Jump to content

Hvor ofte pusser dere pipa og hva bruker dere ?


MatsPelle

Recommended Posts

Etter å ha samla gjengen på banen i dag og kosa oss max så var det en ting jeg fikk lyst til å spørre dere her inne om. Det jeg lurer på er hvor ofte er det dere pusser pipene deres!
Vi har vel diskutert det meste sånn mellom oss, men akkurat puss har vi vel aldri snakka om noe særlig. Det som er litt gøy er jo at man til stadig oppdager hvor forskjellig de rundt seg gjør ting. Jeg personlig liker å ha pussa rifla om den har gått 100 skudd eller om den har blitt utsatt for fukt, eller om den ikke skal brukes over en lengre periode. Dette betyr altså at om jeg skyter 50 i uka med den rifla og bare har vært på banen så pusser jeg pipa 2 ganger i måneden, når vi snakker om 6,5 eller 308. Når det kommer til 22lr så er jeg rimelig lat og pussa rifla når jeg kjøpte den fra butikken, ellers så har jeg rengjort kammeret for hver 500 den har gått. Har ikke hatt noen endringer i presisjon og skulle det heller ikke forekomme så blir den heller ikke pussa med det første bikka 5000skudd. Magnumen pusser jeg for hver tur jeg er på banen, men dette er mer fordi jeg ikke skyter med rifla så jevnt og dermed drar jeg gjennom litt etterpå fordi jeg ikke alltid vet hvor lenge den blir stående.

Når jeg pusser så pusser jeg ikke til 100% rent, men du må se etter på lappen for å se at det er dritt der enda "om det ga mening" si 98% rent. 

Metoden er rimelig rett fremm:

1. Drar gjennom noen våte propper med CLP 

2. Tar stanga med bronsebørsten "bruker bare nylon på 22lr" og drar 10-15 drag

3. Noen tørre propper dyttes gjennom

4. Noen propper med CLP dyttes gjennom

5. Mer pussing med børsten

6. En våt propp dras gjennom

7. Nå er det stort sett lite igjen og jeg drar gjennom 1 våt lapp 

8. Drar gjennom en tørr lapp og sier meg ferdig om jeg er tilfreds. 

Kammer rengjøres med CLP, børster, pirkeverktøy og lapper. Før den tørkes med tørre lapper. 

 

Til våpenpuss så bruker jeg:

- Hele pussestokker med gummibelagt

- Bronse eller nylonbørste

- Bore tech clp 

- propper/lapper

 

Denne frekvensen på puss, disse produktene og denne fremgangsmåten er jo noe akkurat jeg gjør. Det som skapte mobbinga i dag var jo at vi alle gjorde det helt forskjellig. 

 

Kompis 1: 

Pusser alle rifler for hver gang han har brukt de, bruker mange forskjellige kjemikalier i prosessen, mye utstyr og er veldig nøye med å la pipa stå insmurt i olje til den skal brukes. Da drar han gjennom tørre lapper for å få vekk oljen.

 

Kompis 2. 

Pusser alle riflene etter endt elgjakt og thats it. Kjøpt noe pussesett på biltema, bruker WD40 og biltema sin våpenolje når han pusser. 

 

Kompis 3. 

Pusser når han har ett nytt våpen og pusser ikke noe særlig siden. Han kjøpte en sauer 100xt i 6,5 x 55 året 2019 og har nå dytta gjennom 2000 skudd uten noe pussing. Bruker enda av våpenolja han rappa fra forsen på slutten av 90 tallet og noe alla biltema pussesett. 

 

Hvor nøye er dere med pussinga og hvilke kjemikalier bruker dere? 

 

Link to comment
Share on other sites

Er så lat at jeg har en pusse-stang og Ballistol i bilen.

Etter en tur på banen "fyller" jeg pipa med Ballistol og lar det virke til jeg er hjemme, kommer hjem og drar en propp eller tre gjennom før jeg kjører børsten gjennom noen ganger og kjører en prop med olje gjennom og lar det virke litt før jeg pusser det rent. 

Etter jakt kommer det veldig ann på dagen. Har det regnet så dusjer jeg våpenet med spray etter å ha tatt av siktet og tørker rent når jeg kommer hjem og lar det tørke.

I fint vær så kan pipa få en våt propp eller litt spray i løpet før jeg pakker det ned.

 

Kjører alltid en propp gjennom løpet før jeg går på jakt/skyter siden de oftest står med olje i løpet.

Link to comment
Share on other sites

jeg har fått en del piper på benken som det kun er brukt CLP..og div..oljer derav også WD40 med mere.. som ikke samler slik de en gang gjorde.. felles for alle var at de ikke har klart å fjerne karbon i løpet med olje og bronsebørste.. og det hadde dannet seg en "carbon Doughnut" rett etter kammeret som ødela presisjonen.. kan faktisk ikke huske å ha sett i en eneste pipe som har gått over 500 skudd.. og der eier mener å ha god kontroll på pusse rutinene som ikke har hatt nevnte "smultring" i en eller annen grad.. eller en antydning til en..(som ikke bruker remedier som fjerner karbon)

 

Skal en få bort karbon uten å bruke slipe midler så må en bruke karbon remover.. hyppig..

 

bore bright.. Gold Medallion.. Autosol.. kan brukes med forsiktighet for å få bort karbon.. Bore Tech camelon er også supert.. 

 

Av mere "tradisjonelle" remedier så fungerer Wipe Out Patch out.. i kombo.. med wipe out accelerator .. eller Bore Tech carbon remover og Bore Tech Eliminator i kombinasjon.. vanlig clp våpen olje har jeg sluttet å bruke for mange år siden.. det er rett og slett bortkastet tid.. 

 

Wipe out har anti-korrosive egenskaper så de legger igjen beskyttelse i løpet etter bruk.. utvendig så blir selvfølgelig våpen olje/fett brukt.. skal et løp/våpen ligge lenge så er det bedre å mette stålet med våpen fett en med olje med tanke på beskyttelse..

 

Jeg har "reddet" mange løp som gikk fra å samle 5 skudd på "klistrelappen" til å sper 5..10..15..20 cm på 100m og felles for alle løp var at de var "pusset" godt.. med børste og olje.. men når en gikk inn med borescope så var løpet fullt av mantel og karbon..med tilhørende "smultring" 

 

Som jeg sier.. "- det plager ikke meg at du ikke pusser våpenet ditt riktig" men å stikke hodet i sanden og hevde at bronsebørste og olje gjør løpet helt reint..😅 blir bare naivt..

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Pusser litt slik du beskriver og «kompis1», avhengig av hvor mye det er skutt, og hvor i sesongen jeg er i forhold til skyting på banen vs midt i jakta. 
 

Standard «enkel» puss: Bruker hel Tipton pussestokk, innfører, bronsebørte påsatt pussepropp. 
 

Skubber gjennom fra kammer og ut pipa, skrur av bronsebørste, monterer igjen og ny propp. (Drar gjennom 10-12 ganger (tørre propper innimellom og tør til sist (eller våt propp om våpenet skal stå en stund)). Kjemo-mekanisk (mest mekanisk) rensing. 
 

Bruker til dette: Break Free CLP, Brunox våpenolje, Super 1 våpenolje, Butchs GUN Oil eller tilsvarende. Bruker ikke vannbaserte stoffer til dette. 
 

For grundigere puss for å fjerne event. mantel - annet regime. 
 

Under jakta er det ofte bare inn/ ut med en propp (tørr eller våt avhengig av om jeg er på vei ut eller inn) med eksempelvis Butches GUN oil eller Break Free CLP. 
 

PS! Sjekker pussen med boreskope innimellom. 

Edited by OptiBond FL
Link to comment
Share on other sites

Jeg pusser ganske sjelden. Først og fremst hver gang jeg har vært ute på jakt i vått vær. Ellers blir det nok ikke mer enn ca én gang i året for konkurransevåpen.

 

Jeg liker best å bruke propper i riktig kaliber, da både med og uten bronsespon. I felt blir det ofte boresnake. Biltemas våpenolje på sprayboks, er favoritt.

 

 

( Jeg vet jeg har vært blant dem som har vært ivrig i å få folk til å slutte å slurve med å kalle piper for løp. Men i dette tilfellet er riktig å kalle det pusse løpet, ikke pusse pipa. )

 

 

 

 

 

 

Edited by amatør
Link to comment
Share on other sites

Jeg pusser løpet og kammeret etter hver runde på banen, og etter hver jaktdag om det er fuktig vær eller nedbør. Den enkle pussen omfatter grovrengjøring og fjerning av vann/fukt med en tørr pussepropp (eller to), drar så gjennom med en oljedynket propp og tørrpusser før neste gangs bruk. En mer omfattende puss skjer etter vårens treningsøkter. Da bruker jeg i tillegg bronsebørste og pussepropper med JB-pasta før jeg oljer løpet. Verktøyet for øvrig er en tredelt pussestokk i aluminium.

 

Jeg pusser/oljer ellers pipa etter hver dag i felt, og rengjør/oljer sluttstykket og mekanismen for øvrig ved behov. Smøremiddel er tyntflytende olje, samt syntetisk teflon på glidende komponenter. Noen vil nok synes mine rutiner for våpenstell er i overkant omfattende, men jeg har et snev av OCD og synes også det er viktig å ta vare på verdiene. Min første hagle, en Sauer & Sohn mod. 8 fra 1972, er fremdeles uten rust, og bortsett fra noen riper ser den ut som den er tatt rett ut av butikken 🙂.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (3 timer siden):

Hugsar ikkje kva det heiter men "barberskummet" lurar på om det heiter forrest gum foam eller Noko sånt er det bra nok for og unngå desse problema som @Sunnmøring refererer til?


om en har god tid og legger i skum mange ganger og flittig bruker bronse børsten mellom hver gang så vil en fjerne det.. men la det virke 60 min hver gang i stedet for de 15 min som står på bruksanvisningen.. Husk på at karbon i pipen har lagt seg der lag på lag.. og en fjerner det også lag på lag..

 

amatør skrev (3 timer siden):

Jeg liker best å bruke propper i riktig kaliber, da både med og uten bronsespon


VGF propper i riktig kaliber er i min bok bedre enn filler/pusselapper.. om en skal bruke lapper så bruk i hvert fall pusse jag i riktig kaliber..

 

bardp skrev (3 timer siden):

De senere år har jeg pleid å dra gjennom med med en fille eller to med dette stoffet på etter vær skyting. Ser ut til og holde pipene rene og fine.

https://skytterlinken.no/eliminator-bore-cleaner


Når en først har fått løpet rent.. er dette en glimrende måte å vedlikehold det på..

 

Å pusse løpe er noe av det kjedeligste jeg gjør.. så når pipen først er blitt ren så vedlikeholder jeg det med overnevnte metode etter skyting.. eller det jeg gjør..etter skyting så kjører jeg pussepropp fuktet med wipe out patch out og accelerator gjennom løpet.. og lar det ligge.. om jeg går forbi laderommet noen timer senere så kjører jeg på ny gjennom en fuktig propp.. så lar jeg det ligge til dagen etterpå..  dagen etterpå..så fukter jeg en nylon børste og kjører denne gjennom løpet noen repetisjoner før jeg tørrpusser med propper.. da er løpet som regel reint.. men skjøt jeg 200skudd den dagen.. så er ikke løpet fritt for karbon.. dvs.. hele pipen er ren utenom de første 5-10 cm etter kammeret.. og det er her "problemet" ligger.. da må en gjenta repetisjonen med våte lapper til alt er borte.. eller en bruker bore bright/GM/camelon Autosol eller lignende på de 5-10 cm etter kammeret..

Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (9 timer siden):

Bore Tech carbon remover og Bore Tech Eliminator i kombinasjon.. vanlig clp våpen olje har jeg sluttet å bruke for mange år siden.. det er rett og slett bortkastet tid.. 

 

Om jeg stikker å kjøper Bore Tech Eliminator, Bore Tech Carbon remover og Bore tech copper reomver har jeg da bra nok kjemikalier til å få pipa rein? 

Om jeg endrer fremgangsmåte til denne, kommer jeg da i mål?

1. Dra gjennom våte lapper med Eliminator

2. Pusse noen reps med bronsebørse

3. Noen tørre propper for å få ut dritt

4. Mer våte lapper med eliminator 

5. Pusser igjen med børsten

6. Tørre propper 

7. våt propp med carbon remover

8. pusser 

9. våt propp med caron remover

10. pusser med børste igjen

11. Tørre propper 

12. Nylonbørste sammen med carbon remover for å pusse fem og tilbake de 10 førte cm fra kammeret og tilbake

13. Tørre propper

 

Til de løpa som også får blyfrie kuler så bruker jeg da kanskje copper remover mellom punkt 6 og 7.

 

Hva mener sjefen? :) 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

MatsPelle skrev (7 minutter siden):

Om jeg stikker å kjøper Bore Tech Eliminator, Bore Tech Carbon remover og Bore tech copper reomver har jeg da bra nok kjemikalier til å få pipa rein? 


Ja du har i hvert fall alle forutsetninger for å få ett godt resultat..

 

MatsPelle skrev (9 minutter siden):

Om jeg endrer fremgangsmåte til denne, kommer jeg da i mål?

1. Dra gjennom våte lapper med Eliminator

2. Pusse noen reps med bronsebørse

3. Noen tørre propper for å få ut dritt

4. Mer våte lapper med eliminator 

5. Pusser igjen med børsten

6. Tørre propper 

7. våt propp med carbon remover

8. pusser 

9. våt propp med caron remover

10. pusser med børste igjen

11. Tørre propper 

12. Nylonbørste sammen med carbon remover for å pusse fem og tilbake de 10 førte cm fra kammeret og tilbake

13. Tørre propper

 


Eliminator inneholder både mantel og carbon fjerner.. carbon remover er bare mere konsentrert..

 

start med carbon remover.. la det virke litt.. (husk at Eliminator tar mantel.. den vil også løse opp bronsebørste og ved bruk av bronsebørste så vil det komme falsk indikasjon på kopper ved at stoffet angriper bronse/messing.. så jeg bruker nylon børste fra bore Tech som ikke har messing/bronse i seg.. du kan fint ha både Eliminator og carbon remover på samme proppen samtidig.. en kaliber spesifikk propp fjerner det som er oppløst etterhvert.. så jeg bløter opp løpet.. lar det ligge..tilfører remedier på nytt en stund senere.. lar det ligge til dagen etterpå.. for så å kjøre gjennom nylon børsten noen repetisjoner.. så tørrpussing..

 

Er det kun snakk om 5-10 skudd.. propp..remedier..5 min virketid..noen drag med nylon børste..tørrpuss..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Etter hver skyting (som er over 20 skudd) bruker jeg Gold Medallion og en brosnjebørste 10-20 drag. så vanlig våpenolje på 10 lapper etterfulgt av 10 tørre lapper.

PÅ de 2 pipene jeg bruker mye nå ser jeg at dette er nok i et borescope. de blir blank og fin, uten karbon eller mantel.

dette i 260Rem&6,5PRC

Edited by pererik
la til kalliber
Link to comment
Share on other sites

Metoden med å helle kokende vann gjennom løpet fungerer også bra. Har reddet noen piper som har mistet presisjon.

Hva som kommer ut er jeg ikke sikker på, men er noen svarte flak blant annet. Mulig det er karbon.

Link to comment
Share on other sites

MatsPelle skrev (2 timer siden):

Om jeg stikker å kjøper Bore Tech Eliminator, Bore Tech Carbon remover og Bore tech copper reomver har jeg da bra nok kjemikalier til å få pipa rein? 

Om jeg endrer fremgangsmåte til denne, kommer jeg da i mål?

1. Dra gjennom våte lapper med Eliminator

2. Pusse noen reps med bronsebørse

3. Noen tørre propper for å få ut dritt

4. Mer våte lapper med eliminator 

5. Pusser igjen med børsten

6. Tørre propper 

7. våt propp med carbon remover

8. pusser 

9. våt propp med caron remover

10. pusser med børste igjen

11. Tørre propper 

12. Nylonbørste sammen med carbon remover for å pusse fem og tilbake de 10 førte cm fra kammeret og tilbake

13. Tørre propper

 

Til de løpa som også får blyfrie kuler så bruker jeg da kanskje copper remover mellom punkt 6 og 7.

 

Hva mener sjefen? :) 

 

 

 

Du trenger ikke bruke carbon remover hver gang eller copper remover men bruk Bore tech eleminator  og clp hver gnag

 

image.png.1e4f9c7f5697ebc863403feee3505ec6.png

image.png.18b9ccc98131bb8a0f1dd6b877de470c.png

 

 

image.png

Edited by Mikkelh
dobbelt
Link to comment
Share on other sites

RoarN skrev (3 timer siden):

Metoden med å helle kokende vann gjennom løpet fungerer også bra. Har reddet noen piper som har mistet presisjon.

Hva som kommer ut er jeg ikke sikker på, men er noen svarte flak blant annet. Mulig det er karbon.

Høyres brutalt ut, men dersom ein pussar tørt og oljer så går det vel. Men seriøst er dette og andbefala? Då kan ein jo droppa alt dette luriumet som er og få kjøpt. Koka opp vatn er ‘’litt’’ enklare.

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

Kokende vann, eller i det minste varmt vann, er standard praksis for puss av svartkruttvåpen og har vært det i århundrer. Selv bruker jeg varmt/lunkent vann med en skvett Ballistol lyddemperrens oppi for vask av antikke svartkruttvåpen etter bruk, blir ikke den minste rustflekk så lenge man tørker godt og oljer etterpå.

 

En fordel med kokende vann er at stålet blir varmet opp og derfor tørker raskt etterpå. Videre er kjemien slik at kokende vann ikke forårsaker rust, faktisk så omdanner kokende vann overfladisk rød rust til svart blånering. Har du en rusten våpendel du vil gjøre pen igjen, så bruker du først avfetting og deretter koker delen i rent vann en halvtimes tid. Den ser forferdelig ut når du så tar den opp av vannet, men det er bare løs dritt og rustpartikler utenpå. Puss deretter av med fineste sort stålull, grad 0000 som får kjøpt på fargehandel, dette skader ikke blånering men fjerner løs rust. Resultatet blir som oftest ganske pent, og om rusten var så dyp at ikke alt ble omdannet så koker du bare om igjen en gang eller to. Behandlingen skader ikke stålet på noe vis, det eneste som fjernes er løs rust. 0000 stålull kan også trygt brukes til å pusse vekk rust og mantelrester inni løpet, det skader ikke riflingen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Siden vi først er inne på pipepuss...

Jeg kjøpte 3 slike stenger på biltema og tenkte dette skulle være sabla lett. 22-30 kaliber. Nå har jeg brukt den på 22lr rifla 1 gang og jeg var litt sånn småskeptisk fordi det føles ut som jeg får noe friksjon og gummien utenpå stanga hadde noen striper "veldig lette" striper på seg.

 

Bare for å ha det idiotforklart så skal vel 22 være dimensjonert for 22lr?

 https://www.biltema.no/fritid/jakt/vapenpleie/pussestang-solid-2000036591?gclid=Cj0KCQjw1tGUBhDXARIsAIJx01n4ff7-k5pJ63inFBsVn9edmow3vD5JI1bw92JnVBUE6HjQP-2kr7IaAp0kEALw_wcB

Link to comment
Share on other sites

Heldige vi som har piper fra Schultz Larsen, forbudt å bruke lurium.. : Schultz & Larsen recommend that you do not put solvents near the barrel. Solvents do not only attack copper and long term will eat into the surface of the bore. If the bore is thoroughly purged of any solvent residue and lightly oiled it would come to no harm but best to not use solvents at all.

 

https://greatdanerifles.com/downloads/sl-barrel-cleaning-datasheet.pdf

 

 

Link to comment
Share on other sites

ruger1022 skrev (3 timer siden):

Heldige vi som har piper fra Schultz Larsen, forbudt å bruke lurium.. :


Historisk så finnes det mange korrosive og stoff som også angriper metallet.. etter Reach sitt inntog så er det ikke så mange av disse som er igjen.. feks wipe out er så miljøvennlig at det etter sigende kan drikkes.. selv om det tar både mantel og karbon.. det samme gjelder Bore Tech sitt sortiment.. de tærer ikke på stålet eller angriper metallet.. de er til og med anti-korrosivt og beskytter metallet.. så om Schultz Larsen løpene er så dårlig og laget av "spagetti stål" som ikke tåler å få fjernet karbon så må de gjerne få lov å ha løpene sine i fred for meg.. for karbon legger seg i løpene til SL også.. men det kan jo hende at presisjonen er så dårlig at en ikke merker forskjell på karbon i løpet og et rent løp..

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

RoarN skrev (19 timer siden):

Metoden med å helle kokende vann gjennom løpet fungerer også bra. Har reddet noen piper som har mistet presisjon.

Hva som kommer ut er jeg ikke sikker på, men er noen svarte flak blant annet. Mulig det er karbon.

Høres mer ut som rust.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (12 timer siden):

så om Schultz Larsen løpene er så dårlig og laget av "spagetti stål" som ikke tåler å få fjernet karbon

Tipper det er et tips fra gamle tide når folk brukte ammoniakkbaserte solventer, og ikke fjernet dem fullstendig etterpå, da ruster det fort. "Kokende vann-metoden" er fra denne tida, da det løser både ammoniakk og saltene i korrosive tennhetter.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (43 minutter siden):

Tipper det er et tips fra gamle tide når folk brukte ammoniakkbaserte solventer, og ikke fjernet dem fullstendig etterpå, da ruster det fort.


Jeg og er helt sikker på at "anbefalingen" fra S&L stammer fra disse tider.. men når noen i år 2022 bruker det som "unnskyldning" for ikke å pusse løpet så er det viktig at slik "vranglære" ikke får stå  uimotsagt slik at andre tar det for "god fisk"

 

F.eks.. en svært ivrig skytter/jeger hos oss som nesten alltid er på banen når jeg selv er der.. han skyter 308w og det er ingenting i veien med skytteren og hans evner.. men riflen (en Blaser R8) sprer etter de 2-3 første skuddene.. skudd 1 står litt lavt.. skudd 2-3 står mere eller mindre i samme hullet.. neste serie og alle andre påfølgende sprer 70 mm eller mere på 100m..  kan skjønner ingenting.. jeg spør om han pusser riflen.. det bekrefter han han at han gjør.. jeg spør om hvor mange skudd pipen har gått.. - han drar  på det.. har ikke helt oversikten.. men 3-4000 skudd har pipen sikker gått nå svarer han.. -hva pusser du med da? Spør jeg.. -tja olje og noen drag med børsten er hans svar.. når vi går inn med borescope så er løpet så fullt med karbon og mantel at jeg ikke har sett noe verre siden jeg tok 6.5 løpet til en kompis.. de 15 første cm av løpet etter kammeret har betydelig karbon oppbygging.. og en tydelig smultring av karbon er rett etter kammeret..  etter en kraftig rengjøring med carbon remover.. mantel fjerner..og JBB pasta.. så er løpet rent.. (etter at vi hadde filmet løpet så fikk han gå løs på løpet på "vanlig" måte.. olje og bronsebørste.. for så å gå inn å se med borescope for å se om hans "metode" hjalp.. det eneste han hadde klart å fjerne/lage var noen knapt synlige merker i karbonen..) pipen samlet 5 skudd på klistrelappen etter rengjøring…. jeg vet at du vet..hva som må til for å løpet rent.. men om det er uvitenhet.."uvilje eller latskap" som gjør at så mange slurver med rengjøring av løpene sine er en godt bevart hemmelighet..

Edited by Sunnmøring
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (6 minutter siden):

men når noen i år 2022 bruker det som "unnskyldning" for ikke å pusse løpet så er det viktig at slik "vranglære" ikke får stå  uimotsagt slik at andre tar det for "god fisk"

La oss nå bare konkludere med at lysten min til å kjøpe brukt rifle faller hver gang jeg åpner denne tråden. Anbefalingen fra S&L er i så måte ikke så dum heller - når folk skyter lite, så er ingen puss, eller en oljeskvett nå og da - strengt tatt bedre enn de rare ideene en ser...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (13 timer siden):


Historisk så finnes det mange korrosive og stoff som også angriper metallet.. etter Reach sitt inntog så er det ikke så mange av disse som er igjen.. feks wipe out er så miljøvennlig at det etter sigende kan drikkes.. selv om det tar både mantel og karbon.. det samme gjelder Bore Tech sitt sortiment.. de tærer ikke på stålet eller angriper metallet.. de er til og med anti-korrosivt og beskytter metallet.. så om Schultz Larsen løpene er så dårlig og laget av "spagetti stål" som ikke tåler å få fjernet karbon så må de gjerne få lov å ha løpene sine i fred for meg.. for karbon legger seg i løpene til SL også.. men det kan jo hende at presisjonen er så dårlig at en ikke merker forskjell på karbon i løpet og et rent løp..

Man kunne også forestille sig, at de faktisk havde en viden om at producere piber ;-)  
Så man kan skyde tusindvis af skud, uden at ødelægge præcisionen, Uden alle kunstige behov for unødvendig rengøring.
Nu er jeg jo lidt inhabil, da jeg for 13 år siden var ansvarlig for den nævnte produktion. 
Jeg har faktisk en af de første piber hvor jeg overtog produktionen i 1994.
Der besluttede jeg at starte et testforløb på en 6,5x55 pibe i sporterprofil.
Jeg testskød med 5x5skudsserier med Lapua Scenar fra en karton. Gennemsnitsgruppestørrelse på disse 5 skudsgrupper, var 8mm c-c.
De næste 2 år skød jeg efter log 2200 skud med denne pibe. Uden nogensinde at rengøre piben på nogen måde. Ingen olie, ingen børste.
Efter de 2200 skud testskød jeg igen, med samme procedure, med patroner fra samme karton.
Resultat var 11mm c-c på 100 meter
Efter rengøring var grupperne i gennemsnit 9mm c-c
Herefter besluttede jeg at gi fanden i yderligere rengøring.
Jeg har skudt med alskens forskellig ammo i piben, fra ubelagt, belagt, messing, kobber, stålkappede og sågar rene aluminiumskugler
efter 6500 skud testede jeg en produktion af drejede kobberkugler. Her præsterede piben faktisk 3 5 skuds grupper, hvor selve hullet bare voksede fra 6,75 mm til 9mm.
På nuværende har piben skudt 12.000 skud, uden yderligere rengøring. Og nu må jeg erkende, at den ofte bare klarer grupper på mellem 15 og 25 mm.
-
Så ja jeg må vel grundlæggende give dig ret i, at De ikke har begreb op pibeproduktion og at de bruger "Spagettistål"
Når nu andre producenter kan fremstille piber, hvor man for hver 50 skud, kan sitte og kose sig med ½ times rengøring, for at få gruppestørelse ned under de 5 cm ;-) 

 

 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (4 minutter siden):

La oss nå bare konkludere med at lysten min til å kjøpe brukt rifle faller hver gang jeg åpner denne tråden.

Hehe.. enig😅

M67 skrev (4 minutter siden):

Anbefalingen fra S&L er i så måte ikke så dum heller - når folk skyter lite, så er ingen puss, eller en oljeskvett nå og da - strengt tatt bedre enn de rare ideene en ser...

Ja..en ødelegger ikke våpenet/løpet med olje.. og det er også de som nikker fornøyd når de ser på blinken at de har klart å sette alle 5 skuddene innenfor 9 på DFS 100m blinken.. så det er ikke sikkert at alle har forutsetning for å merke svinnende presisjon pga karbon i løpet..

Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (11 minutter siden):

jeg vet at du vet..hva som må til for å løpet rent.. men om det er uvitenhet.."uvilje eller latskap" som gjør at så mange slurver med rengjøring av løpene sine er en godt bevart hemmelighet

Sikkert fordi de fleste jegere har 70mm som godt nok og ikke tenker noe mer over det så lenge rifla ikke ruster. De andre har et laboratorium med pusse-midler, brekker inn løpet under fullmåne og er på kammeret.no

Link to comment
Share on other sites

ignorant skrev (4 minutter siden):

Når nu andre producenter kan fremstille piber, hvor man for hver 50 skud, kan sitte og kose sig med ½ times rengøring, for at få gruppestørelse ned under de 5 cm


jeg bruker ikke 1/2 time på rengjøring av mine piper.. en fuktet propp (med riktig remedier) x 2 pluss noen drag med nylon børste etter hver skyting tar ikke mange sekunder.. og om jeg ikke fikk ned samlingen under 5 cm så hadde jeg skrotet løpet for lenge siden..385C1C81-5E6B-4733-9AFC-EB7B15879505.jpeg.75e7adb95ff95356d49218b79c8cf2ae.jpeg

slik vil jeg ha det.. 3 skudd 200 meter.. siktepunktet er Høyre øvre hjørne på lappen.. og siktet er skrudd 1 klikk Høyre for ikke ødelegge siktepunktet pga treff..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som Pibeproducent, kan jeg bare anbefale at alle drar frem pussestokken, og begynder at rengøre med både kobber og carbon fjernere og aller helst også jævnligt med gold medaljon eller JB borepaste.
Mine erfaringer er, at disse kunder klare at slite ud piberne på ca 20% af de skud som piben reelt kunne klare.
Break inn er også gull. Breakinne virker ved at en kugle i en helt kemisk ren pibe, giver maksimal slitage.

et ganske tyndt lag mantelbeleg beskytter faktisk piben mod kuglens friktionsslitage
Hver gang en pibe er 100% rengjort, ja der vil de næste kugler slite maksimalt. 
Jeg har set piber, hvor riflingen var spegelblank, men fattedes de første 15 cm af piben, selv om piben bare havde gået 2300 skud (Manden havde været ekstremt omhyggelig med pus.)
-
Jeg har også set piber som fra fabrikken var så spegelblanke og perfekte, at de ikke klarede mere end 30-40 skud, før de måtte rengøres for at bevarer bare nogenlunde brugbar præcision, Det har været piber fra Europæiske topproducenter, hvor målene var så ekstremt perfekte
Som sagt Hjælp de stakkels pibeproducenter, og bøssemakere, Sørg for at i rengør så ofte som muligt. Så øker i salget af nye piber mange gange.
-
Ovenskrevne indeholder både en del ironi, men også masser af fakta
 

  • Like 2
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (2 minutter siden):


jeg bruker ikke 1/2 time på rengjøring av mine piper.. en fuktet propp (med riktig remedier) x 2 pluss noen drag med nylon børste etter hver skyting tar ikke mange sekunder.. og om jeg ikke fikk ned samlingen under 5 cm så hadde jeg skrotet løpet for lenge siden..385C1C81-5E6B-4733-9AFC-EB7B15879505.jpeg.75e7adb95ff95356d49218b79c8cf2ae.jpeg

slik vil jeg ha det.. 3 skudd 200 meter.. siktepunktet er Høyre øvre hjørne på lappen.. og siktet er skrudd 1 klikk Høyre for ikke ødelegge siktepunktet pga treff..

 

Med disse evner, så er du da helt sikker på at vinde VM i benkrest unlimmiteded hver gang

Link to comment
Share on other sites

ignorant skrev (8 minutter siden):

Jeg har set piber, hvor riflingen var spegelblank, men fattedes de første 15 cm af piben, selv om piben bare havde gået 2300 skud (Manden havde været ekstremt omhyggelig med pus.)


Mitt originale SAKO TRG M10 løp i 308w har gått 7000 skudd og jeg har vært svært nøye på rengjøring.. sammenlignet med med mitt helt nye ubrukte M10 løp i samme kaliber så er det knapt nok synlig slitasje.. og løpet samler svært bra.. så jeg vet ikke hva det betyr.. er det SAKO som lager gode løp sammenlignet med S&L..eller er teorien din som ikke holder vann? 

Link to comment
Share on other sites

Sakoen75 skrev (22 minutter siden):

Uansett, hva pusser du med


Jeg har stort sett brukt Wipe out Patch out i kombo med wipe out accelerator og nylon børste siden dette remediet kom på markedet.. disse er nå som hønsetenner å regne her på berget pga Reach.. men jeg kjøpte inn 10 flasker av hver før de forsvant fra markedet.. 

 

Jeg har også sammenlignet Bore Tech Eliminator og Bore Tech carbon Remover opp i mot wipe out og på meg virker det som at de jobber på samme måte og er effektiv og skånsom mot løpeti fjerning av karbon og mantel.. jeg bruker som regel aldri bronsebørste i egen piper..kun nylon børster.. og en våt propp etter skyting og noen drag med nylon børsten holder pipen ren..

Edited by Sunnmøring
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (7 minutter siden):


Mitt originale SAKO TRG M10 løp i 308w har gått 7000 skudd og jeg har vært svært nøye på rengjøring.. sammenlignet med med mitt helt nye ubrukte M10 løp i samme kaliber så er det knapt nok synlig slitasje.. og løpet samler svært bra.. så jeg vet ikke hva det betyr.. er det SAKO som lager gode løp sammenlignet med S&L..eller er teorien din som ikke holder vann? 

Ingen tvivl om at Sako laver gode piber. Og bliver disse piber skruet på en Tikkalås, så skyder de ganske godt ;-) 
Nu er det jo ikke ukendt, at en 308 pibe skudt med moderat laddede patroner ofte holder mere end 3 gange så mange skud som en 6,5x55 (Primært fordi, at der ikke sker samme gaslækasje i hjørnerne i riflingerne som på 6,5.) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

ignorant skrev (1 minutt siden):

Nu er det jo ikke ukendt, at en 308 pibe skudt med moderat laddede patroner

V0 890m/s med 155 grs kule er vel ikke moderat? Men jeg skyter sjeldent mere enn 5 skudd før hvile..og 10 skudd serier skytes som regel kun i konkurranser.. eller i forberedelse til slike.. jeg prøver å ikke skyte løpet varmere enn at jeg kan knipe hånden rundt pipen uten at det er ubehagelig..

Link to comment
Share on other sites

Hva er da din anbefaling ignorant for og få en S&L 6,5x55 pipe til sauer 200 STR til og holde lengst mulig?

Jeg skifter pipe i min sauer 200 STR en gang i året da er den gått ca 3000 skudd og det er da rett før den begynner og jukse når den blir skikkelig varm.

Link to comment
Share on other sites

ignorant skrev (1 time siden):

Der besluttede jeg at starte et testforløb på en 6,5x55 pibe i sporterprofil

I går hadde jeg to rifler med på banen. Min PRS-rifle i 260Rem, og jentungens i 6.5x55. Hennes med et S&L-løp og min med hvor nå AI får pipene sine fra. Hun skyter en "baneladning", og jeg nær-maks ladning. Begge med Norma 19.

Vi hadde skutt ca 450 skudd hver, uten puss, og jeg startet med å kronografere, og skyte 3x5 skudds serier på 200m med S&L-pipa. Disse var rundt 40mm i snitt, hastigheten var 797m/s, og samme som etter sist puss.

Samme med 260-pipa gav 868m/s (snitt av 9, SD 4.1), og grupper i overkant av 50mm (det var ikke vindstille...) Etter puss fikk jeg her grupper i underkant av 40mm (37, 38, 41), og hastigheten var tilbake på 855m/s - 852 etter sist puss.
Før puss gav AI-pipa betydelige trykktegn, flate og kratrede hetter og gode merker etter utstøter(jada, romt tennstempel på AIen, men:) etter puss, var det igrunnen ikke tegn på noe mer enn at "dette er nok over minimum.."

Under pussinga var det god merkbart at "noe" (hadde ikke med borescope på banen) var i AI-pipa i forkant av kammeret og fram et stykke. Men det kom vesentlig mer "blått" ut av S&L-pipa. Men den har gått snart 2000 skudd også, AI pipa er på 5-600 skudd.

 

Førsteskuddet etter puss i begge pipene lå 15-20m/s under gjennomsnittet.

 

Dette stemmer 100% med tidligere erfaringer, og bygger opp under min ide om at ladninger over et visst trykknivå (som en ca aldri kommer til i 6.5x55)  gir oppbygging av karbon i pipa, og fører til høyere trykk. Følgelig må man pusse mer og oftere om man lader hardt.
Bruker du moderate ladninger derimot - så kan du slippe unna med svært lite puss. Men piper som bli stående over tid, uten olje i vil som oftest ruste i endene før eller senere.

 

Pusserutinen her var som følger:

- bronsebørste og Super 1. Først 30 drag i en retning. 
- 2 lapper med Super 1 og vaske børsten

- 50-100 drag i begge retninger med børste og Super 1 (dette punktet gjør det til det jeg kaller "grundig puss")

- 2 lapper med aceton

- 3 drag med samme lapp med Eliminator

- vente en times tid (jeg regner 1 time + som "grundig puss", og 15min som "grovpuss")
- 2-3 lapper med Super 1 (til hvite lapper)

- 1 lapp flere ganger gjennom for å få ut olja
- ut med boreguide, pusse kammer, og en lapp gjennom hele

 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (2 timer siden):

 

Nå er det kokende vann som brukes for å omdanne rust til svart oksid, ved rustbrunering, så er du sikker?

Du sier jo selv, "svarte flak". For å rustbrunere må du ha kontroll på tykkelsen på den røde rusten først, det har du ikke her.

 

Forøvrig, fra poesien:

Mighty ships upon the ocean
Suffer from severe corrosion
Even those that stay at dockside
Are rapidly becoming oxide.
Alas, that piling in the sea
Is mostly FE2O3 (rødt rust)
And when the ocean meets the shore,
You'll find there's FE3O4. (svart rust)
'Cause when the wind is salt and gusty

Things are getting awful rusty


Det fortsetter
We can measure it, we can test it
We can halt it or arrest it
We can gather it and weigh it
We can coat it, we can spray it
We can examine and dissect it
We can cathodically protect it
We can pick it up and drop it
But heaven knows, we'll never stop it.
So here's to rust: No doubt about it,
Most of us would starve without it.

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

RoarN skrev (På 30.5.2022 den 12.37):

Metoden med å helle kokende vann gjennom løpet fungerer også bra. Har reddet noen piper som har mistet presisjon.

Hva som kommer ut er jeg ikke sikker på, men er noen svarte flak blant annet. Mulig det er karbon.

Det var ikke du, men @RoarN, bomma litt der. Ikke vet jeg hva det er, men rent vann gjør neppe mye til eller fra med de restene som er i et løp etter moderne krutt og tennhetter. Kanskje med såpe i? 

 

Vargen skrev (21 timer siden):

Kokende vann, eller i det minste varmt vann, er standard praksis for puss av svartkruttvåpen og har vært det i århundrer. Selv bruker jeg varmt/lunkent vann med en skvett Ballistol lyddemperrens oppi for vask av antikke svartkruttvåpen etter bruk, blir ikke den minste rustflekk så lenge man tørker godt og oljer etterpå.

Svartkrutt legger igjen korrosive (svært korrosive) salter som er vannløselige. Fukt sammen med disse vil ruste opp et løp på kort tid, men de kan vaskes ut med varmt vann. Derfor puss med vann på svartkruttvåpen (og patronvåpen med korrosive, pre. VK2ca,  hetter) 
På moderne våpen er vann i beste fall unødvendig.

 

amatør skrev (12 minutter siden):

Jeg tenkte at det oksidet som gror opp om man heller kokende vann gjennom løpet, vil være svart oksid, som er passiverende, og at det vil være svært tynt.

Nei,

For det ene må du koke lenge for å konvertere Fe2O3 til Fe3O4, som er det blåsvarte laget utenpå stålet. For det andre må du ha "ren" Fe2O3 og riktig tykkelse og forhold, så det faktisk setter seg fast. Dette lages normalt med en saltløsning, og gjentatte behandlinger. Å tro at dette skal skje av seg selv er litt vel optimistisk.

Uansett er et løp (bortsett fra i antikke originale våpen) med rust i bare å hive. Om man ikke liker å plages med både presisjon og puss.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Selv om jeg ikke pleier å helle kokende vann igjennom løpet, ville jeg ikke være redd for rust om jeg skulle gjort det. Om man er redd for vann i løpet en kort stund, så kan man jo ikke dra på jakt i regnvær.

 

Men jeg trekker alltid igjennom løpet etter en våt jaktdag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...