Jump to content

Vi bygger båt, igjen!


bharsvik

Recommended Posts

  • Replies 541
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

var innom på "verftet" å så på nyskuta

 

var ikke det minste "svartsjuk" :cry:

 

nesten som man kunne tenkt seg å "låne" den ei natt

 

man rederen var kontant der ja :wink:

 

den kom tel å bli etterlyst på kammeret.no

 

 

var fint arbeid og gode løsninger der

 

hatten av for deg brynjar

 

mvh toppskarv

Link to comment
Share on other sites

Må bare si "gratulerer" med dagen, men skal du virkelig sjøsette skuta i morra (ehh.. i dag) 1'ste april??? :shock:

 

Det er bare en ting som er veldig trist, nemlig at denne tråden står i livsfare for å dø henn.

Her har vi fått kost oss med stadige oppdateringer på hjemmestrikka løsninger og kreativitet, maken til sidestykke tror jeg neppe vi får i andre tråder her på kammeret.

Jeg har bare lyst å takke for en "steikanes fæstlig" og lærerik, ja å superduper... knallbra...

 

Hælvete førr en bra tråd, synd den snart e færdi.... :oops:

 

Måtte det bli båtdåp i nyskøtte sælblod, SKITT JAKT!

Link to comment
Share on other sites

Å, det må vel bli litt til etter sjøsetting og? Mye han kan skrive om; prestanda, trimming, hvordan den oppfører seg i sjøen osv, som en middels Veritas-test!

Og så må vi se den med blod i dørken ja! :twisted:

 

Ellers er jeg enig med Egil, det har vært en glimrende og interessant tråd! :D

Link to comment
Share on other sites

Datoer på skipsverft er alltid i beste fall veiledende! Hadde håpet at båten skulle blitt klar til å settes ut i dag. Det har vært et fantastisk vær. Imidlertid er det meldt dårligere vær i morgen, med masse regn. Det er derfor ikke særlig fristende å gjøre ferdig det siste småtteriet etter at båten har kommet ut, og vi valgte derfor å utsette sjøsettingen enda en dag. Det som gjenstår nå er å slipe 50 cm med sveis, som tar ti minutter, skru fast ei luke som skal dekke kabelstrekkåpningen opp til targaen og skru fast ruta. Ruta tar en times tid og luka ca en halvtime. Deretter er faktisk båten helt ferdig! Så slipper jeg å ligge på kne ute og ordne det siste i regn og drittvær. Det blir med andre ord sjøsetting i morgen formiddag, for prøvekjøring kan gjøres selv om det er litt ruskete!

 

I dag har jeg, Frank og Stian gjort ferdig alt det elektriske, koblet opp motoren og fått start på den, så nå vet vi at den går også. Da vi fikk koblet på instrumentene viste det seg at motoren har gått kun 45 timer. Den er med andre ord å betrakte som ny.

Det viste seg forøvrig at jeg traff svært godt på hvor mye plass motoren trenger baki når den heises opp. Helt oppkjørt var det ca fem cm klaring til bakskottet....

 

normal_DSC00325.JPG

 

normal_DSC00326.JPG

 

normal_DSC00327.JPG

 

Lanternene er små runde. Jeg syns det ble riktig pent.

 

normal_DSC00329.JPG

 

edit:skrivefeil...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tror nok at farten blir god nok ja. Forøvrig er det en myte at større motorer bruker mer drivstoff enn mindre. De kan bruke mer ja, men dersom man kjører den større motoren på et lavere turtall vil den faktisk bruke mindre drivstoff på marsfart enn en mindre motor som må kjøres hardere for å oppnå samme marsfart. Riset bak speilet er selvfølgelig at dersom du kjører den store motoren på full fart vil den virkelig bruke mye mye suppe!

 

En fordel til med litt stor motor er at det ikke spiller så stor rolle om du hiver et par hundre kilo last ekstra inn i båten. Du vil fortsatt få båten opp i plan uten at forbruket raser til himmels.

Link to comment
Share on other sites

Heisann :) Har prøvd å følge med på tråden og bare gode ord herfra med utrolig bra arbeid.

Jeg kan ikke se at det står propell på motoren på bildene så lurer dermed på hvilken propell du har tilgjengelig eller i tankene

å ha på? Ganske så vesentlig med tanke på prestanda :)

Link to comment
Share on other sites

Så du har litt liten plass til fremtidige motorer? Ja i tilfelle du trenger litt mere futt på hekken.

Når det gjelder å utnytte tilgjengelig motorplass og samtidig få mere effekt, så er det neste naturlige steget å tømme kontoene å gå over fra motorer med rekke 4èr og invistere i V6èr som godt når til over 300hk, og hvis det enda er noen daler igjen i banken er det fortsat plass til en V8èr på høykant for de som fortsatt har lyst til å tyne ut noen ekstra knop 8)8)8)

 

Etter det så er det tilbake til den tidligere ideèn om helikopterturbin :shock::shock:

Link to comment
Share on other sites

Kristus karer, jeg tenkte nå mest i tilfelle fremtidens ønskede motor var bygget med litt andre yttre mål. Ikke heli turbiner etc. :wink:

 

Uansett så begynner det å demre for meg, at den godeste bharsvik nok allerede har tatt ut potensialet for nødvendig motorisering. :D

 

Men nå er jeg spent som ei fele, på raporten og bildene fra sjøprøven (og vær så snill å legg ut mye mere video enn med MS overkill, den snutten var knapt for en tungeveter å regne, eller som å ha kjørt 5 mil til skytebana, for så å oppdage at slutstykket ligger igjen hjemme).

 

Du vet, vi karene her inne kan aldri få nok. 8)

 

Du kan sikkert oppdatere denne tråden med jakt ankedoter og bilder i år fremmover, og vi vil garantert sitte klistret til skjermen med blanke øyne. :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Heisann :) Har prøvd å følge med på tråden og bare gode ord herfra med utrolig bra arbeid.

Jeg kan ikke se at det står propell på motoren på bildene så lurer dermed på hvilken propell du har tilgjengelig eller i tankene

å ha på? Ganske så vesentlig med tanke på prestanda :)

 

Foreløpig står det en helt original aluminiumspropell på. Denne er 13x19". Jeg har tanker om å bytte ut denne med en stålpropell etter hvert. Størrelsen på denne aner jeg i skrivende stund ikke. Det kommer helt an på hvilke resultater den jeg har gir. Imidlertid kommer jeg nok til å gå for en propell som tåler at det kommer litt last i båten heller enn en som gir maksimal fart.

Link to comment
Share on other sites

Om det er den originale propellen som står på no så blir det nok helt feile turtall for motoren å jobbe på.

For å si det mildt så er dette med å finne riktig propell til riktig båt og motor en vitenskap uten like.

Jeg har prøvd mange ulike merker av stålpropeller og må si at jeg har titt og ofte falt tilbake på Balistic propeller som et godt valg. Gir rask aks, god løfte evne og toppfart. Med riktig stål propell kontra original vil man fort få en 7-8 knop økning. Gjør underverker for drivstoffforbruket å kunne marsje i en helt annen hastighet enn tidligere :)

Link to comment
Share on other sites

He he, orginal propellen er ett kompromiss basert på den vanligste båtypen produsenten tror motoren skal brukes på.

Tenk litt som på en lastebil med 16 gir i tettsteget girkasse, tom bil og en hopper over mesteparten på vei opp. Full bil og alle 16 jobber overtid. Siden alle båter er forskjellige, og brukes forskjellig (last etc). Sier det seg selv at produsenten i bestefall kun kan komme opp med en kvalifisert gjettning med sin standardpropell.

 

Rett propell er altså det samme som å finne rett gir, bare at båter kun har ett gir som skal klare alle jobbene.

Da sier det seg selv at der ofte er mye å hente enten i aklserasjon/drakraft eller hastighet, ved riktigt valgt kompromiss. I såmåte blir det spennede å se hvor tung alu skroget går i sjøen i forhold til standard propellen med den last bharsvik beregner som kompromiss lasten.

 

Men nå er jeg spent på raporter fra det våte element. :D

Link to comment
Share on other sites

OK, så det zx6r81 mener er at en slik motor ikke er tilpasset en båt av tyngde og størrelse som bharsvik sin da? Blir ikke den båten midt i målgruppa for Yamaha 115 hk?

 

Men enig, nå vil vi ha ferske rapporter fra sjøen, med femti bilder og video Brynjar! :D

Link to comment
Share on other sites

Nope er ikke det jeg mener :) motoren er en perfekt allrounder for den båten med tanke på en fin kombinasjon av krefter, hastighet og drivstoffforbruk. Med riktig propell og montering av motor kan jeg tenke meg at den kan oppnå en 40+ knop.

Det som er viktig er som vingemutteren nevner at motoren jobber riktig. Utenbordsmotorer har bare ett gir å jobbe på som gir den et visst turtall.

Jobber motoren på feil turtall med feil propell kan det faktisk skade motoren og man får ikke det optimale resultatet.

Med feil propell vil motoren jobbe tyngre, og dermed bruke mere drivstoff og lavere hastighet. Med en bedre propell, vil den jobbe lettere, mindre drivstoff forbruk, lettere på plan og høyere hastighet.

Om det er riktig feil propell kan man oppleve at turtallssperre på motor kan slå inn, på samme måte som bil.

 

Det er en kunst som sammenfattes av flere faktorer: vridning på propell, størrelse på blad, antall blad, materiale og ikke minst hvor høyt eller lavt motoren er fastmontert på hekken.

Er motoren montert for lavt vil motoren jobbe hardere og båten vil ligge tyngre i vannet. Ved montering av motoren høyere oppe på akterspeilet vil dette løfte båten opp fra vannet. (må se til at propellen ikke kommer for høyt opp så den "svelger" luft) Vanligvis bruker det optimale være å montere en motor med stålpropell slik at girhuset(kuppelen) ligger i kant med bunnen av båten.

For å gjøre dette enklere monterer mange "heiser" (ikke powertrim/tilt) som heiser motoren opp og nett alt etter som hva ønsket resultat. (Er helst montert på speedbåter, der fart er det essensielle. Koster ofte 15.lapper)

For å finne den riktige propellen må man måle turtall på full spiker, med motoren helt nedtiltet. Dermed kan man gå videre med å finne andre propeller som vil gi høyere turtall på bakgrunn av dimensjon og vridning. ( dette kan regnes ut, husker ikke helt den i hodet:))

 

:) ble litt dette her gitt, håper det ble litt mer kunskap :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble iallfall litt klokere, kjenner igjen mange av de faktorene der fra flypropeller. :wink:

Så spørs det bare om Brynjar vil ha allroundegenskaper eller akselerasjon/toppfart i de andre ytterpunktene, tipper noe midt i mellom (allround) som kanskje da den originale kan gi?

Link to comment
Share on other sites

Om det er den originale propellen som står på no så blir det nok helt feile turtall for motoren å jobbe på.

 

Jeg har samme motor og propell på en Yamarin 59C, skrogvekt 770kg. Den gjør 36 knop v/5900 omdr. Selv om Brynjars båt er lengre, så vil jeg (ut fra infoen om MS Overkill) tippe at han vil få omtrent samme fart/turtall, kanskje til og med en knop eller 2 ekstra.

 

(Og F115 i likhet med de fleste andre 4T fra Yamaha har 6000 som maks anbefalt turtall. Jeg foretrekker også å legge meg så nær opp mot maks som mulig med relativt tom båt, da har man litt å gå på)

 

Kan også legge til at Yamaha's std alu propeller holder ganske bra kvalitet , og ikke alltid det er like mye å hente på å sette på en fancy stålpropell så lenge man holder farta under 35 knop.

Fordelene til stål er at den gir mer løft, har bedre grep i vannet og dermed tåler høyere montering av motor (som igjen gir mer fart) og mer trim.

Link to comment
Share on other sites

Vanligvis bruker det optimale være å montere en motor med stålpropell slik at girhuset(kuppelen) ligger i kant med bunnen av båten.

...

For å finne den riktige propellen må man måle turtall på full spiker, med motoren helt nedtiltet.

 

Det øverste gjelder båter som går langt fortere enn det er snakk om her. Kreves også ombygning av kjølevannsinntak.

 

Hvorfor måle med motoren nedtiltet? Mål der den gir best fart.

Link to comment
Share on other sites

"Hvorfor måle med motoren nedtiltet? Mål der den gir best fart."

Ulike propeller vil ha ulike egenskaper når motoren blir tiltet, derav også turtallet blir påvirket anderledes.

Når motoren er nedtiltet gir det et likt vurderingsgrunnlag når man skal komme fram til "riktig" propell :)

 

Trenger bare å montere en "water pickup" som ikke er rare prosessen. Og ellers gjelder det for alle planende båter. Er ren fysikk :) Spørsmålet er bare hva man vil oppnå.

Link to comment
Share on other sites

Ulike propeller vil ha ulike egenskaper når motoren blir tiltet, derav også turtallet blir påvirket anderledes.

Når motoren er nedtiltet gir det et likt vurderingsgrunnlag når man skal komme fram til "riktig" propell :)

Ja, men det er jo egenskapene i normal drift man er interessert i.

Link to comment
Share on other sites

Om det er den originale propellen som står på no så blir det nok helt feile turtall for motoren å jobbe på.

 

Det er dette jeg stusset på, for samtidig sier du at det er en grei allroundpropell som passer til båten? Hva er du ute etter da, utelukkende toppfart?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke sagt at den originale propellen er en grei allroundpropell, er motoren jeg har sagt som er en fin allroundmotor, om du leser litt tilbake.

Personlig har jeg hatt utallige båter av alle slag opp igjennom. Min og andres erfaringer er at originalpropeller gir lite tilbake av hva potensialet for motoren virkelig er.

Ved valg av propeller er jeg ute etter en propell som gir god aks, høy topp og marsj fart, med flere enn en person. Å kunne holde en vesentlig høyere marsj fart ved valg av bedre propell får en veldig mye igjen for og det er den som er veldig vesentlig.

90% av tiden man ferdes i båt holder man marjs fart og de resterende 10% er når man skal ha det gøyt.

Å kunne holde en marsjfart på eks 35knop kontra 30, gjør faktisk ganske mye i det fleste aspekter.

Men nå skal vi ikke spore totalt av her og kuppe tråden, er jo tross alt båtgyggingen som er tema :)

Link to comment
Share on other sites

Ser at debatten går jevnt her i dag. Skal ikke dra den så mye lenger enn å si at dette selvfølgelig handler om å få motoren til å yte sitt aller beste. Når den går lett og gir best fart i forhold til et gitt turtall vil det være naturlig at forbruket også nyter godt av det.

 

Båten har kommet på vannet! Jeg må nesten starte dette med å rette en stor takk til alle som har hjulpet meg underveis. En spesiell takk til Frank som snart har like mange timer som meg der borte... Jeg nevner ikke flere, men dere skal være klar over at jeg heller ikke glemmer dere andre! Tusen takk!

 

Så over til skuta. Jeg og Frank monterte ruta i dag, før vi koblet til bilen for utsetting. Må innrømme at det var en spesiell følelse å kjøre gjennom byen med den. Utrolig godt!

Her er den kommet ut for første gang:

 

normal_DSC00330.JPG

 

Så noen fakta: Båten gikk i 37 knop med full tank og meg ombord. Imidlertid viste det seg raskt at motoren nok er montert litt for høyt. Det gjorde at den må trimmes helt ned for ikke å dra til seg luft. Den drar også luft hvis jeg svinger brått på full fart. Jeg skal justere dette når jeg tar den opp for å bunnsmøre. Ellers oppførte båten seg meget bra i sjøen. fin gange og ingen slamring. Jeg følte at den var svært lettmanøvrert med rask respons på styring og gass.

 

Under og etter sjøsettingen var jeg opptatt med prøvekjøringen. Imidlertid var det flere som tok både bilder og video av seansen. Jeg regner med at disse legger ut noe i løpet av kvelden. Jeg har bare bilder av at båten ligger i betøyningen:

 

normal_DSC00331.JPG

 

normal_DSC00332.JPG

 

normal_DSC00333.JPG

Link to comment
Share on other sites

Så noen fakta: Båten gikk i 37 knop med full tank og meg ombord. Imidlertid viste det seg raskt at motoren nok er montert litt for høyt. Det gjorde at den må trimmes helt ned for ikke å dra til seg luft. Den drar også luft hvis jeg svinger brått på full fart.

 

Husker du hva turtallet var?

Og hvor høyt ligger kav. plata i forhold til bunnen når motoren er tiltet slik at de er parallelle?

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk 5800 omdreininger. Plata var ca 12-15 mm under bunnen når motoren var tiltet helt ned. Er ikke sikker på om bunnen var paralell da. Er ikke så dreven på montering av motor... Satte skruene i nest nederste hull, så jeg har fortsatt mulighet til å justere en del uten å bore nye hull.

Link to comment
Share on other sites

Utrolig flink kar du :lol: Bare det og starte på et slikt prosjekt krever sin mann. Har fulgt denne tråden fra starten uten og skrive mye men er mektig imponert. Håper du får mange fine timer i denne skuta.

Link to comment
Share on other sites

Og alt bare fungerte, ingen store justeringer påkrevd, bortsett fra å senke motor litt som du nevner? Du har båt i noen år der, virkelig bra! Og det har tatt "bare" fire måneder å bygge også (iallfall siden du startet denne tråden). :wink:

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer!

Så videosnutten som var lagt ut... :D

Og bildet av deg i nordlandsbunad talte for seg selv, (YESS ENDELIG) virker som du liker ting som bråker og bruker bensin... :lol:

På prøvekjøring av selvbyggerprosjekt i Brønnøysund har en vel dispangs fra 5 knops regelen og flytevest i havneområdet... :mrgreen::lol::wink:

 

Ser fram til flere bilder og eventyr fra tusenkunstneren på andre sia av fjorden...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...