Jump to content

Vi bygger båt, igjen!


bharsvik

Recommended Posts

Kan være dumt å stive av de rørene. I hvert fall om avstivingen går til bunn av båten. Da vil slag og rystelser mot bunnen bli forplantet opp i rørene, og skape sykliske vibrasjoner som vil skade sveisene i rørene.

Jeg ville gjort som først tenkt, bare la dem være som dem er..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 541
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Med sprettferske selkvoter som hyler etter å avvirkes begynner det å haste med båt. Jeg peiser på for å bli ferdig så snart som mulig. Først i dag ble dekket skåret til og tilpasset. Hull for kabelrør og inspeksjonsluke er tatt på.

 

normal_DSC_5709-2.jpg

 

normal_DSC_5710-2.jpg

 

Her blir det god tilgang for skifte av bensinslange eller rengjøring av tanken.

 

normal_DSC_5711-2.jpg

 

Dekksstiverne er sveist inn og dekket er nesten klart til å legges ned. Gjenstår bare lukekarm for inspeksjonsluka i dekk.

 

normal_DSC_5715-2.jpg

 

Bunnen på båten er støvsugd og alt av tungt verktøy som kan tenkes å lage leven senere er fjernet. :wink:

 

normal_DSC_5721-2.jpg

 

"Lukekarmen" er festet inn. Denne er en noe enklere utgave enn luka til rommet. Her trengs det tross alt ikke noen drenering.

 

normal_DSC_5724-2.jpg

 

:lol:JIIIIIIIIHAAAAA!!!!!!!

Dekket er på plass! Utrolig godt å vite at jeg ikke skal ligge mer på kne der nede og plages... Nå ser dere også bensinpåfyllingsrøret som kommer opp på dekk. Det skal stå foran konsollen.

 

normal_DSC_5726-2.jpg

 

Siste innsats i dag ble å montere bensinfilteret. Fornøyd med dagen!

 

normal_DSC_5727-2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kjenner jeg Brynjar rett så har han en plan på det å :-)

Det meste er gjenomtenkt og fundert på der i gården 8)

 

Blir imponert over arbeidet ditt Brynjar. Ingen letvinte løsninger, kun det som fungerer. Og ikke minst, slik DU vil ha båten.

Har du tenkt noe mere på støydempinga, og løsninger der som du nevnte i jula?

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

All aluminium blir glatt når det kommer snø på den. -Inkludert aluminium med forskjellige typer mønstre. Maling med skikkelig sand i derimot! 8) Det blir ikke glatt! Her skal det males inn masse sand både på dekk og bakke, samt et felt på framtofta hvor man trør for å komme på land.

 

Jeg har gått bort fra matteløsningen når det gjelder støy, men har fortsatt mulighet for å sprøyte på guffe etter at båten er helt ferdig. Regner med at jeg ender med et eller annet til slutt. Vi får se hvor irritert jeg blir av ulyder etterhvert.

 

Skulle forresten sett meg nå sersjanten min fra forsvaret. Han hadde et standard uttryk som han stadig gjentok: HARSVIK! Du har alt for mange lettvinte løsninger! :roll::lol:

Forøvrig hadde han helt rett... :oops:

Link to comment
Share on other sites

 

Begynner å bli en del rør der nede.... Har også byttet ut bensinrøret nå.

 

Til hva da?

 

 

 

Regner med det var en fornøyelse å få på dekket. :)

Kommer hjem om en halvannen uke, stikker til Brønnøysund da for å sjekke trykket på båten +++

Link to comment
Share on other sites

Da tar jeg med meg nøkkelen! :lol::lol::lol:8)

Ser meget lovende ut dette "bharsvik", gleder meg til å se den ferdig.

@50calibershooter vi får dra dit sammen, jeg har tilgang til "base" på salhus og har rimelig gode lokalkunskaper etter å ha bodd der i to år. Så vi skal nok klare å få oss en "prøvetur" de to ukene han er på jobb :wink:

Link to comment
Share on other sites

Muligens vi angriper dette feil, eller....... så får du ta med langskaftet ditt, det var heller ikke vakkert å se virkningen av.

Men tror nok om vi "ber" pent for oss får vi nok både ta skuten i nærmere øyesyn og om vi er riktig heldige, se den i bruk :wink:

Link to comment
Share on other sites

"Selv om jeg er blitt øyværing!" :?

 

Det kan vel hende det ordner seg med en prøvetur for dere likevel, slabbedasker. Selv om dere er frekke som få... :wink:

 

I dag har jeg ikke montert noe nytt, annet enn den ene luketersen på romluka. Den tok jeg for sikkerhets skyld ikke bilde av. Denne dagen har gått med til å finjustere kantene på dekket og sveise disse fast i skutesiden, samt montere en Zeiss Classic på rifla til en kamerat som nettopp har blitt frelst og derfor har kjøpt seg tofemti.

Link to comment
Share on other sites

Litt OT... Har du fått ryddet bort selene på xxxxxxx?

Var der en del før i tiden,og hadde flere ganger ert på 5 meters avstand inne mellom skjærene der,hehe.. Pluss mye kobb ved fyret..

 

 

Kan du være så snill at du går inn på innlegget ditt og skynder deg å fjerne navnet på området? Dersom kompisene mine som allerede har båt ser dette vil det ikke være flere igjen der når jeg får sjøsatt min..... :roll:

 

Edit: Flotte greier!! Du er herved sikret billett ut dit når vi får skuta på sjøen! :lol:8)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei bharsvik

 

Som lyddemping kan jeg anbefale dette stoffet, litt kliss å få det på, men det burde oppfylle alle dine krav, har testet det selv, og et lag på 5-7 mm i motorrom hjalp godt på...

 

Egner seg også glimrende inne i motordeksel på påhengsmotorer.

 

Stoffet heter Noxudol 3101

 

http://www.auson.se/content/view/86/36/lang,se/

 

Vet at iallefall Maritim forhandlet dette..

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg har interesse for båtbygging generelt. Litt sent men har noen tips/forslag :-) Kanskje noen av dere har glede av dette.

 

1. Design.

 

Last ned gratisprogrammene Carlson hull design. Her kan du enkelt lage din egen design av typen du lager (plater av alu og tre). Bruk en av de mange eksemplene og konstruer din egen ved å dra/strekke på punkt i design.

 

Last så ned programmet FREESHIP!. Importer Carlson hull modellen du har laget i den. Dette er et langt mer avansert program. Du ser båten din i 3D, vannlinje, tyngdepunkt osv. Mulighet for å regne ut motstand i vannet, oppdrift osv.

 

Men sist men ikke minst, platene blir automatisk laget. Du trenger ikke lage noe mal i tre. Programmet gir deg målene du skal skjære ut.

 

2. Stål og Aluminium.

 

Min designfilosofi er å blande legeringer minst mulig. Dvs, jeg unngår i stor grad å bruke ulike metall sammen. Dette henger sammen med korrosjon av metallet som står lavest i spenningsrekken.

 

Det ble nevnt plastisk grense for aluminium er = 0. Det er ikke rett. Et skrog MÅ flexe noe. Ellers sprekker det. Store båter av aluminium flexer, selvfølgelig. Men det må konstrueres på rett måte. Flyskrog og vinger til fly er ofte bygget i aluminium og det flexer. Hadde de ikke flexet, hadde vingen kollapset momentant ved normale belastninger.

 

3. Elektro

 

Det anbefales at skrog av aluminium ikke jordes. Pluss og minus fra batteriet bør ha egne ledere.

 

 

 

Selve prosjektet her har jeg stor sans for. Liker nevenyttige og driftige folk :-)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Lagde fort en 3D design som ligner litt på den i prosjektet til trådstarter:

 

alu.jpg

 

 

Hvordan platene skal skjæres til med mål:

 

alu2.jpg

 

 

Jeg driver å konstruerer min egen båt/fartøy med dette programmet. Nå driver jeg å lager en modell på 2.2 meter som skal testes i hjemmelaget vindtunell og bølgetank med vannstrøm på 40 knop :wink:

 

Synes det er spennende med båtdesign, er oppfinner og har endel teorier jeg driver å tester ut :D

Link to comment
Share on other sites

Veldig interressant! Er nok muligheter for litt av hvert med dette ja. Når det gjelder forskjellige metaller er jeg oppmerksom på det, og bruker kun syrefast i kontakt med aluminiumen.

Når det gjelder strøm jordes ingen ting i skoget her. Jeg legger opp en egen negativ kurs for alt som skal jordes.

Forøvrig ser jeg at jeg har uttalt meg litt feil i forbindelse med bevegelse. Det gjelder vel her som så ofte ellers: Alt med måte...

 

Latskap er dyrt. Tanken denne gangen var at det går jo mye fortere å fintilskjære småting med sirkelsaga enn å slipe det til med vinkelsliperen. Imidlertid er saga avhengig av at arbeidsstykket sitter fast...

Resultatet koster en tusenlapp i nytt blad og ser i tillegg ut som dette:

 

normal_DSC_5730-2.jpg

 

I går kveld kom min gode venn Martin innom for å se på skuta. Han lanserte da en idè om at vi kunne lage nytt mothold selv. Som sagt så gjort:

 

normal_DSC_5731-2.jpg

 

normal_DSC_5732-2.jpg

 

-Og saga ble som ny! Takk for hjelpen Martin! :wink:

 

I dag tok jeg den tunge turen ned i lasterommet for å sveise fast skottene oppunder dekk. Det er rett og slett ikke meningen at det skal ligge voksne menn der nede, men det gikk selv om det var et helvete. Nå er det i hvertfall tett. Jeg ønsker ikke å minnes mer på den seansen og valgte derfor å ikke ta bilde av det.

 

Deretter monterte jeg luketersene. Unbrakonøkkelen som brukes til å åpne dem er nok litt større enn vanlig.... 17 mm.

 

normal_DSC_5733-2.jpg

 

normal_DSC_5734-2.jpg

 

normal_DSC_5741-2.jpg

 

Gjorde litt elektrikerarbeid til slutt i dag. Koblet opp kablene til lensepumpa og spylepumpa. Alle koblinger er dekket med krympeslange.

 

normal_DSC_5738-2.jpg

 

normal_DSC_5739-2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dersom mange av dere begynner å bli lei av båtbygging nå, har jeg snart en god nyhet til dere....

Jeg reiser offshore etter helga og blir borte i to uker. Når jeg da kommer hjem blir det imidlertid full fart igjen! Blir nok gjort litt i helga også da....

Link to comment
Share on other sites

Lei for pokker????

Sykmeld deg mann, og hold deg hjemme å bygg båt, får ikke nok av denne "tråden".

Snart den eneste tråden med noe nevenyttig her inne, resten går på ulv, og syting over att vi har politi som gjør jobben sin her i landet.

Stå på Brynjar. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hadde to timers venting på Heliporten i Brønnøysund i dag, og vips var man guidet til båtbyggeren! Dette var utrolig morro å se, Fossdal ble jææævlig båtsugen! Utrolig hyggelige folk her i Brønnøysund, altså! :D Gleder meg til prøvetur! Jeg kan forsikre folk om at dette er nett så profft og stilig som det ser ut som! Stor takk til Saltnes for turen, og til Harsvik som stilte på kort varsel!

Link to comment
Share on other sites

I dag har det vært skikkelig fremdrift i prosjektet, bokstavelig talt.....

Var en tur i Mosjøen og hentet en Yamaha F115 som skal stå for nettopp fremdriften i årene som kommer. Blir nok å regne som enda en vitamininnsprøytning når det gjelder lysten til å gjøre ferdig skuta dette! :D

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte brukt, og motoren kom med original alupropell. Men det er nok en rimelig overhengende mulighet for at det kommer blankere metall nederst etter hvert ja. Jeg skal uansett ha en ekstra propell liggende i båten. Har dårlig erfaring med å mangle reserve... Imidlertid er det masse annet som blir prioritert høyere foreløpig. Bygge ferdig båten for eksempel..... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Å kjøpe brukt har sine fordeler, men også ulemper..... I dag har jeg gått grundig over motoren. Skulle fylle olje på girhuset da jeg oppdaget at det var noe som ikke stemte med gjengene til pluggen nederst. Etter å ha pirket litt på dem med en nål viste det seg at jeg fikk dem ut i sin helhet. Hullet er dermed helt glatt. Dette må bores opp og gjenges på nytt før motoren kan tas i bruk. Pakningene for pluggene var også borte, men det ser ikke ut til å ha vært vann der inne.

 

normal_DSC00117.JPG

Link to comment
Share on other sites

Flott med tanke på den propellen Harsvik. Blankpeller er ikkje så aller værst i verken ytelse eller holdbarheit. Og ein ekstra på lur er ikkje så dumt, men det kan du vel bruke den orginale til, just in case ?

 

Synd med den gjenginga der på motoren. Men du fikser vel det der tenkjer eg. Gleder meg til å sjå slutten på prosjektet ditt, du er jaggu ein heldig mann !! :)

 

Eg er skogsmatros, langt inne på land, men lengter etter sjøluft og båtliv... Forbanna greier, he, he.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Å kjøpe brukt har sine fordeler, men også ulemper..... I dag har jeg gått grundig over motoren. Skulle fylle olje på girhuset da jeg oppdaget at det var noe som ikke stemte med gjengene til pluggen nederst. Etter å ha pirket litt på dem med en nål viste det seg at jeg fikk dem ut i sin helhet. Hullet er dermed helt glatt. Dette må bores opp og gjenges på nytt før motoren kan tas i bruk. Pakningene for pluggene var også borte, men det ser ikke ut til å ha vært vann der inne.

 

 

Finnes det noen løsgjenger (helicoil) til den dimensjonen da? eller må lage til noe?

 

 

 

Jeg gir meg ikke med den vannjeten! Når du bygger neste båt (til meg) blir det med vannjet. :)

 

Hvorfor så sugen på det?

Den er morsomt å manøvrere, men går seinere...

Link to comment
Share on other sites

 

Finnes det noen løsgjenger (helicoil) til den dimensjonen da? eller må lage til noe?

 

Jeg kjenner ikke til at det finner løsgjenger til samme dimensjon. Fikk den lokale yamahapusheren her til å se på saken. Han er i tillegg lærer på mekaniske fag og har tilgang til det han trenger for å ordne det. Tror nok saken er i de beste hender. Vi ble enige om at han gjenger opp hullet som det er og setter inn en litt grovere plugg.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg kjenner ikke til at det finner løsgjenger til samme dimensjon. Fikk den lokale yamahapusheren her til å se på saken. Han er i tillegg lærer på mekaniske fag og har tilgang til det han trenger for å ordne det. Tror nok saken er i de beste hender. Vi ble enige om at han gjenger opp hullet som det er og setter inn en litt grovere plugg.

 

 

Høres ut som en plan...

 

 

 

For eksempel en liten turbin.

 

 

 

Har en kompis som puttet 1400hk turbin i en 36' kat, det var ganske gærent :shock:

Link to comment
Share on other sites

Gjorde forresten mer fornuftig i går. Monterte slanger mellom lensepumpene og avløp. Pumpa i lasterommet fikk tilbakeslagsventil fordi det var forskjellig dimensjon på rør og slangestuss på pumpa. Hovedlensepumpa monteres uten tilbakeslagsventil. Fordelen med ventil er at man slipper "restvann" tilbake når man stopper pumpa. Fordelen uten er at dersom det legger seg dritt i pumpa kan man bli kvitt denne ved å starte/stoppe pumpa et par ganger slik at vannet som strømmer tilbake tar med seg rasket ut.

 

Her er bilde fra lasterommet.

 

normal_DSC00118.JPG

Link to comment
Share on other sites

Dagens innsats: Sveiste ferdig skjøten i dekket og alle slissene i dette.

Sveiste ferdig lukekarmen i romluka.

Tok på hull for inspeksjonsluka i dekket. Tilpasset luka i hullet. Nå gjenstår bare å gjenge ned skruene som jeg venter på. Bestilte hos en lokal skruepusher, men fikk svarte i steden for syrefast. Det går ikke.

 

normal_DSC00120.JPG

 

Holder på å lage et stuerom i hekken. Da dette går under dekksnivå må det dreneres ut i bunnen. Derfor er det påsatt syrefast kuleventil på avtapningsrøret. I etterpåklokskapens navn ser jeg at jeg ville spart meg noe arbeid dersom jeg hadde montert røret for lensepumpa foran spantet. Nå måtte jeg bygge et deksel over i steden.

 

normal_DSC00122.JPG

 

Bildet under viser den nye ventilen, men også at slangen på lensepumpa er ferdig montert klar til bruk.

 

normal_DSC00124.JPG

 

Aluminium drar seg noe jævlig når det blir varmet opp. I en slik båt oppstår det selvfølgelig spenninger en rekke steder. Av og til kan det derfor hende at noe gir etter. Her har en sveis rett og slett røket. Dette må slipes opp, rettes og sveises på nytt.

 

normal_DSC00121.JPG

Link to comment
Share on other sites

Synd du ikke klarte å rive deg løs fra sveisen i dag Brynjar,,,,

 

Du gikk glipp av noe stort det er sikkert.

 

460'n i benk var ingen spøk :roll: ....... men du hadde helt rett; etterpå var 6,5x55'n som et luftgevær... :lol:

 

 

Ps. Jeg har fremdeles noen termoser igjen, om du har tid på onsdags formiddag så er det bare å ringe......

 

 

 

R

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...