Jump to content

AI AXMC, TRG M10, Barrett MRAD


furuoglyng

Recommended Posts

Fikk nå havesyken, men hvorfor hyppig løpsbytte og rails alle veier på en langholdsrifle?

 

Mener at den TRG 42 jeg allerede har burde være mer presis og stabil med et "for sluttbrukeren permanent" påskrudd løp, enn modellene i overskriften. Ser heller ikke vitsen med rask løpsbytte ute i felten, hvis børsa etterpå må innskytes. Løpsbytte virker mer legitimt i DFS, når det gjelder 200STR for å bruke samme rifla til .22lr.

 

Tenker at .300winmag og .338lm er omtrent noe av det samme i ballistikk, og skulle man trenge en .308 sånn kjapt, da ville sikkert en ekstra kompakt rifle i sekken bli mer aktuell. I tillegg finnes det også gode justerbare foldestokker til TRG for å gjøre den kompakt.

 

Noen formeninger om dette?

Link to comment
Share on other sites

Først. Virker som du allerede har bestemt deg for at det eneste du trenger er TRG'n.

 

Ingen av de nevnte riflene har dårlig presisjon selv om de har pipebytte-system.

AI'n har en stor fordel kontra de andre og det er pipeinnfestingen. Vanlige gjenger hvor du skrur pipa inn for hånd. Det betyr at du kan få børsemaker til å lage piper til deg. Med magnum støtbunn er det mange kaliber å velge i. (ST og LM og for den saks skyld)

 

Railer kan du enkelt skru av og legge i en skuff.

 

Det vil selvsagt være treffpunktforandring mellom pipene, men det er ikke mye og er likt hver gang. Så hvis du skriver ned avviket, slipper du siktejustere ved pipebytte.

Link to comment
Share on other sites

Det er bra at AIn har piper med gjenger som skrues inn håndfast i låskassa nesten som et vanlig løp, i tillegg til at gjengene kan smøres inn med noe uten å gjøre presisjonen ustabil. Dette får den til å virke mer robust, men bortsett fra å konvertere den til en .308 med mindre rekyl, så ser jeg ingen vits med .300winmag og korte/lange løp til 3 forskjellige kaliber.

 

Hvem er det som markedsfører AI AXMC i Norge og hva koster kun rifla i .338lm med 27"løp?

Link to comment
Share on other sites

Det er jo et hav av kalibermuligheter. En eller annen RSAUM, WSM, 6,5WM eller .300LM er bare noen av mulighetene.

Selv har jeg fått laget 6,5 RSAUM.

 

Ser ikke behov for å smøre gjengene med noe. Ikke opplevd noe rust og min blir ofte utsatt for vann.

 

Jeg fikk Artemis til å ta inn. Mye har skjedd med pund og norsk krone siden jeg kjøpte, så best å sjekke med de for pris.

Jakt og friluft har vel også tatt inn noen.

 

EDIT: Her er komplett pakke på Finn.no

http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?f ... l+&ref=fas

Link to comment
Share on other sites

General8 skrev:

EDIT: Her er komplett pakke på Finn.no

http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?f" target="_blank ... l+&ref=fas

 

Utrolig hvis den blir solgt til den prisen. En utrolig overprisning av denne pakken. Men det er en meget bra pakke.

 

Har selv en AIAXMC som jeg fikk importert fra Sporting services I UK for litt over et år siden. Og den kostet noen kroner. Hører at J & F importerer AI og de koster rundt 100 laken. Min fikk jeg inn med en gode del ekstra utstyr for ca. 40.000 lavere.

 

Importjobben er ikke vanskelig, og det tok meg fra bestilling til levering I underkant av 3 måneder.

 

Har selv hatt TRG-21/42 og det er meget gode rifler. Barret har jeg ikke så god kjennskap til, men personlig liker jeg de ikke. De er ikke pene og veldig røff utseende. Og bruken av disse er beregnet til militære formal med en hardhendt behandling. AI er også røff I utseende, men designet er mye bedre og estetisk penere å se på.

Alle 3 varianter av riflene leverer god presisjon. Spørsmålet er bare hvor mye er du villig til å betale.

 

Jeg ville heller gått for en AI.

Link to comment
Share on other sites

TRG 21/22-41/42 har to fordeler foran resten. De har et forskjefte som ikke er grisekaldt å holde i i kulda og prisen på de brukt er lav nok til at en kan kjøpe en av hver for prisen av noe "bedre". Presisjonsmessig har det ikke noe å si hvordan pipa er festet i dette segmentet. AI er bunnsolid og ramma kassa er limt fast i er en del mer robust en skinna Gamle trg er skrudd i. Nye TRG har jeg ikke sett på. MRAD er en litt annen konstruksjon, men ser mer solid ut enn gamle 22/42. Selv om pipa et skrudd inn betyr ikke det at den er vanskelig å bytte. Bare å få tilpasset pipe til børsa og bytte selv. Ingen problem.

Link to comment
Share on other sites

Men det viktigste er hva du skyter best med praktisk

Det er jo en artig ting, for alle gangene jeg har sett disse riflene i aksjon i konkurranse, så har de alle, blitt slått - av en eller flere 200STR.

Det leder meg igrunnen til å tro, at det estetiske/følelsesmessige betyr langt mer for eierene enn det praktiske ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Men det viktigste er hva du skyter best med praktisk

Det er jo en artig ting, for alle gangene jeg har sett disse riflene i aksjon i konkurranse, så har de alle, blitt slått - av en eller flere 200STR.

Det leder meg igrunnen til å tro, at det estetiske/følelsesmessige betyr langt mer for eierene enn det praktiske ;)

 

K

 

Mye muligt

 

Men sett i perspektiv antall Mrad kontra 200 STR i Norge så vinner STR.

Det hele bunner i grunn på den enkeltes skytters kunnskaper og egentrening.

Link to comment
Share on other sites

Men det viktigste er hva du skyter best med praktisk

Det er jo en artig ting, for alle gangene jeg har sett disse riflene i aksjon i konkurranse, så har de alle, blitt slått - av en eller flere 200STR.

Det leder meg igrunnen til å tro, at det estetiske/følelsesmessige betyr langt mer for eierene enn det praktiske ;)

 

K

Tja, det leder meg til å tro at de som har en 200STR har råd til mer kuler og krutt enn de som har en AI ;-)

Link to comment
Share on other sites

En annen ting er vel att brorparten av de som har 200str er dfs skyttere som har kjøpt rifla for og skyte konkurranser og på bane. Brorparten(eller de få) som kjøper disse tac. Riflene ligger og skyter på ei stålplate utti skauen og kanskje noen uhøytidlige LH stevner avogtil.

 

Noen bryr seg pent lite om og være på toppen av listene og gidder heller ikke å terpe på og bli best i en gren med 1000vis av skudd på papp og telle poeng. Noen ønsker rett og slett bare og dra med seg drømmerifla ut i skauen på en privat bane og plinge stål med noen kammerater:)

 

Jeg er desværre av de sist nevnte og blir nok derfor aldri så god som de førstnevnte, men jeg har blitt god nok til og skyte vilt ett godt stykke ut og det er hele motivasjonen min for og skyte i det heletatt. JAKT:)

 

Jeg tror heller ikke de som har råd med rifler i 100.000,- klassen ikke har råd til ammo og derfor ikke blir like gode som de som bruker mindre penger på en Sauer. Jeg tror heller de som ønsker og komme øverst på listene ikke er så opptatt av chassis, pic. Skinner i hue å rævva og rifler med kaliber som ikke er optimalt til de konkurransene de skal delta på kjøper Sauer..

 

Å sist men ikke minst så skyter ingen/svært få like godt med .300wm eller .338LM som med en 6,5x55. Spesielt ikke på 500m. Og de som kjøper de nevnte tac. Riflene gjør det nettopp fordi de har lyst på tunge kuler i stor fart som man har fordel av når holdene nærmer seg 1500m. Kanskje vi ser Saueren litt lengre ned på listen i konkurranser med sånne hold?

 

Personelig hadde jeg valgt AI pga. Billige piper fra hvilkensomhelst børsemaker i hvilketsomhelst kaliber!

 

 

Aannerud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sauer 200 duger, men den dagen du ser meg kjøpe en Sauer 200 vennligst ta en tabell 21 på meg :lol::lol:

 

Jeg må nok si meg enig Aannerud, jeg stiller også i denne kategorien. Har tidligere ligget høyt oppe på stevnelistene. Og det var med en TRG-21 i 6.5x47. Så det er ikke bare Sauer som ligger blant topp plasseringene.

Kunne sikkert fått inn et løp i 6.5 kaliber for å komme høyere opp med AI'en. Men ser at jeg har blitt bedre til å vurdere vind grunnet at jeg valgte 308 istedenfor andre fancy kaliber. Om det er tilfeldig skal jeg ikke si med 100 % sikkerhet.

 

Men jeg har kommet til det at jeg ikke har nok tid til drive målrettet skytetrening for å bli bedre grunnet familie og jobb.

Derfor er mine ambisjoner deretter. Jeg er ute etter å ha det gøy blant skytterkompiser og jeg hadde råd og et sterkt ønske å ha en slik rifle.

Dessuten vet jeg det at den vil duge under alle forhold den dagen jeg kanskje får det behovet 8):wink::wink:

 

Derfor kjøpte jeg AI! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nei, ikke på lista til Bleiker men G&E lager 6,5x55 med 10-skudds magasin.

 

Her er G&E med aluskjefte, 10 skudds magasin. Disse har G&E's eget avtrekk. Anschutz 5018 (supermatchavtrekket) brukes kun på de "billige" jaktmatchriflene..

 

G&E katalog: http://www.gruenel.ch/data/uploads/pdf/downloads/ge_katalog_2015.pdf

 

Denne G&E står på min "bucket-liste":

 

rs-iii-cism_big.jpg

 

2136.jpg

 

Både Bleiker og G&E leveres selvfølgelig i 7,5x55 med 10 skudds mag. Det betyr at 284win, 6,5-284norma er "dropin". Lengden på magasinet betyr at også Bleiker kunne blitt levert i 6,5x55.

 

Bleiker:

 

csm_1.111_706298273a.png

 

Ny/gammel Bleiker CISM i 6mm BR til salgs i England for en billig penge. Jeg har tipset mine engelske venner om denne men av og til er de utrolig sløve:

 

http://www.byswordandmusket.co.uk/fac-rifles/swiss-rifles/bleiker-prescision-bench-rest-target-rifle/

Link to comment
Share on other sites

En annen ting er vel att brorparten av de som har 200str er dfs skyttere som har kjøpt rifla for og skyte konkurranser og på bane. Brorparten(eller de få) som kjøper disse tac. Riflene ligger og skyter på ei stålplate utti skauen og kanskje noen uhøytidlige LH stevner avogtil.

 

Aannerud

 

Mulig....

 

Men vil også tro at enkelte av de som kjøper seg Tac rifler begrunner søknaden i det å skyte 500 meter UNL Stevner ;)

 

 

John

Link to comment
Share on other sites

Husk at det handlar ikkje alltid om ka som er billigast og mest fornuftig, men ka ein faktisk har lyst på :wink:

Det var vel omtrent helt nøyaktig det jeg sa, da folk tok av i forsøket på å bortforklare det :wink:

Det leder meg igrunnen til å tro, at det estetiske/følelsesmessige betyr langt mer for eierene enn det praktiske

 

Riflevalg styres i stor grad av forfengelighet, og hva en identifiserer seg med, eller ønsker å identifisere seg med.

Noen annen måte å forklare at folk kjøper 3 ganger så dyre rifler, som er mindre egnet til det angitte bruksområdet, kan ikke jeg se iallefall.

 

Det er ikke noe galt i det, og det gjelder i høyeste grad meg selv også, iallefall på mange omåder, og å søke å bortforklare det er bare tull.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor det regelmessig stilles spørsmålstegn ved hvorfor folk kjøper det ene eller det andre her inne, er for meg helt uforståelig. Vi er stort sett gutter som holder på med langhold, og vi kjøper det vi har lyst på, fordi vi har lyst på det.

 

Setningen: "tenk hvor mye ammo du kunne kjøpt, bare du hadde valgt en sauer i stede for den dyre rifla der" begynner å bli utslitt. Noen prioriterer hobby såpass at det ikke er en problemstilling.

 

M67 vant NM UNL fordi han trener mye, og kunne helt sikkert klart det med en billigere og "(dårligere)" rifle enn sauer'n og. Det er ikke rifla som gjør at han skyter bra. ( selv om det selvsagt hjelper med bra utstyr.)

 

Jeg klarte min målsetting på NM og det var å ligge over midten av lista. Neste gang skal jeg høyere.

I Sokndal i sommer vant jeg faktisk min klasse til tross for flere sauere med rutinerte DFS-skyttere bak. Hva sier det? Ingenting spørr du meg.

 

Til min AX har jeg nå seks forskjellige løp. To fra AI og fire laget av børsemaker her hjemme.

Dersom jeg skal teste ladninger i forskjellige kaliber, bruker jeg to-tre minutter på å bytte løp og bolt. Jeg har selvsagt notert ned avvik mellom de forskjellige pipene, så siktejustere er det ikke behov for. Jeg skyter fra samme plattform, men med annet kaliber. Jeg ser ihvertfall verdien i det.

 

Litt tilbake til UNL og andre konkurranser. Jeg er på ingen måte hårsår og innenfor visse grenser, bryr jeg meg ikke hva fremmedfolk tenker om meg og mine valg.

Men jeg tror jeg skjønner hvorfor endel kvier seg for å stille til konkurranse med den kule rifla si, og litt tynt treningsgrunnlag. :roll:

 

EDIT: Ja må nevne at jeg selv har en sauer 200 i 6,5x55 og ser det som en fornuftig rifle med god tilgang til billig og bra fabrikkammo, men jeg skyter faktisk bedre med AI'n.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er slik med alt, biler (tenk så mye drivstoff du kunne ha kjøpt til en tuna impreza turbo mot en Ferrari) båt, microfly, hytter .... hobby er hobby og vi har alle veldig forskjellige synspunkter, prioriteringer og råd.

 

Har selv hat AI (flere faktiskt), vandt ELR stevnet i sokndal i sommer med AI. Bytta AI ut med Sako M10 og den er veldig bra og moro. Men i på lørdag vandt eg 500m UNL gruppe med en Schultz & Larseen i 6,5x55 - og der var det mange Str rifler gitt. Grunnen til at eg brukte S&L og ikke M10 er fordi eg har såpass just fått denat eg har ikke hat tid til å trene med den.

 

Trening (og grunnleggende ferdigheter) er viktig og en kan ikke ofre mulighet for mye trening fordi pengene brukes på dyr rifle. Har en lyst og mulighet så kjør på :)

Link to comment
Share on other sites

Deler General8 sine tanker.

 

Har du lyst så har du lov. Har du penger, så løp og kjøp. Have fun shooting! :mrgreen:

 

Hvorfor all denne hakkingen?

 

Ingen Sauer 200 STR på topp plasseringene på PRS stevne I Soknedal i helgen. Så andre rifler duger også, så lenge skytter kjenner sitt utstyr og kan bruke det. :wink::wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor all denne hakkingen?

 

Jeg ser ingen hakking, bare litt fakta.

 

Setningen: "tenk hvor mye ammo du kunne kjøpt, bare du hadde valgt en sauer i stede for den dyre rifla der" begynner å bli utslitt.

Det folk påpeker her er jo fakta. Du kunne kjøpt masse ammo for de samme penga om du kjøpte en litt billigere rifle.

 

 

At føleri ofte styrer valg folk tar mye mer enn fakta og realiteter er en kjent sak. Det som er litt gøy er når folk prøver bortforklare føleriet som noe helt annet enn føleri.

 

Hvorfor det regelmessig stilles spørsmålstegn ved hvorfor folk kjøper det ene eller det andre her inne, er for meg helt uforståelig. Vi er stort sett gutter som holder på med langhold, og vi kjøper det vi har lyst på, fordi vi har lyst på det.

Er vel et diskusjonsforum? Om man ikke kan diskutere så er det vel ikke no vits å ha diskusjonsforum?

 

Men begrunnelsen her er svært legitim i mine øyne. Svaret "jeg vil ha" er noe som helt legitimt i mine øyne i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

...

Setningen: "tenk hvor mye ammo du kunne kjøpt, bare du hadde valgt en sauer i stede for den dyre rifla der" begynner å bli utslitt.

Det folk påpeker her er jo fakta. Du kunne kjøpt masse ammo for de samme penga om du kjøpte en litt billigere rifle...

 

 

Jeg har en ørliten mistanke om at det er tilgangen på tid, og ikke mengden av ammo, som er den begrensende faktoren for ganske mange :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja vi er heldigvis ikke like vi skyttere , noe er faktisk " mer fornuftige" og driver å regner på div børse pris og div xxx antall mer ammo ! Omg , kjøp det hjerte ditt brenner for ...tenkt på all den 22lr ammo'n enn kunne kjøpt , men du verden så mye roligere det er å sende 300gr med 90ish som dytter bak !

Link to comment
Share on other sites

Men, sånn teoretisk sett. Jeg har vel spurt om dette før, men hva gjør en TRG/AI,eller MRAD mer "habil" med røff bruk enn en STR?

 

En McMillan stokk, er nesten, om ikke like solid, som de andre stokkene?

Avtrekket på alle er to-punkts.. hvilket er bedre med røff/lengre tids bruk?

STRen ruster lettere har jeg hørt.. men man kan bruke CeraKote

 

Løpsinnfestnignen er vel det største ankepunktet..

Link to comment
Share on other sites

Men, sånn teoretisk sett. Jeg har vel spurt om dette før, men hva gjør en TRG/AI,eller MRAD mer "habil" med røff bruk enn en STR?

Løpsinnfestnignen er vel det største ankepunktet..

Du har det viktigste svaret på ditt eget spørsmål :winke1:

Jeg ville aldri hatt Sauer sin løpsinnfestningspatent på ei rifle jeg skulle jakte med en uke i strekk i dårlig vær. Det er vell en grunn til at DFS`ere er påpasselige med å ikke få olje inn her.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville aldri hatt Sauer sin løpsinnfestningspatent på ei rifle jeg skulle jakte med en uke i strekk i dårlig vær

Mnja, nå er jeg enig i at det er noe tvil heftet med det. Og får du olje inni der så sprer den fort nok til å holde deg unna pallen på et UNL stevne iallefall. Men:

 

Jeg har jaktet en uke i strekk med 200STRen, i dårlig vær, flere ganger, Det som ruster først er skruehodene på kikkertmontasjen, og ripene på pipa, så skruene på McMillanstokken, og Uncle Mike reimfestene... Skutt stevner i høljeregn, spylt den når jeg kom hjem for den var så full av blaut grus, og likevel var TRGene under på lista gitt ;) Vann ser ikke ut til å gå inn på samme måten, og fett på utsiden gjør heller ingen ting.

 

Og, løpsinfestingen på MRAD, er nesten helt lik. Da vil du neppe ha den heller?

 

Du rører ved det jeg i utgangspunktet ville erte Gunnerside for, og som jeg ble satt på plass for av General8 - for det er en en uting det jeg drev med der - "hakke på andres valg"

- jeg tar kritikk for det. Men ikke for å belyse hvorfor "vi" tar slike valg. Vi kjøper slike rifler "fordi vi vil ha dem" - og så finner vi på argumenter etterpå. Jeg ville ha en Sauer, hadde jeg beholdt M67en, så kunne jeg sikkert hatt råd til mer ammo, for Saueren gjør igrunnen ikke noe særlig (på mitt nivå) som ikke en M67 gjør, Tor Harald Lund vil slå meg i alt, hver gang, med en slarkete Krag. Så jeg hadde klart meg med en Krag - men jeg vil ikke ha en Krag...

Jeg vil faktisk gjerne ha en MRAD, fordi jeg vil det (og til tross for løpsinnfestningen), jeg har lyst på en - og kan godt være så ærlig at under det nåværende prioriteringsregime, så har jeg ikke råd. Derfor trenger jeg ikke å finne på "argumenter" for at den er "bedre" enn de riflene jeg har. Til krig og slikt, som vi ikke skal diskutere her på forumet, så er den nok det, men til PRS, og UNL, og 1000m webcupen, så tviler jeg sterkt på det. Likevel har jeg lyst på en.

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lyst på MRAD, sellingspoints er fargen og løpsinnfesting som er najs.

 

Er gjerrig/gidder foreløpig ikke prioritere, drømmer om at noen dukker opp på bruktmarkedet til ok pris og kanskje snappe opp da, steinkule børser iaf.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har prøvd/har Voere X3?

 

Bra at folk velger litt forskjellig, sporet dere er inne på gjelder også jaktvåpen - hvorfor kjøpe Sauer/blaser/sako o.l når M98n med omsmidd hevearm gjør akkurat samme nytta? Hvorfor kjøpe ny BMW når en Toyota fra 1990 gjør akkurat det samme? Dobbelt rifle til 100 lapper, når en billig CZ knerter elefanten på samme måte?

 

At de andre barna på lekeplassen har dyrere og kulere leker burde voksne mannfolk klare å svelge uten å lyse av svartesjuke. :wink::wink:

 

Tror de fleste som kjøper rifle fra 50k + har råd til å fore den med kvalitetsammo også.

 

Hovedårsaken til at jeg ikke kjøper meg en av disse chassis riflene er at de egner seg så som så til jakt og jaktskyting og driten skal dras med på fjellet osv.. ser for meg å snare etter rådyrspor på sporsnøen med 7-8kg + kikkert og tofot oppover bratta i 30cm snø.. Blir svett bare av tanken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...