Jump to content

22.Magnum eller 17 hmr?


joakimH

Recommended Posts

  • Replies 176
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

eller dersom du vil oppbevare våpen og sluttstykke hver for seg, er det bare å vri/ spenne ned sluttstykket med håndmakt. Er veldig lett å spenne opp og ned slik. Skal du ha sluttstykket i våpenet er det som nevnt like over bare å holde avtrekker inne når du lukker bolten.

 

 

Er det noen som kan si om det er vanskelig å plukke fra hverandre sluttstykket på Sako Quad? Pleier alltid å¨plukke fra hverandre for rengjøring og vedlikehold/ smøring ved nytt våpen og ellers ved behov. Sluttstykket på min Sako Quad virket mer "sammenskrudd" enn de jeg har til andre våpen. Noen som har en "oppskrift"/ erfaring/ noe tips ? (Har lest manualen men ble ikke så klok).

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Etter å ha lest 9 sider men ganske det samme støffet om og om igjen, så lurer eg på ka folk er komt frem til her inne?

Er vel bare smak og behag det går på? kan eg tenke meg. Etter å ha lest dette, fikk eg egentlig lyst på 17hmr.

Er det noen som har denne i halv auto? eller links utgave? Det blir en av de eg vil ha.

Eg har en Cz 452 lux med bushnell 3x9 x40 i 22lr.

Men så er spørsmålet ka er forskjelen på 17 hmr og 17 hm2?

Å ka sikte annbefaler dere? Eg tror eg kommer til å kjøpe et bedre sikte vist eg kjøper nytt våpen :)

Link to comment
Share on other sites

kan svare på litt av det du lurer på :) etter som jeg har hørt kan ikke 17hmr brukes i halv auto våpen pga fare for at kula kiler seg på skrå inn i kammeret og siden det er randtenningspatron vil den kunne gå av uten at sluttstykket er i lås.

forskjellen på de 2 patronene er at 17hmr er en 22mag som er klemt sammen i halsen mens 17hmr2 er en 22lr som er klemt sammen i halsen.

Link to comment
Share on other sites

Var innom bergen aktiv i dag og spurte litt om disse våpene, han sa det var sykt dårlig utvalg vist eg skulle ha en 17hmr. Så drev vi no på å preika og til slutt så kom vi frem til en Remington 222 å våpene var ganske elsk:) Den kosta 8000, ikkje så alt for gale synst eg, det hadde seff billigere også, denne veide 3,2 kg, noe som er vel mye. men for lett rifle blir ofte vinglete. Så skal eg få en pris av han imorgen med demper og føtter og sikte. så kommer sikkert opp i 12 lapper. Men eg vil ha en rifle som eg kan bruke på små vilt og opp i litt størrelse på dyret. Kunne skyte rådyr med den sa han :) Dette var med et tykt løp og han sa at med denne kan du skyte hull i hull med opp til 200 m. Noe som er ganske fett spør du meg, Seff man må være flink å skyte for å få dette til da.

Så eg tror eg kommer til å ende på en sånn en. Noen som har erfaringer med dennne type våpen?? Hilsen meg:)

Link to comment
Share on other sites

Var innom bergen aktiv i dag og spurte litt om disse våpene, han sa det var sykt dårlig utvalg vist eg skulle ha en 17hmr. Så drev vi no på å preika og til slutt så kom vi frem til en Remington 222 å våpene var ganske elsk:)

 

 

Ja,ja, det er ikke gull alt som glitrer.........

 

Har du hørt om .223???

 

 

Du går inn i en butikk, spør om diverse randtenningspatroner/ våpen, og "kommer ut" med en .222rem. etter en "impulsoverbevisning"... :?

 

Hørt om bruktbilselgere??

 

Nevnte han for eksempel forskjell på .222 vs. 223? Ammo priser blant annet? Hvor mange her inne tror du ville gått for en .222 i stedet for en .223 (hvis det er .224 sentertenningskaliber du er ute etter).

 

PS! Kjenner ikke til vedkommende forhandler i særlig grad, så mener ikke noe om denne forhandleren spesifikt, men virker som om vedkommende kan synes å være en "dyktig" selger, i allle fall i ditt tilfelle.

 

"Tenk deg om" er mitt råd...say no more....

Link to comment
Share on other sites

Sorry min feil, det var en remington 700 vtr i cal 223. Men er litt usikker på om den kommer i links. Han sa det var lite forskjell på 222 vs 223. Men gjerne fortell meg mer:) Eg har ikkje bestemt meg enda, våpen skal eg ikkje kjøpe før etter ferien. Så alt info eg kan få er bare flott. Eg har lite peiling på rifler. Bare holdt meg til hagle i alle år. Takk til de som kan hjelpe å fortelle:)

Link to comment
Share on other sites

Dette er en tråd om Rifire patroner, næremere bestem 22WMR og 17HMR.

 

Spørsmål om 223R, hører altså ikke til her. Men der er mange tråder om 223r som spørsmål om dette kaliberet passer i (og som sansynligvis også har svaret på alt du noensinne har lurt på om 223r). :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tar opp igjen denne gamle tråden...

 

Som innbitt 17HMR skeptiker har jeg nå vært nødt til å kjøpe meg en selv for å få litt egenerfaring. Valget av rifle ble litt tilfeldig men ente opp med en Sako Quad.

 

Nå har jeg skutt noen pakker ammo men er fortsatt ikke frelst, presisjonen er grei nok. Noen samlinger er riktig så fine - i stille vær, men kaliberet er for vindømfintelig til att den praktiske presisjonen skal være helt på topp.

 

Jeg har ikke skutt noe særlig med vilt enda, og kan egentlig ikke ha noen mening om effekten på viltet. Førsteinntrykket er ikke helt som forventet, men her må det mer erfaring til først.

Førsteinntrykket er at med et noe uheldig treff, gjerne pga vindavdrift , gir litt for liten effekt. Rypa/kråka sitter gjerne noen sekunder før den tipper over, eller så løper/flyr den litt. Men jeg har ikke mistet noe vilt enda som er truffet...

Med perfekte treff så er effekten upåklagelig, som med nesten alt annet! Det virker som om gamepointen gir spiselig vilt uten for store ødeleggelser.

 

 

Vindstille i dag og jeg skal nå ut å testskyte litt med noe v-max jeg har skaffet med. Kanskje det dukker opp noen kråke også :)

 

Kanskje jeg en dag blir godvenner med quad'en og 17hmr.. eller så står det vel en bytteannonse snart her på forumet hvor jeg bytter bort 17 løpet :mrgreen:

 

 

 

 

 

Her er ett par tråder til i allefall jeg har vært med å diskutert samme tema...

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=80&t=44137&start=40

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=80&t=35559

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 3 months later...

Har lest hele tråden her, men er fremdeles forvirret.

 

Jeg skal ha en cz455 med 22lr løp for mengdetrening. Vil i tillegg ha et ekstra løp til å skyte opp til og med rev.

 

Har fått med meg at det er endel positive sider med 17 hmr. Men for meg er det viktigest at reven er død.

 

Enkelt spørsmål: Er det noen som påstår at 17 hmr har bedre drepeevne enn 22mag?

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Denne samlingen er skutt fra 90 meter med nevnte Gamepoint

 

90meter.jpg

 

Denne rypen er den av mine som har fått hardest medfart. Kort hold og dårlig plassert skudd må ta skylden for det:

 

DSCN0665.jpg

 

 

Hvordan er rifla å skyte med med den tunge, store kikkerten montert? Det er en 4-16x44 Monarch ikke sant? Veier over 0,5kg.

Link to comment
Share on other sites

Har lest hele tråden her, men er fremdeles forvirret.

 

Jeg skal ha en cz455 med 22lr løp for mengdetrening. Vil i tillegg ha et ekstra løp til å skyte opp til og med rev.

 

Har fått med meg at det er endel positive sider med 17 hmr. Men for meg er det viktigest at reven er død.

 

Enkelt spørsmål: Er det noen som påstår at 17 hmr har bedre drepeevne enn 22mag?[/quote

 

self blir du ikke klok av å lese alle tråene ang 17hmr og 22mag. meningene er like varierende som alle kaliber diskusjoner.. bruker 22wmr selv, fungerer veldig fint på småvilt. dreper raskt og godt uten å sprenge/ødlegge viltet. 17hmr har noen mm bedre presisjon mens 22wmr har god nok presisjon og mer anslagsenergi. les/google chuck hawks-compared 17 hmr og 22wmr. der ser man under killing power at 22wmr er betydelig bedre sa lenge avstanden er rundt 100m. å skyte på småvilt på lengre avstand enn 100-120m gjør jeg ikke selv pga mine skyte ferdigheter. vil du så kan du kjøpe 22wmr ammo med høy hastighet eks cci tnt-2200 fps en frisk varmintkule som self er flattskytende og exp noe veldig-i andre enden finner du federal 50 gr som har 1530fps og self mer krum kulebane. 40 gr kulene med hp og gamepoint funker på allt lovelig vilt opptil rev.

22wmr (22mag) er et veldig kjekt jaktvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...