Jump to content

Vi bygger båt, igjen!


bharsvik

Recommended Posts

Jeg kjenner til de futteralene, og ser at de har sin misjon, men til dette bruket passer de ikke. Det eneste jeg ikke liker med dem er at man må legge i våpenet fra enden. Det ideelle ville vært om de hadde et vanntett glidelås slik som overlevningsdraktene vi bruker offshore...

 

I dag har det vært full fart på Leninverftet avd. Brønnøy. Laget først lenseåpning på styrbord side. Deretter ble ryggen på benken baki laget. Måtte bruke litt vold for å få den krummingen jeg ville ha. her ser dere også lenseåpningen tydelig. Blir et deksel over på utsiden for å hindre sprut inn. Dersom jeg får behov for det kan jeg dessuten sette i en plugg av gummi for å få det helt tett. Men akkurat det behovet tror jeg ikke blir særlig stort..

 

normal_DSC00199.JPG

 

Det er på tide å stenge igjen det siste hullet ned til bunnen! Sveiste først inn to kraftige vinkler fra hekken frem til spantet foran.

 

normal_DSC00200_2.JPG

 

Deretter tilpasset jeg plata som skal utgjøre bunnen i brønnen. Men før den sveises fast skal det skjæres slisser for å sveise den til vinklene fra forrige bilde samt åpning for inspeksjonsluka. Det blir neste post på programmet. Får se om jeg rekker litt i helga. Reiser ut noen dager på mandag.... Må jo ha penger i kassen også.

På neste bilde ses også at jeg har merket på hvor hullene for motoren skal bores. Må også skjære ned kanten på brønnen 15 mm.

 

normal_DSC00202.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 541
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det ble faktisk ei økt i dag også. Jeg har nå sveist ferdig brønnen på båten! :lol:

Lagde slisser i plata ned mot de kraftige vinklene under og sveiste skikkelig fast der. I tillegg lagde jeg ferdig lukekarmen for adkomsten ned til alle duppedittene under brønnen. Luka blir så stor at det er mulig å stikke hodet ned.

For de som måtte lure på det vil selvfølgelig den luka som kommer her lages fullstendig vanntett. Den stenges med samme umbrakonøkkel som lasteromsluka på dekk.

 

normal_DSC00204.JPG

 

normal_DSC00205.JPG

Link to comment
Share on other sites

Beklager at det skjer lite her igjen. Jeg skulle offshore i tre-fire dager, men dette har nå blitt utvidet til fjorten... Det kom vel egentlig ikke som noen overraskelse på meg, men jeg føler at jeg er så nær målet at det er litt vondt å forlate prosjektet nå. Jeg ser også at det begynner å bli lysere dager og våren nærmer seg. På tide å få skabberasket på sjøen!

Link to comment
Share on other sites

Det er flere som har etterlyst bilder av båten i litt mer helhetlig perspektiv. Det er litt trangt inne i garasjen, men jeg har noen bilder av den forrige båten fra den ble tatt ut. Skroget er jo det samme, så jeg smeller ut noen bilder av den her bare for å terge dere.

 

normal_DSC_3681overkill.jpg

 

normal_DSC_3673overkill.jpg

 

normal_DSC_3714overkill.jpg

Link to comment
Share on other sites

Heldigvis er det enda lenge til denne båten kan trilles ut av garasjen :mrgreen:

 

Må vel bortover å få lagt noe mere brunskjer i ansiktet mitt før den dagen kommer at motoren skal monteres på hekken.

 

Må vel egentlig si at jeg gleder meg til å få Brynjar ut fra den garasjen og over på andre taleemner enn kg,pris på alu og frustrasjon over at han må på jobb eller varte opp familien.

 

En skikkelig jaktprat er det han trenger fortiden trenger, eller en heftig diskusjon om innvandring av grevling og mårhund.

 

Og når motoren kommer ut, så får jeg begynne å plage ham med at motoren hans er en bastard :wink:

 

Det er da selvsagt i største misunnelse over at han faktisk har motor og noe skikkelig å henge den på :D:D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jo takk! Hadde et håp om komplettering ja, men du som jobber på skipsverft vet jo hvordan det er med slike datoer.... Jeg ramlet på offshoretur som skulle vare i fire dager. Det ble femten. Nå har jeg imidlertid kommet hjem og skal vel bortover til Leninverftet snart, bare jeg greier å spore opp nøklene som Stian har lånt mens jeg var ute. Jeg ser ikke bort fra at det kan dukke opp flere bilder her også etter hvert dersom noen fortsatt vil se.

Link to comment
Share on other sites

Det har vel vært dårlig med oversiktsbilder i det siste ja. Her kommer det imidlertid ett forfra. Dagen i dag har gått med til masse sveising av innpunktede deler, mens sjølin har tatt turen for å hjelpe til. Det gjør godt å få litt avlastning i sliping og håndtlanging.

 

normal_DSC00220.JPG

 

Mye arbeid i å få rekka ferdig. Styrbord side er stort sett klar frem til dit bakken skal starte.

 

normal_DSC00221.JPG

 

Rifla ble tilgodesett med egen hybel for en tid siden, men hagla må jo også ha et hjem! Denne våpenkassen blir litt kortere enn den andre, men det gjør ikke noe. Våpnene skal ha sine faste plasser uansett. Dumt å kaste seg ned i skuffen etter rifla når storertna strekker seg opp til over luffene, for så å komme frem igjen med hagla....

 

normal_DSC00223.JPG

Link to comment
Share on other sites

Nå kjøpte jeg tydeligvis litt for mye lukepakning til romluka. Dette er neoprensvamp med tette porer. Jeg tenker å legge remser av dette stoffet i luke bunn og skuteside. Enkelt og greit. Ellers får du ta med deg matpakke til Toraneskaia. Kan ta litt tid før jeg dukker opp der. Ranfjorden er ikke så overvettes spennende.... :lol::wink:

Link to comment
Share on other sites

Jo takk! Hadde et håp om komplettering ja, men du som jobber på skipsverft vet jo hvordan det er med slike datoer.... Jeg ramlet på offshoretur som skulle vare i fire dager. Det ble femten. Nå har jeg imidlertid kommet hjem og skal vel bortover til Leninverftet snart, bare jeg greier å spore opp nøklene som Stian har lånt mens jeg var ute. Jeg ser ikke bort fra at det kan dukke opp flere bilder her også etter hvert dersom noen fortsatt vil se.

 

Joda, datoer på skipsverft må man som regel legge inn et slingringsmonn på 3-4 måneder. :)

Mulig jeg titter innom i neste uke, om du er hjemme?

Link to comment
Share on other sites

Må bare få skryte litt av tråden din B.H. Den henger høyt på lista i mine favoritter her på kammeret.

Virkelig et prosjekt det står respekt av..

 

God tur til søta bror foresten, oj! det er sant, det var jo hemmelig ja... Da kjører du vel smuglervegen over varntresk... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hyggelig at dere liker denne tråden. Forhåpentligvis nærmer den seg snart slutten i sin nåværende form. Jeg tenkte etter hvert kanskje å la den gå over til en litt mer praktisk tråd hvor det kommer bilder av båten i bruk. Faren er vel også overhengende for at den kan bli noe tilgriset av blod etter hvert. De av dere som er litt tandre får ha meg unnskyldt om det skulle dukke opp bilder av ei søkklastet selskute..... :lol:

Med fare for å selge skinnet før bjørnen er skutt må jeg innrømme at jeg gleder meg noe hemningsløst til den første turen ut etter storertna med denne. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Nå har det vært en liten periode med masse arbeid som nesten ikke er synlig på bilder... Baugen er ferdig sveist utvendig og store deler av rekka er ferdig. Etter helga blir det jobb døgnet rundt for å få båten ferdig. Her er noen bilder av ståa i dag...

 

normal_DSC00232.JPG

 

normal_DSC00233%7E0.JPG

 

normal_DSC00234.JPG

 

normal_DSC00235.JPG

Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg snart ikke hva jeg skal gjøre! Må bli ferdig! Tjelden har kommet og våren er definitivt i anmars. Våknet i morges og tok dette bildet ut fra stuevinduet som forøvrig er veldig skittent og derfor ødelegger litt.... Havet er svartstille og det er rett og slett kobbevær! Men hva hjelper det nar man ikke har båt..... :cry:

 

normal_DSC00236.JPG

Link to comment
Share on other sites

Takker for tilbudet, men vi endte som du nå vet med Yngves båt utover. Var litt deprimerende å komme utover i dag. Det har vært masse aktivitet av mink på låven, fant den på vestsiden av øya, men var hjelpesløse uten terrier, så den stakk. Så en kobbe som vi ikke fikk skutt. Dessuten forsvinner det en vær for oss hvert annet år i januar-februar. Det er så forutsigbart at jeg er overbevist om at det er noen som forsyner seg. Men umulig å bevise. Dette har foregått i svært mange år. Trenger sårt nybåt og ny terrier...

Link to comment
Share on other sites

Så dere er i øyan nå Brynjar? D va jevlig å hør at Sika har fått igjen svineriet.

Vet du hvordan det blir med deg/ dere i påska?

Jeg skal bare en tur i "blåmyra" så er det planlagt avreise fra Byneset 30.03

Sjer FRAM til det ja :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg var bare en dagstur utover for å se til. Kokte ikke kaffe inne engang. Var ikke innom Langøya nå. Som det ser ut i dag reiser jeg ut i påska, og da tviler jeg på om de andre drar utover. Vi får se. Lar høre fra oss om vi blir utom.

 

Ellers har jeg jobbet i baugen i dag. Lagde framtofta og rommet som nokken (Vinsjen) skal stå oppå. Forsterket dekket og sidene rundt basen for nokken slik at den skal tåle svært kraftig behandling. Fundamentet til den er i 25 mm tykk aluminium. Det burde holde... Det blir plass for å legge fra seg småting i det lille rommet foran tofta. Ellers blir det stor luke i selve tofta, samt at jeg nå har startet med å lage luka for dreggen frampå bakken. Karmen er sveist inn, men hullet er ikke tatt på.

 

normal_DSC00237.JPG

 

normal_DSC00238.JPG

Link to comment
Share on other sites

En pulpit mener du... Den kommer i løpet av svært få dager.... :wink:

På den forrige båten lagde vi en på hver side, for eierne er så snubleføtt at de må bruke begge hendene for å holde seg fast. Hvordan de får med seg våpen på land er en gåte. En annen grunn til at jeg ikke vil ha to er at det blir vanskeligere å dra med seg store ting over baugen.

Link to comment
Share on other sites

Ble ei økt i kveld også. Laget ferdig luka fremme på bakken. Kun hengslene som mangler på den nå. Lagde den skikkelig stor så det blir god plass til en dregg der nede. Foretrekker nemlig den typen dregger som ikke kan legges sammen på noe vis. Åpnes med luka mot babord side hvor pulpiten kommer.

 

normal_DSC00239.JPG

Link to comment
Share on other sites

Ble ei aldri så lita økt i dag også... Har sveist ferdig alle lukene. Har montert ferdig luka på baktofta og den ene våpenkassen.

 

normal_DSC00242.JPG

 

Luka på tofta er felt ned med drenering ut til dekk.

 

normal_DSC00246.JPG

 

normal_DSC00245.JPG

 

Låsen på våpenkassen var min fars idè. Systemet kommer fra lastebilder, og er laget av syrefast stål. Genialt! Sitter dønn fast og bygger lite inn i kassen.

 

normal_DSC00244.JPG

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat kjøpt meg en Hemnskjel 16 (åpen ubehandlet alu båt med 25HK motor med styrekult), og siden den har grop korrosjon (med hvitt pulver i) under på bladkjølen, vurderer jeg å få den sandblåst for å fjerne all gammel bunnsmørning.

 

Noe som får meg til å lure på hva slags bunnstoff, og forbehandling før stoffing, du har tenkt å bruke på din båt?

Samt om du har noen råd til meg?

Link to comment
Share on other sites

Lagde den skikkelig stor så det blir god plass til en dregg der nede. Foretrekker nemlig den typen dregger som ikke kan legges sammen på noe vis.

 

Tiltredes, paraplydregger er no søppel... :!: (Noen av de fungerer like "bra" sammenslått som utslått)

 

Har en 7.5kg Bruce-kopi til min båt med tot vekt på rundt tonnet, med noen meter kjetting så sitter den som fan

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat kjøpt meg en Hemnskjel 16 (åpen ubehandlet alu båt med 25HK motor med styrekult), og siden den har grop korrosjon (med hvitt pulver i) under på bladkjølen, vurderer jeg å få den sandblåst for å fjerne all gammel bunnsmørning.

 

Noe som får meg til å lure på hva slags bunnstoff, og forbehandling før stoffing, du har tenkt å bruke på din båt?

Samt om du har noen råd til meg?

 

Jeg har ikke satt meg inn i dette enda, men sakset følgende fra www.jotun.no :

 

Lettmetall båter må avfettes meget nøye, bruk lynol og skift kluter ofte.

Under vannlinjen

Nye båter avfettes omhyggelig og mattslipes med vannfast slipepapir nr.280. Deretter påføres ett strøk Penguin AntiPest etterfulgt av ett strøk med NonStop Hvit.

NB! Bruk aldri kobberholdig bunnstoff på båter av lettmetall, da det kan forårsake galvanisk korrosjon - som kan etse hull i skroget.

Over vannlinjen

Er metallet matt og stygt, kan du med fordel male det.

Overflaten mattslipes med vannfast slipepair nr. 280. Deretter grunner du med to strøk Bengalac Metallgrunning Arcanol, før du ferdigbehandler med Penguin Shipolin. En mer avansert behandling er grunning med Penguin AntiPest, mattsliping og Penguin HardTop som sluttbehandling.

 

 

Ellers har vi gjort masse i dag også, men jeg glemte å ta bilder. Alle lukene er ferdige. Konsollen og targabøylen er påbegynt, men ikke ferdigstilt. I morgen gjøres konsollen og døra i hekken ferdig, mens targaen tas på fredag. Så tar vi rekka, og båten er klar....... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Vi var faktisk på kurs med Jotun ang båtprodukter i går vi.

 

Og der ble vi fortalt at det skal 3 strøk med antipest til for å få en helt tett overflate.

 

Og nytt av året er at både Nonstop hvit og grå kan brukes som bunnstoff til Alu båter.

Dette var gjort fordi grå fargen passet mye bedre til alu båter enn hvit.

 

Det som er viktig er å få et godt grunn arbeid med antipest og når det tredje strøket er frimerketørt ( litt klebid) så påføres bunnstoffet for å få godt feste til antipest laget.

Det var også veldig viktig å ikke vente forlenge med å påføre bunnstoff på antipest, hvis jeg husket rett så måtte bunnstoff påføres før det var gått 3 uker. men som sagt det beste var å påføre bunntoffet når siste laget antipest var nesten tørt.

 

Håper dette var til hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...