Jump to content

Slutt på godkjenning av halvauto rifle til sportsskyting


ad1

Recommended Posts

On 11/28/2021 at 11:04 PM, Baldur said:

 

Skjønner ikke hvorfor det ikke kan være slik at man bare bruker og godkjenner rifler fra den gamle listen til det nye rundskrivet kommer i så fall. Om man ikke får inn en søknad før til sommern + mange uker (potensielt måneder) med venting så ryker jo store deler av eller hele sesongen

Jeg tolker at myndighetene nå gjennomgår en reell oppveiing til samfunnssikkerheten i forhold til at sivile får eie halvautomatiske skytevåpen med et stort skadepotensial.

Edited by Trugetur
Link to comment
Share on other sites

Trugetur skrev (8 timer siden):

Jeg tolker at myndighetene nå gjennomgår en reell oppveiing til samfunnssikkerheten i forhold til at sivile får eie halvautomatiske skytevåpen med et stort skadepotensial.

Hvorfor tolker du det slik? Tror du det er mulig det blir slutt på alt av halvauto til dssn?

Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (8 timer siden):

Det skjer i alle fall ikke. Det siste jeg har hørt tyder på at det kun er jaktvåpen saksbehandlerne føler at de trenger et rundskriv på.

 

Men da må jeg si at jeg skjønner enda mindre av hvorfor de ikke kan benytte den gamle listen til DSSN våpen i påvente av nytt rundskriv..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Mysil90 said:

Hvorfor tolker du det slik? Tror du det er mulig det blir slutt på alt av halvauto til dssn?

Når det intill videre er fullstopp på flere løyver til denne våpentypen for en gjennomgang, så må det være grunner til det. I England ble det på 90 tallet innført ganske strenge regler i våpenloven etter at 1 person gjorde uting med slike våpen. Hadde noe tilsvarende i det omfanget som 22/7 blitt gjort i England, så kan man tenke seg utfallet med skytesporten i dette landet. Norge har en lang tradisjon på jakt og skytesport med god etikk på skytevåpen som skal ivaretas mest mulig, og jeg tror at myndighetene også ser det slik, ellers hadde vi fått en lik våpenlov som i England allerede for 10 år siden.

Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (12 timer siden):

Det skjer i alle fall ikke. Det siste jeg har hørt tyder på at det kun er jaktvåpen saksbehandlerne føler at de trenger et rundskriv på.

 

Så nå er det umuligt og få godkjent en Browning bar MK3 som jaktvåpen ? 

 

Har kjent litt på "må ha" syken når det gjelder en i 308 i det siste 

Edited by fluefiskern
Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, fluefiskern said:

 

Så nå er det umuligt og få godkjent en Browning bar MK3 som jaktvåpen ? 

 

Har kjent litt på "må ha" syken når det gjelder en i 308 i det siste 

Svjv ikke umulig, var en kar her som nylig fikk det godkjent. Spørs hvor du bor tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

m00se skrev (10 minutter siden):

Svjv ikke umulig, var en kar her som nylig fikk det godkjent. Spørs hvor du bor tror jeg.

 

Da er det bare å sende inn en søknad da, så ser man på nyåret om det blir en forsinka julegave 

 

Men det hadde vært litt kjedeligt hvis den blei ulovlig om ett år eller tre, er jo ikke akuratt lett å selge videre uten ett stort tap da. Klarer vel heller ikke å bruke den opp på de årene 

Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (17 minutter siden):

Baldur, som sagt er det bare jaktvåpen de føler seg usikre på. Til DSSN, søk i vei. At saksbehandlingstiden kan være så lang at det fremstår som full stopp er en helt annen sak.

 

Men denne tråden er jo startet på grunnlaget av at flere her inne har fått beskjed fra sitt vpnkontor om at det er nasjonal stopp på behandling av søknader til dssn rfile og får beskjed om å søke på senere dato (når nytt rundskriv er tilgjegelig). Er jo ikke noe vits å søke om man får søknaden i retur med beskjed om å avvente.

 

edit: ringte til mitt lokale vpn kontor nå og fikk samme beskjed som flere andre her "full nasjonal stopp i søknader på rifle til dssn i påvente av rundskriv" om jeg sendte inn søknad ville denne bli sendt i retur..

Edited by Baldur
Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (Akkurat nå):

Vel, det jeg får høre av folk i forvaltningen er at de har blitt enige om å behandle søknader på halvauto til sportsskyting. Søk eller ikke søk, det er opp til deg.

Dette gjør praksisen med å ikke behandle søknader på jaktvåpen enda mer uforståelig for meg. Har de forklart deg noe om hvorfor de gjør dette? Er jegere farligere enn DSSN skyttere? Eller er det våpnene som er farligere? ;)

Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (Akkurat nå):

Vel, det jeg får høre av folk i forvaltningen er at de har blitt enige om å behandle søknader på halvauto til sportsskyting. Søk eller ikke søk, det er opp til deg.

 

ok, det høres bra ut. men åpenbart er det forskjellig svar avhengig av hvem man spør. Men hvem er det som har gitt deg den informasjonen og hvilket distrikt? Prøver ikke å være kverrulerende her altså, ønsker bare å få oversikt for min egen del da det åpenbart flyter mye forskjellig info rundt om.

Link to comment
Share on other sites

Det skal gjelde alle eller nesten alle distrikt, de hadde visst et møte og ble enige seg imellom.

 

@Ludoben, det handler ikke om hva som er farlig. Det er bare at forskriften er mer uklar når det gjelder jaktvåpen, den forutsetter at saksbehandler vet hva slags bruk den enkelte modell opprinnelig ble utviklet for. Med sportsvåpen er det mye enklere, er egentlig bare krav til pipe og totallengde og ellers fritt fram så lenge det ikke går full auto. Dermed enklere for saksbehandlerne når det er til DSSN.

Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (6 timer siden):

Det skal gjelde alle eller nesten alle distrikt, de hadde visst et møte og ble enige seg imellom.

 

@Ludoben, det handler ikke om hva som er farlig. Det er bare at forskriften er mer uklar når det gjelder jaktvåpen, den forutsetter at saksbehandler vet hva slags bruk den enkelte modell opprinnelig ble utviklet for. Med sportsvåpen er det mye enklere, er egentlig bare krav til pipe og totallengde og ellers fritt fram så lenge det ikke går full auto. Dermed enklere for saksbehandlerne når det er til DSSN.

Det kan jeg forsåvidt forstå og ja det var litt flåsete skrevet av meg :) Men jeg tenker også at denne kunnskapen, eller metoden for å anskaffe den slik @Olesønlitt ironisk påpeker, bør være tilstede i et politi som har relativt mye omfatning med det meste av våpen som finnes i Norge og lovverket for de samme våpen som de i alle tider er satt til å forvalte. Sett det i sammenheng med lovgivers utvilsomme intensjon så er det jo en underdrivelse å kalle politiets praksis rar (mener nå jeg) :)

 

Edit: 

Et seriøst spørsmål: forventer vi for mye av politiet? 

Edited by Ludoben
Link to comment
Share on other sites

Nei, vi forventer at de setter seg inn i jobben de er satt til å gjøre. Jeg kan personlig holde et enkelt nettkurs for samtlige våpenkontor i Norge og heve kvaliteten på arbeidet de gjør. Og det er ikke fordi jeg anser meg sjøl for å være superekspert. Jeg har bare interesse for det og kan å bruke internett...

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (På 3.12.2021 den 15.12):

Det skal gjelde alle eller nesten alle distrikt, de hadde visst et møte og ble enige seg imellom.

 

@Ludoben, det handler ikke om hva som er farlig. Det er bare at forskriften er mer uklar når det gjelder jaktvåpen, den forutsetter at saksbehandler vet hva slags bruk den enkelte modell opprinnelig ble utviklet for. Med sportsvåpen er det mye enklere, er egentlig bare krav til pipe og totallengde og ellers fritt fram så lenge det ikke går full auto. Dermed enklere for saksbehandlerne når det er til DSSN.

 

Vet du når dette møtet ble avholdt? For vel 2 uker siden fikk jeg tilbakemelding fra mitt distrikt om at de ikke behandler søknader til sportsskyting før etter nyttår en gang når nytt rundskriv er klart.

Link to comment
Share on other sites

JacArcher skrev (5 timer siden):

Har fått godkjent søknad denne uken. Lokale våpenkontoret landet til slutt på at forvirring kun gjelder for halvauto til jakt, og at de kunne innvilge til sport.

Trodde det var omvendt…. Roter noe forferdelig og forskjellig mellom ulike politidistrikt og komtorer. Jeg fikk også godlkjent for jakt i høst uten noen spørsmål eller problem…

Link to comment
Share on other sites

JacArcher skrev (15 timer siden):

Har fått godkjent søknad denne uken. Lokale våpenkontoret landet til slutt på at forvirring kun gjelder for halvauto til jakt, og at de kunne innvilge til sport.

Hvilket våpenkontor?

 

Oddinabox skrev (9 timer siden):

Fikk og godkjent søknader om rifle og magasiner til dynamisk denne uka

Hvilket våpenkontor?

Link to comment
Share on other sites

Trugetur skrev (16 minutter siden):

Fake news? Eller har PD nå rullet ut en ny liste over godkjente halvauto rifler til jakt, eller har våpenkontoret gjort en feil?

Hva da fake news? 
 

kan ikke bare være at noen kan jobben sin? Sitter nå med papirene i henda. Ikke første søknaden på halvauto til jakt som har blitt godkjent her. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg vet er det egentlig våpenkontorene, ikke POD, som bremser. POD har bare nektet å svare på flere dumme spørsmål inntil de kan lage en slags FAQ i rundskrivs form, og så har noen kontor hatt et møte der de tolket dette dithen at de ikke kan innvilge i mellomtiden. 

Link to comment
Share on other sites

POD kunne sagt til våpenkontorene at de skulle tatt seg kraftig sammen, følge den fine nye loven, og bruke Google og huet sitt. Ellers stiller jeg helt frivillig til å ha zoom-møte med våpenkontorene og forklare dem hvordan det funker heretter. Det skal jeg klare før kaffen blir kald....

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

On 12/13/2021 at 9:11 PM, Olesøn said:

POD kunne sagt til våpenkontorene at de skulle tatt seg kraftig sammen, følge den fine nye loven, og bruke Google og huet sitt. Ellers stiller jeg helt frivillig til å ha zoom-møte med våpenkontorene og forklare dem hvordan det funker heretter. Det skal jeg klare før kaffen blir kald....

 

Med holdninger som du viser tenker jeg det blir svært dårlig mottatt. Å mistro hele forvaltningen på et vis som du gjør og samtidig utvise en ekstrem ovenfra og ned-holdning som man kan se her pleier å gi svært lite positiv respons fra de man mistror.

Link to comment
Share on other sites

Vel... Dårlig holdning? Mistro? Ovenfra og ned?

For en sjelden gangs skyld kan jeg i voksen alder, og helt uironisk, si "det var de som begynte".

 

Og jeg vet at jeg er kategorisk og rett fram. Men jeg har funnet ut at ingen hører på meg uansett hva jeg sier, så jeg har sluttet å pakke inn ting. Og jeg mistror ikke alle i forvaltningen, men det samlede inntrykket av deres arbeid og oppførsel innbyr ikke til tillit. Jeg har patruljerende betjenter og ansatte i Kripos i familien, i vennekretsen, og her inne som jeg stoler på og tror på (uten at vi er enige om alt av den grunn). Men når vi har fått en ny lov som er relativt lett å tolke, og POD må trå til fordi de som får lønn for å tolke den ikke klarer det, og POD så skal bruke uhorvelig lang tid på å hjelpe noen som ikke trenger det ved å gjøre noe de (i mine øyne) etter norsk lov ikke har anledning til å gjøre, da gidder jeg ikke være særlig diplomatisk.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Olesøn skrev (13 minutter siden):

Men når vi har fått en ny lov som er relativt lett å tolke, og POD må trå til fordi de som får lønn for å tolke den ikke klarer det, og POD så skal bruke uhorvelig lang tid på å hjelpe noen som ikke trenger det ved å gjøre noe de (i mine øyne) etter norsk lov ikke har anledning til å gjøre, da gidder jeg ikke være særlig diplomatisk.

 

Olesøn skrev (På 11.12.2021 den 11.18):

Er halvautomatiske skytevåpen TIL JAKT som er "vanskelig" for våpenkontorene ja.

 

Det er godkjenning av halvautomater til jakt vi snakker om fremdeles? 

 

Sitat

Våpenloven § 11, siste ledd: Kongen gjev forskrift om godkjenning av halvautomatiske rifler til jakt.

 

Sitat

Våpenforskriften § 4-1, siste ledd: Politidirektoratet kan gje førehandstilsegn om ein våpenmodell er tillaten etter første og andre ledd.

 

Det står jo i loven at godkjenning skal behandles i forskrift, og i forskriften står det egentlig i klartekst at POD kan gi rundskriv...

Link to comment
Share on other sites

Jepp.

 

https://www.stortinget.no/no/Stortinget-og-demokratiet/Storting-og-regjering/Fordeling-av-makt/

 

Men jeg klarer ikke se at politiet er lovgivende makt altså... Og bukk og havresekk er som kjent en dårlig ide i utgangspunktet. Så da holder jeg fast på min mening om at politiet ikke skal lage lover og regler, og kan holde seg til å tolke dem. Og klarer de ikke tolke dem får de spørre noen andre enn seg sjøl.

Link to comment
Share on other sites

Det Stortinget gjør med denne setningen er å delegere myndighet og si "våre betrodde eksperter i forvaltningen tar seg av eventuelle detaljer som er for spesifikke til at vi kan behandle dem eksplisitt, og de opptrer dermed med vår fullmakt, vår fulle tillit, og i denne spesifikke enkeltsaken som om de er oss". 

 

Om det er lovlig? Jeg vet ikke, men jeg ser ikke helt hva man kan ta dem på. 

 

At man ikke har tillit til politikerne har tilsynelatende blitt vanligere de siste ukene, uten at jeg heller kan se hva det skal kunne føre til.

Edited by Skrueråmuttere
Link to comment
Share on other sites

Man kan jo ta dem på at politi ikke skal lage lover (eller forskrifter, eller regler, eller kall det hva du vil) fordi det er udemokratisk og direkte feil i det systemet vi har lagt opp til. At de folkevalgte heller ikke er til å stole på er for en gangs skyld litt på siden.

Link to comment
Share on other sites

Det nye lovverket er, som jeg med flere tidligere har sagt, overraskende enkelt. Spesielt når det kommer til sportsskyting. Det er heller ikke spesielt vanskelig når det kommer til halvauto til jakt. Den som mener noe annet, eksempelvis våpenkontorene, må ha ufattelig dårlig leseforståelse. Og POD gjøre en knakende dårlig jobb med å følge opp sitt ansvar på flere punkter. Dette er beviselig og ikke åpent for diskusjon. La oss finne noe mer produktivit å diskutere heller.. 

 

stop-beating-dead-horses.jpg.99eb52eaa2358cdb22ed98b247601b0e.jpg

  • Haha 1
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Skal man forstå POD dilemma opp mot halvautomatiske skytevåpen i ny våpenlov må man huske på lovgivers (Stortinget) flertall som ønsket en praktisering der mange halvautomatiske skytevåpen er forbudt.

Når  vi leser våpenloven  ser det kanskje enkelt ut, men jeg har stor forståelse for at JD, POD og våpenkontorene skal forstå(basert på flertallets intensjon i Stortinget) i lov/forskrift slik at man skal begrense, forby osv en rekke våpentyper.

Delegering av forskriftshjemmel til direktorat (her POD)er en uting, men dessverre ikke uvanlig.

 

Åpenbart vil det komme nye regler som entydig gir en rekke nye forbud.

 

Og før dere angriper meg som budbringer  så er det jeg skriver hva denne saken dreier seg om i forvaltningen.

Link to comment
Share on other sites

alkymisten skrev (1 time siden):

Skal man forstå POD dilemma opp mot halvautomatiske skytevåpen i ny våpenlov må man huske på lovgivers (Stortinget) flertall som ønsket en praktisering der mange halvautomatiske skytevåpen er forbudt.

 

Politiets oppgave er altså å praktisere et forbud som deler av Storting/regjering/rikssynsere har "ymtet frampå om". Men som de samme instanser ikke uttaler konkret, tvert i mot, sier at ikke skal være.

 

Ikke enkelt for POD m/fl. dette, men det kunne jo vært verre. Man kunne for eksempel fått påbud om å hindre all latter i 10 dager (jeg skrev ikke noe om "land vi ikke liker å sammenligne oss med", men - - ) :

 

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=80864

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (9 timer siden):

 

Det står jo i loven at godkjenning skal behandles i forskrift, og i forskriften står det egentlig i klartekst at POD kan gi rundskriv...

 

Det står at POD kan gi tillatelse, ikke at de kan begrense hva som tillates, eller ikke.

Våpenkontorene kan innvilge våpen som oppfyller kravene, uten at POD har noe å mene om saken.

...

Med mindre forståelsen min av førehåndstilsegn er gal:

Forhåndsgodkjenning, godkjenning ut over hva politidistriktene selv godkjenner lokalt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror også de mener forhåndsgodkjenning, men jeg tolker det til at de kan sende ut en liste over hvilke våpen som er "forhåndsgodkjent". I dag er det noen kontorer som bruker huet og tolker lovverket selv. Men at våpen som ikke står på en slik liste kommer til å bli godkjent noe sted, etter at POD har sendt den ut, kan jeg ikke se for meg.

 

Så i praksis blir det til at POD begrenser hva som tillates. Igjen. Gjetter jeg på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...