Jump to content

Truger


Lynxhunter

Recommended Posts

God kveld.

 

Antar mange av dere har truger til bruk i djupsnøen.

Mine gamle "hiker"truger begynte å bli litt frynsete, og har alltid synes at 25" har vært litt snaut.

Fikk god pris på Tubbs Wildernes 36" i går. Trugene ligger i bilen, skal prøves i morgen.

 

36" er kanskje litt i overkant for mine 80 kg..?

 

Har lest litt om disse på nettet nå. Ligger jo i mellomsjiktet prismessing og får greie omtaler.

Mitt bruk blir skogsjakt i vanlig østlandsterreng.

 

Noen som har erfaring med disse, eller tilsvarende modeller.? Positive og negative sider...

Eller.... hva slags truger har dere, hva mener dere er best?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 112
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har MSR Denali Ascent. Dyre, men trur dei er best. Litt annan konstruksjon enn på "seglduk-truger" som TUBBS mfl. Du kan skru av "halen" i fast snø, og kan då bevega deg mykje enklare.

Kan godt være det virker, men jeg oppfatter det slik at en truge(som ski) må være balansert. Hvis det hadde vært så enkelt å ta av bakparten ville de fleste hatt det...

 

Tyngdepunktet må være på midten etter min mening.

 

Jeg veier 90 kg. uten oppakning/klær og gikk opp fra Tubbs 30" til 36". Det var mye bedre. Dog er det enklere å gå med en liten truge når det bærer, men jeg fant ut at når du går på toppen med en 30" så gjør du det også med en 36". Det er veldig lett, og enda lettere.

MEN; Når det er løssnø og du siger mer eller mindre, er det tungt og inn i h...tungt med de to. Da velger jeg å ikke synke så dypt nedi, samt drasse 36 tommeren på toppen av snøen når det er lett :wink:

 

Det beste er en truge til hvert føre fra 20" til 120" :lol: , men hvis du skal ha en truge så er 36" det beste kompromisset sesongen gjennom.

 

De rustfrie klørne både på bindingen og bak på trugen er 10 ganger bedre enn aluminiumklør forresten

 

Tips til å få en Tubbs(og andre) stillere for jakt; Fest et tøystykke med strips under 5 cm fra bakenden, så forsvinner den skrapelyden som er det som støyer mest.

Link to comment
Share on other sites

Kikket på de msr men kan ikke forstå annet en at det er dårlig greier. Ser jo ikke ut som foten kan vinkle i forhold til trugens flate, og da er det jo bare å glemme for annet en flat terreng.

 

Mitt valg nettopp pga dette er atlas truger da jeg tror deres oppheng er best når man går i helning. Og mest behagelig og stille å gå med.

 

En truge bør ha tyngdepunktet godt bak opphenget slik at den går fint opp av snøen i front selv med mye snø på tuppen.

 

Her er noen linker for de som vil kikke:

http://www.atlassnowshoe.com/product/12

http://www.tubbssnowshoes.com/products/ ... ountaineer

http://www.msrgear.com/snowshoes/steep.asp

Link to comment
Share on other sites

Ser at nokre er skeptiske til MSR. Prøv dei då, vel?

 

Tubs er sikkert brukbare. Det viktigaste med ei truge er vel at ho blir brukt.

 

Dei testane eg har sett, kjem MSR svært godt ut.

 

Men lat gjerne fordommane bestemma og ta Tubbs, Åsnes eller andre - sikkert ok dei fleste.

 

Link (finst sikkert fleire, berre å googla i veg):

http://www.friflyt.no/index.php?pagenr= ... dnr=117167

Link to comment
Share on other sites

Men lat gjerne fordommane bestemma og ta Tubbs, Åsnes eller andre - sikkert ok dei fleste.

Det har ikke noe med fordommer å gjøre.

Som jeg skrev; Det kan godt hende at det virker, men her kommer "skeptisk" inn i bildet. Ei truge er ikke noe annet enn å få jevn vektfordeling. Hvis du flytter foten fram tipper truga ned framme, og omvendt med bak. Det samme med ski. Du må finne balansepunktet. Har du gått på ski der du tråkker gjennom bakenden og glir bak/går i "oppforbakke" i forhold der det er AKKURAT sånne forhold som gjør at en bred front på skiene bærer liiiittegranne bedre? Da skjønner du hva jeg mener. Hvis dette er så genialt skulle jo noen ha kommet opp med skiforlengere...

 

HVIS du kan flytte bindingen; Se bort fra alt jeg har skrevet over :wink:

 

"Sikkert godt nok for de fleste" gjelder ikke meg :wink: Jeg har verdens enkleste smak(sitat fra Oscar Wilde) Er kun fornøyd med det beste.

Har IKKE prøvd MSR, men flere andre. Atlas bl.a. ,Lundhags, men Tubbs Mountain med en annen binding holder hvertfall når en klatrer i urer og hopper i steiner i bratta, så hvis noen holder bedre(med samme vekt) år etter år så vel...da finner jeg de nok :wink: Til min voldsbruk av truger har Tubbs holdt, så da tror hvertfall jeg at "de holder for de fleste"

 

Plast er jeg skeptis til, pga. muligheter for rep. i felt. Jeg brakk( :!: ) stålbolten som går på tvers i forrige Tubbs truge. Da er det greit med en alu ramme(brekker den kan den fikses med ei bjørk eller einer) for jeg brukte bare børsereima til erstatning. Med enkle redskaper du likevel har med deg kan du fikse nesten hva det måtte være på ei truge med ramme og komme deg hjem.

 

Men det viktigste er at en er fornøyd selv :wink:

 

Edit; Klikket på linken du hadde i inlegget, og ser at MSR er meget bra truger(brukerefaringer) som de også mente om andre merker, men at en sa; "Jeg har hatt MSR plastic truger i 4 år og har været veldig fornøyd med dem. Floatation tail gir litt mere oppdrift men da synker tuppen i. Trugerne veier mindre end de fleste andre og man klarer at få dem på med votter".

Aha...som jeg tenkte :wink: Alt til sin bruk og smak.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sherpa truger, det er disse som blir mest brukt. Solide og hensiktsmessige! De er de beste jeg har prøvd..

Så har jeg to par truger til, ett par små (tubbs) som brukes litt på isfiske og steder der sneen er hard + ett par 140cm lange dypsnetruger.

Hadde jeg sku hatt ett par truger hadde jeg gått for 36tommere!

Link to comment
Share on other sites

Tykkjer det er bra gjort å skriva så mykje om MSR utan å ha prøvd dei!

 

At tuppen på MSR "synker i" har eg aldri merka noko til, så det forstår eg ikkje.

 

Det finst sikkert masse brukbare truger, så berre plei fordommane dykkar mot MSR. Det viktigaste er at dei blir brukte (trugene, altså).

Link to comment
Share on other sites

Er vel ingen som har fordommer mot msr truger. :roll: Vi kikker jo alle på ting ved trugene vi ser som viktige, og for meg som går i romsdalsfjell må en truge kunne vinkle sideveis. Hvordan er dette på msr trugene dine? Ikke sikkert du bor på vestlandet da men. Skjønner jo at du er fornøyd med de og det er jo fint.

 

Er det noen her som har prøvd Atlas 12 serien?

Jeg har 12 35" og kan varmt anbefale de. Veldig godt fornøyd med opphenget på de.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte Atlas 825 sist uke og kan ikke annet enn å skryte av dem. Der jeg før sank til knes i snø, sank jeg ikke mer enn 5-10 cm ned med trugene på (veier 85-90 kg). Dro ungene på akebrett og selv løping gikk j.... greit, merka nesten ikke trugene. Vet ikke om andre modeller har denne løsningen, men bindingene på disse er opphengt i to bånd, et framme og et bak, som vrir tuppen av truga opp av snøen. Funka som snus!!

Link to comment
Share on other sites

Tykkjer det er bra gjort å skriva så mykje om MSR utan å ha prøvd dei!

 

Men du har prøvd Tubbs siden du skriver at det sikkert er noe som "vanlige" folk vil bli fornøyd med...? Hvordan var din MSR modell sammenlignlignet med den Tubbs modellen/er? Terreng, bruk osv. Akkurat som MSR så har Tubbs en haug. Fra billige til dyre. Siden jeg ikke regner meg selv som normal(vanlig) har jeg i den dyre enden :wink:

 

Når en er har passert 40, og drevet et aktivt liv, så blir det noe som heter erfaring som kommer inn. Enkelte ting kan en se ikke vil fungere bare utifra et bilde eller en beskrivelse pga. at en har vært ute en vinterdag før.. Nå snakker jeg ikke om en MSR truge, men om ting generellt.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd Tubs (litt...), og dei er ok.

 

Hel-løftaren på MSR er fin i bratt terreng oppover. Har lese ein stad at på guida turar i Sveits, er det krav om MSR. Visstnok pga broddane som er gode på hard snø. Truger utan broddar er livsfarlege på hard skare. (Ja, eg veit at også andre merke har broddar...)

 

Steggen: Vinkling sidevegs, har Atlas 12-serien det...? Er det nødvendig? Finst det?

Link to comment
Share on other sites

 

Hel-løftaren på MSR er fin i bratt terreng oppover. Har lese ein stad at på guida turar i Sveits, er det krav om MSR. Visstnok pga broddane som er gode på hard snø. Truger utan broddar er livsfarlege på hard skare.

 

Nå har jeg studert litt på de der MSR trugene du anbefaler, og jeg er ikke imponert!

Hva jeg kritiserer: For liten tupp, de der synker som stein i dyp snø i nedoverbakke. De dykker rett å slett. Truger skal ha skikkelig oppsvingt tupp. De er laget i hard plast og alu, det bråker mer en truger med ramme og "fletteverk", de blir også unødig harde å gå på, på hard underlag!

Den ekstra halen som man kan sette på, den hjelper i oppoverbakke. Men ikke på flatmark eller nedover. Da er den mer til ulempe enn hjelp, igjen tuppen dykker. Klørne på de MSR trugene er også lagd for kun oppoverbakke, jeg ser at det er skrudd på to skinner, på hver side av trugen som skal gi sideveis feste...jeg synes ikke det er godt nok. I løs sne ja, men på is..nei!! Sherpatrugene mine har 8 klør, 5 framme og 3 bak under hælen.

Nei til jaktbruk ville jeg ikke hatt MSR Denali Ascent!

Men når det er sagt så...til sitt bruk, klatre oppover og renne ned igjen på snowboard så er de nok fine, og det er nok også tanken bak dem. De vil også være umulig å repparere når man knekker dem, i for eksempel en steinur dekket med puddersne...

Jeg bytter nok ikke bort sherpaene mine enda :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har testet Tubbs`n min, positivt overasket hvor "lettgåtte" de var.. :P

God bæring, balanse og styring.

 

Ser ut som jeg var flink til å kjøpe julegave til meg selv i år også.. :wink:

 

Men en titt på været og værmeldinga nå...tilsier vel at jeg kan finne langstøvler i stedet.

Hvis snøen forsvinner nå blir jeg GRÆTT..

Link to comment
Share on other sites

Steggen: Vinkling sidevegs, har Atlas 12-serien det...? Er det nødvendig? Finst det?

Det jeg mener er at de "lar seg" vinkle sideveis. Slik jeg ser på bildene av msr er de en plastplate med dirkete oppheng på bindingen. Ingen ting elastisk/bevegelig som kan få de til å vinkle sideveis på foten. Hvordan blir de da å gå med på tvers av en skråning med hardt underlag?

Om du ser på atlas er de festet med bånd. Festepunkt i ramme til under fotplate. Slik jeg ser det bedre en tubbs som har kortere bånd (lengde festepunkt binding til ramme). Dette gjør at du kan vinkle foten sideveis i forhold til trugens flate. Atlas har også ramme som "fjører" inn mot binding. De kaller det vel "spring loaded suspension". Da får man enda litt mer bevegelse i trugen den veien. Bare mine tanker! :wink:

 

Steve: Har du link til de sherpa trugene? Var det ikke de Lars Monsen hadde med seg på canada turen? Lages de lengre?

 

Arne vegar: Er også veldig fornøyd med hvordan atlas går opp av snøen. Kan gå helt vanlig, bare litt brett. Og kan springe med de! :D

Link to comment
Share on other sites

@ steggen.. jupp det er samme type truger som Monsen spratt rundt i canada med - bare mine er en generasjon eldre.

Jeg har ikke link, annet en at jeg vet jakt og fangstbua hadde slike, det lå et par på hylla sist jeg var innom der. Jeg tror ( vet ikke sikkert) ikke de blir produsert mer, var snakk om det da jeg besøkte J.S. på jakt og fangstbua sist, et år sia eller noe slikt...

Link to comment
Share on other sites

 

Noen som har erfaring med disse, eller tilsvarende modeller.? Positive og negative sider...

Eller.... hva slags truger har dere, hva mener dere er best?

Vi var en kompisgjeng som kjøpte Tubbs 36" fra Hansi for 7-8 år siden. Etter de erfaringer som vi har gjort så er dette j... bra greier. De er lettgåtte og gode å ta seg frem med i bratt terreng. Vi valgte de største stegjernene og de har hjulpet meg endel ganger i brattskjæra, anbefales på det sterkeste! Bindingen er genial, enkel å komme inn og ut av, sjøl med vottene på.

De to tingene som jeg synes er negativt, er innfestingen av stegjernet foran. Den bolten som stegjernet dreier på, er festet i truga med en bred svart gummi/plastikk rem. Denne er naglet sammen og disse naglene ryker. Det har den gjort på alle våre truger, og vi har reparert med diverse patenter.... Men, det er mulig dette er utbedret nå, for jeg tror kompisen har en annen løsning på den trugen som han fikk igjen etter en reklamasjon.

Den andre negative tingen, er som tidligere påpekt, de bråker endel på skarpt føre. Men dette har jeg tenkt på om kan fikses ved å lime på litt nålfilt el. under truga?

 

36" er kanskje litt i overkant for mine 80 kg..?

Jeg veide bare 80 kg når jeg kjøpte mine. Det funket veldig bra, jeg fløt oppå overalt der andre slet i djupsnøen jeg. Så jeg anbefaler 36" uansett.

Dessuten kan det være kjekt å ha om noen år, det ser jeg idag... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Steggen: Viss eg var deg ville eg ha studert testar meir enn bilete på nettet.

 

Viss ein går litt opp i pris, så trur eg ein vert fornøgd med dei aller fleste merka. Å diskutera pirk og bagatellar har liten hensikt.

 

Men har du råd, og vil ha DET BESTE, då kjem ein ikkje utanom MSR.

Link to comment
Share on other sites

Steggen: Viss eg var deg ville eg ha studert testar meir enn bilete på nettet.

 

Viss ein går litt opp i pris, så trur eg ein vert fornøgd med dei aller fleste merka. Å diskutera pirk og bagatellar har liten hensikt.

 

Men har du råd, og vil ha DET BESTE, då kjem ein ikkje utanom MSR.

 

eies..du sier selv du ikke har brukt noe annet en disse MSR trugene og såvidt prøvd Tubbs.. hvordan kan du da vite at MSR er best? Og det holder ikke å si at " du har lest at de brukes i alpene".. Hvorfor er de best?

Jeg kom med kritikk av hva jeg mener er "galt" med MSR trugene, og det er ikke pirk og bagateller etter mitt syn. De trugene er ikke konstruert for generell trugebruk, til jakt og fangst. Men, mener du det er pirk og bagateller..ok så kom tilbake når du har brukt MSR trugene enn 15-20 års tid og evaluer dem da.

 

edit: Og du skriver, med store bokstaver, at MSR er best, jeg håper du mener at du mener de er best altså din subjektive oppfatning, ellers så må jeg be deg komme med dokumentasjon på at de er det! :wink: Altså flere uavhengige tester som beviser det.. ikke enkeltstående uttalelser.

Link to comment
Share on other sites

jeg vet jakt og fangstbua hadde slike, det lå et par på hylla sist jeg var innom der. Jeg tror ( vet ikke sikkert) ikke de blir produsert mer, var snakk om det da jeg besøkte J.S. på jakt og fangstbua sist, et år sia eller noe slikt...

Ifølge vår felles venn Google er Sherpa "out of business". Men det påstås der ute at Arctic Trekker er konstruert med Sherpa som utgangspunkt: http://www.outdoorreview.com/cat/outdoor-equipment/snow-shoes/sherpa/PRD_77439_2963crx.aspx

Link to comment
Share on other sites

Sjøl har jeg foreløpig "bare" anskaffet et par rimelige Redfeather Hike fra NorTeam, for å teste om truger er noe for meg. Problemet med de trugene er bindingen. Trugen er ikke stiv nok der bindingen er festet, slik at jeg kan vri foten på trugen. Omtrent som en 75mm skibinding med en litt slaskete gammel Alfa turskisko. Stegjernene er heller ikke så tillitvekkende som jeg ville likt å hatt dem for å bruke trugene i bratt terreng. Hvis jeg blir å bruke truger i særlig grad framover vil jeg vurdere å kjøpe Tubbs, for basert på tilgjengelighet (og antakeligvis eventuell service) er jeg redd Tubbs har en klar konkurransefordel framfor Arctic Trekker pga. norsk importør ;) Apropos det, hva er egentlig forskjellen mellom Mountaineer, Altitude og Couloir?

 

Og: Er det noen som har noen gode tips på hva man skal gjøre for å slippe det @£$#!!! bråket av alu-rør mot skare og kornsnø? :? Bortsett fra å kjøpe et par gammeldagse canadiske flettverkstruger, altså. De der trugene bråker jo ti ganger mer enn et par ski med feller, jo!

Link to comment
Share on other sites

Og: Er det noen som har noen gode tips på hva man skal gjøre for å slippe det @£$#!!! bråket av alu-rør mot skare og kornsnø? :? Bortsett fra å kjøpe et par gammeldagse canadiske flettverkstruger, altså. De der trugene bråker jo ti ganger mer enn et par ski med feller, jo!

 

Leste for en stund siden om en som visstnok hadde prøvd noe mot dette. Han hadde boret et lite hull øverst i hver ende på truga, og fyllt de innvendig med fugeskum. Dette tok visstnok vekk mye av ressonansen som de hule rørene skaper.

Hva han brukte for å tette hullene husker jeg ikke, men ser for meg en kladd silikon og noen runder elektrikertape.

Link to comment
Share on other sites

Jupp Sako 30-06, i dagens norge hadde jeg også valgt en modell fra Tubbs, akkurat pga dette du nevner, tilgjengelighet på deler og mulighet for service innenlands..

Dengang jeg valgte sherpa var ikke tubbs noe alternativ, jeg vet ikke engang om de var å finne her.

En fordel med sherpaene ( gjelder egentlig alle truger som er satt sammen på en ramme) er at man kan reparere dem selv, jeg har lagd nye bindinger (kopi av de orginale) og nye forsterkede klør (rustfritt stål), da aluklørne på sherpaene begynner å bli slitt og bøyd etter klatring i steinur og bratte berg.

Link to comment
Share on other sites

Steve: Eg blir berre så fascinert av at nokon nærmast avskriv ei truge etter å ha studert eit par bilete. :)

 

Tips om å kjøpa MSR fekk eg av folk som har som yrke ma. å bevega seg i snø. Undersøk kva merke fjellsport-butikkar fører!

 

Viss de studerer ein del norske og utanlandske testar, så ser de at MSR kjem svært godt ut. Problemet er at Denali er konstruerte på ein totalt annan måte enn seglduks-truger. Det er mogeleg at det er difor MSR no har kome med ein ny seglduks-modell for at trongsynte tradisjonistar skal sleppa å gå på noko anna enn det dei alltid har gjort...

 

Eg har aldri sagt noko gale om dei andre merka. Berre at MSR er ei kjempegod truge, og at dei som vil ha det beste bør kjøpa MSR.

 

Men heldigvis har me ikkje truge-tvang i Noreg.

Link to comment
Share on other sites

Steggen: Viss eg var deg ville eg ha studert testar meir enn bilete på nettet.

 

Viss ein går litt opp i pris, så trur eg ein vert fornøgd med dei aller fleste merka. Å diskutera pirk og bagatellar har liten hensikt.

 

Men har du råd, og vil ha DET BESTE, då kjem ein ikkje utanom MSR.

 

Et bilde sier mer en tusen ord! Du har ikke svart meg på det jeg ser som problem på msr. Jeg prøvde å forklare deg det men forstår at du ikke har skjønt det da du kaller det pirk og bagateller. Og som Steve vil jeg også gjerne se disse testene du henviser til hvor trugene utpekes som overlegne til jaktbruk. Ja for vi snakker jo om jakt her, ikke fjellsport. Tviler derimot ikke på at de er bra til å gå rett opp med.

Link to comment
Share on other sites

eies, i motsetning til deg så refererer ikke jeg til hva andre mener og har sagt. Jeg har ,eid, prøvd og brukt truger i enn 20år tid, og har gjort meg en del erfaringer med de forskjellige..

Hva en sportsbutikk/butikkjede fører er ikke noe bevis på bra truge. Jeg har ikke sagt at MSR ikke er bra til det den er konstruert for... men jeg stiller meg dermed kritisk til konstruksjonen, til jaktbruk, basert på de erfarinegne jeg selv har gjort meg med forskjellige trugekonstruksjoner i løpet av mange turer.

 

Du har selvfølgelig din fulle rett til å mene at de MSR trugene du har er verdens beste ( til ett eller annet), basert på hva andre har sagt. Kanskje MSR med å produsere forskjellige truger til forskjellig bruk ( ja for trangsynte jegere) har skjønt det du ikke vil innse, og som jeg for lenge siden har tatt konsekvensen av, at ei trugekonstruksjon er ikke tilstrekkelig. De må tilpasses det de skal brukes til, og truger er like spesialisert som ski!

Skal man ha bare ett par truger så er de Tubbs modellene som ble nevnt lenger opp i tråden her ett godt kompromiss.. og det er det trådstarter spør etter. Hvis jeg ikke har tatt helt feil da :wink:

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke skryte på meg og ha prøvd mange av dagens truger men noen har det blitt men fortsatt holder jeg de gode gamle som min favoritt . Mine gamle Canada slepetruger er fra ca. 73 tenker jeg er fortsatt like fine selv om jeg har brukt de vanvittig mye og da er det snakk om og gå i skogsterreng og løssnø . Til og med fletteverket er nesten like fint med kun noen små reparasjoner. Jeg flyter bedre i snøen enn selv av de største modellene som leveres i dag pluss at de bråker mye mindre. Begrensningen på de gamle er hvor det er bratt og skare da er nok dagens utgaver bedre pga. stegjern . :D

Link to comment
Share on other sites

Det EGENTLIGE problemet eies har, er det fenomenet når andre setter spørsmålstegn med hans valg/anbefaling , er å si til ham at hans dømmekraft er feil. Han evner ikke å se det noen andre skiver som innrømmer at ingenting er best for alt og alle.

 

Er sikker på at han har den beste bilen, beste stereoeanlegget, beste fargen på senga osv, og ALT ANNET ikke er egnet annet enn for andre mindreverdige individer.

Om det er han ikke alene. Alle har nemlig dette i seg i større eller mindre grad. De fleste setter seg selv nokså høyt. Det er normalt.

Men de fleste får også dette fram i anbefalingen av et produkt(i dette tilfellet truger), og kan av og til innrømme at de kjøpte noe de IKKE var fornøyd med. De blir ikke mindreverdige for det.

 

Det som er sikkert er at jeg kommer til å kjøpe feil produkter resten av livet, men akkurat som å innrømme at en bommer på tiuren av og til, får en også fangst innimellom :wink:

Da kan jeg subjektivt fortelle om det, på godt og vondt, i håpet om at andre kan lære av det og vurdere utifra egen situasjon og bruk.

 

Tross alt er et feilkjøp av truger ikke verre enn at du må kjøpe noen andre...De som ikke innrømmer nederlag får svi av noen tunge dager i skogen(vennene vil jo si :lol::lol::lol: hvis du er en slik type, og du er fanget :wink: ) De andre selger de(til en som har annet bruksområde) og får et nytt produkt som virker for dem :D Deres kamerater sier :shock: og kjøper tilsvarende... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Imponert over energien enkelte legg ned i å argumentera for at eit produkt dei ikkje har prøvd - er dårleg (til deira bruk)!

Hadde alle prøvd alle truger skulle jeg begynnt som trugeselger :wink: Lynxhuner er visst fornøyd med sin truge...så da håper jeg tråden hjelper andre.

 

Og du bør editere din første post;

Har MSR Denali Ascent. Dyre, men trur dei er best.
til "...vet de er best"., siden du nødvendigvis ellers kan skrive din forrige post til deg selv...

 

TRUGETEST for de som ikke har ennå; Her er noe av utvalget i en J&F test; http://hansi.webcomputing.no/files/NJF-Trugetest.pdf

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd dem i både løs og kram snø. Virker helt greit, men har ikke vært djupsnø ennå her da, maks 50 cm. Må testes over tid for å ha grunnlag for mene noe bastant om slikt utstyr.

 

Snøen ble borte som ved ett trylleslag her i går...Møkkaføre. ( spøker for gaupesporinga i romjula :cry: )

Link to comment
Share on other sites

Smale truger gir lettere gange. De er mindre sidestabile ved dyp og løs snø. Spesielt ved tung opp-pakning. Men er derimot enklere å gå “horisontalt” i skråninger. Brede det motsatte.

 

Bindinger og stegjern har stor betydning. Sistnevnte har vesentlig betydning ved is og bratt terreng. Og det er store forskjeller mellom ulike modeller og produsenter. Foretrekker rustfritt og med grove/dype grep.

 

For stor bæreflate i forhold til kroppsvekten resulterer i at en sklir i bratte opp- og nedoverbakker ved hard snø. Kjøp derfor ikke for store truger.

 

Bruk av staver kompenserer for stegjern og stabilitet samt gjør det lettere å ta seg frem i vanskelig terreng.

 

Leddede bindinger er et must.

 

Vurder ski ved flatt terreng og store avstander. Ski gir mindre lyd og større hastighet.

 

Og for de som lurer på hva jeg bruker i dag; Tubbs, og Åsnes Combat Nato (ski)

Link to comment
Share on other sites

Får prøva å ta det litt humoristisk. Meiner at ein av figurane i Flåklypa-filmen er engsteleg til alt nytt. Så han torer ikkje å sjå andre enn dei filmane han har sett før. Slik er det visst med enkelte brukarar her på tråden, men her gjeld det truger. :)

 

Punktvis:

1. MSR Denal er ei lett truge på 1692 g. (Td. Tubbs Mountaineer 36 2700g)

2. MSR kan du ta av og på med tjukke skinnvottar på.

3. Skinner med klør mot skli sidevegs + tverrklør + veldig kraftige "plastklør"

4. At tuppen grev seg ned i snøen med "forlengarane" på har eg aldri opplevd. Bindingane fungerer også slik at du enkelt kan flytta tyngdepunktet/balansepunktet bakover viss dette likevel skulle vera eit problem

5. Eg brukar dei største forlengarane "Flotation tails" då vekta mi er tresifra. Ein "spjeling" på 70 - 80 kg bør nok velja dei minste forlengjarane (eigentleg bør ein ha begge for ulik snøtype) Vess spjelingen vel dei største forlengjarane, kan eg tenkja meg at det muligens kan bli problem.

6. Utan forlengjarane er MSR Denali 56 cm lang mot største Tubbs på 91cm fast.

7. På fast snø er altså MSR ei uvanleg lett og smidig truge

Link to comment
Share on other sites

- og den største fordelen med Denali Ascent er sjøivsagt "Flotation Tails"-ane som enkelt kan skruast av og på. Då har du ei lett og nett truge for fastare snø - samtidig kan du få ei stor evt. ei middelstor truge til bruk i laussnø. Og dette fungerer!

 

Enklare kan det neppe bli. Men du sparer jo nokre kroner ved å kjøpa Tubbs, Åsnes, Atlas... Det er vel truleg prisen som er utslagsgivande dei fåe gongene MSR ikkje er "best in test". Og for gjennomsnittsbrukaren er nok desse andre merka meir enn gode nok.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg lest hele tråden, og arrester meg hvis jeg tar feil jeg kan ha oversett noe, men det ser for meg ut som du primært(les: utelukkende) har erfaring med MSR sine truger. Hvordan kan du da beskylde andre for å være trangsynte? Du viser jo bare til erfaring med MSR, samt tester, ingen praktisk erfaring med andre merker og konstruksjoner :?

 

PS! Jeg har filla peiling på truger og uttaler meg ikke om trugene som sådan her, bare om argumentasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Enklare kan det neppe bli. Men du sparer jo nokre kroner ved å kjøpa Tubbs, Åsnes, Atlas... Det er vel truleg prisen som er utslagsgivande dei fåe gongene MSR ikkje er "best in test". Og for gjennomsnittsbrukaren er nok desse andre merka meir enn gode nok.

Ja den 100 lappen påvirker sikkert en hel del...

 

Kunne forresten tenkt meg å prøvd den nye 12 serien av Atlas. Hvis de hadde laget duken av et materiale ala det som er på Lundhags så tror jeg de hadde blitt stillere også. Trugeprodusenter tenker ikke på revejegere dessverre :(

 

EDIT; 100 lappen er i Norge. Denali ascent koster 179 dollar på backcountry.com Atlas 1200 serien ca 260 dollar, Tubbs Mountaineer 269 dollar for 25" dyrere jo større...

Da ser jeg at MSR Denali ascent er en rimelig truge...på salg for 99 dollar av og til. Siden trugen er så inn i h....god, må den jo kvalifisere til "best buy" eller "value for money" prisen...

MSR Lightning ascent koster derimot omtrennt det samme som de beste Tubbs og Atlas, og har et utrolig likt utseende som de :wink: Ja den er mer lik Atlas enn MSR sin egen plastutgave :wink::wink::wink:

 

eies; da kom du inn i din egen kategori; "gjennomsnittsbrukeren" siden du kjøpte en truge prismessig midt på treet...Du må ikke mobbe gjennomsnittsbrukeren. Det er han som kjøper flest truger.

 

Håper inderlig for din del at du ikke mener at en MSR truge kan måle seg mot f.eks Tubbs...

Den dyreste utgaven kan faktisk være grei nok. Litt få og korte klør sammenlignet med mine og Sherpa o.l. men ser greie ut; http://www.backcountrygear.com/catalog/ ... fm/MSR6900

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...