Jump to content

25 cm kniver - Hva er lov?


Elg

Recommended Posts

Kanskje det, men vi andre kan, forhåpentligvis, fortsatt kjøpe skrutrekkere på Biltema, ta dem med hjem, i framsetet på bilen, og til og med ha dem liggende framme, ved sida av våpenskapet, uten at vi mister våpenlisensene, og får offentlig kost og losji i lengre tid. Altså i motsetning til det vi kan risikere  (vi aner jo fortsatt ikke hvordan politibetjenter / politijurister /domstoler vil håndtere dette) med en kokkekniv med 26 cm blad.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte ny glava kniv for ett par uker siden. Måtte inn til dama på bakrommet for å få den, hu kikka på meg å fant ut at jeg var skikket til å kjøpe slikt utstyr😂

 

Følte meg litt uskikkelig når jeg gikk over parkeringsplassen med den i nevene etterpå🙈

  • Like 1
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Finnes det noen som har fått et vettug svar / tolking av politiet rundt dette spørsmålet?

 

Når jeg ringte dem, så viste de ikke og når jeg skulle innom, så var de sommer stengt. Er ikke lett å hverken få svar eller være lovlydig.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tror også det er lite å stresse med enda - i hvert fall om man holder knivene utenfor folkeglaningen.

Angående håndverkere med kniv i arbeidsantrekket. En snekker ble siktet på med elektrosjokk våpen i Tromsø (mens han ble ransaket på åpen gate) for 2 år siden da han skulle handle seg lunsj og det er vel akkurat dette som er sakens kjerne.
Med diffuse lovtekster er det opp til politiet og gjøre der og da vurderingen for aktverdigheten og man er bare folk. Feil vurderinger skjer og vil fortsette å skje.
https://www.itromso.no/pluss/eksklusiv/2019/07/02/Snekker-havnet-i-klammeri-med-politiet-over-arbeidskniv-Nå-tar-politiet-selvkritikk-19413125.ece?rs9103651627460229735&t=1

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg endelig fått pratet med noen på politiet.
Ruslet inn på politi stasjonen med en godt over 25 cm machete. Pratet med en hyggelig dame, som var jurist, men "sommer vikar" på våpen avdelingen. 
Etter en hyggelig prat så, så hun ingen grunn til at den måtte leveres inn pga. de nye reglene, så jeg tok med matcheten hjem igjen. Noen år i kjelleren sammen med annet verktøy var hvis gyldig grunn noktil å ha den. Og at den tidligere ble brukt på noen små trær og busker.

Edit: Skrive feil.

Edited by Elg
Link to comment
Share on other sites

De som har dette lovlig før ny lov med forskrift trådte i kraft trenger ikke gjøre noe som helst. Man kan fortsatt beholde eiendelene sine.

 

Ja, det foreligger en skjønnsmessig vurdering som må gjøres av forhandler ved omsetning av kniver el med bladlengde på over 25cm.

Det betyr at man muligens kan sitte med straffeansvar dersom det blir funnet at man solgte et slikt produkt til en kunde som har brukt det til kriminelle formål.

Derfor vil nok mange forhandlere fjerne dette fra sortimentet, nettopp for å slippe problemstillingen.

 

Intensjonen med loven er ikke å ramme vedkommende som ønsker seg en Golok til skogstur eller lignende. Intensjonen er å forhindre at uønskede hendelser med denne typen produkter skjer.

Og Politiet skjønner at det ikke er en stor forskjell på en kniv med et blad på 25cm og en på 24cm.

 

Jeg jobber som våpenforhandler, som har hatt macheter osv som del av sortimentet, og har fått dette avklart med våpenkontoret vi sokner til.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hvordan skal man gå fram egentlig nå... om jeg vil anskaffe meg sverd / sabel (antikk?). Må det søkes? Kan tollen nekte å la det komme inn i landet, eller overlevere til politiet dersom jeg får det oversendt fra utlandet?

 

Er ikke samler, men ved behov vil kunne lett begrunne det med kulturelle / forskningsformål.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Sølvrev skrev (4 timer siden):

Med denne som "verktøy" for å skjære opp julesteika vil du få full oppmerksomhet fra gjestene: Gjorde sjokk-beslag på grensen: – Noe av det verste jeg har sett | ABC Nyheter

 

Edit: Er det noen som vet hva en slik egentlig er ment å brukes til?

 

Jeg kunne gjerne hatt en sånn hengende på veggen på filmrommet, på en annen vegg enn ringenes herre sverdene. Men skulle gjerne vært kopi av noe fra en film jeg liker. Ellers hadde det sikkert vært fint til å rydde litt småkratt rundt ett vann der jeg skulle fiske med flue og ser at jeg trenger godt med baksleng for å komme ut til fisken 

 

Bortsett fra det så er det enten noe macho greier eller noen som gjør seg klare for zombie apokalypse

 

Men igjen, det er ikke kniven som er farlig, men den personen som holder den. De fleste knivstikkinger er vel med kjøkkenkniver og med den rette psycho'n så er jo en teskje farlig 

Edited by fluefiskern
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tjukkas said:

Neppe farligere enn hvilken som helst joikesabel.....

En kan vel påpeke at dette er et «sverd». Alt etter hvem en spør. Jamfør spørsmålet mitt over. Om moren min sender til Bergen de franske sablene og gladii mine tipp-tipp-oldefedrene mine  kjempet med på flere kontinenter i løpet av 1800-årene må eg bli sikker ingen løk fra en eller en annen etat vil lage en fanfare og ansee de som en jalla blikksverd fra Aliexpress tre shabby Rumanere tar med over grensen gjemt i en bukse, og vil briljere i media fordi han heltemodig stoppet en kasse med en halv dusin rustne briquets. :/

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (10 timer siden):

Med denne som "verktøy" for å skjære opp julesteika vil du få full oppmerksomhet fra gjestene: Gjorde sjokk-beslag på grensen: – Noe av det verste jeg har sett | ABC Nyheter

 

Edit: Er det noen som vet hva en slik egentlig er ment å brukes til?

Herregud !!! 😑😑😑😑😔😖😔 De som har skrevet denne  artikkelen... Jeg har ingen ord😞😞😞

Link to comment
Share on other sites

Tjukkas skrev (På 22.11.2021 den 19.18):

Så lenge "kniven" , eller her sverdet, har et lovlig formål, om du så skal henge den på veggen, er det helt greit. 

Sverd anses ikke som våpen av tolletaten. 

 

Feil, gjenstander som er omfattet av våpenlovens § 8, jf. våpenforskriften § 3-6, krever tillatelse fra politiet til å importere. Dette følger av våpenloven § 10.

Link to comment
Share on other sites

@Röda_Lacket våpenloven omhandler kun skytevåpen, det fremkommer av §1. §8 handler også kun om skytevåpen, og §10 likeså. 
Vpenforskriftens 3.6 gjelder ikke dersom gejnstanden har et aktverdig formål, og nevner ikke noe forbud mot sverd. Å henge et sverd på veggen er et aktverdig formål. 
Det blir først forbudt å ha dersom du skal bruke det til noe ulovlig. Paragrafen nevner heller ikke Sverd på forbudslisten.



 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Du tar feil. Våpenlovens § 8 er lovhjemmelen for våpenforskriftens § 3-6. 

 

Det er riktig at det i våpenforskiftens § 3-6 gjøres et unntak fra forbudet mot kniver over 25 cm hva gjelder å "ha" eller "erverve" slike kniver, hvis en har aktverdig formål. Men ikke noe unntak fra forbudet hvis det er snakk om import eller tilvirkning. 

 

Hvis du skal importere eller lage kniver over 25 cm må du ha tillatelse fra politiet, jf. våpenlovens § 10. 

 

 

Edited by Röda_Lacket
Skrev lov istedenfor forskrift et sted.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du tar feil. Det som menes med §10 er at du må ha tillatelse for er de gjenstandene som er spesifisert (1 til 11) mens kniver (inkl machete) over 25cm som har et aktverdig formål krever ingen tillatelser. Nå må dere seriøst slutte å spre slike løgner. Dere må også faktisk lese hele loven og se hva slags ord som brukes. For akkurat disse lange knivene/sverd er det 4 unntak som er løselig spesifisert i forskriften.

 

 

Fra våpenloven:

§ 8.Våpen som ikkje er skytevåpen

Utanom dei tilfella som er nemnde i § 10, er det ikkje tillate å erverve, ha, importere, tilverke eller omsette nærare bestemte våpen som ikkje vert rekna for skytevåpen, som har eit stort skadepotensial eller som saknar ein lovleg bruk.

Fra våpenforskriften:

§ 3-6.Ikkje tillatne gjenstandar som ikkje reknast som skytevåpen

Det er heller ikkje tillate å erverve eller ha knivar med bladlengde frå 25 centimeter, medrekna machetar. Første punktum gjeld ikkje for den som ervervar eller har slik kniv i samband med arbeid, næringsverksemd, friluftsliv, hushaldet, sport, kulturelle aktivitetar eller andre aktverdige føremål, eller som har løyve etter § 5-6 eller § 5-10 i denne forskrifta eller våpenlova § 10.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg antar at våpenloven § 10 er lovhjemmelen til våpenforskriften §§ 5-6 og 5-10. 

 

Våpenloven § 10:

 

"Politiet kan gje løyve til å erverve, ha, importere, tilverke eller omsette gjenstandar som er nemnde i eller i medhald av § 5 andre og tredje ledd, § 6 andre og tredje ledd, § 7 tredje ledd eller § 8 når det ligg føre eit særskilt behov, og når omsynet til samfunnstryggleiken ikkje talar imot det."

 

I våpenforskriften § 3-6 er det unntak fra forbudet mot kniver med mer enn 25 cm for den som "ervervar eller har" slike mens de har aktverdig formål. Mens det er ikke noe unntak fra forbudet mot å importere, tilvirke eller omsette slike. De tre siste tingene vil jeg anta er løyvepliktig. 

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Röda_Lacket said:

 

 

 

Du tar feil.

 

Merk deg at det skrives ELLER...og IKKE og...

 

Du kan da lovlig erverve(også importere) eller ha(besitte) kniver med bladlengde over 25 cm uten tillatelse på de vilkår satt i forskriften § 3-6:

 

"Det er heller ikkje tillate å erverve eller ha knivar med bladlengde frå 25 centimeter, medrekna machetar. Første punktum gjeld ikkje for den som ervervar eller har slik kniv i samband med arbeid, næringsverksemd, friluftsliv, hushaldet, sport, kulturelle aktivitetar eller andre aktverdige føremål, eller som har løyve etter § 5-6 eller § 5-10 i denne forskrifta eller våpenlova § 10."

Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, Röda_Lacket said:

Da var ikke regelverket så strengt som jeg fryktet.

Men hvis det er ment at lov og forskrift skal praktiseres slik, har de kanskje ikke vært helt heldige med teksten. 

Dette punktet med kniver over 25 cm ble en "parodi" for å tekkes  noen politikere/media som symbolpolitikk.

 

Dette for å signalisere en handlekraft fra noen politikere  mot noen individ her i Oslo øst/nord som hadde macheter.

 

Som du kjenner til så har man allerede en "kniv-lov" som gjør at enhver kniv "kan" beslaglegges av politiet på offentlig sted mv  så dette punktet er uten mål og mening. Dog med det unntaket at man nå enkelt beslaglegger denne type kniver på "hjemmebesøk" hos noen av "kandidatene".

 

Men for lovlig bruk og for de aller fleste er dette med kniver over 25 cm som før heldigvis...

 

Senest i går så jeg noen håndverkere med store macheter(les isolasjonskniver) kutte isolasjon  rett ved  politistasjonen på Stovner. Heldigvis helt lovlig og selvsagt uten at det krever tillatelse.

 

Link to comment
Share on other sites

I §3.6 er heller ikke sverd nevnt. Man spesifierer en håndfull type kniver, men sverd er overhodet ikke nevnt der. 
Det er ingenting i forskriftene som forbyr sverd, hverken import, erverv eller å inneha, så lenge formålet er aktverdig. 

"Første punktum gjeld ikkje for den som ervervar eller har slik kniv i samband med arbeid, næringsverksemd, friluftsliv, hushaldet, sport, kulturelle aktivitetar eller andre aktverdige føremål, "

Er du kriminell derimot, så har de en lov de kan ta deg på, dvs skaffer politiet hjemmel til å beslaglegge greiene dine. 


 

Link to comment
Share on other sites

Loven på dette punktet er ganske tydelig (for oss som kan lese disse tekstene og selv enkelte av oss kan selv slite noen ganger) og i praksis er den loven/forskriften skrevet slik for at politikerne skulle vise handlekraft.

 

Tanken bak, var å kunne forhindre Mohammed eller Ronny Andrè som bor i en storby med sine kriminelle og narkomane venner, å kjøpe slike kniver. Baktanken er vel at butikkene skal ikke selge til tvilsomme kunder, men lykke til med søksmålet når de begynner med etnisk og geografisk profilering.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg har lurt på det samme, om kniver med bladlengde over 25 cm. Det finnes ikke noe register over hvem som eier slike kniver, så det vil bli svært vanskelig å finne ut hvem som eier slike uten et såkalt aktverdig formål. Jeg har sett på nettbutikker som selger kniver. For bladlengde over 25 cm skal det fylles ut skjema om hva kniven skal brukes til. Hvordan opplysninger man eventuelt oppgir i skjemaet, vet jeg ikke hva som skjer med eller om det blir kontrollert av noen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Haavard skrev (På 9.6.2021 den 8.43):

En skrutrekker lager et lite hull og en kniv kan åpne en hel kropp. 

Treffer denne skrutrekkeren eller meisel, stemjern, stållinjal, dybdemåleren på et skyvelære, rissenål, osv. på ett av flere bestemte steder trengs ingen åpning. 

Da er det er kirurger eller rettsmedisinere som må åpne.

Er det en vilje til å skade så er det også en måte, det er bare fantasien som setter grenser.

Skal vi begrense slike muligheter blir det ikke mye vi kan bruke til aktverdige formål tilbake.

Kniver er like mye mye uunnværlig verktøy, livreddende hjelpemidler osv. som det er våpen.

Knivens symbol kun som et våpen går ut over knivens betydning i positive sammenhenger som f.eks. å skjære noen løs fra beltene i et bilvrak. Kanskje etter å ha måttet knuse ruta først for å komme til, med et godt knivskaft. Av den som tilfeldigvis kom først til ulykkesstedet.

Slik sett burde det finnes kniv i biler, en verktøy som man var fortrolig med å bruke.

Så fikk man heller ha beretilatelse som knivbruker, for å være uten kniv kan potensielt være like farlig.

I et hjem finnes flere og store kniver, og i noen hjem fulle og sinte folk uten at noe galt skjer, men uten kniv får man ikke tilberedt mat, hva skal man gjøre...? Hva med øksa i vedskjulet, den er også skarp? 

Burde vi satse på tillatelse til å bære og bruke kniv/skarp redskap ved god vandel?

Eller heller "rødt flagg" og klare restriksjoner for personer uten?

Edited by Krell
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...