Jump to content

Ulv spiste jakthund


Sportskytter

Recommended Posts

  • Replies 125
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ille, ille.

 

Og etter dagens regelverk nekter våre egne forvaltningsorganer hundeeieren å gripe inn med våpen. Fordi vi av en eller annen populistisk årsak har bestemt at vi skal verne ethvert individ av ulveslekten som måtte finne på å røre seg her i Norge, mens faktum er at våre områder er en bitteliten skalk av ulvens enorme utbredelsesområde.

 

Det er ikke alltid enkelt å være tilhenger av å ha store rovdyr, slik jeg er selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet i dette område i mange år og har tilbud om jakt der også i år!

Desverre vil jeg heretter ikke benytte meg av dette tilbudet!

 

Dette betyr at ulven ødelegger for min jaktutfoldelse og da er jeg så enfoldig i min tankegang at jeg sier nei til ulv!

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, kjenner det vrenger seg ja, ikkje av bildet, men av forvaltninga. Gå inn på www.jagareforbundet.se og sjå kartet som ligg der over gävleborg / dalarne, ikkje mange som slepper hund der vil eg tru. Er ikkje mer en 15 år sida det var sjeldan at hund vart teke i sverige heller. Eg er heilt sikker på at ingenting vil være meir øydeleggande for jakta her heime enn ein stor ulvebestand. Så vi må og skal protestere mot alle forslag om etablering og oppretting av ulvesoner/ revir.

Link to comment
Share on other sites

Om det hadde vert lov med nødverge for hund her, så hadde ikke dette gått annerledes alikevel.

Tror neimen ikke mange hundedrap kan avverges uansett om det blir nødvergerett for hunder, men om det blir så får den som skyter ett rent helvete uansett, med etterforskning, rettsaker og rekonstruksjoner.

Bare se på sauebønder som har hevda nødvergerett for skyting av rovdyr, noen blir dømt likevel...

 

Ikke rart at det blir rovdyrhets og bråk her i landet, sån som de er beskytta.

Link to comment
Share on other sites

Om det likevel ikke er til nytte, hva skulle da være motstanden mot å tillate nødrett? Bare det å vite at man har samfunnets støtte til å forsvare hunden, bidrar kanskje til at folk i rovdyrutsatte områder lettere kan akseptere situasjonen. Å nekte nødrett basert på en antagelse og beskyldning om at en slik rett vil bli misbrukt av dem det gjelder, forsterker jo misnøyen med forvaltningen.

Klartekst: Ikke nok med at folk i rovdyrutsatte områder skal godta at andre bestemmer at de skal leve med rovdyrene, men de skal jaggu måtte finne seg i å bli betraktet som (potensielt) kriminelle også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg føler virkelig med deg. Det må ha vært en grusom opplevelse!

 

Vi må dessverre innse at dette vil skje flere ganger. Muligens er dette en hannulv som er iferd med å etablere revir, da kjenner vi fortsettelse.....

 

Det eneste vi får gjort er å protestere mot myndighetenes håndtering av ulveforvaltningen.

Som i dette tilfellet, er det sjelden du kan forsvare hunden din med et skudd, men vi må ha lov å gjøre det ,hvis muligheten til å avverge et angrep er der!

 

viewtopic.php?f=7&t=9447&st=0&sk=t&sd=a

Link to comment
Share on other sites

"Det er nok noen år siden sist en hund ble tatt av ulv på denne måten, sier Jan-Erik Eggen i Statens naturoppsyn."

 

Det er mulig jeg husker helt feil her, men den uttalelsen Hr. Eggen, er vel en "sannhet" med visse modifikasjoner?

 

 

Hr. Eggen må ha utrolig dårlig hukommelse !! I sommer ble en hund tatt og spist av ulv i Haldenområde. De fikk ikke engang erstatning fodi det ikke var en hund i arbeid ! Forstå det den som kan..... :evil:

Link to comment
Share on other sites

:( Har selv en hund i Ankerfjella. Er med Farfar på elgjakt, får håpe han er med hjem på söndag.

 

Denne helgen ville jeg nok ikke sluppet en hund i Ankerfjella... Sjansen for at den og blir borte er akkurat nå overhengende. Få farfar til å holde hunden i bånd du..

 

 

Han ringte akkurat. Dem har skutt fullt og hunden lever fortsatt :D

Litt OT, men er det noen som vet hvorfor denne flokken nå plutselig har fått smaken for hund?

Nytt alfapar eller?

Link to comment
Share on other sites

Vi snakker vel ikke om selvtekt nå Troll, gjør vi vel? For her på Kammeret har vi jo respekt for loven og velger lovlige virkemidler for å oppnå det vi ønsker. Så når du sier "pang" så mener du vel bare at du er så sint at du holder på å sprekke?

 

MVH

Fulmen

 

Trolljeger

Link to comment
Share on other sites

Nei for alldel. Ulven har sin plass i økosystemet. Men sint blir man da den velger hunden din som mat.

Du har jo bare brukt all din fritid, gjerne også tilogmed ferier på til å få frem til en brukende jakthund. Men den gjør jo ikke til ett fullverdig familiemedlem,selv om barna har den i senga om kvelden å den forguder deg som leder, og du den som den kjærlige kammeraten den er. Men ett familie medlem som fortjener at du beskytter den hvis den blir angrepet av Lilleulv, neeei for alldel! Den er jo naturlig rovdyrmat... Men sint som "PANG" det blir jo man alikevell. Pussig?

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig som en annen i tråden nevner, at selv med nødvergeretten på vår side ville det være veldig vanskelig å hindre at ulv tar hund. MEN jeg tror det ville være lettere å akseptere ulv i Norge dersom vi i det minste hadde lov til å gripe inn om situasjonen tilsier det. Slik reglene er i dag er jeg redd det bare fyrer ekstra opp under ulvehat, og det er jo ikke det vi er ute etter. Personlig mening: JA til ulv i Norge. Og JA til å gripe inn dersom hund blir direkte angrepet og vi tilfeldigvis er der og ser det. NEI til reglene som krever at vi bare må stå og se på at hunden blir drept fordi hund ikke er næring, men oppfattes som kjæledyr av myndighetene..

Link to comment
Share on other sites

Diskusjonen rundt dette om og forsvare hunden dersom den blir angrepet av ulv eller andre former for rovdyr, ser jeg personlig helt uproblematiskt på. Dersom MIN hund ble angrepet av ett rovdyr på skogen ,og jeg fikk se det, ville jeg selvfølgelig ha hjulpet hunden på den måten som krevdes der og da.Skulle det mot alle odds, ende med at rovdyret ble skutt, fikk det stå til. Jeg hadde faktisk heller tatt en dom, enn og se en av mine beste venner bli drept. Punkt slutt!

Link to comment
Share on other sites

Det er tragisk at hund blir tatt av ulv, men fullt forståelig. Jeg forstår ulven.

Når sauebønder mister sau til rovdyr så får dem kritikk for ikke å passe på dyrene sine, og for at de slipper sauen der det er rovdyr. Noen sauebønder er nødt til å slippe sauen i områder med rovdyr for i det hele tatt å ha en sjanse til intekt dette året også. Hundefolk (inkludert med selv) er ikke nødt til å slippe hund i områder der man vet det er ulv. Så det er litt vår egen feil at hunden blir tatt av ulv. Skyld ikke på ulven. Forvaltning og politikk kan man være uenig i. Å der er det jo bare å kaste seg inn i kampen :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Faen den forbanna dritten der..ender vel med at vi må gå med bikkja i bånd til all jakt :evil:

 

Det er forsåvidt helt riktig resonnert og det kan jeg bekrefte at jeg har hørt direkte fra NINA.

 

Det er for gærli at vi skal måtte sitta å se på at den ene bikkja etter den andre blir rivi i fillebiter fordi noen fine folk i dress inne i byen bestemmer åssen vi på "bygda" skal ha det... :(

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Faen den forbanna dritten der..ender vel med at vi må gå med bikkja i bånd til all jakt :evil:

 

Det er forsåvidt helt riktig resonnert og det kan jeg bekrefte at jeg har hørt direkte fra NINA.

 

Det er for gærli at vi skal måtte sitta å se på at den ene bikkja etter den andre blir rivi i fillebiter fordi noen fine folk i dress inne i byen bestemmer åssen vi på "bygda" skal ha det... :(

 

Jo men de fleste er jo i byen men ute på bygda er det sporsnø fremover vettu :wink:

Link to comment
Share on other sites

 

Det er for gærli at vi skal måtte sitta å se på at den ene bikkja etter den andre blir rivi i fillebiter fordi noen fine folk i dress inne i byen bestemmer åssen vi på "bygda" skal ha det... :(

 

Det nettopp det. Det er jo ikke å slenge under en stol at en stor del av Norges befolking ikke har spesielt løst te å møte denna møka heller :?

Link to comment
Share on other sites

Så lenge man ikke kan påberope seg nødvergerett på hund, og ikke gripe inn, så får man lese om tilsvarende tilfeller stadig oftere.

 

Iallefall så lenge forvaltningen, og "forskerne" får råde grunnen, og utøve sin "menings-terror", og opphavsrett til definisjon av "vitenskap", og "sannhet" :!:

 

Konfliktsnivået vil garantert øke proposjonalt, med antallet hundedrap, og forvrenging av virkelighet, og propaganda fra motpart til hundeeierne.

 

Da kan vel de fleste gjette seg til, hva utfallet gjerne vil bli til slutt.....

Link to comment
Share on other sites

Så lenge man ikke kan påberope seg nødvergerett på hund, og ikke gripe inn, så får man lese om tilsvarende tilfeller stadig oftere.

 

Iallefall så lenge forvaltningen, og "forskerne" får råde grunnen, og utøve sin "menings-terror", og opphavsrett til definisjon av "vitenskap", og "sannhet" :!:

 

Konfliktsnivået vil garantert øke proposjonalt, med antallet hundedrap, og forvrenging av virkelighet, og propaganda fra motpart til hundeeierne.

 

Da kan vel de fleste gjette seg til, hva utfallet gjerne vil bli til slutt.....

 

Ja ikke sant....men er ikke alltid folk oppdager feil før det er for seint dessverre...

Link to comment
Share on other sites

Ja nå ser vi i praksis og for fulle mugger hva det fantastisk flotte "Rovdyr forliket" som ble vedtatt under Bondevik regjeringen gjør med jakta vår. Vi øst for Glomma ble ofret i en politisk drakamp. Det som nå vil skje fremover er en videre utbredelse av ulvestammen i Norge. Et dyr skjønner som kjent lite og intet av de menneskeskapte grenser for den. Etter hvert vil resten av Norge våkne og se hva våre politikere har stelt i stand. Jeg er redd vi er på vei mot der svenskene er nå.. en stamme fullstendig ute av kontroll og en art som er krevende og vanskelig å få beskattet når den tid kommer....

Link to comment
Share on other sites

Når jeg leser innleggene til flesteparten i denne tråden, må jeg si at jeg får en smule blandede følelser.

Selvsagt er det trist at yndlingsbikkja blir tatt av ulv.

Klart det gjør noe med eieren.

Det er aldri moro når en jaktkamerat forsvinner.

 

Men, (og her kommer det som sikkert får en del til å stritte med piggene), jeg mener at vi må stikke fingeren litt dypere i jorda her.

Nå får jeg sikkert så ørene flagrer av enkelte, men det får heller stå sin prøve.

Ørene mine tåler en støyt.

Ta dere tid til å puste dypt et par ganger og kjenn etter om saken ikke har flere sider.

 

Vi liker å gå på jakt, ikke sant ?

Ikke fordi vi må det for å overleve, men fordi vi synes det er moro ?

For å gjøre det ekstra moro (og for å øke utbyttet), velger en del av oss å bruke hund på jakta.

Det er et valg man tar, ikke fordi man ellers ville sultet, men fordi det gir oss økt gevinst.

Om det var sulten som drev oss, ville det være mer kostnads- og tidseffektivt å avlegge frysedisken på Rema et besøk.

Man velger m.a.o. å gå på jakt, og man velger å bruke hund.

 

Hvor foregår jakta ?

Jo, den foregår ute i naturen, i det mange av oss kaller ”villmarka”.

Smak på ordet.

Villmark = vill mark.

Det opprinnelige, spennende og kanskje tilogmed uforutsigbare og litt farlige.

Vi liker at det er litt vilt, ellers hadde vi kanskje holdt oss hjemme i sofaen med potetgullposen og en film, ikke sant ?

Vi fnyser av Jenny, som vil at vi heller skal jakte i frysedisken og bruke børsene våre til blomstervase.

Vi beundrer ”ekte mannfolk” som Lars Monsen, og får et ekstra sug etter å oppleve noe likedan når vi ser på TV´n at Lars får nærkontakt med både bjørn og ulv.

Men her stopper det altså…

Vi liker tydeligvis at det er litt vilt, men kanskje ikke så veldig, og kanskje bare i teorien og i våre drømmer ?

Når det blir vilt på ordentlig, syns vi det blir for farlig ?

Vil vi virkelig ha det så trygt og forutsigbart når vi ferdes ute i naturen ?

Vil vi kanskje bare ha det så vilt at det kjennes litt vilt, men egentlig er det helt trygt, nesten som å se en grøsser på kino ?

Kanskje vil vi at naturen som omgir oss bare skal inneholde snille arter som smaker godt ?

Vil vi helst forme naturen slik at den passer oss best mulig ?

Skal vi sette premissene for villmarka ?

Hvor blir det av det opprinnelige da ?

Hvor er da det ville i villmarka ?

Kanskje avstanden fra skauen til frysedisken er mindre for noen av oss enn vi liker å forestille oss ?

Legg merke til at jeg ikke konkluderer.

Jeg sitter ikke med fasiten.

Jeg ser at saken har mange sider.

Noen av sidene har med følelser å gjøre, og da blir det vanskelig.

Det er skummelt med følelser, spesielt vonde følelser.

Følelser er ofte irrasjonelle, motstridende, selvmotsigende og gjerne uten reell grunn.

Skal vi forvalte den naturgaven vi har fått med basis i følelser ?

 

Selv er jeg villig til å ta den kalkulerte risikoen med å ferdes utenfor asfaltert vei.

Om bikkja (ja, jeg har hund) blir tatt av ulv, så er det fordi jeg har valgt å ferdes ute i villmarka og jeg har valgt å ta med hunden.

Blir bikkja spist av et vilt dyr, vil det naturligvis føles trist, men jeg mener ikke at ulven bør straffes bare fordi den gjør noe jeg føler er trist.

Det er jeg som tar den kalkulerte risikoen med å ferdes i naturen med hund, og jeg vil gjerne at naturen skal fortsette å være en smule vill.

Det gir meg så mye, også følelsesmessig.

Link to comment
Share on other sites

Du har slik situasjonen nå engang er helt rett, men jeg har ett par innsigelser.

 

Norge er i utgangspunktet akkurat så lite vilt at det er trygt, nettopp fordi vi har skutt ut alle grove trusler. Dette for å kunne utnytte naturen for å overleve og for å kunne holde husdyr i den. Gjenninnføringen av endel rovvilt har reversert dette, men beklagligvis så finnes det ikke lenger ville nok lommer for at alt rovviltet kan sameksistere med mennesket uten å skape store konfliktområder. En meget uklok politisk besluttning, tatt på ett i beste fall sviktende grunlag (svindel/løgn og bedrag er vel bedre uttrykk for den dokumentasjonen som ble lagt til grunn for gjennetablering av Ulv etter det jeg har sett).

 

I riktig gamle dager (som ikke er så lenge siden), kunne man ta med rifle og hund ut i naturen på jakt. Møtte man gråbein (eller annet rovvilt), var det en selvfølge at man skjøt det. Man hadde altså frihet til å selv være vill i en vill natur (det har vi ikke i dag). Vi var i prinsippet en del av naturen på naturens egne prinsipper (den sterkeste overlever), og ulven skydde stortsett mennesket som pesten.

 

I dag er man i prinsippet bundet på hender og føtter, gjennomregulerte som vi er. Dette kombinert med manglende sammenhengende areal for endel av rovviltet vårt (først og fremst ulven som har enorme arealkrav), fører til at områder som burde være trygge (nærområdene rundt hus og bygd), ikke er trygge mange steder. Dette medfører nedsatt livskvalitet for endel av våre innbyggere, samt endel reelle spøsmål om denne "by" ulven vår er så formålstjenlig. Noe som igjen leder til spørsmålet om hvorfor vi ha gjenninnført den, da den på ingen måte er genetisk særegen. Eller på anne måte er værneverdig, er der egentlig noen grunn for å ale opp en stamme med russisk/baltiske ulv i Norge? Den Norske/Skandinaviske ulven er jo forlengst utryddet, og etter mitt syn gjør ikke en ny urett opp for en annen.

 

Så med basis i dette, sier jeg ja du har helt rett. Du har rett i at man tar valgene selv, men jeg påstår at man ikke har alle valgene man før hadde. Valgmuligheter som gjorde at man faktisk kunne eksistere fult ut på naturens premisser. Det er der feilen ligger.

 

Politikerne har fjernet endel av valgmulighetene, og da burde ikke politikerne gjenninnføre ting som gjør at men får bruk for disse valgene en ikke får ta.

Det burde kansje være naturlig å påby 100% båndtvang utenom inngjerdede områder, og forby all løshundjakt i områder der det kan være fare for å møte ulv. Dette som ett naturlig suplement til dagens lovgivning, da er man kvitt problematikken (og alt hundehold får like premisser, samt blir etisk spislig).

 

Avsluttningsvis, vil jeg si at jeg er for at enhver skal kunne beskytte seg og sitt når man har mulighet til å gjøre det (merk beskytte som i forsvare, ikke som i angripe), uten å måtte havne i retten for noe som er naturligt for ett menneske.

 

P.s

Jeg er altså i mot ulovlig jakt, men for at politikerne skal åpne for å fjerne den delen av Ulvebestanden som ikke ligger helt på svenskegrensa (bare så ingen får ideer om hva jeg står for).

Link to comment
Share on other sites

Akkurat det med at før hadde du muligheten til å være vill i en vil natur er jeg veldig enig med deg i :!: fra vi mennesker oppstod har vi alltid jakta. Forskjellen på da og nå er at vi hadde lov til å jakte det vi ville. Så de en ulv, ja så skøyt de den på lik linje med andre dyr.

Og det er der det butter når folk vil ha en vill natur. Skal naturen bli vill igjen må vi bli like ville som vi var før. Så for meg er det greit med ulv, så lenge vi kan skyte ulv når vi ser en...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er veldig enig med El Gringo her. Har selv en NEG som jeg bruker som løshund. Skulle den bli drept av ulv, ville det for meg være katastrofalt trist.

 

Men jeg og hunden er ute for å jakte elg, dvs drepe elg. Klarer vi dette og elgen ligger der død, er vi selvsagt storfornøyde. Men hva er egentlig forkjellen mellom en død elg og en død hund. For meg er jo forkjellen stor, for hunden min er jo omtrent det vesenet som jeg tilbringer mest tid med og jeg er glad i den. Men for elgen som blir skutt spiller det liten rolle. Elgen har vel gjordt like lite galt som en hund som blir drept av ulv.

I denne villmarken som det er snakk om, vil det alltid være en risiko, og vi mennesker kan ikke påta oss oppgaven til gud og utrydde alt som ikke passer oss helt.

Hvis hunden tilfeldigvis skulle bli sparket og drept av elgen. Hva da? Skulle vi da utrydde elgene for å unngå hundedrap fra elg?

 

Det vil selvsagt være forkjell på hvor stor fare det er for at en løshund skal bli tatt av ulv alt etter hvor en bor i landet. Men jeg anser muliheten for at hunden min skal bli drept i trafikken av biler som langt større enn at den vil bli tatt av ulv.

Det blir også drept flere hunder av biler enn av ulv i Norge. Så skal vi være "logiske" her, må vi jo være helt mot bilbruk før vi kan være mot ulver i norsk natur, men det passer oss ikke.

Link to comment
Share on other sites

Brist i logikken, Ulven hadde vi fjernet. Da den nettopp ikke passet oss, slik er det meste av Norsk natur tilpasset (vi har alt justert norsk fauna som guder). Nå prøver enkelte å reversere dette, men uten å ha klart for seg at det man kaller vill norsk natur ikke eksisterer annet enn i bittesmå lommer rundt om. Da går det jo som det må. Ellers så kan man jo stille seg spørsmålet om hvilken nytte norge har av å gjeninnføre Ulven, jeg ser kun kostnader.

 

Biler ville i dag aldri ha blitt tillat for privatpersoner, for farlige og resurskrevende.

 

Appropo bil og jakthund, sån halvseriøst så ville ett totalforbud mot løshundjakt og 100% båndtvang fikse den saken sammen med ulveproblematikken og løshundjakt.

 

Vi skal være forsiktige, så ikke noen får slike gode ideer i dyrebskyttelsens navn. Jeg ser for meg at slike forslag fort kan dukkeopp og få gehør i fremtiden, om vi suttrer for mye og stiller det ene opp mot det andre. Man har jo blant annet peiler nettopp for å kunne ha en sjangs til å avskjære hunden om den er på vei mot en større færdselsåre, problemet med ulven er jo at den ikke synes på kartet for å si det slik.

 

Kansje man heller skal innse at vi har ulv, og gjøre det en kan for å tilpasse seg situasjonen?

Har følgende spørsmål/forslag:

 

1: Bruke andre hunderaser. som kan ta opp kampen mot ulv og vinne?

 

2: Tekniske innrettninger som kan hjelpe mot ulven som hunden kan ha på seg?

 

3: Ikke dødlig reaksjon for å avverge ett direkte angrep (isteden for å skyte den)?

 

Er noe av dette utredet/forsøkt av hundeeiere i Ulveland?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...