Jump to content

Vi bygger båt, igjen!


bharsvik

Recommended Posts

JAHA.....

 

Så d e deffør du ikje e å brein krutt lenger,,,,, gjøm d unna å slaska ihop ein ny MTB...

 

Nei du, kjempe arbeid!! E ska no vell stekk innom på d her bygge og, å lir av me litt skitprat, 1/2kilo spydige bemerkelsa, litt over 1 tonn me misunnelse.....

 

PS. Når d bi snakk om å brenn krutt igjen så ha e fått tak i et meget effektivt instrument for å brenn mest mulig i en smell. :twisted: ..hehe. Hylse på størrelse me ei lita flaska brus, kula på størrelse me ei kanonkula,,,,å rekyl....ehh...vell.....JODA

 

Når reis du på jobb igjen?

 

 

 

Remy

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 541
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja, det ser faktisk litt smal ut, omtrent som et badekar...

Meen, et badekar er vel stødigere enn mye annet jeg har vært med ut i... 8)

 

Jeg husket akkurat en episode jeg lurer på om ikke du var med på ( Jeg må presisere at jeg kun har fått den referert..): Fire mann i en liiiten trebåt langt ute på havet. Der dukket det jaggu opp en...... Fisk! DEN skyter vi! At brugda var tolv meter lang var for bagatell å regne. Tross tung bevæpning og heftig ild stakk haien av. Kaanskje litt heldig at den ikke slo både båt og mannskap til fyrstikker... :shock::lol::lol:

 

Ikke rart du sliter med flis mellom tennene og mareritt om nettene som har vært med på sånt...

 

Ho skar visst værra god på smak... 8)

Link to comment
Share on other sites

JAHA.....

 

Så d e deffør du ikje e å brein krutt lenger,,,,, gjøm d unna å slaska ihop ein ny MTB...

 

Nei du, kjempe arbeid!! E ska no vell stekk innom på d her bygge og, å lir av me litt skitprat, 1/2kilo spydige bemerkelsa, litt over 1 tonn me misunnelse.....

 

PS. Når d bi snakk om å brenn krutt igjen så ha e fått tak i et meget effektivt instrument for å brenn mest mulig i en smell. :twisted: ..hehe. Hylse på størrelse me ei lita flaska brus, kula på størrelse me ei kanonkula,,,,å rekyl....ehh...vell.....JODA

 

Når reis du på jobb igjen?

 

 

 

Remy

 

Permittert for tiden, så det blir nok ikke før på nyåret. Hørte en beskrivelse av nybørsa ja: Hainn pakka ein THÆRMOS i børsa, å da`n tok en ut igjæn va koppen bort.... :shock:

 

Den vil jeg prøve! Er villig til å bla opp for ei bøtte bly og en stamp krutt om det trengs for å få lov.... :roll:

Stikk gjerne innom for å se på båten ja! Er under broa som sist, men stram opp tråden først, så du er sikker på å finne meg der. Ellers har jeg kaffe hjemme også...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

å dævven hain bever du har talent mann! :mrgreen: for oss lære villig norsk ungdom med nerdete forhold til mekanik kan du vel røpe sveise metoden og muligens internett side med tips og trick for å lære alu sveis? har prøvd litt når jeg gikk TIP i fjor men ble ikke akkurat noen mester. har tilgang på TIG apparat med vekselstrøms funksjon. er dette godt nok om jeg bytter gass, elektrode og tråd? ble jo ikke akkurat lite inspirert når jeg ser sånt arbeid! :P

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder å sveise aluminium er det første bud at du har et skikkelig sveiseapparat med mateverk som faktisk fungerer. Jeg har prøvd flere rimelige apparater som overhodet ikke er brukbare til å bygge båt med. Da vi startet på forrige båt kjøpte vi en synergisk sak som vi betalte 22000 for. Den holdt i tre dager. Det neste av samme type holdt i fire dager. Etter en del om og men fikk vi pengene igjen og fikk lånt et skikkelig apparat fra Helgeland Sveis as. Nå bruker jeg en Kemppi pulsmaskin. Den er en drøm å sveise med, men du må ut med over 40 lapper for de rimeligste brukbare. Vi sveiser forøvrig med MIG. Tig kan også brukes, men du skal fortsatt kunne ditt fag... Gassen jeg bruker er ren Argon.

Link to comment
Share on other sites

Ang. stabilitet. Har du vurdert og lage noen shine på båten denne gangen?

 

Båten blir mer stabil og har bedre ”bitt” i svingene..

 

Ehh... Kan du fortelle meg litt mer hva du mener? Syns vagt å minnes at du nevnte det sist også, men vet ikke om det stemmer... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder å sveise aluminium er det første bud at du har et skikkelig sveiseapparat med mateverk som faktisk fungerer. Jeg har prøvd flere rimelige apparater som overhodet ikke er brukbare til å bygge båt med. Da vi startet på forrige båt kjøpte vi en synergisk sak som vi betalte 22000 for. Den holdt i tre dager. Det neste av samme type holdt i fire dager. Etter en del om og men fikk vi pengene igjen og fikk lånt et skikkelig apparat fra Helgeland Sveis as. Nå bruker jeg en Kemppi pulsmaskin. Den er en drøm å sveise med, men du må ut med over 40 lapper for de rimeligste brukbare. Vi sveiser forøvrig med MIG. Tig kan også brukes, men du skal fortsatt kunne ditt fag... Gassen jeg bruker er ren Argon.

 

ok, da peiser jeg på med mitt MMA apparat ombygd til TIG og satser på at det går bedre enn på skolen i fjor med litt mer trening. takker så mye for knaill kjapt svar.

Link to comment
Share on other sites

Stiligt prosjekt. Blir ein bra båt da der. Passa på å sveisa an systematisk nå, ellers vert da banan-båt. Du nevnar synergiske puls mig aparat, er heilt enig, ikkje mykje anna så kan måla seg te alu sveis, spesiellt ved sveis i tynt gods. Me hadde nokon fronius transpuls synergic på jobb, dei brukte me te å skøyte 2mm dekksprofil (katamaran dekk), gjekk som ein draum. deii app, kosta rundt 80 tusen. men va sjukt gode.

Flott tråd. Kjem te å følge med på den. :D

Link to comment
Share on other sites

Har brukt en del Fronius elektrodeapparat offshore. Utrolig gode de der! 150 amperes inverter tålte at jeg sveiste 4 mm basisk Kryo så og si kontinuerlig i 2 timer på full guffe. Det var aldri tegn til at den ville gi seg. Koster ikke så mye heller de der, ca 5000. Absolutt verd pengene spør du meg..

Link to comment
Share on other sites

 

ok, da peiser jeg på med mitt MMA apparat ombygd til TIG og satser på at det går bedre enn på skolen i fjor med litt mer trening. takker så mye for knaill kjapt svar.

 

Ehh... Mener du at du peiser på og bygger båt? Jeg kan selvfølgelig ikke hindre deg, men jeg håper for din del at du har litt bakgrunnskunnskap om sveising av tynnplate og ikke minst litt innsikt i sveiserekkefølgeplaner.... Hvis ikke kan jeg garantere deg at den beskrivelsen du får her ikke er tilstrekkelig til å fullføre et slikt prosjekt....

Link to comment
Share on other sites

Bare som en liten info ang Alu sveis. Har vært selger innen sveis (ESAB). Det det syndes mest med innen denne ALUsveis er Tråleder og mateverk og kontaktrør. Kontaktrør bruk 1 dim opp, Husk teflon tråleder IKKE STÅL, og alu matehjul. Hot start er ett must (alu leder varme noe helt j.... og trenger ett puff i starten) og selfølgelig rengjøring av sveise fugen. Når dere gjør dette vil dere se at sveisen er blank og fri for sot. En god puls maskin er nesten ett must da kan man sveise 1,6 mm på "alufolie"

Link to comment
Share on other sites

 

ok, da peiser jeg på med mitt MMA apparat ombygd til TIG og satser på at det går bedre enn på skolen i fjor med litt mer trening. takker så mye for knaill kjapt svar.

 

Ehh... Mener du at du peiser på og bygger båt? Jeg kan selvfølgelig ikke hindre deg, men jeg håper for din del at du har litt bakgrunnskunnskap om sveising av tynnplate og ikke minst litt innsikt i sveiserekkefølgeplaner.... Hvis ikke kan jeg garantere deg at den beskrivelsen du får her ikke er tilstrekkelig til å fullføre et slikt prosjekt....

 

nei, tenkte bare jeg skulle prøve å få til å svi sammen noe alu :P legge en haug med sveiseprøver ;)

Link to comment
Share on other sites

Se her ja, på`n igjen :)

 

Herr bharsvik har helt klart skylden for at jeg selv har svidd av noen kroner på "selvbygd" alubåt :?

(Har fått en god del hjelp da)

 

Båt-tråden på sluttstykket var helt klart en av favorittene, og som gjorde Må ha faktoren gjeldende :mrgreen:

 

Prøvde å få kontakt deg på tlf. men etter 3-4 dager og "Mobilabonenten har slått av telefonen..." så ga jeg opp... :(

 

Men dog, aluminiumsbåt er det blitt ............ og fikk i dette skrivende øyeblikk en sms om at ny dorge/reservemotor har ankommet. Så det ser ut til at jomfuturen blir førstkommende Søndag :D

 

Skal helt klart bli morro å følge med denne tråden også :!::)

Link to comment
Share on other sites

bharsvik skrev: "takk til Ola, Frank og Martin som kom innom for å hjelpe meg med å rive kjeft.. "

Jo da, vi hjelper gjerne til, men den kjeftrivinga får du mest ta på din egen regning 8)

Jeg og Ola driver for det meste med inspeksjon og konsulenttjeneste i forbindelse med problemløsning i forhold til konstruksjonen av innredningen av båten.

Ved ett par anledinger når vi har vert der for å få deg til å løfte ditt sveiseblinde blikk og ta et drag av frisk luft utenfor sveisehallens røyfylte indre, er det nesten som man føler at man burde ha kommet seg unna i en fei når sirkelsagen startes og viftes faretruende opp i ansiktene våre mens skjitpraten får en nyanse av hysteri over at konstruksjonstegningen som ligger på hardisken under hjelmen din atter en gang må justeres da argumentene dine for konstruksjonen blir for bløte, tynne og ikke holder mål i forhold til de velmenende forsiktige forslagene vi ymter frampå med i ett håp om at du skal bli bedre fornøyd med sluttproduktet.

Skal prøve å begrense noe av tidsforbruket under forslagsframleggelsene, over en time for å komme frem til beste sted å plasere avluftningen av drivstofftank er litt i meste laget, jeg ser det nå :oops:

 

 

Stå på, godt jobbet. Hilsen Frank

Link to comment
Share on other sites

Se her ja, på`n igjen :)

 

Herr bharsvik har helt klart skylden for at jeg selv har svidd av noen kroner på "selvbygd" alubåt :?

(Har fått en god del hjelp da)

 

Båt-tråden på sluttstykket var helt klart en av favorittene, og som gjorde Må ha faktoren gjeldende :mrgreen:

 

Prøvde å få kontakt deg på tlf. men etter 3-4 dager og "Mobilabonenten har slått av telefonen..." så ga jeg opp... :(

 

Men dog, aluminiumsbåt er det blitt ............ og fikk i dette skrivende øyeblikk en sms om at ny dorge/reservemotor har ankommet. Så det ser ut til at jomfuturen blir førstkommende Søndag :D

 

Skal helt klart bli morro å følge med denne tråden også :!::)

 

 

Bilder mann!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Bare som en liten info ang Alu sveis. Har vært selger innen sveis (ESAB). Det det syndes mest med innen denne ALUsveis er Tråleder og mateverk og kontaktrør. Kontaktrør bruk 1 dim opp, Husk teflon tråleder IKKE STÅL, og alu matehjul. Hot start er ett must (alu leder varme noe helt j.... og trenger ett puff i starten) og selfølgelig rengjøring av sveise fugen. Når dere gjør dette vil dere se at sveisen er blank og fri for sot. En god puls maskin er nesten ett must da kan man sveise 1,6 mm på "alufolie"

 

 

Litt tillegsinfo : Ein ting skal du vite når du seier gå opp ein størrelse på kontaktrør. Dette er ikkje alltid lika heldigt, Dette kan gjera innvirkning på smeltebadet , da kan bli noko feil med gassen, og dermed kan du få stratos i sveisen. Detta skjedde på nokon apparat der eg jobba tidligare. Det som virkeligt er viktigt er å blåse rein innerledaren (strømpa) mellom matekasse og fremre matemotor ved kvert trådskift. Og bruke rett matehjul til rett sv. tråd,seff i alu men 1.2 hjul te 1.2 tråd osv... ellers så sponar det nåke j... . og det samlar seg fort i strømpa. Ellers så e eg enig med deg i dine synspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Bare som en liten info ang Alu sveis. Har vært selger innen sveis (ESAB). Det det syndes mest med innen denne ALUsveis er Tråleder og mateverk og kontaktrør. Kontaktrør bruk 1 dim opp, Husk teflon tråleder IKKE STÅL, og alu matehjul. Hot start er ett must (alu leder varme noe helt j.... og trenger ett puff i starten) og selfølgelig rengjøring av sveise fugen. Når dere gjør dette vil dere se at sveisen er blank og fri for sot. En god puls maskin er nesten ett must da kan man sveise 1,6 mm på "alufolie"

 

 

Litt tillegsinfo : Ein ting skal du vite når du seier gå opp ein størrelse på kontaktrør. Dette er ikkje alltid lika heldigt, Dette kan gjera innvirkning på smeltebadet , da kan bli noko feil med gassen, og dermed kan du få stratos i sveisen. Detta skjedde på nokon apparat der eg jobba tidligare. Det som virkeligt er viktigt er å blåse rein innerledaren (strømpa) mellom matekasse og fremre matemotor ved kvert trådskift. Og bruke rett matehjul til rett sv. tråd,seff i alu men 1.2 hjul te 1.2 tråd osv... ellers så sponar det nåke j... . og det samlar seg fort i strømpa. Ellers så e eg enig med deg i dine synspunkt.

 

Nja har aldri hør den og har iallefall ikke tro på at hullet i kontaktmunnstykket har innvirkting på gassen, Vandrer tråden i smeltebadet så må du nok få ned tråutsikket ditt gutt!! alutråden er såpass ugjevn at det somregel er påkrev, men hvis det er litt sprut i gasshylser O.L så kan det bli turbulens i gassen og porene kommer som den reneste stratos fabrikken. Pass også på at det er kraftige kontaktmunstykker og ikke disse pingle binzel munnstykker. Det finnes også bedre gasser en 100% argon kontakt AGA (Misson he30) eller tilsvarende, DET GIR ENORME UTSLAG

Men bygg heller båt

:D

Link to comment
Share on other sites

Prøvde å få kontakt deg på tlf. men etter 3-4 dager og "Mobilabonenten har slått av telefonen..." så ga jeg opp... :(

 

Tålmodighet må nok til! Jeg jobber offshore, og da er jeg helt utilgjengelig i 14 dager mens jeg er ute. Det er nok forklaringen på hvorfor du ikke fikk tak i meg...

Link to comment
Share on other sites

Glemte å ta bilde av båten før jeg snudde den, så jeg måtte låne et bilde av forrige prosjekt for å vise skroget helsveiset og steglistene montert. Denne båten er identisk så langt, så det skal ikke spille noen rolle. I hvertfall: Skroget er klart til å snues. Det er nå jobben starter....

 

normal_DSC_3083.JPG

Link to comment
Share on other sites

Båten er snudd og profilen på toppen av skutesida, mot rekka er skåret til. Jeg har montert støtter under båten slik at den står helt i vater. Det gjør at jeg kan bruke laservater når jeg monterer utstyr inne i båten. Veldig mye lettere enn å måle seg ut fra faste punkter hver gang noe skal på plass... Neste punkt er å slipe opp baksveisen på innsiden av skroget og sveise denne før jeg monterer inn spant og stringere.

 

normal_31-2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dersom man bøyer en stav av stål så lite at den ikke blir varig deformert, vil denne bevegelsen kunne gjentas hundretusenvis av ganger uten at den brekker. Man må bevege den ut over ei viss grense før det oppstår svekkelse og tretthetsbrudd. Aluminium har ikke noen slik grense. Det vil si at dersom aluminium bøyes det minste vil det ved mange nok gjentakelser av bevegelsen uansett oppstå tretthetsbrudd til slutt. Derfor er det utrolig viktig at man stiver av skroget på en båt av alu så mye at det får bevege seg minst mulig. Utrolig surt om man er langt til havs og båten plutselig revner fordi den er for myk....

Her settes inn kraftige spant på tvers og langsgående stringere for å stive maksimalt opp. De utvendige steglistene ligger dessuten mellom de innvendige stringerne. Det blir med andre ord hele ti støtteprofiler i hele båtens lengde pluss fem tversgående spant. I tillegg støttes den opp med kneplater og forsterkningsskott i forbindelse med hekken og motorfester. Plata i hekken er 15 mm tykk og forsterkes med 70x60x7 mm vinkel pluss kraftige kneplater. Dette vil tåle den motoren jeg måtte få lyst til å sette på. Bildene viser at jeg er i ferd med å sette inn spant og stringere.

 

normal_34-2.jpg

 

normal_35-2.jpg

 

normal_36-2.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Artig lesning Brynjar! I likhet med flere her hadde jeg stor glede av å følge forrige prosjekt på sluttstykke, og denne båten blir vel om mulig enda mer knall!

 

Stå på videre, skulle vært innom deg. Holdt på å miste ferja fra Horn til Vega for to uker siden, da hadde jeg vel ramlet innom på kort varsel om du var hjemme. :P

Link to comment
Share on other sites

Se her ja, på`n igjen :)

 

Herr bharsvik har helt klart skylden for at jeg selv har svidd av noen kroner på "selvbygd" alubåt :?

(Har fått en god del hjelp da)

 

Båt-tråden på sluttstykket var helt klart en av favorittene, og som gjorde Må ha faktoren gjeldende :mrgreen:

 

Prøvde å få kontakt deg på tlf. men etter 3-4 dager og "Mobilabonenten har slått av telefonen..." så ga jeg opp... :(

 

Men dog, aluminiumsbåt er det blitt ............ og fikk i dette skrivende øyeblikk en sms om at ny dorge/reservemotor har ankommet. Så det ser ut til at jomfuturen blir førstkommende Søndag :D

 

Skal helt klart bli morro å følge med denne tråden også :!::)

 

 

Bilder mann!!!!!!!

 

Vi tåler godt å se noen bilder her ja.....

Link to comment
Share on other sites

God dagen.. Lurer litt på om du monterer flyteelementer i båten med tanke på om den mot formodning skal ta inn såpass mye vann at den kan gå under? Med tanke på at båten skal kunne holde seg flytende om ulykken intreffer. For oss som ferdes langt ut på sjøen blir vel det det nærmeste land man har i et slikt tilfelle :)

Link to comment
Share on other sites

Lasterommet er en vanntett tank. Resten av bunnen blir en tank. Skutesidene blir den tredje tanken. Jeg har ikke regnet på om at lasterommet og sidene greier å holde den flytende hver for seg, men i og med at de ligger litt fra hverandre er faren for at begge ryker samtidig relativt liten. Sansynligvis vil det gå hull i enten lasterommet eller bunnen. Begge utstyres uansett med kraftige lensepumper og dobbelt sett batterier, som forøvrig får et eget rom. Batteriene vil dessuten skilles med et styrerelè som gjør at det alltid er et fulladet batteri. I krisetilfelle kan batteriene kobles sammen. Dersom det kommer inn vann nedenfra på grunn av hull i skroget vil ikke dette kunne nå batteriene før hele båten har sunket. Med andre ord kan alle tankene fylles med vann, men batteriene vil fortsatt være tørre. Da er det alltid mulig å kjøre pumpene. Jeg føler meg rimelig sikker på at dette vil gå bra.

Link to comment
Share on other sites

Joda! Det går selvfølgelig an å lage en "billig" spareløsning. Men dersom man skal ha en motor av litt størrelse blir det fort et spørsmål om vekt også da. Eldre motorer er ikke kjent for å være så hysterisk lette av seg. Dersom du skal ha skikkelig nytte av en vannjet bør motoren etter min mening være på 200 hk eller mer. Forbruk er også en viktig faktor for oss som kjører relativt langt. Jeg har nesten femti kilometer å kjøre ut til øya vår. Det blir noen liter diesel hvis motoren er tørst...

Slik som prisene på diesel og bensin har vært det siste året har det heller ikke vært så fristende å kjøpe dieselmotor. Det kan ta litt tid å tjene inn forskjellen. At båten holder seg bedre i pris får så være. Jeg har jo ikke noen planer om å selge den heller. Innenbords bensinmotor får man selvfølgelig også kastet etter seg, spesielt hvis den er av eldre dato, men det vil jeg ikke ha. Hva andre vil får være opp til dem.

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Ville retta den eksosutblåsinga der bakover i stedet for skrått oppover for ekstra skyv, men ikke sikkert han følte han trengte det! :mrgreen:

 

Skjønner at prosjektet i Brønnøysund holder seg til moderate løsninger, bruksbåt som det blir!

Artig å følge med videre! :D

Link to comment
Share on other sites

Da er mesteparten av spant og stringere montert ferdig. Gjenstår bare noe i front. Jeg har også sveist sammen spantene over kjølen. og skutesiden er ferdig helsveist. Får håpe den er tett nå da.. :wink:

Dekksdragere er vatret inn. Nå kan jeg begynne å lage utstyr som skal ned i bunnen.

 

normal_47-2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ang. stabilitet. Har du vurdert og lage noen shine på båten denne gangen?

 

Båten blir mer stabil og har bedre ”bitt” i svingene..

 

Ehh... Kan du fortelle meg litt mer hva du mener? Syns vagt å minnes at du nevnte det sist også, men vet ikke om det stemmer... :oops:

 

med chines (dvs en horisontal flate i "slaget" , der hvor bunnen møter skrogsidene) så vil den ligge flatere i svingene.

(Jeg synes ikke det gjør noe at en v-bunnsbåt legger seg inn i svingen - liker ikke båter som ligger like flatt uansett)

Bruk av chines vil også gjøre at båten slår mer i sjø.

Men som her når man bygger i aluminium , så ville det også gitt endel merarbeid, simpelthen pga at det blir mer komplekst å bygge.

 

Her diskuteres det båtkonstruksjon så det holder:

http://www.boatdesign.net/

Link to comment
Share on other sites

Nja, tenkte mer i retning i å sette inn en gammel lastebilmotor eller noe lignende. Og en brukt vannjet. Det må da bli billigere enn 300'

 

Ikke når man er lei av å endre utveksling, kjøpe impellere osv og generelt bruke massevis av penger i et forsøk på å få dette til å funke, stamper alt for en brøkdel av det man har betalt, for så å bryte sammen og kjøpe ny påhenger, eller diesel m/drev.... :twisted:

 

En lastebilmotor er også tung, f.eks en Volvo TD70 veier vel 6-700kg.

Link to comment
Share on other sites

 

med chines (dvs en horisontal flate i "slaget" , der hvor bunnen møter skrogsidene) så vil den ligge flatere i svingene.

(Jeg synes ikke det gjør noe at en v-bunnsbåt legger seg inn i svingen - liker ikke båter som ligger like flatt uansett)

Bruk av chines vil også gjøre at båten slår mer i sjø.

Men som her når man bygger i aluminium , så ville det også gitt endel merarbeid, simpelthen pga at det blir mer komplekst å bygge.

 

Her diskuteres det båtkonstruksjon så det holder:

http://www.boatdesign.net/

 

Det er klart den kan bli hardere, men det gjelder å avpasse dem etter vekt og bredde på båten. ingen grunn til å lage dem for brede..

Link to comment
Share on other sites

 

med chines (dvs en horisontal flate i "slaget" , der hvor bunnen møter skrogsidene) så vil den ligge flatere i svingene.

(Jeg synes ikke det gjør noe at en v-bunnsbåt legger seg inn i svingen - liker ikke båter som ligger like flatt uansett)

Bruk av chines vil også gjøre at båten slår mer i sjø.

Men som her når man bygger i aluminium , så ville det også gitt endel merarbeid, simpelthen pga at det blir mer komplekst å bygge.

 

Her diskuteres det båtkonstruksjon så det holder:

http://www.boatdesign.net/

 

Det er klart den kan bli hardere, men det gjelder å avpasse dem etter vekt og bredde på båten. ingen grunn til å lage dem for brede..

 

Nå var det vel slett ikke jeg som skrev dette, men rent bortsett fra det er jeg helt enig med Ivara. Jeg liker rett og slett at båten legger seg på siden når jeg svinger, for da tenderer passasjerene mer til å bli presset ned i båten enn over bord. Jeg vil heller ikke ha båter som slår. Blindtarmen min røk i en storm med Hansvik 16,5 for noen år siden. Ble helikoptertur og full filetering det gitt... Etter den opplevelsen ble jeg mer glad i god v-bunn! Jeg har brukt Kaasbøllbåter ved et par anledninger. Disse var laget med chines, og jeg syntes de slo helt jævlig. Godt mulig de var laget for store, men det holder for meg.

Link to comment
Share on other sites

Kaasbøl båtene er vel såvidt jeg husker også temmelig brede, og med moderat v-bunn, med de fordeler og ikke minst ulemper det medfører.

 

Når det gjelder myk gange, så er også forholdet lengde/bredde veldig viktig, samt hvor fyldig baugen er ift resten av skroget. Blir som regel et kompromiss. Jeg liker også båter som ikke slår mer enn høyst nødvendig, men tar heller litt slamring hvis alternativet er en båt som leker ubåt eller er helt uregjerlig så snart man får sjøen inn aktenfra.

Link to comment
Share on other sites

Nja, tenkte mer i retning i å sette inn en gammel lastebilmotor eller noe lignende. Og en brukt vannjet. Det må da bli billigere enn 300'

 

Ikke når man er lei av å endre utveksling, kjøpe impellere osv og generelt bruke massevis av penger i et forsøk på å få dette til å funke, stamper alt for en brøkdel av det man har betalt, for så å bryte sammen og kjøpe ny påhenger, eller diesel m/drev.... :twisted:

 

En lastebilmotor er også tung, f.eks en Volvo TD70 veier vel 6-700kg.

 

Prøvde en vannjet båt, en såkalt mob båt som brukes for å plukke opp folk som faller i sjøen. En diesel rekkesekser med tett på 200hk...Stødig, sikker, fortreffelig å manuvrere med, kjempebåt til sitt bruk for å plukke opp folk med, men....

 

En slik motor bruker for mye krefter i vannjetten i forhold til propeldrift (påhenger/hekkagregat) så farten var på ingen måte i forhold til HK i motor og dermed diesel forbruk,

 

så lenge motor går må man også ha noen til rors pga man hele tiden må vokte båten da jetten spruter vann hele tiden pga den ikke kan kobles i fri og dermed kan den finne på å svinge/flytte på seg uten at noen har rørt noen hendler,

 

ett annet problem jeg erfarte var at når vi gikk til land for å sette på land skytteren så sugde jeg tang i vannjettinntaket og mistet dermed endamere effekt,

forskjellige løsninger er prøvd, som rive, dra ett tau under båten fra side til side og sage det frem og tilbake over silen, båten må enten settes på slipvogn og tas på land eller man må ha dykker for å få dette ut av silen på inntaket, problem problem problem, tørr ikke tenke på følgene hvis den suger inn ett tau.

 

Skal jeg ha innenbords diesel så blir det hekkagregat, men for jakta sin del så foretrekker jeg utvilsomt utenbordsmotor, gjerne en 4takter som kan tiltes opp når man skal mot land og der propel er stille når den settes i fri og den kan skiftes eller renskes hvis man får noe i propellen.

Tror dessuten at det generelt er mye mindre vedlikehold med utenbords kontra innenbords motor.

Link to comment
Share on other sites

Den kjedeligste delen av jobben er unnagjort. Nå kan jeg begynne å lage ting og montere inn duppeditter! Første jobb er bensintanken. Den ser nok liten ut der den står midt i båten, men den er faktisk på hele 113 liter. Større vil jeg ikke ha den fordi det tross alt utgjør en del vekt også. Dessuten skal man finansiere en fylling av og til i tillegg...

Bak i hekken har det kommet opp to skott som er med på å stive opp skroget. Imidlertid kommer det mer avstivning der bak etter hvert. Bare en del utstyr som skal på plass først...

 

normal_56-2.jpg

 

En vakker dag skjer det noe faenskap med ALT som befinner seg ombord i en båt. Derfor lager jeg alt på denne båten slik at ting som kan bli ødelagt er mulig å komme til for å skiftes, rengjøres eller repareres. I Bensintanken kan det havne masse dritt som jeg ikke vil ha der. Tankmåleren kan også ryke. Derfor lagde jeg tanken med et skikkelig mannhull som det er mulig å ta opp for å inspisere. Det blir en inspeksjonsluke i dekket over tanktoppen også for å ha mulighet for å komme ned. Denne vil imidlertid være laget slik at man må frem med skrujernet for å komme til. En inspeksjon eller reparasjon her vil ikke være noe som blir gjort i åpent hav. Tankmåleren er forøvrig av ei syrefast rør med en kork påmontert en magnet. Denne typen skal være rimelig pålitelig og sikker. Tror ikke den ødelegges så raskt.

 

normal_59-2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...