Jump to content

E-sigaretter på skytebane?


Bartemannen

Recommended Posts

Ville tro at de omfattes av røykeloven, all den tid man aldri kan vite hva brukeren har ladet med. Det kan være bare vann, vann med aroma, vann med nikotin eller andre virkestoffer som røykeren/damperen ikke kan velge å utsette andre for.

Link to comment
Share on other sites

@ei tohi varjata : Må korrigere deg litt. Røykevæske som inneholder nikotin er fullt lovlig å innføre til eget forbruk. Jeg har selv kjøpt det fra utlandet flere ganger. Pakkene har hver gang blitt åpnet av tollvesenet( regner med de har testet for flytende nark) og så blitt sendt hjem til meg. Eneste regel er at det ikke må overstige 3 måneders forbruk, da nikotin i Norge kommer inn under legemiddelloven.

Link to comment
Share on other sites

@ei tohi varjata : Må korrigere deg litt. Røykevæske som inneholder nikotin er fullt lovlig å innføre til eget forbruk.

 

 

Privatimport av elektroniske sigaretter til personlig medisinsk bruk er tillatt fra EU/EØS-området, jf. reglene i forskrift om tilvirkning og import av legemidler § 3-2. Produktet må være lovlig ervervet og til personlig bruk. Tollvesenet kan be om dokumentasjon på at disse kravene er oppfylt, for eksempel i form av en resept eller legeerklæring. Ved import skal mengden ikke overskride tre måneders forbruk. Ved medbringing er det ulike krav avhengig av hvilket land (innenfor eller utenfor EØS) produktet importeres fra.

Link to comment
Share on other sites

Ok, dritt i importregler etc.

Vennligst hold dere til spørsmålet :winke1:

 

E-sigarett er ikke forbudt ihht Røykeloven, men er allikevel ikke lovlig på fly, offentlig transport m.m.

 

Røyking generelt er ikke lov på standplasser, men har DFS, NSF eller andre organisasjoner tatt stilling til e-sigarett? Ble litt diskusjon ifm noen som satt å røyket e-sigarett på en innendørs pistolbane i går.

Link to comment
Share on other sites

Hensikten med forbudet om røyking på standplass er naturligvis å beskytte både skyttere og tilskuere mot ubehag og helseskader.

Forsking viser at de som er i nærheten av en som damper e-sigaretter kan få i seg omtrent like mye nikotin som røykeren selv.

Svaret burde i grunnen gi seg selv.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken forskning viser dette?

Kan ikke skjønne at damping på standplass utendørs kan ha noe som helst å si, all den stund vi innhylles i kruttgass og brent kulesmørning...

Og på innendørs skytebaner har man vel ekstremt godt avtrekk?

 

På fly og tog derimot...

Link to comment
Share on other sites

Selv om damping ikke er røyking i utgangspunktet, så har enkelte som har dampet under skyting(!) vært såpass ille med lukt osv at jeg har sagt i fra.

 

Så om det ikke faller inn under røykeforbudet, så faller det inn under dette med å forstyrre andre skyttere.

 

Før i tiden ble bruk av nikotin sett på som doping innen skyttersporten, på tide å gjeninnføre de reglene der?

Link to comment
Share on other sites

Som Rausheim er inne på, det er lov å tenke på andre skyttere enn seg selv. Skyting er fremfor alt en konsentrasjonssport. På standplass skal det bedrives skyteaktivitet og intet annet. Det er forstyrrende for andre skyttere. Skal en gjøre noe annet enn å skyte, får en gå bak standplass. I feltløypa er røyking forbudt.

Link to comment
Share on other sites

Hensikten med forbudet om røyking på standplass er naturligvis å beskytte både skyttere og tilskuere mot ubehag og helseskader.

 

Neppe. Det er en overtagelse av forsvarets regelverk via skyttervesnet, som stammer fra den tid det nok var en innmari dårlig idé å røyke og lade børse samtidig....

Link to comment
Share on other sites

Det historiske opphavet er garantert svartkrutt og munnladere; i dag handler det om røykeloven (og en samarbeidsavtale mellom stort alle idrettsorganisasjoner, inkludert DFS, om at idrettesarenaer skal være røykfrie).

 

 

§ 25.Røykeforbud i lokaler og transportmidler

 

I lokaler og transportmidler hvor allmennheten har adgang skal lufta være røykfri. Det samme gjelder i møterom, arbeidslokaler og serveringslokaler. Utendørs inngangspartier til helseinstitusjoner og offentlige virksomheter skal være røykfrie.

 

 

Retningslinjer røyk og snus

 

Norges idrettsforbund skal fremstå som en organisasjon som arbeider mot bruk av røyk og snus i idrettssammenheng.

Barn og unge skal møte et røyk- og snusfritt idrettsmiljø.

Tribunekulturen skal være røykfri.

Utøvere, trenere, ledere og foreldre skal informeres om de skadevirkninger røyk og snus har på prestasjonsevne og helse.

Voksne skal opptre som gode rollemodeller for barn og unge ved ikke å bruke røyk og snus i idrettslig sammenheng.

 

Link to comment
Share on other sites

Nok et I-lands problem??? :shock:

 

Det spørs vel hvilket nivå vi snakker om her..... !

Er vel grenser for hvor seriøse vi mener vi skal være, spør du meg. Hvis noen synes det er trivelig m en E-sigarett på en vanlig trening g eller et klubbstevne så kan jeg ikke se et problem i havet. Ikke på et feltstevne heller.

Vi er blitt et folkeslag som er så fisefine at det nesten er uoppnåelig å være en god nordmann.

 

Tror toleranse er et nøkkelord som gjerne kan få litt større fokus i de fleste sammenhenger....!

 

Hilsen en som hverken røyker det ene eller andre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er såpass seriøs, men dog ikke fisefin, at selv på trening forventer jeg at sidemannen på standplass driver med skyting og intet annet. Hvis han vil røyke, lese bok, drikke kaffe, snakke i telefonen, binde fluer, spise nistepakken sin eller strikke, forventer jeg at han forlater standplass og gjør det et annet sted.

Link to comment
Share on other sites

Så i bunn og grunn etter at alle har fått tømt sin kunnskap her, så kan man da konkludere med at e-sigaretter ER lovlig på skytebane/standplass.

Ingen ser ut til å ha funnet noe annet så vidt jeg kan se.

Røyk og snus er som nevnt flere ganger dekket av røykeloven, og idrettsforbundets retningslinjer, men ingenting dekker e-sigaretter.

Da må det bli opp til de lokale klubber etc å eventuelt vedta sine egne forbud.

Link to comment
Share on other sites

Er både aktiv skytter og skyteleder, og føler jeg har godt og vidt gangsyn angående røyking på anlegget. Det foregår noe røyking hos enkelte av skytelederne, uten at jeg selv har kommentert eller gjort noe med det. Det er garantert noen som reagerer, og det er greit, siden reglene om slikt er ganske så definerte og klare. El sigarett burde vært i samme kategori som vanlige sigaretter ol. Men, ja, det skal også være rom for å kunne ha det sosialt fint og hyggelig på en skytebane, man må kunne snakke sammen og ta seg en kopp kaffi, og må man røyke, så burde det være enkelt å gå utenfor, skulle ikke være noe problem!

Link to comment
Share on other sites

Så i bunn og grunn etter at alle har fått tømt sin kunnskap her, så kan man da konkludere med at e-sigaretter ER lovlig på skytebane/standplass.

Ingen ser ut til å ha funnet noe annet så vidt jeg kan se.

Røyk og snus er som nevnt flere ganger dekket av røykeloven, og idrettsforbundets retningslinjer, men ingenting dekker e-sigaretter.

Da må det bli opp til de lokale klubber etc å eventuelt vedta sine egne forbud.

Her tar du utgangspunkt i at e-sigg ikke er røyking.

I DFS er det røyking generelt som er forbudt på standplass.

Link to comment
Share on other sites

Så i bunn og grunn etter at alle har fått tømt sin kunnskap her, så kan man da konkludere med at e-sigaretter ER lovlig på skytebane/standplass.

Ingen ser ut til å ha funnet noe annet så vidt jeg kan se.

Røyk og snus er som nevnt flere ganger dekket av røykeloven, og idrettsforbundets retningslinjer, men ingenting dekker e-sigaretter.

Da må det bli opp til de lokale klubber etc å eventuelt vedta sine egne forbud.

Her tar du utgangspunkt i at e-sigg ikke er røyking.

I DFS er det røyking generelt som er forbudt på standplass.

Det gjør jeg, og e-sigg omfattes ikke av begrepet røyking.

Dermed er ikke "røyking" av e-sigaretter å regnes som røyking.

Se også lenkene ovenfor til Helsenorge som skriver endel om dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg definerer det som røyking.... Altså er det forbudt på standplass.

Min tolkning.

 

(gidder ikke leite i linkene, om du tar fram et sitat og en link til det så gidder jeg bry meg med å sjekke opp det. Inntil da er min definisjon minst like legitim som din, i mine øyne)

Link to comment
Share on other sites

Link....sitat hvor det står at e-sigg ikke er røyking

Så blir jeg veldig glad ;)

 

 

For i https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1973-03-09-14 leser jeg nemlig dette:

§ 2.Definisjoner

Med tobakksvarer forstås i denne lov varer som kan røykes, innsnuses, suges eller tygges såfremt de helt eller delvis består av tobakk.

 

Med røykeutstyr forstås i denne lov varer som etter sitt formål hovedsakelig benyttes i forbindelse med tobakksvarer.

 

Med tobakkssurrogat forstås i denne lov produkt som etter sin bruksmåte tilsvarer tobakksvarer, men som ikke inneholder tobakk.

 

Med tobakksimitasjon forstås i denne lov produkter som etter sin utforming har en nær likhet med tobakksvarer eller røykeutstyr, men som ikke inneholder tobakk eller tobakkssurrogat.

derfor oppfatter jeg e-sigg som røykeutstyr, tobasimitasjon eller tobakssurrogat. Men det er jeg, og jeg er jo ingen jurist...... ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er såpass seriøs, men dog ikke fisefin, at selv på trening forventer jeg at sidemannen på standplass driver med skyting og intet annet. Hvis han vil røyke, lese bok, drikke kaffe, snakke i telefonen, binde fluer, spise nistepakken sin eller strikke, forventer jeg at han forlater standplass og gjør det et annet sted.

 

Er vel litt seriøst fisefin her ja, Lese bøker, spise niste eller strikker på standplass er ikke uvanlig på fripistol-stevner.Og kaffekoppen, hjerne med noen 9mm hylser oppi, er ikke unormalt når NROF gjengen møtes.

Men synes ikke noen form for røyking hører hjemme på standplass.

Link to comment
Share on other sites

Link....sitat hvor det står at e-sigg ikke er røyking

Så blir jeg veldig glad ;)

 

 

For i https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1973-03-09-14 leser jeg nemlig dette:

§ 2.Definisjoner

Med tobakksvarer forstås i denne lov varer som kan røykes, innsnuses, suges eller tygges såfremt de helt eller delvis består av tobakk.

 

Med røykeutstyr forstås i denne lov varer som etter sitt formål hovedsakelig benyttes i forbindelse med tobakksvarer.

 

Med tobakkssurrogat forstås i denne lov produkt som etter sin bruksmåte tilsvarer tobakksvarer, men som ikke inneholder tobakk.

 

Med tobakksimitasjon forstås i denne lov produkter som etter sin utforming har en nær likhet med tobakksvarer eller røykeutstyr, men som ikke inneholder tobakk eller tobakkssurrogat.

derfor oppfatter jeg e-sigg som røykeutstyr, tobasimitasjon eller tobakssurrogat. Men det er jeg, og jeg er jo ingen jurist...... ;)

 

Fullstendig enig med Høggern.

Og hvis det er lovlig med e-sigg på standplassen, så vil jeg forbeholde meg retten til å røyke tørrede eikeblader og finmalte bildekk på standplassen. En uke gamle sokker er også en favoritt. :shock: Og ingen av disse tingene inneholder nikotin.

Jada, jeg vet at jeg er litt merkelig. :lol:

 

T :-)

Link to comment
Share on other sites

Sånn, da blir du vel glad? :D

 

Se f.eks avsnittet "e-sig ikke omfattet av røykeloven"

 

https://helsedirektoratet.no/folkehelse ... kan-forbys

 

Link....sitat hvor det står at e-sigg ikke er røyking

Så blir jeg veldig glad ;)

 

 

For i https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1973-03-09-14 leser jeg nemlig dette:

§ 2.Definisjoner

Med tobakksvarer forstås i denne lov varer som kan røykes, innsnuses, suges eller tygges såfremt de helt eller delvis består av tobakk.

 

Med røykeutstyr forstås i denne lov varer som etter sitt formål hovedsakelig benyttes i forbindelse med tobakksvarer.

 

Med tobakkssurrogat forstås i denne lov produkt som etter sin bruksmåte tilsvarer tobakksvarer, men som ikke inneholder tobakk.

 

Med tobakksimitasjon forstås i denne lov produkter som etter sin utforming har en nær likhet med tobakksvarer eller røykeutstyr, men som ikke inneholder tobakk eller tobakkssurrogat.

derfor oppfatter jeg e-sigg som røykeutstyr, tobasimitasjon eller tobakssurrogat. Men det er jeg, og jeg er jo ingen jurist...... ;)

Link to comment
Share on other sites

Fra lenken West4658 så hjelpsomt kom med (min utheving):

 

E-sig ikke omfattet av røykeloven, men kan forbys

Bruk av e-sigaretter i lokaler hvor allmennheten har adgang er ikke omfattet av «røykeloven» fordi produktet ikke defineres som en tobakksvare og ikke avgir røyk, men damp. Eier/styrer av et lokale kan imidlertid i kraft av sin styringsrett forby bruk av e-sigaretter i sine lokaler/områder.

 

Fram til eventuelle lovendringer som følge av Helse- og omsorgsdepartementets pågående høring, legger Helsedirektoratet vekt på Verdens Helseorganisasjons anbefaling (who.int). WHO anbefaler å behandle e-sigaretter på lik linje med øvrige tobakksvarer når det gjelder innendørs bruk.

 

Direktoratet støtter derfor de virksomh​eter som inkluderer bruken av e-sigaretter i sitt røykeforbud. Det har tatt lang tid å få fjernet røyk fra inneluften, og det kan da virke unødvendig å tilføre en ny luftforurensning innendørs. Det finnes stoffer i e-sigarettene som kan medføre helseskader og plager (helsenorge.no). Dampen fra nikotinholdige e-sigaretter inneholder så mye nikotin at personer i nærheten også får det i seg.

 

Det er dermed fritt frem å forby bruken av e-sigaretter i røykeforbudet på standplass.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett noen av disse dampmaskinene faktisk spy ut damp som en dampmaskin, på skytebanen. Tror det var disse hjemmefylte greiene, for det luktet egentlig helt for j****g. Det var riktignok bare på ei trening, så jeg brydde meg ikke noe særlig. Hadde det vært fra nivået klubbstevne og oppover, hadde jeg nektet bruken av den.

 

Jeg vil egentlig heller ha en ordinær røyker ved siden av meg, siden det ikke er fullt så irriterende. Og dette kommer fra en tidligere stor-røyker :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det er dermed fritt frem å forby bruken av e-sigaretter i røykeforbudet på standplass.

Takk, men dette vet jeg fra før :winke1:

 

Det jeg var ute etter med denne tråden var å finne ut om forbund eller sentrale enheter har behandlet dette på generell basis slik at ikke hvert skytterlag og skytebane selv må vurdere dette.

 

Det ser ikke slik ut så langt jeg kan se, og med mindre den lokale klubb eller skytebane har lagt ned forbud så er det ingen med lovverket i hånden kan nekte folk å røyke e-sigg mer enn de kan nekte de å drikke kaffe eller cola. Fact!

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt er bare at baneleder, med henvisning til nettopp denne teksten, kan be dem som ønsker å benytte sine e-sigaretter gjøre det andre steder enn på banen. Nettopp fordi den uthevede teksten er der, kan man det. Det er ikke slik at det er en rettighet å dampe i vei på en skytebane. All den tid det er påvist at passiv røyking er en realitet også med e-sigaretter - og akkurat det er påvist - kan man vanskelig påstå å ha loven på sin side om man krever å få benytte e-sigaretter på banen.

 

Jeg vil i alle fall ikke ha noen betenkeligheter med å be vedkommende som forsøker seg på et slik stunt ta det annetsteds, og om nødvendig bortvise vedkommende fra skytebanen for treningen. Det mener jeg at jeg har mitt på det tørre med.

Link to comment
Share on other sites

Nok et I-lands problem??? :shock:

 

Det spørs vel hvilket nivå vi snakker om her..... !

Er vel grenser for hvor seriøse vi mener vi skal være, spør du meg. Hvis noen synes det er trivelig m en E-sigarett på en vanlig trening g eller et klubbstevne så kan jeg ikke se et problem i havet. Ikke på et feltstevne heller.

Vi er blitt et folkeslag som er så fisefine at det nesten er uoppnåelig å være en god nordmann.

 

Tror toleranse er et nøkkelord som gjerne kan få litt større fokus i de fleste sammenhenger....!

 

Hilsen en som hverken røyker det ene eller andre.

 

+1

 

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Du har intet regelverk du kan basere en slik ting på.

Det er reglementene som regulerer hva som er lov og hva som ikke er lov.

En skyteleder eller stevneleder kan ikke bare finne på egne regler hvis han/hun finner det for godt.

Hva blir det neste da? Forby røde bukser?

Som baneleder har jeg et objektivt ansvar for å forhindre skytterene fra å komme til skade. Ettersom det er påvist at passiv røyking er en realitet, også med e-sigaretter, har jeg mitt ansvar som baneleder å støtte meg på, og det med støtte fra Helsedirektoratet (se mitt tidligere innlegg).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har total intoleranse for dem som velger å dampe løs på banen. Du må gjerne dampe - et annet sted. Det kan til og med tenkes at jeg blir med deg ut for å slå av en prat (om jeg ikke er skyteleder), men det er mitt valg. På banen har baneleder et objektivt ansvar for alles sikkerhet, og den som ønsker å dampe har et ansvar for å være hensynsfull. Dette har ingenting med toleranse å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Gitt at en skytebane er et privateid sted, kan vel den som bestemmer der bestemme det de vil (iinenfor relativt romslige grenser) Om man f.eks krever at folk skal skyte i westernkmlær på et stevne, så trenger ikke det å hjemles i en lovtekst. Så om de som har ansvaret for disponering av en bane sier Niks e-sig... så er det sånn.

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Dette var da litt hysterisk i mine øyne, er selv sluttende røyker/snuser som damper og har lest ganske mye om emnet. Engelske forskere er mye mer oppdatert på emnet enn det som sto i vg for et år siden, kjenner jeg må smile litt når folk presenterer vg som bevis uten at jeg skal starte en diskusjon om det.

Saken med damp... Vi damper nikotinholdig veske, nikotin er "farlig" på samme nivå som koffein. Virker likedan og motsatt. Likedan-oppkvikkende og motsatt-snevrer blodårer(koffein utvider)

Hvor farlig dette er blir en teoretisk diskusjon for de som er friske nok til å ligge på en skytebane, dette har mer med mentalitet å gjøre. Vi er jo Nordmenn...

 

Damp ligner på røyk når du blåser det ut, derfor er det lett å tro at det er det samme. Men det mangler tjære og sikkert 5000 andre farlige kjemikalier som er bevist skadelige og kreftfremkallende. Jeg tror, med understreking på tror, siden det ikke er langtidsforskning på dette - at damping er like "farlig" som å tygge tyggis. Med nikotin eller uten, samme det- for det er ikke nikotinen som er værst - tror jeg.

 

Røykeforbudet i denne sammenheng er mer trolig pga at røyking er forbundet med stor brannfare, siden det finnes gnomer som skal kaste brennende sneiper overalt. Det er ihverfall det jeg fikk forklart det med da jeg var i militæret.

 

Nå til essensen- når man ligger der svart i nesa av kruttrøyk på en åpen standplass, tror noen at dampen kommer til å gi de helseproblemer?

Realitetssjekk den tankerekka-værsåsnill :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg støtter meg ikke på VG om noe som helst som har med vitenskap å gjøre, og knapt nok når det har med nyheter å gjøre. Jeg støtter meg til Folkehelseinstituttet og Helsedirektoratet.

 

Ja, krutt- og blygass kan være farlig. Det er en risiko vi eksplisitt aksepterer når vi drar på banen. Jeg har derimot ingen forståelse for at jeg - uten å ha mulighet til å unngå det - skal utsettes for andre risiki, sånn som f.eks. dampen fra e-sigaretter. Den største risikoen disse representerer, er at salget er uregulert. Vi kan derfor ikke vite hva dampen måtte inneholde, utover nikotin.

 

Jeg kjenner forøvrig flere skyttere som blir direkte uvel av selv små doser nikotin, og som, etter eget utsagn, ikke føler seg trygge på å håndtere et ladd våpen de første minuttene etter å ha gått gjennom røykegjengen som ofte befinner seg rett utenfor døra på standplass på en av skytebanene jeg til tider frekventerer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...