Jump to content

Direkte eller to-stegs avtrekk?


SNØ

Recommended Posts

Har endelig kommet meg dit att jeg skal bestille nytt avtrekk til rifla og i den forbidelse så blir man jo sittende å fundere på om man skal ha direkte eller to-stegs avtrekk. Har noen av disse klare fordeler eller blir det rett og slett subjektivt.

Bruken er stort sett baneskyting, men jakt vil også forekomme.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer litt an på bruksområdet og hva du er vant til å bruke.

 

Lette, under 1kg, direkte avtrekk er fint til det meste i sommer/høstsesongen før det blir minusgrader. Når det er kaldt er det lett å feilberegne et slikt avtrekk. Et lett trykkpunktavtrekk er lettere å kontrollere fordi trykkpunktet gir "tilbakemelding" til skytteren hvor ufølsom fingeren er før avtrekket tas slik at skuddet ikke kommer som en overraskelse. Det er en grunn til at skiskytterne bruker trykkpunktavtrekk når avtrekksvekten er 0,5kg.

 

En annen fordel med EKTE trykkpunktsavtrekk er at de er mekanisk sikrere enn direkteavtrekk fordi inngrepet mellom vitale deler, og dermed de mekaniske marginene, er mye større enn på et direkteavtrekk som nødvendigvis "balanserer på en knivsegg" for å unngå kryp.

 

Uekte trykkpunktsavtrekk er direkteavtrekk med hengslet avtrekker for trykkpunktet. Unngå disse.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, bardp said:

Har nå begge deler og det er etter mitt skjønn ikke tvil. Trykkpunktavtrekk er suverent mye bedre en direkteavtrekk. 

Nja, det er en sannhet med modifikasjoner.

Skal man skyte raske skudd, med kanskje et raskt oppfølgingsskudd, skyter man som regel bedre med direkteavtrekk.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Torf said:

Nja, det er en sannhet med modifikasjoner.

Skal man skyte raske skudd, med kanskje et raskt oppfølgingsskudd, skyter man som regel bedre med direkteavtrekk.

Raske skudd kan gå bra også med trykkpunktavtrekk. I silhuettpistol, som selvsagt ikke kan sammenlignes med det som kreves av dyktige, norske jegere, men likevel er såpass raskt som løft og fem skudd mot fem ulike mål på fire sekunder, bruker en trykkpunktavtrekk.

Link to comment
Share on other sites

 

2 hours ago, Torf said:

Nja, det er en sannhet med modifikasjoner.

Skal man skyte raske skudd, med kanskje et raskt oppfølgingsskudd, skyter man som regel bedre med direkteavtrekk.

Det tror jeg ikke noe på. Noe av den raskeste skytingen som bedrives her til lands er vel stangskyting og det foregår utelukkende med trykkpunkt avtrekk. At direkteavtrekk i det heletatt finnes er nokk kun fordi det er billigere og produsere.

Link to comment
Share on other sites

For enkelte øvelser, feks med boltmekanisme så man må slippe avtrekkeren helt for hvert skudd, tiden er knapp og blinken stor, så ser jeg at direkteavtrekk kan være fint. Selv ikke jeg ville hatt trykkpunktsavtrekk på hagla. 

 

For alt annet mener jeg trykkpunkt er bedre; fortrykket blir en referanse for muskelminnet og følt avtrekksvekt lavere. Det gjør det lettere å få et godt pressavtrekk. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, bardp said:

 

Det tror jeg ikke noe på. Noe av den raskeste skytingen som bedrives her til lands er vel stangskyting og det foregår utelukkende med trykkpunkt avtrekk. At direkteavtrekk i det heletatt finnes er nokk kun fordi det er billigere og produsere.


De beste PRS skytterne her i sverige skyter med lette enkelsteg og det er garantert ikke fordi det er den billigste løsningen . 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, bardp said:

 

Det tror jeg ikke noe på. Noe av den raskeste skytingen som bedrives her til lands er vel stangskyting og det foregår utelukkende med trykkpunkt avtrekk. At direkteavtrekk i det heletatt finnes er nokk kun fordi det er billigere og produsere.

 

 

I IPSC rifle dominerer single og det er ikke fordi de "billige"......

Link to comment
Share on other sites

  • msteiro changed the title to Direkte eller to-stegs avtrekk?

Hvis jeg «klipper» avtrekket, skal skyte fort på mål i bevegelse, så holder jeg en knapp på direkte avtrekk. Eksempel på dette er hagleskyting, rifle på raske bevegelige mål, stridsskyting osv.

På alt annet foretrekker jeg to trinn. Har jeg et fornuftig i mine øyne direkte avtrekk som er rundt et kilo, og ikke de som jeg ser på som tullete alt for lett direkteavtrekkene, så bruker jeg avtrekket som om det var et to trins. Det er vel også grunnen til at jeg hater lette direkteavtrekk 🙄. Snellert og lette direkteavtrekk er laget for folk som ikke kan ta avtrekk!

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg er vel like klok som jeg var.

Virker som att pipa peker mot att direkte avtrekk er mer for hurtigskyting og att trykktungt regjerer når det kommer til generel presisjonsskyting og kanskje mer gunstig for jakt da jeg kan finne på å skyte med hansker. 

 

Da var det bare å få bestemt seg for om man skal ha rett avtrekk eller om man skal ha tradisjonell kurva ;) 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes nå du har fått ganske så entydige svar. 😉

 

De få som bruker direkteavtrekk på rifle gjør det i spesielle grener og har en ikke ubetydelig treningsmengde. Skal du lære å krype før du lærer å danse halling og ta gode avtrekk vil jeg anbefale å starte med et justerbart trykkpunkt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 7/18/2021 at 8:30 AM, SNØ said:

Bruken er stort sett baneskyting, men jakt vil også forekomme.

 

20 hours ago, SNØ said:

Tja, jeg er vel like klok som jeg var.

Hva har du nå og hva er du vant til?  Er du gammel med arbeidshender og litt nedsatt følsomhet i fingrene? Er du ung og har sarte kontorhender? Du må jo gjøre deg opp noen formeninger selv om hva du kan få til å utnytte. 

Jeg kan f.eks ikke skyte med lette avtrekk. Nå er jeg ca midt i livet og har fortid med (fjell)klatring og annet arbeid med hendene som gjør at de er mindre følsom enn hos en 18 åring som aldri har holdt i en hammer. Da sier det seg selv at styrken ikke er et problem, men å kjenne hva man gjør er noe vanskeligere og derfor krever det en hvis motstand for å ha kontroll.

 

Om avtrekket er direkte eller to steg synes jeg er av mindre betydning siden teknikken man bruker er den samme. Men som nevnt over vil en ekte to trins avtrekker være mere sikker i bruk, og hvis det primært er slik du kommer til å bruke avtrekket, så er det vel lite å tenke på?

 

Men egentlig er det bare du som kan avgjøre dette! Om du skyter bane og bare har rifle med direkteavtrekk, kan du helt sikkert få prøve en STR hos noen og få en føling med hvordan  et godt to trins avtrekk kjennes i bruk. Da har du i det minste et forhold til dette.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

On 7/20/2021 at 1:14 PM, Bly said:

 

Hva har du nå og hva er du vant til?  Er du gammel med arbeidshender og litt nedsatt følsomhet i fingrene? Er du ung og har sarte kontorhender? Du må jo gjøre deg opp noen formeninger selv om hva du kan få til å utnytte. 

Jeg kan f.eks ikke skyte med lette avtrekk. Nå er jeg ca midt i livet og har fortid med (fjell)klatring og annet arbeid med hendene som gjør at de er mindre følsom enn hos en 18 åring som aldri har holdt i en hammer. Da sier det seg selv at styrken ikke er et problem, men å kjenne hva man gjør er noe vanskeligere og derfor krever det en hvis motstand for å ha kontroll.

 

Om avtrekket er direkte eller to steg synes jeg er av mindre betydning siden teknikken man bruker er den samme. Men som nevnt over vil en ekte to trins avtrekker være mere sikker i bruk, og hvis det primært er slik du kommer til å bruke avtrekket, så er det vel lite å tenke på?

 

Men egentlig er det bare du som kan avgjøre dette! Om du skyter bane og bare har rifle med direkteavtrekk, kan du helt sikkert få prøve en STR hos noen og få en føling med hvordan  et godt to trins avtrekk kjennes i bruk. Da har du i det minste et forhold til dette.

Hvorfor man ikke selv kom på å prøve ei dfs rifle med 2 trins avtrekk skal jeg ikke svare deg på, men skal gjøre det! Nå har er det vel mulig jeg har att noen år i livet og fingrene er vel ikke ødelagte som enda. På de andre riflene jeg har så sitter det direkteavtrekk på alt, men man leser stadig nye ting og da vil man plutselig prøve det også.. Avtrekket skal på en Remington 700 og det som ga meg skepsis til 2 trins var vel att de virka usedvanlig lette? https://skytterlinken.no/triggertech-special-pro-rem-700-2-stegs-avtrekk  Ellers så er det rett og slett jeg som ikke skjønner. Når det står att steg 1 bare går til 680 g og steg to til 907, vil det si att skuddet går når man legger 907g press på avtrekket eller må man regne 680+907 = 1587g.  Altså kreves det 680g for å dytte avtrekk fra 0 til steg 1 og deretter må man presse på ytterligere 907g for att skuddet går, eller vil man måtte presse 680g og bare 227g for att skuddet går?. Om sistnevnte er tilfelle så blir det direkteavtrekk på denne stakkarn.

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, bardp said:

1,5 kg er en nokk så vanlig avtrekksvekt og det som ofte er kravet i rifleskyting. 

Tja, DFS har 1,5, Jaktfelt er vel 1 kg, internasjonale frigeværøvelser og BR er fri avtrekksvekt. På mine frigevær har jeg øket avtrekksvekten fra originalt til mer enn 100g fordi jeg må kjenne vekten. Jeg har samme problem som @Blybeskriver.

På konkurransevåpen for baneskyting bruker jeg utelukkende trykkpunktavtrekk. På jaktvåpen og hagle er det direkteavtrekk. Jeg har prøvd trykkpunktavtrekk på jakt men det fungerer ikke, ved raske skudd går skuddet av når jeg prøver å ta trykkpunkt, jeg drar rett gjennom hele sekvensen og det blir et dårlig skudd. @Torfsin henvisning til viltmålskyting tror jeg på, det stemmer med min erfaring fra raske skudd der det ikke er tid til å finne begge trinnene i et trykkpunktavtrekk. På skudd der en har god tid fungerer alt. På Stang og stuper bruker jeg trykkpunkt, og det fungerer, trolig fordi det er innøvd skytestilling og ikke minst fordi det er det avtrekket som er på godkjente våpen.

Så til trådstarter, du må velge ut fra ditt primære bruksområde og våpentype samt ut fra dine fysiske forutsetninger, det finne ikke noe fasitsvar på dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...