Jump to content

Hvilke kikkertsikte produsent gir mest.....


Mas-36

Recommended Posts

kikkert for penga? Altså er et kikkertsikte til 50000kr 10 ganger bedre enn ett til 5000kr? Eller er det mulig å kjøpe seg noe "billig" men bra?

 

Regner med det ikke bare er jeg som lurer på dette?

 

Mitt tilfelle da. Jeg skal nå invistere i ett kikkertsikte i løpet av en årstid. Jeg har ikke den sterkeste økonomi så vil ha noe billig men bra. Hva bør jeg kjøpe?

 

Jeg vil ha noe som har litt forstørring da den skal brukes til jaktfelt og jakt. Jakter ikke sent på kvelden så trenger ikke ha den beste skumringsverdi, men greit med litt.

 

Har funnet ut noe rundt 3-12x50 vil passe bra. Eller er jeg på bærtur her nå? Har i mange år jaktet med 3-9x40 og 3-9x50 kikkerter som har passet greit til jakt, men syns det mangler litt på banen. Har hatt en 6-18x40 til bruk på banen men den er ikke egnet i skogen.

 

Så kom med forslag og gjerne en link. Eller villedene pris/hvem som selger om dere vet.

Link to comment
Share on other sites

Meopta er mye optikk for pengene.

Eller brukt Swarovski, Zeiss eller Schmidt & Bender

Å lete på bruktmarkedet er kanskje det som gir mest for pengene, selv om det selvsagt er morro å kjøpe noe helt nytt.

 

Hva med en brukt Swarovski PV 3-12x50? God optikk, lett vekt og en ok pris på bruktmarkedet

Schmidt&Bender Zenith 3-12x50 med lys for dag og natt, disse ligger også på Finn fra tid til annen for en ok pris. 6000-7000,- er normal bruktpris på begge nevnte sikter

Link to comment
Share on other sites

Så dere mener Meopta er det å satse på om lavpris er en faktor? Dette er veldig bra kikkertsikte for penga? Jeg har en Meopta men det er en 1-4x22 eller noe slik. Og jeg er enig i det. Veldig bra kikkert. Den har ikke sviktet meg og dekker de kravene jeg hadde til den(kombi og senere ei lettvektsrifle for tett skog).

 

Leupold er også brukbart har jeg opplevd.

 

Docter har jeg aldri vært borte i.

 

Swarovski, Kahles og S&B kikkerter har jeg opplevd koster det samme som bilen min så styrt unna :shock:

Link to comment
Share on other sites

Docter er "øst-tysk zeiss".

Meopta har jeg stor sans for; men Meopro er jeg ikke helt sikker på om er verdt pengene; der mener jeg leupold gir mer igjen.

 

Brukt er brukt; en vet aldri helt sikkert hva en får, da er det bedre å droppe en helg eller to på byen og kjøpe nytt!

Link to comment
Share on other sites

Meopta har vel både Meostar og Meopro i sitt sortiment, ville valgt Meostar serien.

Dette er veldig god optikk som kan anbefales. Har Zeiss og Swarovski, og Meopta Meostar, og det er lite å si på forskjellen, forskjellene er så små, at de er ikke så mye å tenke over, egentlig!

 

Ville som Chiefen, ikke handlet brukt, da man nesten aldri vet hva får, for min del ville det vært knyttet endel usikkerhet knyttet til evt kjøp av brukt optikk. Om det er mulig, ville jeg i størst mulig grad handlet et nytt kikkertsikte.

Link to comment
Share on other sites

Interessant tråd. Jeg driver å pusler sammen en langholdsrigg (Ruger PRS), og pris er dessverre en faktor. IOR Recon frister, men fornuften og lommeboka kommer nok seirende ut. Så Vortex Viper PST blir nok valget.

 

Ta en titt på Burris XTR II før valget faller på PST'n

Link to comment
Share on other sites

Har begrenset erfaring med Nikon sikter, men et Monarch 1-4x24 med lys har vært brukt noen år på ei storviltrifle. Har en eldre S&B Klassik i samme klasse, og forskjellen er ikke så stor. Nikon får i tillegg et pluss for sin grønne prikk. Jeg synes grønt er letter å se enn rødt i kraftig sollys når en har det travelt. Vil tru at forskjellen opp til de aller beste vises best når det er snakk om behov for gode (best mulige) skumringsegenskaper.

Link to comment
Share on other sites

Nytt; Docter og Meopta, Leupold

 

Ville lagt til Kahles Helia C på den lista. De er jevnt og trutt på kampanje og er etter mitt syn meget gode sikter for penga (om en ikke absolutt må ha lys da).

Ellers er det som nevnt mye bra å finne som er pent brukt.

Link to comment
Share on other sites

I de tider xxl solge Nikon Monarch for 4-5000kr var det etter min mening et av markedets beste kjøp(i tillegg til zeiss classic). Brukte monarch ligger på ca 2500kr og vil være et knallkjøp. Naboen hadde 2,5-10x56 monarch og det imponerte i dårlig lys. Sammenlignet med zeiss classiken var det lite som skilte.

Link to comment
Share on other sites

Hva er max beløpet?Det er et vesentlig spørsmål!Og hva er viktigst?Optikk,tåler mye juling/regn,Brukendes i skumring?Man får ikke alt i pose og sekk..Men for under 5000kr synes jeg Meopta Meopro retikkel 4 og 44mm er mest for penga!

Link to comment
Share on other sites

Hva er max beløpet?Det er et vesentlig spørsmål!

 

 

Helt klart det er avgjørende. Men som jeg fleipet med jeg kjører en bil til ca 15tusen kr, så dyrere enn det er uaktuelt. Lønna er ikke så god at jeg kan kjøpe "unyttige" ting til slike summer i hytt og pine(bytter ofte ut våpen og slikt) liksom.

 

Men har satt absolutt MAX til 8000kr. Ser helst noe billigere, men det er det meste jeg vil strekke meg til. Ser noen skriver brukt, men skeptisk til gammle brukte kikkerter som nå i dag sikkert ikke er noe bedre enn like dyre ny kikkerter.

 

Har funnet Meopta og billig Zeiss til under 5000kr ved litt tråling på nettet. Begge som 3/4-12x50 kikkerter.

Link to comment
Share on other sites

Docter er "øst-tysk zeiss".

 

Har du ejet en Docter-kikkert? Har du prøvet en?

 

Prøv at læse dette før du dømmer.

 

Nå er jeg ikke så sikker på at vedkommende "dømmer" så mye... Docter-produkter er utvilsomt produkter med høy kvalitet, noe jeg har mistanke om at denne brukeren er fullt klar over. Ser kommentaren mer som en pekepinn på produkter med nær "zeiss-kvalitet".

"øst-tysk" kommentaren spiller vel mer på at Docter historisk spant ut av Zeiss-Jena i den da øst-tyske delen av Tyskland. Og i Jena har man vel ikke drevet med "optisk tull" verken før, under eller etter øst-Tyskland-perioden. Og det til tross for at russerne stakk av med det meste av godsakene derfra rett etter krigen. Forsåvidt kan en jo kalle Zeiss også for "øst-tysk" iom at de både har sine røtter og mye av sin virksomhet i Jena. Uten at det forringer Zeiss på noen måte...

Link to comment
Share on other sites

Ville valgt Leupold i den prisklassen. VX-1 får du for 3000, fungerer fint til det aller meste av jakt, er lette og er mekanisk solide. Ikkje optimalt til skumringsjakt, men det seier vel seg sjølv. Har og erfaring med meopta og nikon, desse gjer og mykje kikkert for pengane.

Link to comment
Share on other sites

Ville valgt Leupold i den prisklassen. VX-1 får du for 3000, fungerer fint til det aller meste av jakt, er lette og er mekanisk solide. Ikkje optimalt til skumringsjakt, men det seier vel seg sjølv. Har og erfaring med meopta og nikon, desse gjer og mykje kikkert for pengane.

 

Hvor finner du 3/4-12x50 til 3000kr? Da handler jeg nå. Ser 3-9x40 selges for den prisen, men det har jeg jo alt og vil ha noe med mere forstørring :wink:

Link to comment
Share on other sites

Så vil du heller helst betale 3.4000kr enn 7-8000?Under 4-5t ville jeg aldrig valgt Leupold,da optikken i Meopta Meopro er mye bedre!Må du ha 12x og ikke vil betale over 3-4000 samtidig ha grei optikk?Da må du sjekke ut Vortex Diamondback!Jeg har hatt gleden av å både teste og eie mange sikter i "middelklassen" i mine øyne er det 1" rør og pris mellom 3-7000kr.Hvor får du mest for penga?Hva er best Allround?Min mening:Meopro både med og uten lys,Burris Fullfield,med og uten lys,Vortex(Flere Modeller)Og de fleste Nikon :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Så vil du heller helst betale 3.4000kr enn 7-8000?Under 4-5t ville jeg aldrig valgt Leupold,da optikken i Meopta Meopro er mye bedre!Må du ha 12x

 

Klart om jeg får en Leupold 3-12x50 til 3000kr nå vil jeg heller kjøpe det enn en til 7-8000kr, hvem vil ikke det? :wink: Jeg har hvertfall ikke sett Leupold til den prisen med 2-12x50 utgave?

 

Må ikke ha 12(men vil ha over 9, og 10 blir omtrent det samme) kan godt ta 14-15-16 osv også. Men nedre forstørring må være 3-4. og vil ha 50 på lysåpning, da 40 blir fort for mørkt på jakt. Som skytter er jeg jo en gjæringknark som de fleste andre. Vil ha best mulig men betale minst mulig :mrgreen: Så om jeg får kikkert til 5 tusen som er så god at jeg slipper å betale 10 tusen er jeg fornøyd :wink: Men min max pris er 8tusen og jeg vil ha det beste jeg kan få for det. Om det er billigere kikkert som gir mest kjøper jeg så klart det, er jo ikke dum :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ville valgt Leupold i den prisklassen. VX-1 får du for 3000, fungerer fint til det aller meste av jakt, er lette og er mekanisk solide. Ikkje optimalt til skumringsjakt, men det seier vel seg sjølv. Har og erfaring med meopta og nikon, desse gjer og mykje kikkert for pengane.

 

Hvor finner du 3/4-12x50 til 3000kr? Da handler jeg nå. Ser 3-9x40 selges for den prisen, men det har jeg jo alt og vil ha noe med mere forstørring :wink:

 

 

Var litt for rask der, såg ikkje du skulle ha 3-12 :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt både dyre og billige kikkerter.

Nikon Monarch Gold 2,5-10x56 opplevde jeg som veldig bra ut i fra kvalitet/pris. Ingenting å utsette på det bortsett fra at kantskarpheten var litt mer ruskete en de i øverste prissjiktet. Har også brukt Svarowski z4i, noe dyrere men den gir absolutt mye for pengene. Optikken og skumringsegenskapene oppleves som suverene uten at jeg har foretatt noen vitenskapelige "målinger"

Link to comment
Share on other sites

Klart om jeg får en Leupold 3-12x50 til 3000kr nå vil jeg heller kjøpe det enn en til 7-8000kr, hvem vil ikke det? :wink: Jeg har hvertfall ikke sett Leupold til den prisen med 2-12x50 utgave?

 

Jeg har en demobrukt 2-12x42 (vx6) som jeg godt kan selge, men ikke til 3000,-

Hadde denne til utprøving en periode, men ble ikke fornøyd med kantskarphet, lyspunkt og motlysegenskaper. Egentlig kanskje mest pirk fra min side, det er en kompakt og god kikkert som er bedre enn jeg trenger til 99% av mitt bruk, men jeg sammenlignet med et konkurrerende merke i omtrent samme prisleie, og så egentlig ingen grunn til å skifte. Ut over at jeg nødvendigvis ble sittende med et sikte for mye.

 

Jeg har ingen sikter over x42 objektiv, og for min del var det et poeng å holde meg der ettersom jeg synes den størrelsen holder lenge på mine våpen (jeg sitter sjelden i ro på post, går stort sett med hund) og jeg ville under 3x minste forstørrelse. Det siktet som står på våpenet nå er en Meopta R2 1.7-10x42.

Forskjellene jeg har bitt meg mest merke i er at jeg ikke ser noe kant i meoptaen, den er skarp helt ut, den har betydelig bedre motlysegenskaper og bedre kontrast, og lyspunktet er et punkt som ikke varierer i størrelse ut fra innstillinga, men et fast rundt punkt med større lysstyrke dess mer en skrur på rattet. I Leupolden oppfatta jeg lyspunktet som et "laserpunkt" som ble stadig skarpere dess mer jeg vred på rattet.

 

Nei, jeg er ikke objektiv, jeg har solgt begge siktene til meg selv via jobben.

Link to comment
Share on other sites

Forskjellene jeg har bitt meg mest merke i er at jeg ikke ser noe kant i meoptaen, den er skarp helt ut, den har betydelig bedre motlysegenskaper og bedre kontrast, og lyspunktet er et punkt som ikke varierer i størrelse ut fra innstillinga, men et fast rundt punkt med større lysstyrke dess mer en skrur på rattet. I Leupolden oppfatta jeg lyspunktet som et "laserpunkt" som ble stadig skarpere dess mer jeg vred på rattet.

Ut fra det du skriver så oppfatter jeg at du mener at i Leupold sin modell så varierer lyspunktet i størrelse. Stemmer det? Jeg mente denne ikke hadde medforstørrende retikkel eller lyspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Ut fra det du skriver så oppfatter jeg at du mener at i Leupold sin modell så varierer lyspunktet i størrelse. Stemmer det? Jeg mente denne ikke hadde medforstørrende retikkel eller lyspunkt.

 

Nei, det gjør egentlig ikke det, det er en firedot4, der du har et helt trådkors hvor lyspunktet er som et laserpunkt midt i krysset. Dvs at det blir som ei lita sol midt i trådkorset, og er en del av selve trådkorset. Men "sola" flyter litt utover dess mer lys en kjører på.

 

På Meoptaen er lyspunktet en definert runding midt i trådkorset der hele rundingen har en jevn rødfarge, og lyset flyter aldri ut over dette punktet. Kanskje litt dårlig forklart. Punktet i Leupolden er for så vidt mye mindre enn i Meopta'n. (Meopta skulle vel komme med en modell med halvparten så stort lyspunkt i år mener jeg å ha hørt)

 

Firedot 4

leupoldfiredot4.jpg

 

Meopta 4C

meopta_4c1stplane_rd.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en demobrukt 2-12x42 (vx6) som jeg godt kan selge, men ikke til 3000,-

Hadde denne til utprøving en periode, men ble ikke fornøyd med kantskarphet, lyspunkt og motlysegenskaper. Egentlig kanskje mest pirk fra min side, det er en kompakt og god kikkert som er bedre enn jeg trenger til 99% av mitt bruk, men jeg sammenlignet med et konkurrerende merke i omtrent samme prisleie, og så egentlig ingen grunn til å skifte. Ut over at jeg nødvendigvis ble sittende med et sikte for mye.

 

Har du lyst å selge, har jeg lyst å kjøpe, om prisen er fornuftig. Hva tenkte du å ta for 2-12-siktet?

Link to comment
Share on other sites

Så vil du heller helst betale 3.4000kr enn 7-8000?Under 4-5t ville jeg aldrig valgt Leupold,da optikken i Meopta Meopro er mye bedre!Må du ha 12x

 

Klart om jeg får en Leupold 3-12x50 til 3000kr nå vil jeg heller kjøpe det enn en til 7-8000kr, hvem vil ikke det? :wink: Jeg har hvertfall ikke sett Leupold til den prisen med 2-12x50 utgave?

 

Må ikke ha 12(men vil ha over 9, og 10 blir omtrent det samme) kan godt ta 14-15-16 osv også. Men nedre forstørring må være 3-4. og vil ha 50 på lysåpning, da 40 blir fort for mørkt på jakt. Som skytter er jeg jo en gjæringknark som de fleste andre. Vil ha best mulig men betale minst mulig :mrgreen: Så om jeg får kikkert til 5 tusen som er så god at jeg slipper å betale 10 tusen er jeg fornøyd :wink: Men min max pris er 8tusen og jeg vil ha det beste jeg kan få for det. Om det er billigere kikkert som gir mest kjøper jeg så klart det, er jo ikke dum :roll:

 

Kjøpte selv en Zeiss Conquest hd5 3-15x50 på tilbud hos Xxl til kr. 4.990,-, har vært veldig fornøyd med dette siktet. Usikker om de fortsatt har dette tilbudet, men ser det dukker opp fra tid til annen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hvilken produsent som gir mest for pengene vet jeg ikke, men de kikkertene som gir mest for pengene er som regel de som akkurat fyller de kravene en har til en kikkert.

Den kikkert"forhandleren" som gir mest for pengene er utvilsomt Finn.no.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er mye snobberi ute og går når det gjelder optikk. Det ligger en fin toppjaktkikkert på kammeret nå til 2000.-. Redfield 6-18x40 med kulefallskompensator. Ikke den helt store optikken til skumringsjakt men holder i massevis til jaktfelt og toppjakt prisen tatt i betraktning. Forgjengeren til denne i 3-9x40 ble brukt av amerikanske skarpskyttere i Vietnam..

Link to comment
Share on other sites

Vietnam

Hehe, jeg vet ikke om det skal være et kvalitetsstempel? Det var nok det i 1965 :wink: Under Vietnamkrigen kjørte vi Ford Anglia, NSU Prinz og Volvo Amazon om vi var litt over middels. De færreste hadde kikkertsikter på våpnene sine...

Godt nok i 1970, en er ikke snobb om en ikke finner det tilfredsstillende nå snart 50 år senere.

 

Derimot, at at det er mye snobberi innen optikk er jeg helt enig i. Jeg er muligens en av de verste selv. Sannheten er at det meste duger til vanlig jakt, bare det er vanntett, holder treffpunkt, og optikken er litt over det verste kinarælet.

Redfielden er antakelig en utmerket kikkert.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk sett folk skyte over datidens verdensrekord med 3-9x40 "Vietnam" -Redfield på løpende villsvin med en poengsum som ville vært i toppen på et stevne idag også. Tror det var 591 av 600. Disse kikkertene kom med custom dotretikler fra Lee-dot. En av teknikerne vi hadde kontakt med der het Dick Thomas. Han startet senere Premier Reticles og kom til Norge for å hilse på.

 

Golden 5-star tror jeg er siste generasjon som er produsert i USA og den var temmelig lik Leupold VX-III. Det ligger forøvrig en lik kikkert på ebay til $399..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...