Jump to content

Truger


Lynxhunter

Recommended Posts

Jeg bruker 30" Tubbs military, og den er lik Tubbs mountaineer. Bindingen samler ikke isballer under og sitter robust på foten ved ekstrembruk i alle rettninger i bratte skråninger. Den har kraftige brodder+ støttebøyler for hælen som jeg har testa med godt resultat i 45 graders vinkel opp en ispakket fjellside uten å ramle ned. Dette er robuste truger jeg stoler på. Av og til kan 36" truger gjøre en fordel i løssnø eller tung oppakning, men 30" skal holde til vanlig kroppsvekt med full oppakning og gjør manøvreringer i skråning eller tett skog mye lettere.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 112
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har Altlas 1235 og er godt fornøyd med dem

 

Synes foreløpig disse er de mest interesante til mitt bruk. Ser av tabellen til Atlas at 30" passer til 68 - 115 kg, og 35" passer til 80 - 136 kg. Jeg veier 99 kg. Vil i utgangspunktet ha trugene mest mulig kompakt, men hvilke erfaringer har du med disse med atnke på bæring ift din vekt, samt manøvrering, dvs skifte retning, traversering og oppover bakke?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes de funker bra. Spesielt den greia med at bindingen ikke har den bolten til ramma. Nå skal det sies at jeg ikke har prøvd truger som har det (Tubbs bl.a) Det gjør at foten er mer fleksibel i forhold til truga når du traverserer.Jeg har sett noen har kritisert disse båndene som et svakt punkt,(at de kan ryke),men mine er like tighte og fine ennå. Gikk etter snøfallet som var for et par uker siden,det meste av denne snøen var veldig lett så jeg sakk dypere enn jeg har opplevd før. Sakk ca 20 cm. Veier 115 kg,så er tung nok :P

 

Synes også at det ikke er noe problem å endre retning,for meg føles det nesten som å gå nørmalt. Skal man snu helt rundt så blir det jo litt kneløft uansett hva en har av truger. Jeg har ennå ikke gått opp skikkelige bratte kleiver,men til ene vilkameraet er det bratt nok og hæl-løfteren fungerer fint. Opplever heller ikke at det spruter snø oppover ryggen heller. Bakdelen av truga dras etter deg,den vipper ikke nevneverdig opp.

 

Det finnes nok truger som har mer kraftige og mer aggressive brodder,har ikke gått i isete forhold ennå så det kan jeg ikke svare på.

 

IMG_3462_zps1b064dae.jpg

 

Og broddene,samt de båndene jeg nevnte;

IMG_3463_zps65a208c5.jpg

Link to comment
Share on other sites

... Men kunne tenkt meg noen som eg kan bruke på toppjakt og til rype jakt på fjellet, bratt og flatt terreng.

 

Å det blir nok litt innimellom busker etter orrfugl og litt skog etter hare.

Litt O.T, men .... Skal du jakte skogsfugl, nå etter 23 des.? Er vel ikke lovlig, det da!

Link to comment
Share on other sites

Truger til bruk i løssnøen, så foretrekker jeg de "gammeldagse" kanadiske trugene med "bever hale". Jeg har samme type som disse:

 

http://www.canadianoutdoorequipment.com ... shoes.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

mine er i størrelse 12" - 42" (for lette folk). Men, de er å få i forskjellige størrelser. Skal en bruke en del truger, bør en ha truger for forskjellige forhold.

 

TS etterspør vel ikke truger for is- og skareforhold, heller ikke fast snø, men "djupsnø".

Link to comment
Share on other sites

Sett både badevekta Tubbs sender til butikker og testa dette litt sjøl.

Amerikanerne må jo gå på skare eller på brøyta vei med de anbefalingene.

Er man over 70kg og det er ett snev av løs snø så bruker man 36"

Har hatt 30" Tubbs Altitude siden 97 så prater av erfaring

Link to comment
Share on other sites

Ang. størrelse på trugene så kommer det en del an på hva/hvor du hovedsaklig skal bruke dem. Skal du på toppjakt på forholdsvis flate furumoger så går det jo bra med store truger men skal du klatre etter gaupa så er det ikke bra med for store truger. Kjedelig å ta av trugene hele tiden når det blir for bratt, enklere med mindre truger som ikke sklir så mye. Jeg veier ca. 75 kg. og bruker stort sett 25" hvis det er en halvmeter eller mer. Er det lite snø bruker jeg disse:

 

http://www.hansi.no/snowline-brodder/sn ... ion=181112

Veldig gode når det er bratt og sitter godt rett på fjell også!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...