Jump to content

Import av rifle fra Sverige


Sku

Recommended Posts

Lurer på om noen vet av svenske våpenbutikker(nye eller brukte våpen) som påtar seg å skaffe svensk eksport tillatelse,

gitt at jeg stiller med godkjent norsk våpensøknad ?

 

Det er vel ikke lov til å sende våpen i posten i Sverige, ikke til en svensk adresse heller ?

 

Noen svenske våpenbutikker som er villig til å sende våpen med DHL/budbil(pris?) så man kan hente sjøl rett over grensa til Sverige ?

Ellers kan det bli en laang kjøretur til syd-sverige. Men hvis det fins butikk i Østersund hvor man kan hente er det overkommelig fra Trøndelag.

 

Trekker de fra svensk moms, eller må kreve tilbake etterpå med kvittering og tax-fri dokument stempla av svensk toll ?

 

Rifler jeg er interessert i å hente fra Sverige pga vanskelig å få tak i i Norge/mye billigere i Sverige er noen av  :

ny Antonio Zoli 1900 6.5x55 med hengsla magasin,

Husqvarna/Carl Gustaf 1900  222, 6.5x55

Sako Vixen/A1/S491

Winchester 70 (Featherweight) 223

Anschutz 1727 eller 1712 Silhouette Sporter 22LR

S&L Legacy

Tikka T3/T3x Forest  223 eller 6.5x55

Steyr Zephyr II 22LR

 

 

(før noen hisser seg opp,kan jeg opplyse at jeg har lagt igjen 100kkr+ i norske våpenbutikker)

 

Edited by Sku
Link to comment
Share on other sites

Sku skrev (1 time siden):

......Trekker de fra svensk moms, eller må kreve tilbake etterpå med kvittering og tax-fri dokument stempla av svensk toll ?.....

 

Kan ikke svare på alt det andre, men når det gjelder mva innen de nordiske landene, så finnes det (iallfall så seint som for 4 år siden) en særregel som gjør at mva ikke kan trekkes fra eller refunderes innen Norden. Dette gjelder selv om at Norge er utenfor EU osv osv...

Om det er mva på bruktvåpen i Sverige vet jeg ikke, men det er det ikke i feks Danmark.

Link to comment
Share on other sites

uMtuli skrev (12 minutter siden):

Kan ikke svare på alt det andre, men når det gjelder mva innen de nordiske landene, så finnes det (iallfall så seint som for 4 år siden) en særregel som gjør at mva ikke kan trekkes fra eller refunderes innen Norden.

Huntershouse i København trakk fra dansk moms når jeg henta rifle der, for 3-4 år siden. 

Edited by Sku
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg følger litt med på Lauritz-auksjonen i Danmark (www.lauritz.com), og fikk beskjed fra tollvesenet at kjøp over 6.000 utløste norsk moms. Jeg skal spørre dem om det er kjøpesummen, altså uten salær etc, eller totalsummen som er avgjørende (auksjonshuset kunne jo sendt regning på kjøpesummen for seg, og salær for seg, det er kanskje litt "stortingsrepresentant-triksing", men - - ).

 

Frakt av våpen er forresten omtrent like dyrt som våpnene, 3 - 4.000. Småting som kikkerter kan sendes i post, ca. 380,-. Skulle man bli ferdig med koronaen, og kjøpe et våpen, lønner det seg (hvertfall fra Sørlandskysten) å ta en utvidet helgetur til det (s)yndige landet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

torsbohandels selger en ny Anschutz 1727 (Fortner skiskytter mekanisme) for25kkr. Torsbohandels ligger alt for langt unna til at jeg kan hente sjøl, så jeg spurte for 10 dager siden om de kunne sende til Storlien så henter jeg rifla der, men de har ikke svart. 

Edited by Sku
Link to comment
Share on other sites

Ikke moms på brukte våpen i svensk butikk? F... ... da blir sauer 202 jeg hadde lyst på for dyr.

13kkr + 25% norsk moms ikke aktuelt. Hadde jeg fått trekt fra 20% eller hva momsen er i sverige så hadde det vært ok

cbbbfad9-2b4f-44f1-b3b7-efd2b525dfaf.jpeg

Edited by Sku
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...