Jump to content

Vi bygger båt, igjen!


bharsvik

Recommended Posts

Nå må jeg bare kline til med en oppdatering igjen! Båten har kommet på sjøen etter omfattende service.

Dette tok litt ekstra tid fordi jeg valgte å bestille deler fra USA. Sparte 6000 kroner på dette. 3100/9000!

Handlet forøvrig fra http://www.boats.net

De to knopene jeg mistet har jeg vel fått tilbake, men det aller viktigste er at sjøegenskapene er fullstendig forandret! Før var kavitering en stor del av hverdagen ved sving og og pådrag. Den stålpropellen jeg har sto tidligere på en mercury. Disse har mindre åpning i bakkant av girhuset. Dermed ble det en åpning i fremkant av propellen, hvor jeg mistenker sterkt at det kommer eksos ut ved kraftig pådrag fra tomgang. Dermed kommer luftboblene på propellbladene med kraftig kavitering som resultat. Min gode venn i nabohuset lagde en nylonring som ble presset på for å stenge denne åpningen. Dermed er ikke dette lenger mulig å presse ut eksos der. Hvilke av faktorene jeg har endret som er viktigst vet jeg ikke, men faktum er at all kavitasjon er borte! Nå kan jeg legge helt over og gi gass med det resultat at båten legger seg skikkelig på siden og øker farten kraftig mens den går i en sirkel på 10-15 meter. Det finnes ikke antydning til at den slipper taket eller at motoren kaviterer. Sentrifugalkraften kjennes skikkelig! Først hvis jeg retter opp med 5000 omdreininger oppstår kavitasjon, men hvilken motor kan unngå det??! Imidlertid ser jeg at det kan være farlig dersom man ikke bruker hodet. Mange båter skrenser bortover sjøen hvis man legger kraftig over i stor fart. Denne gjør ikke det. Den sitter som limt i sjøen og G-kraften ved sving kan nok kaste folk på sjøen selv om båten legger seg på siden og den største kraften går nedover. Etter den smellen jeg fikk i fjor sommer har jeg ikke tenkt å teste en nittigrader i 35 knop igjen!

Nå tar den også motsjø bedre enn før. Jeg får trykke baugen ned så den skjærer bølgene bedre. Gikk gjennom hekksjøen etter en stor båt som kom inn her, og ventet meg en styggsmell. Den uteble fullstendig. Kort sagt er jeg helt inn i H..... fornøyd! :twisted:

Før hadde båten en planingsterskel på ca 18 knop og 3800 omdreininger. Nå er denne terskelen forsvunnet helt. Det finnes ikke noe punkt hvor baugen faller litt ned og båten skyter ekstra fart lenger. Den øker bare jevnt og kontinuerlig hele veien fra null til topp. Den har tidligere vært meget uøkonomisk å kjøre i spekteret fra 10-19 knop. Nå er nok det fullstendig forandret. Atter en suksess! :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 541
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Så bra!!!!!

Nå når motoren fungerer igjen og innstillingene mellom båt og motor begynner å falle på plass så får du passe deg for å ta knekken på ribbena dine igjen :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Og at den går bedre i sjøen er heller ingen minus, husker hvor våt jeg var når vi kom fra skarvjakt i høst.

 

Bra at det er noen som får gjort noe, jeg sitter bare i sofaen og drømmer....foreløpig....men det er behagelige drømmer om å få vann under kjølen på gamlepramma mi så jeg kan ta med stripelsen min og sondere holmene etter mink.

Får håpe at våren kommer etter påska... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja, eneste som mangler er at ribbeina kommer helt på plass... Den smellen i fjor sommer sitter faktisk fortsatt litt i. Neste gang du blir med skal du slippe å slakte enorme mengder skarv i lyset fra ei lykt som henger og dingler i en båtshake. Husker enda hvor kvalmende det lyset var grunnet dinglingen... Nå har jeg fått montert skikkelig arbeidslys! :wink:

 

Må forresten minne deg på at du har opparbeidet hevd på adskillig mange flere timer i denne båten enn du har tatt ut til nå! Du må snart begynne å ta ut litt av den fete kontoen...

Link to comment
Share on other sites

Først hvis jeg retter opp med 5000 omdreininger oppstår kavitasjon, men hvilken motor kan unngå det??!

 

Tja, min båt ?

 

Jeg har ikke noen problemer med kavitasjon under omstendighetene som du beskriver.

 

Kan ligge med fullt pådrag og legge hardt over begge veier uten at noe skjer. Kan svinge så hardt at vannet går oppunder fenderlista og rette opp med full hendel uten at noe skjer. Kan også rette opp rimelig raskt siden det er montert hydraulisk styring fra Baystar (Teleflex) Brakk faktisk mobiltelefonen min i August i fjor pga G krefter som presset meg til siden (skal vel kanskje ikke så mye til for å mose en mobil :) )

 

Nå er båten min litt mindre, 17 fot og jeg har en 90 hk Mercury. Tror båten har 22 graders V bunn. Denne båten/typen er testet med 200hk og gjorde da 56 knop før full throttle (samme båt type, ikke min altså)

 

Eneste måten jeg kan få til kavitasjon på er å trimme for høyt. Men da går jo balja med halve propellen i overflata, så det er jo "juks"

 

På slutten i denne bildeserien ser man en 90 graders sving på full throttle. Helt problemfritt.

 

Båten er en Nordkapp (Furuholmen&Scheen)

 

Link to comment
Share on other sites

Det er jo veldig bra da, men nå er det mulig jeg overdramatiserte litt. Ved fullt overlegg får jeg litt kavitering idet jeg retter brått opp. Det er en runde på styringen og det går fort. Ved slik håndtering har jeg alltid fått kavitering på alle motorer jeg har prøvd selv om båten ikke var i plan, så at du har en som aldri får det er etter min erfaring ganske uvanlig. Skal selvfølgelig ikke krangle med deg om dette og sier selvfølgelig ikke at du tar feil! Du har nok all grunn til å være fornøyd med din båt. Ser den har kvassere skrog enn min på 21 grader, hvilket nok også bidrar.

Link to comment
Share on other sites

Før var kavitering en stor del av hverdagen ved sving og og pådrag. Den stålpropellen jeg har sto tidligere på en mercury. Disse har mindre åpning i bakkant av girhuset. Dermed ble det en åpning i fremkant av propellen, hvor jeg mistenker sterkt at det kommer eksos ut ved kraftig pådrag fra tomgang. Dermed kommer luftboblene på propellbladene med kraftig kavitering som resultat. Min gode venn i nabohuset lagde en nylonring som ble presset på for å stenge denne åpningen. Dermed er ikke dette lenger mulig å presse ut eksos der.

 

Kjøpte stålpropell til min F115, en Turbo Quest 13x19". Den hadde ventilasjonshull i forkant av propellbladene, for å slippe ut eksos før båten kommer i plan. Dette for at motoren fortere skal komme opp i turtall. Så etterhvert som farta øker skal fart/vanntrykk gjøre at eksosen blir blokkert her og blir sugd ut i bakkant som vanlig.

Hos meg hadde jeg samme symptomene med for mye ventilering under aks og vanlig kjøring, tok så å limte igjen hullene. (Man får også foringer fra Mercury for å justere størrelsen på hullene)

 

Kan også være at den Merc propellen på din motor krever en annen "thrust washer" som gjør at propellen kommer lenger fram..?

 

Kan ellers ikke huske at du har nevnt det om planingsterskel/trimvinkel...?

Link to comment
Share on other sites

Som vanlig har du rett Ivar. Propellen burde nok stått 5 mm lengre frem. Den nylonringen bygger nå frem det stykket. Jeg kunne selvfølgelig skiftet stoppskiva i steden. Ser det nå når du sier det.

 

Denne kunnskapen om planingsterskel har kommet etter hvert. Jeg trodde jeg hadde nevnt det før. Trimvinkelen har jeg i hvertfall nevnt tidligere. Jeg har planlagt å forandre denne svært lenge. Når jeg i ettertid ser hvor mye det utgjorde angrer jeg på at det ikke ble gjort før!

Link to comment
Share on other sites

Det å jakte på hastighet og unngå kavitasjon i sving osv er vel egentlig ikke forenlig med mindre du monterer heis på motoren.

 

Min siste og hittil raskeste båt var en Gilbert 21, med race trimmet Yamaha 225 som toppet oppunder 300 hk. Den hadde riktignok overflate proppell, nosecone vanninntak under propelhuset og fri eksos :mrgreen:, Den toppet 72 knop på GPS under ideelle forhold. Men det skulle ikke mer til en litt rask i bunnstoffet før hastigheten var nede i 68 knop.

 

Nok skryt, best prestasjon fra motoren får du hvis du setter opp båten på en måte som er nøytral, det vil si du verken bruker tilt til å løfte eller presse baugen ned, men at motoren skyver vannrett bakover. På båten min ble dette gjort ved å fylle/tømme ballast tanker med vann under fart, noe som også brukes til å sørge for at båten går vannrett i luften imellom bølger, istedenfor å senke tilten når det er grov sjø.

 

Hvis det er mulig ville jeg først forsøkt å sette tilten på motoren nøytralt, og så prøvd å balansere ut vekten i båten, når det er gjort, ville jeg prøvd å heise motoren så mye det går uten at kavitasjon plir et problem.

 

Hvis du setter opp båten slik, så vil du kun behøve å senke tilten en grad eller to i skarpe svinger, eller små urolig sjø for å unngå kavitasjon.

 

Just my five cent.

 

Uansett knall tøft bygg!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd en slik Propulse 4 bladet "plastpropell" litt i sommer. Det er en slik man justerer stigningen på selv. Blir nesten som å gire ned eller opp motoren, hvis man ønsker.

 

Har lest om folk som har mistet blader og ikke er fornøyd. Jeg har ikke mista noen blader, men vet de skal falle av hvis man kjører på noe.

 

Poenget var at jeg fikk mye mer grepp med denne propellen. Merket ved kraftig sving og pådrag i svingene at greppet var merkbart bedre.

 

Mange dømmer disse ned i dass. Jeg gjør det ikke. Til min 90hk fungerte den. Mistet 1 knop toppfart, men ble vesentlig raskere fra 0 + greppet.

 

Stål er vel best uansett. Men koster jo ganske mye.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Fantastisk! :mrgreen:

 

Søkte etter ditt forrige båtprosjekt, så har du pinadømæ laga ny :lol:

 

Mye imponerende arbeid (og tålmodighet)!!

 

Så ble æ litt misunnelig på ditt nye mothold på gjæringssaga...

Har en rimelig lik Bosch. Motholdet har bare en festeskrue på venstre side, som gjør at det e litt kinkig å justere annlegget (mtp grader på begge sider av sagblad) :?

 

Du har ikke mulighet å ta opp en bestilling på et custom-annlegg? :roll::roll::oops:

Link to comment
Share on other sites

Kunne sikkert lage et mothold til deg, men det gjør du nå like greit selv også da.... Du trenger bare en aluvinkel i passe størrelse som du sliper av med vinkelsilperen på baksiden, og skrur fast. Så SAGER du bare ut sporet med det sagbladet du har. Treblad kan godt brukes på alu hvis du ikke er for brutal. Det er spesielt ikke noe problem når du skrur fast vinkelen før du sager. Sag et spor og snu litt på jæringsvinkelen før du sager et nytt spor. Etter å ha saget alle vinklene saga kan har du et perfekt tilpasset mothold.... :-)

Link to comment
Share on other sites

Halvmånen kommer av at man må ta ut av den liggende flaten på vinkelen for å få til å snu på saga. Det enkleste er å ta det gamle motholdet og lage det nye likt på "nedsiden". Jeg tok av så lite gods som mulig for å få den sterk nok. Mener det var 6x70x70 mm vinkel jeg brukte.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 5 months later...

Kanskje på tide med en ny oppdatering her....

Båten har vært gjennom en liten makeover siden sist. Jeg har montert en dykkeleider, montert kasse som sittesofaen skal stå på og siste nytt er en teine/linehaler av type elektrisk, Nå som jeg endelig er ferdig med sveising på dekket er det snarty tid for å finne fram malingsspannet og en sekk med strøsand. Til våren nå skal det lages sklisikring.

 

Klipp som viser linehaleren i drift:

 

Mer kommer......

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Jeg mener jeg akkurat så båten direkte på tv fra Brønnøysund (Hurtigruta minutt for minutt), det er vel ikke mange som har den type targabøyle skulle jeg tro?

 

Kan det stemme at dere var ute for å ta i mot Nordgående Hurtigrute nå i natt?

 

Forøvrig bra liv og røre i Brønnøysund også. :D

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig er første motorhavari unnagjort, og en helt ny Yamaha F115 står nå på hekken. Den gamle befinner seg i påhengsmotorhimmelen etter fullkontakt med moder jord i 25 knop. Båten fikk kun en liten bulk foran. En tomme vann ble rett og slett for lite. Nymotoren har passert 60 timer siden 24/4, selv om jeg har vært to turer offshore. Som dere skjønner er båten "jevnlig" i bruk. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Neida. Utstyret er bra nok, men det hjelper ikke når det utvises dårlig sjømannskap. Jeg ønsker ikke å henge ut noen (som selvfølgelig egentlig fortjener det), så vi avslutter der. Vi bruker heller energien på å glede oss over en ny motor og en sprettfersk sommer som kan brukes til masse gøy! :D

Link to comment
Share on other sites

ja harsvik , æ har hørt mye arti fra tore haugan om båtprosjektet ditt , han tore har vel kjøpt seg alubåt han også no har æ hørt , ja dokk som e i oljebransjen må vel ha noe som er brukbart , arti å lese om deg og seljakta . æ jakta sel men fikk slag for fem år siden , brått slutt da ja :trist:

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig er første motorhavari unnagjort, og en helt ny Yamaha F115 står nå på hekken. Den gamle befinner seg i påhengsmotorhimmelen etter fullkontakt med moder jord i 25 knop.

 

uffda... :!: har hørt om at med slike smeller på 4T påhengere så er det ofte ikke bare undervannshus/gir som ryker - bråstoppen på propell/gir kan gjøre at momentet i de delene som fortsatt roterer (kamakslinger osv) kan gjøre store skader. Høres ut som at det er det som har skjedd her?

 

Og såpass fornøyd med F115 at det ikke ble vurdert noe annet?

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke en totakter heller hadde tålt den smellen der. Stammen brakk tvers av, mens oppheng og fester ble skjeve. Blokka sprakk så oljen havnet på havet. Foringene er også skviset. Det er ikke mer å reparere på, så motoren ble vraket. Hekken på båten er forøvrig helt uskadet. Sa vi at den er bygd sterkt nok...? 8)

Link to comment
Share on other sites

høres ut som at dere traff perfekt for maks kraftoverføring... :evil:

 

Har hatt etpar smeller på egen båt , 16 fot glassfiber m/ 60hk, der har motoren løst ut slik at det ikke ble skade der, men den har da slått opp så kraftig at det ble skade på akterspeil når det ble bråstopp i øvre stilling

 

slike grunnberøringer er helt individuelle, noen ganger slipper man med skrekken og kan kjøre videre, andre ganger blir det totalhavari

Link to comment
Share on other sites

Nå skal det snart lages antisklibelegg på dekk, hekk og bakken. Da jeg har svært god erfaring med Jotuns Antipest epoxyprimer blir det så jeg bruker denne som primer også på dekk. Den sitter skikkelig godt på undersiden i hvertfall. Så blir det ett strøk Topgloss som jeg strør sand i og lar tørke. deretter to strøk til med Topgloss oppå. Da går jeg neppe på kjeften mer.... Problemet var fargen. Topgloss fås ikke i mørk koksgrå etter det jeg kan finne ut. Løsningen ble genial om jeg må si det selv.. jeg kjøpte tre bokser svart og en boks hvit. Så blandet jeg dem i ei kanne og tømte det tilbake på boksene. Vips! Vi har grå Topgloss! :-) Kommer bilder her når jeg er ferdig med jobben. Men først to uker på Snorre A.

Link to comment
Share on other sites

Neida. Utstyret er bra nok, men det hjelper ikke når det utvises dårlig sjømannskap. Jeg ønsker ikke å henge ut noen (som selvfølgelig egentlig fortjener det), så vi avslutter der. Vi bruker heller energien på å glede oss over en ny motor og en sprettfersk sommer som kan brukes til masse gøy! :D

 

Traaa lalalala laaaaaaa :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Fin byggetråd, fint bygd båt. Masse arbeid, men det har dere igjen for senere, kommer aldri noe annet enn alu båt på gården her lengre nei.

 

Men hvorfor bunnsmører dere alubåten, gror det mye på den?

 

Har selv kjøpt hjemmelaget båt, men står for liten og lett motor på den nå(johnson35hk)

Skulle vært 3 ganger så tung, blir for lett i vekt, men usikker på hva jeg skal ha.

 

Har vært 60hk på den tidligere, men tenkte selv på 70 4takt.

Kanskje noen har en formening, vist jeg knipser et bilde av båt, liker rekkverkløsningen din, samme her også.

Båten er bygd etter nordskag(nordskog eller noe i den duren, bare gjort spissere i fronten..

 

Fin targa på båten din, må ordne deg med xenon søkerlys med styring på konsoll, eller har du lys?

Link to comment
Share on other sites

Aluminium gror akkurat like ille som plast, så dersom båten skal ligge på sjøen er det helt nødvendig å smøre. Xenon søkelys står definitivt på ønskelista ja. Vi får se hva som skjer. Ellers ser jeg at jeg har glemt å legge ut bilder etter maling. Må vel ta en runde på det...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 months later...
  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...