Jump to content

Ulv spiste jakthund


Sportskytter

Recommended Posts

  • Replies 125
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Igjen kommer Vingemutters motstand mot alt som lukter av (løse) hunder frem i dagen. Vingemutter bruker enhver anledning til å finne på "gode forslag" for å innskrenke hunder og hundeeieres frihet.

 

Alt Vingemutter uttaler i slike saker er fullstendig gjennomsyret av hans synspunkter som saueeier.

 

Ja - du har for såvidt rett i at vi har tilpasset naturen til å drive med sau. Da naturen var vill så måtte man gjete sauene sine, og det var naturlig at sau ble tatt av Bjørn og Ulv. Så har vi lagt naturen til rette for sauehold, og slipper flere tusen sauer løs i "villmarken", og håper på det beste. Og uansett hvilke motargumenter som kommer fram mot denne praksisen så sier du "det er næring". Som om sauenæring skal være en slags hellig ku som ikke skal ta inn over seg at verden forandrer seg? Kanskje tiden for det tradisjonelle saueholdet er forbi? Det er faktisk ikke slik at vi må ha sauer eller saubønder her i landet. Hva med å gjerde inn sauene da? De klarer jo det i Sverige eller? Så kan vi ha rovdyr i dette landet også? Og løse bikkjer? Hvorfor i all verden skal vi ha 100% båndtvang? Hvor får du sånne ideer fra? Jeg aksepterer at bikkja mi kan bli tatt av ulv - sånn er naturens gang. Men sauer ...NEI..de skal jo ikke bli tatt av ulver og bikkjer? Kan du ikke bare gjerde inne ulldottene eller innføre 100% båndtvang for sauer? Det finnes mange yrker som vi ikke har her i landet fordi vi ikke trenger de lenger. Saueprodukter kan vi importere fra New Zealand eller Australia.

 

Skal dyrehold alltid vinne fram fordi at noen få mennesker her i landet har dette som inntektsvei? Det er faktisk ingen stor krise for dette landet om vi legger ned dagens form for sauehold, og sender noen få sauebønder til NAV eller hva? Det hadde faktisk flertallet av befolkningen hatt glede og nytte av. Vi kunne jakte og slipper bikkjene våre i mye større grad, og rovdyra, som noen av oss synes hører hjemme i skogen, kan få overkommelige levevilkår.

 

Ja - dette virker som noen sure oppgulp - men jeg er bare lei av at det kommer sånne kamuflerte forslag for å "løse problemer" i forhold til hund - når det skinner igjennom at det egentlig dreier seg om å finne flest mulige restriksjoner på hundehold - fordi Vingemutter har sauer og ikke liker løse bikkjer.

 

Dersom vi har 1000 sauebønder - og 50 000 hundeeiere - hvorfor skal de 1000 vinne hele tiden? 1000 stykker til NAV gjør ikke noe stort utslag på arbeidsledighetsstatistikken eller BNP.

 

 

Grey Ghost

Link to comment
Share on other sites

Og der kom GreyGhost på banen med sin vanlige messing om saueeiere og hva han mener er mitt syn på løse hunder.

Kort:

Ja har basis i næringsdrift med sau.

Ja er for at hundeeiere skal være seg sitt ansvar etter loven bevist (noe mange ikke er).

Nei er ikke imot løshund og løshundjakt som foregår etter loven og er eter god skikk og bruk.

Ja jeg liker hund.

Ja jeg misliker Ulv i Norge.

Ja jeg synes det er trist og unødvendigt at hundejegre skal lide for ulvens herjinger.

Ja jeg er for å finne lovlige løsninger på ulveproblemet og løshundjakta.

 

Om nå GreyGhost nå kan holde tåta om hva og hvem også videre jeg er og baserer meg på hver enda gang dette kommer opp, hadde det vært fint.

Makan til mani. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men er det noen som vet hvorfor denne flokken nå plutselig har fått smaken for hund?

Nytt alfapar eller?

 

De lærer vel minst like fort som en hund og har funnet et lettvint byttedyr?

 

 

ps-det finnes omtrent ikke "villmark" i Norge, kun 8% av norge kan defineres som det og de arealene befinner seg neppe på østlandet:-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg snakket med kar fra traktene mot Kongsvinger.De hadde klare bevis på at det var ulvehybrider som var satt ut av folk høyt oppi styrer og stell her i landet.Men ingen aviser ville skrive om saken.Dre kunne også bevise at det var miljøforkjempere/dyrevernere som står bak i en kampanje mot jegere!!

 

Utsetting av dyr i den Norske faunaen er da ulovlig.Ulovlige dyr må da kunne felles?

 

 

 

 

 

Faen den forbanna dritten der..ender vel med at vi må gå med bikkja i bånd til all jakt :evil:

 

Det er forsåvidt helt riktig resonnert og det kan jeg bekrefte at jeg har hørt direkte fra NINA.

 

Det er for gærli at vi skal måtte sitta å se på at den ene bikkja etter den andre blir rivi i fillebiter fordi noen fine folk i dress inne i byen bestemmer åssen vi på "bygda" skal ha det... :(

Link to comment
Share on other sites

="Kronhjorten69"]Jeg snakket med kar fra traktene mot Kongsvinger.De hadde klare bevis på at det var ulvehybrider som var satt ut av folk høyt oppi styrer og stell her i landet.Men ingen aviser ville skrive om saken.Dre kunne også bevise at det var miljøforkjempere/dyrevernere som står bak i en kampanje mot jegere!!

Utsetting av dyr i den Norske faunaen er da ulovlig.Ulovlige dyr må da kunne felles?

 

Det er sant.. Veldig bra argument. Det at noen kan setta ut dissa bikkje dreperane er helt sjukt :evil:

Link to comment
Share on other sites

1: Bruke andre hunderaser. som kan ta opp kampen mot ulv og vinne?

Ja, man skulle jo trodd at enkelte områder i Norge burde være perfekte for storstilet oppdrett av f.eks irsk ulvehund, som ville kunne nyte godt av en anledning til å bringe rasen tilbake til sine røtter etter utvanningen av genene i forrige århundre.

 

2: Tekniske innrettninger som kan hjelpe mot ulven som hunden kan ha på seg?

Irske ulvehunder bærer selvfølgelig massive pigghalsbånd. :)

Link to comment
Share on other sites

OT - Ble skutt en ulv i Tingvoll kommune for mange år siden (ca 12-15 år siden). Skytteren gikk til lokalavisen med byttet. Den viste seg å være hybrid. Stor ståhei - Politiet gikk til sak mot lokalavisen for å få kildene, men avisen vant saken i 2 instanser.

 

Men å bevise hvem som satte hybriden ut? Nei, se det var visstnok ikke interessant.....:roll:

Link to comment
Share on other sites

Det ble hevdet at det var ulv på Tingvoll i fjor. Ekspertene mente det var hund og siden har ingen hørt mere.

 

Tingvollulven ble vel spadd opp og ned et par ganger og forsvant til slutt mens DN hadde den??

Link to comment
Share on other sites

Chiefen - skulle ikke den utstoppes da? Mener å huske det.

 

Ellers ble det observert ulv i Oppdal i vinter, men SNO blåste i bartene av karen som rapporterte. Han hadde tross alt bare 40-50 års erfaring som aktiv jeger i fjellet også da....... :roll: , og det ligger nok langt etter i troverdighet, ifht en nyutdannet jypling med 20 vekttall i selvtillitt..... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Og der kom GreyGhost på banen med sin vanlige messing om saueeiere og hva han mener er mitt syn z på løse hunder.

Kort:

Ja har basis i næringsdrift med sau.

Ja er for at hundeeiere skal være seg sitt ansvar etter loven bevist (noe mange ikke er).

Nei er ikke imot løshund og løshundjakt som foregår etter loven og er eter god skikk og bruk.

Ja jeg liker hund.

Ja jeg misliker Ulv i Norge.

Ja jeg synes det er trist og unødvendigt at hundejegre skal lide for ulvens herjinger.

Ja jeg er for å finne lovlige løsninger på ulveproblemet og løshundjakta.

 

Om nå GreyGhost nå kan holde tåta om hva og hvem også videre jeg er og baserer meg på hver enda gang dette kommer opp, hadde det vært fint.

Makan til mani. :evil:

 

Hva har det såkalte "ulveproblemet" med løshundjakt å gjøre?? For det første er det mange som ser på rovdyr som en berikelse, ikke et problem, for det andre så kan man bar følge Elgringo's tankegang - akseptere at det er en riskiko - så er problemet løst. "Ulvens herjinger" - hva betyr det egentlig? En ulv som dreper en sau eller bikkje er herjing? Er ikke det naturlig adferd fra en ulv da?

 

Og "løshund og løshundjakt som foregår etter loven og er eter god skikk og bruk" - hva betyr det egentlig? Du tolker jo loven og skikk og bruk etter gamle regler - og tar ikke inn over deg at vi hundeeiere har fått flere rettigheter. Det du egentlig mener er at løshunder er greit - så lenge det ikke er til ulempe for noen andre, og gud forby at noen bikkje skal komme i nærheten av din flokk eller grunn.

 

Du sier du liker hund - men alle dine "konstruktive" forslag går ut på å begrense hundeeieres eller hunders frihet. Det er mulig du liker hund, men du kan jo ikke ha mye til overs for hundeeiere? Mantraet ditt er begrensnigner og lover og straff, og jeg skjønner ikke hvordan en saueeier kan hevde å ha hunder og hundeeieres interesser som prioritering. Derfor synes jeg det er på sin plass å avsløre Vingemutters motiver og standpunkter.

 

Vis meg EN post hvor du tar til ordet for å gi hunder/hundeeiere større frihet/rettigheter - som ikke går på å drepe ulv da, det tjener jo saueeieres interesser også. I de tilfellene hvor det er interessekonflikt mellom hund og andre, så skal hundeeiere lide - for det er jo bare hobby og frivillig.

 

Dette er ikke et personangrep på Vingemutter - det er et forsøk på å avsløre argumenter som ikke har noe med saken å gjøre. Som jeg har sagt tidligere så er Vingemutter flink til å holde seg saklig, og argumenterer forsåvidt godt. Men jeg synes det er uredelig å forsøke å fremstå som om du taler hundeeieres sak - når du bare skal selge inn flere begrensninger.

 

100% Båndtvang ja - tror du at du kan fremstå med troverdighet fra en hundeeiers ståsted med et slikt "forslag" ??

 

Grey Ghost

Link to comment
Share on other sites

Nå skulle vi vel ikke søke uenigheter, ville være fint om vi som gjerne ikke vil ha så mye ulv f.eks ble enige om at den ble henvist til de ca 8% villmark som er igjen.

Ser egentlig ikke noen konflikt mellom seriøse hunde-eiere og sauebønder.

At noen høyt oppe har snakket sammen og hjulpet ulven igang igjen her til lands, tviler jeg ikke et sekund på, korupsjon og ulovligheter florerer jo, så ....

Jeg vil selvsagt ikke oppfordre til å skyte ulven om den angriper hund. Men er man alikevel så nære, ser jeg jo en utmerket anledning til å gå med Brusletto Hunter, den er jo så lang at noen god flåkniv er det jo ikke.

Link to comment
Share on other sites

1: Bruke andre hunderaser. som kan ta opp kampen mot ulv og vinne?

Ja, man skulle jo trodd at enkelte områder i Norge burde være perfekte for storstilet oppdrett av f.eks irsk ulvehund, som ville kunne nyte godt av en anledning til å bringe rasen tilbake til sine røtter etter utvanningen av genene i forrige århundre.

 

2: Tekniske innrettninger som kan hjelpe mot ulven som hunden kan ha på seg?

Irske ulvehunder bærer selvfølgelig massive pigghalsbånd. :)

 

 

Ja dessuten vil ingen kunne dømme deg hvis hunden "tilfeldigvis" dreper en ulv.

Link to comment
Share on other sites

Nå skulle vi vel ikke søke uenigheter, ville være fint om vi som gjerne ikke vil ha så mye ulv f.eks ble enige om at den ble henvist til de ca 8% villmark som er igjen.

 

Av en eller annen grunn er det ikke ulv i de strøkene som har "vilmark" av betydning-Nord-Trøndelag, Norland, Troms,Finmark. Enten smaker bikkjene der oppe gulvteppe eller så har ulven på mirakuløst vis klart å ta seg fra Russland til Østfold uten å være innom nordre del av Norge. Kanskje den tok båten fra Baltikum?

Link to comment
Share on other sites

Nå skulle vi vel ikke søke uenigheter, ville være fint om vi som gjerne ikke vil ha så mye ulv f.eks ble enige om at den ble henvist til de ca 8% villmark som er igjen.

 

Av en eller annen grunn er det ikke ulv i de strøkene som har "vilmark" av betydning-Nord-Trøndelag, Norland, Troms,Finmark. Enten smaker bikkjene der oppe gulvteppe eller så har ulven på mirakuløst vis klart å ta seg fra Russland til Østfold uten å være innom nordre del av Norge. Kanskje den tok båten fra Baltikum?

 

 

Er det som enkelte andre steder at døm "bare blir borte"?

Link to comment
Share on other sites

Chiefen - skulle ikke den utstoppes da? Mener å huske det.

 

 

Nå ble jeg usikker, jeg mener å huske at den først ble spadd ned (av skytteren) som senere spadde den opp igjen og flyttet den til en plass i Romsdalen, hvor den senere ble spadd opp av politiet etter tips. Skal sjekke litt-det har hendt jeg husker feil, jeg kan bare ikke huske når...

Link to comment
Share on other sites

Det ble skutt to ulver i Tingvoll kommune.

Den ene fant de restene av - meget bra flådd (som om en proffesjonell skulle ha gjort det).

Flere vet visst nok om hvem som hadde gjort det også - men det ble holdt tyst om det.

 

Jeg var i samme område på jakt i den tiden ryktene florerte - og hadde da min tjenestehund (schäfer) som "vaset" sammen med meg.

Div. opplysninger gikk derfor i retning av jaktområdet mitt :roll: - men jeg ble etterhvert "renvasket".

Link to comment
Share on other sites

Har ikke peiling.

 

"OT - Ble skutt en ulv i Tingvoll kommune for mange år siden (ca 12-15 år siden). "

 

Det var 3 ulver som ble observert i Rindal kommune - før disse ble skutt.

Kan det være de samme?

 

Jeg fikk bla. forespørsel fra lensmannen om jeg kunne gå spor med tjenestehunden - og svaret vet du sikkert?

 

Forøvrig satt jeg på post noen dager - da det ble gitt tillatelse til felling av "villhunder" - men da måtte man selvsagt være forsiktig slik at man ikke skjøt ulv.

Link to comment
Share on other sites

 

Selv er jeg villig til å ta den kalkulerte risikoen med å ferdes utenfor asfaltert vei.

Om bikkja (ja, jeg har hund) blir tatt av ulv, så er det fordi jeg har valgt å ferdes ute i villmarka og jeg har valgt å ta med hunden.

Blir bikkja spist av et vilt dyr, vil det naturligvis føles trist, men jeg mener ikke at ulven bør straffes bare fordi den gjør noe jeg føler er trist.

Det er jeg som tar den kalkulerte risikoen med å ferdes i naturen med hund, og jeg vil gjerne at naturen skal fortsette å være en smule vill.

Det gir meg så mye, også følelsesmessig.

 

Jaha. Og hva med de som bor utenfor asfaltert vei, uti"villmarken"? De som har alltid kunnet slippe bikkjene rett ut av døren for å luftes, fordi det ganske enkelt ikke er biler som utgjør noen fare for de? Men som etterhvert føler at det ikke er så greit alikevel fordi ulvspor kommer helt inn på gårdstunet? For å ikke nevne at det ikke er så festlig å slippe småbarna ut på gårdstunet uten tilsyn, da det i endel andre land beviselig har vært mange små barn spist opp av ulv?

 

Det er greit for deg at du kan, og er villig til, å ta en kalkulert risiko med å dra uti naturen hvor ulven ferdes når du måtte ønske, men som sagt, hva med de som bor i ulvsonen? Hvor hverdagen etterhvert har blitt en "kalkulert risiko"? Uten at noen har gitt de anledning til å velge dette selv. Skal de bare droppe hele tilværelsen og flytte?

 

Det som i utgangspunktet tidligere har vært en flott, bekymringsløs tilværelse for mange med hverdagen uti naturen, har etterhvert blitt ikke fullt så flott og bekymringsløs alikevel. Takket være forskere og politikere med anti-jakt og anti-våpen agendaer, som har ført folket bak lyset. :evil:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Selv er jeg villig til å ta den kalkulerte risikoen med å ferdes utenfor asfaltert vei.

Om bikkja (ja, jeg har hund) blir tatt av ulv, så er det fordi jeg har valgt å ferdes ute i villmarka og jeg har valgt å ta med hunden.

Blir bikkja spist av et vilt dyr, vil det naturligvis føles trist, men jeg mener ikke at ulven bør straffes bare fordi den gjør noe jeg føler er trist.

Det er jeg som tar den kalkulerte risikoen med å ferdes i naturen med hund, og jeg vil gjerne at naturen skal fortsette å være en smule vill.

Det gir meg så mye, også følelsesmessig.

 

Jaha. Og hva med de som bor utenfor asfaltert vei, uti"villmarken"? De som har alltid kunnet slippe bikkjene rett ut av døren for å luftes, fordi det ganske enkelt ikke er biler som utgjør noen fare for de? Men som etterhvert føler at det ikke er så greit alikevel fordi ulvspor kommer helt inn på gårdstunet? For å ikke nevne at det ikke er så festlig å slippe småbarna ut på gårdstunet uten tilsyn, da det i endel andre land beviselig har vært mange små barn spist opp av ulv?

 

Det er greit for deg at du kan, og er villig til, å ta en kalkulert risiko med å ferdes uti naturen hvor ulven ferdes når du måtte ønske, men som sagt, hva med de som bor i ulvsonen? Hvor hverdagen etterhvert har blitt en "kalkulert risiko"? Uten at noen har gitt de anledning til å velge dette selv. Skal de bare droppe hele tilværelsen og flytte?

 

Det som i utgangspunktet tidligere har vært en flott, bekymringsløs tilværelse for mange med hverdagen uti naturen, har etterhvert blitt ikke fullt så flott og bekymringsløs alikevel. Takket være forskere og politikere med anti-jakt og anti-våpen agendaer, som har ført folket bak lyset. :evil:

 

Ja ikke sant :!: å når ulven går inn på gårdsplassen og dreper hund som står i bånd på utsida hundehuset sitt, da har det gått for langt. Støtter deg!!!

Link to comment
Share on other sites

Shadob

 

"Det var 3 ulver som ble observert i Rindal kommune - før disse ble skutt.

Kan det være de samme?"

 

Vel, nå kjenner ikke jeg til sammenfallenhet i tid, på denne observasjonen i Rindal, kontra ulven(e) som ble skutt i Tingvoll.

 

Men det er litt av en avstand å dra fra Rindal, til Tingvoll. Tross alt, er det mange, og lange fjordarmer man må rundt, før man kan komme seg fra Rindal til Tingvoll.

 

Dessuten er det vel overveiende sansynlig, at dersom det var ulv de så i Rindal, hadde valgt en annen vei?

 

Så har man et element til - godt gjort å ikke bli observert underveis på en denne strekningen?

 

Men hva vet jeg. Uansett mange år siden dette nå, og jeg håper det går mange år før man gjør lignende observasjoner igjen også.

Link to comment
Share on other sites

Takket være forskere og politikere med anti-jakt og anti-våpen agendaer, som har ført folket bak lyset.

I den sammenheng passer det vel, selv om det er littegrann off-topic, å minne om at WWF allerede argumenterer for at rovdyr er bedre egnet enn jegere til å forvalte hjortedyrbestander. Noen som ønsker å gjette på hvilken skjebne som er tiltenkt privat jakt?

Link to comment
Share on other sites

"Men hva vet jeg. Uansett mange år siden dette nå"

 

Husker bestefaren min sa at han nektet på at det kunne være rådyr her hjemme i 1916!!!

Men jaggu var det rådyr :)

 

"og jeg håper det går mange år før man gjør lignende observasjoner igjen også"

 

Synes det er flott med ville dyr i naturen jeg :)

 

(og jeg har hund(er))

Link to comment
Share on other sites

Synes det er flott med ville dyr i naturen jeg :)

 

Det synes jeg og. Men jeg vil ikke ha dem overalt. Men da er vi straks over til politikk. :wink:

 

Dessuten er rovdyr utrolig dårlige til å lese kart og overholde grenser... :wink:

 

Jeg mener at rovdyrene har sin plass i norsk natur. Jeg bor og ferdes selv i et område med rovdyr og jeg har hund, så jeg har ingen problemer med å forstå at mange opplever det som problematisk. Jeg vet ikke om det finnes noen tilfredstillende løsning, men å utrydde dem er etter mitt syn ikke et alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Jeg beklager mere OT, men jeg synes et par momenter kan være på sin plass her.

 

Mårhund har blitt tildelt den lite ærefulle tittel "uønsket" i norsk fauna, bl.a grunnet faren for rabies.

 

Merkelig at rabies, skal være et "ikke-tema" for debatten rundt ulv? Kommer ikke vår ulv fra Russland den også?

 

En annen ting er det rent genetiske matrialet man har. Noen har betegnet det som rent søppel. Men jeg ikke kompetent til å ta den/disse diskusjonen(e) rundt disse forhold, men finner det snodig at det skal herske en slags form for "meningsterrorisme" rundt rovdyr-debatt og forvaltning.

 

En god dialog medgrunneiere, jegre, og forvaltning, hvor en kunne lagt et veldig enkelt forhold til grunn - det å stole på folk - hadde nok redusert konfliktnivået. Akkja - det skal vel noe til, når forvaltningen skal ha opphavrett på hva som er riktig og galt. Det synes iallefall slik.

 

edit - trykkleif/påfyll.

Link to comment
Share on other sites

Få tilbake store rovdyr i norsk fauna er ett stort tilbakeskritt. Der er en grunn til at de har blitt utrydda en gang i tiden. De utgjør en trussel mot våre resurser og innteresser. Forskjellen fra den gang og nå er at da var det så mange fler som levde nærere naturen og var avhengig av dens resurser. Vi overlever jo idag uten en jaktbar hjorteviltbestand og uten sau men er det nødvendig fordi de må ha store rovdyr.

Vi som er mot ulv blir alltid beskylt for å være så egoistiske. Hvorfor det? Jeg snur litt på det og spør, er det ikke egositisk å sitte i sentrale strøk i norge og pålegge de som bor i distriktene hvor det er bl.a ulv og skulle leve med det? De som også driver med sau og mister jobben, ville dere likt å mista jobben fordi noen påtvingte dere en slik trussel. De får jo erstattning sier mange. Dere hadde jo fått trygd. Er det det samme. Jeg liker jobben min og vill ikke ha trygd som erstatning. Tror dere sauebønda vil det.

Jakt er en stor del av mitt liv og jeg synes det er egoistisk av noen å ødelegge den for meg fordi de har en eller annen tilfredstillelse av å vite at der ute i provinsen er det blitt så vilt og flott for nå har vi fått ulv også.

Til alle som ikke jakter og har minst 30 dager i skauen i året eller driver med sau og som er for ulv. #¤&%/(/(/&%¤¤ egositer!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg beklager mere OT, men jeg synes et par momenter kan være på sin plass her.

 

Mårhund har blitt tildelt den lite ærefulle tittel "uønsket" i norsk fauna, bl.a grunnet faren for rabies.

 

Merkelig at rabies, skal være et "ikke-tema" for debatten rundt ulv? Kommer ikke vår ulv fra Russland den også?

 

quote]

Tror heller det er for at mårhund regnes som en ny art her, den har aldri vert her før.

Det med rabies er vel ikke noen grunn som veier særlig tungt for at den er uønsket her.

 

Hvis man skulle ha bort alt som kan bære rabies, vel da må nok rev, hund, gaupe, etc. etc.

 

Men jeg sjønner hva du mener :)

Link to comment
Share on other sites

Tragisk diskusjon dette her!

 

Her lever vi i et land som drukner i resurser/mat og det eneste man tenker på er å skaffe seg selv mer. Det er naturens regel å ta de enkleste byttene. Minst mulig energibruk for maten. Fokuser heller på opplevelsene med faktisk å kunne ha mulighet til å Gråbein. Hadde vært spennende spør du meg. Hva er forskjellen med en løs sau i skogen/ løs hund? At vi bruker tid til å trene hunden er ikke ulven sitt problem.

 

At vi skal skyte ut ulv fordi noen taper jaktopplevelse, les her bytte er forkastelig. Jeg eier hund selv, og det er nå slik at ulven har like mye rett til å være ute i skogen som meg selv.

 

Må si jeg faktisk blir skuffet over mange jegerkollegers holdninger, selv om jeg har full forståelse for at det å miste kompisen på denne måten ikke er en morsom opplevelse!

 

Hvis dere regerer slik får dere bytte ut børsa med kamera så kan dere få "fangst" hver tur!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid vært for store rovdyr i utmarka vår. Men problemet oppstår idet rovdyrenes rettigheter skal prioriteres foran eldgamle norske tradisjoner og tusenvis av innbyggeres rettigheter som brukere av den samme utmarka.

 

Denne tråden handler om konflikten mellom hund og ulv, det er allerede påpekt av moderatorene. Dermed skal sau og bjørn holdes utenfor. Og det er fornuftig, for de har egentlig lite med denne saken å gjøre.

 

Konflikten er åpenbar. Mange av oss som er vokst opp i dette landet, og da særlig de av oss som er vokst opp utenfor bysentra, er flasket opp med det som ofte er det eneste fritidstilbudet som eksisterer i de samme oppvekstområdene: Friluftsliv. Og i den kategorien er det én fritidssyssel som mer enn noe bærer norsk kultur - jakt.

 

Alle som har vært innom et bygdesamfunn i større grad enn for å stoppe på bensinstasjonen for å kjøpe ei pølse, vet at jakt med løs hund utgjør en veldig stor andel av bygdelivets innhold.

 

Det er derfor naivt å forvente at en så stor andel av befolkningen vil akseptere at deres tilværelse skal avstumpes av et krav om at ulven skal få fri adgang til å drepe jakthundene deres uten at befolkningen selv skal få gripe inn. Dermed blir det nesten like meningsløst å skulle håndheve en munnkurv der en stor del av befolkningen ikke skal få si hva de mener er den eneste mulige løsningen for å minimalisere skadene - nemlig sivil ulydighet.

 

Det er noe med at maktesløshet gjerne fører til selvtekt. Hvis man ikke forstår det, er det heller ikke særlig merkelig at denne konflikten er såpass glødende.

Link to comment
Share on other sites

Tragisk diskusjon dette her!

 

Her lever vi i et land som drukner i resurser/mat og det eneste man tenker på er å skaffe seg selv mer. Det er naturens regel å ta de enkleste byttene. Minst mulig energibruk for maten. Fokuser heller på opplevelsene med faktisk å kunne ha mulighet til å Gråbein. Hadde vært spennende spør du meg. Hva er forskjellen med en løs sau i skogen/ løs hund? At vi bruker tid til å trene hunden er ikke ulven sitt problem.

 

At vi skal skyte ut ulv fordi noen taper jaktopplevelse, les her bytte er forkastelig. Jeg eier hund selv, og det er nå slik at ulven har like mye rett til å være ute i skogen som meg selv.

 

Må si jeg faktisk blir skuffet over mange jegerkollegers holdninger, selv om jeg har full forståelse for at det å miste kompisen på denne måten ikke er en morsom opplevelse!

 

Hvis dere regerer slik får dere bytte ut børsa med kamera så kan dere få "fangst" hver tur!

 

Er ikke bare fangsten som er viktig da!!!Tror du misforstår litt hvis du tror grunnen til at folk klager er fordi rovdyra tar maten dems.... Men det er for eks. det å være så tett innpå naturen og å kunne slappe helt av mens du sitter å nyter losen som er viktig(felling blir kun en bonus). Men hvis det fortsetter som nå ender vi opp med å måtte bruke lang tid på å i det hele tatt finne noe å jakte på( for hvis rovdyr skal kunne beskatte naturen på en god måte må de også beskattes :!: ). Kanskje rekker vi kun å høre losen i 5 minutter før vi må stå med henda i lommene å høre bikkja hyle i smerte av å bli revet i fillebiter :evil: .....muligens satt litt på spissen men det er desverre i denne retningen det går :(

Link to comment
Share on other sites

Tragisk diskusjon dette her!

 

Her lever vi i et land som drukner i resurser/mat og det eneste man tenker på er å skaffe seg selv mer. Det er naturens regel å ta de enkleste byttene. Minst mulig energibruk for maten. Fokuser heller på opplevelsene med faktisk å kunne ha mulighet til å Gråbein. Hadde vært spennende spør du meg. Hva er forskjellen med en løs sau i skogen/ løs hund? At vi bruker tid til å trene hunden er ikke ulven sitt problem.

 

At vi skal skyte ut ulv fordi noen taper jaktopplevelse, les her bytte er forkastelig. Jeg eier hund selv, og det er nå slik at ulven har like mye rett til å være ute i skogen som meg selv.

 

Må si jeg faktisk blir skuffet over mange jegerkollegers holdninger, selv om jeg har full forståelse for at det å miste kompisen på denne måten ikke er en morsom opplevelse!

 

Hvis dere regerer slik får dere bytte ut børsa med kamera så kan dere få "fangst" hver tur!

 

Som mange som er pro-ulv, ignorerer du problematikken som endel opplever når det gjelder hverdagen. En ting er å bytte ut børsa med kamera, noe som i seg selv er helt feil å bli påtvunget hvis ikke det er ønskelig for jegeren, men hva skal de som har ulv innpå seg i hverdag bytte ut hverdagen med? Skal de alle flytte til byer, og få jobb i staten? Jeg er vel litt redd for at det faktisk er målet for endel av de oppe i byråkratiet som bestemmer dette med ulv...

 

Syns du virkelig at det er greit å rive i stykker livet til folk, bare for at du skal kunne vite at det vandrer en og annen innavlet ulv rundt i Norge? Og da i en helt annet del av landet en der du bor, så det ikke berører deg direkte... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Begynner vel å dra litt OT dette her, men...

 

Må hugse på det at det er litt kulturforskjellar i dette landet her. Vi i vest har i vår enkelhet enno ikkje oppdaga dette med laushundjakt (jakt med laushund altso, ikkje på...) i samme grad som dokke der aust. Det kan vel ha noko med det å gjere at hjorten, som e vårt vanlegaste hjortevilt og mest ettertrakta stasobjekt, ikkje er so enkel å bruke laushund på. Ikkje står den som elgen i særleg grad, og ikkje turar den som eit rådyr med drever'n etter seg. Det blir i tillegg vel bratt for lågbeinte hundar enkelte stader.

Ja, eg veit at nokre får til laushundjakt på hjort og, men det er forløpig eit mindretal.

 

Av mangel på denne kulturen, so skjønar ikkje vi vestlenningar heilt dette med at livet faller fullstendig i grus dersom ein må halde hunden i band. Fordi vi er vandt med å halde hunden i band. At dette med laushund er litt uvandt, gjer jo også til at det blir heva litt på eit augebryn når laushunden til gjestejegerane på nabovaldet kjem gneldrande inn i vårt drev. Dette bryt med vår kultur, på same måte som det å ikkje få bruke laushund bryt med dokkar kultur. Satt på spissen, men prinsippet er der.

skal vere einig i at det er drastisk å skyte denne bikkja, men skjønar at det vert reagert.

 

Ulv vs jakthund er eit veldig vanskeleg tema. Jaktas kultur og ulvens natur er på fullstendig kollisjonskurs. Ulven prøvar berre å gjere det same som mange jegerar som er mot ulv ønsker; fjerne ein konkurrent.

Kva som til sjuande og sist blir løysinga får andre svare på. Skal ein berre godta at det å sleppe hunden inneberer ein viss risiko for liv og helse til hunden? Eller skal ein totalt fjerne den sørskandinaviske ulvestammen, slik at ein reddar ein gammal jakttradisjon frå utdøying og dermed kan bevare livskvaliteten til tusenvis av elgjegerar?

Link to comment
Share on other sites

applaus til VestlandsJeger.

 

Å Skyte hunden fordi den kommer over valdgrensa er forkastlig (og jeg kan vel knapt huske det har vært oppe annet enn i den saken på sørlandet).

Skyte hund som jakter og angriper vilt i båndtvangstia derimot og som ikke lett lar seg oppbringe, der har vi nok forskjellige ståsted ja (sikkert noe av det gråspøkelset har i mot meg).

 

Det hele handler som vanlig om å oppføre seg ansvarlig.

 

Noe som bringer meg inn på ett av de flammende angrepene på meg fra gråespøkelset, nemlig sitatet om 100% båndtvang.

Han glemte noe viktigt der, nemlig at jeg skrev "sån halvseriøst" forran (som i en mulig men tullete løsning), og avsluttet med at vi ikke burde blande de forskjellige begrepene bil, sau etc inn i Ulv kontra hund debatten. Da dette fort kan bakfyre, og da kansje med en slik "glup" (not) løsning som 100% båndtvang.

Hele linja jeg skrev:

Appropo bil og jakthund, sån halvseriøst så ville ett totalforbud mot løshundjakt og 100% båndtvang fikse den saken sammen med ulveproblematikken og løshundjakt.

Vi skal være forsiktige, så ikke noen får slike gode ideer i dyrebskyttelsens navn. Jeg ser for meg at slike forslag fort kan dukkeopp og få gehør i fremtiden, om vi suttrer for mye og stiller det ene opp mot det andre.

Jeg mener det var ganske tydlig at dette ikke var noe jeg ønsket, men tvert om advarte mot faren av å blande hund og bil inn i ulv og hund debatten. Kjekt om spøkelset kan slutte å snu oppned det jeg skriver.

 

 

Tilbake til hund kontra Ulv og livskvalitet til innbyggerne i disse områdene. Det finnes ikke en skygge av tvil om at forskerne har bevisst løyet (eller blitt tiet ihjel) om det faktum at ulven er farlig for mennesker (og da spesielt barn).

 

En annen sak (som jeg faktisk brenner en smule for, da jeg mener vi har ett overordnet ansvar for dette), er Villreinsstammene våre. Jeg er dypt bekymret over at der ikke er klare rettningslinjer på å ta ut all ulv som kommer for nært.

Jeg fryser etter ryggen med tanke på den spikeren i kista konflikten Villrein kontra Ulv vil bli for Villreinen vår.

 

Er der ikke noen mulighet for å få dette opp i medias søkelys? Få det på tinget i en spørretime eller lignende?

Dette ligger jo an til å bli en snarlig katastrofe om intet gjøres. :(

Link to comment
Share on other sites

Vi overlever jo idag uten en jaktbar hjorteviltbestand og uten sau men er det nødvendig fordi de må ha store rovdyr.

Unnskyld, men mener du virkelig at vi er uten en jaktbar bestand av hjortevilt her i landet ? :shock:

 

Til alle som ikke jakter og har minst 30 dager i skauen i året eller driver med sau og som er for ulv. #¤&%/(/(/&%¤¤ egositer!!!!!!

Ja, du har virkelig et klart syn på saker og ting og bringer diskusjonen til nye høyder med dine vel gjennomtenkte formuleringer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid vært for store rovdyr i utmarka vår. Men problemet oppstår idet rovdyrenes rettigheter skal prioriteres foran eldgamle norske tradisjoner

For ordens skyld kan vi jo nevne noen andre tradisjoner slik som forsøk på å utrydde blåhvalen, silda, torsken, sette garn i lakseelvene, fiske med dynamitt, krypskyting av naboens buskap osv...

Bare fordi noe har blitt gjort sånn eller slik i "gamle dager" betyr ikke nødvendigvis at det var det riktige å gjøre den gangen, og kanskje spesielt ikke nå for tiden.

Link to comment
Share on other sites

En annen sak (som jeg faktisk brenner en smule for, da jeg mener vi har ett overordnet ansvar for dette), er Villreinsstammene våre. Jeg er dypt bekymret over at der ikke er klare rettningslinjer på å ta ut all ulv som kommer for nært.

Jeg fryser etter ryggen med tanke på den spikeren i kista konflikten Villrein kontra Ulv vil bli for Villreinen vår.

Nå er det vel ikke helt slik at det er ulven som har forårsaket at villreinen sliter.

Det er det vel helt andre årsaker til, ikke sant ?

Her må vi ikke rette baker for smed.

Det er verken ulven eller villreinen tjent med.

Link to comment
Share on other sites

En annen sak (som jeg faktisk brenner en smule for, da jeg mener vi har ett overordnet ansvar for dette), er Villreinsstammene våre. Jeg er dypt bekymret over at der ikke er klare rettningslinjer på å ta ut all ulv som kommer for nært.

Jeg fryser etter ryggen med tanke på den spikeren i kista konflikten Villrein kontra Ulv vil bli for Villreinen vår.

Nå er det vel ikke helt slik at det er ulven som har forårsaket at villreinen sliter.

Det er det vel helt andre årsaker til, ikke sant ?

Her må vi ikke rette baker for smed.

Det er verken ulven eller villreinen tjent med.

 

nei det er sant men den kommer til å hjelpe veldig godt til.....situasjonen blir ikke bedre med ulv

Link to comment
Share on other sites

En annen sak (som jeg faktisk brenner en smule for, da jeg mener vi har ett overordnet ansvar for dette), er Villreinsstammene våre. Jeg er dypt bekymret over at der ikke er klare rettningslinjer på å ta ut all ulv som kommer for nært.

Jeg fryser etter ryggen med tanke på den spikeren i kista konflikten Villrein kontra Ulv vil bli for Villreinen vår.

Nå er det vel ikke helt slik at det er ulven som har forårsaket at villreinen sliter.

Det er det vel helt andre årsaker til, ikke sant ?

Her må vi ikke rette baker for smed.

Det er verken ulven eller villreinen tjent med.

 

nei det er sant men den kommer til å hjelpe veldig godt til.....situasjonen blir ikke bedre med ulv

Hvordan vet du at ulven kommer til å hjelpe til ?

Kanskje bedre å gripe an den egentlige årsaken istedenfor å konstruere et problem som ikke fins pr. i dag og som kanskje aldri kommer til å finnes ?

Link to comment
Share on other sites

Er egentlig rimelig sansynlig at det vil skje hvis ikke noe skjer snart....å er i grunnen litt viktig å se enkelte "faresituasjoner" før de skjer.

Men for all del, velger du å tro at ulven aldri vil se på reinsdyr som god mat, så må du gjerne gjøre det....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...