Jump to content

Beste pris på 9x19 ammo


bk00

Recommended Posts

  • Replies 305
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

At alt skal regnes om i hvor mye det koster - tid er penger, er det ikke rart det er dyrt å være gift.. :lol:

 

Billigste jeg klarer å lade 9mm er:

 

Hylser - gratis

Kuler - 10 øre (selvstøpte)

Krutt - 15 øre (Norma P4 til 199.- )

Tennhetter - 20 øre ( RP hos Interarms)

 

Totalt : 45 øre

 

Og da har jeg en ammo som går bedre enn fabrikkammo, som jeg syntes er det vesentligste.

Hvorfor stille i en konkuranse med en ammo som jeg vet er dårlig (fabrikkammo) :?:

 

Klart en skal regne inn prisen for utstyret, men om jeg legger til 50 øre pr skudd blir jo alikevell fortjenesten stor.

På min Dillon Sq.Deal lader jeg greit 400 stk i timen x 60 øre (differanse opp til billigste kjøpeammo, Winge) har jeg da 240.- kr timen :wink:

 

Men det er vel svart da , , , :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i den heldige situasjon at jeg har en viss mengde miliærammo, både Geco, FFV, GFL og litt IMI. Men med en moderat tunet Glock blir det problemer med å slå av hettene. Så ved å lade sjøl får jeg ammo som går like bra som fabrikk, med mindre følt rekyl og et bedre avtrekk (her kommer tuningen inn...) og som holder faktor i min G17 med komfortabel margin. Og det smeller hver gang! Og for meg er dette de viktigste grunnene til å lade 9mm. Works for me...

Link to comment
Share on other sites

Utrolig at en diskusjon kan bli så lang angående lønnsomhet. :lol:

Selv har jeg ladet hjemme nesten like lenge som jeg har holdt på med skyttersporten (ca 10år). Jeg tror ennå ikke jeg har gått i pluss økonomisk. Jeg hadde en tid to Lee-presser, dyrere enn bare å kjøpe konverteringssett til den ene. Senere solgte jeg begge billig og kjøpte meg ei ny Dillon-presse.

Og jeg skyter ikke sååå mye i året.

 

Men for meg er det en del av hobbyen. Man kan skreddersy sine patroner, og slipper kanonskuddene man får i butikken. Man lærer en del om ammunisjon, forhold mellom kruttmengder, kulevekter, hylsevolum etc. Hvilke hetter som fungerer bra og dårlig i de forskjellige våpnene, og hvordan man da eventuellt kan justere våpenet.

Som en her sa, det er en hobby og hobbyer koster!

 

Det billigste hadde vært å ikke skyte i det hele tatt! :?

Men for all del. De som vil ha fabrikkammo, kjøper seg fabrikkammo. Ingen er tvunget til å kjøpe seg ei ladepresse.

Link to comment
Share on other sites

Hei K. Her på vår side av "verden" er det stort sett Winge våpen som kommer best ut på pris. Di ligger vel på 1,55 pr skudd ved kjøp av 1000 stk. om du får noe bedre pris på 5000 vet jeg ikke. men send en mail til dem

 

Hilsen Øyvind Johansen

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
mottatt 500 skudd 'free of charge' fra en kompis i forsvaret... DA lønner det seg ikke å lade da!

 

 

kommer ann på hva slags ammo det er snakk om. Er det den nye miljøammoen, er det absolutt lønnsomt å lade selv! :P

 

Folk har slitt ut Glock piper på 1500-2000 skudd....

 

Jeg har "hørt" påstander om at "miljøammoen" sliter på våpen. Er det påstander, eller er det fakta?

 

hehe, miljøammo.... ammo SKAL være farlig, skal den ikke?

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg har "hørt" påstander om at "miljøammoen" sliter på våpen. Er det påstander, eller er det fakta?

 

hehe, miljøammo.... ammo SKAL være farlig, skal den ikke?

 

 

Fakta. En vet om en som jobber i forsvaret og hans ("issue") glock var nå på det tredje eller fjerde løpet.

Han var også klar på at man ikke måtte finne på å bruke miljøammo i privat våpen.

Link to comment
Share on other sites

Hei K. Her på vår side av "verden" er det stort sett Winge våpen som kommer best ut på pris. Di ligger vel på 1,55 pr skudd ved kjøp av 1000 stk. om du får noe bedre pris på 5000 vet jeg ikke. men send en mail til dem

 

Hilsen Øyvind Johansen

 

Hvordan står det til med fraktprisene på ammo for tiden?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Her står det litt om problematikken:

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/05/09/534814.html,

http://www.milforum.net/forum/viewtopic.php?t=7823&highlight=bly,

http://www.nyteknik.se/nyheter/senaste_nytt/article450554.ece og

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1979907.svd

Hørte noen rykter om testene de har gjort i Østerike med norsk 9mm i Glocken..

200 nye blyfrie skudd gjorde like mye slitasje som 17000(!!!!) av den blyholdige..

 

Håper dette kan hjelpe!

:)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

:oops: Dette er nok bare ville rykter ja! Du vil kunne lese MYE om sånne ville rykter bare her på forumet, men det holder vel ikke til tross for at 'mange' sier noe?

Første jeg fant ved et enkelt søk:

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/05/09/534814.html,

http://www.milforum.net/forum/viewtopic.php?t=7823&highlight=bly,

http://www.nyteknik.se/nyheter/senaste_nytt/article450554.ece og

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1979907.svd

Men jeg har jo ikke peiling på hvilke krav du setter til dokumentasjon da! Du får skrive til forsvarsdepartementet?

Hørte noen rykter om testene de har gjort i Østerike med norsk 9mm i Glocken..

200 nye blyfrie skudd gjorde like mye slitasje som 17000(!!!!) av den blyholdige..

 

:mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Påstand, eller fakta? Mange "sier" dette, men kan noe "dokumentere" det?

jeg har fått uttalt fra en som jobber med våpen i forsvaret at levetid på en P80 (glock 17) pipe kunne være på ca 2-3000 skudd miljøammo.

 

Takk for det, da slutter jeg å bruke "miljøammo"

Link to comment
Share on other sites

:oops: Beklager at jeg svarte litt dumt på dette.. Er bare så mye svar på dette allerede her... Regnet med at du hadde fått med deg det, men som sagt beklager jeg!

(Jeg skal endre svaret mitt, vil jo helst bare hjelpe jeg da!)

 

Jeg synes at Woff, gjorde en bra jobb mtp. å dele info om miljø ammo.

Synd at et medlem av forumet skal får regelrett kjeft for slikt!

 

Men Woff er nå såpass voksen at han svelger stoltheten (jeg ser ikke noe galt med svaret hans) og ber om unskyldning.

Det står det respekt av!

 

Vi burde heller takke for slike medlemmer som bruker tid på å finne info til oss.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er glad for å få svar på det jeg spør om, men alminnelig folkeskikk bør jeg kunne forvente?

Mange her inne påstår mye, og når jeg etterspør "dokumentasjon" på svarene er det hyggelig jeg får det, men unngå spydige kommentarer o.l. Ikke alle er oppegående på å søke etter info på nett, og DERFOR spør man her inne.

Noe å tenke på for noen og enhver?

Wolf har sendt PM og bedt om unnskyldning, og det setter jeg pris på.

Link to comment
Share on other sites

pust med magen gutter!

 

fortgjort å svare litt "hardt" om det føles som man har svart på det samme 124 ganger før.

vet jeg selv svarer litt hardt innimellom når det kjennes som samme spørsmålet kommer for 125. gang.

 

om noen føler at de blir svart for hardt, så er det dumt, men ha litt forståelse for at de som svarer på de samme spørsmålene regelmessig kan bli litt lei. kansje man kommer til et punkt hvor man vurderer om man har utspilt sin rolle på forumet......

om jeg må begynne å dokumentere det jeg skriver, så ser jeg at det vil gå for mye tid til det til at jeg gidder svare på spørsmål.

Link to comment
Share on other sites

:oops: Ikke tvil om at jeg gav et urettferdig og krasst svar til deg emonsen, og det har du ikke fortjent.

Jeg håper vi kan avslutte denne delen av diskusjonen her, da dette har lite med trådtittel og de forskjellige tema som har dukket opp etterhvert. Uansett om det er spurt om før eller ikke kan det ikke forsvare at jeg svarte nebbete. Unnskyld nok en gang, og hvis det er noe mer så ta det gjerne på pm sånn at det ikke går ut over tråden her!

 

Mvh

Tore

Link to comment
Share on other sites

om du får noe bedre pris på 5000 vet jeg ikke

 

Nei,,, ikke på 50 000 heller :lol:

 

Men, det er den beste 9mm ammo`n som har vært til salgs i Norge til dato :wink:

 

Hvilken av Winges 9mm er det som menes med "den beste"?

 

For øyeblikket står følgende på deres nettsider:

 

Geco 9mm pistol skudd

kr 1.550,- (kommer snart til lager)

 

CCi Balzer Brass 9x19 (9mm) Luger 115 FMJ

kr 0,- (utsolgt)

 

Sellier & Bellot 9x19 (9mm) Luger 115 FMJ

kr 1.600,- (utsolgt)

 

Winchester 9mm luger 115 GR FMJ

kr 0,- (utsolgt)

Link to comment
Share on other sites

Dersom det er flere fra Bergen som trenger 9mm ammo kan vi vel prøve å få til en felles forsendelse for å spare frakt :?::)

Hvem er med :?: Vi kan bestille hver for oss men Winge Våpen AS lager en felles forsendelse. :)

 

Winge Våpen: Jeg kan ta 5.000 skudd til den prisen. Ser ut som om mange i Bergensområdet trenger ammo så kanskje Winge Våpen får ett lass over. :?:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

jeg skal nok meget muligens over til bergenstraktene med bil fra oslo i helga rundt 1 mai. Kan sikkert frakte ting med litt sponsing av drivstoff. (mengden er avgjørende om jeg kjører chevrolet eller fornuftig bil....) trenger kanskje noe gecco selv (om de holder minor kravet da...)

Link to comment
Share on other sites

Heisan alle sammen

Har testet Gecoen som Winge selger i min Tanfoglio stock 2, og den har ca 135 i faktor i min pistol, og presisjonen er meget bra.

Har ladet hylsene også, noe harde er de. Med godladningen (3,9 med Norma P5, Federal SP, 124 grn artzipilago på 28,8mm og faktor på rundt 127) som bruker jeg bruker på konkuranse er de meget jevne på hastighet og supre på presisjon.

Jeg lader ikke for å spare penger, men å få en oppskrift som er super på presisjon.

Mener å ha hørt at prisen på Geco har gått opp til kr 1,65, :cry: men det får Winge svare på.

 

Kai

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Vi har solgt Geco 9mm pistol skudd til denne prisen i hele år, men noen ganger blir det tomt og jeg håper du har forståelse for det!

Mange 9x19 skudd skal du kjøpe, si fra og jeg setter deg på ventelista.

 

Mvh

Jan

 

Som du kanskje ser i margen bor jeg i Bergen, litt lengre enn en liten kjøretur fra Moss. Har venner som er over fjellet iblandt, men ingen av de har våpenkort, og da får de vel heller ikke hentet ut ammo til meg?

 

Skal over når sommern nærmer seg, tenkte å ta med 10-20.000 (til meg +en kompis) når jeg først var der. Hvor lang tid på forhånd trenger du beskjed i tilfelle tomt lager?

 

Edit: TargetMaster: Du får høre med Winge hva frakt vil komme på for forskjellige kvanta, om det er noe å spare. Hvis flere skal bestille sammen burde vel kanskje ordren sendes til en klubb, som har lov til å oppbevare mer enn 10 000 smell?

Link to comment
Share on other sites

om du får noe bedre pris på 5000 vet jeg ikke

 

Nei,,, ikke på 50 000 heller :lol:

 

Men, det er den beste 9mm ammo`n som har vært til salgs i Norge til dato :wink:

 

Hvilken av Winges 9mm er det som menes med "den beste"?

 

For øyeblikket står følgende på deres nettsider:

 

Geco 9mm pistol skudd

kr 1.550,- (kommer snart til lager)

 

CCi Balzer Brass 9x19 (9mm) Luger 115 FMJ

kr 0,- (utsolgt)

 

Sellier & Bellot 9x19 (9mm) Luger 115 FMJ

kr 1.600,- (utsolgt)

 

Winchester 9mm luger 115 GR FMJ

kr 0,- (utsolgt)

 

 

Det er GECO jeg snakker om :!:

 

Den har gått meget bra i alle våpen den er blitt testet i :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
Har i dag hos XXL i Åsane, Bergen kjøpt 1000 stk Fiocchi 9mm 115 grs til 1,79 pr.smell :)

Tror dette er beste tilbudet i Bergen for tiden og antagelig billigere enn å få det transportert / sendt østfra :?:

 

Da har du betalt 9 øre mer pr skudd, enn de tar andre steder i Norge på XXL . . .

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har nettopp kjøpt 1000 Barnaull til 1.5 per smokk. Coata stålhylser, 115 FMJ. Litt svake, men holder seg over faktor kravet. I 5" løp ga dem 127 i faktor. Jeg testet en rekke merker da jeg fikk dem. Men disse gikk faktisk tettest. Ellers så vet jeg at.....var det jaktdepoet???....selger magtech til 1.6. Mulig det var Pedersens Vaabenlager. Eneste minuset med Barnaull er at det er Berdan hetter. Men hvem gidder vel å lade når man kan kjøpe dem for 1.5?? Ikke jeg i allefall. Jeg sendte en prisforespørsel til en produsent av ladeutstyr i USA. En helautomatisk sak. Den lagde sånn ca 3000 patroner i timen. Men gjøkene skulle ha 30000 dollar for shiten, så det utgikk.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen merkverdig kvalitetsforskjell på disse billigste 9mm merkene?

 

Skyter praktisk, så er gjerne mer opptatt av mating/funksjon enn samling på 25m.

 

Og hva er egentlig forskjellen jeg vil merke på 115gr og 124gr?

 

(beklager noob spørsmål, mer er vel nettopp det jeg er :roll: )

Link to comment
Share on other sites

Svært liten forskjell. Er utgangshastigheten lik får du litt mer rekyl med en 124 grain kule enn 115 grain. Om det i praksis har noe å si tviler jeg litt på. Rytmen i form av ulik mengde og fart på rekyl er jo også forskjellig.

 

Det er har jo litt med smak også. Noen liker rytmen til 115 grain, andre 124. Selv er jeg glad i en treg 230 grain kule i 45 acp :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er billig 9mm, 38/.357 ammo ( og annen ammo ) å få kjøpt,for dere som bor nærme større byer der dei store våpen/ammobutikkene er. :D

Verre for oss som bor i utkantstrøk. Har fleire venner som er jevnleg i Oslo og omegn,men døm har ikke våpenkort desverre, så da så :roll::roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...