Jump to content

Beste pris på 9x19 ammo


bk00

Recommended Posts

Hvordan kan dere si at 9mm ammo er presset på pris? Er det noen som har tatt kontakt med en produsent og sjekket hva det faktisk koster og produsere? Er det noen som importere som kan fortelle oss hva det faktisk koster. Det er greit at man skal tjene penger, men hvorfor skal man tjene rått på alt man selger. Noen ganger kan det kanskje være greit at det er en større aktivitet slik at flere må ha service eller evnt bytter ut sine våpen pga slitasje. Nei, alt dette vrøvlet kommer antagelig fra noen som forhandler dette og som ikke ønsker at dette selges til en redusert pris.

 

I Norge er det liksom ikke lov og "prute", vi svelger alt som butikker og selgere sier og betaler uten å mukke......

 

K.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 305
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kanskje ikke for forhandlerleddet, men jeg tipper importøren stikker av med en pen avanse, eller tar jeg feil ?

Kan man hoppe over et ledd eller to og være både importør, forhandler og forbruker, tipper jeg det er penger å spare.

XXL er sikkert både importør og forhandlerledd, så de kan nok ha noe å gå på.

Link to comment
Share on other sites

klubben jeg tilhører fikk akkurat pris tilbud på 9mm fiocchi til 1.40 pr stk riktig nok ved kjøp av mere en 50000 stk men fra en pris på over 2 kr smellen til 1.40 er det over 60 øre avslag.

det er vel kjapt 30000 i avslag (Tap) hvist de ikke har mer en 10 prosent fortjeneste på det.

De skal selge ganske mye annet stasj for å tjene inn den summen så jeg tror nok de bløffer litt når det kommer til fortjenesten på ammo

Link to comment
Share on other sites

9mm koster i USA ca $300 per 1000 dvs omtrent det samme som i Norge UTEN at man har faktorert inn norsk mva!

Og kvantumet amerikanske forhandlere kjøper inn og selger er nok litt større for å si det forsiktig, så det er klart at norske forhandlere ikke kan tjene mye på kaliber som 9mm i Norge.....

Link to comment
Share on other sites

klubben jeg tilhører fikk akkurat pris tilbud på 9mm fiocchi til 1.40 pr stk riktig nok ved kjøp av mere en 50000 stk men fra en pris på over 2 kr smellen til 1.40 er det over 60 øre avslag.

det er vel kjapt 30000 i avslag (Tap) hvist de ikke har mer en 10 prosent fortjeneste på det.

De skal selge ganske mye annet stasj for å tjene inn den summen så jeg tror nok de bløffer litt når det kommer til fortjenesten på ammo

 

Det er så fasinerende at folk innsisterer på at butikkene er noen kjipe jævler som tjener grove penger...

Over 2 kr prisen er selvsagt med en pris som er nærmere normal avanse, 140 høres ekstremt lavt ut, men det stemmer kanksje om man kjøper mer en femti tusen skudd. rundt 1,60 er det billigste jeg tror vanlig mennesker kan få 9 mil for i enkeltpersonmengder. Og da er det min mening og erfaring at butikken sitter igjen med ca 50-100kr fortjeneste pr kasse (etter moms)

Link to comment
Share on other sites

Hvis enkelte er så opptatt av å få en masse rabatt så er det jo bare og gjøre som de store kjedene der ute, skru prisen til topps også etterpå gi 30-40% rabatt....det man glemmer er at selv da betaler man alt for mye. Bare ta en enkel sak som 10 kroners markeder, mange ting der som koster under 10kr til vanlig ;-)

 

Uansett så er det ingen som har kommet opp med ett regnestykke over hva den reelle kostnaden er. Har selv jobbet innen salg i mange år og jeg vat at mange har en mye høyere kalkyle enn det som folk flest er kla over. Og ser vi på dagligvare butikker så har de "melk og brød" prinsippet, dvs at de har feks tilbud på kjøttdeig for så og håpe på at de som handler det også handler alt annet de skal ha.....samme prinsipp kan også benyttes ute hos våpenforhandlere, men det største problemet er at mange ikke klare og selge noe, de er rett og slett for dårlige på salgsteknikk og det og behandle kunder på rett måte. Mange skulle aldri vært i kontakt med kunder overhodet.....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Den lokale butikken der jeg bor selger 50 stk 9mm for 149,- og det er da heller ingen reduksjon i pris ved kjøp av 1000. Da vil jeg tillate meg og si at 1,60 er en presset pris. Vet ikke hva det koster å produsere, men mange ledd som skal tjene penger. Så kan vel ikke være allverdens.

Link to comment
Share on other sites

Bromark, dagligvare-tanken din henger ikke på greip. Hva er det du finner i den lokale våpenbutikken din som skulle dekke "Tapsvarer"?

Kjøper du en ny revolver hver gang du er innom, eller kanskje en jaktdress, ladepresse eller kikkertsikte? Tenk over hvor mye annet du egentlig kjøper.

 

Sannheten er vel at du, jeg og de fleste andre stuper innom iblant og kjøper tennhetter, kuler og krutt for det neste halvåret. Det meste annet er "engangskjøp" som ladeutstyr, våpen mm. Ja, selv en liten pøs med olje varer jo i flere år.

Link to comment
Share on other sites

Ser at enkelte opererer med 0,96 + mva som passe salgspris på 9mm ammo.

 

I daglig jobb sitter jeg med eksportpriser fra 7 merker, fordelt på 4 konsern, lokalisert på 3 kontinent og våger påstå at den her på forumet som skaffer stabil leveranse av 9mm ammo som gir selger 10-12% margin og kan selges for ex.mva 0,96 inkl frakt og all jobben rundt er et STORT tap for bransjen. Alle importører bør og vil kappes om å gi deg de beste betingelsene.

 

Jaktdepotet har forøvrig jobb til deg umiddelbart - og lønna vil være svært så konkurransedyktig. Og med de innkjøpene kan jeg trekke meg tilbake i trygg forvisning om at alt går bra, da en med vesentlig bedre håndlag og kontakter har tatt over. CV mottas med takk - tiltredelse umiddelbart :-)

 

Et veldig enkelt tegn på at det ikke er penger på tjene på en vare er når tilbyder ikke har den på lager. Det betyr at det ikke kan bindes penger i den aktuelle varen slik at kunder kan betjenes daglig - men det må være bestillingslister en kan skrive seg på slik at en får varen når mange nok har bestilt slik at volumet blir stort nok og/eller mange nok skriker om varen ikke kommer snart.

Link to comment
Share on other sites

Men en ting jeg ikke forstår er hvordan dere i bransjen kan gå tom for ammunisjon. Det er jo ikke akuratt slik at de går ut på dato med det første, og etterspørselen etter ammunisjon vil ikke forsvinne med det første heller.

 

I populære kalibere som 9x19mm - hvorfor importerer ikke alle bare så mye lageret kan takle og passer på å bestille slik at det alltid vil være ammunisjon inne?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes passende salgspris bør være 0,50 pr skudd ink mva jeg! Men jeg aksepterer at prisnivået i landet nå ligger rundt 1,50 hvis du kjøper en kartong. Ettersom mine leveranser over statsbudsjettet (forsvaret) har tørket fullstendig inn så synes jeg prisen er grei jeg... Blir gjerne med på en prosentdel billigammo hvis 'noen' finner et godt tilbud på et containerlass! :twisted:

Det er dog (off topic) mer bekymringsfullt at treningsammo #1 for de fleste (.22) begynner å bli for dyr. Og den er ikke så lett å lade hjemme heller... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Men en ting jeg ikke forstår er hvordan dere i bransjen kan gå tom for ammunisjon. Det er jo ikke akuratt slik at de går ut på dato med det første, og etterspørselen etter ammunisjon vil ikke forsvinne med det første heller.

 

I populære kalibere som 9x19mm - hvorfor importerer ikke alle bare så mye lageret kan takle og passer på å bestille slik at det alltid vil være ammunisjon inne?

 

Enkelt fortalt 2 ting

1. kostnaden av kapital. Vareklager er alt annet enn gratis. Om du regner 7-8% årlig som kostnad er det ikke vanskelig å forstå at si 1 million skudd er rimelig uinteressant å ha på lager når det å ha dem på lager koster 70-80' i året og ved å selge dem tjener du 100-120'. På lager i mer enn 18mnd koster de penger å ha på lager. Og bare 7-8% kostnad er basert på at en har ubegrenset tilgang på "gratis" kapital.

2. Tilgang - Det er rett og slett ikke alltid slik at det er skudd å få tak i. Samme sak fra fabrikken sin side. Kostnaden ved å ekstrudere en blykjerne og valse ut en mantelbit koster omtrent det samme om kula veier 8g i 9mm og det samme i kaliber 30. Om du kan selge den sistnevnte som del av en patron til 4-5,- stk sammenlignet med en du kan selge til omtrent 1,- pr stk - hvilken leder i et produksjonskonsern er så idiot at de prioriterer den sistnevnte......?

 

Når det gjelder prisnivået på 9mm ammo her hjemme, virker det til å være pr idag det laveste i hele Europa. Et paradoks egentlig når en ser på det forvinnende lille volumet som faktisk selges i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Unnskyldninger for at man skal opprettholde en høy pris ? Eller en forklaring på at slik er det......??

 

Spørsmålet i min verden er hva kundene mener og vil ha.......for i min verden sitter kunden med makten og kronene og vi må pent senke prisen ellers mister vi kontrakter/kunder.....men vi omsetter jo bare for noen skarve milliarder....så hva vet nå jeg... ;-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke du tar helt hensyn til nisjemarkedet her Bromark, Spesialist butikker har laver fortjeneste en mer gjengse varer. Grunnen til at pardini er dyrt hos børselars er verken at butikken er kjip eller at nordmen bør betale mer. Men for å få det hele til å gå rundt slik at det holder seg flytende økonomisk.

Link to comment
Share on other sites

Unnskyldninger for at man skal opprettholde en høy pris ? Eller en forklaring på at slik er det......??

Spørsmålet i min verden er hva kundene mener og vil ha.......for i min verden sitter kunden med makten og kronene og vi må pent senke prisen ellers mister vi kontrakter/kunder.....men vi omsetter jo bare for noen skarve milliarder....så hva vet nå jeg... ;-)

K.

 

Ja hva vet du om dette, egentlig?? :roll:

Det drives ikke veldedighet på Kongsberg sist jeg sjekket, så å selge en vare vesentlig rimeligere enn dere kan produsere/fremskaffe ting for driver ikke dere med heller.

 

Pris på 9 mm ammo og all annen volumammunisjon der antall er det eneste som avgjør om du selger eller ikke er veldig enkelt, om det var noen som kunne fremskaffet det billigere ville det også blitt tilbudt i markedet.

 

Dagdrømming og utopier kan noen og enhver henfalle til med jevne mellomrom,9 mm=1,20 er akkurat det - utopi. Blir ikke mer virkelighet av den grunn. Uansett hva kunden og selger måtte ønske seg.

 

Jeg synes egentlig 6,5x55 og 223 ammo'n skulle vært gratis - for det hadde passet lommeboka mi bedre. Det ønsker jeg meg.... :wink: Kanskje jeg skal frambringe det ønsket til folket hos ATK neste uke - da blir det helt sikkert virkelighet.

 

Men dette er jo fullstendig på siden av hva denne trådens tanke helt sikkert er - så moderatorer får eventuelt flytte dette over i en ny tråd. Da prissetting og ønsker om det ikke har alt for mye med hva som er den faktiske markedsprisen i kongeriket.

Link to comment
Share on other sites

om det var noen som kunne fremskaffet det billigere ville det også blitt tilbudt i markedet
Jeg fatter ikke helt at Bromark 'tror' at forhandlerene tjener så 'fett' på 9mm ammoen... Sett i forhold til annen ammo er jo denne billig! Hvis ikke 1,50 (ca) er rimelig nok for deg så kan du jo lade selv? :mrgreen: Hvis du plukker hylser og bly på bana, vasker hylsene sammen med klesvasken og støper bly mens du lager mat (samme plate for å spare litt strøm) så blir det jo bare pengeutlegg på hetter og krutt? (NC-krutt kan du jo også lage selv, oppskrifter kan oversendes..) Kjøper du hetter i store kvanta fra Jaktdepotet så klarer du nok å produsere et skudd for kr 0,50... :wink: Eller du kan prøve å importere en pall eller flere selv.. Jeg melder meg gjerne på noen titusen skudd jeg, hvis du klarer å komme UNDER 1,30 eller HELST under 1,00.... Og jeg kan garantere for endel kunder til ved pris på 1,20! :mrgreen:
Link to comment
Share on other sites

Er det ikke lov og komme med forslag til hvordan man evnt kan få en bedre pris? Er det ikke lov og spørre om noen vet hva det faktisk koster og produsere en 9mm?

 

For meg personlig er det ett fett om det koster 1,50 eller 2,50 pr skudd for en 9mm. Jeg overlever uansett.....men det er alltid greit og føle at man gjør en god handel mener jeg. Og hvorfor skal man stå med lua i hånden hver eneste gang, bare for at man bor i ett land hvor det å stille spørsmål er fy fy....

 

Skal det liksom ikke være nyttig og kunne gå sammen for evnt kjøpe 100 000 skudd eller mer? sammenlignet med det og kjøpe 5000? Sist vi var ute og handlet kjøpte vi sammen med noen klubber over 600 000.- 22kal skudd. Neste gang blir det sikkert over 1mill, og da teller hvert eneste øre for klubbene. Om en butikk ikke gidder og regne på pris, ja da for de stå med lua i hånden.

 

Men når jeg leser enkelte innlegg så skjønner jeg godt hvorfor mange bedrifter må legge ned eller går dunken, for de har ikke skjønt poenget. Er vel mye bedre og selge 3 ganger så mye til lavere pris og tjene det samme? Det er vel bedre og rullere varelagret 2-3 ganger pr år...og tjene det samme......ihvertfall i mitt hode....

 

Men kanskje det er bedre å sitte på r*va og ikke engang gidde svare på tlf eller epost som mange "såkalte" forhandlere driver med. Nei, butikk drift er vel ikke akkurat den sterkeste siden mange har der ute når det kommer til våpen og ammo. De klarer jo knapt og ha ett våpen tilgjengelig over disk, og unnskyldninger det florerer det av. Men handling og evnt løsninger, de er det langt mellom.

 

Siste pris jeg fikk nå (Winchester) var på kr 1,80 noe som er en bra pris for en såpass dyr ammo :-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, i stede for å plukke, gjør som meg... Ta med en pappeske type "kjempediger" og hell bøttene på banen opp i denne.

Sorter dritten når du kommer hjem, når det passer osv... Da slipper man å stå bøyd over bøtta mesteparten av treningen, og man får med seg hylser

til mange kalibre. Jeg samler på 9mm, .40S&W, .45ACP, .38, 357 og .44Mag, og når jeg har sortert ut disse er det pokker ikke mye igjen som blir kastet,

og mesteparten av det som blir kastet er 22LR. :lol:

 

Men joda, skal være enig i at det er ikke videre artig å sortere en slik stooor pappeske med hylser heller. :)

Link to comment
Share on other sites

var ikke spesielt gøy syns jeg :) hehe
Jeg er enig med deg jeg Bromark.. Hylseplukking (og lading) er ikke hvordan jeg vil bruke fritiden min... Og du har helt rett i å komme med forslag! Alle steiner bør snues for å få ammo-prisene ned. Men vi som forbrukere av stoffet er jo avhengige av at det er mulig å få kjøpt i butikkene også, så vi er bokstavlig talt prisgitt ( :P ) forhandlerpriser! Men HVIS det er mulig å få tak i noen kartonger rimelig ved å gå sammen, tror jeg som sagt du vil få med deg MANGE! Jeg har forøvrig prøvd å få til ammo-avtaler med lokale butikker, og de gidder ikke svare / gidder ikke regne pris! De tjener jo mer på salg av et eneste gevær enn de tjener på en pall med ammo... (Kjøpte 150.000 .22 sist..)
For meg personlig er det ett fett om det koster 1' date='50 eller 2,50 pr skudd for en 9mm[/quote']Du er vel den eneste som klarer å få et lite overskudd ut av skytinga.. :oops: Vi andre bommer for mye.. 8)
Link to comment
Share on other sites

Ammo pris = pris på komponenter for meg, men ikke på luft og .22. Som eksempel på hvor hardt prispresset er: Stod hos en av landets importører og skulle hente noe ammo for "Hjemmelading.no" Hadde også fått tilbud på noe 5000 stk .22 ammo av vanlig klubb kvalitet og pris. For ordens skyld ringte jeg Trond for å høre om jeg skulle ordne noe annet: Ja, kan du skjekke pris på samme ammo, har forespørsel på 1 mill skudd akkurat nå fra NN. Prisforskjell på 5000 og 1 mill 0,5 øre!

 

Forøvrig hadde Trond ca. 100 kg engangs skutt 9mm hylser inne i går :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at ammo prisene er veldig forskjellig fra plass til plass, er det noen plasser noe ala kelkoo som har rangert priser på ammo?

 

Jeg har handlet endel til winge oppigjennom tiden å vært kjempe fornøyd med pris å kvalitet. Nå er winge utsolgt så jeg har funnet en forhandler på Finn av alle plasser. Har ikke lest så mye om denne ammoen han selger men det ser greit ut til plink skyting.

 

Noen som har hør eller sett hvordan Magtech fungerer?

 

OB

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fikk epost i helgen fra Scandinavian Arms http://www.scandinavianarms.se hvor de forteller at de skal ut p?et Nordiske/Norske markedet. Prisene er heller ikke s?lle ;-)

 

K.

 

Pistolammunition!

Ammunition Pris/l?: Pris/ask: Antal/l?: Antal/ask:

.380auto 90gr FMJ 2150:- 125:- 1000st 50st

.38 Spl 132gr FMJ 2400:- 130:- 1000st 50st

9*19 115gr FMJ 2160:- 120:- 1000st 50st

9*19 115 JHP 2700:- 145:- 1000st 50st

9*19 124gr FMJ 1960:- 110:- 1000st 50st

.357Mag 158gr JSP 3240:- 175:- 1000st 50st

.357Mag 125gr JHP 3240:- 175:- 1000st 50st

10mm Auto 200gr FMJTC 4670:- 280:- 1000st 50st

.40 S&W 165gr JHP 4130:- 225:- 1000st 50st

.40 S&W 165gr FMJFP 2810:- 170:- 1000st 50st

.40 S&W 180gr FMJFP 2810:- 125:- 1000st 50st

.45 Auto 230gr FMJ 3280:- 180:- 1000st 50st

 

Alla priser ?inklusive svensk moms.I lager from 2010-04-01

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

MAGTECH PISTOL Cartridges

0 0 Kunde Kunde >1000Storkunde +3000

SYMBOL DESCRIPTION

25A .25 AUTO 50GR FMJ 2,50 2,25 1,88

32A .32 AUTO 71GR FMJ 2,35 2,11 1,76

38S .38 SUPER AUTO +P 130GR FMJ 3,70 3,33 2,78

380A .380 AUTO 95GR FMJ 2,54 2,28 1,90

9A 9MM LUGER 115GR FMJ 2,36 1,65

9B 9MM LUGER 124GR FMJ 2,36 1,69

9C 9MM LUGER 115GR JHP 2,65 2,38 1,99

9F 9MM LUGER 95GR JSP FLAT (w/out grooves) 2,66 2,40 2,00

9G 9MM LUGER 147GR FMJ FLAT SUBSONIC 2,56 2,31 1,92

40B .40 S&W 180GR FMJ FLAT 3,37 3,03 2,53

45A .45 AUTO 230GR FMJ 3,98 3,58 2,98

45B .45 AUTO 230GR FMJ-SWC 4,03 3,63 3,02

0,00 0,00 0,00

0,00 0,00 0,00

MAGTECH COWBOY ACTION Cartridges 0,00 0,00 0,00

Kunde Kunde >1000 Storkunde

SYMBOL DESCRIPTION

4440B .44-40 WIN 225GR LFN 6,28 5,65 4,71

45D .45 COLT 250GR LFN 4,99 4,49 3,75

357L .357 MAG 158GR LFN 4,88 4,39 3,66

 

 

MAGTECH REVOLVER Cartridges

Kunde Kunde >1000 Storkunde

SYMBOL DESCRIPTION

32SWLA .32 S&W LONG 98GR LRN 2,58 2,32 1,94

32SWLB .32 S&W LONG 98GR LWC 2,69 2,42 2,02

38SWA .38 S&W 146GR LRN 2,66 2,40 2,00

38A .38 SPL 158GR LRN 2,59 2,33 1,94

38B .38 SPL 148GR LWC 2,97 2,68 2,23

38C .38 SPL 158GR SJSP FLAT 3,37 3,03 2,52

38D .38 SPL +P 125GR SJSP FLAT 3,39 3,05 2,54

38J .38 SPL 158GR LSWC 3,12 2,81 2,34

38P .38 SPL 158GR FMJ FLAT 3,37 3,03 2,53

38Q .38 SPL 125GR FMJ FLAT 3,36 3,02 2,52

357A .357 MAG 158GR SJSP FLAT 3,74 3,37 2,80

357B .357 MAG 158GR SJHP 3,77 3,40 2,83

357C .357 MAG 158GR LSWC 3,60 3,24 2,70

357D .357 MAG 158GR FMJ FLAT 3,78 3,40 2,84

44A .44 REM MAG 240GR SJSP FLAT 4,61 4,15 3,46

4440A .44-40 WIN 200GR LFN 4,59 4,13 3,44

454A .454 CASULL 260GR SJSP FLAT 10,50 8,59

454B .454 CASULL 260GR FMJ FLAT 10,51 8,60

500A .500 S&W 400GR SJSP 12,84 10,50

 

 

 

Alle priser gjelder fritt levert vårt lager i Drammen.

Levert Fauske + 0,20,- pr skudd

Vanlige fraktpriser vil bli lagt til total etter volum/vekt beregning

Priser og spesifikasjoner kan endres uten forutgående varsel

Oppgitte priser gjelder fram til 1 Juni 2010

Link to comment
Share on other sites

Hehe!

Må du på jaktdepoet kjøpa 3000
..

Du KAN vel omtrent kjøpe en og en patron, men prisene i lista er utregnet ved kjøp av 1 eske, 1 kartong (1000 skudd) eller rimligst som betyr at du kjøper minst 3 kartonger (3000 skudd) alt i samme kaliber OG type.

(Legg merke til at bare i 9mm tilbyr Jaktdepotet 5 forskjellige typer!)

 

Uansett lønner det seg å kontakte Jaktdepotet angående pris og bestilling da de nok ikke sitter med lagerbeholdning av alt som står på lista. (De pleier å gi en meget bra hjelp på telefonen når de har tid til å svare!!)

Link to comment
Share on other sites

Så klipp og lim ikke ble helt supert lesbart, men om dere sender oss en mail er lista klar i PDF.

 

Prisene er som Woff beskrev pr eske, pr kartong og pr 3 kartonger. I 9mm, 454 og 500 er maks rabatt oppnådd ved en kartong = 1000stk/500stk

 

I 9mmm i og med det er det tråden omhandler ligger vi så og si alltid med 9A,9B og 9F på lager. Begynner å bli labert med 9A men har fortsatt godt med B og F inne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...