Jump to content

Dette bruker jeg på reven


Peter

Recommended Posts

Vil ikke kalle meg lidenskapelig revejeger, men synes det er spennende å plukke noen rev på åta hver vinter. Har gjort det noen år nå, og skyter fra 1-2 til 6-8 rev hver vinter.

 

Åta ligger 45 meter fra "glugga" og jeg skyter av den grunn kun med rifle. Det har hent at reven har stått nærmere ved skudd, men i de fleste tilfeller har den stått lenger unna. De første årene benyttet jeg en Sako Vixen i .222 Rem - som regel ladet med 50 grs Hornady V-Max. Da rifla fikk nytt løp i 6x45, ble kula en 58 grs V-Max. Effekten med disse kalibrene/kulene var som regel greie, men gjennomskyting var mer regel enn unntak. Det hendte også at reven kunne dra seg unna selv med maskineriet borte.

 

For to år siden gikk jeg til anskaffelse av en Ruger 77/22 i .22WMR, og har benyttet denne på de 7 siste revene. Et par er skutt med noen 40 grs varianter, mens resten er skutt med 33 grs V-Max. Av disse 7, var bare en gjennomskutt. Alle er truffet i bogen (litt forskjellige vinkler) og alle er skutt på 45 - 55 meter. Alle ble liggende på stedet. Ingen statistikk, kun virkelighetsskildring.

 

Fikk jentungen til å skyte noen skudd(med nevnte 33 grs V-Max) i vannkanner i dag. Spylervæskekanner er for dårlige, så det ble skutt i litt mer tykkvegga plastkanner slik at innholdet kunne tømmes ut. Innholdet så slik ut:

 

IMG_9855.jpg

 

Med anlegg på en plankestabel ble dagens 5 skudd gruppe på 16 mm på 65 m.

 

Artig om noen av dere andre gir en skildring av egne godsaker :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 105
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg bruker en Sako Vixen i 222 og den virker upåklagelig, den.

Med 35 gr. V-max fikk jeg ikke gjennomskyting.

 

Så fikk jeg en ladning med Varmint Nightmare-kuler som jeg framdeles bruker. Disse gir gjennomskyting. men på ca. 20 rever har alle lagt seg ned umiddelbart. Men da er hele "bakveggen" i reven borte. Da jeg ikke bruker pelsen bryr jeg meg ikke.

Til opplysning lader jeg hardt. Litt over 1000 m\s.

Link to comment
Share on other sites

Hvor får du tak i disse 33grs V-max'ene da, Peter?

 

Jeg har en Marlin stående her, i 22 WMR, som jeg fikk av en kompis som hadde små unger i huset og intet våpenskap, så han ville ikke ha den lengre. Jeg har også tiltenkt denne til rødpelsen, men jeg sliter med å få tilfredstillende presisjon i rifla. Har ikke i hodet hva jeg har prøvd av ammo til nå, men det er 5-6 slag.

22 WMR er jo markant snillere når det gjelder smell, enn 22-250'n som nå stikkes ut av vinduet i tussmørket. :?

Link to comment
Share on other sites

Presisjonen kan være en utfordring, og tror lillebroren, .17 HMR, generelt gir mindre grupper. Klarer imidlertid brukbare - og til reven gode nok - grupper med WMRen. Med 33 grs v-Max ligger femskudden på rundt 20 mm på 100m, med slumper ned mot 13-15 mm.

 

V-Max har jeg handlet fra Jakt og Friluft i Arendal.

Link to comment
Share on other sites

Presisjonen kan være en utfordring, og tror lillebroren, .17 HMR, generelt gir mindre grupper. Klarer imidlertid brukbare - og til reven gode nok - grupper med WMRen. Med 33 grs v-Max ligger femskudden på rundt 20 mm på 100m, med slumper ned mot 13-15 mm.

 

V-Max har jeg handlet fra Jakt og Friluft i Arendal.

 

Med noe av ammunisjonen jeg har testet, så går den på 20-30cm (!!) på 100m. :roll:

Men jeg har funnet et par typer, som klarer ned i mot 5cm/100m.

Det kan se ut som rifla er mest glad i tyngre kuler.

Jeg får nok bare bestille en eske av alt som er å finne av slik ammo, og teste meg frem. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hadde ei stund ei Baikal .222 enkeltskudd. Brukte Lapuas blyspiss (E369). Reven la seg som regel rett ned.

Kom over ei snerta Brno Fox i samme kaliber. Brukte ei stund et Nikon Monarch 2-7x32 på denne også, men det gjorde meg veldig avhengig av kunstig lys. Så kjøpte jeg et Swarovski Habicht 8x56 med ret. 4. Den har nå fått fast plass på rifla. Ut av løpet går det ei V-max 35 grs. ladd til ca. 1070 m/s. Får ikke gjennomskudd med denne løsningen. Har et åte på 100 m og et på 55 m. 8x på kikkerten er mer enn nok. Har kunstig lys på begge åtene, så det blir en lek å se reven. Har nå fått gjenga rifla og kjøpt en Atec tmm-5. Har ikke hatt problem med vekking av familien, men det var den unnskyldningen jeg brukte overfor fruen.....

 

Har også ladet opp en del skudd i .308w med 110 grs v-max. Skjøt inn Tikkan min med den, og skuddene satt tett! Har et Swarovski 2,5-10x56 m/lys på denne, og A-tec demper. Valgets kval nå..... :D

 

Fører statistikk her: http://home.nktv.no/peregmo/jaktstatistikkrev.htm

Her er et par bilder:

 

DSC08112r.JPG

 

IMG_2924.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Til åtejakt blir det mest brukt blir en Sauer 200STR i 6,5x55 med korta løp og montert i en Jacobsen stokk. På toppen en Nikon 2,5-10x56 m/lys. Kulevalget er enten Oryx eller Sierra GK. Har prøvd andre kuler også, men disse er dem jeg oftest buker. Ellers bruker jeg drillingen av og til, og der bruker jeg Nosler Partiton i 7x57R. Da har det alltid blitt "brytereffekt" og ingen skinnødeleggelse :) .

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har brukt mye rart til rev og bruker det enda :oops:

 

Hagle: Der bruker jeg 12/89 med Us BB stålhagel. Funker topp uttil 40 meter. 9 av 10 ligger før hylsa lander i snøen.

 

Rifle: Der brukte jeg i mange år 308win med winchester silvertipp ammo. Etter jeg startet å ladeselv og byttet rifle så begynte jeg og bruke Nosler BT 150 grain.( Fortsatt i 308win)

 

Så fikk jeg bygget meg en 357magnum rifle som senere ble 357 MAX. Så ble dette revebørsa. Der bruker jeg ei 110grain HP kule som slokker reven fort og humant.

 

HAr skaffet mei ei 6.5X55 rifle som jeg skal bruke til rev nå tenker jeg. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bruker 243 Win laddet med 87 grs Wmax laddet maksimalt. Reven detter stort sett i smellen. Unntakene springer ikke langt for å si det sånn. Å utgangshull, ja det blir det. Betraktelige hull uten å beskrive det nærmere. Men jeg bedriver viltstell å ikke pelsjakt, så da er det greitt å slippe ettersøk.

Link to comment
Share on other sites

Vi her i huset har en Sako Vixen i 222 som går som en stråle! :mrgreen:

Ladet med 52 gr. match King i 1000 m\s er det POFF...død rev.

Har skutt ca. 15 rever og samtlige går rett ned i smellen. kulen splintres fullstendig. Noen gjennomskytinger blir det, men vi bruker ikke pelsen.... :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har ei Remington 700 LTR kal .308 Med A-Tec TMM6 lyddemper, Harris tofot og Zeiss Davari 3-12x56 med lys.

 

dsc00442pe6.th.jpg

 

dsc00445wz7.th.jpg

 

Har ikkje fått jakta rev med denne enda for eg er i militæret. Satser på at rifla skal få sin første rev neste sesong. Har planer om å bruke denne til langhold også.

 

Neste blir vel å få kjøpt meg eit ladesett og få laga gode ladninger til revejakt og langhold.

 

Bedre bilder samt testrapport av A-Tec lyddemper kommer :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt mye slakteavfall, men vurderer å begynne å bruke dachs ;)

 

Og en Rem BDL i .223 Rem som har sett noen ombygninger gjennom årene..

40 grs Sierra Blitzking og 25-26 grs N-130 gir rundt 1150ms og lager liv og røre i maskinrommet.

Rifla står hos smeden akkurat nå for å få skudd inn en 243 pipe jeg fant på billigsalg :)

Link to comment
Share on other sites

Bruker hovedsaklig en sauer 200 STR i 6,5x55, med en Hakko Majesty 3-12x56 på toppen. laddet med 95gr V-max i en alt for høy hastighet har jeg ikke sett annet enn knall og fall. hvis det er litt lengre skiturer til der jeg skal jakte blir det 202 i 6,5x55, ladet med sierra varmint 85gr som også er ladet til litt over 1000m/s. (V-max vil ikke gå i 202 i over 1000m/s)

 

dette har fungert topp så lenge det ikke har hvert for mørkt. så blir det nok en stooor zeiss på toppen i løpet av sommeren :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Prøv Sierra Varminter 85 grains. Er den jeg foretrekker på rev. Bruker en heftig ladning med N150 bak. Gir god presisjon i rifla mi. Får ofte pene pelser med denne kula. Enten så går ikke kula igjennom, eller så er det bare noen splinter som går gjennom her og der. Men de gangene man får direkte gjennomskyting, kan man bare glemme å bruke pelsen til noe fornuftig. :D

Link to comment
Share on other sites

jeg har ingen god erfaring med å bruke 85gr sierra varminter for å ta vare på reven. av de 10-15 revene jeg har skutt med den har jeg hatt store utgangshull. selv med skudd bak bogen. men den kan kanskje være bedre hvis den er litt snilt ladet.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje jeg går litt OT , men har noen av dere tips til kuler 6,5mm som ikke sprenger reven helt, men er "skinnvennlige"?? Kanskje en lett v-max?? Skal få sydd en gørrstygg pelsjegerlue 8):D

stiller meg litt bak dette jeg også... vil ikke ha lue men...

tenker mest på ferdig ammo.... er helt ny på feltet.. så veit lite om dette...

Link to comment
Share on other sites

Kanskje jeg går litt OT , men har noen av dere tips til kuler 6,5mm som ikke sprenger reven helt, men er "skinnvennlige"?? Kanskje en lett v-max?? Skal få sydd en gørrstygg pelsjegerlue 8):D

 

Du finner ingen 6,5 kuler som blir i reven. For mye kulemasse og for lite vilt

Link to comment
Share on other sites

Du finner ingen 6,5 kuler som blir i reven. For mye kulemasse og for lite vilt

 

Jeg har opplevd noen rever som ikke har hatt utgangshull i det hele tatt med Sierra Varminter 85 grains. Og så har jeg hatt rever som har gått fullstendig i filler med samme kula. Kommer veldig an på vinkel og hva kula treffer først i dyret, og selvfølgelig avstand. Varierer veldig. Er muligens en litt ujevn kule sånn sett. Skjøt en gråmåke midt i brystet på snaue 200 meter en gang. Her var det ikke noe synlig utgangshull, og måka var skuffende hel å se på. Nærmere undersøkelser viste at begge vinger var knekt. Så ut som kula hadde delt seg, og at splinter hadde kommet ut av "armhulene" til måka, og tatt vingene på veien ut.

 

Hvis man prøver å plassere kula i bogbladet på reven, gjerne litt skrått forfra, vil jeg påstå at mange av revene ikke vil se så ille ut. Jeg har mest trua på så høy hastighet som mulig, for å få mest mulig fragmentering av kula så fort som mulig i reveskrotten.

Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg bruke 6,5 på reven med tanke på skinn, ville jeg valgt en solid "elgkule". Trolig en Barnes X i moderat hastighet. Ville gått for kule med gjennomskyting - altså ikke gamblet på at den stoppet i viltet - og prioritert minst mulig utgangshull. "God gammel" Barnes x er etter min erfaring blant de beste på små utgangshull.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke ettersøksfaren mye større hvis man bruker solide kuler som gir gjennomskudd?? Tenkte å prøve 100 grs Varminter i kombien, men jeg frykter for at det bare blir et krater igjen :? Får se 15 juli når jeg får testa.. 8)

 

Gjennomskudd gir vanligvis langt mer blod enn kun inngang. Sitter skuddet der det skal er det heller aldri langt å gå hvis mikkel ikke blir på stedet.

Link to comment
Share on other sites

Greit nok at reven løper noen meter etter skuddet når det er snø. Men er det ikke snø er det verre. Og en litt smånervøs rev som sniker seg inn mot åtet kan nok ha et ganske høyt adrenalinnivå, og dermed løpe ganske langt etter et godt treff. Spesiellt hvis mesteparten av enerien havna i åkern bak den.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke alltid snø når det skytes elg, hjort og rådyr heller - og det hender jo at at disse også har adrenalinpumpa gående etter å ha blitt sendt av gårde av bikkjer og folk :wink:

 

Selv om 6,5-kula tar med seg en del energi ut av reven, vil den uansett avlegge nok energi til at reven må slite. Det er tross alt ikke bare å dytte en kule tvers hjennom en reveskrott, ei heller å få kula til å ekspandere. Sier vi det er så enkelt at effektiviteten kun kan måles i energioverføringa fra kula, vil man sikkert kunne beregne at elgkula i 6,5 legger igjen mer energi enn det jeg selv bruker på reven (.22WMR).

 

Min erfaring med bruk av storviltkaliber og -kuler på rev, er at reven faller på stedet eller i umiddelbar nærhet. Dersom vi sier at en rev er stresset og har høyt adrenalinnivå når den jages med hund, så kan jeg bekrefte at knall og fall kan forekomme da og.

 

Mange rev er skutt med 6,5 og helmantel. Vel og merke på åte og ofte med greie snøforhold. Jeg anbefaler det ikke(en del leting), jeg sier bare at selv det har fungert for mange.

 

Og igjen til alt jeg skriver: Jeg forutsetter at sjuddet sitter der det skal.

Link to comment
Share on other sites

Har kun skutt en rev med helmantel og 6,5...

Dette blir ikke gjort igjen.

Det var formye leting.

Det blir nok 222 og 35grain V-Max til sommeren ...

Link to comment
Share on other sites

Har kun skutt en rev hittil og da brukte jeg hagle. Men nå har jeg handla rifle kal. 308 som jeg har planer om å bruke på rev. Den er inn til børsemaker nå som skal kappe løp og montere lyddemper 8) Har fått sagd ned trær så jeg får rifleåte, blir vel 60 meter dit i fra soveromsvinduet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har sjøl en kombi med .222 Rem jeg skal bruke på rev. Tenkte da å bruke 30 grs Berger hulspiss. Det skal vel godt gjøres å få gjennomskudd da.

 

Fikk ikke skutt rev med den i vinter, men fikk en med kompisens .308 da det var for mørkt og for dårlig sikt med kikkerten på min. Han har en kikkert som mildt sagt er bedre i mørket/dårlig sikt en min (Leupold European 1,25-4x20 på min, Zeiss Victory 3-12x56 med opplyst retikkel på hans...). Brukte for øvrig Norma Oryx 180 grs på den. Traff skrått forfra, et par cm litt for langt bak til å kunne kalle det et idealtreff. Reven gikk 30-40 meter før den kveldet. Men noe pent syn var den ikke etterpå... Trodde ikke det skulle bli så stort utgangssår med den kula faktisk. Så en real elgkule kan ødelegge skinn det og ja.

 

En annen jeg kjenner bruker .243. Vet ikke hva slags kule, men vi snakker ikke om å ta med skinn hjem da...

Link to comment
Share on other sites

Til rein avliving av rev, hodeskudd, fungere Elly Kråke(Subsonic) glimrende. Til mere mobil rev, 22-250 med 40-55grs V-max eller Blitz king og 240Wby, kun testet 70grs Nosler BT og Lapua helmantel. 40grs gir noen ganger ikke gjennom skudd, eneste som reven ikke ligger med en gang har vært helmantel. Ellers bruker jeg det jeg har for handen på rev.

Det mest spektakulære var 7mmRM med en rimelig fullada 160grs Speer Mag Tip, den reven fikk det rett for fra og lignet ristet filledukke i lufta, der den føyk bakover, sprak på langs, i ikke mindre enn fire striper.

Link to comment
Share on other sites

17 Rem. er mitt favorittkaliber for den feller mikkel på stedet og ved bogskudd blir det skjeldent gjennomskyting .Velger den påstand at skal du ta vare på skinnet er dette riflekaliber nr.1 . :D

Har skutt et tresifret antall rev med denne gjennom en del år og må si orginal Remington varmintkule 25 grain er den beste med Berger som nr. 2 . I høset hadde jeg lyst og forsøke V-Max i både 20 og 25 grain men vil si de er de dårligste jeg har brukt . Mikke sprang i snitt 20-30 m noe som aldri skjer med Remkula for der ligger de i steget. Utgangshasigheten er meget rask og kalibret regnes som kresent for og oppnå god pressisjon og derfor er det en fordel og lade selv .

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet rev fra soveromsvinduet i 8 år nå, og skutt mellom 10 og 15 rever pr sesong. Har brukt det meste fra 22wmr opp til 416 Rigby og 458 winmag. Spiller forsåvidt ingen rolle hva man skyter med bare man treffer der man skal. Men er absolutt enig i at effekten er spektakulær med 22-250 og friske ladninger med 35grs V-max. Fordelen med å åpne reven slik er at kråke og ravn får lettere tilgang til mat dagen etter at reven er skutt/sprengt. Og V-max`n funker bra til disse også :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Med 35 grs v-max i kal. .222 rem (ca. 1070 m/s) får jeg ikke gjennomskudd. Litt spinkelt antall å trekke slutning av(seks stk), men siden jeg enda ikke har opplevd gjennomskudd, velger jeg å stole på kula/fart. Og reven legger seg ned som om den fikk beina slått av.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...