Jump to content

Hvilke hylsefabrikater er verdt å bruke til ladinga?


nickwalter

Recommended Posts

Hei kammerfolk!

 

Skal begynne å lade rifleammo. Og lurer i den forbindelse på hvilke hylsefabrikater som er gode å lade om igjen?

 

Fint om dere kan skrive hva det står i bunnen på hylsene! Jeg tenker å ta noen turer på den lokale skytebanen å finne engangsskutte hylser.

 

Hvis det skulle ha noen betydning, så er det 222 Rem og 308 Win som skal lades til å begynne med. :)

Link to comment
Share on other sites

NP Trainer er merket NP på basen. Jeg har hatt gode resultater med omlading av disse hylsene.

 

Ellers går Lapua-hylser for å være da shit; min erfaring med dem har vært at de har vært *svært* konsekvente i vekt. Jeg hadde dog seks ganger så mange Norma-hylser som Lapua-hylser, og kvittet meg med dem.

Link to comment
Share on other sites

Vær litt obs på at alt på skytebanen ikke er engangsskutt :)

 

Styr unna S&B om du ikke føler for å ta ladinga som ei treningsøkt når tennhettene skal settes i.

 

Norma og Lapua er noe av det bedre. Remington og Winchester er også fenomenalt imo.

 

Av tilgangen på skytebanen så vil du finne 308 bokstavelig i bøtter og spann. 222 er jeg usikker på.

Link to comment
Share on other sites

Hornady er greie. Over Remington iallefall, Trolig rett under Norma. Nosler er også veldig fine (tror de er laget av Norma?) Men jeg syns det er lit rart at du setter Norma nede i samme gruppa som Winchester og Remington. Jeg ville flytta de til gruppa over - spesielt til presisjonsskyting, og langhold, så er verdien av jevnhet, spesielt i tykkelse på hylsehalsene, og også på hvor konsentriske innsiden og utsiden av hylsehalsene er veldig stor - og Rem og Win er helt forferdelig ift. Norma på dette punktet.

Til "vanlig" skyting er det igrunnen ett fett, og de du har satt øverst er de som vil vare lengst.

Finner TS hylser fra Raufoss som står RA (EDIT: rettet feil fra RP) på, så er de laget av Lapua, til ca samme spec som Lapua bruker selv, og er ca helt like. Meget bra stoff. PPU hadde jeg ikke giddet å lade, det koster jo like mye å lade dem som å kjøpe ny PPU ammo.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Aldri brukt Nosler og Hornadyhylser så har ikke noe å si om de.

 

Norma puttet jeg sammen med de USA hylsene da jeg opplever de å ikke være noe bedre når det kommer til normal skyting. Pluss jeg opplever de å være ujevnere enn de 3 på topp.

 

Men dette er slik jeg opplever det. Andre får mene det de vil :wink:

Link to comment
Share on other sites

PPU hadde jeg ikke giddet å lade, det koster jo like mye å lade dem som å kjøpe ny PPU ammo.

 

K

 

Finner du hylsene eller du har skutt ammo med slike hylser er det bare toskete å kaste de. Eller folk med for mye penger, det samme med S&B.

 

Send de gjerne til meg om dere ikke vil ha de :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

RP sier du? Jeg har noen 308 hylser der det står "R-P" Men det er vel Remington? Er det ikke det?

Det er jeg som er angrepet av hjernemark - det står "RA" under Raufoss. Noen står det visst tilogmed "Raufoss" under, men det har jeg aldri sett.

Remington stempler "R-P" og kaliberet.

 

 

Finner du hylsene eller du har skutt ammo med slike hylser er det bare toskete å kaste de.

Etter mitt syn er det bare tull å plage seg selv med slike ukurante hylser så lenge man uten videre finner (eller har fra før) stpre mengder Norma, Lapua, og andre - jeg gidder heller ikke å plages med flere sorter hylser i et kaliber, om jeg ikke må, eller det er for å teste.

Skyter jeg PPU, NATO, gammel Raufoss, Remington, S&B, etc. s bli hylsene liggende igjen - litt av grunnen for å skyte ferdigammo er jo å slippe å lade. Skyter jeg Lapua eller Norma, så prøver jeg å få med hylsene hjem, litt av grunnen til å skyte de, er jo å få hylser :wink:

 

308fail2_1.jpg

Jeg syns denne testen er litt irrelevant. Han tester motstand mot tretthetsbrudd, og han tester hylsene for toleranse mot en feil man ikke skal gjøre når man lader - å size for mye.

Harde og solide hylser vil ofte være mer utsatt for brudd i en slik test, siden de er nettopp harde... De myke Normahylsene varer jo også lengst. Det er kanskje det eneste man har imot ellers veldig bra Normahylser, de er litt for myke. Tåler ikke harde ladninger like godt, og får lett merker.

Dersom man steller med hylsene sine. Halspresser (en nødvendighet om en skal ha de lenge) så er det egentlig en ting som kverker dem, og det er at halsene sprekker, fordi de blir for harde, og sprø. Her er min erfaring gammel og langt fra komplett, siden det er få hylsemerker jeg har ladt nok til å oppleve det, men S&B er etter min erfaring noe av det verste som fins, med Remington rett etter. Norma og Lapua vet jeg egentlig ikke, for jeg har knapt opplevd det, selv om jeg nå skyter nesten utelukkende disse. Kvalitetsvåpen og trange kammer, kanskje mest i halsområdet, sparer jo hylsene voldsmt - og det samme gjør moderate ladninger.

Du vil finne at det er enklere å ta vare på Norma og Lapua, en batch Norma kan size halsen mininmalt og alle kulene sitter like fast. I en batch Winchester må du size halsen etter den hylsa med tynnest halsvegger, og da blir den ylsa med tykkest vegger for mye siza, og du får veldig forskjellig kulehold - og overarbeider messingen.

 

Passer man litt på, så kan man helt sikkert ha hylser av nesten alle fabrikat i minst 20-30 avfyringer, og slite ut et løp med 100-200 hylser. Jeg har slitt ut ei 223-pipe med 200 hylser, som jeg hev sammen med pipa da jeg bytta, og det har også vært prosedyren i 6.5, ha 3-4-5-600 hylser sammen med pipa, og hive dem når jeg hiver pipa. Som regel mister jeg en stor andel i løpet av pipas levetid også. Det er svært sjelden jeg finner ødelagte hylser. Men de forsvinner.

 

Som sagt tror jeg alle hylser av messing virker, men man gjør det triveligere for seg selv, om en velger f.eks. Norma eller Lapua. Plukker en de på banen er de jo gratis uansett.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kvalitetsvåpen og trange kammer, kanskje mest i halsområdet, sparer jo hylsene voldsmt - og det samme gjør moderate ladninger.
Jeg antar jeg har ladet et 6-sifret antall 6,5x55 baneammo. Og overgangen fra Krag/Mauser til STR 200 var "vidunderlig". Hylsene kan lades nærmest i det uendelige, jeg halspresser med Lee Collet Die. Etterhvert blir hylsehalsen svart. Jeg lar være å tromle dem, og lar dem gå tilbake til gjenvinning når de ser passe sjabby ut. Hvor mange ganger de kunne vært ladet, aner jeg ikke. Det kunne selvfølgelig vært interessant å finne ut. Da ville jeg, i tilfelle, tromlet hylsene lett, brotsjet hetteleiet, og halsglødet dem, for hver 10. omlading.

 

Jeg bruker nesten bare Norma-hylser i 6,5 (og i 22-250, 9,3x62 og selvfølgelig i 308 NM!)

NP Trainer er merket NP på basen. Jeg har hatt gode resultater med omlading av disse hylsene.
NP-hylsene virker å være identiske med vanlige Norma-hylser, men man har ikke polert bort fargingen fra halsglødingen. Jeg bruker dem, men blander dem ikke med øvrige Norma-hylser.
Jeg tenker å ta noen turer på den lokale skytebanen å finne engangsskutte hylser.

Hvis det skulle ha noen betydning' date=' så er det 222 Rem og 308 Win som skal lades til å begynne med.

Min erfaring er at det er lite hylser i andre kalibre enn "de tre store" å finne på skytebanene. Ofte er hylser i andre kalibre kastet, fordi de er ladet om ørten ganger. Anbefaler deg heller å kjøpe ei 50-pakning rimelig treningsammo, da har du sannsynligvis, som "M67" skriver, hylser for pipas levetid, hvis du lader dem med omtanke.
Link to comment
Share on other sites

Det er bedre å kjøpe eller å få engangskutte hylser istedenfor å lete i bøtta på skytebanen. Mange fine blanke hylser i bøtta kan være skutt mange mange ganger. NP trainer er nevnt, dette er gode og rimelige patroner med gode hylser for hjemmelading.

Til 222, så er det værre å finne hylser i bøtta på banen, også vanskelig å komme over billig ammo. Men et par pakker jaktmatch, så har du jo hylser lenge

Link to comment
Share on other sites

Det er bedre å kjøpe eller å få engangskutte hylser istedenfor å lete i bøtta på skytebanen. Mange fine blanke hylser i bøtta kan være skutt mange mange ganger. NP trainer er nevnt, dette er gode og rimelige patroner med gode hylser for hjemmelading.

Til 222, så er det værre å finne hylser i bøtta på banen, også vanskelig å komme over billig ammo. Men et par pakker jaktmatch, så har du jo hylser lenge

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode svar! :)

 

Jeg var en tur på banen her og tok med meg en del Norma 308, Norma Trainer 308 og en del Federal. Mulig jeg kaster federalhylsene og satser på Norma, jeg har ca. 150 federalhylser ifra før, som er skutt i mitt kammer, tar heller vare på dem!)

 

Fant og noen Norma, Sako, Federal og Fiocchi (G.F.L) i 222. Etter å ha studert dem, så tror jeg alle 222 hylsene er skutt i mitt våpen faktisk (Fox'en min lager to merker på siden av kragen).. Jeg tok vare på alle hylser i noen år, men la ladinga litt på hylla, så i det siste ha det gått noen hylser i bøtta,selv om jeg har tatt vare på de fleste Norma hylsene..

 

Har det egentlig noen betydning om hylsene er skutt i eget kammer eller ikke, om en helpresser hylsene?

Bør jeg kjøpe en halspresse die i tillegg, og heller bare halspresse hylsene etter å ha skutt dem i eget kammer? :)

Link to comment
Share on other sites

Helpressing pleier å funke, men har du et veldig trangt kammer kan det bli problemer. Bare en måte å finne ut på.

 

Halspressing er ingen ulempe, hylsene varer mye lenger. Lee Collet er en veldig kurrant die, selv om den er litt halvfabrikat til tider. Litt fjerning av grader og muligens pusse ned doren litt gjør underverker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også formet om en god del 223 hylser til 222, det blir litt jobb samt en kjedelig smultring i hylsehalsen :)

 

Det er ingen problem å helpresse hylser skutt i andre våpen, men pass på å ikke få for stort headspace, jeg bruker å sjekke headspace med en bit tape bak på hylsen samt at jeg har fjæra ute av sluttstykket når jeg sjekker. Det skal bli tregt å lukke sluttstykket med en bit tape på hylsen. Sjekk med en fabrikkny patron/hylse og en bit tape, så kjenner du hvordan det kjennes ut med fabrikkpatroner.

Link to comment
Share on other sites

Federalhylser er fine ("FC" står det på bunnen). Fordelen med disse er at tennhettene fra fabrikk er omgitt av en slags blåaktig lakk, som blir borte ved første pressing. Hvis du finner hylser med intakt lakkring på banen, kan du derfor vite at de faktisk er engangsskutt.

 

I 30-06 så strakk nesten alle mine federal hylser seg til over max lengde etter 1. skyting...

Vart kassert heile bunten.

 

Norma, lapua, geco, sako og remington har eg god erfaring med til omladning i diverse kaliber.

Pass opp for hylser merket RA i 6.5x55. Knakk utstøternåla mi på ei slik pga. denne var berdan type... :evil:

Link to comment
Share on other sites

I 30-06 så strakk nesten alle mine federal hylser seg til over max lengde etter 1. skyting.

Var de for lange etter første skyting? Eller gikk de fra min til max på 1. omlading? Vil bare være sikker på hva vi diskuterer her...

 

Om de var for lange etter 1. skyting gjør vel ikke noe? Det er noe man uansett sjekker for hver eneste omlading, en ekstra trimming på 1. gang utgjør ikke mye i det store bildet.

 

Om strekker seg veldig på 1. omlading er det grunn til å reagere. Men jeg sliter med å se hvordan det skulle skje med mindre de blir presset for mye ned. Er det plukkhylser kan det skyldes at de ble skutt i et veldig romt kammer, da kan en risikere å måtte sette skuldra mye tilbake for å "nå helt ned" på kroppen. Jeg har brukt Federal i 30-06, og de fungerte helt greit.

Link to comment
Share on other sites

Federalhylser er fine ("FC" står det på bunnen). Fordelen med disse er at tennhettene fra fabrikk er omgitt av en slags blåaktig lakk, som blir borte ved første pressing. Hvis du finner hylser med intakt lakkring på banen, kan du derfor vite at de faktisk er engangsskutt.

 

Det stemmer ikke helt.

De kommer i allefall med alternativene blå, rød og ingen lakk på tennhettene.

Link to comment
Share on other sites

I 30-06 så strakk nesten alle mine federal hylser seg til over max lengde etter 1. skyting.

Var de for lange etter første skyting? Eller gikk de fra min til max på 1. omlading? Vil bare være sikker på hva vi diskuterer her...

 

 

 

Dette var eingangskutte hylser, altså skutt fabrikkammo.

I usa så er dei ikkje kjent for å tyne ladninger akkurat så her kan ein nok stille spørsmål til lengda dei hadde som nye.

Om mine ladninger førte til eit hylsestrekk av slikt omfang så hadde eg nok måtta ta plass i skammekroken ei stund

Kan sjølvsagt trimme dei, men hylser frå verdens mest vanlige kaliber kasserer eg når dei passerer max lengda.

Link to comment
Share on other sites

Angående normahylser som skal være så bra.. Kjedet meg en kveld, og preppa opp noen 308 hylser. Vanligvis er jeg ikke så nøye på dem siden jeg ikke skyter veldig langt med den børsa, men jeg presset, vasket, trimmet, og freste hettelommen på 161 normahylser. Så veide jeg for å se om jeg kanskje burde dele opp batchen i 2. Den letteste veide 162 grs og den tyngste 174 grs! Kasserte de 13 som var lengs unna middelveien, og sitter igjen med 148 stk mellom 164 og 168 grain. Hadde jeg skulle ladet for langhold med de der, og kjøpt dem inn fordi norma er gode hylser så hadde jeg blitt potte sur tenker jeg... Til jakt og trening på moderate hold har det ingenting å si, men jeg ble overrasket over hvor stor variasjon det var.

Link to comment
Share on other sites

Aha, Lasse - der kom forklaringa på mange av de mediokre resultatene jeg hadde på bane siste sesong! Ujevn hylsevekt (dvs., tykkelse, og dermed volum, og påfølgende trykk - hastighet) på Norma-hylsene har selvfølgelig skylda!

 

Jeg gikk rett ut på laderommet, og tok 20 tilfeldige hylser m/hette, av de som lå klar til lading. Disse hylsene var herlig blandet fra "dag 1", ladet om flere/mange (varierende antall) ganger, og hylsehalsen var avgradet innvendig på måfå. Til overmål var vel mesteparten av dette gjenvinnings-metallet hylser jeg hadde samlet etter skyteprøvene, dvs. Norma jakt-ammo (Elite, Oryx, Vulcan) eller Jaktmatch (er merket "Norma", treningsammoen "Target" er merket NP). En del stammer kanskje også fra Norma Rekrutt, sjøl om jeg ikke har skutt den ammoen sjøl de siste 2 åra. Her skulle det bli "variasjon over tema" så det holdt, det ble nok ikke mange som var innafor Lasses strenge krav på 4 grs. variasjon, altså +- 2 grs.

 

Fasiten var:

 

178,5 - 179,2 - 179,4 - 179,4 - 179,5 - 179,6 - 179,7 - 179,8 - 180,0 - 180,0 - 180,1 - 180, 4 - 180,5 - 180,9 - 181,0 - 181,1 - 181,2 - 181,3 - 181,4 - 182,3.

 

3,8 grs i ekstrem spredning, altså. Kutter man høyeste og laveste, er 18 stk, eller 90 %, mellom 179,2 og 181,4, dvs. en variasjon på 2,2 grs, eller innafor +- 0,61 % fra medianvekta.

 

Jeg tror ikke man skal avskrive Norma-hylsene fullstendig ennå, nei!

 

 

PS: Jeg skal gjenta eksperimentet med Norma-hylser i andre kalibre senere i dag, for å se om dette varierer fra kaliber til kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Helt rolig nå. Er du fortsatt muggen fordi jeg ikke liker elektronikkskivene? :lol: Jeg skriver jo at det har omtrent ingenting å si på moderate hold. Jeg ble derimot overrasket over hvor stor variasjon det virkelig var. Har helt andre ting jeg skyter med på lengre hold, og de hylsene var mye jevnere til tross for at de er en hel del større. Forøvrig Norma det også. Norma skal ikke avskrives nei, for det heter bikkja mi, og hun er omtrent uunværlig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sjekka vekt på .300 hylser for noen år siden. FC, Win, Rem, Lapua og Norma. De som hadde jevnest vekt var Remington sine. Har veid nok så mye Lapua, Sako og Normahylser i "normalkaliber" og en total vektspredning på rundt 4-5 gr er vanlig. Kan se ut som den største variasjon ligger mellom produksjonslotter. Om en veier hylser som alle kommer fra samme pakke er vektvariasjon gjerne mindre.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Skal lada litt idag 6,5x55. Har både lapua og norma hylser. Norma er berre skotne èin gong, lapua  er skotne 3-4 tenker eg, begge er kun skotne i mitt gevær. Gjere det noko om eg blandar dei, eller er det meir viktig og unngå det ved langholdskyting eks. vis.

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

Om du ikke skal lade til maks har det liten betydning. Jeg har ikke funnet noen forskjell med "normale ladninger" i 6,5x55.

 

Men jeg synes det er god praksis å holde rede på hvor mange ganger hver hylse er ladet og trimmet.

 

Edit1: Mine erfaringer bygger på hylser fra Norma, Lapua, Winchester, Federal (tykkere i godset!), Sellier&Bellot, samt Partizan.

 

Edit2: Har bladd tilbake til mine ladedata for 140 grs-kuler med 44/45 grs N160. Største hastighetsavvik mellom Norma, Federal og Lapua er 13 m/s.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (5 timer siden):

Skal lada litt idag 6,5x55. Har både lapua og norma hylser. Norma er berre skotne èin gong, lapua  er skotne 3-4 tenker eg, begge er kun skotne i mitt gevær. Gjere det noko om eg blandar dei, eller er det meir viktig og unngå det ved langholdskyting eks. vis.

Lapua og Norma av nyere dato kan man blande om man ikke gidder å holde de fra hverandre. De er så godt som helt like - like nok til at jeg mistenker at de kommer fra samme sted.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (19 timer siden):

Ser at norma sine hylser strekk seg litt meir, virker iverfall sånn. Lee collet dia.

Lee Collett er jo halspressing, da skal hylsene normalt ikke strekke seg?

 

bobby skrev (20 timer siden):

er det mest mulig presisjon

På BR-nivå er nok dette riktig, men når rifle og rutiner er på stell så er det ingen forskjell i treffpunkt på verken 100 eller 500m, med Lapua, Norma, eller Sellier & Bellot. Jeg har ca 400 Lapua 260Rem-hylser,2-300 ompressa Norma 308, og et par tusen ompressa S&B 308W som jeg bruker i 260. Med samme ladning treffer alle samme sted (ihvertfall innenfor 20x20cm på 600m). S&B har lettere for å klebe i kammeret om man lader bare litt hardt.

 

bobby skrev (51 minutter siden):

Jeg må også trimme nye norma etter 1-2 gangers bruk (.30-06).

Jeg helpresser, og jeg trimmer maks hver 5-6 omlading, om jeg i det hele tatt gjør det. Men jeg trimmer etter 1. gangs avfyring, enten det er nødvendig eller ikke. Normalt er da hylsene utbrukt, eller mistet før de må trimmes igjen. Dette er 6.5x55, der jeg for tiden har stort sett Norma.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Som ved all skyting, være seg det hagle/pistol/ rifle så sitter mye "i hodet" 😏 og på den tiden jeg jaget etter minst mulig samlinger,-  innbillte jeg meg at når hylsene måtte trimmes og fjerne grader, ville jeg ikke lenger bruke de till akkurat det.

De var selvsagt gode nok til storviltjakt og vanlig skyting,- men som sagt sitter mye i hodet, og jeg ville helst bruke engangs-skutte (i egen riflen) nye hylser og minimalt presset og anpasset kammer for å på  100 m produsere "små"og minst mulig tre-skudd serier...og helst da med norma hylser fra samme batch og Sierra 165grs GK.

 

Edited by bobby
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...