Jump to content

Nyhet fra CZ - CZ 600 (erstatter 527 og 557)


Sku

Recommended Posts

Bergara-Man skrev (4 timer siden):

Den Range-versjonen ser fin ut.

 

Ja, men når den er i prisklasse med, eller over, S&L og Sauer 200, må den vise at den er minst like presis, og også ellers på høyde med disse i de aller fleste henseender.

 

Bergara-Man skrev (4 timer siden):

Det står at det er stål kasse på den:

 

Som nevnt, den er påfallende lik STR 200. Stålkassen gjør at disse riflene vil komme i "normal" vektklasse, som jaktvåpen. Det er alu-kassa fra "Ergo"-modellen som kan være interessant som basis-jaktrifle. Jeg vil nok vente og se om det kommer flere alternativer, både når det gjelder piper og skjefter.

Link to comment
Share on other sites

Er visst ikke lagt ut bilder av Alpha, Ergo og Trail, (de tre med alu kasse) i tråden her. Her er de :  

cz_600_alpha_p.png

cz_600_ergo_3d_p.png

cz_600_trail.png

Enig med Olesøn at Trail frister. Da vil jeg ha den i 7.62x39, men må i så fall må jeg kaste ut Ruger American Ranch'en min i 7.62x39. Hmm valgets kval...

Edited by Sku
Link to comment
Share on other sites

Polardego skrev (5 timer siden):

Svenske priser

 

Jeg skulle til å spørre hvor du hadde disse opplysningene fra, men så gadd jeg, om sider, å søke litt sjøl, og fant dette:

 

https://www.ruagammotec.se/search?q=CZ+600

 

"Ergo"-modellen fantes ikke i sortimentet, av en eller annen grunn.

 

Jeg antar svenskene også opererer med pris med "moms". Satsen i Sverige er den samme som i Norge. Prisforskjellen er derfor temmelig vanskelig å forstå. Hvis noen skaffer eksporttillatelse, kjøpetillatelse, og korona-sertifikat, kan det bli en lønnsom tur til nabolandet.

 

https://www.kammeret.no/topic/94512-import-av-rifle-fra-sverige/#comment-1369161

 

Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (2 timer siden):

Er ikkje mykje av det me treng litt dyrare her enn der?

Joda. Kostnadsnivået, (lønninger, avgifter osv) er noe høyere så det er forventet. Det vi ser er at når det ikke er konkurranse og noen kan presse prisene, så får man oftere slike større utslag. 

 

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (2 timer siden):
Stihl Crazy skrev (3 timer siden):

Er ikkje mykje av det me treng litt dyrare her enn der?

Jo særlig snusen. 😉

 

vavlo skrev (1 time siden):

Kostnadsnivået, (lønninger, avgifter osv) er noe høyere så det er forventet.

 

Svenskene har mye lavere avgifter på helseskadelige produkter, og de har lagt ned landsbygda, og satset på industrilandbruk og import, så mange matvarer er også mye billigere.

 

Men at det å frakte et lass rifler videre fra sør-Sverige til Oslo, og at den litt høyere timelønna de som skal ta våpenet inn og ut av lageret, og kvittere på kjøpetillatelsen har, skal gjøre at våpenet blir en halv gang så dyrt, holder jeg fast på at er ganske uforståelig.

 

Torf skrev (10 timer siden):
Jegermeistern skrev (12 timer siden):

Prisforskjellen er derfor temmelig vanskelig å forstå.

Ehhh... Schouvåpen?

Magasin til Sako 75: Norge 3000.-, Sverige 1500.-.

 

Jeg kjenner de fleste naturlovene, og siterer dem ofte, når det gjelder kammertrykk og kulebaner (og særlig mot "healere", krystall-terapeuter, homeopater og engle-prinsesser i "Kritisk tenkning"-tråden), men den naturloven som slår inn her, er ukjent for meg. Derimot var det engang en høy geistlig som sa "verden vil bedras" om "yrkesutøvelsen" sin. Og jeg forklarte jo en mulig prisforskjell tidlig i tråden:

 

Sitat

Range-modellen har anbefalt pris på 1600 euro - dagens kurs er 9,91. Blir den da 16 store her i landet, eller får vi den vanlige "norske nordmenn fra Norge har så god råd, at vi legger på litt ekstra fortjeneste"-pris?

 

Det siste stemmer visst, ja, og den nærmeste naturloven er uttrykket til bonden som lesset på vogna til hesten: "Drar du den, så drar du den".

Link to comment
Share on other sites

Nå blir dette rimelig OT etter hvert, men. Kostnadsnivået i Norge er høyere enn i feks Sverige. Markedet er mindre, så volumet blir mindre. Betyr vanligvis høyere pris pr enhet. Så er det spørsmål om hvor stor eller solid organisasjon som kreves/ forlanges. Se feks på kjøretøybransjen. Merkeforhandlere/ importør har helt andre krav på seg enn en uavhengig forhandler/ verksted, og må dekke inn sine kostnader med høyere priser. (Har drevet i bransjen selv, så jeg vet) Det kan jo hende CZ/ Sako mfl. stiller krav til norsk importør som ikke kunne tilfredstilles av en liten (familie)bedrift med få ansatte (som driver fra egen låve ute på landet), kanskje med litt lettvint forhold til arbeidmiljø og offentlige krav, og derav tilhørende lavere kostnader.

Jeg bruker av og til å møte sutring over høye norske priser med et motspørsmål. "Hva koster DIN arbeidsplass pr time?" (Ikke hva du får i lønn) De aller fleste har ikke peiling, og og enda mindre de som er ansatt i offentlig sektor. Man må gjerne ha jobbet i en mindre bedrift eller ha drevet virksomhet selv for å ha et mer reflektert/ nyansert syn på forholdet mellom priser og kostnader. Nå fungerer også et fritt marked slik at marginene bestemmes av hva markedet er villig til å betale, på godt og vondt. Dette er ikke til forsvar for Schou eller andre. Det kan godt hende de driver for lite effektivt eller har i overkant god dekning, men jeg kan iaf ikke si noe sikkert om det. Så det spørs om andre med bastante meninger rundt det, vet mer enn meg.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

vux skrev (5 timer siden):

CZ457 LRP       Norge: 17990      Sverige 16295

 

Dvs., norske-prisen er svenskeprisen multiplisert med 1,1.

 

Til sammenligning er prisene på "Alfa" i Norge svenskeprisen X 1,32.

 

1,1 finner jeg "sånn passe", ut fra det @vavlo skriver.

 

1,32 vil gjøre at "Range"-modellen blir ca. 23.000,- i Norge, 1,1 vil gi ca. 19.200.

 

Disse nesten 4 store vil være et vesentlig moment, når man skal konkurrere med Schultz & Larsen, STR 200 og andre i samme pris- og kvalitetsleie.

Link to comment
Share on other sites

En ikke helt uvesentlig faktor i norsk prissetting er nok at vi har verdens beste forbrukerbeskyttelse.

 

Svensk reklamasjonsrett er lang i europeisk sammenheng, og den er på 3 år. Norsk er som kjent på 5 år for varer som våpen.

 

Hvis produsenten gir 2 års garanti og reklamasjonsretten er på 5 år, må forhandler oftest bære risikoen de siste 3 årene. Dette koster, og det er forbruker som til slutt bærer alle kostnader. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Låskasse garantert 20000 skudd? Det høres ikke mye ut. Ja det er mer enn de fleste skyter men 200STR er vel garantert 200000 skudd og sier litt om hvilken holdbarhet CZ ser for seg at den er god for.

I lys av tråden hvor Sako 85 sprenges, hvor står denne designen seg?

Link to comment
Share on other sites

Den ser ut til å ha samme type kontrollert mating som Sako. Dvs at sluttstykket ikke omslutter hylsehodet. 
Edit: Det er vel forskjell i «levetid» mellom stål og alukasser. Oppgir Sauer noe min antall skudd for sine modeller med alukasser?

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (På 18.12.2021 den 18.27):

Den ser ut til å ha samme type kontrollert mating som Sako. Dvs at sluttstykket ikke omslutter hylsehodet. 
Edit: Det er vel forskjell i «levetid» mellom stål og alukasser. Oppgir Sauer noe min antall skudd for sine modeller med alukasser?

Godt spørsmål. Har vel aldri sett noe slike tall for 202, bare 200STR.

Den har kontrollert mating men "bare" løpsklemme. Kan man anta at kassa slipper pipa før hele sulamitten fyker i fjeset på skytteren? Er det noe gassblokkering i dette designet? Hva med utskiftbare bolthode? Kan gassen passere hullet til tennstempelet og blåse bolten løs fra bolthodet?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
smaug skrev (På 19.12.2021 den 21.17):

Den har kontrollert mating men "bare" løpsklemme. Kan man anta at kassa slipper pipa før hele sulamitten fyker i fjeset på skytteren? 

 

Eneste jeg vet, er at bolten låser i løpet, så da må jo enten løpet eller bolten ryke om uhellet virkelig skulle være ute.

Vet ikke om de har lagt inn noen ekstra sikkerhetsfunksjon for å unngå en bolt fleisen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Finnes det over hode noen mulighet til å gjøre noe feil vil det bli gjort. Beretta hadde nylig en tilbakekalling pga at det gikk an å flytte hevarm fra den ene siden til den andre feilaktig og på en slik måte at det kunne utgjøre fare. 

Link to comment
Share on other sites

Dodraugen skrev (22 timer siden):

Kan kanskje monteres halvveis inn i muffa slik at kun 3 av 6 klakker er i lås.


Er det teoretisk mulig å feste løpet med bolten helt inne, før man legger i løpet?
Da vil 0 av 6 låseklakker være inni løpet sin muffe, og både bolten og løpet prosjektiler.
...

Om våpenet atpåtill har kontrollert mating, så vil det kunne løsne et skudd i en slik konfigurasjon.

Edited by Red FR
Link to comment
Share on other sites

Det er rett, bare skruene blir limt.
I samme avsnitt står det at løpsbytte blir mulig bare hos autorisert service, ellers ryker garantien.

Så ja, det blir fortsatt teknisk mulig, men under vilkår som gjør rifla langt mindre interessant.

Link to comment
Share on other sites

Mest sannsynlig seld for dårlig. For nokre år sidan var eg hos ein lokal våpenhandlar han viste meg ei CZ 550 trur det var American utgaven og trur det var 30-06. Huskar ingen ting av seansen utan den avsluttande replikken ‘’ og eg blir ikkje kvitt sånt’’ 

Eg har jo hatt ei CZ 550 American i 6,5x55 har t3x no, den er meir presis og eg likar ho vel betre men var noko med 550 en og. Uansett modellen var vel allerede fasa ut til fordel for 557 som eg ikkje har noko forhold til.

 

527 har eg vore på nippet til og kjøpa fleire gonger, er jo forvist til bruktmarkedet no. Har hatt ei brno fox var noko med den og og sjølv om ho var bedda skikkeleg så var det vel berre ei 3-5 cm børse. 
Når det er sagt kan det henda eg ein gong kjøper ei 527 American, er fine dei, dei nye riflene til CZ synes eg ser litt stygge ut, jada klar over at dei skal brukas til og skyta med.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Alternativ til CZ 600 Trail, Hera H6 223 boltrifle 2.5kg  1400 euro.

Ikke standard AR løp.

Det er vel noen i Norge som importerer Hera? Stokken må "pinnes" i så fall, så ikke kan foldes.

Hvis ingen vil ta inn rifla, er det rett fram å importere sjøl hvis får børsemaker i Tyskland eller i Norge til å "avstive" stokken ?

Triebel i Berlin selger, bare bestill seg en Norwegian billett og dra på langhelg tur da. Tyskerne er veldig nøye på å spørre når rifla blir ført ut av landet, så da bør vel bestille langhelg med avreise mandag, henter rett før flyet går, tror ikke vil ha på hotell rommet fra lørdag til avreise søndag hehe.

https://sportwaffen-triebel.de/hera-arms/mod-h6--20-tan/223rem/repetierbuechse

Edited by Sku
Link to comment
Share on other sites

Det er jo tullete å ikke lage en semibullpup når man har sidemagasin som FG42. FG42 er jo en semibullpup for å få ned totallengden.

Keppeler har også ei rifle med sidemagasin og den er semibullpup for å få ned totallengden på rifla.

Denne har 65cm pipe med total riflelengde på 101cm med 5-skudds magasin. 

 

image.png.5c13c0affbaf93cf48e1498cc351f38a.png 

image.png

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
On 9/25/2023 at 8:38 AM, Tikkamasala said:

Er det noen her inne som har fått lekt seg med CZ 600 enda?

CZ 600 Ergo står høyt på listen for et relativt lettvekts 223-oppsett her i gården. Ut i fra artikler og videoomtaler virker det som et solid valg.

Hei

 

Jeg er ingen våpentester, har heller ikke doktorgrad i børsamakerfaget og ikke skytterkonge.

 

Jeg er elgjeger, liker komfort og funksjon når det gjelder. Har begrenset budsjett og tenker kostnad opp mot funksjon.

 

Jeg kjøpte en CZ600 Ergo i 308W i høst(2023). Dette er mer en jaktrifle, enn ei banerifle.

 

Satte på Aimpoint H2, Atec H2. Liker den tekniske utførelsen. Godt grep, pute på enden av stokken som demper bra. Har også rekylbremsen til Atech H2. Disse elementene god komfort.

Lett rigg til lange dager på jakt. Etter mitt syn en meget kompetent jaktrifle for Norske forhold.

 

+ Lett

+ God presisjon

+ Godt grep

+ God rekyldemping

+ picatiny 

+ kvalitet på kunststokk

+ liker sikringen av våpnet

+ liker låsing av magasin

 

 

- Hvis du er avhengi av tofot? Reimfeste i front egner seg dårlig til Harris type tofot. (Muligens andre typer fungerer bedre)

 

Konklusjon: en kostnadseffektiv jaktrifle. For 20k får du god skytekomfort og god presisjon.

 

 

20230925_162419.jpg

20230919_210019.jpg

20230916_182922.jpg

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...