Jump to content

Vi bygger båt, igjen!


bharsvik

Recommended Posts

  • Replies 541
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Takktakk folkens! Men hvor lenge var egentlig Adam i paradis....?

La merke til hydrokarboner på sjøen under og etter prøvekjøringen. Det likte jeg dårlig og måtte derfor undersøke nærmere. Det viste seg at det var lekkasje på toppen av ei dyse. Alt tyder på at det er en O-ring som lekker i ei kobling mellom galleriet og toppen på dysa. Nytt o-ringsett er bestilt og kastes på fly fra Amsterdam i morgen. Koster bare en hundrelapp, men det hjelper lite nå jeg ikke har det i hendene. Bestilte ett ekstra i tilfelle det skjer igjen.

Link to comment
Share on other sites

Grattis med sjøsatt båt.

 

Ser da ut som den går pent i sjøen også, ref: youtube-snutt.

 

Virkelig en missunnelsesverdig båt. Kan være veldig fornøyd med deg selv nå, du fortjener all champisen selv, knus den ikke på båten....

 

.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk 5800 omdreininger. Plata var ca 12-15 mm under bunnen når motoren var tiltet helt ned. Er ikke sikker på om bunnen var paralell da. Er ikke så dreven på montering av motor... Satte skruene i nest nederste hull, så jeg har fortsatt mulighet til å justere en del uten å bore nye hull.

 

Rart dersom plata er i flukt med/under "kjølen", den skulle da normalt hatt bra grep. Jeg tar det som en selvfølge at skroget er glatt og fint i forkant av motor og at det ikke er noe der som skaper turbulens...

Propellen var vel også hel og fin?

 

Senking av motoren 1 hull kan gjøre at du mister kanskje 100 omdreininger - men det burde oppveies av at du får mer å gå på på powertrimmen.

Link to comment
Share on other sites

Plata er montert under V-bunnen. Derpå kommer en 30x30 vinkel som da blir selve kjølen. Jeg fikk forklart av noen at jeg skulle montere i forhold til V-bunnen uten å bry meg om kjølen. Dette ser ut til å være for høyt. Jeg tror at jeg vil få turtallet opp når jeg får anledning til å tilte motoren litt så jeg kan løfte forskipet litt mer opp av sjøen. Uansett får jeg ikke vite det før jeg har prøvd. Det blir ikke før den skal opp og bunnsmøres. Det helt glatt skrog uten noe om kan lage turbulens.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk forklart av noen at jeg skulle montere i forhold til V-bunnen uten å bry meg om kjølen.

 

Noe som selvfølgelig er helt korrekt all den tid det er v-bunnen som er bæreflaten og ikke "kjølen". Men så fort motoren tiltes opp vil jo kavitasjonsplaten løfte seg og da vil man lettere dra luft. Dessuten, dess mere v-bunn desto dypere må motoren monteres for at propellen skal få tilstrekkelig grep ved krappe svinger i høy fart. Så det kan tenkes at du må ned mot 20-25 mm for å bli fornøyd.

 

 

Eller støpe inn ballast under motorbrønnen for å presse ræva lengre ned :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Eller støpe inn ballast under motorbrønnen for å presse ræva lengre ned :mrgreen:

 

Ballast i planende båt = :( Bedre da med større og tyngre motor :twisted:

 

På mine båter (Yamarin + Wesling) er kav plata plassert like i overkant av v-bunnen, noe som funker greit. Men der er bunnen lett avrundet.

Link to comment
Share on other sites

Dessuten, dess mere v-bunn desto dypere må motoren monteres for at propellen skal få tilstrekkelig grep ved krappe svinger i høy fart. Så det kan tenkes at du må ned mot 20-25 mm for å bli fornøyd.

 

 

Eller støpe inn ballast under motorbrønnen for å presse ræva lengre ned :mrgreen:

 

Det er nok den dype v-bunnen som har lurt oss litt ja tror jeg. Kjørte litt i går også, men fant fort ut at den suger luft nesten så snart jeg prøver å svinge litt når turtallet passerer 4500 omdreininger. Ut fra det tror jeg også at jeg må adskillig mer ned. Ellers venter jeg utålmodig på o-ringen som skal være på vei. Problemet er at den har tatt helgefri i Oslo. Vet nå at jeg ikke får den før tidligst mandag. Tør ikke legge ut på langtur før jeg har fått ordnet dette. Synd om den ringen som er skadd plutselig ryker helt... Nye bilder kommer sikkert etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Den der bråker for mye og bruker noe helt hinsides med drivstoff. Jeg ble faktisk mer tent på å hoppe på et prosjekt som dette:

 

 

Ellers plukket jeg fra hverandre galleriet på motoren min i går. O-ringen som jeg venter på kommer i dag omsider. Så mye gir jeg for ekspress over natt. Betyr det fire-fem dager? Imidlertid viste det seg i går at ringene var ødelagt på begge endene av dysa. Jeg bestilte kun til den ene enden..... Bestilte resten av ringene med en gang jeg så det.

Vill i blikket troppet jeg deretter opp hos Felleskjøpet i Brønnøysund og ranet dem for alle typer o-ringer de hadde på lager. Utrolig nok fant jeg en ring som passet akkurat på trykksiden og fikk det faktisk også tett på vakuumsiden ved å legge på to andre ringer oppå hverandre. Testet med startgass uten respons. Jeg flyttet også ned motoren ett hakk på festet i går. Vi får se om det blir mindre problem med kavitering nå da. Sjøsetter igjen i dag.

Link to comment
Share on other sites

til kammerbrødre

 

har gleden av å møte ny-skuta i rette element

 

båten gikk fint i sjøen det lille jeg så til den :wink:

 

gliset over pleksiglass skjermen var hinsides stort :lol::lol:

 

men

 

håper vi får se bilder av bensintank løsninga :roll::roll:

 

regner med han logger seg inn med bilder senere i kveld

 

toppskarv

Link to comment
Share on other sites

Det måtte komme frem ja...

Intet tre vokser inn i himmelen. Ei heller dette. "Smart" som jeg er brukte jeg blå silikon for å tette inspeksjonsluka på bensintanken. Det viste seg at det ble klemt inn i tanken og dannet kuler der som deretter stoppet til bensinslangen. Bråstopp ble resultatet. Etter mange bråstopper og masse bannskap forkastet jeg tanken og brukte heller vanlige kanner som jeg stakk slangen rett oppi. Dermed fikk jeg også dritt i dysene så den gikk bare på tre. Måtte da åpne opp og gjøre ren dysene også. Dette skjedde to ganger i løpet av påska. I dag har jeg åpnet opp tanken og fått ut resten av driten, før jeg så silte bensinen tilbake. Nå funker det utmerket.

Her er forøvrig den midlertidige tankløsningen:

 

normal_tank.jpg

 

Her er noe av det som lå i tanken etter at jeg har silt ca en tredel av bensinen som var der nede.

 

normal_DSC00348.JPG

Link to comment
Share on other sites

Flyttet ned motoren ett hakk ja. Den ble mye bedre i svingene, men kaviterer fortsatt hvis jeg legger skikkelig over i stor fart. Nå er imidlertid problemet så lite at jeg ikke bryr meg mer om det. Toppfarten gikk også ned litt akkurat som Ivara antydet. Fikk maks på 35 nå. Klager ikke på det likevel. Imidlertid får jeg ikke mer enn 5700 omdreininger på maks. Av og til 5800. Den skal opp på 6000, så det blir nok en annen propell etter hvert. Har kjørt en del i tildels grov sjø, og er meget fornøyd med oppførselen. Skal svært mye til før jeg må slakke av noe særlig. Motoren har nå gått 62 timer mot 45 da jeg fikk den. Ikke akkurat mye brukt...

Link to comment
Share on other sites

Jeg lovte dere bilder når båten grises til med blod for første gang.... Her kommer de! Skjøt to haverter og en steinkobbe i dag. Den ene ertna sank, men den andre på ca 200 kilo fikk vi tak i. Gikk faktisk helt greit å dra den inn på dekk gjennom døra i bakkant. Meget fornøyd! Denne ertna ble forøvrig skutt stående fra båten på ca 80 meters hold. Kula gikk inn nesten midt mellom øynene.

Her er bildene:

 

normal_DSC00353.JPG

 

normal_DSC00349.JPG

 

normal_DSC00350.JPG

 

normal_DSC00351.JPG

 

normal_DSC00352.JPG

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer! Godt å se at båten kommer i fornuftig bruk etter såpass mye jobbing.. :D

Ser du har med ettersøkshund på jakta også... :)

 

Jo takk! Ettersøkshund er vel påbudt ved all storviltjakt, er det ikke? :roll: Du skulle virkelig sett når foxterriern hugger tak i haverten midt over ryggen og fillerister den..... Et syn for guder! De hundene der forstår overhodet ikke at de er små. Pleier å si at det er kjempestore hunder i bitte små skinn. Snoopy som er avbildet her hoppet en gang opp midt i siden på en elg og filleristet den også. Det var en voksen og meget forundret okse. Sier litt om selvtillit når de går på en elg med akkurat samme entusiasme som en mink, og er overbevist om at denne klarer de! :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå har motoren snart bikket hundre timer. Alt fungerer problemfritt, og jeg blir stadig mer fornøyd. Siste nytt er at jeg endelig har fått på plass en skikkelig forsikring! Vel og merke av den typen som gjør at man slipper alt styret for å få utbetalt erstatning etter skade. Med denne er det en mulighet for at man slipper skade. :roll:

 

normal_DSC_5880.jpg

 

Det heter seg at man ikke kan montere ekkoloddsvinger innvendig i aluminiumsbåt. For meg betyr det imidlertid ganske mye å ha den der av den enkle grunn at jeg frykter den vil få et særdeles kort liv hvis jeg monterer den utenpå. Derfor tok jeg sjangsen! Første tur på sjøen ble vel gjennomført og fisken ble funnet uten problem. Kan hende den fungerer bedre med utenformontert svinger, men for meg er dette bra nok. Jeg ser det jeg trenger å se. Dessuten fungerer loddet i 20 knop også. -Ikke det at jeg trenger det heller, men det skader nå ikke da...

Link to comment
Share on other sites

Det er jo praktisk!

Du får svinge innom rorbuene på Nes, Vega helga 4.-6. september når vi har jaktprøve der, så jeg får se vidunderet på nært hold! :D Du kan jo patruljere rundt øya og ta rede på de rådyra som blir jaga på havet! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Båten har nå vært i bruk en stund. Jeg sjøsatte den uten å bunnsmøre fordi det da vil bli lettere å finne eksakt vannlinje. Nå har den grodd såpass mye at toppfarten har sunket med fire knop. Derfor var det på tide å ta den opp en tur....

 

Først konstaterer jeg at anodene fungerer som de skal. De er faktisk atskillig tært på den tiden båten har vært ute. Men det viser jo bare at de fungerer som de skal! :D

 

normal_DSC_6025-2.jpg

 

Først av alt brukte jeg utallige timer på å slipe bunnen på båten med vinkelsliper påsatt sandpapir for å matte ned og fjerne oksidbelegget. Drittjobb! For lettere å komme til lånte jeg plass i et redskapshus til en bonde jeg kjenner her. Jeg monterte ei kjettingtalje i hver ende og heiste båten opp av hengeren. Dermed slipper jeg å plages med at båten står nedpå så jeg ikke får malt alt.

 

normal_DSC_6016-2.jpg

 

Her er malingen og bunnsmurningen:

 

normal_DSC_6017-2.jpg

 

Jeg legger tre strøk Jotun antipest epoxygrunning før bunnsmurning.

 

normal_DSC_6014-2.jpg

 

normal_DSC_6018-2.jpg

Link to comment
Share on other sites

He he, orginal propellen er ett kompromiss basert på den vanligste båtypen produsenten tror motoren skal brukes på.

Tenk litt som på en lastebil med 16 gir i tettsteget girkasse, tom bil og en hopper over mesteparten på vei opp. Full bil og alle 16 jobber overtid. Siden alle båter er forskjellige, og brukes forskjellig (last etc). Sier det seg selv at produsenten i bestefall kun kan komme opp med en kvalifisert gjettning med sin standardpropell.

 

Rett propell er altså det samme som å finne rett gir, bare at båter kun har ett gir som skal klare alle jobbene.

Da sier det seg selv at der ofte er mye å hente enten i aklserasjon/drakraft eller hastighet, ved riktigt valgt kompromiss. I såmåte blir det spennede å se hvor tung alu skroget går i sjøen i forhold til standard propellen med den last bharsvik beregner som kompromiss lasten.

 

Men nå er jeg spent på raporter fra det våte element. :D

 

AMEN...jaggu meg den beste argumenteringen jeg har hørt... :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Etter tre strøk epoxyprimer og to strøk bunnsmurning ble båten sjøsatt igjen. Jeg var veldig spent på hva som ville skje med toppfarten nå....

Skuffet! Første prøvetur viste bare 32,4 knop! :shock: Jeg hadde virkelig forventet at farten skulle øke igjen! Skjøt et par seler på prøveturen bare for dempe hevnlysten litt.... -Uten at det hjalp særlig da.

Noen dager senere var det svartstille og varmt i været. Jeg greide ikke å motstå fristelsen til å prøve en tur ut. Gned med fingrene på bunnsmurningen under vannlinjen. Det "flasset" skikkelig av. Kjørte ut fra havna og ga full hendel. :shock: Nå gikk den plutselig i 35 knop..... Prøvde igjen i dag, og nå går den i 36,5! Ser jaggu ut til at dette treet er i ferd med å vokse rett inn i himmelen! :lol:

 

Konklusjonen etter den kjøringen jeg har bedrevet er som følger:

Farten økte nå fordi bunnstoffet trengte litt tid på å "polere" seg.

Propellen er feil. Jeg trenger for eksempel en Ballistic 13 1/2 X 17. Noen som har en å selge?

Hekken er for rett så jeg får ikke trimmet nok ned. Lager en kileplate og setter på. Gir mer plass for trim.

Motoren står ett hakk for lavt. Er tendens til sprut fra kavitasjonsplata. Må være slik med den propellen jeg har nå.

Farten sank med to knop da jeg flyttet ned motoren.

Har en teori om at jeg vil få igjen de to knopene hvis jeg hever motoren, -hvilket jeg sansynligvis kan gjøre med stålpropell uten problemer med kavitasjon ved sving.

Kan også få noen få knop ekstra med en god stålpropell.

Prøvde en ballistic 13,5 X 21. Fikk 4 knop ekstra, men turtallet sank til 5000 omdreininger. -Som ventet fordi den var alt for stor. Holdt forøvrig på å drepe meg da jeg skulle bråsnu med den propellen. Tverrstopp i 36 knop var resultatet. Slo

meg noe inn i helvete!

 

Jeg TROR at hvis jeg er LITT heldig vil jeg kanskje bikke 40 knop når jeg har gjort dette.... Vi får se...

 

 

Edit: Må vel ha med et bilde også....

 

4461_96863340317_531220317_2440686_3883781_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Flott bilde Harsvik, håper du lykkes med propell bytte og 40+ ... :D

Bråstopp på havet har jeg prøvd selv, med passering over landtau til fortøyning med en zodiak 380 i full spiker med en 25 hk suzuki, vart nesten blaut gitt... :lol: men greide holde meg fast i siste liten.

Slo meg noe jævelsk i knea på tur framover i båten da, så jeg vet hva du snakker om der... :mrgreen:

 

Greinsaksa på bildet der brukes vel på nerkjæften formoder jeg?

Link to comment
Share on other sites

Skulle gjerne hatt en slik farkost, men det får bli i mitt neste liv, om jeg ikke ender opp som hest... :-)

Til jeg får hus med torvtak, :wink: får jeg klare meg med en Rana17 fisk som ble sjøsatt i dag.

Foresten, noen som har en ide om hvorfor båten "gynger" så jævlig når jeg går for full fart (40hk) på slett hav...? Kan det ha noe med tiltingen av motoren å gjøre??? :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Får prøve å holde litt liv i denne tråden også. :wink:

 

Nå har jeg snart hatt båten i bruk i ett år. Motoren har gått ca 220 timer i mitt eie. Nå er den tatt opp for å gjøre litt service. Årsaken til det er først og fremst at en ødelagt membran i ei bensinpumpe gjorde at blokka ble full av bensin. Jeg skiftet også registerreim, plugger, olje, filter og anoder. Mens jeg så venter på deler benytter jeg sjangsen til å gjøre noen modifikasjoner på skuta. Som nevnt tidligere (tror jeg..) ble vinkelen på hekken for bratt slik at jeg ikke fikk tiltet motoren nok ned. For å kompensere måtte jeg senke den ett hull på braketten. Det gjorde at toppfarten sank med to knop, og dette har selvfølgelig irritert meg veldig. Nå har jeg imidlertid laget en kileformet plate av kryssfinèr for å forandre vinkelen. Øverste punkt av plata er 52 mm lengre ut enn nedre punkt nå. Det utgjør veldig mye på motorvinkelen. Jeg flyttet opp motoren ett hakk igjen, og nå ligger kavitasjonsplata såvidt under skroget. Jeg føler meg sikker på at det er nok å gå på nedover nå. Jeg håper også at jeg skal få tilbake de to knopene jeg mistet tidligere.

 

normal_DSC00723.JPG

 

Måtte ta av plata litt for ikke å komme i konflikt med inntaket for spylepumpa. Malte sidene på plata med topcoat for trebåt for å unngå at den går i oppløsning umiddelbart. Regner med at det holder noen år dette...

normal_DSC00725.JPG

 

Ikke noe å utsette på vinkelen under båten nå...

normal_DSC00724.JPG

Link to comment
Share on other sites

Båten fungerer bra den! Dette med vinkelen på hekken er den eneste grove feilen jeg har avdekket. Jeg er rett og slett veldig fornøyd! :D Selene på Helgeland er imidlertid ikke enige.... Her ser dere fire av dem som nå har sett båten for siste gang. Må innrømme at det er litt artig når hele skutesiden er kledd med sel...

 

normal_DSC00547.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker to anoder som er ca 40x35x120 mm store. De veier nesten ingen ting, fordi de er laget av en aluminiumslegering spesielt beregnet på båter av alu. I Tillegg står det selvfølgelig en anode på motorbraketten. Det finnes ikke spor av tæring på skroget, så det er tydelig at anodene gjør jobben sin. For dem som måtte ha en aluminiumsbåt og trenger anoder anbefaler jeg virkelig å ta kontakt med Marcussens metallstøperi i Harstad. De har meget god peiling på dette, og en god kundekontakt man kan prate med. Her er link til dem:

 

http://www.marcussen.no/index.php?option=com_content&view=article&id=59&Itemid=65

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...