Jump to content

Slutt på godkjenning av halvauto rifle til sportsskyting


ad1

Recommended Posts

Fikk endelig gjennomført siste level 3 stevne jeg trengte og gledet meg som en unge til begynne med pcc/minirifle/semi-auto på stevner framover. Fikk levert inn våpensøknader men fikk tilbake et svar jeg ikke har forventet.

Søknader på halvauto rifler blir ikke behandlet før rundskriv kommer, kanskje til våren en gang. Da vil det komme en liste over våpen som er godkjent. 

 

Dette var da Trøndelag, men skulle gjelde hele landet fra nå.

Kjenner jeg blir veldig skuffet nå, men er nok ikke annet å gjøre enn å smøre seg med tålmodighet.

 

Synspunkter?

Link to comment
Share on other sites

Blir smått arg når jeg leser sånt her.

Det er jo ingen tvil om hva som er lov og ikke når det kommer til sportsvåpen.

jeg håper de bare blander med halvauto jaktvåpen her.

 

jeg ville skrevet et hyggelig svar tilbake å spurt om de ikke misforstår litt her nå, siden du skal ha sportsvåpen etter den paragrafen, og hjemmelen for å lage liste bare gjelder halvautomatiske våpen til jakt.

og at det er viktig at du får mulighet til å få tak i rifle før sesongen begynner til våren.

jeg skal grave frem paragrafene du trenger å referere til.

 

får du negativ tilbakemelding på det svaret, så ville jeg bedt at de avslo søknaden på det grunnlaget så du har mulighet til å klage til POD på avslaget.

Edited by meatpukk
Link to comment
Share on other sites

Det er overhodet ingen tvil om at dette gjelder DSSN, ikke jakt. Det har vært snakket med overordnede innenfor våpenbehandlingen, og svaret er full stopp over hele landet hva gjelder halvauto rifle til DSSN. Pistol og hagle til DSSN går som normalt ble sagt.

 

Våpensøknadene har ikke blitt behandlet/avslått, og kommer heller ikke til å bli det før nytt rundskriv er på plass.

Link to comment
Share on other sites

DSSN sentralt har fått beskjed ang. denne saken via klubben. Jeg får vente og se på evt. respons der tenker jeg før jeg tar stilling til en evt. klage.

Kjenner det er litt frustrerende etter å ha gått igjennom karantenetid og aktivitet som jo er greit å forholde seg til, for så å bli møtt med den usikkerheten der, samt at det drar nok langt ut i tid. Tid som jeg gjerne skulle brukt på å skutt riflestevner rundt om.

Link to comment
Share on other sites

Lovverket er overraskende klart på dette punktet, så lenge det er halvauto, 84cm< og ikke i ett av de 3 forbudte kaliberne så er det lov. Kan være basert på helautovåpen, så lenge det funksjonelt er halvauto.
Det skal ikke være nødvendig med et rundskriv for å forstå dette. 

Våpenforskrifta §4-4 andre ledd "Politiet kan gje løyve til erverv og innehav av halvautomatiske rifler som nemnt i våpenlova § 5 andre ledd nr. 3, og våpenmagasin til slike rifler med større patronkapasitet enn 10, med dei avgrensingar som følgjer av § 3-1 og § 3-2 ..."

Dette omhandler erverv av halvautomatiske rifler til sportsskyting.


Begrensningene som spesifiseres er

Våpenforskrifta §3-1 andre ledd "Sjølv om våpentypen er tillaten etter § 3-2 til § 3-4, kan ikkje politiet gje løyve for skytevåpen som kan skyte patroner i kaliber 12,7X99, 5,7X28 eller 4,6X30."
Våpenforskrifta §3-2 første ledd "Politiet kan ikkje gje løyve for rifler med kortare totallengde enn 84 cm eller kortare pipelengde enn 40 centimeter."

Riflene man får erverve beskrives så her, det må dog kommenteres at Våpenforskrifta §4-4 første ledd gir rett til erverv for sportskytting alle halvautomatiske rifler som er godkjente for jakt.
Våpenlova §5 andre ledd nr 3 "halvautomatiske rifler som opphavleg er konstruerte for heilautomatisk funksjon eller for militæret eller politiet

 

Med andre ord er alt lov. Ingen grunn til å diskutere. Dette åpner også for auto sear cut lowere, som har vært (mye?) omdiskutert, så lenge man ikke har avtrekksdeler som diskvalifiserer våpenet som halvautomatisk, som er hovedklausulen for erverv og innehav. 

  • Like 4
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, vass said:

Lovverket er overraskende klart på dette punktet, så lenge det er halvauto, 84cm< og ikke i ett av de 3 forbudte kaliberne så er det lov. Kan være basert på helautovåpen, så lenge det funksjonelt er halvauto.
Det skal ikke være nødvendig med et rundskriv for å forstå dette. 

 

Dette er som du sier relativt enkelt å forstå. Men det slutter aldri å overraske hvor komplisert det går an å gjøre noe som i utgsangspunktet er nettopp så enkelt som du beskriver.

 

Får satse på at forvaltningen innretter seg etter nytt lovverk når dette får gått seg til noen runder og de blir vant til at det er nye regler.

 

Jeg tror fortsatt at mye av forvirringen skyldes at det nye regelverket ble presentert som tidenes innstramming på halvautomatiske rifler - nesten et totalforbud - mens det i realiteten er det stikk motsatte.

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig at etter den nye våpenloven kom på plass i sommer, så er saken om gjennomgang av lovverket til den aktuelle godkjenningslisten på alle halvautorifler enda åpen, slik at nye søknader per nå blir lagt i bero inntil videre. Mulig at noen av forvaltningene over landet ikke har fått ny instruks om det, siden det enda innvilges.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg forstår var det ikke meningen at man skulle ha noen rundskriv, unntatt kanskje ett med en kort liste "forbudte" modeller. 

 

Så viste det seg at landets våpenkontorer bombarderte POD med spørsmål om den ene eller andre modellen var tillatt eller ikke, da de ikke kunne bruke den gamle godkjentlista og ikke turte å vurdere selv. POD svarte på noen slike spørsmål, før de satt strek og mer eller mindre sa "vent på rundskriv".

 

Hva utfallet av dette blir er uvisst, jeg trodde egentlig at "stoppordre" bare gjaldt jaktvåpen i og med at "alt" er lov til dynamisk etter de nye reglene.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hva faen?, for å si det rett ut. Jeg klarer helt fint å vurdere et våpens lovlighet til dynamisk, og det skal ta meg en halvtime å kurse et gjennomsnittlig oppegående menneske til å gjøre det samme. Det trengs en kraftig kompetanseheving hos våpenkontorene, ikke et rundskriv. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det burde ikke være vanskeligere for våpenkontor å godkjenne en Bubba's Garage Inc AR15 innen retningslinjene på lik linje med hvordan det er å godkjenne en Heinz Hoffschmeisser Am Neckar Dobbel bøylerifle i .379 Zuperzapp til jakt. Jeg sliter med å skjønne tankegangen dems.
Godtar de alt om det er stemplet et navn de kjenner igjen, f.eks om jeg køler "Tikka T3" på en AR, blir den godkjent fortere da?

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, Olesøn said:

Hva faen?, for å si det rett ut. Jeg klarer helt fint å vurdere et våpens lovlighet til dynamisk, og det skal ta meg en halvtime å kurse et gjennomsnittlig oppegående menneske til å gjøre det samme. Det trengs en kraftig kompetanseheving hos våpenkontorene, ikke et rundskriv. 

Det som egentlig behøves er en forenkling av våpenloven der man gjør alt tillatt, med mindre det er eksplisitt forbudt.
Og skal noe være forbudt, så skal det være en reell grunn til det.
Regler om pipelengde, våpenlengde, kolber, pistolgrep og overtre er påhitt fra politikere med for mye fritid.

Og mens man er der, så burde man få en "garderobe", der man kan ha så og så mange våpen av en gitt type, om man kvalifiserer for det, uten å behøve å sende inn noe annet til myndighetene enn en "eierskiftemelding", på samme måte som med biler.

Konsekvensen vil være minimalt med byråkrati, uten at samfunnet blir noe farligere. Det kan til og med hende at det ville blitt noe færre våpen i omløp, siden folk da kan kjøpe de våpnene de helst ønsker seg.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, jlovold said:

Det som egentlig behøves er en forenkling av våpenloven der man gjør alt tillatt, med mindre det er eksplisitt forbudt.
Og skal noe være forbudt, så skal det være en reell grunn til det.

Det er jo i bunn og grunn akkurat slik den nye loven og forskriften er, så det er det som er så forunderlig, at ikke en gang det fungerer. 

 

For dynamisk rifle er vel de eneste kriteriene at den ikke skal være helautomatisk, og at den må være lenger enn 84/40 cm. Noe særlig enklere enn det blir det ikke. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Federal86 said:

Et litt offtopic spørsmål. 

Men tolker jeg det riktig at alle søknader på halvauto rifle til jakt blir avslått for øyeblikket? 

Selv standard modellene til Bar/Argo osv. 

Jeg vet at mini-14/mini-30 ikke går lenger, men jeg viste ikke at det gjaldt alle merker/modeller!

Ikke noe problem med jaktrifler her i Sør Vest hvertfall. Jeg søkte på BAR med «elektronisk» søknad dagen etter de åpnet for disse halvelektronisk greiene. Fikk innvilget, gikk et par uker lenger enn keg er vant til (3 uker behandling), men de fikk visst veldig mange søknader da det nye systemet åpnet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, fleskebacon said:

Det er jo i bunn og grunn akkurat slik den nye loven og forskriften er, så det er det som er så forunderlig, at ikke en gang det fungerer. 

 

For dynamisk rifle er vel de eneste kriteriene at den ikke skal være helautomatisk, og at den må være lenger enn 84/40 cm. Noe særlig enklere enn det blir det ikke. 

Og så kan man jo spørre seg hvorfor en rifle/tohåndsvåpen må være lengre enn 84cm og ha lengre pipe enn 40cm... Regelen er lagt der på grunn av rent føleri, og har ingen bakgrunn i fornuft.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Elgjaeger said:

Ikke noe problem med jaktrifler her i Sør Vest hvertfall. Jeg søkte på BAR med «elektronisk» søknad dagen etter de åpnet for disse halvelektronisk greiene. Fikk innvilget, gikk et par uker lenger enn keg er vant til (3 uker behandling), men de fikk visst veldig mange søknader da det nye systemet åpnet.

Takk for klargjøringen 🙂 

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Vargen said:

Ja, det er en tulleregel som gjør utvalget mindre og prisene stivere uten at det gir noen gevinst for samfunnet. Skulle vært 60/30 som i resten av Europa, det er den standarden mange våpen produseres etter.

Og ingen ting av det som er mindre enn 60/30 burde vært forbudt. Det burde bare bli klassifisert annerledes, som de gjør i USA med SBR (short barreled rifle).
Vær gammel nok, vær edruelig, vær lovlydig, gå et kurs og vær medlem av en skyteklubb/organisasjon, så burde det ikke være noe problem å ha et slikt våpen.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Sjekk halvauto tråden også, denne infoen her burde også inn dit. 
 

Jeg fikk en telefon fra våpenkontoret (Troms) med samme info som TS etter å ha søkt om Browning Bar LT til jaktformål, men de hadde ikke noe tidsperspektiv på når skrivet skulle komme. Har ikke hørt noe enda. Søknaden ble sendt i august. 

Link to comment
Share on other sites

Det skrivet kommer ikke før til våren/sommeren. Loven og forskriften bør holde i massevis. Forvaltningen må stole på sin egen skjønnsutøvelse. Dette er egentlig ikke veldig komplisert.

 

I forarbeidene er denne problemstillingen behandlet. Lovgiver har gitt rom og forståelse for at det i en overgangsfase vil kunne bli fattet noen feile vedtak. Med andre ord er det ingen grunn til at forvaltningen skal vente med å behandle søknader til POD/Kripos er ferdig med en liste. En liste strider dessuten med intensjonen bak den nye paragrafen for halvautomatiske jaktrifler. 

 

Her bør NJFF og de andre organisasjonene på banen. 

  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, fleskebacon said:

Her bør vel alle på banen, for en slik handlingslammelse og frykt for å gjøre "feil" undergraver hele demokratiet. 

Jeg skrev melding til NJFF sentralt og fylkesstyret i Troms nå, så får vi se hva som blir resultatet av det. Synd at landsmøtet i NJFF er nå og at innmeldingsfristen for saker er passert for lengst. Dette er en kjempeaktuell sak som må opp i forvaltningen, og som dermed også kan være aktuell på politisk nivå

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, Ludoben said:

Jeg skrev melding til NJFF sentralt og fylkesstyret i Troms nå, så får vi se hva som blir resultatet av det. Synd at landsmøtet i NJFF er nå og at innmeldingsfristen for saker er passert for lengst. Dette er en kjempeaktuell sak som må opp i forvaltningen, og som dermed også kan være aktuell på politisk nivå

Ja, i fare for å være en gammal surpomp så mener jeg at det er en stygg utvikling at forvaltningen på stadig flere områder ikke er satt i stand til å følge det til en hver tid gjeldende lovverket.

 

Loven er klokkeklar, og det skal ikke være POD som bestemmer hvordan den skal håndheves.

  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, fleskebacon said:

Loven er klokkeklar, og det skal ikke være POD som bestemmer hvordan den skal håndheves.

Nei, dette ER et demokratisk problem faktisk, uansett hva man synes om skytevåpen, jakt, osv. POD har tuklet med lovgivende makt mer enn kjerka tukler med medlemstallene sine. Justis og Storting har gitt dem "lov" til å skrive lover og forskrifter og regler og rundskriv og memo og gule lapper og jeg vet ikke hva. Som de overhodet ikke har lov til hvis jeg har forstått maktfordelingsprinsippet. Så er det jo det at i POD sitter det nok flere folk som har dratt i en avtrekker enn det gjør i stortingssalen da, men det får være.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

HØR HØR!!! Nå MÅ alle som er medlem av en jeger -og/eller skytterorganisasjon skrive til sine respektive organisasjoner og stille forvaltningen til ansvar. Vi her på kammeret er mange og sterke nok hvis alle bidrar, dette kan bli bra. At forvaltningen gang på gang skal gjør det vanskeligere for oss jegere og skyttere må vi få en stopp på, jeg har stor respekt for POD men er seriøst drittlei av måten de finner sine egne veier når det kommer til våpen og forvaltningen av dem. Da mister de helt enkelt så mye troverdighet at tilliten til dem som forvaltningsorgan dessverre svekkes. Nå må vi mobilisere!

 

I min lange melding til NJFF sentralt stilte jeg følgende spørsmål:

1. Hva er det med dagens lovtekst og dens forarbeider som gjør politiet usikker på hvilke våpen som kan og ikke kan godkjennes? Er loven utydelig?

2. I forarbeidene beskriver lovgiver muligheten for at feil vedtak i en overgangsfase vil kunne bli gjort, det legges altså opp til at søknader fortsatt skal behandles med en risiko for at vedtakene kan være feil. Lovgiver skiver ikke at søknadene skal stanses i påvente av et rundskriv fra POD. Hvorfor vil ikke politiet behandle våpensøknadene som omfatter halvautomatiske rifler? Er politiets behandling i mot lovgivers intensjon?

 

Jeg skrev som sagt en lengere melding, men korter det ned til spørsmålene jeg stilte. Her er det fulle og hele svaret fra NJFF sentralt, direkte sitert:

 

"Hei!. Dette er en sak vi helt klart følger opp med forvaltninga, og evt. politisk. Intensjonen med bestemmelsene i ny lov/forskrift var at behovet for godkjenningslister, og byråkratiet med særskilt godkjenning av enkeltmodeller, skulle bortfalle. Vurdering av våpenmodeller ut i fra kriteriene i lov og forskrift krever muligens noe mer kompetanse enn å bruke de gamle godkjenningslistene, men vi forventer at de som er satt til å forvalte dette regelverket har den kompetansen som trengs for å behandle søknader. Det er ikke holdbart å skulle vente på at det kommer et rundskriv til våren.

Bransjen er selvsagt også kjent med denne utfordringen, og jobber mot forvaltninga/POD for å finne løsninger.

 

Når det gjelder spørsmålene dine, kan jeg ikke konkret svare på hvorfor politiet gjør som de gjør, eller hva som gjør at de er usikre. De må de evt. svare for selv.

1. Loven er tydelig nok, og det er langt mellom våpenmodeller hvor det er stor tvil om et våpen er godkjent til jakt eller ikke.

2. Intensjonen har vært at det lov- og forskriftsverket vi har skulle være tilstrekkelig for å kunne bestemme hvilke modeller som er lov til ulike formål, og hva som er helt forbudt. POB vil ikke ha anledning til å lage nye regler i rundskriv, men kun bruke slike skriv til å gi veiledning til hvordan forskriften skal forstås.

 

mvh **** NJFF"

Edited by Ludoben
  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
skog skrev (På 19.11.2021 den 12.46):

Hvor er hjemmelsgrunnlaget for en slik praksis? Da får de avslå søknaden slik at det går an å klage til neste instans. Dette er ikke greit og svært dårlig forvaltningsskikk. 

Å kalle det dårlig forvaltningsskikk er i mine øyne en underdrivelse, det politiet har bestemt seg for her er i mine øyne ikke bare dårlig skikk. Det er helt på kanten med fornuft, lov og politiske vedtak.

Som sagt tidligere må folk nå si ifra og engasjere sine organisasjoner, det provoserer meg kraftig at de går frem som de gjør. Og jeg må presisere igjen at jeg har stor respekt for politiet og deres jobb, men praksisen de nå gjennomfører har de selv bestemt å gjøre. Det er ingen, hverken politikere eller statsorganer, som har gitt dem i oppdrag å gjennomføre denne praksisen. Her baner de sin egen vei helt uten hensyn til de dette rammer, og det må vi gjøre opprør mot.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Baldur said:

Hørte at DSSN skulle ha møte med POD ang dette? Har det kommet noe ny info?

 

Nei, ikke ut over at det jobbes internt med det.
Når jeg pratet med våpenkontoret nylig fikk jeg ikke følelsen av at et rundskriv fra POD er forventet med det helt første, dessverre. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, vass said:

 

Nei, ikke ut over at det jobbes internt med det.
Når jeg pratet med våpenkontoret nylig fikk jeg ikke følelsen av at et rundskriv fra POD er forventet med det helt første, dessverre. 

Til våren/sommeren mente ei når jeg spurte sist jeg kontaktet våpenkontoret(3 uker siden)

Link to comment
Share on other sites

Ludoben skrev (12 timer siden):

Et møte med bransjen og organisasjonene kunne sikkert vært konfliktdempende, men jeg tror helt ærlig ingenting vil skje før man får politisk påvirkning/innflytelse.

 

I Hurdalsplattformen er det ett punkt om at regjeringen (blir mest sannsynlig et utvalg) skal gjennomgå PODs oppgaver, mandat, organisering og myndighetsområde mm. Her bør våre organisasjoner kjenne sin besøkelsestid, slik at de kan sette søkelys på direktoratets oppførsel, rolle og myndighetsområde i våpenforvaltningen. 

Edited by skog
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Razorback skrev (21 timer siden):

Til våren/sommeren mente ei når jeg spurte sist jeg kontaktet våpenkontoret(3 uker siden)

 

Skjønner ikke hvorfor det ikke kan være slik at man bare bruker og godkjenner rifler fra den gamle listen til det nye rundskrivet kommer i så fall. Om man ikke får inn en søknad før til sommern + mange uker (potensielt måneder) med venting så ryker jo store deler av eller hele sesongen

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, Baldur said:

 

Skjønner ikke hvorfor det ikke kan være slik at man bare bruker og godkjenner rifler fra den gamle listen til det nye rundskrivet kommer i så fall. Om man ikke får inn en søknad før til sommern + mange uker (potensielt måneder) med venting så ryker jo store deler av eller hele sesongen

1655304643_giphy(5).gif.4c8c34ded2ea90030e6270982406b246.gif

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...