Jump to content

Hvor ofte pusser dere pipa og hva bruker dere ?


MatsPelle

Recommended Posts

Når du sier det så var det såpe med i bildet når det ble skyldt vann gjennom løpet. 

Metoden var i alle fall vanlig så lenge det ble brukt Krag Jørgens på skytebanen.  Om dette var noe som hang igjen etter at det ble brukt korrosive hetter, det vites ikke. Noe jeg forså vidt 

synes er merkelig da det i så fall burde gjøres etter hver skyteøkt men dette var mer enn hovedpuss etter en del antall skudd.

Nå skal vel uttalelsen "reddet noe piper" tones  ned, da det ikke finnes noen vitenskapelig svar på dette, bare folk som sier at det virker.

Når det er sagt så brukte jeg metoden på en Carl Gustav mod 2000 som hadde begynt å samle dårligere enn den pleide. Puss med lapper og olje gjorde ikke noe mon. Med fravær av diverse lurium, helte vi varmt såpevann ut gjennom løpet. Her kom det ut noe svart rusk, det verken var eller hadde vært rust. Samlingene ble i allefall bedre på den børsa. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

CLR er jo en sånn såpe «av og for amerikanske husmødre» som fjerner mye…men ikke alt. Jeg bruker det bare i rustfrie løp. Tar ut pipa og setter en øreplugg i enden, fyller opp og la det stå i 10 minutter før jeg gir pipa en varm og god dusj. 

E648740A-1D98-47D5-B22D-262BC6B7BA93.png

19ADF84D-6274-46B7-979F-7B3790257E5A.png

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (8 timer siden):

Pusserutinen her var som følger:

- bronsebørste og Super 1. Først 30 drag i en retning. 
- 2 lapper med Super 1 og vaske børsten

- 50-100 drag i begge retninger med børste og Super 1 (dette punktet gjør det til det jeg kaller "grundig puss")

- 2 lapper med aceton

- 3 drag med samme lapp med Eliminator

- vente en times tid (jeg regner 1 time + som "grundig puss", og 15min som "grovpuss")
- 2-3 lapper med Super 1 (til hvite lapper)

- 1 lapp flere ganger gjennom for å få ut olja
- ut med boreguide, pusse kammer, og en lapp gjennom hele

Kjører samme rutine for 22lr? 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Stihl Crazy said:

Kjem til og prøva det, plugger du løpet (forsiktig) eller er det berre ei lita trakt og så lar ein det renna igjennom?

Trakt og la det renne gjennom. Men kanskje ikke dumt å plugge🤔

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

MatsPelle skrev (3 timer siden):

Kjører samme rutine for 22lr? 

Ca en gang i året, kanskje annethvert år (5-10 000 skudd) mellom.

Kun en vei med børsten, og Rimfire Blend istf. Eliminator. Omtrent.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har som pusserutine å dra gjennom pipa 5, 6 ganger med Super 1 og bronsebørste på banen, mens løpet fremdeles har en lunk. Mener å ha lest at det da er lettere å fjerne karbon før det blir "glasshardt" samt at det blir mindre pussing i heimen. Noen synspunkter her ?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Så, Ignorant som lager piper mener at dersom de pusses rene slutes de fort ut. Sunnmøringen har reddet mange piper ved å fjerne oppbygging av karbon. Ikke lett å bli klok på dette…

 

jeg handler en del våpen. Blant annet drillinger. De blir jo ikke skutt i stykker. Men, jeg bruker bore foam i alle (for meg) nye rifleløp. Lar det virke, og gjentar til pusseproppen ikke lenger blir blå. Ofte mye gammel moro i løpet. 

Link to comment
Share on other sites

Bruker KG 1 til karbonfjerning, deretter KG 2 på en pussemopp . 40-50 ganger frem og tilbake. Hadde ei 204Ruger pipe som jeg skjøt jaktfelt med. Skjøt drøye 3500 skudd før jeg bytta pipe og da bytta jeg det ikke for det at det var utskutt, hadde bare lyst på noe nytt. Pusser alltid etter 30-50 skudd . 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, MatsPelle said:

Noen som har testa disse? 

Om de er så bra som det girs utrykk for så er det jo en del billigere en propper og man bruker de på alt man har... 

 

https://www.vapensmia.no/skyterekvisita/pusseutstyr/lapper/paul-clean-pusselapper-1000stk-22.-til-50

Har begynt og bruke desse lappene i enkelte av våpena, og synest dei er meget gode og bruke. Litt dyre og litt mykje embalasje med den rullen, men passer perfekt i løpet og suger opp olje/solvent meget godt uten og loe.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 5/31/2022 at 9:51 AM, ignorant said:

Som Pibeproducent, kan jeg bare anbefale at alle drar frem pussestokken, og begynder at rengøre med både kobber og carbon fjernere og aller helst også jævnligt med gold medaljon eller JB borepaste.
Mine erfaringer er, at disse kunder klare at slite ud piberne på ca 20% af de skud som piben reelt kunne klare.
Break inn er også gull. Breakinne virker ved at en kugle i en helt kemisk ren pibe, giver maksimal slitage.

et ganske tyndt lag mantelbeleg beskytter faktisk piben mod kuglens friktionsslitage
Hver gang en pibe er 100% rengjort, ja der vil de næste kugler slite maksimalt. 
Jeg har set piber, hvor riflingen var spegelblank, men fattedes de første 15 cm af piben, selv om piben bare havde gået 2300 skud (Manden havde været ekstremt omhyggelig med pus.)
-
Jeg har også set piber som fra fabrikken var så spegelblanke og perfekte, at de ikke klarede mere end 30-40 skud, før de måtte rengøres for at bevarer bare nogenlunde brugbar præcision, Det har været piber fra Europæiske topproducenter, hvor målene var så ekstremt perfekte
Som sagt Hjælp de stakkels pibeproducenter, og bøssemakere, Sørg for at i rengør så ofte som muligt. Så øker i salget af nye piber mange gange.
-
Ovenskrevne indeholder både en del ironi, men også masser af fakta
 

Mulig jeg har gått glipp av noe underveis her eller misset ironien...

Men er det ikke slik at den største grunnen til at piper slites ut,  kruttforbrenningen i de første cm av løpet? Dette vil vel ikke ett tynt lag med mantelbelegg hjelpe mot. 🤔

At det kan virke som ett glidebelegg i resten av løpet kan jeg vel være med på.

Breakin? Hva er det som gjør at dette sliter mer på løpet? Går ut i fra at det er fenomenet "å brekke inn løpet" det siktes til.

Er vel forskjellige oppskrifter på dette, skyte og pusse, skyte og pusse osv, pruke molykote belagte kuler, smøre in kuler med "Gun Slick" osv. 

Er det skyte pusse, skyte pusse, skyte pusse som er problemet da?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 5/31/2022 at 9:54 AM, ignorant said:

 

Med disse evner, så er du da helt sikker på at vinde VM i benkrest unlimmiteded hver gang

 

On 5/31/2022 at 9:36 AM, ignorant said:

Jeg testskød med 5x5skudsserier med Lapua Scenar fra en karton. Gennemsnitsgruppestørrelse på disse 5 skudsgrupper, var 8mm c-c.

 

Kan hevde seg bra i benchrest med slike samlinger også. Ca. øvre 1/3 i HV100, om man tar en titt på resultatlistene. Greit å ha i bakhodet når noen begynner med feilsøking om ikke den nye rifla klarer samlinger jevnt og trutt under 10 mm.

Link to comment
Share on other sites

MatsPelle skrev (På 1.6.2022 den 21.59):

Noen som har testa disse? 

Om de er så bra som det girs utrykk for så er det jo en del billigere en propper og man bruker de på alt man har... 

 

https://www.vapensmia.no/skyterekvisita/pusseutstyr/lapper/paul-clean-pusselapper-1000stk-22.-til-50

Ja, bruker slike - men ofte sammen med propper. Propp - pusselapp - propp på den festegreiene for pusseproppene (kommer ikke på hva det heter i farten) - da bretter lappen seg rundt den innerste proppen og dette blir meget tight i løpet. Alternativt kan en bruke en propp av hakket mindre størrelse innerst. 
 

Fint å bruke for å tørke helt rent i løpet - eksempelvis etter å ha vasket gjennom med rødsprit eller andre remedier en vil forsøke å få helt ut igjen. (Rødspriten damper stort sett fort ut igjen uansett…).
 

 

Link to comment
Share on other sites

Kjørte en kokende vann test på pipa jeg bruker på jaktfelt. Har gått ca. 400 skudd siden forrige puss. For øvrig et LW løp i . 223.

Helte 1,5 liter kokende vann gjennom, med kaffefilter festet i enden for å fange opp evt. karbonflak nevnt i tråden. 

Resultat, ingenting. 

Fylte så løpet med skum som skal løse både kobber, og karbon. Lot det virke en time. Dro så gjennom med børste tur/retur 50 ganger. 

1,5 liter kokende vann gjennom med kaffefilter. Igjen, ingenting. 

Så et par lapper.. Hmm... 

 

 

 

 

 

IMG_20220603_233118.jpg

IMG_20220603_231340.jpg

IMG_20220603_231421.jpg

IMG_20220603_231340.jpg

IMG_20220603_233238.jpg

IMG_20220603_233326.jpg

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...