Jump to content

E-sigaretter på skytebane?


Bartemannen

Recommended Posts

Godt å høre, tabloidene er mildest talt tvilsomme av og til :-)

Siden debatten har sporet av såpass tidligere så tillater jeg meg å komme med et sleivspark mot de nevnte institutt og direktorat.

Jeg synes faktisk at ved å ville regulere dette på den måten de setter inn for så burde de gå av med umiddelbar virkning. Hvis alle som idag røyker gikk over på damp så ville vi ha spart ca 8000 liv i året, tenk på det tallet...

De fleste jeg kjenner som damper idag er tidligere røykere, som har prøvd utallige ganger å slutte. Før de prøvde damp. Nå er de glade dampere.

Det jeg tror dette dreier seg om er et inntektstap til staten av enorme dimensjoner, en handelslekkasje de prøver å få bukt med.

Jeg er ikke tallforsker, men her er et veldig grovt overslag.

Tall fra SSB

2015-tall: 13% røykere i Norge og 14% snusere

Ca 5 millioner mennesker

13% av 5 mill er 650 000 mennesker som røyker

14% av 5 mill er 700 000 mennesker som snuser

For å gå på det billigste alternativet så sier vi at røykerne røyker 2 pakker rullings i uka, det er vel ca 440 kr(det meste avgifter)

Snuserne får bare to pakker de også, kjip idag... det blir vel ca 180 kr(det meste avgifter)

650 000x440x52=14872000000kr det er vel nesten 15 mrd?

700 000x180x52=6552000000kr som er omtrent 6,5 mrd?

Rundt regnet 20 milliarder årlig dette, da ser jeg bort ifra pensjonsutgifter spart på folk som røyker slik at de dør av hjertefeil i 60-åra...

Noen som ser hvor haren hopper og hvorfor de vil ha dampingen regulert til døde?

Beklager off topic men jeg klarte ikke dy meg når du nevnte de to forestående statsfunksjoner.

Hadde salget vært regulert så ville det aldri slått an på samme måten, utstyret er formet av etterspørsel. Leverandørene er små i normal målestokk og er avhengig av å levere topp varer ellers er de borte umiddelbart i et så brukerstyrt miliø. Hva har noe direktorat i Norge noen gang innført som har tatt av i Norge?

Jeg kjenner folk som overreagerer også, ignorerer de etter fattig evne :-)

Link to comment
Share on other sites

Der er helt OK at folk damper syns jeg - røyker også for den saks skyld - men ikke opp i ansiktet på de som ikke gjør det. En avsatt plass for dampere/røykere utenfor standplass må det vel gå an å organisere?

@VRT72:

Bortfall av statsinntekter på tobakk vil bli overført som ny avgift på dampsigaretter - så det er ikke noe å bekymre seg for :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Nja, det er vel ikke god nok grunn?

Standplassleder, skyteleder, stevneleder skal håndheve reglement og bestemmelser, og har vel ikke myndighet til å innføre egne kjøreregler etter sin dagsform og lyst? Ref rødbukser :-)

Referer da blant annet til "Standplassleders myndighet" som sier:

Standplassleders myndighet

Standplassleder skal være minimum 18 år og plikter å kjenne reglementet for godkjente

våpen, sikkerhetsregler, inklusive visitasjonsregler, og de rutiner og kommandoer som

benyttes. Standplassleder har ansvaret for at skytingen gjennomføres etter gjeldende

bestemmelser hva angår reglement og sikkerhet. Han har myndighet til å regulere alle

forhold som har med den skytetekniske gjennomføringen å gjøre hva angår ro, orden,

oversiktlighet og sikkerhet på standplass og dens umiddelbare nærhet. Om nødvendig

plikter han å gjøre stans i skytingen slik at utilfredsstillende forhold bringes i orden før

skytingen fortsetter.

Link to comment
Share on other sites

Standplasslederen har jo den såkalte "eiers rett" og kan bortvise personer som vedkommende føler for. Men, andre eller tredje gangen samme person blir bortvist for samme årsak som ikke er definert i noe reglementer så er det faktisk en sak for styret. Om man først skal være litt vriene.

 

Styret i klubben kan til syvende og sist nekte bruk av e-sigaretter på skytebanen. Det kan være så enkelt som faren for at andre skal få i seg disse stoffene og at det kan virke forstyrrende for andre skyttere (som jeg ville satt som årsak for å forby det) og dette blir en sikkerhetsbestemmelse som igjen overstyrer reglementene til NSF.

 

Men når alt dette er sagt og gjort, hvorfor ikke gjøre det så enkelt som at om noen sier i fra om "å gi f**n i å dampe her" så kan man vel ha såpass folkeskikk at man, nettopp, gir f**n i å dampe der og da.

Link to comment
Share on other sites

Nja, det er vel ikke god nok grunn?

Standplassleder, skyteleder, stevneleder skal håndheve reglement og bestemmelser, og har vel ikke myndighet til å innføre egne kjøreregler etter sin dagsform og lyst? Ref rødbukser :-)

Referer da blant annet til "Standplassleders myndighet" som sier:

Standplassleders myndighet

Standplassleder skal være minimum 18 år og plikter å kjenne reglementet for godkjente

våpen, sikkerhetsregler, inklusive visitasjonsregler, og de rutiner og kommandoer som

benyttes. Standplassleder har ansvaret for at skytingen gjennomføres etter gjeldende

bestemmelser hva angår reglement og sikkerhet. Han har myndighet til å regulere alle

forhold som har med den skytetekniske gjennomføringen å gjøre hva angår ro, orden,

oversiktlighet og sikkerhet på standplass og dens umiddelbare nærhet. Om nødvendig

plikter han å gjøre stans i skytingen slik at utilfredsstillende forhold bringes i orden før

skytingen fortsetter.

 

Veldig enig.. Så registrerer jeg at folk rundt om - ikke bare her inne- har veldig sterke meninger om damp og farlige stoffer. Jeg har til og med blitt konfrontert med at det er mye farligere enn å røyke...

Oppfordrer folk til å søke litt fakta selv da, også her. Ikke godta alt som blir servert ukritisk, ikke det jeg skriver heller..

 

Skal man ha sterke meninger om noe så synes jeg det er et minimum at man skjønner hva man har meninger om.

Derav relevansen til ditt innlegg - hvis damp er skadelig for omgivelsene. Forby det på standplass for all del.

Men hvis det viser seg at det er ufarlig i friluft - ikke gidd å mas om det. Vi har nok av forbud her i landet...

Link to comment
Share on other sites

Men når alt dette er sagt og gjort, hvorfor ikke gjøre det så enkelt som at om noen sier i fra om "å gi f**n i å dampe her" så kan man vel ha såpass folkeskikk at man, nettopp, gir f**n i å dampe der og da.

I et fungerende samfunn: ja, selvfølgelig.

Og som andre her også skriver: bruke hode, folkeskikk etc.

 

Grunnen til at jeg i det hele tatt spurte er fordi verden ikke er slik.

Det finnes faktisk den type folk som ønsker å utnytte et slikt smutthull som dette mer eller mindre for å provosere fordi de har lest skriftene på veggen og vet at ikke man har mulighet til å nekte med mindre klubb eller skytebane allerede har behandlet dette og eventuelt forbud.

 

Noe godt har kommet ut av denne diskusjonen (hvertfall her lokalt): Kristiansand kommune har informert i dag at de har innført forbud mot e-sigaretter på alle sine skytebaner og anlegg. Både på og i umiddelbar nærhet.

Så nå blir det hvertfall mye enklere her :D

Link to comment
Share on other sites

For noen tørrpinner, det neste blir vel at man irriterer seg over folk som drikker kaffe, prater og har sosial omgang på skytebanen?? ...skulle ønske alle var like tørre som meg...

 

Hvis alle er litt rundene i kantene, og øker tolleransegrensen ett par hakk går alt så mye bedre... Hva faen har det å si at noen tar seg en damp/røyk på utendørsbane sålenge de ikke blåser deg i trynet? Bor dere i by er det -mye- skadeligere å innhalere diesel eksos f.eks.

Link to comment
Share on other sites

"Grunnen til at jeg i det hele tatt spurte er fordi verden ikke er slik.

Det finnes faktisk den type folk som ønsker å utnytte et slikt smutthull som dette mer eller mindre for å provosere fordi de har lest skriftene på veggen og vet at ikke man har mulighet til å nekte med mindre klubb eller skytebane allerede har behandlet dette og eventuelt forbud."

 

...........................................................................................................................

Slike folk er bråkmakere og kommer inn under begrepet "ro og orden", og kan og bør bortvises. Krangling og provakasjoner på standplass er en UTING som skal slås resolutt ned på. :!: (...kanskje er ikke slike folk som syns at provokasjon og krangling på standplass "er helt ok"... helt "i vater på andre områder" , heller...-og bør derfor behandles som en mulig sikkerhetsrisiko.)

 

ps: :) ser forøvrig ikke at det er noe i veien for å tillate både røyking, damping og fising på standplass om ALLE tilstedeværende er enige... :)

Link to comment
Share on other sites

De fleste av oss er vel så oppegående at vi klarer å lese et kroppspråk? Men, det jeg vel egentlig mente med mitt lille ps var at det blir da unektlig litt overdrevet om samtlige tilstedeværende er røykere/dampere og "må" gå ut av standplasshus for å ta seg en blås.

Link to comment
Share on other sites

ps: :) ser forøvrig ikke at det er noe i veien for å tillate både røyking, damping og fising på standplass om ALLE tilstedeværende er enige... :)
Når det gjelder fising på standplass, velger jeg heller å slippe en lydløs smyger fremfor å spørre alle de andre om det er greit. Hvis noen reagerer på lukta, så kjenner jo alle ordtaket: "Den som fisen først er var..........".

 

Alltid en risiko for at en stille smyger kan gå over til brummel og brak på veien ut, men det er først når man lever litt på kanten man virkelig føler seg levende.

Link to comment
Share on other sites

For ikke å snakke om den ubehagelige røykskya, etter avfyrte skudd, (spesielt om noen drister seg til å brenne opp noe gammel Raufoss I sjutoognittien) som av og til kommer drivende inn på standplass når vindretningen er ugunstig. Svartkrutt trenger jeg vel ikke å nevne en gang.

Link to comment
Share on other sites

For noen tørrpinner, det neste blir vel at man irriterer seg over folk som drikker kaffe, prater og har sosial omgang på skytebanen?? ...skulle ønske alle var like tørre som meg...

 

Hvis alle er litt rundene i kantene, og øker tolleransegrensen ett par hakk går alt så mye bedre... Hva faen har det å si at noen tar seg en damp/røyk på utendørsbane sålenge de ikke blåser deg i trynet? Bor dere i by er det -mye- skadeligere å innhalere diesel eksos f.eks.

 

Hysj, ikke forstyrr de selvrettferdige - de har rett til å bli støtt og provosert av alt mulig :lol:

Link to comment
Share on other sites

For noen tørrpinner, det neste blir vel at man irriterer seg over folk som drikker kaffe, prater og har sosial omgang på skytebanen?? ...skulle ønske alle var like tørre som meg...

 

No er dette eit marginalt problem då nesten ingen røyker lenger. Dei gjenværande - inkl dei som dampar på e-sigarettar (har berre sett *ein* nokonsinne) - har stort sett folkeskikk nok til å trekke seg unna når dei røyker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...