Jump to content

22.Magnum eller 17 hmr?


joakimH

Recommended Posts

  • Replies 176
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ser det er delte meninger om effektiviteten på rev angående .17hmr. Vil jo gjerne ha reven rett ned på stedet, men ser (igjen; youtube.com) at reven har en tendens til å springe et lite stykke etter treff. Er man avhengig av stjernetreff for at reven går ned på stedet med dette kaliberet? Er det kraftig nok, selv om det er lovlig?

Link to comment
Share on other sites

Har bestilt meg nye fjører til tennålene, forskjellen skal være så stor på 22lr at kula skal være ute av løpet med den nye fjøra. før den vil ha antent patrona med orginal fjøra.

 

 

.

 

 

Litt OT men: Hvilken fjær har du skaffet deg Vingemutteren, og fra hvor? Vil den passe til min Cvz 452 American .22LR?

Link to comment
Share on other sites

Tror det var hos http://www.jnpgunsprings.com/

Sitter bak en brannmur som ikke åpner for annet enn forhåndsgodkjente sider. :roll:

Så jeg kan ikke si det 100%, men det er kun ett firma som leverer disse tennålsfjærene.

 

Skal bli spennende å prøve disse, men jeg regner med litt tyngre ladegrep med hardere fjær.

Disse gutta har målt nye ubrukte og brukte orginal fjærer til cz, og de var vel ikke akkurat imponert over kvaliteten på fjærene (som er god nok). Og bestemte seg for å lage nye i super duper kvalitet, og med det fjærtrykket de mener er passe.

Blir på en måte speed lock til cz salongene dette.

 

Fjæren er lik på Alle 22lr og 17hmr (og sikkert 22wmr også, men det husker jeg ikke i farta). Dette står det uansett alt om på hjemmesiden deres. Husk at de eneste forskjellene mellom cz452 mekanismene, er tynt eller tykt løp, og American eller standard låsekasse (american har ikke fremste festeskru i løpet, men en i bakre tange isteden for). + magasinbrønn for magnum kalibrene er lengre.

 

Husker ikke om det er samme fjæren til Brno2 også, men igjenn. Dette står det alt om på hjemmesiden deres. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ser det er delte meninger om effektiviteten på rev angående .17hmr. Vil jo gjerne ha reven rett ned på stedet, men ser (igjen; youtube.com) at reven har en tendens til å springe et lite stykke etter treff. Er man avhengig av stjernetreff for at reven går ned på stedet med dette kaliberet? Er det kraftig nok, selv om det er lovlig?

 

Har det ikke mye å si hvordan kule du bruker... Selv om det da blir mer skinn ødleggelser... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan oppfører 17 hmr v-max seg i kontakt med vann? Praktisk sikkerhetsavstand, rikorsjettfare etc?

Tenker på denne som perfekt for sjøfugljakt. Spesielt for avliving av skadeskutt fugl (etter en haglskur).

Nå har jeg ikke skutt i vann med 17hmr, med mindre høydeforskjell enn 2-3m, men avstanden var da litt over 130m, så vinkelen vil jeg mene tilsvarer stående skyting ved vannflata.

 

Av tre avfyrte skudd ved flatt vann, var reaksjonen rimlig lik. Største antall sprett var tre (ett skudd), med synkende kule på fjerde kontakt med vannet. 2 skudd hadde 2 sprett med landing på tredje kontakt med vannet.

 

Nesten all energi var brukt opp etter første treff i vannflata, og etter andre landing var det nokså likt med å kaste smutt.

 

Avstand fra anslag til synkende kule var på den værste 200m, og ca 150m på de to andre.

 

Det er liten tvil om at ei 17hmr kule, bruker opp mesteparten av sin energi ved føste kontakt med vannflata.

 

Jeg har faktisk observert betydligt lengre sprett med 22lr (bortimot 500m ved skudd 1m over vannflate og treffpunkt 300m ute, og da vet jeg ikke om kula spratt flere ganger, dette ved flatt vann), og ville ha hatt lengre sikkerhets sone bak 22lr enn 17hmr ved skudd mot vann (nettopp det jeg liker med 17hmr, den blir normalt knust ved annslag).

 

Ett skudd (ved en senere anledning på samme sted), men med kortere skyteavstand (ca 70m). Gav en sprett på ca 30-40m før kula sank.

 

Bare husk at at ved bom på vilt, der kula fortsetter i luft. Så går 17hmr en del lenger enn 22lr.

Link to comment
Share on other sites

Takker for informativt svar. Har selv dårlige erfaringer med 22 LR på vann. Salongen er solgt, så jeg sitter uten litarifle. Er i tvil om jeg skal ha 22 LR eller om jeg skal kjøpe meg en 17 HMR... Blir nok savage uansett, men på 22 er også CZ et alternativ, men til doble prisen...

(linksskytter)

 

Men hvordan opplever folk tilgangen på ammo rundt omkring? Jaktdepotet har til grei pris, men en må fort legge på 0,50-1 kr etter veil schou-pris, og landrø skal ha 7 kr skuddet! Ikke alle som bor i Drammensområdet...

Link to comment
Share on other sites

alltså,, 22lr og 17HMR er jo to VELDIG forskjellige kal da..

 

hvis du vet hva du skall jakte på, hvordan du jakter og korsn resultat du ønsker i det døde dyret,, ja da burde valget ikke være så vanskelig. Ikkje i min verden i hvert fall 8)

 

Bruksmessig er en 17 HMR svaret på mine drømmer, men jeg må også leve med ammoprisen til treningsbørsa, da jeg ikke har råd å kjøpe begge, særlig ikke med optikk på toppen! Ammo pris og tilgang er som jeg ser det eneste aberet med HMR'en...

Link to comment
Share on other sites

Enten eller? :shock: Både og mener du vel. :wink:

 

22lr: Uovertruffen til billig trening, overlegen til stille avskilting av kåker og skjor. Effektiv til 75m (+10m i feilmargin).

 

17hmr: Strekker holdet til 110m, normalt presis med all nåværende tilgjenglig amo. Presisjon på 50m ligger i nivået, hvilket hjørne av klistrelappen skal skytes bort.

 

22wmr: Effektiv til 110m, slår tyngre. Førstevalg på rev i salong kalibrene. Presisjon som 22lr (d.v.s går ofte stygg bra om man bare finner ut hva rifla liker).

 

Slik jeg ser det bør alle ha en 22lr i skapet, gjerne akompanjert av en av storebrødrene (alt etter behov). :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det høres ikke ut som du har prøvd å leve på lånekassa.....

En anna ting er at onkel blå hjemme er gestapo hva angår innvilgelser.

 

Med tiden kommer nok både en HMR og en heldempa 22 i skapet, spørsmålet er bare hvem som skal dit først!? Skjønner?

 

EDIT: ang HMR og rev. Leser på rimfirecentral.com flere som mod godt hell bruker 17 HMR på coyote "overthere", med lite utras, på hold opptil 150 yrds...

Link to comment
Share on other sites

lyst å lyst,,, er vel spørs hva skall det brukes till.. som alle andre kalibrer så er vel ikke 17hmr bra t allt som er lov å skyte med den? er det ikkje spørs hva, korsn og ønskemål om sluttresultat som teller ??

 

Jeg klarer rett og slett ikkje å sammenligne 22lr, 22wm og 17hmr atmed hverande.. tre veldig forskjellige karer for forskjellige bruksområder. ja i mange perspektiver så er di nært hverandre men egenlig så ønsker jeg generellt ikkje å bruke 22lr der jeg føler jeg trenger 22wm och omvendt..

 

MVH Niclas,

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
jeg må si at jeg er skeptisk til 17hmr. tror ikke hastiget hjelper så mye når kulen besentlig mindre en 22. ville aldri ha skudd rev med det vertfall.

jeg ville gått for 22.wmr

 

 

Det skytes coyote med denne i USA, på hold rundt 200yds med stor suksess. Der borte skryter de voldsomt av kula. I Storbritannia er også kaliberet blitt etter hvert mye brukt til revejakt, og holdene er ikke mindre der enn i USA. Var selv skeptisk til .17hmr til rev, men etter det jeg har lest, så er den visst mer enn god nok. Søk ".17hmr + fox" e.l i google, så vil du komme inn i diverse utenlandske forum som omtaler .17hmr'n som MEGET god på rev (og coyote) :) Snakkes godtfolk, nå skal jeg å fore reveåta :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Må si jeg har vært yderst skeptisk til 17 hmr.

Men ble litt sjokkert når jeg leste denne artikkelen på jeger.no spesielt at 22 wmr hadde såpass mye mer vindavdrift.

Fordelen med 17 hmr på f.eks ryper må jo være at man kan bruke blyspiss (v-max, TNT) og fortsatt spise de, og kansje effekten da vil være større en med andre kaliber der man bruker helmantel for å ikke ødelegge de..

 

http://pdfs.scanmine.com/get/138923-1/2 ... _only=true

Link to comment
Share on other sites

spørs hvor viktig vindavdriftaspekten er hvis du ikkje trenger mere "langhold" en det 22wm gir deg !?

jeg mener.. jeg har uansett ikkje bruk eller lyst å skyte rype på langt over 80m.. og på den avstanden så må det blåse skikkelig mye for å være ubrukelig,, (22wm alltså!)

Med 17HMR så har en ny verden åpnet seg, thats clear facts folks! men det har ikke blidd mye vanskeligar å komme nært en rype på fjellet...

Link to comment
Share on other sites

til dem som mener at 17hmr er for dårlig til rev osv og

at følsom for vind

 

 

alle vet hvor hardskutt gåsa er

http://www.youtube.com/watch?v=76M3nHZVRbM&feature=related

 

efter min mening viser det det bare at der bliver brugt forkert kugle eller at 17 HMR er for svag til at skyde gæs :roll:

 

jeg syntes ikke at denne film er god reklame for 17 HMR :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ja det skjønner jeg, men det er samme kula i begge patronmerker; vmax. CCI 30grs vmax med utg.hastighet 670m/s har HØYERE anslagsenergi på 100 yards enn Hornady 30grs vmax med utg.hastighet 670m/s på 100yards. DET skjønner jeg ikke :!:

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja det må være det :mrgreen:

 

Men altså, Hornadys ammo 17grs vmax i .17hmr har høyere anslagsenergi enn 30grs vmax i .22mag, iflg Hornady. Likevel sier mange; bruk .22mag på reven istedet for .17hmr, fordi .22mag har mer punch. CCI oppgir en annen anslagsenergi igjen, på samme kula (30grs), som nevnt over.

 

Noen som kan klare opp i hva som egentlig er rett her :?:8)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja det må være det :mrgreen:

 

Men altså, Hornadys ammo 17grs vmax i .17hmr har høyere anslagsenergi enn 30grs vmax i .22mag, iflg Hornady. Likevel sier mange; bruk .22mag på reven istedet for .17hmr, fordi .22mag har mer punch. CCI oppgir en annen anslagsenergi igjen, på samme kula (30grs), som nevnt over.

 

Noen som kan klare opp i hva som egentlig er rett her :?:8)

 

jeg ved ikke hvad der er ret der :?:

 

men en 22 magnum med 40 grs kugle har højere anslagsenergi end 17 HMR både med 17 grs og 20 grs kugle og det er nok derfor at 22 mag blive anbefalet til rev :wink:

Link to comment
Share on other sites

No har eg brukt 17hmr ei stund, og den har ein utrolig presisjon i forhold til 22magnum som eg har prøvd.

Det hjelper lite med anslagsenergi vist man ikkje klarer og treffe der man ønsker og det gjør 17hmr med glans. Har prøvd vind avdriften, med kaste vind på 100m. Blei imponert over at kula ikkje flyttet seg meir enn den gjør. Eg hadde ikkje måler med meg,men tipper ca at vinden var fra 0-3m/s og treffpunktet flytter seg ikkje meir en 30mm det klarer ikkje 22magnum.

Det som eg og har testet er korleis kula er på 70m 100m og 130m, her trenger man ikkje og skru . Skal en ha ei presis rifle er 17HMR som gjelder. Men men det er vel andre som har andre synspunkt på dette kaliberet, som ikkje har det sjøl. Eg er vertfall meget imponert over anslag og presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Det meste tyder på at .17HMR generelt er mer presis enn .22WMR. Imidlertid finnes det presise rifler i .22WMR også, og personlig synes jeg gjennomsnitt 3x5 skudd på 100 m på snaue 20 mm er dugandes til det jeg bruker min til...

Link to comment
Share on other sites

jeg har både 17 hmr og 22 magnum og jeg regner med at sælge min 17 hmr og beholde min 22 magnum pga af at den har højere anslagsenergi også er jeg lidt skuffet over 17 hmr... alle siger at den har en utrolig flad kugle bane men hvis man siger +/- 50 mm afvigelse fra sigte punktet så kan du skyde ca ud til ca 125 med 22 magnum og ca 150 meter med 17 hmr... så med 17 hmr kan du skyde 25 meter længere :(

 

med min 22 magnum kan jeg holde 5 skud indenfor 15 mm på 100 meter og det kan jeg også med min 17 hmr :wink:

 

jeg har haft 2 forskellige 22 magnum rifler og jeg har aldrig haft problemer med at skyde gode skud grupper med dem :wink:

 

den største spredning jeg har haft med den 22 magnum som jeg har nu er 45 mm på 100 meter :wink:

 

MVH Billy

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...