Jump to content

Fart eller tyngde? Hva dreper "best"


ung

Recommended Posts

Har ikke testet ut så alt for mye og dermed har 6,5 x 55 blitt brukt på alt av jakt. Jaktlaget har jo hatt en del bemerkninger ift 6,5 på storvilt og da jeg fremdeles er i alderen at nye ting er spennende så bukket man under og har nå kjøpt ei ekstra rifle for storviltjakta i  300 winchester magnum. Når jeg har jakta småvilt så har jeg stort sett brukt helmantel og har ikke hatt noe problem med dette på noen dyr. På elg har jeg brukt 156gr mega til bare fordi man på skytterbanen har fått innprenta at man skal ha så tung kule som mulig.

Akkurat denne tematikken har fått meg til å fundere veldig i det siste, kanskje er mye rett og slett bare teori og i praksis så har det muligens ikke noe betydning... men er det alltid slik at man bør prioritere en tung kule fremfor en litt lettere med mer fart? Jeg lader selv og dette blir vel et must til 300wm og da jeg står ovenfor ett kuleutvalg uten like så hadde det vært toppers om man kunne fått bekrefta/avkreftet slike myter. Vil jeg være best tjent med å kjøpe 200gr+ kuler eller kan ei kule på 180 gr være like bra/bedre. Hva påvirkes minst av vind?Kulevekter i 180gr + skalen merker man forskjell i hvor dypt de greier å penetrere, stopper begge for samme beinet eller greier den ene å knuse osv.

Vi skyter ikke på noen ekstreme avstander, men vi jakter aktivtpå alle hold innen dfs banen "100-300". 

 

Nå er det mulig jeg spør litt vagt, men regner med dere skjønner :)

Link to comment
Share on other sites

Det høres ut som resten av jaktlaget er 75+ og GGG (Gretne Gamle Gubber) 😝 

 

Du tar livet av elgen om du treffer der du skal, uansett om det er en 120gr TTSX fra en 6,5x55 eller en 230gr fra en 300wm. 

 

Dette med vekt på kule er det vel delte meninger om. Forskjellige kuler oppfører seg også veldig forskjellig. Her vil du få nesten like mange svar som folk du spør tror jeg🙈 

 

Ei tung kule vil, somregel, påvirkes mindre av vind. Men du vil da ofte også ha mere kulefall. Kulefall er lett å korrigere, vind kan være utfordrende. Men er det så mye vind at det har praktisk betydning på 100 meter, så bommer du fordi du ikke klarer å holde rifla i ro i vinden, ikke fordi kula blåser bort😝

300 meter så er det litt annerledes.

 

Penetrasjon tør jeg ikke uttale meg for mye om. Men kulekonstruksjon er viktig, uansett vekt. 

 

Du får sikkert litt mer konkrete svar her på sikt 👍

Link to comment
Share on other sites

Tunge kule i 300WM får jo ned farten noe på kula som gjør at gamle kulekonstruksjoner ikke slites i filler når de treffer en elg på kort hold. Muligens det er litt gammeldags tankegang som gjør at det anbefales tunge kuler? Ligger en tråd nå om lette kuler i  300WSM og en annen om lette kuler etter de nye reglene for blyfrie kuler. Ser ut til at lette kuler i høy fart gjør en like god jobb som sine tyngre søsken. Ikke noen fasit men bare mine tanker, velg en kule som tåler belastningen og kjør på. 300WM duger til det meste på denne kloden med en god kule.

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Heisan, og gratulerer med ny børse i spanande patron. Om du ladar sjølv har kan du jo lade frå mus til elg med den :-)

 

Trur ikkje det spelar så stor rolle kva du vel, berre du tenkjer på kulekonstruksjon og fart. Om du går for 130 grains Norma Elite i 1000ms trur eg ikkje du vert nøgd :-) Men om du velger ei kobberkule eller ein av dei lodda kulekonstruksjonane skulle det gå fint. 

 

På elg i 300 Win Mag ville eg vel kanskje tenkt litt på homogene kuler, i 160-180 grains. Eller litt tyngre lodda kuler. Ein treng jo heller ikkje sprenglade. Ikkje problem å lade denne til 30-06 nivå. Men då kunne ein vel heller kjøpt seg ein 30-06.. :-)  

Edited by stigamundsen
Link to comment
Share on other sites

På jakt skal vi ha ammunisjon som helst dreper dyret i løpet av noen sekunder. Da er det kun de skadene som kan føre til slik effekt som er av betydning. Utenom treff i sentralnervesystemet er det kun raskt blodtrykksfall som  er av betydning. Blodtrykksfall får vi nå kulen river i stykker større blodårer. Da er det arealet innvendig i det hullet kulen lager og hvor langt hull kulen kan lage som er et mål på effektiviteten av en kule.

Mange steder finner du bilder at gelatinblokker med store kaviteter som skal vise hvor effektiv en kule er. Dette er tøv, det er kun det permanente hullet i dyret som har betydning. Den midlertidige kaviteten ser imponerende ut, og gir skader på vevet i området, men disse skadene fører ikke til raske blødninger og er uten betydning i jaktsammenheng. De midlertidige kavitetene blir større jo høyere hastighet kulen har, men den ebergien som brukes til å danne kavitetene er bortkastet fordi det ikke gir skader som fører til rask blodtrykksfall. Derfor har høy hastighet liten betydning for effekten på jakt så lenge kulen ekspanderer tilfredsstillende. En tung kule vil penetrere lengre, og noen ganger også ekspandere bedre enn en lettere kule. I grove bein er en tung kule bedre, den vil knuse benet og penetrere videre. Det er som å hugge ved, har du en stor seig kubbe må du ha en stor øks, det nytter ikke med en liten.

Så stor hastighet er kun en ulempe når kulen treffer dyret, den bruker ikke energien effektivt, den gir større kjøttskader og ofte deler den seg i flere deler.

Men hastighet gir flatere kulebane og er nødvendig for ekspansjon så det hele er en avveiing av egenskaper. Du må velge en kule som ekspanderer godt på den avstanden du skyter  og som gir deg størst mulig sårkanal.

Troen på lettere kuler og høyere hastighet er en form for overtro som dukker opp med 30-40 års mellomrom, Etter noen år dør det bort når de nyfrelste oppdager at det bare er tøv. Den som uttrykte dette best var en av de berømte afrikaskribentene som skrev "kirkegården i Nairobi er full av jegere som hadde troen på at lette kuler og høy hastighet var effektivt på farlig vilt" gjengitt fritt etter hukommelsen.

300 WM er en flott patron, men kuler under 180 gr bør du ikke bruke på storvilt, helst bør du velge tyngre, 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvertfall ein ting som er sikkert, det er at du skyt garantert bedre med 6,5x55`n din enn med 300 WM`n! og treff du ikkje der du skal, så speler det ingen rolle om det er 300 wm etc etc. Bruk 6,5`n din med god samvittighet, billige skot som gjer trening billig, samt behageleg skyte med 6,5`n. 

 

Har sjøl gått runda frå standard kaliber, til fleire år med både 7mm Rem mag og 358 Norma magnum (begge ble solgt)  til å ha jakta siste 12 åra med 6,5x55 og 308win....og kommer aldri til å gå bortifrå dei att...dei gjer jobben på akkurat samme måte, men med mykje mindre rekyl, smell og smerte i lommeboka.

Edited by YnStee
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (26 minutter siden):

En tung kule vil penetrere lengre, og noen ganger også ekspandere bedre enn en lettere kule.

Enig med deg i teorien. Men når en .30 130gr og 150gr kule skyter gjennom elgoksen er kula kanskje tung nok? Kula har også ekspandert rikelig og slaktene er fine så da må  vi kanskje være fornøyde?

Edited by Sakoen75
Link to comment
Share on other sites

Alt som er lovlig feller norsk vilt effektivt og innenfor dette så kan du bruke alt du sjølv måtte ønske, akkurat det er ingen diskusjon.

Jager du detaljer så er der muligheter og Per-S forklarer det bra. Min kjappe forenkling er at om du skal ete viltet du jakter på så bør kvalitet og pris følge hastigheten på kula. Om du eller ingen andre skal ete det du skyter så går du motsatt veg.

Link to comment
Share on other sites

To jaktkompiser jakter elg med henholdsvis 300 WM og 300 H&H.
Begge brukter 200 grs Woodleigh PP, og er godt fornøyd med både presisjon, skuddeffekt og fine slakt.
Basert på det de sier og det jeg har sett mener jeg at dette er en god kombinasjon av kulevekt og hastighet på storvilt.
De har også av og til brukt 200 grs Swift A-Frame med tilsvarende godt resultat


Forøvrig støtter jeg fullt ut @PerS sin gode forklaring.
Det var en periode at mange hengte seg på utsagn om at  det var "energien" som drepte, og bla. gjennomskyting var å kaste bort denne "energien" i myra.
For å fremskaffe denne "energien" var svaret lette kuler og høy hastighet.
Fortsatt dør storviltet i all hovedsak av blodtrykksfall slik @PerS forklarer.
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg personlig har brukt 300 wm på elg i flere år og har da brukt accubond. Grunnen til at jeg valgte denne kula var fordi man hadde googla seg frem til at man burde ha høyest mulig bc på kula, og selv om dette er et faktum så har det liten betydning på jakthold. Storviltjakta for min del foregår i lignende omgivelser og de aller fleste detter mellom 2-300 og ingen blir påskutt på over 400. Per-S har helt rett når det kommer til blodtrykksfall og han har skrevet mye om dette tidligere også. Fart er ikke alltid gunstig da man har større sjanse med å få "spreng" effekt, naturligvis påvirket av kulvalg.

Det jeg tenkte når jeg hadde 300 wm at om man først skal ha magnum så kan man jo utnytte tyngre kuler, hvorfor ellers ha løpsbrenner som lever ca 1000-1500 skudd kontra en kjedelig 3006 som lever det 4 doble om man ikke skal hente ut mer "effekt". 

 

Summ og summarium:

Forutsatt at du har 1:10 twist prøv å finne ei kule rundt 200gr som går presist, gi faen i å tenke på bc og andre fancy ting. Prøv den kjedelige lapua mega kula og se om du finner en ladning som går bra i ditt våpen, enkel å få tak i og holder greit sammen om elgen plutselig kommer litt nært. En annen ting er som @FreeSkier "Det høres ut som resten av jaktlaget er 75+ og GGG (Gretne Gamle Gubber) 😝 ". De gamle skal alltid ha det de alltid har brukt, enten om det er bil eller rifle, sier du el- bil, kobberkuler, lyddemper, hørselvern på jakt osv så blir du uglesett hos meg også xD Men sannheten er at elgen ikke er noe hardskutt og en 6,5 gjør fint jobben på avstand du refererer til. Over 300 ville jeg kanskje tenkt to ganger, men når jeg så hvor mye det koster meg med ammo- trening, løpsbytte hvert 2 år så ble de 2 elgene jeg har skutt over 330 veldig dyre og dermed ble det 6,5 på alt fremover så får jeg heller holde tilbake de gangene i skuddåret man ikke får de nærmere. Regnestykket for min wm ble sånn -->  Løpsbytte ish 10k, ammo til trening og jakt ish 20k de to elgene kosta da 30 000. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker nå en 340 Wby med 250 gr Swift A-Frame på elg og skogsjakt på hjort. Restvekt 90-95 % og hastighet ca 900 m/s. Selv med denne finner jeg noen ganger kulene i viltet både på elg hjort. At en 130 gr kule både har stor sårkanal og alltid penetrrer stemmer ikke, de som påstår det har skutt for få dyr. Jeg brukte en periode 216 gr kobberbaserte kuler med hastighet nær 1000 m/s i 340 våpenet, og selv da fant jeg perfekt ekspanderte kuler i dyr. Jeg fant også monolittiske kuler som hadde brukket i biter der "pluggen" hadde fortsatt, men lå i dyret. Men dersom du bare skyter rene sideskudd bak bog vil du som oftest få gjennomskudd. Men du bør ha et våpen som gir deg marginer på vanskelige skuddvinkler. Det er der en tyngre kule kan redde dagen.

Magnumpatroner og tunge solide kuler gir deg først og fremst bedre marginer på skudd som ikke treffer optimalt. Dersom du får et rent sideskudd gjennom de stor blodårene ved hjertet spiller patronen ingen rolle, men får du et høyt lungeskudd litt bak mot lungespissen vil en større sårkanal gi deg en fordel og du finner ofte dyret raskt. Det samme gjelder skudd forfra eller bakfra, der er det den tunge kulen virkelig gir deg muligheter for felling der andre patroner ikke strekker til.

Jeg har også brukt 9,3 på jakt, da mest postering eller kveldsjakt. 

! 300 WM har jeg ladd opp med 210 gr (Accubond long range?) den får hastighet nok, og var tiltenkt poster med lange hold. Men det ble ingen situasjoner der den ble brukt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er enig med deg i alt i forhold til bly holdige kuler og hvordan dyrene dør. Men må vi tenke litt anderledes med harde kobber kuler i forhold til vekt? En 300WM har ikke noe problem å sende avgårde tunge kobberkuler men kan vi oppnå en like død elg med mindre rekyl med en lettere kule?

Hvordan hadde det blitt med en lettere homogen kobber kule i 340wbm?

Skal selv ikke stå standhaftig og messe at homogene kuler i 130-150gr er optimalt men ser nå ut som elgen legger seg like død som noe annet og det blir ofte to hull i elgen med de også. Jeg må bli kvitt et lager med 300gr Swift A-frame i .375 før jeg prøver 250-270gr Barnes TTSX eller TSX.

På 8 elg tror jeg at jeg fant en kule etter å ha brukt en 6.5x55 med Nosler Partition. Men prøver å ikke knekke begge skuldrene* når 6.5x55 er med for å si det sånn. En TTSX i 130gr er bedre en 140gr Partition i det kaliberet tror jeg. *skuldrene på elgen.

 

Selv har jeg ingen høyhastighets magnum så lever ikke i troen om 1000m/s er minimum.

Her er det daffe og kjedelige 7x57R, 6.5x55, 308win, 8x57IS og 375H&H som har blitt brukt på elg. Men skulle jeg valgt å bare ha et kaliber ligger 300WM som en kandidat som kan takle det meste utenom det aller største og farligste på kloden med riktig kule.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner godt at TS spør om dette, etter alle trådene og diskusjonene som allerede finnes her på Kammeret. Min enkle tilnærming er at kula som dreper best er den du med størst sannsynlighet klarer å plassere i det vitale treffområdet, gjerne kalt "maskinrommet", på det storviltet du skal jakte på. Og selvfølgelig innenfor de avstander du er komfortabel med å løsne skudd på, basert på dine prestasjoner i ulike stillinger på skytebanen. Videre at kula har tilfredsstillende ekspansjon samtidig som den holder godt sammen for å sikre dyp penetrasjon. Da er vi på moderne blykjernekuler hvor mantelen er loddet til kjernen, eller monolittiske kobberkuler (som gjerne krever litt mer hastighet for å ekspandere skikkelig). I 6,5x55 er tyngst mulig, dvs. 155-160 grs, gode kuler til storvilt. Og 155 grs Lapua Mega er ei sterkt undervurdert kule, selv om den ikke er loddet. 120 grs kobberkuler i 6,5-kaliberet (først tillatt fra i høst) mener jeg vi har litt begrensede data på så langt. Jeg jakter storvilt med både 6,5x55 (bruker 155 grs Mega og 156 grs Norma Oryx ladet til utgangshastighet rundt 760 m/s), og .30-06 hvor jeg bruker 180 grs Swift A-frame til elg og 180 grs Norma Oryx til "resten", begge ladet til rundt 780 m/s. Om/når det blir forbudt med bly, vil jeg nok lade patronene til .30-06 med ei 150 grs kobberkule.  

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (1 time siden):

Men du bør ha et våpen som gir deg marginer på vanskelige skuddvinkler. Det er der en tyngre kule kan redde dagen.

Magnumpatroner og tunge solide kuler gir deg først og fremst bedre marginer på skudd som ikke treffer optimalt.

En 340 Wby med en 250grs kule i 900m/s gir hver fall ikke marginer med tanke på dårlig rekylopptak i ugunstige skytestillinger. Så det er vell meget mulig at vinningen går opp i spinningen 

Link to comment
Share on other sites

Har i mange år brukt 300wm med ei 168gr ttsx. Denne har fungert upåklagelig. 

30-06 med 180-200gr bondet blykuler..

168gr ttsx har også gitt ok resultat. Men da med AI kammer og 65cm pipe.

 

Solgte 300wm da jeg ville ha en kort og lett rifle. Kjøpte en tikka T3x light i 308win. 47cm pipe.. meget flott sak. Men den skuffet meg med 150gr ttsx. Erfaringen etter 3 elg der skuddavstand overstiger 160meter. Så virker det så det er lite eller ingen ekspansjon.. kula går gjennom. Å det blir lange fluktstrekk.. på denne er jeg tilbake på 184gr RWS evo blykule..

 

Har kjøpt meg et 9,3x62 pipe som skal kortes litt. Og brukes til hundefører/ettersøk.. mere tyngde.. større hull..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som det blir gjentatt i tråden- kulekonstruksjon må stå i stil til farta, og skuddplassering er viktigst. 

Tunge blykuler i moderat fart gir stort sett god penetrasjon og fin skuddvirkning (jakter selv med 30-06 og 180-200gr kuler i "skogsrifla", men etter å sett diverse røntgenbilder av dyr skutt med blyholdig ammunisjon, blir det slutt på det- jeg serverer vilt flere ganger i måneden til ungene. Bly i maten er ikke bra over tid, spesielt ikke til barn- selv i mindre mengder). 

 

Når det kommer til penetrasjon av homogene kuler så er det litt som å diskutere tro med @per-s ;)

Uansett hva som blir lagt som bevis (forskningsartikler, reelle jaktsituasjoner/erfaring, eller annen info) blir det bryskt fornektet. 

Tilbake kommer det ingenting som underbygger noen av påstandene, bortsett fra at Newtons 3.

Denne tråden er ikke verdt å på ny gå inn i en runddans om effekten av kavitasjon og fart på penetrasjon og sårkanal. 

Jeg står ved min lest: ved penetrasjon spiller vekt, diameter OG hastighet inn.. 

 

Det er gøyere å se på praktiske eksempler, Moviken sin test er jo interessant her (som det blir nevnt og linket til lengre oppe): 

 

150gr TTSX i 950m/s med ekspandert diameter på 16.5mm penetrer om lag 75cm. 

200gr Lapua Mega i 800ms med ekspandert diameter på 17mm penetrerer om lag 60cm

165gr Rhino i 750m/s med ekspandert diameter på 17mm penetrer om lag 55cm

 

130gr TTSX i 920m/s med ekspandert diameter på 15.2mm penetrer om lag 55cm

165gr Accubond i 750m/s med ekspandert diameter på 15.1mm penetrer om lag 55cm

140gr TTSX i 975m/s med ekspandert diameter på 15.2mm penetrer om lag 75cm

..og legg merke til dette @Per-s

140gr TTSX i 800m/s med ekspandert diameter på 14.5mm penetrerer om lag 55cm- På tross av at denne har (littegrann) bedre SD! 

 

Mest imponerende var det med 130gr ttsx i 1020m/s som ekspanderte til over 20mm og penetrerte 48-50cm- 5cm kortere enn Rhino'en som er hard (mistet nesten ikke vekt) og har høyere SD. 

 

Dette harmonerer også bra med det jeg har sett i praksis. 

 

Jeg har flere jeg jakter med som skyter veldig mange dyr- to av de har dette som en binæring. 

Han ene jakter utelukkende med 300wm og 130/150gr ttsx. 

Effekten i elg er kliss lik mener han, men 130gr ekspanderer litt raskere og er bedre på hjort og rein. 

Han får "alltid" gjennomskudd med begge kulene. 

De jeg kjenner som har skutt elg med 6.5mm og 120gr kuler har heller ikke dette vært tema. 

Jeg har selv skutt gjennom en voksen reinsdyrbukk på langs med 130gr GMX- det gav ødelagte indrefileter, masse søl og ei ødelagt bog. 

 

.. Og jeg er også veldig nysgjerrig på hvilken elgrase det henvises til, hvor 150gr TTSX i 950m/s+ ikke er tilstrekkelig?  

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sakoen75 skrev (49 minutter siden):

Hadde 130gr vært et bedre valg i så kort pipe og hard kule i forhold til bly?

Har tenkt tanken, mere fart osv.. Har ikke tid til og utforske ladninger nå. Dette kommer utpå vinteren håper jeg.. har også lyst og prøve 168gr ttsx. Den har jeg erfart som "lett ekspandert".. Samt Lapua sin blyfrie.. mange av mine Svenske kompiser skryter veldig av denne har prøvd den selv. Men har brukt den for lite til og dra konklusjon, å det var i 30-06 med 65cm pipe.. nye Blade til Sako er også et hett tema.. men det får komme utpå det nye året.  Gleder meg til og prøve 250gr Naturalis i 9,3x62

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det der dreper mest effektivt, er hverken fart eller tyngde.
Det er FUNKTION
Funktion, er når en kugle klarer at åpne ved låg hastighed, ved tref mellem 2 ribben
Funktion er når samme kugle magter at gå gennem kraftige bogben på storoksen, både ved høg og låg hastighed
Funktion er at en kugle mere skære end knuser
.
Knust revet vev, bløter markant dårligere end skjert vev
Tunge rundnesede kugler med lav hastighed ødelegger intet. men virker som en finger i en mør Biff.
Plastikkiruger, som skal forøke visse fortrin på kvinder, har erfaret, at man med  fingre kan dele muskulatur, for at give plads til silikoneposen. ved at bare presse 2 fingre ind og dele muskulatur. Helt uden det bløter.
Blodåre er at sammenligne med en armeret vandslange. Om den rives over, springer armeringen, og inderdelen agere som en gummislange, der strækkes før den springer i trevler. Disse trevler springer tilbage i blodåren, og skaper en prop, så der næsten ikke sker blødning
Om man skjære over en blotåre, med et skarpt instrument, så har blotpladerne intet at fæstne på, og meget "olie" rinder raskt ut.
Knust vev trekker sig sammen, og frigiver enzymer som fremmer blotstørkning.
.
Harde bondede superkugler krever høg anslagshastighed og tjukt vev for at ekspandere. 
Ved tref i lungeområtet kreves der ekspansion allerede i slaget, Selve lungevevet er når det er luftfyldt som "Citronfromage" og kan ikke medvirke til yterlkligere ekspansion.

 

  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (På 10.12.2021 den 16.29):

Som det blir gjentatt i tråden- kulekonstruksjon må stå i stil til farta, og skuddplassering er viktigst. 

Tunge blykuler i moderat fart gir stort sett god penetrasjon og fin skuddvirkning (jakter selv med 30-06 og 180-200gr kuler i "skogsrifla", men etter å sett diverse røntgenbilder av dyr skutt med blyholdig ammunisjon, blir det slutt på det- jeg serverer vilt flere ganger i måneden til ungene. Bly i maten er ikke bra over tid, spesielt ikke til barn- selv i mindre mengder). 

 

Når det kommer til penetrasjon av homogene kuler så er det litt som å diskutere tro med @per-s ;)

Uansett hva som blir lagt som bevis (forskningsartikler, reelle jaktsituasjoner/erfaring, eller annen info) blir det bryskt fornektet. 

Tilbake kommer det ingenting som underbygger noen av påstandene, bortsett fra at Newtons 3.

Denne tråden er ikke verdt å på ny gå inn i en runddans om effekten av kavitasjon og fart på penetrasjon og sårkanal. 

Jeg står ved min lest: ved penetrasjon spiller vekt, diameter OG hastighet inn.. 

 

Det er gøyere å se på praktiske eksempler, Moviken sin test er jo interessant her (som det blir nevnt og linket til lengre oppe): 

 

150gr TTSX i 950m/s med ekspandert diameter på 16.5mm penetrer om lag 75cm. 

200gr Lapua Mega i 800ms med ekspandert diameter på 17mm penetrerer om lag 60cm

165gr Rhino i 750m/s med ekspandert diameter på 17mm penetrer om lag 55cm

 

130gr TTSX i 920m/s med ekspandert diameter på 15.2mm penetrer om lag 55cm

165gr Accubond i 750m/s med ekspandert diameter på 15.1mm penetrer om lag 55cm

140gr TTSX i 975m/s med ekspandert diameter på 15.2mm penetrer om lag 75cm

..og legg merke til dette @Per-s

140gr TTSX i 800m/s med ekspandert diameter på 14.5mm penetrerer om lag 55cm- På tross av at denne har (littegrann) bedre SD! 

 

Mest imponerende var det med 130gr ttsx i 1020m/s som ekspanderte til over 20mm og penetrerte 48-50cm- 5cm kortere enn Rhino'en som er hard (mistet nesten ikke vekt) og har høyere SD. 

 

Dette harmonerer også bra med det jeg har sett i praksis. 

 

Jeg har flere jeg jakter med som skyter veldig mange dyr- to av de har dette som en binæring. 

Han ene jakter utelukkende med 300wm og 130/150gr ttsx. 

Effekten i elg er kliss lik mener han, men 130gr ekspanderer litt raskere og er bedre på hjort og rein. 

Han får "alltid" gjennomskudd med begge kulene. 

De jeg kjenner som har skutt elg med 6.5mm og 120gr kuler har heller ikke dette vært tema. 

Jeg har selv skutt gjennom en voksen reinsdyrbukk på langs med 130gr GMX- det gav ødelagte indrefileter, masse søl og ei ødelagt bog. 

 

.. Og jeg er også veldig nysgjerrig på hvilken elgrase det henvises til, hvor 150gr TTSX i 950m/s+ ikke er tilstrekkelig?  

 

 

Hva tenker du om inntrengningsdybden av de forskjellige kulene her @Per-S?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan prøve å svare, må bare si at dette er en teori ikke en forklaring. 

I alle testene jeg har gjort i kanner nå har blyet fra kula ligget i kanne 1 blykula ekspanderer raskt opp i full diameter,mister endel vekt og fortsetter ferdig ekspandert til farten blir for lav. Kobberkuler starter å ekspanderer tregere, men de mister ikke vekt og fortsetter å ekspandere til farten blir for lav. Er hastigheten høy nok mister de vingene som 7mm tsxen gjorde i kanne 4

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
t-trim skrev (På 10.12.2021 den 17.11):

Har tenkt tanken, mere fart osv.. Har ikke tid til og utforske ladninger nå. Dette kommer utpå vinteren håper jeg.. har også lyst og prøve 168gr ttsx. Den har jeg erfart som "lett ekspandert".. Samt Lapua sin blyfrie.. mange av mine Svenske kompiser skryter veldig av denne har prøvd den selv. Men har brukt den for lite til og dra konklusjon, å det var i 30-06 med 65cm pipe.. nye Blade til Sako er også et hett tema.. men det får komme utpå det nye året.  Gleder meg til og prøve 250gr Naturalis i 9,3x62


 

Jeg har skutt et lite håndfull dyr med 168 ttsx i 308Win. Ikke sprengladning, men passe dose N-540. Ligger på 800 m/s. Skjøt ett rådyrkje og en geit i høst. Avstand 200m lasermålt. Den ene gikk 15m og den andre velta inn i skogkanten etter maks 5m. Jeg ble i alle fall tilfredsstilt av effekten og resultatet på de to dyra.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...