Jump to content

Dedikert ryperifle


raufoss89

Recommended Posts

Hei, har søkt mye rundt riflebasert rypejakt på forumet, men har i grunn ikke blitt klokere. De fleste relevante tråder begynner også å bli gamle.

Prøver meg derfor på en ny tråd.

 

Jeg ønsker å anskaffe en rifle dedikert til rypejakt.

 

Denne skal brukes i snøsesongen. Jaktområdet er utsatt for vind, og hold vil nok ligge på mellom 65 og 110 meter.

Jeg lader ikke ammo selv, så det burde være mulig å bestille passende ferdigrullet (gjerne til overkommelige priser).
Jeg jakter rype for matens skyld, så pene slakt er et must.

Ønsker at riflen blir så liten og hendig som mulig, etter at overstående parametere er oppfylt.

 

Nå er de fleste tråder knyttet til emnet 7+ år gamle, så det kan ha skjedd ting her, men har så langt tolket følgende
22lr og 17 hmr: Krum kulebane og vindavdrift gjør kaliberet uegnet for hold på 65-110 m

22. Hornet: synes det er vanskelig å finne gode riflealternativ, og erfaringer på forumet ser ut til å antyde at det er vanskelig å få til god presisjon. Videre også utsatt for vindavdrift
223: ferdigrullet ammo går 850 m/s+ som gir sprengt slakt
308Win og oppover: Tunge våpen, og sprengte slakt

 

Jeg forstår at alle kalibre har fordeler og bakdeler, men det er frustrerende at det ikke ser ut til å finnes en unison oppfatning av hva som er ideelt for rype.

Jeg håper noen kan tilbakevise en eller flere av påstandene over, og kanskje foreslå en konkret rifle til dedikert rypejakt på 65-110m i vind som gir fine slakt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, raufoss89 said:

308Win og oppover: Tunge våpen, og sprengte slakt

Niks og nope. Du sprenger ikke rypa med grove kuler, det skjer som et resultat av hastighet. 

Med kort pipe i .308 (+-45cm) slenger du ut f.eks Norma Golden Target fabrikk i 720-760 m/s. Har enda tilgode å se noe annet enn kulehull inn og ut med den patronen i lav hastighet. Det bør nok være fmj, ikke hpbt/match-kuler. 

 

Jeg har sett to ryper skutt med 9,3x62 og fmj i moderat fart, kulestørrelse hull inn og ut der og. 

 

Men bikker du 800-850 m/s så skjer det ting. 

 

Min 308 er 2064 gram (uten demper/kikkert)...  

Tror jeg har skutt mellom 30 og 40 ryper med .308 på avstander mellom 5 og 200 meter. 

 

Så ingen grunn til å slå fra seg grøvre kaliber😊 kjekt med lite vindavdrift når man bikker 100m👌

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Når det kommer til spørsmål om det perfekte rifla og kaliber til rype, er det vel slik at disse finnes ikke. Det vil være tilpassninger og kompromisser hele veien.

Når det gjelder kaliber er vel spennet fra 22 Hornet-221Fireball-222Rem det som passer best av mange grunner.

Jakte vinter rype på høyfjell vil nødvendigvis alltid være en utfordring med tanke på vær og vind forhold.

221-Fireball og 222 rem er i så måte bedre egnet enn 22 Hornet. Jada, det finnes andre grøvere kaliber som er enda bedre, men ettersom trådstarter ikke lader selv er han prisgitt kjøpe ammo. Dette siste kan bli en utfordring, ikke bare for hvordan skutt fuggel ser ut, men også presisjons messig. Sum av alle disse punktene peker derfor mot hjemme ladning og da handle løp med riktig "skru" i forhold ril kaliber.

Når trådstarter jakter rype for matens skyld er kaliber og skudd plassering av største betydning!

Det er henvist til blog fra Thomas Haugland. Jeg anbefaler trådstarter å se alle disse youtube filmene fra Mr. Haugland ettersom han har vært gjennom valg/vurdering av de fleste kaliber løsningene som er nevnt her.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter ryper på fjellet med 260Rem og mater med 130gr GT i 770ms ish. husker ikke farta helt nøyaktig, men slaktet er som den var avlivet med en blyant. Dette i en Tikka T3, og du oppnår det samme med en rifle i 6,5x55 og rekruttammo/baneammo, så lenge du har korte løp, sånn som f.eks Tikka T3 light/ultralight leveres med. Fordelen med denne kula er at den påvirkes minimalt vs rypestørrelse av vind på ut til 200m

Edited by pererik
skriveleifer
Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, raufoss89 said:

22lr og 17 hmr: Krum kulebane og vindavdrift gjør kaliberet uegnet for hold på 65-110 m

 

Jeg kan bekrefte at du ikke vil ha noen av delene til den skisserte bruken. 17 HMR er fantastisk når det er vindstille og kulebanen er finfin til godt over 100 m,  men den blåser fort vekk av ei rype. Jeg har bommet på kråker på 100 m, og jeg syns ikke det blåste såå hardt heller. Det blir for stor usikkerhet. Med .22 LR bommer du i høyden i tillegg 😁

 

.223 Remington ville jeg ha vurdert. Snill rekyl, god tilgang på ammunisjon. Det finnes ganske tunge kuler som går tilsvarende sakte. Jeg vil tro det bør fungere bra på rype, men har ikke prøvd selv.  .222 Remington er nærmest avlegs, keep away! Ta I hvert fall en kikk på tilgjengelig ammunisjon i nettbutikkene først.

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Casey Jones said:

 

Jeg kan bekrefte at du ikke vil ha noen av delene til den skisserte bruken. 17 HMR er fantastisk når det er vindstille og kulebanen er finfin til godt over 100 m,  men den blåser fort vekk av ei rype. Jeg har bommet på kråker på 100 m, og jeg syns ikke det blåste såå hardt heller. Det blir for stor usikkerhet. Med .22 LR bommer du i høyden i tillegg 😁

 

.223 Remington ville jeg ha vurdert. Snill rekyl, god tilgang på ammunisjon. Det finnes ganske tunge kuler som går tilsvarende sakte. Jeg vil tro det bør fungere bra på rype, men har ikke prøvd selv.  .222 Remington er nærmest avlegs, keep away! Ta I hvert fall en kikk på tilgjengelig ammunisjon i nettbutikkene først.

 

Takker for tips! Jeg har kikket en del i nettbutikker og har problemer med å finne saktegående .223.... Deler ditt syn ang 222, det virker som om det blir mer og mer ukurant.

 

Det virker nesten som om man må akseptere litt størrelse og gå for enten 6,5 eller 308 her.

 

Noen som har tips til lette små rifler i disse kalibrene? Trenger ikke å ha jålefaktor, men er glad i gode avtrekk!

Link to comment
Share on other sites

Tikka er aldri feil. Gode avtrekk ut av esken, og det finnes tredjepart å få tak i også. F.eks. https://www.landro.no/timney-triggers-llc/105059/timney-trykkpunksavtrekk-for-tikka-t3

 

https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=5836&prodid=20074 GGG 77 gr i 855 m/s. Sierra Matchking 🤔 Ekspanderer den, mon tro? Må ha ei rifle med 1:8 riflestigning elns da. Nærmer seg at helt vanlig 6,5x55 er like bra. Rekruttpatroner med 100 gr kule @ 800 m/s bør fungere bra på "rypehold". Men jeg vet ikke om disse kulene ekspanderer voldsomt? Bra BC i hvert fall. 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Casey Jones said:

222 Remington er nærmest avlegs, keep away!

Ja, .222 Rem er for feinchmeckere 😇. Patronen ble utviklet med tanke som den perfekte småviltpatronen og fikk snart rykte om sitt gode presisjon- potensiale. - Den er faktisk en nedskalert .30-06 

 Ble desverre satt i skyggen da militærkreasjonen 223 kom og ble antatt av Nato. Tilgang og pris på denne,- som alle militære patroner- ble avgjørende for populariteten.  

Alle seriøse rifle produsenter hadde dog .222 Rem i sitt utvalg og den forkommer hyppig i kombi og drillinger. 

Norma hadde en populær utgave; 222 fågel med ca 850m/s V/0, men vet ikke om den fortsatt er å finne i steinrøysa. 

 

Fin patron spesielt for hjemmelderen.

Lader alle mine egne i ca 850 m/s ,- 45, 50 og 55 grain kuler 

 

 

 

Edited by bobby
Legge til
Link to comment
Share on other sites

Kan dette være et godt kjøp?

https://www.wingevapen.no/product/browning-x-bolt-s-l-black-m-zeiss-v4-3-12x56-m-lys-og-a-tec-h2-hausken-jd/

 

Nå innledet jeg med at dette skal være dedikert til rype, og med 6,5 er nok pipa så kort at rifla vil være uaktuell på elgjakt, men akseptabel i 308.

Da blir spørsmålet fort om 308 vs 6,5 er hipp som happ (for rype)?

Link to comment
Share on other sites

Remington 700

kaliber 6,5 x 55 

Norma DL eller GT Felt ammo 130 kuer i 920 ms eller hva det var igjen.

ClymR stokk

Snerten demper du selv liker, H2 eksempelvis

Kikkertsikte du foretrekker

 Remington tar 4 skudd som bdl så du kan gå med tomt kammer og enda ha 4 skudd til når rypa kommer. Løpslengde blir også etter hva du selv ønsker da kapping ikke vil gi så fryktelig mye -. Forskjellen på ett løp på 60 og 50 er var vel 20 m/s om jeg husker feil, og ønsker du enda kortere rifle? Kapp løpet til 45/40 og du har enda 850 ish ms på kula di. 

Dette er hvert fall hva jeg selv skal bygge meg ;) 

 

Link to comment
Share on other sites

@FreeSkier kan gjerne poste bilde av børsa si igjen. Den er vanvittig korrekt på mange måter.
Skal det være kompakt børse dedikert til rypejakt så vil jeg uansett nevne Howa Mini i 6,5 Grendel.
Den har et noe rufsete rykte når det kommer til finish og magasinløsning, men smekker kasse og kurant kaliber hvis man ikke er av typen som kjøper ammunisjon på bensinstasjonen i Sverige.
Jeg har gått litt bort fra superlett nå (igjen) og kommer til å drasse med meg ei børse på 4-5kg med lang pipe (etter dagens standard) i 6,5x55 som leverer 130GT/DL i 800-og-noen m/s.
Med nok trening så funker de lette børsene helt greit, men jeg har for dårlig grunnteknikk (enda) så for min del så er det nødvendig med noen ekstra hekto når det skal jaktes smått småvilt.

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, bobby said:

Ja, man kan undre om disse som mener at 6x55 og .308w er et "dedikert" kal/patron for en liten (ca 450 gram) rype, mener må til...og tilike dedikert for å felle en voksen Elg 🤔 

Nå lager ikke 6,5 noe serlig hull. At 6,5 er verdens beste til alt er nok langt fra sanningen, men sanningen er også at vindavdriften på denne er latterlig liten og på 100 m så trenger man ikke snakke om vind. Det må man eksempelvis på 22lr, 22 wmr "som andre kanskje anser som mer passende for rypa. Jaktet rype med 22lr og 6,5 med 22lr siker man mitt i dyret og prøver å time vindkulene. Med  6,5 legger man seg behagelig ned og skyter hode av rypa uten å tenke på andre ting enn avstanden :) 

Vet ikke hvorfor jeg sitter her å prøver å motargumentere andre jegere/potensielle kammerater.. Det jeg dog vet er at jeg i de fleste andre situasjoner vil være enig og si at minst mulig kaliber = best løsning. Fjelljakt på rypa er derimot ikke der jeg anbefaler småkaliber. gjør det kjedelig enkelt og bruk 6,5 plenty med ammunisjon / varianter tilgjengelig.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nei er ikke enkelt på fjellet når det blåser. Med dempede småkaliber får man jo noen ganger flere sjanser om man skulle bomme. Som regel kan man jo også forsøke snike seg litt nærmere. Er jo spennende det også. Det sagt så er jeg jo egentlig helt enig med deg. Når man har trasket en lang dag(ikke mye fjellryper å se om dagen) og endelig oppdager ett kull så har man jo litt lyst til å få en rype i sekken. Da er jo 6.5x55 eller lignende veldig kjekt. Hvilken tung kule foretrekker du @Skaubjønn

Link to comment
Share on other sites

Det kan jeg gjøre @jmosbakk   Legger ved noen bilder av min, i utgangspunktet, dedikerte rype og reinsrifle. Nå har den vært med mye på snikjakt og annen jakt også. Men bygd med i hovedsak rypejakt og litt reinsjakt i tankene. 

 

På første bildet sitter det en Leupold Vx-2 3-9x33 cds fra salongrifla. Da min March 3-24x42 FML som "hører til der" er på midlertidig utlån til langholdsrifla. 

 

Rifla er i utgangspunktet en Kimber 84m classic i 22-250. Fikk tak i montanastokk til den brukt, og ny avtrekkerbøyle fra en Adirondack direkte fra Kimber. Så gikk turen til Rafdal for å få inn ei fluta Lilja SS pipe på 45 cm i .308. Det ble også full cerakote, bedding, gjenging, retting av kasse, justering av avtrekk og ombygging av blindmagasin. 

Så fikk den da en March 3-24x42 FML-1 på toppen i Talley Lightweight onepiece ring/base. Tror ringene er medium. Demper er en Svemko Hunter Short. 

Har en liten arca skinne (firkant) ved fremre reimfeste for tofot/tripod. Har knapt brukt reim på rifla. Den er på sekken eller i hendene stort sett. 

 

Med March'en og demper sniker den seg akkurat under 3 kg. Med leupolden istedenfor er den vel ca 2,7 kg. 

 

Samler bedre enn jeg skyter med mye forskjellig. Har flere 10-14mm 5 skudds på 100m med Golden Target. Bittelitt mer spredning med 168grs Nosler ABLR somregel. (har skutt på 500m en gang med ABLR, da hadde jeg samling på 11cm på 5 skudd) har ikke testa så langt hold med den siden. 

 

Det er vindfullt på fjellet om vinteren, så lite vindavdrift er gull. Uti februar er også fjellrypa ofte veldig sky, å kan finne på å lette på 3-400 meter når de er i flokk. Så å kunne strekke holdene til +-200 meter er ikke feil. (da er det greit å ikke ha skutt inn på 300 moh i 20 varmegrader, når man er på 1600 moh i -18)

Men på sånne hold foretrekker jeg min noe tyngre Sauer 101, jeg skyter bedre med den. 

Men jeg skyter vel vanligvis på hold mellom 60 og 160 meter, da er kimberen gull. 

 

I det siste har den faktisk blitt lufta sikkert så mye på snikjakt etter rådyr. Kjekt å ha ei rifle som er så lett man kan gå med den i henda i mange timer. 

 

Det ble litt av et innlegg gitt🙈

 

Edit: må legge til at ned mot 10mm samlinger på 100 meter er ikke hverdagskost, det er på en veldig god dag med litt flaks. På det javne ligger jeg vel på 20-25mm med både fabrikk Golden Target og hjemmelada ABLR. På en dårlig dag kan det bikke 40mm og. Uten demper er jeg på en annen side stortilfreds om jeg klarer 5 skudd innenfor 40mm. Men den er ikke noe kjekk å skyte med uten demper. 

 

Men det er absolutt presisjonspotensiale i rifla, om jeg klarer å gjøre det jeg skal. Men det er mye lettere med de tyngre riflene mine å skyte godt, det er det liten tvil om. Men det kan jeg leve med, man må jo ha en god grunn til å trene mer også😉

LRM_EXPORT_767850344211905_20190624_203508419.jpeg

LRM_EXPORT_253026060108581_20191006_120532736.jpeg

IMG_20191124_220447_218.jpg

IMG_20191215_165840_087.jpg

Edited by FreeSkier
La til siste avsnitt
  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Takk for deling FreeSkier. Perfekt børse til det bruket! Jeg tester 22-250 for mange år siden men ble ikke fornøyd. Stygge slakt synes jeg. Både på rådyr og fugl. Når jeg ser dine erfaringer skjønner jeg at jeg ga meg for fort. 
jeg har skutt rype med 17hmr, 22lr, 22-250, 5,6x52r, 6,5x57r og 6,5x55.  6,5 patronene i drillinger. Jeg foretrekker å ha både hagle og rifle tilgjengelig om mulig. 
 

det er langt å reise på rypejakt herfra jeg bor nå, og annen jakt som drar mer når jeg kan slippe fra. Så det blir fint lite av det på meg. Men vinterjakta lokker. De få fine dagene kan være magiske. Alle de andre med mye vind og nedbør blir det stort sett stabling og kaving 😊

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

Synes valget egentlig er rimelig enkelt. 

 

17 HMR og ned blir for upresist og alt for dårlig mtp vindavdrift. 

6.5 grendel eller en annen 6mm BR vil være å foretrekke hvis du skal ladde selv. 

221 FB har ikke hylsetilgang. 

 

223 hvis du ikke skal ladde selv er kanskje det mest optimale, men ikke optimalt spørr du meg :-)

 

Link to comment
Share on other sites

Med innlegget til @FreeSkier og mange andre kloke hoder her, tipper jeg mer og mer mot .308 win

 

Noen tips til lette/hendige rifler?
Ser flere har nevnt Tikka T3x lite. Super rifle, men jeg tenker kanskje at denne blir litt tung/lang?
Noen synspunkter på Browning X-Bolt Super Light SS ?
Noe a la Barret Fieldcraft ville vært ideelt, men da tøyer jeg budsjettet lengre enn tenkt, det gjør jeg forsåvidt med X-bolten også

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde tatt T3x før x-bolt fordi den har bedre støtte i ettermarkedet. 

Skal det være veldig lett så blir det dyrt. 

Jaktdepotet har kanskje Kimber Adirondack i 308w hvis de tok over lageret fra Oslo Skytesenter? Den veier 2,16kg og koster 26 tusen i følge internett. 

Det er billigere enn å forsøke å presse en x-bolt eller T3 ned i samme vekt. 

 

Remington Seven er også en mulighet. @msteirohar en som passer ditt bruksområde som hånd i hanske. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For meg blir 223 det soleklare førstevalget. Har prøvd litt av hvert, men syns at 308 er overkill på rypa. Den er ofte snill med fuglen i likhet med 6,5x55, men jeg jakter rype med rifle i steinete landskap,og syns det er ubehagelig med rikosjetter som jeg ofte opplever med de større kalibrene. Har vel til gode å oppleve det med 223. I tillegg ønsker jeg så lite rekyl som mulig da det gjør det enklere å treffe små mål i keitete skytestillinger. Masse god kjøpeammo til formålet i 223 og mange gode rifler. Hadde nok sett veldig nærme på en Tikka T3x superlite til formålet. Kapp løpet til 45 cm og sett på en liten og god demper så er du i mål!

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, raufoss89 said:

Med innlegget til @FreeSkier og mange andre kloke hoder her, tipper jeg mer og mer mot .308 win

 

Noen tips til lette/hendige rifler?
Ser flere har nevnt Tikka T3x lite. Super rifle, men jeg tenker kanskje at denne blir litt tung/lang?
Noen synspunkter på Browning X-Bolt Super Light SS ?
Noe a la Barret Fieldcraft ville vært ideelt, men da tøyer jeg budsjettet lengre enn tenkt, det gjør jeg forsåvidt med X-bolten også

 

Du skriver innledningsvis at du ønsker en dedikert rifle som du skal bruke på rypejakt. Da tror jeg du blir skuffet om du velger 308. Det er vel så langt unna man kan komme et dedikert kaliber til dette formålet. 

 

Link to comment
Share on other sites

On 10/27/2021 at 7:53 PM, raufoss89 said:

Nå innledet jeg med at dette skal være dedikert til rype, og med 6,5 er nok pipa så kort at rifla vil være uaktuell på elgjakt, men akseptabel i 308.

Da blir spørsmålet fort om 308 vs 6,5 er hipp som happ (for rype)?

@Gundersen

 

Jeg er forsåvidt enig i at 308 ikke fremstår som optimalt, men den er fullt brukbar. 

 

Ellers kan jeg nevne at @M67 har ei børse som er svært godt egnet til rypejakt. Kanskje han slenger innom med noen bilder og tanker etterhvert.

 

@6x47

Har delt mange gode tanker rundt rypejakt med rifle. Søk opp gamle poster han har skrevet. 

Link to comment
Share on other sites

Har .243 Winchester vært oppe til vurdering? Lader du selv virker dette en allsidig patron. Og med de tyngste prosjektilene får du ganske mye bedre BC i forhold til .224 kule. (Snakker ikke av erfaring, men denne har vært i tenkeboksen før jeg fant ut at 30-06 funket ok til mitt bruk)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...