Jump to content

Jaktstøvler Felt M77, størrelse.


Jegerlærling

Recommended Posts

Hei, kunne ikke finne noen eksisterende tråd for dette.

Har normalt størrelse 44-45. Så jeg handlet på det militære overskuddslageret, og der virket størrelse 46 fine med tykke sokker. Men da jeg kom hjem å tredde i lisser, var de alt for store. Så i følge Frontex størrelsesguide, skal jeg ha 43( de er litt store i størrelsen). Så jeg byttet til 44. 

Men da jeg endelig fikk fatt på Norsk Ullsåle som innlegg, ble de altfor trange over vristen. Nesten så det var vondt og blodomløpet stanset. Det er kanskje en lillefingerbredde fra tærne til skotuppen, men svært trangt i bredden. Vil lær utvide seg, eller bør jeg bytte til str.45? Butikkavdelingen stenger i morgen, de reiser rundt i landet. Takknemlig for alle råd og innspill. 

Link to comment
Share on other sites

Det fine med lær er at det former seg etter føttene dine og kan utvide seg, men bare litt.

Tror jeg hadde vært ganske forsiktig med å velge for trange sko som utgangspunkt.

Har hatt M77 som del av uniform i over 30 år og jeg velger alltid samme størrelse som vanlige sko for sommerstøvler (ett par sokker).

Og så går jeg opp en størrelse for vinterstøvler.

 

Merk at det kan være forskjell her mellom støvler levert av Alfa og Protex (tror du mener Protex og ikke Frontex?)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, einherje said:

Jeg bruker 43 i M77. Min erfaring er at skoene er normale på størrelsen. Støvlene fra Protex har vært tjukkere og stivere i læret enn Alfa. Dermed krever de mer arbeid og flere kilometer å gå inn. De kan også føles trangere over vristen. 

Skylder deg en tommel, var vist en grense for antall pr dag. Takk uansett.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Bartemannen said:

Det fine med lær er at det former seg etter føttene dine og kan utvide seg, men bare litt.

Tror jeg hadde vært ganske forsiktig med å velge for trange sko som utgangspunkt.

Har hatt M77 som del av uniform i over 30 år og jeg velger alltid samme størrelse som vanlige sko for sommerstøvler (ett par sokker).

Og så går jeg opp en størrelse for vinterstøvler.

 

Merk at det kan være forskjell her mellom støvler levert av Alfa og Protex (tror du mener Protex og ikke Frontex?)

Ja, Protex stemmer. Bruker du noe annet enn skokrem til impregnering?

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Bartemannen said:

@Jegerlærling, 1-2 ganger i året setter jeg inn skoene med Minken Oil impregnering.

Jeg bruker det ikke oftere for om man er for ivrig på den type fett/olje så risikerer man at læret blir mykt, og da kan det miste noe av ankelstøtten etc. Lær skal være litt stivt.

Utenom det så går det i vanlig sort Kiwi skokrem.

Flotte greier, da forsøker jeg det.👍

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Bartemannen said:

om man er for ivrig på den type fett/olje så risikerer man at læret blir mykt, og da kan det miste noe av ankelstøtten etc.

Derfor skal man bruke lærvoks 5 ganger for hver gang man smører fett.

 

 

https://www.lundhags.com/no/journal/wear-care-produktguider/stovler-wear-care/forskjellen-pa-leather-grease-og-wax/

Link to comment
Share on other sites

Om smuldrete såler: 

 

Så vidt jeg vet var dette et problem med noen få årganger av M77 og den tropestøvelen/ørkenstøvelen som hadde samme såle. Man byttet til en mykere såle som var bedre å gå med, men som viste seg å smuldre opp etter en tid. Vi fikk utlevert nye tropestøvler med slik såle i 1996, støvlene holdt fint en kontingent i Sarajevo men da jeg tok dem ut av skapet noen år senere falt sålene helt fra hverandre.

 

Jeg har etter hvert slitt ut mange par M77 til ulike uniformer, på de med hard såle er det så og si alltid sømmene som går opp først. Med mindre man skader dem mot noe skarpt og forårsaker en rift som kan revne videre over tid 

 

Men nå har jeg gått over til noe mer moderne fottøy, beina mine tåler ikke mer M77 med hard såle på asfalt. Det finnes mye som er bedre å gå med- men ikke som er i nærheten av like slitesterkt.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Chiefen.v-2 said:

Må ta vare på skoa, dere får ikke nye på en stund..

https://forsvaretsforum.no/flo-logistikk-materiell/forsvaret-mangler-sko/219824

 

Kunne vært interressant om noen begynte å stille mer kritiske spørsmål rundt beredskap. Et forsvar uten sko og ammunisjon inngir ikke mye tillit...


Dette er resultatet av at blårussen styrer, og de har lært på skolen om "JUST-IN-TIME" prinsippet. Som i korte trekk går ut på at man skal ikke ha noe på lager. Varene man trenger skal ankomme fra leverandør  akkurat når man trenger dem. Og det funker fint i fredstid og når det ikke er krise. I beredskap, krig og krise....ikke i det hele tatt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tusen takk igjen, for alle gode råd.

Havnet på str 45,og de føles mye bedre enn 44. Fortsatt litt tights over vristen, med to par sokker og norsk ullsåle, men ikke vondt, som med 44. Disse kan gås inn. Ble anbefalt en spray impregnering-"trg one protector" før jeg brukte Kiwi skokrem. Er dette i nærheten av beewoks eller mink Oil? 

Til beredskapen i forsvaret, den politikken som føres, er en katastrofe.

Bedre med et solid forsvar, å ikke få brukt for det, enn et dårlig som nå, og plutselig trenge det. 

Er null beredskap, svært underbemannet og de fleste tilfluktsrom er blitt parkeringsplasser. De som er i delvis stand, vet ikke folk hvor ligger.

Link to comment
Share on other sites

On 10/11/2021 at 12:12 AM, Tjukkas said:

"JUST-IN-TIME" prinsippet.   -    -   -   Varene man trenger skal ankomme fra leverandør  akkurat når man trenger dem.

 

Ikke bare de ferdige varene (støvlene), men alle råvarer til produksjonen av alle delene (og til delene til delene, og til delene til delene til delene - ) gjennom hele produksjonsprosessen. Kjempeflott prinsipp, da sparer man lagerplass, lager- og kapitalkostnader, og folk og systemer til å holde orden på hva som er hvor på lageret.

 

Problemet er hva som skjer, hvis en eller annen underleverandør av en liten, men viktig detalj, ikke klarer å levere i tide. Da kan, i verste fall, en hel bataljon stå barføtt i snøfonna.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, Jegermeistern said:

 

Ikke bare de ferdige varene (støvlene), men alle råvarer til produksjonen av alle delene (og til delene til delene, og til delene til delene til delene - ) gjennom hele produksjonsprosessen. Kjempeflott prinsipp, da sparer man lagerplass, lager- og kapitalkostnader, og folk og systemer til å holde orden på hva som er hvor på lageret.

 

Problemet er hva som skjer, hvis en eller annen underleverandør av en liten, men viktig detalj, ikke klarer å levere i tide. Da kan, i verste fall, en hel bataljon stå barføtt i snøfonna.


Jepp, og derfor er ikke "Just-in-Time" prinsippet brukbart innenfor beredskapslogistikk. Da bør varene være på lager når krisen inntreffer, ikke på en båt som sitter fast i Suezkanalen, eller holdes igjen av et en annen stat som mener de trenger varene selv... (Husker dere mangelen på smittevernutsyr i begynnelsen av den nåværende pandemien, som tilogmed var en varslet krise)
 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

 

18 minutes ago, Tjukkas said:


BJepp, og derfor er ikke "Just-in-Time" prinsippet brukbart innenfor beredskapslogistikk. Da bør varene være på lager når krisen inntreffer, ikke på en båt som sitter fast i Suezkanalen, eller holdes igjen av et en annen stat som mener de trenger varene selv... (Husker dere mangelen på smittevernutsyr i begynnelsen av den nåværende pandemien, som tilogmed var en varslet krise)
 

Jepp. Men når vi ikke klarer å operasjonalisere beredskap i regnskapene… og blårussen klarer å få nedbetalte lager til å bli en stor utgift…da er vi stuck med just in time/far to late logistics.  
New public management ble forøvrig beskrevet ganske godt  i denne publikasjonen fra 1944. Mange gullkorn fra side 28 og utover
https://www.hsdl.org/?view&did=750070

Så får jeg håpe at moderator tilgir et marginalt avvik fra tematikken i tråden

Link to comment
Share on other sites

.Landet på GoldQuality Læderfedt, med blant annet bivoks, marvelolje og plantesaft med impregnerende egenskaper. Dette etter anbefaling fra skomaker. Hva jeg glemte å spørre om, var om jeg varmer læret med hårføner, før eller etter påføring av lærfett. Jeg tipper på før, for å åpne porer, men spør her for sikkerhetsskyld. Kammeret er en gullgruve av kunnskap og erfaring

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Skrueråmuttere said:

 

Gold Quality er det som "alle" lærhåndverkerne i landet bruker. 

 

Hva er dette med hårføner? Det har jeg aldri hørt anbefalt før. Jeg smører det på og lar det stå, og dagen etter tørker jeg over med fille.  

Lest flere steder, samt Skomakeren anbefalte å bruke hårføner. Dette for at varmere lær trekker lettere inn fettet inn enn ved normal romtemperatur. 

Edited by Jegerlærling
Autokorrektor bommet
Link to comment
Share on other sites

Nå kjenner jeg at jeg blir litt skeptisk til skomakeren din. Filer han nøkler også? 

 

"Alle" de som faktisk håndlager sko sier å holde alle varmekilder unna lær, for læret sprekker om det tørker for raskt. Jeg tørker ikke støvler på gulv med varmekabler engang.

 

Skjønt, om man snakker lærstøvler man får byttet gratis på depotet er det kanskje ikke så nøye.

Link to comment
Share on other sites

Det er forskjell på å tørke med varme, når læret er vått, og å bruke forsiktig varme til å smelte fett/voks inn i lær som allerede er tørt.

 

Jeg brukte varme og en hel boks med noe bivoksbasert lærsmøring på et par ubrukte men gamle og helt uttørkede beksøm skisko for Kandahar binding, de var sikkert fra femti- eller sekstitallet. Det tørre og sprø læret ble smidig og mykt, beste skiskoene jeg noen gang har hatt.

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Chiefen.v-2 said:

Rengjør støvlene grundig, lar de tørke litt om nødvendig,  jobber inn Good lærsmøing med hendene, lar de stå slik til de skal brukes neste gang, tørker av overskudd/gnir blanke. Kiwi og børste til neste gang de trenger å smøres.

Dette er ikke noe Rocket Science. Ikke over-tenk dette. Gjør som @Chiefen.v-2 sier og ferdig med det.

Link to comment
Share on other sites

Hårfønertrikset er ikke så dumt. Blir mye lettere å jobbe  med smurninga. Jeg har gjort dette, med bivoksbasert impregnering(Snoseal og Grangers G-wax) på flere par støvler. Da har aldri tatt skade av det. Husker ikke helt om jeg gjorde det på et par m77 under førstegangstjenesten og, men tror nesten det.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Da har jeg hatt mine to par Protex i litt over et år. De er mye stivere i læret enn Alfa sine. Jeg brukte lang tid på å gå dem inn. Jeg har et par Alfa i tillegg, og de er helt forskjellige i læret. Et "depotrykte" sier at det er mange klager på Protex sko. De er vel for øvrig lagd i Litauen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...