Jump to content

Jaktvåpen på scooter


Robinson

Recommended Posts

Nå i bomringenes tidsalder er det mange som prøver å vri seg unna denne utgiften. Jeg også. Min svoger viste meg i går scooteren han hadde kjøpt seg og det slo meg at dette kunne funket for meg. Eller aller helst en 3 hjuling siden jeg ikke har lappen for tung sykkel. Med bagasje mulighetene som er tilgjengelig skulle jeg fint fått med det jeg trenger til ei jakthelg. Det er spesielt attraktivt å bruke den jakthelger siden det sparer meg for 300,00 kroner i bompenger, og er mye billigere på ferga. Men så er det dette med børsa da. Der jeg oftest drar innebærer det å ta ei ferge. Så børsa og ammo vil jeg ikke legge igjen på scooteren når jeg tar turen til salongen under overfarten. Jeg er klar over at noen kanskje vil rynke øyenbryn i salongen når jeg kommer med børsa i futteralet , men det gir meg ikke søvnløse netter.  Bekymringen er jo om noen ombord ringer 112 og jeg opplever at blålys venter på meg på avkjøringsrampen. Jeg tror jeg har jussen på min side , men kjenner jo at det kiler litt i magen her. Hva mener folket ? 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Hva mener folket ? 

Jeg tror ikke det er noe problem så lenge det ser "ordentlig" ut. La det gjerne henge en diger og lett synlig lås på futteralet - om den låser noe tror jeg ikke betyr noe... Jeg har slengt riflefutteral på bagasjehylla på toget mang en gang uten issues, eneste var en bussjåfør (buss for tog-opplegg) som ville jeg skulle legge den i bagasjerommet under bussen - og det mente han veldig sterkt. Men den kom inn i bussen ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Elgjaeger skrev:

Tipper du får mer oppmerksomhet når du skal hjem igjen, med rådyret eller hjorten surret til scooteren.😂

 

Been there, done that (omtrentligen)... 16 år, sykkel, to digre canadagås surra sammen i hodet som hang over styret på sykkelen der jeg trødde i vei etter E6 med hagla på kryss over ryggen. De subba faktisk nedi asfalten... Større vilt hadde blitt en (ikke-uoverkommelig) utfordring. Men det spørs hvor mange ganger dette skal observeres langs norske veier før lastsikringskurs blir obligatorisk på moped-lappen... 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 28.12.2018 den 14.16, Elgjaeger skrev:

Tipper du får mer oppmerksomhet når du skal hjem igjen, med rådyret eller hjorten surret til scooteren.😂

 

Dette er jo scenario jeg ikke har tatt med i vurderingen . Hva hvis jakta lykkes ? Vanligvis blir jo dyr fraktet hjem hele og delt opp senere. Ett rådyr, ferdig partert, skulle jeg klart å få med meg hjem på en scooter , i allefall en 3 hjuling .  Men en stor hjort er nok litt i overkant ...

Link to comment
Share on other sites

Hvis jaktlykka slår til, så kan du jo lage "ryggsekk" av hjorten. Slik som noen hardiger gjør når de bærer ut elgkalver.

Hjorten på ryggen og rifla på tvers over brystet, så er du klar for scootertur.

 

Eller legge igjen hjorten og hente bilen, de få gangene det er aktuelt. Kanskje en bedre løsning, men ikke like spektakulær.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Robinson skrev:

 Vanligvis blir jo dyr fraktet hjem hele og delt opp senere. Ett rådyr, ferdig partert, skulle jeg klart å få med meg hjem på en scooter , i allefall en 3 hjuling .  Men en stor hjort er nok litt i overkant ...

Det er jo div. "sykkelvogner", som sikkert kunne brukes. Og med en grovpartering, vil jeg da tro en får med seg reinsdyr og alt, unntatt storbukken av hjort. Folk bruker sykkelvogner til å frakte unger på sykkel tur. Andre til å frakte turutstyr  også i 71 grader Nord har det vært brukt noen versjoner. (tenker ikke på versonen med et hjul). Her i området, er det en del mopedister (og andre med lett mc), som har fått koblet disse til sykklen til turer på skauen. 

 

Også Biltema har 2 versoner. Dette er en som blir brukt av flere her, for turbruk her i området. Kobles til ramme/bakhjulsnav på venstre side. https://www.biltema.no/fritid/sykler/sykkeltilbehor/sykkelvogner/sykkelvogn-2000039817

 

Her er en til fra samme foretning og den kan være mer aktuell for mindre dyr.  https://www.biltema.no/fritid/sykler/sykkeltilbehor/sykkelvogner/sykkelhenger-2000020620

 

Men det finnes nok flere. Jula har også en verson, for mindre dyr. Men det er jo vogner også beregnet for 3 og 4 hjulinger som sikkert er bedre til dette bruk.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke regler som gjelder for å trekke sykkelvogn med motorkjøretøy skal jeg ikke si noe om, men rart om ikke potetlandet har noe forbud mot dette.

I alle tilfeller vil det nok være regler for forsvarlig lastsikring og kanskje totalvekt? Men så lenge du har kontroll på dette, så er jo ikke dette akkurat en ny idé / problemstilling.

 

D4B67033-0AF7-41E8-8BB7-C5755E696479.jpeg.5c2571d1445bb5c1d760efc4d845b205.jpeg

Sidevogn er jo en klar fordel.

 

5E3DEDDD-CF5C-4D1E-84E8-BD4A23A5F505.jpeg.df876219e62f6ebab76b14efae3af63c.jpeg

...men uten går jo bra det også

 

Link to comment
Share on other sites

Siden dere anbefaler 3-hjuls motorsykkel: Jeg fikk faktisk en liten prøvetur med en slik en i august. En tur rundt noen kvartaler på Verdalsøra, og noen kilometer på E6. Denne doningen registrers visst som "trike", men kan kjøres på bilsertifikat. Problemet med den var først og fremst å holde kontroll med gasspedalen, glemmer man seg etpar sekunder, kan man bli forvandlet til en blakk fotgjenger i lengere tid:

 

https://slingshot.polaris.com/en-us/

https://www.youtube.com/watch?v=LGtB3B-Gikc

 

Det var imidlertid svært så begrenset bagasjeplass i kjøretøyet, jeg så straks at det ikke var mulig å få med seg skytterutstyr, og en Sauer 200 STR i mykt futteral, så noen skytterbil var det definitivt ikke. Til jakt kunne jeg kanskje kunne jeg fått med meg kombi'en, dersom jeg delte den opp i sine enkelte faktorer. Noe større nedlagt vilt enn rype ville det imidlertid neppe være plass til å transportere.

 

Derimot virket dette kjøretøyet å være midt i blinken for jakt på eksosryper.

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Kjør full Mad Max.

Si at du skal på audition og at rifla & hjorten er rekvisitter. Det beste er nok om du kjører i baris, så politiet slipper å være i tvil. Internett sier at damer blir imponert av sånt, og for noen av oss er jo det en bonus. 

 

 

Edited by strebern
Link to comment
Share on other sites

46 minutter siden, høggern skrev:

Et mye mer interessant spørsmål er om du har lov å kjøre med beltemotorsykkelen (snøscooteren) dit du skal ;)

 

Tja, så lenge kjøretøyet er veiregistrert, har du vel lov til å kjøre akkurat like langt med den som med en bil på offentlig vei, og på privat (bil)vei så langt du kommer, gitt at du har grunneiers tillatelse. På privat vei er det vel i praksis registrert veiklasse som er skillet mellom "utmark" og "vei"

 

Ehm, snøscooter stod det ja, de har jeg ikke oversikt over *kremt*. Snø er en sånn tredagersaffære her i Trøndelag. 

 

 

Edited by Jibrag
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...