Jump to content

Skytestaver.


Mikkelrev

Recommended Posts

Lurer på om noen her har erfaring med bruk av skytestav ved rifleskyting? Har 2-fot montert på rifla men den er for liggende skyting pga lengden evnt sittende i glugge med skytebord. Har gått å spekulert på å kjøpe en skytestav som gjør det mulig å stå å skyte, evnt sitte. Vet de finnes i teleskop utgave.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev noe om at jeg bommet på rev i revetråden. Det var nettopp med slik teleskopisk skytestav. Jeg har også en trefot som jeg har laget selv. Problemet er at de blir ustabile sideveis, hvertfall når jeg skal skyte. Men kan jo være annerledes for andre..

Ok. Men to slike bambusstaver med strikk i mellom så blir det jo en to-fot på en måte. Det blir mere stabilt enn bar en fot.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er veldig fornøyd med å bruke skyte stav. Brukte det for første gang i Afrika. Har siden vært fast med på jakt. Kjøpte en Stoney Point PoleCat Bipod som jeg er veldig fornøyd med. Syntes det er greit at den er teleskopisk slik at jeg selv bestemmer høyden.

Link to comment
Share on other sites

men har ikke mesta gått over til plastikk

 

 

Jo, men noen steder har de litt på lur. Men mange komuner bruker fremdeles bambus, bla Gjemnes (ikke at jeg skal oppfordre noen til å forsyne seg med brøytestikker langs komunale veier i Gjemnes..).

Vil tro at diverse hagesenter også har bambuspinner?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er veldig fornøyd med å bruke skyte stav. Brukte det for første gang i Afrika. Har siden vært fast med på jakt. Kjøpte en Stoney Point PoleCat Bipod som jeg er veldig fornøyd med. Syntes det er greit at den er teleskopisk slik at jeg selv bestemmer høyden.

Hvor kjøpte du din skytestav? Puma fra Bodø??

Link to comment
Share on other sites

Gjemnes-stranda er europavei (E39??)og har plast-stikker, kjører du av rett etter toppen av bakken ned fra Fursetfjellet (skiltet Åndal) er det derimot komunal vei... Eller besøk kjente i boligfeltet i "sentrum"

 

Veldig lokalt her nå..

Link to comment
Share on other sites

I stedet for å rane brøytestikkene til Mesta så kan du svinge innom Europris, de bruker å ha bambus i mannshøyde til toppen en tier stykket. :wink:

 

Sykkelgummi høres genialt ut. Kan jo dra gummien langt nedpå og få høvelig skytestøtte sittende, og opp igjen for stående. :idea:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev noe om at jeg bommet på rev i revetråden. Det var nettopp med slik teleskopisk skytestav. Jeg har også en trefot som jeg har laget selv. Problemet er at de blir ustabile sideveis, hvertfall når jeg skal skyte. Men kan jo være annerledes for andre..

Ok. Men to slike bambusstaver med strikk i mellom så blir det jo en to-fot på en måte. Det blir mere stabilt enn bar en fot.

Det kan ikke sammenliknes med tofot for min del hvertfall. Tofoten sitter fast i børsa, mens her blir det bare å legge børsa opp i et tynt anlegg. Og som jeg skriver, har trefot også.. Men det går jo an å prøve, kan hende det funker for deg. :)

Link to comment
Share on other sites

Lurer på om noen her har erfaring med bruk av skytestav ved rifleskyting? Har 2-fot montert på rifla men den er for liggende skyting pga lengden evnt sittende i glugge med skytebord. Har gått å spekulert på å kjøpe en skytestav som gjør det mulig å stå å skyte, evnt sitte. Vet de finnes i teleskop utgave.

 

Her får du tak i skytesav/er http://www.jaktfall.no/?nr=90&idkategori=20

M

Link to comment
Share on other sites

Takk til alle dere som fjerner brøytestava, JÆVLIG moro å måke snø når du ikke ser veien å bare har stava å gå etter. To ganger har jeg fått lastebilen på utsiden av veibanen med dertil grøfting å masse styr med Viking osv osv. :evil:

 

Litt OT, men jeg tar sjansen med en artig historie allikevel:

Broderen og et kompisgjeng gravde ned et par flasker brennevin ved et gitt antall veistikker fra et kryss. Disse skulle hentes igjen til nachspielet. Men de kom ikke på flaskene før de gikk tom utpå formiddagen, og fant da på å hente dem... Saken da var bare at noen pøbelunger hadde kastet alle stikkene nedi dalen! Det endte med et gjeng ungdommer som gravde opp ganske mange meter brlyteskavl en kald romjulsdag!

Link to comment
Share on other sites

Hvor kjøpte du din skytestav? Puma fra Bodø??

 

Jeg kjøpte den i Namsos på en gjennomreise. De har en ganske bra villmark-våpen butikk der som jeg bare må innom når jeg passerer :mrgreen:

 

Her får du tak i skytesav/er http://www.jaktfall.no/?nr=90&idkategori=20

M

Tror nok dette er den billigste teleskopiske/sammenleggbare skytestaven jeg har sett. Vet ikke kvaliteten på den. Noen bruker erfaringer??

 

 

Jepp, Puma fra Bodø 8) Du er "gamle" Nils66 som var på sluttstykke tenker jeg :wink:

Link to comment
Share on other sites

highresimage?saleitemid=482900

 

Jeg kjøpte denne fra Midway. Kostet 400 og deromkring. Veier ingenting , og siden den er teleskopisk kan jeg variere høyden på den etter behov. Når jeg setter meg på stolsekken justerer jeg høyden slik at den passer. Jeg skjøt ett rådyr i år som beitet på rundt 70-80 meter med denne. Det var så mye kratt og gress i veien at både liggende og knestående skudd var umulig.Og stående på lang arm er jeg ikke så modig på så pass lange skudd på ett lite rådyr. Med denne syntes jeg skuddet like kontrollert som om jeg hadde tatt det liggende uten støtte.

Jeg brukte også bare å finne meg en passende stav i marka, men de tar plass i bilen , og når jeg ikke ønsker å drasse på den , kan den liksom ikke stues vekk.

Liker denne fra Stony Point.

Link to comment
Share on other sites

og siden den er teleskopisk kan jeg variere høyden på den etter behov. Når jeg setter meg på stolsekken justerer jeg høyden slik at den passer.

Enig med deg men jeg syntes mono stav blir litt vinglete. Anbefaler de som skal lage eller kjøpe seg en stav å gå for en to-fot.

 

Kan anbefale Stony Point selv om de koster litt....

Link to comment
Share on other sites

og siden den er teleskopisk kan jeg variere høyden på den etter behov. Når jeg setter meg på stolsekken justerer jeg høyden slik at den passer.

Enig med deg men jeg syntes mono stav blir litt vinglete. Anbefaler de som skal lage eller kjøpe seg en stav å gå for en to-fot.

 

Kan anbefale Stony Point selv om de koster litt....

 

Enig at en stav ikke gir så god støtte som en tofot. Men en tofot er to staver i kryss. Altså dobbelt så mye å bære på, og så egner den seg ikke så godt til "walking stick" , som jeg etterhvert har begynt å sette pris på alltid å ha med. Jeg har i snart 10 år nå alltid spikket meg en passende stav med en gang jeg kommer i skogen. Mest for å bruke som ... stav.. , da jeg sliter med en hofte som antagelig må byttes med noe i edelt metall en gang langt (håper jeg) i framtiden. Og så hjalp den meg til stående skudd i ett par jakt situasjoner. Så denne nye ble bare så mye mer prakstisk og anvendelig.

Link to comment
Share on other sites

Vi skal ikke begynne å tømme veiene for brøytestikker nei. Ikke å oppfordre til det, tenk på de som skal brøyte. Bestill heller skytestaven fra Jaktfall. Jeg har i dette øyeblitt bestillt meg en dobbel jaktstav til kr 199,- + frakt ikke gale det. Så at Winge Våpen tar kr 398,- for akkurat samme staven. Valget var enkelt. :D

Link to comment
Share on other sites

La brøytestikkene stå!

Gå heller på Plantasjen og kjøp 2 eller 3 av de lengste "blomsterpinnene" (Plantepinnene?) i bambus der! Så tar du en sykkelslange og fester de sammen 20 cm under toppen!

Funker meget bra og koster lite!

Den kan også kamufleres med tape hvis du ønsker det!

Link to comment
Share on other sites

Skistaver er genialt, og gratis (for det har de fleste stående fra før). Riv av trinsene hvis barmark. Flotte å bruke ved vading over elver.

 

Ved skudd-situasjoner slenger du den ene hempa over den andre staven, og bender stavene ut i vinkel: Der er tofoten klar på 2 sekunder.

 

Jeg begynte å bruke stavene på beverjakt og tar gjerne med skistavene på smygjakt nå.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Noen som har skaffet seg nye erfaringer med skytestaver ??

 

Jeg har brukt mono- og bipod utgaver av skytestaver, av typen skogsmekk samt en kort trefot av samme sorten( til liggende bruk), alt hepset sammen med en passende lengde sykkelslange på noen kurs for noen år siden. Fungerer fint fint som improviserte støtter, ditto med skistaver fra noe merkelige posisjoner, men det er vel kanskje like greit å ta med seg noe hjemmefra, hvis man planlegger tur ut... :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kjøp ett sett med gå-staver på tilbud til 99,- på Europris!

Justering i lengde og 2 stk så da kan du rote bort en;-)

Har brukt slike i noen år å er helt avhengig av den,har skutt en del dyr med anlegg på den.

Jeg blir i hvertfall MYE stødigere på litt hold(80m +) i forhold til uten.

MÅ prøves!

 

Øystein

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Jeg kjøpte meg en tofot, type stony point pivot bipod, lik denne:

http://www.storfangst.no/index.php?nr=9 ... 140&case=4

 

Det manglet monteringsanvisning, og nå sitter jeg igjen med deler etter at montering har blitt utført. :lol:

Jeg vet det er festet til reima jeg har "glemt", men kan noen legge ut et forklarende bilde til meg, slik at jeg får brukt de resterende delene?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en tofot, type stony point pivot bipod, lik denne:

http://www.storfangst.no/index.php?nr=9 ... 140&case=4" target="_blank

 

Det manglet monteringsanvisning, og nå sitter jeg igjen med deler etter at montering har blitt utført. :lol:

Jeg vet det er festet til reima jeg har "glemt", men kan noen legge ut et forklarende bilde til meg, slik at jeg får brukt de resterende delene?

 

 

Jeg har og montert min men sitter og igjen med deler :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en enkel skytestav for et par år siden, men den bruker jeg nesten ikke i det hele tatt. Altfor vinglete for meg. Skyter bedre sittende med kneet som anlegg.

 

Skal man absolutt kjøpe en skytestokk, ville jeg gått for dobbel eller trippel. Kommer ikke til å kjøpe noe slik selv. En finner som regel en eller annen form for grei skytestilling i naturen likevel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...