Jump to content

22.Magnum eller 17 hmr?


joakimH

Recommended Posts

har sett litt rundt etter begge disse kalibrene,men er usikker på hva som passer best for meg..

jeg vet at 22.L.R er svak for vind,er 22.magnum lik? og jeg har hørt at 17 hmr har en hastighet på 800 m/s,så jeg tenkte kansje den blir i mindre grad påvirket av vind pga hastigheten?

og,er hva koster vanlig skudd til 22 magnum og 17 hmr? er 17 hmr vanlig i norge?

takk for svar! :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 176
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei og velkommen :D

 

Kort fortalt er hylsa til .22 mag og 17 HMR den samme, bare forskjellig diameter på kula. Begge har mye mer "punch" enn .22 LR.

Pris per skudd, ca 2-3 kr.

17 HMR har vel ca 100m/s mer enn .22 mag og er derfor en tanke mer flattskytende. Presisjonen skal vel også være temmelig god.

.22 mag har mer "punch" grunnet tyngere kule...

Link to comment
Share on other sites

takk :wink:

hvordan fungerer 17 hmr til rype,hare osv? og kansje rev,hvis det er lovlig da?

leste at 22.LR har rundt 160 Joule,mens 22.magnum har ca 420 joule,og 17 hmr har 330.

men Joule har vel ikke alt å si? hastighet og slikt må vel ha noe å si det og?.

hva med presision? her i nordnorge er det ganske mye vind i toppene,så trenger et våpen som takler vind godt! :)

tusen takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Til småvilt som du skisserer er begge god som gull, og lovlige til og med rev. Begge får du med alt fra helmantel til "varminter-kuler", altså hurtigekspanderende for max søl.

 

17 HMR har vel fått rykte på seg til å være hakket mer presis enn .22 mag, uten at denne kan kalles upresis. Jeg har en Brno i .22 mag og skyter 5-skudds serier på under 30mm på 100m.

 

Men hvis du har behov for noe som takler mye vind er nok begge feil valg for deg. Da ville jeg tatt valget opp til minimum .222/.223.

Link to comment
Share on other sites

Tja hva det koster? Vel etter hva alle har fortalt meg så kommer det til å koste mye med tiden, da dette er en hobby i seg selv (min presse med utstyr ligger fortsatt i kassen sin grunnet foreløpig manglende arbeidsbenk. Så jeg er kansje ikke den rette). Men regla kan jeg :wink:

 

1: Kjøp, stjel lån ladeboken.

2: Les den fra perm til perm minst to ganger.

3: Finn noen som er erfaren med hjemmelading, og få litt undervisning med ham (og kansje hjelp til innjustering av dier etc).

4: Dette er ikke noe mere hokuspokus en du gjør det til selv.

5: Du tror gjerne at du skal spare noen kroner på dette, men:

a: Det gjør du kun om du holder deg til å lade etter behov.

b: Det gjør du ikke om du finner ut at dette var morro og enn om atte og viss omatte....

6: Med 222 er hjemmelading nesten obligatorisk, så glem 5. Og go for it.:D

 

Kjøpte mitt Lee Classick Cast sett hos interarms i Porsgrun (rimligste jeg fant i Norge, og litt annet stesj fra factory sales i USA, men for deg er det nok greiest å handle alt på ett sted. Dette siden det følger med ett die sett ++ på ett slikt sett).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jakter du mye Rev og Kråke så ta en 17 REM så har du noe med fart i men klart til rype og i heletatt matnyttig vilt blir det bare 'helspreng' og må kanskje si du bør lade selv for denne patronen kan være litt kresen for topp samlinger.

 

Det kommer frem i tråden at gutten har 222, og ikke lader selv. Han ønsker redusert kjøttspreng på rype. I tillegg ønsker han svar på et "rimfire" kalibrer, og du klarer å anbefale han 17Rem :shock: Briller kanskje

Link to comment
Share on other sites

Hastigheiten på .17 HMR, er opptil 775 m/s. Vindavdriften er testa ut til å gå i favør av .17 HMR. Både .17 HMR og .22 Magnum, koster mellom 3-4.- pr skudd. Så dei er ganske like der. Og .17 HMR begynner å bli populær i Norge, som den har blitt i utlandet. Har personlig ein Cz 452 Varmint, i .17 HMR og er veldig fornøyd med presisjonen i den. Har sjekka ut med .22 Magnum og du får litt tettere samlinger på .17 kontra .22.

Og ville nok ha valgt som eg har gjort den .17 HMR`en, dersom det var snakk om å takle best vind. Eg bruker CCI Gamepoint som jaktskudd. Har fått best samlinger med denne, men har desverre ikkje fått testa den ut skikkelig på vilt enno.

 

Ellers så vil du få glede av å kjøpe deg et LEE ladesett og begynne å lade litt sjølv. Då kan du faktisk beholde den .222`en din, og finne snillere ladninger. Det er nok avhengig litt kor treffpunktet er, som er skrevet i tråden her frå før.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har en 17.Hmr som kan fortelle hva slags kuler han/hun bruker på de forskjellige vilt?

Kråke= Varmint Ekspress (V-max)

Rev= Varmint Ekspress (V-max)

Rype= Varmint Ekspress (V-max)

Tiur= Varmint Ekspress (V-max)

Hare= Varmint Ekspress (V-max)

Trening= Varmint Ekspress (V-max)

 

Har aldri opplevd "amerikansk" effekt i min CZ 452 Varmint, hvor ting og tang sprenger.

Det skal vel også nevnes at jeg ikke har skutt hverken rev, tiur eller hare, men det har blitt en del ender og andre fugler, og tror neppe jeg har ødelagt mer kjøtt (brystfileer) enn jeg hadde gjort med et hvilket som helst annet kaliber. Som oftest har jeg et exithull på størrelse med et kronestykke. Det som er bra, er at våpen/kaliber gir nok presisjon til at man uten nevneverdige problemer (tofot) kan plassere skuddet der det lager minst skade, så lenge avstanden er innen rimelighetens grenser....

Jeg DIGGER min .17 HMR.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har en 17.Hmr som kan fortelle hva slags kuler han/hun bruker på de forskjellige vilt?

Kråke=

Rev=

Rype=

Tiur=

Hare=

Trening=

 

 

når jeg ser disse artene,, ja jeg sier bare 22wm. 17 HMR er og forblir t mangt og mye en for kjapp kaliber, for meg i hvert fall. pisker jo sinnsykt hardt på korthold!

 

17HMR føler jeg kommer mest t sin rett ved 100 eller mere,, (tenker på hastigheten som jeg synes jeg allt for høy..)

 

Hare, Rev &Tiur med 17HMR? I sverige (jo jeg er svensk ;) ) så forlanges det minst klassIII for disse dyrene... er det lov å skyte disse med 17HMR i Norge? :roll:

Link to comment
Share on other sites

17HMR føler jeg kommer mest t sin rett ved 100 eller mere,, (tenker på hastigheten som jeg synes jeg allt for høy..)

 

Hare, Rev &Tiur med 17HMR? I sverige (jo jeg er svensk ;) ) så forlanges det minst klassIII for disse dyrene... er det lov å skyte disse med 17HMR i Norge? :roll:

 

Ja nordmenn vi kan tenke sjæl, så vi kan begrense oss, og da går det bra, men svensker :lol::lol::lol::lol::lol:

 

Nei til sak: Hastigheten i 17HMR er ikke for høy, men kulene for dårlige/små. Fint til varminting, men så som så til matvillt. Jeg lader min 243 til ca 800m/s og det er 30-60m/s fortere enn 17HMRen, og feks rype og hareslakt blir helt fine uten noe spreng. En 4,5mm FMJ suns jeg gir for dårlig effekt. CCI leverer 20gr FMJ og SP (Gamepoint), men da begynner hastigheten og bli så lav, at 22WMR nærmer seg samme egenskaper, men med mye bedre penetrasjon.

Derfor valgte jeg 22WMR, og anbefaler denne. Funker fint på allt opp til og med gås og rev, hvis man tenker litt sjæl.

Link to comment
Share on other sites

smellen er absolutt "snerten" fra 17HMR, mere behagelig fra 22wm hvis du spørr meg.

17HMR er jo en fin kråkekillerkaliber.. 22lr er d mange som har dålig erfaring med på litt lenger hold. over 80m hade jeg aldrig skutt på ei kråke med 22lr..

 

22wm er jo en kjempekråkekiller hvis du kalrer å holde presisjonen ut t drøyt 100m.

 

Jeg planlegger å bruke 22wm min (ruger med varmintløp) på mink også.. blir artig å lurpassa på minken på hold der jeg føler meg mindre trygg på 22lr ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvilke rifler anbefales .17hmr i? Er det CZ 452 Varmint som er enerådende, som jeg har inntrykk av?

 

Å sammenligne CZ 452 med Sako Quad blir som å sammenligne Fiat Uno med en Bentley. Begge tar deg til butikken, men det må da være lov å kose seg underveis..... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hmm, ikkje heilt einig med deg Kriegh. Sako`en er utvilsom et fint våpen, men med mi Cz og et lite avtrekks sett til hundrelappen, så er iallefall eg overbevist om at min Cz, tar nuen av ein Sako. Den er langt i frå ein Fiat uno kontra Bentley. Var på skyting med Rambo her på forumet sist helg, og etter å ha testa Quad`en hans, så sitt eg igjen med samme erfaringa frå Våpensøilen i fjor sommer. Den er ikkje verdt dei kronene mellom. Men hadde eg ikkje hatt ein .22 LR frå før og vært så fornøyd som eg har vært med Cz/Brno, så hadde eg nok tatt ein Sako.

Det er klart Sako er et flott våpen og har alle fordelene med løpsbytte system. Så der banker den dritten utav Cz`en. Men som ei enkelt rifle, så er pang/penger i Cz`en sin favør.. Men det er nå min objektive meining, he, he... :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du får ta turen til Voss, så skal me teste. Langhelg med testskyting, god mat og masse drikke. Tar du med deg nok ryper til ein middag, så skal eg holde hjort til det andre måltidet, he, he... :mrgreen:

 

Og vekta, der skal eg ikkje nekte på, den er TUNG... Men det er Mauseren min også, og eg liker TUNGE ting. Det gjer kjærringa også, sikkert derfor ho er glad i meg.. 8):mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

He, he, og kjerringa skriker og banner stygt... :mrgreen:

 

Nei, finn ikkje bilder for øyeblikket, det er backup av den gamle telefonen min, bytta i sommer. Dei ligg på ein annen harrdisk, men skla prøve å finne dei. Ellers så er vel ikkje Sako kjent for å ha dårlig presisjon akkurat, så veit ikkje om eg banker rifla di der nei, he, he..

 

Nei du må nok komme oppover her, så me får teste, kjerringa di sett vel pris på ei frihelg kanskje? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Samme her Rypert, eg drasser på ei rifle som er ca 6.5 kg på hjortejakta om høsten, så eg er vant til å bære tungt. Det er ikkje akkurat så flatt her eg jakter heller. Jakter lite frå glugge, men litt snik jakt på fuggel er fint. Men har vært lite av det, dei siste åra. Men får ta det opp igjen ja. Fuglejakt er morro og spennende. :D

 

Kriegh, he, he, ikkje så populært med andre ord. Du er velkommen med Sauer og Sako du, så det går bra. Den Saueren den misunner eg deg iallefall. Det blir nok ein på meg også, med tid og stunder, men det er så masse som skal betales på, så det får vente på seg. :D

Link to comment
Share on other sites

Personlig liker jeg tyngde i disse varmint-riflene, da jeg kun jakter fra glugg. Vekt = stabilitet.

 

Jeg drasser min med meg etter fjellryper i tillegg til hagle, så derfor er jeg litt opptatt av at den ikke skal veie all verden. Ingen tvil om at 'bang for the buckwise' så slår dere meg :o

Link to comment
Share on other sites

Vekt? Kjøp en plastikk cz da vel. :D Skyter vist bra selv i den stokken hører jeg (men dere får ikke lurt den på meg, jeg har to stk cz452, og begge har treverk). :wink:

Sier han som har T3 super varmint. :oops:

 

Forøvrig skulle jeg likt å hatt en varmint stokk fra en 17hmr på Americanen min i 22lr, tyngre stokk men med lettere løp. Ville ha blitt bra med 40cm løp og demper (jaktmaskin).

 

Vurderte å kjøpe en quad i tillegg, men det blir en 10/22Target i steden for (mer morro å hor e tune opp). :wink:

 

Kriegh@

Hvilken amo brukte du der (nydlig samling).

Link to comment
Share on other sites

Vekt? Kjøp en plastikk cz da vel. :D Skyter vist bra selv i den stokken hører jeg (men dere får ikke lurt den på meg, jeg har to stk cz452, og begge har treverk). :wink:

Sier han som har T3 super varmint. :oops:

 

Forøvrig skulle jeg likt å hatt en varmint stokk fra en 17hmr på Americanen min i 22lr, tyngre stokk men med lettere løp. Ville ha blitt bra med 40cm løp og demper (jaktmaskin).

 

Vurderte å kjøpe en quad i tillegg, men det blir en 10/22Target i steden for (mer morro å hor e tune opp). :wink:

 

Kriegh@

Hvilken amo brukte du der (nydlig samling).

 

Det er CCI Gamepoint, flyveren var siste skudd :cry:

Link to comment
Share on other sites

tenker: på la oss si 120m,, jeg må bare si att jeg føler meg ikkje så verst trygg på effekten den lette 17HMRkulen hade hatt i bogen på en Rev eller tiur.. fordi om prosjektilen "flyver" fort så har den ikkje mye vekt bak seg i anslaget!

Blir heilt feil å "glaaane" seg blind på joule,en. I praktikken så kreves det self att flere kvalitetsaspekter matches..

Link to comment
Share on other sites

Samme her Rypert, eg drasser på ei rifle som er ca 6.5 kg på hjortejakta om høsten, så eg er vant til å bære tungt. Det er ikkje akkurat så flatt her eg jakter heller. Jakter lite frå glugge, men litt snik jakt på fuggel er fint. Men har vært lite av det, dei siste åra. Men får ta det opp igjen ja. Fuglejakt er morro og spennende. :D

 

Kriegh, he, he, ikkje så populært med andre ord. Du er velkommen med Sauer og Sako du, så det går bra. Den Saueren den misunner eg deg iallefall. Det blir nok ein på meg også, med tid og stunder, men det er så masse som skal betales på, så det får vente på seg. :D

 

Er fra vestlandet jeg også. Så bratte lier har jeg full kjennskap til :)

Link to comment
Share on other sites

Foruten Krieghs samling, har jeg ikke sett så mange gode samlinger med .17hmr egentlig, da basert på filmer jeg har søkt opp på youtube.com. Kan selvsagt være skytternes feil. Men hvilken presisjon kan jeg forvente med dette kaliberet, da fortrinnsvis med CZ'en, som er mest aktuell for meg. Er børsa god for 20-30mm 3skudds samlinger på 100 meter, hvis skytteren gjør sitt? Reven er et lite mål på dette holdet :)

Link to comment
Share on other sites

Jepp, .17 HMR`en er god nok for 20-30 mm samlinger hvis skytteren gjer sitt. Bladde febrilsk etter bilder i går, etter at Kriegh hadde lagt ut den godsamlingen sin, og fant iallefall 3 serier med 5 skudd, som gjekk akkurat innom ein 20 kroner.

Så det er ikkje problem. Men eg har hørt at enkelte klager på at enkelte skudd går i hytt å pine. Har ikkje erfart dette sjølv enno, men det er andre som har det.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke helt, jeg har slitt med to tette og en way out there (to med 20mm og tredje eller er det den første? på 50mm).

Har bestilt meg nye fjører til tennålene, forskjellen skal være så stor på 22lr at kula skal være ute av løpet med den nye fjøra. før den vil ha antent patrona med orginal fjøra.

 

 

Ellers har jeg gått over till kun å bruke Federal sine V-shock (eller noe slikt) i 17hmr (samme kula som i Hornady V-Max). Til kråke rev og trening.

Ingen splatt effekt på kråka, og gjennom skudd hvergang, borger for at reven burde få godt ventilert kranium med denne også. (egentlig har 40grs hp i 22lr vel så effektiv dybdevirkning, også i kroppen, men det er desverre ikke lov).

 

Har skutt 3 skudds serier i hvert sitt hjørne av klistrelappen på 50m, men på 100m sliter jeg.

Link to comment
Share on other sites

Nei, og all 17hmr (slik jeg har forstått det) er produsert på en og samme fabrikk. Lurer på om det ikke er Hornady event CCI, som produserer all denne amoen (og pakker for de andre). Gamepoint og V-max og FMJ er alle oppgitt med samme data og kulebane, TNT er litt svakere ladet, og denne har jeg kuttet ut. Skulle jeg si noe, så er V-Max og Gamepoint kulene å satse på, da de koster det samme (ihvertfall det jeg har sett).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...