share on other sites

Red FR skrev (11 timer siden):

 

Altså. Jeg tror at hovedproblemet er mangel på produksjon, ikke mangel på interesse.

 

Det er minst 4 av oss i landet som er interessert i sub-sonisk på hjort, og sikkert minst et dusin i utlandet.

 

...

Vil uironisk ha pipe for .510 Førland/Whisper til Sauer 404, men usikkerhet rundt produksjon gjør det litt vanskelig å investere.

 

Atec har lagd noe i .416 og .500 som etter sigende skal fungere veldig bra. Utfordringen er å få kjøpt det. Etter diverse telefoner og e-poster så klarte jeg å få tilbud på løp, demper, hylser og dier i .416 Atec til Sauer 202. Husker ikke eksakt hva prisen var men lå vel omtrent 10k over det jeg betalte for komplett custom heldempet våpen med 2 løp i .450 Marlin (riflestigning for subladninger og for overlydsladninger). Ble ikke noe kjøp..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nuvel, pris har til nylig vært 22000kr for løp, demper, dier og kuler. Mistenker at enkelte komponenter er utelatt i sammenlikningen. 
 

tilgjengelighet har ikke vært et problem. 202 løp var på lager når du forespurte og er det ennå. 

 

uansett, ift problemstillingen, minst mulig kaliber med minst mulig og raskest mulig krutt gir minst smell. Mer effektiv demper hjelper på kruttsmell og kun det. 
 

i praksis er en 6,5 med lettest lovlig kule, ladet til lavest lovlig fart ift kulevekt det beste sammen med mest mulig effektiv demper. 
 

Til min jakt med samme inngangsverdi, dog mest av egeninteresse, bruker jeg 85grs kuler i 6,5. bråker som stinger i salongrifle uten demper. Funker som Tor’s hammer på alt jeg skyter på. 
 

Vet praktisk at 6XC gjør samme jobb med lik kule og bråker mindre, men det som står bak på hylsa har betydning avhengig av hva man skal skyte på. 
 

større kaliber enn 6,5 bråker mer. Resultatet er det samme om skytter gjør ellers lik jobb. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...