Jump to content

Vi bygger båt, igjen!


bharsvik

Recommended Posts

Var en tur i Mosjøen og hentet en Yamaha F115 som skal stå for nettopp fremdriften i årene som kommer.

 

Husker jeg riktig at MS Overkill gjorde ca 38 knop m/ 115hk 2-takt?

 

Denne var vel litt lengre og veier vel litt mer dersom jeg husker rett...?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 541
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det stemmer det Ivar. Den gjorde 38,5 med to mann ombord. 36,5 med seks mann. Vektforskjellen på båtene er ikke mer enn kanskje femti kilo, og denne er halvannen fot lengre enn den forrige. Motoren var forresten en 120 Johnson med en noget sliten stålpropell. Rumlingen brukte hammer og ambolt på den i tjue minutter for å få den til å ligne en propell før prøveturen. Blir veldig spennende å se hvordan dette vil gå når jeg etter hvert får på blank propell. Foreløpig har jeg en helt ny i alu.

 

Her er forøvrig motoren:

 

normal_DSC00127.JPG

normal_DSC00128.JPG

Link to comment
Share on other sites

Blir spennende å se. Den propellen jeg har er 13x19.

I dag har jeg sveist ferdig baugen. Tok bare en kjapp telefon, og vips! Der sto min gode venn Martin som alltid stiller opp klar for å hjelpe med å bryte på plass platene mens jeg fikk punktet dem fast. Resultatet ble slett ikke så verst.

Etter at skrogbiten i baugen var sveist måtte rekka vatres og skjæres til. Her er det ferdig merket:

 

normal_DSC00130.JPG

 

Slik ble utsiden. Litt dårlig bilde, men jeg hadde det litt travelt.

 

normal_DSC00131.JPG

 

-Og innsiden... Plata som ble satt inn er knekt i passe vinkel.

 

normal_DSC00132_2.JPG

 

I morgen står fremste del av dekket for tur.

Link to comment
Share on other sites

I dag ble dekket helt ferdig! Martin var her og hjalp til i dag også. Alt er mye lettere når man er to. Her er dekket ferdig sveist.

 

normal_DSC00133.JPG

 

Rommet for dreggen helt forut er laget. Rommet går helt ned til dekk for å få plass til en stor dregg og for at det skal være greit å drenere ut rommet mot dekk. Så slipper jeg å ha hull ut i baugen for dette. Beklager at bildet er dårlig.

 

normal_DSC00136.JPG

 

Det hadde ikke gjort noe om kabelrøret opp fra dekk hadde kommet gjennom nærmere skottet foran, men det er ingen krise heller da. Her har jeg begynt å tilpasse innersiden av rekka på babord side.

 

normal_DSC00137.JPG

 

Er litt jobb å tilpasse platene, men her er vi i hvertfall godt i gang.

 

normal_DSC00134.JPG

 

Forfra...

 

normal_DSC00140_2.JPG

 

Inne i skutesidene blir det hulrom som utgjør ypperlige gjemmesteder for våpen!

 

normal_DSC00139.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dagens økt ble utsatt til kvelden fordi jeg fikk hyggelig besøk av Foxhound fra forumet. Alltid hyggelig å treffe likesinnede med samme sykdom/jaktlyst som meg!

 

Martin var til svært god hjelp i kveld også. Vi tilpasset og monterte inn sidene på innsiden av rekka. Første bilde viser den ene plata montert opp og laseren som viser hvor det øvre snittet skal legges. Rekka lages høyest bak og skrår lett ned mot baugen.

 

normal_DSC00141.JPG

 

På bilde nummer to er begge sidene montert inn og skåret til. Fra plateskjøten og bak skal det ikke være noen bue, så den delen klarer jeg å montere uten hjelp.

 

normal_DSC00150.JPG

 

Personlig må jeg faktisk innrømme at jeg syns dette begynner å se brukbart ut. :D

 

normal_DSC00153.JPG

Link to comment
Share on other sites

Kjempetråd bharsvik!

Meget interesangt å følge med på.

Skal rommet mellom inner og ytter skrog virke som flytetank? og hva da med kondens... lager du avtapping der?

 

Får se om vi får tatt en spioneringstur snart, må helst bli med det første ser det ut som, har du noe formening om når du er færdig?

 

Foresten: båten til Bastesen for til Rørvik, han hadde lovt den bort... synd, men båter finner en jo mengder av uansett.

Link to comment
Share on other sites

Det blir tank i sidene ja, med avtapning i bakkant. Jeg håper å ha båten ferdig i løpet av februar måned. Peiser skikkelig på nå. Har egentlig veldig bruk for å få den på sjøen så snart som mulig. Skal du spionere på byggeprosjektet begynner det nok å haste litt ja. Når båten blir ferdig vil sikkert 80 % av jobben være usynlig under dekk og inne i hulrom.... Etter ferdigstilling vil det selvfølgelig bli anledning til å se på skuta når den ligger på sjøen. Kanskje en prøvetur lar seg gjøre også. :wink:

 

Ikke noe å gjøre med at man blir for sein av og til. Det gjelder å følge med på gode kjøp og slå til øyeblikkelig...

Link to comment
Share on other sites

Takk for omvisningen , ble 4 hyggelige timer i påvente av helikopter :wink:

 

Et spennende prosjekt , blir spennende å høre om båten svarer til forventningene når den er ferdig. Men slike båter er jo ikke å få kjøpt , alt blir jo laget etter eget behov , og det igjen er jo ubetalelig når det kommer til bruksegenskapene. Gleder meg til å se bilder av den på vannet.

Link to comment
Share on other sites

Kjempeartig at du fikk tid til å se innom etter at vi har vært "avstandskjente" i ni år! :D

 

Nå må du prøve å finne Fossdal når du er der ute også da! Det ville være synd om dere var på samme rigg en hel tur uten å vite om hverandre. Er helt sikker på at dere to vil ha masse å prate om! Regner med at du også leser dette Fossdal.....

Link to comment
Share on other sites

Var kaldt i dag gitt. Kunne av og til ønsket meg oppvarmet garasje der jeg holder på...

 

Gjorde ferdig stuerommet baki hekken på styrbord side. Det blir en liten bit dekk helt bakerst før det bygges opp til en kasse som fortsetter under dekk. Bildet er kanskje litt vanskelig å tolke.

 

normal_DSC00156.JPG

 

Den bakre delen av skottet mot skutesiden er montert på plass. Det er også tatt på hull for montering av tankluftingen.

Neste punkt er å merke av kuttlinje for rekka og skjære til denne.

 

normal_DSC00155.JPG

 

normal_DSC00157.JPG

 

I dag fikk jeg igjen undervannshuset til påhengsmotoren også. Pluggen for oljefylling var byttet ut med en fra Mercury som er hakket større. Alt er nå i orden med motoren. Bare å skru på undervannshuset og sette på båten.

Link to comment
Share on other sites

I kveld fikk jeg hjelp av Frank og Martin. :D

Jeg har gruet meg litt til å lage rekka, for sist husker jeg at det tok veldig lang tid og jeg mistet litt av motivasjonen mens vi holdt på der. Nå i kveld gikk det derimot skikkelig bra, og jobben med rekka er snart halvferdig. Oppå denne kommer rørrekka etter hvert. Men først skal jeg blant annet montere våpenkasser og bakvegg med toft.

 

normal_DSC00177.JPG

Link to comment
Share on other sites

Tenker mer på en liten helikopterturbin. En allison 250 fra 450hk og oppover eller lignende. Men det blir nok med tanken. Hadde en gang for noen år siden kloa i et strømaggregat som var turbindrevet, med alle nødvendige kontroller. Angrer nå på at jeg ikke kjøpte det, det hadde vært et greit prosjekt, bare å fjerne generatoren og la alle instrumenter og kontrollere være der.

Turbin er fine greier på sitt vis.

Mye futt i liten pakke.

Den store bakdelen er virkningsgraden (brennstoffeffektiviteten), hvilken er langt lavere enn for en stempelmotor.

Støyen er også hinsides.

Link to comment
Share on other sites

I dag har jeg og Frank laget ferdig rekka. Dette er en type arbeid som ikke gjør så stort utslag på bildene, så i dag dropper jeg det. Forøvrig ser det ut til at jeg har blitt nesten alene her igjen, så kanskje jeg skal la være å legge ut flere innlegg nå, eller i hvertfall vente noen dager mellom her oppdatering.

Det som står for tur nå er bakskott,tofter og våpenkasser. Vet ikke helt hva jeg starter med i morgen. Dere får vel se til helgen.

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig ser det ut til at jeg har blitt nesten alene her igjen, så kanskje jeg skal la være å legge ut flere innlegg nå, eller i hvertfall vente noen dager mellom her oppdatering.

 

Så langt derifra. Selv om vi ikke har kommentarer til enhver tid, så er dette en av de trådene jeg følger med virkelig stor interesse. Så "keep up the good work", og oppdater oss hyppig!

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Nei nei Brynjar! :shock: Jeg kan bare snakke for meg sjøl, men jeg sjekker denne tråden øyeblikkelig hver gang du legger inn noe, finner den ytterst artig og spennende! Har bare ikke så mye å bidra med, annet enn å spørre hvor du vil jeg skal sitte når vi skal ut på tur! :D

Link to comment
Share on other sites

Selv om vi ikke har kommentarer til enhver tid, så er dette en av de trådene jeg følger med virkelig stor interesse. Så "keep up the good work", og oppdater oss hyppig!
+1 herfra!

 

Problemet er når man ikke føler at man har noe konstruktivt å bidra med i tråden. Da blir det liksom litt sånn "hvis du ikke har noe fornuftig å si, kan du godt gjøre det et annet sted" :oops:

Link to comment
Share on other sites

Det blir nok ikke noe slikt. Skal man skyte på noe fra båt er det en ting som gjelder: Frihånd. Anlegg mot rekka eller konsoll vil etter min erfaring nesten alltid gjøre det vanskeligere å treffe. Jeg har funnet ut at det er "nappeteknikk" som fungerer best når man skal skyte fra båten. Jeg foretrekker å stå eller sitte uten anlegg for hender eller børse.

Link to comment
Share on other sites

Ja skjønner, ræva er jo det beste instrumentet å kompensere bølger med! :mrgreen:

 

Tenkte jeg skulle gi deg inspirasjon og mot til å fortsette prosjektet ditt med liv og lyst, her blir det jo nesten nostalgi med gamlebåten, men det er jo noe langt bedre du ser fram til....

normal_Brynjar_hopper_i_land.jpg

 

 

Og så kan du se fram mot mer av dette, denne minken fikk iallfall en "human" død husker jeg! :twisted:

normal_Mink-i-filler.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja skjønner, ræva er jo det beste instrumentet å kompensere bølger med! :mrgreen:

 

Tenkte jeg skulle gi deg inspirasjon og mot til å fortsette prosjektet ditt med liv og lyst, her blir det jo nesten nostalgi med gamlebåten, men det er jo noe langt bedre du ser fram til....

 

Og så kan du se fram mot mer av dette, denne minken fikk iallfall en "human" død husker jeg! :twisted:

normal_Mink-i-filler.jpg

 

Se der ja! Den minken husker jeg som om det var i går! Hadde nesten gitt opp håpet om at du skulle publisere det bildet. Til dere som måtte tro det: Bildet er overhode ikke arrangert. Forøvrig var det en sann fornøyelse å ekspedere den!

Link to comment
Share on other sites

Fikk noen rare blikk fra samboeren :shock: da jeg kom hjem fra Brynjar`s sveiseverksted i dag, og når jeg hadde fortalt at jeg hadde vært hos Brynjar så fikk jeg spørsmål nr2: hvorfor er du solbrendt??? 8)

Det viste seg at å stå å bøye rekkene mens brynjar sveiste hadde gitt meg ett heftig rødt skjær over trynet mitt, jeg hadde bare knepet øynene igjen og ikke snudd bort ansiktet.

Så når samboeren hadde rotet rundt i sitt sommerarsenal av flasker og kremer og funnet frem noe så het "AfterBurn" og som foresten sved like godt som det gutta bruker "AfterShave 90%proof" :x så sitter jeg her å lurer på om jeg skal prøve å smile, eller foresten ikke, det svir fortsatt. :oops:

Skal bortover i morgen også for å fortsette med bruningen av mitt ansikt, det er bare bortkastet å gå på solarium når det kan ordnes gratis hos brynjar, blir sikker påskebrun i god tid før høytiden. 8)

 

Forresten så vil jeg benytte anledningen til å Gratulere konstruktøren med å ha tredd inn i hans 35`te år her på jorden. :lol:

 

GRATULERER HR. HARSVIK

Link to comment
Share on other sites

Takktakk gutter! :D

Det er en grunn til at jeg alltid bruker den rare sveisehetta når jeg holder på. Ser ut som en idiot med den, men gud bedre hvor mye mer behagelig det er å slippe hudskifte som en hoggorm hver gang jeg har sveist noe... Aluminium er ekstremt når det gjelder å bli sveiseblind eller solbrent. Skal nesten ingen ting av eksponering til før huden antar en mørkerød farge for senere å skalle av i store flak. Sveisemaska mi har "sidevinduer" med styrke 5 eller 6 for å få litt sidesyn mens man sveiser. På stål fungerer det bra og gir ingen problemer, men etter at jeg startet med aluminium har jeg vært såpass plaget med solbrenthet og tendens til sveiseblindhet at jeg ble nødt til å blende dem av. Etterpå ble alt mye bedre.

 

Nå skal jeg ut sammen med Ronny for å lokke rev. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Reven er vel ekspedert, og dagens økt er unnagjort. Har blitt noe korte dager nå, men det er ikke noe å gjøre med.

I dag har jeg montert på plass akterskottet og sidene i duppedittkassen bakpå hekken.

 

normal_DSC00181.JPG

 

Det blir faktisk ganske god plass til diverse utstyr der nede. Stuerom er vel noe det faktisk aldri blir for mye av.

 

normal_DSC00182.JPG

 

På babord side blir det som nevnt tidligere dør. Denne skal lages vanntett, så det vil ikke være noen fare for sjø inn på dekk om man ligger med hekken mot været. Den høye kanten på plata er for å lage rygg som i en sofa. Den skal bøyes i passe vinkel slik at det blir behagelig å lene seg mot den.

 

normal_DSC00183.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det blir nok ingen haikjeft på denne båten. Kamuflasjemaling er heller ikke aktuelt. Den vil riktignok bli vanskeligere å se, men den vil likevel skille seg veldig ut og bli lagt merke til over alt den kommer. Jeg foretrekker å være litt mer anonym.

 

I dag startet jeg med å merke av hvor styrbord våpenkasse skal monteres. Kan ikke få lovprist laseren nok. Den er genial! Her er det snart klart til å finne fram sirkelsaga.

 

normal_DSC00184.JPG

 

Hullet er tatt på. Det er ikke så dypt inne i sidene, men det holder til formålet.

 

normal_DSC00186.JPG

 

Dette blir jo riktig lækkert! Kjenner drapslysta tar tak!

 

normal_DSC00188.JPG

 

Skapet vil stikke bare to cm ut fra skottet når det er stengt.

 

normal_DSC00189_2.JPG

 

Ferdig sveist. Her er også benken baki kommet på plass.

 

normal_DSC00190.JPG

 

Benken er satt inn. I siden kan dere se at jeg har felt inn en kant som skal brukes til å feste tretofta med. Den skal kunne legges på plass og brukes når døra der bak ikke er i bruk. Fjernes med et håndgrep etter behov. Slik får jeg en ekstra sitteplass selv om døra er der.

 

normal_DSC00194_2.JPG

Link to comment
Share on other sites

Er faktisk litt usikker på hvilken løsning jeg skal velge. Det er flere muligheter. enten skumbelegg i sidene som klemmer fast våpenet eller bare gummiremser som klemmer på et par steder. Ulempen med skumgummi der inne er at det før eller siden vil trekke vann, og da gjerne med salt... Et annet alternativ er å bare legge rifla med futteral der slik at det klemmes fast. Vi får se hva som skjer.

Link to comment
Share on other sites

Ingen haikjeft på denne, ingen kamo ? :shock:

 

Vel, eg synst det var ein rå variant, men det er du som skal bruke båten, :

 

1. Skipperen bestemmer.

2. Hvis du er i tvil, sjå punkt 1

 

Ellers, det med å holde våpenet på plass, kva med gummierte bånd på innsida/under som rifla pressa inn mot, og feste på sånne gummistropper, som er på skistativ på biler ? Kunne det vært ein ide ?

Link to comment
Share on other sites

Husker Roe laget en koffert som han la et hardt skumgummi innlegg i. Det skar han til etter våpenets form.

En slik plate koster vel ikke allverden, og da kan du skifte den/ vaske den etter bruk. Tror det er essensielt at våpenet ikke får bevege seg for mye og på den måten får slag. Det blir ganske "toit" også :D

Link to comment
Share on other sites

Trur varianten med å legge futeralet i skapet blir det beste.

Da blir børsa klemt på plass når skapet er igjen, og futeralet åpner seg når du åpner skapet.

Hvordan skal du gjøre skapet tett, og hva slags åpne/lukke mekanisme skal brukes?

 

Enda en fordel med å bruke futteralet er at du tar det med hjem etterpå og vasker det dersom det kommer sjøvann på det. Ergo er faren for rust mindre. Skapet blir ikke helt tett. Idèen er at våpenet skal være berget for det verste av vann, men viktigst er at det ikke ligger og slenger på dekket så folk tramper på det og skubber kikkerten. Jeg lager en enkel lås som må løftes for å løse ut. Type smekklås for skap eller noe lignende.

Link to comment
Share on other sites

@bharsvik:

 

Imponerende! Følger tråden, spennende og se at en båt blir til, du burde hatt program på Discovery!

"A Boat is Born".

 

Selv er jeg uforskammet dårlig til alt som har med håndtverk å gjøre. IT-konsulentfingrene mine får liksom ikke til slikt. Men artig å se at noen kan!

 

Stå på, gleder meg til å lese testrapporter! :D

Link to comment
Share on other sites

Nei skumgummi er selvfølgelig en dårlig løsning, men skumplast a´la liggeunderlag kunne vært noe. Kle det helt med det innvendig, eller på strategiske "universale" steder. Kan jo gjemme på vann det og, men det trekker iallfall ikke vann.

 

Ser for meg at det kan bli litt kaos når rifle eller hagle skal røskes ut av futteralet, henger seg fast, hele futteralet kommer ut, kaos og bannskap, og skarven fløy uskadd videre med en ertende vrikk på stjerten... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...