Jump to content

Beste pris på 9x19 ammo


bk00

Recommended Posts

Noen som har testet Wolf 115 grs FMJ ?

Faktor/samling/våpen

 

K.

 

Jepp, har testet dem i samme 9mm som du pleier å bruke.

 

Kan si det enkelt, dette er IKKE GODT NOK FOR DEG :wink:

 

Kan derimot anbefale GECO`n som de har på Wingw Våpen, den går bedre enn de fleste fabrikk ammo.

Nest best av de jeg har testet (11 forskjellige fabrikkammo) er CCI fra Jaktdepotet :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 305
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Noen som har testet Wolf 115 grs FMJ ?

Faktor/samling/våpen

 

K.

 

Jepp, har testet dem i samme 9mm som du pleier å bruke.

 

Kan si det enkelt, dette er IKKE GODT NOK FOR DEG :wink:

 

Kan derimot anbefale GECO`n som de har på Wingw Våpen, den går bedre enn de fleste fabrikk ammo.

Nest best av de jeg har testet (11 forskjellige fabrikkammo) er CCI fra Jaktdepotet :D

 

Takker for tipset, har skutt en del med S&B pluss Winchester og de går veldig bra....men vurderer faktisk Magtech nå....

 

Wolf samler innenfor 9'er på 25 M med mitt våpen hvertfall så det skulle holde greit.

Det holder ihvertfall ikke, ett våpen SKAL og BØR samle innen 50mm på denne avstand, hvis ikke så hadde jeg kastet det...og kjøpt noe som gjør det :-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

 

Det er pga. ustabil valuta samt råvarepriser at prisene kryper oppover.

Slik er det bare, og lite forhandlerne kan gjøre noe med.

Forhandlere sitter idag igjen på disse prisene som er oppgitt i tråden her medekstremt lite

på fortjeneste.

 

 

 

Lite spørsmål, er det faktisk sånn at råvareprisene fortsatt stiger?? eller er dette noe leverandør/forhandler gjemmer seg bak? statstikkene for siste året viser jo en utflating...

Link to comment
Share on other sites

Skal jeg ikke beskylde deg for å være historieløs Høgger'n, men om du tar tar fram gamle nummer av VJ og sammenligner prisnivået på 9mm ammo i 2009 og 1990/1991 har jeg vanskelig for å skjønne at noen uansett kan sutre over prisene på 9mm ammo. Den er idag på samme nivå krone for krone som for 18 år siden!!.

 

Vi solgte i 2007 og 2008 CCI Blaser ammo for 1,25,- og 1,35,-. Det er ikke mulig i 2009 å kjøpe den samme ammo'n ex frakt og mva for det samme idag. Bruk gjerne kjeft på forhandleren for at USD/NOK vekslingskursen er over 35% dårligere for oss nå enn for 8 mnd siden, men da må du regne med at enkelte blir leie og tar igjen.

Link to comment
Share on other sites

det kan være du har rett når det gjelder 9mm sauer. men på generelt grunnlag ser jeg at prisene er gått opp hvert år(selv i 2008 da dollaren var på et historisk lavt nivå) iallefall så lenge jeg husker. å hvert år er det den samme visa. dollar, råvarekurs, osv.

 

forresten har 6,5 og 7,62 konkkurranseammo omtrent doblet pris på samme tiden.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har testet Wolf 115 grs FMJ ?

Faktor/samling/våpen

 

K.

 

Jepp, har testet dem i samme 9mm som du pleier å bruke.

 

Kan si det enkelt, dette er IKKE GODT NOK FOR DEG :wink:

 

Kan derimot anbefale GECO`n som de har på Wingw Våpen, den går bedre enn de fleste fabrikk ammo.

Nest best av de jeg har testet (11 forskjellige fabrikkammo) er CCI fra Jaktdepotet :D

 

Takker for tipset, har skutt en del med S&B pluss Winchester og de går veldig bra....men vurderer faktisk Magtech nå....

 

Wolf samler innenfor 9'er på 25 M med mitt våpen hvertfall så det skulle holde greit.

Det holder ihvertfall ikke, ett våpen SKAL og BØR samle innen 50mm på denne avstand, hvis ikke så hadde jeg kastet det...og kjøpt noe som gjør det :-)

 

K.

 

Har ikke fått testet Magtech ennda, men har fått tak i en 50 boks fra Jaktdepotet, så den er på gang :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har bare ca 500 stk 9mm igjen. Tror jeg tester Geco hos Winge denne gangen selv om jeg pleier å kjøpe på Jaktdepotet. Hvis prisforskjellen er ca 0,50 NOK/stk, som jeg mener å forstå ut ifra denne tråden, sparer jeg jo en tusenlapp jeg kan bruke på andre ting . Pleier å kjøpe to kasser når jeg først handler. :D Mener man skal bruke de billigste leverandørene til enhver tid , når kvalitet kan sammenlignes. Nå er det ikke alltid at pris og kvalitet går ihop, men ser at flere er godt fornøyd med Geco. Jeg må jo øve til Felt NM I Larvik :D

Link to comment
Share on other sites

Da taler vel dette enda mer mot hjemmeladning! Hvis vi tar utgangspunkt i at du kan få fabrikkammo til 1,50,-/skuddet som nevnt tidligere. I tillegg så får du (som i mitt eksempel tidligere) 32 øre pr hylse i "vrakpant" til en som lader selv. Da snakker vi jo om en reel kostpris på 1,18,- pr skudd - Det er jo ikke stort mer en en vanlig hjemmelader betaler for tennhette, krutt og en OK kule! :)

Link to comment
Share on other sites

Da taler vel dette enda mer mot hjemmeladning! Hvis vi tar utgangspunkt i at du kan få fabrikkammo til 1,50,-/skuddet som nevnt tidligere. I tillegg så får du (som i mitt eksempel tidligere) 32 øre pr hylse i "vrakpant" til en som lader selv. Da snakker vi jo om en reel kostpris på 1,18,- pr skudd - Det er jo ikke stort mer en en vanlig hjemmelader betaler for tennhette, krutt og en OK kule! :)

 

 

Tja...

 

Mitt regnestykke på hjemmelada 9mm blir vel som følger:

Hylser: Gratis

Kule: 0,42 øre

Tennhette: 0,25 øre

krutt: 0,20 øre

Totalt: 0,87 øre

Link to comment
Share on other sites

og differanse på 1.18 kr og 0.87 kr = 0.31 øre

 

 

For en som ikke har ladeutstyr og må kjøpe dette i tillegg. Si en Dillan 550, ser vi på en innkjøpskostnad av utstyr på en 6000 kr med dier og konvertering, og med all "rekvesita" kommer vi kjapt opp i 8-9000 kr. Det er klart dette er en engangs kostnad,men man skal skyte ganske mye før det alikevel lønner seg. For en som skyter/trener/deltar i praktisk med kalibre som .40 og .45ACP vil det nok lønne seg.

 

Men for en rekreasjons skytter med 9MM så er det litt andeledes.

 

Så det bunner vel ut i hva slags behov man har og hvor mye man skyter.

Link to comment
Share on other sites

For en som ikke har ladeutstyr og må kjøpe dette i tillegg. Si en Dillan 550, ser vi på en innkjøpskostnad av utstyr på en 6000 kr med dier og konvertering, og med all "rekvesita" kommer vi kjapt opp i 8-9000 kr. Det er klart dette er en engangs kostnad,men man skal skyte ganske mye før det alikevel lønner seg. For en som skyter/trener/deltar i praktisk med kalibre som .40 og .45ACP vil det nok lønne seg.

 

 

Da kjøper du på feil plass... en 550 får du for ca 3000-3200

 

en det er klart at man må skyte litt for å spare dem inn igjen.

Link to comment
Share on other sites

:) Har vel nevnt det før, og det er vel litt utenfor emne her, men det er ikke 'bare' de rene kostnadene som må taes med, men også tiden som brukes.. Jeg har ladet hjemme i endel år (før) og husker endel negativt om hjemmelading også.. Så prisen pr skudd

er vel neppe så lav som enkelte påstår. Men som sagt er vel dette ikke hva trådstarter tenker på!

Link to comment
Share on other sites

det er klart at man må skyte litt for å spare dem inn igjen.

 

Enig, men man skal ikke glemme alle de timene med kos man også får igjen framfor ladebenken, som også er verd sin tid i gull!

 

Dessuten får man jo ladet mye bedre patroner når man gjør det sjøl da :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg visste at jeg ikke skulle ha touchet emnet hjemmeladning. Smikka nok til noen kruttfingre der ja :D

Anyway, la oss avslutte hjemmeladning i denne tråden og gå inn på "beste pris på 9x19" igjen.

 

Ser at XXL har gått ned til 1,79,- pr skudd på fiocchi 115gr. Ikke galt i det hele tatt, spesiellt når man får denne prisen fra første eske....

Link to comment
Share on other sites

For en som ikke har ladeutstyr og må kjøpe dette i tillegg. Si en Dillan 550, ser vi på en innkjøpskostnad av utstyr på en 6000 kr med dier og konvertering, og med all "rekvesita" kommer vi kjapt opp i 8-9000 kr. Det er klart dette er en engangs kostnad,men man skal skyte ganske mye før det alikevel lønner seg. For en som skyter/trener/deltar i praktisk med kalibre som .40 og .45ACP vil det nok lønne seg.

 

 

Da kjøper du på feil plass... en 550 får du for ca 3000-3200

 

en det er klart at man må skyte litt for å spare dem inn igjen.

 

 

Så prisene på landerø, men på dyllan.no var det betraktelig lavere, Men alikevel så skal du ha dier,konverteringsett,hylsetrommel også videre. Men alikevel, skyter du mye grovkaliber vil det jo før eller senere lønne seg

Link to comment
Share on other sites

Så prisene på landerø, men på dyllan.no var det betraktelig lavere, Men alikevel så skal du ha dier,konverteringsett,hylsetrommel også videre. Men alikevel, skyter du mye grovkaliber vil det jo før eller senere lønne seg

 

Tror du så på feil maskin. 650 ligger på ca 6k mens 550 på ca 3k.

men er uenig med deg på det siste poenget ditt. Som har blitt nevnt av mange i forskjellige tråder, så "lønner" ikke hjemmelading seg i den forstand at man bruker mindre penger. istedenfor å bruke mindre, skyter man bare mer. :P

 

Og mange har jo allerede en del ladeutstyr til andre kaliber og trenger ikke alltid så mye nytt.

Men det er klart at 9mm er vel det pistolkaliberet som man sparer minst på å lade til. jeg for min del kjøper litt fabrikk og lader litt.

Men jeg vil ikke regne tiden jeg bruker foran ladebenken som en "utgift" som bør tas med i regnskapet. Den ville uansett blitt brukt til noe annet ufornuftig som å sitte foran TV eller PCen.

 

En stor fordel med å lade selv er at man lettere kan spre utgiftene over litt tid. Jeg kjøpte feks 4000 kuler for ca 1700 IIRC da jeg hadde noe ekstra penger. Da har jeg en stund og kan kjøpe hetter i bolker på ca 1000 stk etterhvert. Og en boks krutt i ny og ne.

Med fabrikkammo, bør man derimot kjøpe så mye som mulig på en gang og minimum 1000sk.

Link to comment
Share on other sites

Han kan sikkert greie å lade til rundt 85 øre hvis man har hylsene, men uansett ser jeg at tiden man bruker på dette er enten tid man kan jobbe ekstra (for å tjene litt til å kjøpe) eller man kan trene for å bli ennå bedre :-)

 

Det som er mest avgjørende tror jeg, er om du liker å pusle med lading. Gjør man det så er egentlig saken biff :-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

men uansett ser jeg at tiden man bruker på dette er enten tid man kan jobbe ekstra (for å tjene litt til å kjøpe) eller man kan trene for å bli ennå bedre :-)

 

 

Det er og blir veldig personlig og vil være forskjellig for person til person..

 

Mange har ikke muligheten til å jobbe litt ekstra.

Og klart, er valget mellom å trene eller lade, er det en ting. Men for mange er det snakk om en time med lading eller om man skal tilbringe den timen foran TV/PCen.....

Eller at man kombinerer og sitter å lader mens nyhetene står på i bakgrunnen.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo klart, men skal vi snakke generelt om kostnader ved kjøp av fabrikk kontra hjemmelading må man ta med alle faktorer.

 

Ladepresse inkl utstyr til lading

Hylser

Tennhetter

Krutt

Kuler

Timepris

 

Selv om man plukker hylser bruker man tid, og hvis man kan plukke 100 hylser på 10min så vil det igjen koste deg utifra en timepris på kr 170.- ca 28 øre pr hylse alikevel :-)

 

Så hvis man tar kostnaden ved å plukke hylser (tiden man bruker) og legger dette inn sammen med tiden man bruker når man lader på feks en Dillon 650 (ca 600 pr time) så vil kostnaden pr skudd ligge på ca 28 øre pr skudd når man lader selv.

 

Dvs at den totale kostnaden for å lade selv når utstyret er betalt for blir som følger:

 

Hylser selvplukk 0,28

Tennhetter 0,23

Krutt 0,20

Kuler 0,48

Lading 0,28

 

totalt 1,47 pr skudd :-)

 

Så jeg vet ikke om det blir så veldig mye rimeligere å lade selv når man kan kjøpe fabrikk ammo for rundt 1,50 :-) siste parti med S&B 115FMJ jeg kjøpte kostet meg kun kr 1,28 men da måtte jeg hente de selv ;-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo klart, men skal vi snakke generelt om kostnader ved kjøp av fabrikk kontra hjemmelading må man ta med alle faktorer.

 

Ladepresse inkl utstyr til lading

Hylser

Tennhetter

Krutt

Kuler

Timepris

 

Selv om man plukker hylser bruker man tid, og hvis man kan plukke 100 hylser på 10min så vil det igjen koste deg utifra en timepris på kr 170.- ca 28 øre pr hylse alikevel :-)

 

Så hvis man tar kostnaden ved å plukke hylser (tiden man bruker) og legger dette inn sammen med tiden man bruker når man lader på feks en Dillon 650 (ca 600 pr time) så vil kostnaden pr skudd ligge på ca 28 øre pr skudd når man lader selv.

 

 

Det kan være din situasjon men ikke MIN (og evt andres)

 

"Timepris" er en teoretisk kostnad og IKKE reell i mitt tilfelle!!

 

Hylseplukk på banen er obligatorisk uansett om man hiver dem i plastpose og tar dem med hjem eller i en bøtte som blir kastet.

Sortering gjorde jeg mens jeg så på film.

 

"Timepris" som kostnad kunne jeg vært med på hvis det var snakk om å enten å sitte på jobb i to timer eller å ta fri tidligere for å lade. Da hadde man "tapt" noe.

men bruker man en time på laderommet i stedet for å sitte foran TVen har det IKKE KOSTET noe! Tvertimot, så kan det være man har spart ett par øre i strøm... :wink:

Link to comment
Share on other sites

"Timepris" som kostnad kunne jeg vært med på hvis det var snakk om å enten å sitte på jobb i to timer eller å ta fri tidligere for å lade. Da hadde man "tapt" noe.

men bruker man en time på laderommet i stedet for å sitte foran TVen har det IKKE KOSTET noe! Tvertimot, så kan det være man har spart ett par øre i strøm... :wink:

 

hehe, godt mulig...men i min "verden" er tid penger :-) så derfor blir valget også enkelt :-) også kan jeg kose meg med tv og ikke gjøre noe annet samtidig :-) hehe

 

K.

Link to comment
Share on other sites

For meg er den psykologiske effekten ved at en vet ammoen koster minst mulig uvurderlig. Om jeg lar 9mm til under 1 krone, føler jeg at det går an å skyte tilsvarende mer enn om jeg hadde brukt fabrikkammo.

I tillegg kommer den bonusen at under et feltstevne virker hylseplukking avstressende,slik at en ikke rekker å bli nervøs :oops: Sist men ikke minst; Om skytinga går dårlig, har en i allefall auka beholdningen med 9mm hylser! 8)

Link to comment
Share on other sites

Kostnader er en ting, og jeg støper jo kulene selv, og hylser får jeg stort sett gratis, slik sett kommer jeg "billig" fra det.

Men det som er bonusen, er jo at jeg kan produsere ammo som selv en slarkete CZ kan gå brukbart med. Valgmulighetene er jo enorme med tanke på forskjellige komponenter og kruttsorter, denne muligheten for individuell tilpassing til det enkellte våpen vil jeg gjerne ikke gå glipp av. Men å støpe,kalibrere og lade blir dog ikke mere lystbetont med årene...

Link to comment
Share on other sites

:lol: For å fortsette 'av emne terroren' så har jeg også mottatt 500 skudd 'free of charge' fra en kompis i forsvaret... DA lønner det seg ikke å lade da! Men det hjelper kanskje ikke de som leser tråden for å finne beste pris på ammo..... :wink:
Link to comment
Share on other sites

mottatt 500 skudd 'free of charge' fra en kompis i forsvaret... DA lønner det seg ikke å lade da!

 

 

kommer ann på hva slags ammo det er snakk om. Er det den nye miljøammoen, er det absolutt lønnsomt å lade selv! :P

 

Folk har slitt ut Glock piper på 1500-2000 skudd....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...