Jump to content

Truger


Lynxhunter

Recommended Posts

... Det er vel truleg prisen som er utslagsgivande dei fåe gongene MSR ikkje er "best in test".

 

Hva betalte du for MSR trugene dine i norske kroner?

 

edit: og hvor er de testene du refererer til? Jeg vil og se...

 

Kan du ikke legge ut linker her til disse testene? Eller referanse til hvilket tidskrift testene er publisert i, og i hvilket nummer, år og måned.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 112
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

vil bare legge til på her att jeg har gått endel i tubbs altitude military 36 og det var noen veldig gode truger, men jeg kjøpte meg et par tubbs venture 36 og ble utrolig overasket pga binding og dem var like gode som altitude og gå i.

venture er en truge som jeg anbefaler på det varmeste, billig er den også

Link to comment
Share on other sites

Om testar og linkar til truge-videoar. Det finst mykje meir, og mykje er "amerikansk" på godt og vondt:

 

Om truga som eies skryt av:

Om hale-forlengjaren:

Om Tubbs:

Samanlikning av Tubbs, MSR, Aylas... :

http://www.backpackgeartest.org/reviews ... %20Wasley/

Stor test av 17 truger i Montagne magazine i frankrike av Atlas, MSR, Tubbs, Inook, TSL, Baldas og Salomon.

Video-test av Atlas og MSR:

Instruksjons-video:

Artig video om tradisjonelle truger: http://www.youtube.com/watch?v=mGtksYSkOiE

Atlas:

For nybegynnarar:

Truge-konkurranse: http://www.youtube.com/watch?v=jeq392Qp4KI

Om å velja truger: http://www.youtube.com/watch?v=I3Lv6FVjfpY

Om å byggja truger:

Truge-konkurranse: http://www.youtube.com/watch?v=1ixyf-t2TJY

Link to comment
Share on other sites

Fine linker eies :!:

Ser nå at den forlengeren kan virke på enkelte forhold; Med den montert ser den ut som en vanlig balansert truge. Uten ser den ut som en "avkappet" truge. Sikkert fin, men for mitt bruk er bl.a. taggene på stegjernet for små. Jeg har slitt ut et sett Tubbs Viper som reporteren sa var uutslitelige...Alt til sin bruk.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ganske enkelt fordi fabrikken som laget de er gått konkurs for en god stund siden og ingen har tatt og kjøpt opp fabrikken og fortsatt produksjonen

Sherpa Snowshoes' competitors started making less expensive shoes and aggressively marketing them, according to a 1998 article in the Business Journal, based in Milwaukee. Sherpa was sold a couple of times and the company began to lose its focus, Tucker said. "Tubbs and Atlas had better marketing," he noted.

 

Synd men sant

Link to comment
Share on other sites

Jeg snakket med John Opdahl for snart to år siden om å få tak i Sherpa truger. Som Puzzaque sier så gikk fabrikken konkurs og trugene ble umulig å få tak i. Opdahl fortalte at fabrikken ikke klarte å konkurere med diverse Kina truger som ble spydd ut på markedet. Synd at disse Sherpa trugene ikke er å få tak i lenger.

Link to comment
Share on other sites

Synd at disse Sherpa trugene ikke er å få tak i lenger.

Hvis du blar et par sider tilbake i tråden, kan du lese dette:

Ifølge vår felles venn Google er Sherpa "out of business". Men det påstås der ute at Arctic Trekker er konstruert med Sherpa som utgangspunkt: http://www.outdoorreview.com/cat/outdoor-equipment/snow-shoes/sherpa/PRD_77439_2963crx.aspx
Så hvis en kopi/videreutvikling av Sherpa er godt nok... :)
Link to comment
Share on other sites

Ifølge vår felles venn Google er Sherpa "out of business". Men det påstås der ute at Arctic Trekker er konstruert med Sherpa som utgangspunkt: http://www.outdoorreview.com/cat/outdoor-equipment/snow-shoes/sherpa/PRD_77439_2963crx.aspx
Så hvis en kopi/videreutvikling av Sherpa er godt nok... :)

 

Har prøvd flere ganger å komme i kontakt via mail med Artic Trekker uten respons.

 

Så kan man spørre seg om hva det er som eventuelt gjør disse trugene så mye bedre enn de andre, litt av svaret er at Sherpa var en av de få produsentene som laget solide truger med litt størrelse over 30" med solide retningstabile bindinger ( slik at man slapp den lange beverhalen til styring på de gamle trugene)

164_%281500_x_2000%29.jpg

 

Truger og mann er visst ikke enig om hvor ferden videre skal gå :lol:

 

og samtidig utstyrte disse med agresive solide klør både under fotsåle og hæl til å forsere skare og is.

Ser ut til at de som ennå har ett nostalgisk forhold til sherpa trugene også er enige i at både Tubbs og Atlas i de øverste divisjonene ikke står noe tilbake i forhold til sherpaene, men det er noe med den nostalgien da

Edit : Men hva hjelper nostalgien den dagen man eventuelt må bruke garantien og man ikke får tilbakemelding fra produsenten.

Tubbs har jo en No Nonsens garanti i 5 år om noe går til hæ..... med representanter i norge

 

Og om man må betale frakt og moms på beløpet er det jo heller ikke mange kronene å spare og enda så mangler man hæljernet som Tubbs er utstyrt med

Link to comment
Share on other sites

Har brukt et par Atlas 1235 i den siste måneden, og er foreløpig veldig fornøyd med bæreevne, stabilitet og bruks komfort. Griper godt i bratte oppoverbakker, og klørne sitter godt på is/hard underlag. Jeg vet ikke hvordan de litt enklere Altas 8 og 10 seriene er i forhold, men 12 serien syns jeg kan anbefales.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei, jeg har tenkt å investere i et par truger. Bruken min blir i skogen ,på snø og relativt flatt, men noen hellinger forekommer jo. Fjellklatring og isvandring ser jeg som uaktuelt så lenge jeg går på truger. Men jeg ser mange trekker frem at trugene bråker som negativ egenskap, og det er noe jeg gjerne vil unngå i den grad det er mulig. Ser norteam har en hyggelig pris på redfeather guide trugen nå. Beskrivelsen av denne er at den er relativt stille, noen som har erfaringer med denne? Er det andre ting, negativt eller positivt ved denne trugen i forhold til andre merker? Selv syns jeg at bildene av denne trugen ser tillitvekkende ut, men brukererfaringer er jo mye bedre enn et bilde da.

Konklusjonen min hittil om hva jeg skal ha, er som følger:

-Gode bindinger som er enkle i bruk

-Så stor bæreflate som mulig

-Klør av underordnet betydning(men litt grep må man jo ha)

-Så solide som mulig

-Jeg har inget behov for å gå for dyreste alternativ som noe argument, selv om enkelte i denne tråden ser ut til å fremheve det som et kjøpsargument, istedet for å se på bruksområdet for anbefalingen.

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg har Redfeather Hike truge, 25" tror jeg, og synes den fungerer godt. Ingen storbruker av truger bare så det er sagt, men stiller dog krav til at utstyret skal fungere når jeg først bruker det. Bindingen er ikke av de stiveste, og krever at du strammer skikkelig godt.

Brukes stort sett til skogsfugljakt, så går ikke i det bratteste terrenget. Men det er ikke trugene som gjør at jeg går rundt de bratteste kneikene når de først dukker opp.

Når det kommer til slitestyrke skal jeg være forsiktig med å uttale meg, men det inntrykket jeg har er tillitvekkende.

 

Ser nå at det er en annen binding på Guide-modellen, så jeg har ingen betenkeligheter med å anbefale Redfeather.

Link to comment
Share on other sites

jeg har 36" redfeather Guide. kjøpte de for cirka tre år siden. jeg kan overhodet ikkeanbefale de. det jeg har å sammenligne de med er tubbs. men jeg synes de er litt for brede, festet mellom stegjernet og ramma strekker seg etterhvert, så det føles som om trugene henger og slenger rundt beinet. noe som er ufattelig irriterende når man skal gå lenge. eneste som jeg synes er bra med de er klørne. de har et veldig godt grep! men der stopper det og! blir nok Tubbs før neste vinter.

Link to comment
Share on other sites

I dag har eg vore å sett på atlas 1035 og tubbs wilderness 36", mitt inntrykk er at bindingen på atlas truga er festet lenger frem enn på tubbs truga. Vil dette gjøre at truga "dykker" i løs snø, kansje serleg i unnabakke? Reimene som bindingen er festet i er også oppspent på ein slik måte at denne effekten vil forsterkes. Men det er ikke sikkert det virker slik for det.

Tubbs sine bindinger som er festet på en aksling vil i allefall ikke påvirke truga på samme måte.

Men jeg likte fasongen på atlas mye bedre, slankere og mer smidig.

Men jeg drar vel og kjøper tubbs trugene tror jeg, om ikke noen her har forslag om noe annet jeg burde titte på :)

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
Jeg har noen Tubbs truger som har blitt mishandlet og voldtatt på det groveste. Bindinger og fester trenger en real facelift. Hvem fikser sånt? Jeg har tenkt litt på en lokal skomaker, men er litt skeptisk til om han kan levere den kvaliteten jeg krever.

 

Erfaringer? Anbefalinger?

b8ca.jpg

 

Når jeg kjøpte mine Tubbs hos "Magasinet" (Lier) i fjor så spurte jeg om det var kurrant å bytte "deler" på trugene. Fikk da beskjed om at det ikke var noe problem, det var bare å levere trugene til dem så skulle de sende de videre til Madshus, de hadde visstnok en serviceavtale med dem..

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp bestilt meg tubbs mountaineer 36" 2010 mod fra usa til 224 usd! blir ikke langt unna halv pris fra her til lands. www.sunnysports.com Frakt og toll kommer selvfølgelig i tillegg, men uansett laangt biligere! Disse var veldig greie og handle meg og sendte trugene samme dag!

 

Alt sportsutstyr er tollfritt, så hvis ikke de er spesielt kranglelystne slipper du unna med bare merverdiavgiften :D

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
Jeg snakket med John Opdahl for snart to år siden om å få tak i Sherpa truger. Som Puzzaque sier så gikk fabrikken konkurs og trugene ble umulig å få tak i. Opdahl fortalte at fabrikken ikke klarte å konkurere med diverse Kina truger som ble spydd ut på markedet. Synd at disse Sherpa trugene ikke er å få tak i lenger.

 

Sherpatrugene var bra de, men jaggu fins det truger som er like bra og vel så det!

Sherpa hadde hegmonient på 80-90 tallet når de omentrent var de eneste som lagde skikkelige truger, men å si at sherpatrugene er best i dag blir feil. Det blir som å si at Phillips har de beste LED/plasma-tv'ne i dag fordi de var med og finne opp billedrørtv'n...

Sherpatrugen har svakheter i dårlig terreng, (gaupebratt og hardt) den har ikke stegbøyle, dårlig grep ned kloa osv kontra andre truger. Misforstå meg rett nå, sherpatruga er bra! men vil bare påpeke at det finnes gode alternativer så man må ikke være redd for å prøve noe nytt...

Falck, dra ned til den lokale G-sporten og titte på mountineer 4x4-truga til tubbs som de får inn i 36" (30" har de inne allerede) Dette er testvinneren fra i fjor.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har prøvet trugene som jaktfall selger? Mener de heter bigfoot

 

Her er en test fra bladet Jakt :

http://www.jaktfall.no/images_hovedside//test%20bigfoot%20truger.pdf

 

 

Disse er bra de, Jeg har gått milevis på slike i mange år etter gaupa.

men i vinter knakk de, problemet er bindingen som er festet til aluminiumen er poppet med poppnagel, og det er ett svakhetspunkt.

 

Men som sagt jeg har vel slitt ut de trugene

Link to comment
Share on other sites

Jeg snakket med John Opdahl for snart to år siden om å få tak i Sherpa truger. Som Puzzaque sier så gikk fabrikken konkurs og trugene ble umulig å få tak i. Opdahl fortalte at fabrikken ikke klarte å konkurere med diverse Kina truger som ble spydd ut på markedet. Synd at disse Sherpa trugene ikke er å få tak i lenger.

 

De er å få tak i. ABC Fritid er importør på disse, tok inn et lite parti før gaupejakta i fjor og såvidt jeg kjenner til skal vi også ta inn et parti i år. De er såpass kostbare at det ikke går spesielt mye av dem, men det er ingen tvil om at det er gode og slitesterke truger som en kan gnu på i mange herrens år.

 

(De som synes dette er reklame får bare klage til moderator.)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nok gammeldags men går man i nogenlunde flatt terreng så syns jeg faktisk fortsatt mine gamle Canada(indianer)truger bærer best i løs snø . 36 -38 tommer er saker det . :D

 

Jepp, er nok flere av oss som er litt gamledagse da- er veldig glad i Canadatrugene mine. Har brukt en rundere "Bearpaw" modell i mange år, men riktig stas ble det først med 52" langtruger. Funker i alle fall utmerket til mitt bruk, og gir litt mer "trugefølelse" enn metallramme og plastduk :) Men alt er vel til sitt bruk, som det heter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nok gammeldags men går man i nogenlunde flatt terreng så syns jeg faktisk fortsatt mine gamle Canada(indianer)truger bærer best i løs snø . 36 -38 tommer er saker det . :D

 

Jepp, er nok flere av oss som er litt gamledagse da- er veldig glad i Canadatrugene mine. Har brukt en rundere "Bearpaw" modell i mange år, men riktig stas ble det først med 52" langtruger. Funker i alle fall utmerket til mitt bruk, og gir litt mer "trugefølelse" enn metallramme og plastduk :) Men alt er vel til sitt bruk, som det heter.

 

Jepp ! jeg har også ei langtruge av disse som er 52 eller 54 tommer når det er ekstremforhold , mine 3 sett er slepetruger og er veldig fornøyd etter og ha brød mange av dagens modeller . En annen ting med disse tretrugene er at de bråker en brøkdel av dagens truger med aluminium og kunststoffduk .

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har ikkje orket å lese gjennom tråden enda.

Men eg lurer på om truger er mer stress å gå lenger turer med en ski.

Eg skal ha noen som eg skal gå på jakt med. Tenkte meg på kvamskogen en helgen er 90 cm med snø der. og eg veier 65 kg å er 180 høy. Å har som regel en del i sekken. Har ingen erfaring med truger. og heller ikkje lange turer på ski. Takk til de som kan komme med noe :) Ser de har bra utvalg på Xxl. Så blir nok der kjøpet går.

 

Ray

Link to comment
Share on other sites

Hva er lengere turer?

 

Jodda, på langturer ville jeg valgt ski.

Selv har jeg ikke noen problem med å få med meg sekk ( turutstyr for en helg) og børse på truger selv om det blir noen kilometer. Men er man helt uerfaren med truger så er det nok lettere å ta seg fram på gode fjellski med sekk.

 

Til rent jaktbruk så er trugene suveren i kronglete terreng, de er også gode der forholden skifter veldig fra is og skare til dype bekkdaler og hull med mye sne. Blir det noe lengere distanse å gå på jakt og terrenget er litt flatere så er nok ski mer energisparende.

 

Men så er jo ikke en truge en truge, det er mange modeller og former som er tilpasset hvert sitt bruk. Selv har jeg tre par truger som ikke kan erstatte hverandre. Jeg har ett par små tubbs truger som egner seg best til korte turer på sne som ikke bærer meg til fots. Så har jeg et par Sherpa, som kan karakteriseres som "universal" trugen med god framkommelighet i bratt terreng og med såpass bæreevne at jeg klarer meg i skogen. Så har jeg et par klassiske Cree truger som er laaange (150cm) og bærer meg lett i den dypeste og løseste snø, men de er ikke gode i bratta og på hardere sne, de tåler heller ikke turer i steinura noe Sherpaene gjør.

 

På jobb har jeg et par Tubbs Mountain (tror jeg de het) de er et greit kompromis, men glattere og ikke så god framkomelighet som Sherpa.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge som en jakt tur vil vare, det kan variere fra et par timer til 6/8 timer jakt tur. Vanskelig å si, i og med at eg ikkje har noe erfaring med å gå på jakt i mye snø. Men kunne tenkt meg noen som eg kan bruke på toppjakt og til rype jakt på fjellet, bratt og flatt terreng. Eg vet ikkje helt kordan det er på kvamskogen uten om det er 90 cm med snø. Men kan se for meg at det er lettere å bruke truger i jakt en ski der man har staver. Å det blir nok litt innimellom busker etter orrfugl og litt skog etter hare. Var det bra nok info?

 

Ray

Link to comment
Share on other sites

Har du gode dugelige ski fra før av, gjerne med feller? I såfall så kan jo et par truger være med på at du har et valg etter som føret forandrer seg i løpet av sesongen.

 

90 cm snø.. tja det betyr ingenting det er strukturen og bæreevnen i sneen som betyr noe for hva jeg velger av "fottøy".

 

Jaktturer på 2-3 timer til en vanlig dag klarer du på truger også selv om man går litt igjennom innimellom, det blir bare litt ekstra mosjon.

Link to comment
Share on other sites

Lange og smake truger er lettere å gå på en truger som er korte og brede. Du oppgav høyde og vekt lenger opp i tråden her(?), gjør det til mannen i butikken og det er litt større sjanse for at du får truger som passer.

 

Jeg mener at staver og truger ikke hører sammen, skal man bakse rundt med de der stavene så må det være med det formål å benytte dem som skytestøtte. Ellers så kan man likegreit bruke ski, hvis man først trenger staver.

 

Og blir du stående å vurdere mellom to eller flere modeller som kunne passe, ta dem med størst bæreflate/lengde og gode klør under.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker laaange klassiske Canadatruger og skal jeg gå lengre turer med kanskje en del helling eller oppoverbakke er staver veldig nyttig og ha da disse ikke har noen form for stegjern. Disse trugene er også helt suveren i løs snø og bråker lite i forhold til mange av dagens typer med alu.ramme og plastbelegg .

Link to comment
Share on other sites

Har Tubs truger, er 64 cm lange trur eg. Eg er kjempe fornøyd med dei bortsett ifrå ein ting. Det er bindingane. Plastikkbindingen er stiv, og strammemekanismen er elendig. Eg opplever kvar gong eg går på tur med trugene mine at dei ikkje e stramme lenger, og at bindingen setter seg fast under. Og då e det håplaust og setja seg ned og stramma dei igjen, for det går ikkje.

Men elles e truger eit kjempe verktøy, eg annbefalar trug istadenfor ski på all jakt i lav landet, ein slepp stavar når ein ska skyta :P

Link to comment
Share on other sites

Staver ved trugebruk syns jeg er en kjempefordel, sparer veldig mye krefter i både motbakke og på flater. De små bakdelene det kan være ved basking gjennom tett kjærr osv veier opp tifold fordelene.

Nå har jeg ikke prøvd mange forskjellige truger, men Atlas trugene jeg har nå er jeg godt fornøyd med, spesiellt hvor stabile bindingene er. Mine er 30" men ved veldig løs dyp snø synker de jo litt ned.

Ser jeg trenger et par på 25" og ett på 36" og 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Kjøpte siste nr av bladet Villmarksliv der de har testet truger. Etter å ha lest denne testen er jeg sånn-ca-like-langt.

 

:arrow: Trugene må fungere i gaupeterreng, og aller viktigste kriterie på en jakt truge at den er STILLE.

 

De skriver at en av kriteriene som ble vurdert, var at trugene er stille. Men i omtalen på trugene nevner de ikke med et ord om de er stille eller ikke.

 

:arrow: Så hva skal en velge? I denne tråden er det en del innlegg som er bra, men også litt halleluja stemning over de en selv eier, selv om en nødvendigvis ikke har all verdens testing av andre truger på samvittigheten. Greit nok, for så vidt,men ønsker bare at noen kan fortelle meg objektivt hva som er bra.

 

I jakt&fiske nr 12 2012 ble det testet truger der de hadde støy med i omtalen. Der var det Atlas Aspect 28 som var stillest, men 28" er for smått for meg og mine 0,1 tonn dødvekt. En får heller ikke disse trugene i større lengder.

 

:arrow: MSR kunne ut i fra testene være en god ide, men leser i begge testene at bindingene er lite torsjonstiv i hellinger. Stemmer dette?

 

Tubbs Montainer 36, funker de i gaupelia?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...