Jump to content

Vi bygger båt, igjen!


bharsvik

Recommended Posts

Her går det unna i bygginga ser jeg, regner selvsagt med at du har testa om tanken er tett, med bensin.. :wink:

Husker noen bilcross gutter som skulle sveise bensintank en gang.... den holdt på vann, men ikke bensinen :)

Skulle bare spørre siden det ikke var nevnt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 541
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Må no for all del ikke finne på å trykkteste med bensin. Finner dere en lekkasje, så skal jo all væsken ut igjen, og det skal sveises mer eller om igjen. Det resulterer i en kjempesmell.

Alternativ drivstofftank kunne jo være et par tanker fra en 85 modell Audi 80, de er smale stående tanker på ca 70 liter.

En lav og bred tank er ikke å anbefale å ha ombord i en båt, da denne vil representere en fri væskeoverflate som vil slingre frem og tilbake, og i værste fall skape sjøsyke for de ombord - ettersom båten vil vugge mye.

Link to comment
Share on other sites

Ser at du ikke har dreneringshull i stegene til skott og spant(eller kommer de ikke frem på bilde), hvordan vil du få ut kondensvann eller regnvann o.l? Det er jo ganske greit å få sammlet vannet en plass i båten for utpumping. Flott prosjekt, spennende å se forsettelsen...

Link to comment
Share on other sites

Oi! Her kom det masse spørsmål og innspill i en fart. :shock:

Jeg har selvfølgelig testet om bensintanken er tett. Det ville være mindre intelligent av meg å tro at dette ordner seg selv. Jeg bruker alltid trykkluft og såpevann for å finne lekkasjer. Første gang jeg lagde en dieseltank, (Ikke til dette prosjektet selvfølgelig...) -prøvde jeg om den var tett ved å fylle med vann. Det så helt ok ut, men heldigvis nevnte jeg det for en arbeidskamerat. Han forlangte at jeg trykktestet med luft og såpevann. Da kom hullene frem!

 

Når det gjelder slingring i tanken har jeg bygget inn ett langsgående og ett tversgående skott i tanken nettopp for å forhindre det. Mellom skottene i hjørner, topp og bunn er det passe små notchinger for at bensinen skal kunne bevege seg rolig mellom rommene.

 

Kondensvann vil alltid oppstå i en båt, og dette må selvfølgelig ut. Alle skott, spant og stringere har dreneringshull i begge ender, så vannet vil samles bakerst i kjølen. Der vil det stå ei lensepumpe som leverer ca 6000 liter i timen. Det får holde til jeg greier å kjøre på land... Dreneringene (notchinger) er på plass, men fremkommer ikke av noen bilder jeg har lagt ut foreløpig. Lasterommet vil forøvrig få ei egen lensepumpe.

Link to comment
Share on other sites

Skvalpeskjær skrev

 

Husk å bruke lavt lufttrykk (0,2 bar?). Båter er konstruert for å tåle trykk utenfra, ikke innenfra.

 

For å trykkteste bensintanken må man bruke et lufttrykk større en det atmosfæriske trykket du står og puster i, ellers vil det ikke få noen virkning på å kunne se om bensintanken er tett eller lett. Siden vi står og puster i 1 atm, eller ca 1 bar, eller 0,01 N/kvmm, så må man bruke et trykk som er mer enn 1 bar absolutt.

 

Når det gjelder båters konstruksjon, så er de konstruert for å tåle like mye fra hvilken som helst side du er på, men for de hydrodynamiske forhold som fart, og utseende, så er det greit å ha stivere, bærere og spant på innsida av skroget.

Link to comment
Share on other sites

Skvalpeskjær skrev

 

Husk å bruke lavt lufttrykk (0,2 bar?). Båter er konstruert for å tåle trykk utenfra, ikke innenfra.

 

For å trykkteste bensintanken må man bruke et lufttrykk større en det atmosfæriske trykket du står og puster i, ellers vil det ikke få noen virkning på å kunne se om bensintanken er tett eller lett. Siden vi står og puster i 1 atm, eller ca 1 bar, eller 0,01 N/kvmm, så må man bruke et trykk som er mer enn 1 bar absolutt.

 

 

Nå har det seg slik at de fleste mener 1,2 bar når de sier 0,2 bar. Det er ikke viktigt i de fleste sammenhenger og poengtere at det er 0,2bar over atmosfæretrykket en snakker om. Og i denne sammenhengen blir det flisespikkeri å dra fram dette.

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt, det er din måte å si det på som er det korrekte, ingen tvil om det, men som sagt er dette ikke noe de fleste bruker.

 

Hvis folk skal fylle luft i dekken sine er det ikke poengtert at du skal fylle for eksempel 2,4 bar over atmosfæretrykket.....

Link to comment
Share on other sites

Nåja, flisespikkeri er det nok ikke likevel, i hvert fall ikke for en ingeniør som meg. Likevel, hovedpoenget med innlegget var det om båtens konstruksjon.

 

Kanskje Bharsvik har ytre mål på båten, lengde, bredde, høyde, bunnvinkel, så kan jeg lage til en 3D-modell av skroget til denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Ang. stabilitet. Har du vurdert og lage noen shine på båten denne gangen?

 

Båten blir mer stabil og har bedre ”bitt” i svingene..

 

Ehh... Kan du fortelle meg litt mer hva du mener? Syns vagt å minnes at du nevnte det sist også, men vet ikke om det stemmer... :oops:

 

med chines (dvs en horisontal flate i "slaget" , der hvor bunnen møter skrogsidene) så vil den ligge flatere i svingene.

(Jeg synes ikke det gjør noe at en v-bunnsbåt legger seg inn i svingen - liker ikke båter som ligger like flatt uansett)

Bruk av chines vil også gjøre at båten slår mer i sjø.

Men som her når man bygger i aluminium , så ville det også gitt endel merarbeid, simpelthen pga at det blir mer komplekst å bygge.

 

Her diskuteres det båtkonstruksjon så det holder:

http://www.boatdesign.net/

 

Vil ikke chines også hjelpe på å holde båten "tørrere"

Har av flere motstandere av aluminiumsbåter hørt at alubåter svært ofte kaster sjøen opp i båten og ikke ut til siden, slik at ferden i litt urolig sjø blir unødvendig våt for de om bord. Nettop pga. manglende chines. Mulig jeg har misforstått :?:

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke chines også hjelpe på å holde båten "tørrere"

Har av flere motstandere av aluminiumsbåter hørt at alubåter svært ofte kaster sjøen opp i båten og ikke ut til siden, slik at ferden i litt urolig sjø blir unødvendig våt for de om bord. Nettop pga. manglende chines. Mulig jeg har misforstått :?:

 

chines vil utvilsomt hjelpe , men lurer på om hovedårsaken til at alu båter ofte er 'våtere' kan være byggemåten, en båt i f.eks glassfiber har dobbeltkrumme flater og mer spring, og vil 'kaste vannet fra seg' bedre - mens en alu båt oftest bygges med rette skrogsider.

Link to comment
Share on other sites

Nå nærmer det seg jul med tilhørende plikter, så det blir litt mindre båtarbeid nå fremover. Litt har jeg likevel fått gjort....

Jeg har montert ei lensepumpe i hekken, og ei spylepumpe for sjøvann. Denne vil være kjekk å ta i bruk når båten er full av spekk og blod.. :twisted: Den kan også brukes til å måke snø med, eller fylle lasterommet med vann dersom jeg trenger det. Sjøvannsinntaket påsettes naturligvis en kuleventil av syrefast stål så jeg har mulighet for å stenge helt og tappe ned om nødvendig.

 

normal_62-2.jpg

 

Som nevnt skal jeg ha et lasterom på denne båten. Dette vil være vanntett slik at jeg kan oppbevare utstyr tørt der, eller oppbevare vått der. Fisk for eksempel. Her har jeg sveist inn skottene i rommet. Jeg vet ikke eksakt volum, men vil anta at det er rundt 6-700 liter. Luka monteres i dekket før dette legges ned og sveises fast.Luka skal ligge helt flush med dekket så man ikke risikerer å snuble i kanter eller håndtak når man går forbi. For å åpne stikker man ned en 19 mm unbrako i to hull og vrir løst, og løfter luka helt løs etterpå. Kommer tilbake til dette senere med bilder i svart og hvitt og fine farger... Lasterommet får selvfølgelig en egen lensepumpe. Lys blir det sikkert også installert der nede.. 8)

 

normal_65-2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Strøm er viktig i båten. En ting jeg har spekulert mye på er hvor batteriene skal plasseres. Jeg liker ikke å ha dem i samme rom som bensintanken. Skulle det mot formodning oppstå en bensinlekkasje vil raskt hele bunntanken i båten fylles med bensingass. Dersom batteriene står der nede vil en liten gnist være i stand til å sprenge hele skiten. Oppe på dekk vil jeg heller ikke ha dem. De blir i veien uansett. Samtidig vil jeg gjerne ha tilgang til dem i tilfelle noe skjer eller noe skal kobles til dem. Løsningen ble å lage et eget vanntett rom under dekk hvor de står. Derfra skal det legges tette rør rundt om til forskjellige områder i båten som trenger strøm. Alt av kabler legges i disse rørene som så tettes i endene. Alt som står montert nede i selve skroget kobles til en vanntett gjennomføring som skal lages av Polyetylenplate og syrefaste skruer. Tilgang til batterirommet fås gjennom luka til baktofta.

 

normal_69.JPG

Link to comment
Share on other sites

Har dere tatt juleferie alle sammen her? Ble så stille...

 

Her har jeg laget gjennomføring for alt av strømkabler fra bunntanken til batterirommet. Det er også plass til å sette i flere gjennomføringer senere dersom jeg skulle ønske det. Man vet jo aldri hva som kan tenkes å bli montert der nede.

 

normal_DSC00081%7E0.JPG

Link to comment
Share on other sites

Nei se der ja! Tydeligvis noen som ikke har begynt å bygge enda.... God jul til dere begge, Jens og Harald!

 

Til saken: Det vil selvfølgelig før eller senere komme vann ned til batteriene også. Regnvann hvis luka er åpen eller fra vått utstyr i rommet over. Dette dreneres ut i bunnen av båten og kan derfra pumpes ut med den ordinære lensepumpa. Imidlertid vil jeg selv bestemme når vannet skal få renne ut dit, så derfor setter jeg på en kuleventil på dreneringen. I første omgang står det en vanlig halvtoms messingventil der, men den skal byttes ut med syrefast så snart jeg får tak i det.

 

normal_DSC_5629-2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tja om du vil ha klapp på skuldrene, så kan du få det. :D

 

Tenkte å nevne for deg at du burde legge opp ekstra gjennomføringer, men så tenkte jeg at det har du selvfølgeligt tenkt på (er vel ikke akkurat hverken første båten du har, eller har bygd).

Så jeg skippet den kommentaren, og den var det jo ikke noen vits i, ikke sant. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke klappen jeg var ute etter, men jeg liker at det kommer kommentarer, spørsmål og meninger i tråden. Jeg mener at den blir bedre da. Som trådstarter er jeg heller ikke negativ til bilder av andre prosjekter eller innspill for å gjøre dette enda bedre til slutt. Ellers tar jeg selvfølgelig til meg de gode kommentarene som kommer; og takker for det, men som sagt er det viktigste at det blir en rik tråd, og det blir den ikke med meg alene her...

Link to comment
Share on other sites

Det hadde blitt enda mer berikende (for meg) med tillatelse til ombordstigning ved anledning, og tøffe ...eh -frese mener jeg, ut i øyene og gjort noe så uortodoks som å lempe basseten i land og sett om det hadde blitt minklos! :mrgreen:

 

Nei dette er en artig tråd, og farkosten blir jo noe helt anna enn den gamle, så dette blir spennende!

Link to comment
Share on other sites

I første omgang står det en vanlig halvtoms messingventil der, men den skal byttes ut med syrefast så snart jeg får tak i det.

 

 

Hvike erfaringer har du med galvaniske spenninger mellom alu og syrefast? Jeg lurer litt siden jeg husker vi hadde et problem med det den gangen jeg jobbet offshore....

Link to comment
Share on other sites

Eh klappen på skuldra var ikke stygt ment, var bare at alt så så inmari bra og gjennomtenkt ut, at komentarer som at du bør huske å sikkre deg mulighet for lett å kunne bytte ut alle kabler om noen få år (det helsikes saltet trekker jo lett flere titals meter i kablene på ganske kort tid), virket overflødig for meg.

 

Jeg koser meg ved hvert bilde jeg, men jeg sitter med en følelse av at denne blir litt tyngre enn M/S Overkill, samt at den er betydligt mer gjennomtenkt og fleksibel. Kan ikke huske at den forige hadde lasterom, eller?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært inne på tanken for å si det sånn! Onkelen min har liggende en hvalkanon som det hadde vært moro å prøve på båten ladet med sju-åtte kilo hagl... Men da må det lages kraftige fester og masse forsterkning i baugen, så det blir nok med drømmen. :cry:

 

Når det gjelder alu og syrefast er det så langt jeg har forstått det eneste som kan kombineres... Alt annet vil gi problemer med tæring i aluminiumen. I tillegg må man være nøye med strømmen. Ingen ting blir jordet i skroget her. Alle elektriske koblinger får egne negative kretser så jeg ikke risikerer tæring på grunn av det. Utallige båteiere har gått i strømfella opp gjennom årene og aluminium har vel av den grunn fått et noe ufortjent rykte som uegnet til å bygge båt av. Det er også mange som har fått ødelagt sine båter fordi de har brukt kobberstoff på aluminium og dermed opplevd at skroget ble anodisert og fullt av hull etter kort tid. Dette går på det samme.

Link to comment
Share on other sites

Siden du etterlyser "kritiske" kommentarer, så var det faktisk noe jeg lurte litt på. Med utgangspunkt i dette:

En vakker dag skjer det noe faenskap med ALT som befinner seg ombord i en båt. Derfor lager jeg alt på denne båten slik at ting som kan bli ødelagt er mulig å komme til for å skiftes, rengjøres eller repareres.
som er et utrolig sunt prinsipp, og dette:
et eget vanntett rom under dekk hvor [batteriene] står. Derfra skal det legges tette rør rundt om til forskjellige områder i båten som trenger strøm. Alt av kabler legges i disse rørene som så tettes i endene. Alt som står montert nede i selve skroget kobles til en vanntett gjennomføring som skal lages av Polyetylenplate og syrefaste skruer. Tilgang til batterirommet fås gjennom luka til baktofta.
så lurer jeg litt. Selv om det sikkert er unødvendig å spørre, så spør jeg likevel:

 

Jeg regner med at du ikke legger de rørene under et påsveiset dekk, men slik at de kan vedlikeholdes/byttes ut når ( ;) ) de ryker?

Link to comment
Share on other sites

Eh klappen på skuldra var ikke stygt ment,

 

Neida! Skjønte det, men følte at jeg ville presisere det likevel.

 

var bare at alt så så inmari bra og gjennomtenkt ut, at komentarer som at du bør huske å sikkre deg mulighet for lett å kunne bytte ut alle kabler om noen få år (det helsikes saltet trekker jo lett flere titals meter i kablene på ganske kort tid), virket overflødig for meg.

 

Ikke sikkert at de var overflødige for alle vet du.. Ikke alle som er så kjent med hvordan sjøvann oppfører seg mot utstyret. Når det ikke kan åpnes opp uten vinkelsliper bør man ordne seg løsninger som gjør livet lettere for seg selv.

 

Jeg koser meg ved hvert bilde jeg, men jeg sitter med en følelse av at denne blir litt tyngre enn M/S Overkill, samt at den er betydligt mer gjennomtenkt og fleksibel. Kan ikke huske at den forige hadde lasterom, eller?

 

Den forrige hadde ikke lasterom nei. Batteriene ble også plassert annerledes. I vekt er ikke forskjellen så enorm, men litt er det selvfølgelig. Kanskje 80 kilo mer totalt. I arbeidsmengde blir det derimot en ganske stor forskjell. Det går adskillig flere timer på denne...

Link to comment
Share on other sites

Det var det, du har husket en form for lufting til batterirommet (lufterør opp i targabøylen eller tilsvarende)? Hydrogen er en saftigt potent sak når det smeller (jeg ble i sin tid løftet over 1m opp og hang flott opp etter en vegg før jeg gikk i bakken da batteriene på bussen smalt i forsvaret (hadde en stålplate forran meg som tok av for syrespruten fra brystet og opp).

Link to comment
Share on other sites

Siden du etterlyser "kritiske" kommentarer, så var det faktisk noe jeg lurte litt på. Med utgangspunkt i dette:
En vakker dag skjer det noe faenskap med ALT som befinner seg ombord i en båt. Derfor lager jeg alt på denne båten slik at ting som kan bli ødelagt er mulig å komme til for å skiftes, rengjøres eller repareres.
som er et utrolig sunt prinsipp, og dette:
et eget vanntett rom under dekk hvor [batteriene] står. Derfra skal det legges tette rør rundt om til forskjellige områder i båten som trenger strøm. Alt av kabler legges i disse rørene som så tettes i endene. Alt som står montert nede i selve skroget kobles til en vanntett gjennomføring som skal lages av Polyetylenplate og syrefaste skruer. Tilgang til batterirommet fås gjennom luka til baktofta.
så lurer jeg litt. Selv om det sikkert er unødvendig å spørre, så spør jeg likevel:

 

Jeg regner med at du ikke legger de rørene under et påsveiset dekk, men slik at de kan vedlikeholdes/byttes ut når ( ;) ) de ryker?

 

Nop. De skal sveises inn under dekk ja, og blir der til evig tid uansett hva som måtte skje med dem. De skal bare fungere som kabelgater. Det er kablene inne i rørene jeg vil ha mulighet til å bytte ut. Dersom det blir hull i disse rørene vil svaret være å lage lokk på enden av dem inne i batterirommet. Imidlertid tror jeg det vil ha skjedd en del ting med resten av båten også når disse rørene begynner å lekke.

Link to comment
Share on other sites

Det hadde blitt enda mer berikende (for meg) med tillatelse til ombordstigning ved anledning, og tøffe ...eh -frese mener jeg, ut i øyene og gjort noe så uortodoks som å lempe basseten i land og sett om det hadde blitt minklos! :mrgreen:

 

Nei dette er en artig tråd, og farkosten blir jo noe helt anna enn den gamle, så dette blir spennende!

 

 

Du vet hvor jeg bor, og du har nummeret mitt. Du vet også hvilke garantier jeg opererer med.... :wink:8)

Link to comment
Share on other sites

He he, kjenner garantiene dine ja, de er såpass vanntette at jeg har stilt de samme garantiene videre til de som har vært med med kamera, mikrofon og notisblokk og bestilt action! :wink:

- Ikke sikkert det er så mye mink igjen der ute...? :roll:

 

God jul, reise te trøndelag i morra tidlig for å feir jul.

Link to comment
Share on other sites

Det var det, du har husket en form for lufting til batterirommet (lufterør opp i targabøylen eller tilsvarende)? Hydrogen er en saftigt potent sak når det smeller (jeg ble i sin tid løftet over 1m opp og hang flott opp etter en vegg før jeg gikk i bakken da batteriene på bussen smalt i forsvaret (hadde en stålplate forran meg som tok av for syrespruten fra brystet og opp).

 

Knallgass fra batteri kan definitivt være farlig. Jeg har ikke tenkt å lage noen egen lufting for dette, annet enn at jeg mener å huske at denne gassen er lettere enn luft og vil trekke oppover. (Korriger meg hvis dette ikke stemmer) Luka oppå tofta vil ikke være tettere enn at den lette gassen forhåpentligvis vil sive ut der. Mellom batterirommet og stuerommet over tenkte jeg å ha ei plate av vannfast kryssfinèr uten noen pakning. Jeg kan ikke minnes å ha sett noen skjærgårdsjeep med vifte til lufting av batterikasse..

Link to comment
Share on other sites

Hydrogen (knallgass) er den letteste gassen vi har, så den vill definitivt gå oppover ja (men kan henge litt i knekker etc).

Uansett så forsto jeg det slik at batterirommet skulle være en helt vanntett celle. Uten lufttette luker over, skal det ikke være noen fare nei (faren er forøvrig størst under og rett etter lading, da det er da knallgassen formes/har størst konsentrasjon i batteriromett).

 

P.s Den saken jeg kikka på sist gang, den om hagle løpet rett mot dørken. Har du lagt inn gjennommskudds stopper på denne (sånn i alle tilfelle :wink: ) :?:

Link to comment
Share on other sites

Flott projekt som jeg følger tett!!!

Men galvaniske strømninger er et skummelt område.

Ser det er blitt montert kuleventil i messing, det er vel "siste sort"?

Det er vel kobberinnhold så det rekker i messingen.

Vet på områder der det er fare for galvaniske strømninger er det operert med to sett bor og gjengetapper ol. da sponet som kan sitte fra messing el. kan få syrefast til å ruste-oksydere.

Ved montering av en ventil i messing er det fare for galvaniske strømninger i aluet etter at ventilen er byttet.

 

Litt på siden men har hørt historier om både 50ører og kroker liggende i alubåter kan skape trøbbel.

Er det tenkt på isolering(epoksy el) her?

 

Klumsen

Link to comment
Share on other sites

Hydrogen (knallgass) er den letteste gassen vi har, så den vill definitivt gå oppover ja (men kan henge litt i knekker etc).

Uansett så forsto jeg det slik at batterirommet skulle være en helt vanntett celle. Uten lufttette luker over, skal det ikke være noen fare nei (faren er forøvrig størst under og rett etter lading, da det er da knallgassen formes/har størst konsentrasjon i batteriromett).

 

Ser at det kunne forstås slik nå ja... Men tanken var altså at rommet skal være vanntett i forhold til vann som kommer inn i bunntanken og mot vann som kommer inn på dekk. Dersom båten synker helt vil det selvfølgelig komme vann inn til batteriene også, men da tror jeg ikke det hjelper med strøm uansett...

 

P.s Den saken jeg kikka på sist gang, den om hagle løpet rett mot dørken. Har du lagt inn gjennommskudds stopper på denne (sånn i alle tilfelle :wink: ) :?:

 

Jeg har spekulert en del på dette også, men har kommet frem til at jeg dropper hele haglefutteralet denne gangen. Det var i og for seg kjekt, men tar litt for mye plass i konsollen. Jeg kunne ønsket meg et futteral plassert lengre ned, men da dukker problemet med drenering i bunnen opp igjen. Det blir nok til at jeg nøyer meg med våpenkassene i siden på båten slik som på den forrige. Det vil aldri bli nok plass til å oppbevare alle våpnene til dem som skal være med, for disse kompisene mine er jo så himla tungt bevæpnet! :shock: En annen ting er at hvis jeg har mine våpen i sidekassene , mens kompisene må oppbevare sine i lasterommet skaffer jeg meg selv et lite forsprang når vi skal skyte kobbe fordi jeg selvfølgelig bruker mye kortere tid enn dem på å få tak i artilleriet... 8):lol:

Link to comment
Share on other sites

Tja.... Har du en ekstremt god idè om hvordan det bør se ut og ikke minst hvor det kan plasseres uten å bli i veien vil jeg svært gjerne høre om det.... Har spekulert ganske mye på problemet selv, men det har ikke dukket opp en eneste revulosjonerende tegning i spekulatoren til nå.

 

Må nesten nevne en episode i så måte: Jeg hadde spekulert på hvordan jeg skulle få tilgang til pumpene og ventiler i hekken for rengjøring og slikt i lang tid. - Tre måneder faktisk. Lå søvnløs på nettene og kunne ikke finne på en god ide. Så satt jeg i et helikopter og ristet på tur hjem fra arbeid. Plutselig etter tre kvarter intens spekulering ramlet plutselig en genial tegning ned i skallen på meg! Jeg satt midt i helikopteret med tre mann mot meg som sikkert også satt i sine egne tanker. Jeg ble så glad da løsningen kom at jeg jublet høyt! De andre passasjerene måtte tro at det hadde klikket fullstendig for meg. Kan ikke tenke meg at de skjønte hvorfor jeg plutselig ble i så godt humør... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hva med en ATV gun scabbard montert på siden av konsollen?

 

Den vil komme i veien for kalesjen og tar rett og slett for stor plass... Lengden gjør at den vil stikke for mye opp foran glasset. Jeg ser rett og slett ikke at det blir skikkelig plass for den. Dropper det bare...

Link to comment
Share on other sites

Ta av og på ja.. Kanskje det kunne være en løsning der... Skal tenke litt på den.

 

Litt vanskelig å forklare... Skulle ønske jeg kunne koble til en skriver i nakken på meg selv for å skrive ut bilder og tegninger som ligger lagret i spekulatoren... Men tanken er at jeg lager en rørbøyle som festes halvveis opp på targaen og ligger helt paralelt med denne i øverste halvdel når den er sammenslått. Ved bruk bøyes denne nesten nitti grader forover mot skjermen. Kalesjen er tenkt festet fra skjermen og bakover mot bøylen og targaen, men også i ca 45 grader ut mot skutesiden fra konsollen om du skjønner... Det vil nok komme bilder av dette etter hvert. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Til glede for dere som kanskje har tid til å gå på nett i jula også: Jeg har skaffet meg en liiten buffer i forholdet mellom hvor langt jeg egentlig har kommet og hvor mange bilder som er lagt ut her. Det betyr at jeg kan legge ut et og annet bilde med masse fremdrift i mellomjula også.... The show must go on!

 

I baugen foran lasterommet vil det være et potensielt sted for ansamling av vann. Jeg gidder ikke å ofre ei lensepumpe der, men setter heller inn ei "nugle" så jeg kan drenere dette rommet inn i lasterommet og pumpe vannet ut derfra. På dette bildet kan dere også så vidt se dreneringene der stringerne møter spant slik at alt vann havner ned og bak i rommet der pumpa står. (Husker det var en kar som spurte etter dette på side seks).

 

normal_DSC_5606-2.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Men tanken er at jeg lager en rørbøyle som festes halvveis opp på targaen og ligger helt paralelt med denne i øverste halvdel når den er sammenslått. Ved bruk bøyes denne nesten nitti grader forover mot skjermen. Kalesjen er tenkt festet fra skjermen og bakover mot bøylen og targaen, men også i ca 45 grader ut mot skutesiden fra konsollen om du skjønner... Det vil nok komme bilder av dette etter hvert. :wink:

 

Noe ala dette da, bortsett fra att du bruker targaen som den bakre bøylen?

44_-626786522.jpg

 

Ser ganske ok ut denne løsningen, men kanskje litt knot med glidelåslukking av dørene..

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer nok det ja. Har selvfølgelig sett for meg en noe mer fancy utgave, 8):roll: men prinsippet skal være det samme.. Tenker å få laget kalesjen mørk koksgrå, og håper det ikke blir for knotete å åpne dørene. Uansett blir den nok brukt mest på transportetapper og når det er ruskete vær. Formen på rutene blir også annerledes for å passe formen på båt og targa best mulig.

Link to comment
Share on other sites

... Jeg har skaffet meg en liiten buffer i forholdet mellom hvor langt jeg egentlig har kommet og hvor mange bilder som er lagt ut her.

 

 

Det du egentlig sier er at du har jukset litt :mrgreen:

Men det visste jeg jo fra før :)

 

Men båten blir bra den, det spørs om du ikke blir plaget med innpåslitne kamerater i framtida.

 

Som jeg sa til Jens: Du vet hvor jeg bor! Regner med at du og Ramp(en) kommer på besøk til våren når vi får skuta på sjøen. Vi må oppsøke noe jomfruelig mark så han får litt å jobbe med tror jeg! :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Rørene som skal være kabelgater er i ferd med å komme på plass og ses her fra innsiden av batterirommet. Jeg monterer også skinner for å stripse fast ledninger i. Nederst ser dere fester for batterier. Disse skal holdes på plass med jekkestropper. Vil ikke ha dem liggende å slenge når det begynner å røre på seg..

 

normal_82-2.jpg

 

Den tykkeste røra er kabelgate frem til konsollen. Ved siden av kan du så vidt se den som leder derfra og bak til motoren. Den lille røra til høyre i batterirommet er mest for å sikre drenering av røra som går bakover fordi den går opp igjen i bakkant. Vil ikke ha en U som samler vann noe sted. (Ikke at det skal komme vann inn der, men det var nå rart om det ikke skjedde før eller siden...)

 

normal_83-2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Rørgatene er på plass. De to tykke som ligger sammen skal opp i konsollen. Den enslige tykke på babord side av bensintanken skal inneholde slangen til spylepumpa som skal tas ut i forkant av konsollen. Den tynne på langs på babord side fører fram i baugen for lys og muligens tykke kabler for en ankervinsj av den typen som man snurrer et tau rundt tre ganger og drar. Den helt ute i siden skal opp i targaen.

 

normal_100-2.jpg

 

Av annet som ikke er beskrevet før ser dere her lenserørene fra lasterom og så vidt lenserøret bakerst nede i høyre hjørne. Lufting til bensintanken kan også ses.

 

normal_DSC_5615-2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...