Jump to content

22.Magnum eller 17 hmr?


joakimH

Recommended Posts

Det meste tyder på at .17HMR generelt er mer presis enn .22WMR. Imidlertid finnes det presise rifler i .22WMR også, og personlig synes jeg gjennomsnitt 3x5 skudd på 100 m på snaue 20 mm er dugandes til det jeg bruker min til...

20mm på 100m med .22wmr :shock::shock: Vilken børse er det :?::?: Dei som eg har prøvd har knapt klart og holde 10eren på 100m og den er 60mm. Men når det kommer til 17HMR er det ein heilt annen verden. Eg eg har vert nedi 15mm på 5skudd på 100m med remington sin ammo. Eg har ikkje prøvd andre typer enda.Tester seier at Hordany sin ammo går bedre 12mm i snitt på 3 serier på 100m. Skal teste fleire typre ammo så det skal bli arti.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 176
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

En slik etter lettere "tuning" av en som kan rimfire...

Ruger K77/22 WMBZ

25L.jpg

 

Fullblods jaktrifle til pris litt over prisen til en fullblods billig jaktrifle.

For ordens skyld kan jeg legge til at rifla på bildet er i .22 Hornet. Denne og .22WMR er ellers identiske.

Link to comment
Share on other sites

Det skal no berre mangle at eit våpen til den prisen ikkje skal gå godt :!::!::!:

Eg ser at våpen søilen i bergen selger det til 8890kr billig det :shock:

Den som eg har i 17HMR er ein CZ452 varmint den kjøpte eg hos J&F for 3590kr, den er verdt kvar krone. Eg ser at det er mange som har litt dårlige avtrekk , men min må være unntaket heilt reint avtrekk :D.

Link to comment
Share on other sites

 

Ja gåsa er hardskutt. Men videoen viser egentlig veldig lite når det gjelder kaliberets egenskaper ang. både fordeler og ulemper. F.eks sies det ikke noe om holdet det blir skutt på, kulevekt eller kuletype som blir brukt. Jeg klarer ikke se hva det står på pakka med ammo i starten. For alt vi vet, kan det være helmantel som blir brukt, og det krever klokkerent treff. For det andre kan treffpunktene være helt på vidda. Det vet man ikke ut fra videoen :mrgreen:

 

Jeg har stor tro på .17hmr, brukt med riktig ammo til viltet man skal jakte på :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Etter å ha sett biter av tomater, epler og appelsiner suse gjennom luften opp mot 15 meter fra treff av 17 hmr er jeg helt blank på hvilken ammo jeg vil bruke på f. eks rype. Har prøvd Hornady VMax og Xtp, og klarer ikke se noe stor forskjell på reaksjonen av disse frukter..

 

Har prøvd å lese gjennom diverse utsagn på forumet fra før, uten å bli noe klok på hva folk her mener passer best på rype.

 

Forslag?

Link to comment
Share on other sites

hvilken rifle bør jeg gåfor i 17hmr? jeg trodde cz 452 var tingen før, det var kansje det (mye pga prisen) . men nå har jaktdepotet satt opp prisen på 452 med 1000 kr.

så da har jeg kikket på andre rifler .

savage 93R 17 BVSS - 3950 kr.

så har jeg sett litt på sako quad da, men har sinnsykt lyst på den.. men så var det prisen.

koster i overkant av 7000kr.

 

jeg har også sett på zastava cz 99 som koster 2790kr i .22magnum. (noe som er meget billig)

 

noen som har erfaringer med noen av disse?

er det verdt å bruke så mye penger på sako quad, i stedet for å gå for den Savagen?

Link to comment
Share on other sites

jeg har også sett på zastava cz 99 som koster 2790kr i .22magnum. (noe som er meget billig)

 

Jakt & Friluft har Remington model five til 2.990,-. Dette er en Zastava som er produsert for Remington, men den har laminert stokk. Jeg synes den ser bedre ut enn Zastavaen med original stokk.

2e21cvb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Syns det er mange av dere som er skeptisk til 17 HMR, men jeg syns/tror det er det beste av alle småviltkalibre ( 22LR, 22WMR, 17 mach2 og 17 HMR). Det ser også ut til at flere av dere kan bruke V-Max på gåsejakt, gode nok samlinger til å treffe den i hode gang på gang.

Man har jo også noen alternativer til ammo til dette våpenet, FMJ, Hollow point og V-Max. Tror siden dette er ett rimelig nytt kaliber vil det komme flere typer ammo, som igjen gir flere og bedre bruksområder.

 

Dere burde se på denne, god test av kalibre og ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

fikk rifla mi for en stund siden, CZ 452 varmint :D har en leupold 3-9x40 , a-tec demper og en grei tofot påmontert.

 

var å skjøt den inn i dag, meget fornøyd med pressisjonen! har ikke målt samlingen, men tipper 2,5 -3 cm på 100 meter. var litt vind, og jeg er ikke spesielt god å skyte :oops: (skjøt med tofot og støtte bak) ammoen jeg brukte var CCI FMJ. gleder meg til å teste pressisjon med v-max på en vindstille dag :D

 

har enda ikke skutt vilt med rifla, men det blir ikke lenge til :)

 

EDIT : kansje en fordel å nevne at rifla er i .17hmr :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, .17hmr er et herlig kaliber. Bare synd ammoen er en del dyrere enn .22wmr. XXL selger CCI .22wmr til 2,10/stk og .17 er fort 1.50 dyrere. Ubetydelig til jakt, men siden poenget meg .22 kaliberene er mengdetrening så blir det fort en ekstrakostnad per år. I tillegg er det gjerne litt kjelkete å få tak i .17 ammo.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Sako Quad med 22lr, 22wmr og 17hmr løp. Det som står under her postet jeg for litt siden i denne tråden om Quad http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=80&t=938. Både 22wmr og 17hmr løpene er svært presise. Jeg har ikke skutt nok med dem til å si om det er noen forskjell.

 

Tok med min Quad en tur i skauen i går. Det begynte å bli skumt

quad1.JPG

Jeg har satt på en picatinny skinne slik at jeg kan bruke Leupold QRW ringer, fordi jeg vil kunne bruke flere kikkertstikter. Her skal jeg se hva jeg kan presse ut av 17hmr løpet, og har satt på en Tasco 6-26 med dots. Dette er den eneste serien jeg fikk tid til før det ble mørkt etter innskyting (beklager dårlige mobilbilder). 50 meters hold, målt med Leica 1200, 5 skudds serie. Tofot men ikke bakstøtte.

quad2.JPG

.17 kulene er vel 4.5 mm i diameter, så da blir det en samling på drøye 4 mm.... Min erfaring med 17hmr er forøvrig at samlingene åpner ser fort opp dersom løpet ikke er rent. Boresnake er uovertruffen til rengjøring av dette sugerøret.

Link to comment
Share on other sites

"bedre" er et svært relativt begrep. Bedre i forhold til hva? Jeg har gjort min vurdering under her i forhold til noen sentrale kriteria.

* Presisjon: Jeg har hørt om presise horneter, men også at det kan være en svært kilen en å få til å gå bra. De 17hmr jeg har hørt om har alle gått bra. Så om det er "skyte vingen av mygg" presisjon man er ute etter er nok 17hmr et sikrere kort. Sjekk linken som er lagt ut over her http://www.varmintal.com/17hmr.htm, er en kar hersom påstår at de må lage egen 17hmr klasse ved rimfire skyting fordi presisjonen er så mye bedre. Jeg vet ikke. Min 17hmr går som en stråle. Men, det er ikke det første kaliberet jeg har vært borti som hypes ift "inherent accuracy". Jeg kjøpte min 300wsm ut fra samme tanken, og i dag tenker jeg at det er i grunnen en kort 300. Hverken mer eller mindre, og at forskjellene mellom ulike rifler er mye større enn mellom 300wsm og 300sin mag, for eksempel. Jeg vil tippe at når det produseres flere 17hmr, vil mytene avta noe.

* Kulebane. Dersom det er kulebane det er snakk om må man nesten sammenligne med andre rimfires. En 17 grains kule i 2500 f/s kan aldri slå e tung-for-kaliberet sentertent kule på lange hold. Her er noen tall for 22 hornet http://www.shootingtimes.com/ballistics/22_hornet.html. Det ser ut til at en 45 grains kule innskutt på 200 yards går 3.8 tommer over på 100 meter, og 20 under på 300 meter. Følge linken over, og det ser ut til at tilsvarende tall for en 17hmr innskutt på 200 yards er 4.3 over på 100 yards og 22.9 under på 300 yards. Det vil si at for skyting på hold opp til 300 yards er 22 hornet overlegen. For meg kommer fordelene med 17hmr frem under skyting på betydelig kortere hold. Sammenlignet med 22lr er situasjonen anderledes. 22lr er haubits, og 17hmr strålende. Jeg vil velge 17hmr over 22wmr av samme grunn, selv om forskjellen er mindre her.

* Effekt i viltet. "Use enough gun". For rype og hare må 17hmr være perfekt. Men, viltet kan ikke skytes dødere enn dødt, og 22 hornet er overlegen på større vilt. Det er forskjell på en kule som veier 17 grains slik 17hmr gjør, og 45 grains som vel er standardkula i 22hornet. Dersom man er ute etter "splætt effekt",for eksempel kråkejakt, så er en 22-250 med V-maks langt overlegen. Det er store begrensninger i 17hmr altså,trives man med de er det gode greier.

* Plinking. Det er få ting som er så morro som å ta med noen bokser og korker og en selvanviser, et par presise 22lr og bare ha det gøy. Skyting på selvanviser er utrolig god trening på stående skyting, noe de fleste av oss trenger. En god demper og du kan skyte lydløst med 22lr, og patronene er nesten gratis. Et 22lr løp behøver strengt tatt ikke renses, og kan ikke skytes ut. Det gir mer "splætt" med 17hmr, men det smeller! Og smellen kan ikke dempes bort siden man sitter igjen med lyden av kula som bryter lydmuren uansett. Presisjonen går åt skogen dersom man ikke pusser løpet rimelig ofte. Min konklusjon er at 22lr er et mye bedre valg for hyggeskyting og trening enn 17hmr. Sagt på en annen måte: Hvis jeg måtte velge mellom et kaliber, og det var enten 22lr eller 17hmr er jeg ikke i tvil om at det ble en god 22lr.

* "all round kaliber" (Beklager engelsken). 17hmr er et spesialkaliber, til det minste småviltet og blinkskyting. Dersom man er ny jeger ville jeg aldri ha anbefalt 17hmr. Jeg vil påstå at det er ikke fint lite en 17hmr kan gjøre som ikke en 223 også kan gjøre. 223 er mindre vindømfindtlig, og med den kan man også jakte gås og rådyr.

Link to comment
Share on other sites

@ Skaubjønn

 

Du sier at 17hmr er nærmest perfekt til rypejakt, mulig det... Men hvordan oppfører de kulene seg i viltet? Mye kjøttødeleggelse? Jeg er skeptisk til alt annet enn rundnesede FMJ i moderat hastighet.

 

Argumenter for hvorfor 17 kaliberkula skal være perfekt til rypejakt

 

 

Steve venter... :)

Link to comment
Share on other sites

hehe, se tråden her http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=80&t=21940&p=253819&hilit=17hmr#p253819 Kriegh har brukt den på rypa, med godt resultat.

Nå skrev jeg ikke at 17hmr er perfekt for rypejakt. Jeg skrev må være.. Jeg kunne altså ha skrevet bør være, er sikkert, vil jeg tro at er, eller lignende. Grunnen er at jeg har ikke jaktet rype med rifle, jeg bruker drillingen min på vinterjakt og skyter rypa med 6.5x57r.

Erfaringen min fra noen år på jakt er at ei kule med hastighet rundt 800m/s er ideelt, i forhold til kjøttødeleggelse og god nok kulebane. Det er 17hmr det! Kula er godt tilpasse størrelsen på viltet. Når det er sagt, hvis du ser innlegget mitt over, menerjeg at det er et spesialkaliber

Link to comment
Share on other sites

@ Skaubjønn

 

Du sier at 17hmr er nærmest perfekt til rypejakt, mulig det... Men hvordan oppfører de kulene seg i viltet? Mye kjøttødeleggelse? Jeg er skeptisk til alt annet enn rundnesede FMJ i moderat hastighet.

 

Argumenter for hvorfor 17 kaliberkula skal være perfekt til rypejakt

 

 

Steve venter... :)

 

Se denne artikkelen, svarer på en del av det du spør om :P

 

http://pdfs.scanmine.com/get/141595-1/2 ... 88-091.pdf

Link to comment
Share on other sites

Her er iallefall 1 bilde av ei kråke eg har skutt med .17 HMR CCI Gamepoint. Denne er skutt på ca 30-35 meters hold, skutt inn frå skrå på høgre sida på bildet ( Fuglens venstre side ) , og gått gjennom og ut på venstre sida.. Som dere ser så funker den bra den kula, men litt ødeleggelser er det.. Ei rype hadde nok ikkje vært så veldig apetittlig med sånne hull i kvar bryst filet. Men eg rekner med at på lengre hold, og litt lavere fart, så er kanskje også ekspanskjonen litt mindre, og får du den kula der midt i halsgropa eller høgt oppe i brystet på fuglen, så bør den kunne legge ned mat vilt.. :)

 

17HMR_Gamepoint.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vel ca 15 ryper på samvittigheten med Gamepoint. Varierende fra 20 til berømte 170 meters hold. Treffer man uheldig på kort hold blir det litt grisete, men det gjør det også med en butt 6,5.

 

To har vært litt mer skadet enn jeg hadde satt pris på. To av femten, det er jo helt greit.

 

Kaliberet er bra til rypejakt. Mye på grunn av at selve riflen (Sako Quad) veier svært lite, men også pga fortreffelig presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er interresert i å se bilder av vilt skutt med .17 hmr v-max eller v-shok/liknende!

Oj, den gamepointen gjorde mye skade! tror jeg kommer til å bruke fmj på hold under 60 meter, gamepoint over det. på rype altså :) med mindre det viser seg at fmj har for dårlig drepeevne.

Link to comment
Share on other sites

Helmantel til rype er nok litt for svak.

Bruker du v-Max så kan du skyte rype men sikt enten høyt i halsgropen eller skyt fra siden på rypa. Den der skjæra har du bare vært veldig uheldig med.

Har skutt en go del kråker på fin avstand. 30-110 meter og det er skjeldent at det blir så veldig kjøtt ødeleggelse.

 

Har skutt 3 ryper med helmantel å alle fløy 20 meter før de datt død om.

 

Skal jeg på rypejakt med 17.HMR så ville jeg brukt V-max. Det er skjeldent at det blir så veldig kjøtt ødeleggelse. Sikk i halsgropen. Helst ikke skyt Bakfra slik at utgangshullet blir på brystene.

Link to comment
Share on other sites

Ja, men ingen grunn til å velge V-Max når de har en egen patron til matvilt.

Game = Vilt

 

Min erfaring generelt uansett kaliber, er at det er lettere å få særdeles god presisjon med v-max og andre "varmint" kuler.... Er nok derfor mange velger den kula/patronen.. Bare se på en del gåsejegere, mange som bruker v-max o.l. og skyter hodeskudd...

Link to comment
Share on other sites

and he walked RIGHT into it :D

 

He he der fikk jeg den :lol:

Mer det at jeg regnet med at han kom med 221 fireball :P andre ville sagt 6x45, selv tror jeg 222 rem, 22 hornet og 22 mag er temmelig perfekte. Men liker man størrelsen på patronen, rekyl osv så er det vel neppe noe som slår 6,5x55,260 rem, 6,5 grendel osv pga kuleutvalget i 6,5 mm, hastigheten er jo og nærmest perfekt i disse kalibrene.

Men det som er gøy med 224 kalibrene er at men kan jo se at man treffer i kikkertsiktet pga lite rekyl, noe som er værre med større kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Ammo tilgang og pris er jo et minus ved .17 da, men jeg kontaktet mitt lokale XXL varehus om ikke de kunne ta inn .17 og det var de slettes ikke uvillig til. Kunne vel ikke love noe på stående fot, men en vennlig og serviceinnstilt holdning det hadde de. XXL har CCI .22wmr til 2,10 smellen og det er noe av det rimeligste på markedet så kjempefint om de kan begynne å føre .17 også. Vil tro at de fort kan være noen tiører billigere enn spesialbutikker.

Link to comment
Share on other sites

Mulig dette er feil tråd, men istedet for å starte en ny, prøver jeg heller her :) Kjøpte meg CZ 452 Varmint 17hmr igår, og medfølgende lå det en presisjonstest fra fabrikken. 5 skudds serie på 50m. 4 av skuddene målte samlingen 9,5mm, som var bra. Ett skudd lå høyere oppe, og gjorde at 5 skudds gruppen målte totalt 17mm. Grunnen til det høyere skuddet er ikke godt å si, men hva har dere å si om denne samlingen på 50m? Etter hva jeg forstår skrus børsa fast i benk under testen. Vet ikke hvilken ammo som er brukt.

Link to comment
Share on other sites

og medfølgende lå det en presisjonstest fra fabrikken. 5 skudds serie på 50m.

Mnja... Har et par børser fra CZ hjemme jeg også, som også har disse testskivene.

Bortsett fra våpennummeret så stemmer ikke noe av ellers annen merking (dato etc.).

Jeg skal ikke si at CZ "jukser" med skivene, men ut i fra min lille audit på dette, så får jeg det ikke til å stemme mellom dokumentene...

Link to comment
Share on other sites

Tror du bør teste rifla selv i benk for selv å danne deg en mening hva angår presisjon. Mener det lå en slik "blink med noen hull i" i eska til min Cz 452 .22LR også, og hvis jeg ikke husker feil, var det ganske god spredning på den gruppa. Tenkte ikke på det da, og har heller ikke tenkt på det etterpå - ved praktisk testing på nettopp 50 meter går det hull i hull med riktig ammo,- gitt at skytteren har en flaksen god dag. Ville testet våpenet skikkelig hvis jeg var deg før jeg dømte våpenets presisjon i den ene eller andre retningen.

Link to comment
Share on other sites

Følgende resultater fra dagens presisjonstest, @50m à 3 skudd:

 

CCI TNT: 6,5mm!

CCI Gamepoint; 9,5mm!

 

Meget godt fornøyd med dette. Kun tofot som hjelp + våpenfutteral som støtte under kolbe.

 

NB: La merke til en detalj, nemlig at det på låsekassen står CZ ZKM American, mens dette er en Varmint :?::?: Brukes samme kasse på de to våpnene?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...