Jump to content

Kompenserer dere for jakthund?


Vannbjoern

Recommended Posts

Hei Kammerater.

 

Vil med dette be om en realitetsorientering pga begynnende konflikt på elgjaktlaget. Noen på jaktlaget har gått sammen og i skjul bestemt og gått til innkjøp av elghund. Hunden skal tilhøre "hele jaktlaget" og vi jegere skal punge ut og betale alle utgifter(eksempelvis reise og overnatting kost og losji ved en utstilling/jaktprøve).

Slik jeg har inntrykk av blant andre jegere er det ikke vanlig med noen form for kompensasjon for hund. Det er tross alt frivillig å ha hund, og dessuten er den jo først og fremst familiehund resten av året. På meg virker det mildt sagt urimelig at vi blant annet skal måtte betale for kennelopphold dersom eieren bestemmer seg for å ta en heisatur.

 

Vi har dessuten flere hunder tilknyttet jaktlaget, men krav om likebehandling fører ikke fram. Ønsker kommentarer på dette, og gjerne få høre hvordan dere praktiserer evt kompensasjon for hund? Og er dette i det hele tatt lovlig å pålegge jegerne?

 

Under ser dere kontrakten:

 

 

Kontrakt for hundehold felles jakthund xxxxx jaktlag.

 

1. xxxxxx står som eier av felles hund og står for det daglige hundehold.

 

2. Alle medlemmer i xxxxx jaktlag forplikter seg til å bidra økonomisk til hundeholdet, utgifter deles likt på alle.

 

3. Nye medlemmer som blir tatt opp i jaktlaget skal bidra på lik linje som alle andre, dette gjelder og sum til innkjøp av hund.

 

4. Utgifter til jaktprøver og utstilling inngår også i dette, dette gjelder også hvis flere av lagets medlemmer ønsker å gå prøve med hunden.

 

5. Utgifter i forbindelse skade på felles hund som måtte oppstå under jaktprøver(bånd eller løs) eller ordinær jakt/trening skal fordeles på alle i laget.

 

6. Skulle det oppstå behov for å leie ut hund til ettersøk eller ordinær jakt i andre jaktfelt settes pris for utleie til kr:................... Pr. dag(tas opp på møte i 2016), om hund (med fører) kan leies ut eller ikke kan kun bestemmes av den som står som eier.

 

7. Medlemmer i laget forplikter seg så langt det lar seg gjøre å bidra hvis den som står som eier ikke kan ha hunden i perioder, dvs. ved reise, sykdom eller andre uforutsette hendelser.

 

8. Hvis ingen i jaktlaget kan ta vare på hunden som nevnt i punkt 7 kan hunden settes på kennel for jaktlagets regning.

 

9. Det avholdes møte i forkant av elgjakta hvert år hvor kvittering av alle utgifter fremlegges for jaktlagets medlemmer og deling av siste års utgifter foretas.

 

10. Innbetaling av utgifter gjøres til lagets jaktkonto og utbetaling til den som står som eier av hunden fortas fra denne konto.

 

11. xxxxx fritas for økonomiske forpliktelser i forbindelse med felles hund da jaktlaget ser det slik at han har bidratt mer enn nok med de hundene som jaktlaget har disponert de siste årene. (kommentar fra meg: denne personen har fått stukket til seg økonomisk kompensasjon hvert år etter endt jakt fra enkelte jaktmedlemmer, men i skjul fra andre).

Link to comment
Share on other sites

Er jaktlaget et grunneierlag? Hvis ja så ligger det vel et lovlig vedtak til grunn for kjøpet. Hvis nei så er det å samle resten av jaktlaget å bli enige om ikke å skrive under - så kan jo eieren av den nyinkjøpte hunden ta den med på samme vilkår som de andre i jaktlaget. Eller følge Jim114 sitt forslag.

Link to comment
Share on other sites

La meg se om jeg forstår dette rett...

 

De har kjøpt en hund, og krever nå at resten av laget er med på å dekke utgifter, til tross for at laget allerede har hunder tilgjengelig, og at de ikke har spurt om dette var interessant? Hadde jeg hatt noe makt i laget, hadde de det gjelder fått beskjed om at de kan stappe kontrakten der sola ikke skinner (på seg selv, ikke på hunden), og at om de ikke slutter med det tullet, så kan de føle seg fri til å finne et jaktlag som vil ha noe å gjøre med folk som krever penger for noe de ikke har bedt om.

Link to comment
Share on other sites

Dette er det desidert mest latterlige og frekke jeg har sett på lange tider.

Jeg hadde bedt de som har kommet frem til denne kontrakten å fint dra til helvete.

 

Dersom hele jaktlaget på forhånd hadde blitt presentert et forslag om innkjøp av jakthund og at laget skulle delt på innkjøpspris, foring, løpende vaksiner og evt. veterinærutgifter i sammenheng med skader skjedd under jakt med jaktlaget, så hadde det vært så sin sak.

Det synes jeg ikke hadde vært urimelig.

 

Andre utgifter i form av utstillinger, jaktprøver, kennelopphold m.m. derimot, er svært urimelig.

 

Den kontrakten og måten det har foregått på derimot, er totalt på tryne.

 

Jeg sier som de andre over meg, skulle nesten tro at det hele er en aprilspøk.

Link to comment
Share on other sites

Vi kompenserer for hund, men ikke på denne måten som skisseres her. De som har hund på laget får noen lapper i året for "tort og svie". Synes ikke det er urimelig. Men det som forlanges her er vel heller på den frekke sida. For ikke å snakke om måten det blir gjort på. Den er enda frekkere :shock:

Link to comment
Share on other sites

Vi kompenserer for hund, men ikke på denne måten som skisseres her. De som har hund på laget får noen lapper i året for "tort og svie". Synes ikke det er urimelig. Men det som forlanges her er vel heller på den frekke sida. For ikke å snakke om måten det blir gjort på. Den er enda frekkere :shock:

 

 

Det å kompensere for jakten var mitt alternative forslag da kontrakten ble forelagt meg (en kompensasjon i form av en forutsigbar engangssum). Jeg synes heller ikke det er urimelig med en kompensasjon dersom hundeeier ønsker det og jaktlaget blir enige.

Personlig synes jeg at innkjøp av hund er et valg man gjør fordi man ønsker en familiehund og jaktkompis. Utgifter knyttet til hundeholdet mener jeg det bare skulle mangle at man tar på seg selv.

Om det er flere hunder tilknyttet jaktlaget er det i mine øyne en selvfølge at de likebehandles. Krav om kompensasjon bør kanskje frafalle når det er flere om å gjøre jobben?

Link to comment
Share on other sites

De som har hund på laget får noen lapper i året for "tort og svie". Synes ikke det er urimelig.
De som kaller det "tort og svie", det å få lov til å bruke jakthunden sin på jakt, bør finne seg en annen hobby, og bytte ut æljbikkja med en Mops.

 

Jeg hadde heller takket ja til en prostataundersøkelse av en spedalsk mann, som etterpå gikk derfra med kun ni fingre i behold, enn å signere på en slik kontrakt.

Link to comment
Share on other sites

Tort og svie var ene og alene mine ord, og muligens noe klønete sådanne. Ingen av de med hund på vårt lag ser det slik og de har hund fordi de ønsker det. Og de ønsker og jakte med hundene. At vi andre, som nyter godt av at disse har hund, bidrar litt synes jeg er helt greit. Vi ha det også slik at "forpliktelsen" går begge veier. De som får kompensert for hundehold får også sikkerhet for å få jakte med sin hund. Det hender vi har med gjestejegere som har hund. Hvis vi da skal jakte med disse så må det klareres med de faste medlemmene som har hund(Vel og merke hvis de er med på jakta da), og de har forrangen dersom de ønsker det.

Link to comment
Share on other sites

En historie har alltid minst to sider, men hvis din forklaring er nogenlunde i nærheten så er dette det mest utrolig jeg noen gang har hørt om.

 

Enten må jo de på hode og ræva ut av jaktlaget, eller så får du og likesinnede finne andre jakt-"kamerater".

 

Noen har altså frekkhetens nådegave så til de grader.

Link to comment
Share on other sites

Vedkommende som har kommet med denne kontrakten virker ikke å ha den motivasjonen som trengs for å ha en jakthund etter min mening. Er du ikke villig til å legge ned det som trengs av tid og ja, også penger, mener jeg man bør finne seg en annen hobby. Å ha en hund er en forpliktelse som man må ta selv og ikke skyve over på et jaktlag.

 

Kompensasjon i de jaktlag jeg jakter er at hundeeier får lov til å bruke hunden sin til det den er trent for og får glede seg over dens prestasjoner! :D

 

Håper dere finner en måte å stå opp mot dette på i jaktlaget og at det ordner seg, ellers er det kanskje tiden for å finne et nytt jaktlag...

Link to comment
Share on other sites

Hvis jaktlaget har reelt utbytte av hund ser jeg ikke problemet med å kompensere eier, enten det er i form av penger eller utbytte. Men at laget skal betale hele gildet på denne måten er merkelig for å si det mildt, det finnes ikke en snøballs sjans i helvete for at jeg hadde skrevet under på den kontrakten.

 

Hvis eier ønsker ny hund men ikke klarer å ta hele utgiften alene vil en leiekontrakt være en langt mer rimelig løsning, blant redelige mennesker burde man kunne forskuttere noen år av dette om nødvendig. Jeg kunne tilogmed blitt med på et spleiselag som spytter inn penger til kjøp, men å binde meg til å finansiere hundehold inklusive utstillinger og gudvethva? Ærlig talt...

 

Avtale om hjelp til pass etc bør gjøres direkte med medlemmer som kan og ønsker dette, å legge opp til tvang mot personer som ikke har interesse av hundehold er en dårlig løsning, ikke minst for hunden.

Link to comment
Share on other sites

Denne er for drøy...

Å komme med dette i etterkant som beskrevet her blir feil. Dersom det hadde vært lagt tatt opp i forkant kunne det gått, men ikke handle hund og finne ut at "hei dette kostet penger, nå må noen andre betale moroa". Dessverre ser en dette for ofte nå, at andre skal belastes.

Jeg ville nok vurdert medlemskapet til vedkommende og kunne ikke vedkommende settes på plass så vurdert andre jaktlag.

Anbefaler også at de andre i laget som har hund setter opp utgifter de har hatt på hund for bruk i laget de siste ti årene å legge frem faktura på dette til fordeling.

 

Man kan avtale hva som helst i forkant, men komme etterpå som her går ikke...

Link to comment
Share on other sites

Heiheihei, det her lukter kommunisme på lang vei!

Sentralistene pleier å ha Salongvett nok til å ikke

pådra seg de proletære massenes forargelse/uvilje :-)

 

Kanskje mannen leaser bil og er daglig leder og godt vant med

små kapitalinvesteringer og reduserer driftskostnadene så godt han kan...

Litt farget av det daglige...

 

For å unngå slike går jeg gjerne rundt og forbi det kvartalet.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Hva med og starte eget jaktlag, livet er for kort til og tulle med slike under elgjakta, som er aallt for kort.. folk som liker og drive med hund, har aldri krevd noe ekstra for det, har heller ikke hørt andre jeg kjenner har gjort det..

Mulig jeg er dum da :forvirra: har holdt folk med bikkje/ ettersøkshund i over 20 år fordi det er moro, og pga jeg ikke er så hekta på postering... Det er jo tross alt frivillig hobby dette her..

Mange hundeførere ser etter jaktlag, for og få brukt bikkja mest mulig.. Sett inn en annonse på kammeret..

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

I Østfold i "gamledager" 70-80-90 tallet var det vanlig med "hundepart" når elgkjøttet skulle deles. Tilsvarte vanligvis en "jegerpart"

Dette var mere en tradisjon for å gi den som gadd å ta bryderiet med å ha hund en liten kompensasjon. Dette fungerte godt i et grunneierlag.

Jeg har i mange år hatt hund, og elglaget har hatt glede og nytte av denne.

Noen jegere har desverre den formening at hundehold er bare en fornøyelse.

De uten hund glemmer lett og elegant at hundeieren er budet opp 365 dager i året, hunden skal ha for, lufting, trening og mosjon.

Desverre er det noen som bare vil være med som gratispasesjerer.

Mener ikke at uholdbare kontrakter skal fremlegges, men dere uten hund bør nok tenke dere litt om.......

Link to comment
Share on other sites

Har bidratt med godkjente hunder i mange år. Å det er en glede. Å jeg kommer ikke til og kreve ei krone.. ingen har tvunget meg til og ha hund. Å mine hunder er ikke en belastning. men en glede og berikelse 365dager i året. Har jeg ettersøksavtale med andre en mitt. Lag så bruker jeg å ta for kjøring.

Link to comment
Share on other sites

Hvis et jaktlag står i den posisjonen, at ingen av lagets medlemer har eller vil ha jakthund, med mindre hundeeiers kostnader og forpliktelser deles utover alle lagets medlemer. Da mener jeg at det ikke lenger er liv laget for dette jaktlaget. Da er det bedre å la et annet lag ta over jaktterrenget. Forhåpentligvis ett lag med en hundefører som fremdeles lever og ånder for det han driver med.

Link to comment
Share on other sites

I Østfold i "gamledager" 70-80-90 tallet var det vanlig med "hundepart" når elgkjøttet skulle deles. Tilsvarte vanligvis en "jegerpart"

Dette var mere en tradisjon for å gi den som gadd å ta bryderiet med å ha hund en liten kompensasjon. Dette fungerte godt i et grunneierlag.

Jeg har i mange år hatt hund, og elglaget har hatt glede og nytte av denne.

Noen jegere har desverre den formening at hundehold er bare en fornøyelse.

De uten hund glemmer lett og elegant at hundeieren er budet opp 365 dager i året, hunden skal ha for, lufting, trening og mosjon.

Desverre er det noen som bare vil være med som gratispasesjerer.

Mener ikke at uholdbare kontrakter skal fremlegges, men dere uten hund bør nok tenke dere litt om.......

 

Jeg er selv en av de med hund og har dermed stor forståelse for kostnader knyttet til hundehold, og ikke minst hvor tidkrevende det er å få en god jakthund. Poenget er at det må være en demokratisk prosess der alle er involvert helt fra starten av. Det er et individuelt valg å få seg hund, likevel er jeg helt enig i at det ikke skader dersom jegerne uten hund anerkjenner betydningen av en jakthund som jobber lange og intense dager i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Tråden er en fin understreking av hva det er som ødelegger for jakta: Penger og andre jegere. Ellers er det faktisk få andre som vil oss noe vondt.

 

Tenk hvilket paradis vi hadde hvis ikke elg og penger fantes...

 

Jeg har en dunker, en finnspets, to dachser og tre beagler. Men jeg er da ikke ei hore som skal ha betalt fra kameratene som jakter med meg!

Link to comment
Share on other sites

I Østfold i "gamledager" 70-80-90 tallet var det vanlig med "hundepart" når elgkjøttet skulle deles. Tilsvarte vanligvis en "jegerpart"

Dette var mere en tradisjon for å gi den som gadd å ta bryderiet med å ha hund en liten kompensasjon. Dette fungerte godt i et grunneierlag.

Jeg har i mange år hatt hund, og elglaget har hatt glede og nytte av denne.

Noen jegere har desverre den formening at hundehold er bare en fornøyelse.

De uten hund glemmer lett og elegant at hundeieren er budet opp 365 dager i året, hunden skal ha for, lufting, trening og mosjon.

Desverre er det noen som bare vil være med som gratispasesjerer.

Mener ikke at uholdbare kontrakter skal fremlegges, men dere uten hund bør nok tenke dere litt om.......

 

Jeg er selv en av de med hund og har dermed stor forståelse for kostnader knyttet til hundehold, og ikke minst hvor tidkrevende det er å få en god jakthund. Poenget er at det må være en demokratisk prosess der alle er involvert helt fra starten av. Det er et individuelt valg å få seg hund, likevel er jeg helt enig i at det ikke skader dersom jegerne uten hund anerkjenner betydningen av en jakthund som jobber lange og intense dager i skogen.

 

Anerkjennelse i form av hva? Heldigvis er det superinteresserte hundefolk på jaktlaget jeg er en del av, som har og driver med hund fordi de ønsker det selv. Vi har 13 hunder fordelt på ni jegere, 11 personer totalt på laget. Alle bidrar ekstra på noen måte. Noen har ATV'er, noen har ekstra store hengere, noen har solide 4x4 biler, noen eier hytte i terrenget som flere bor på i jakta og noen legger ned atskillig flere timer i terrenget slik at vi får de siste elgene vi har betalt forskudd for. Det hadde blitt noen interessante utregninger for å komme helt likt ut av det. Heldigvis driver vi heller med jakt.

PS. Mange hundeførere har bikkjer som fungerer dårlig på jakt. Hvordan skal man differensiere økonomisk el.l. mellom hundene som aldri finner elg og de som alltid gjør det?

Link to comment
Share on other sites

Three leading economists took a small plane to the wilderness in northern Canada to hunt moose over the weekend. The last thing the pilot said was, remember this is a very small plane and you will only be able to bring ONE moose back.

 

But of course, they killed one each and come Sunday, they talked the pilot into letting them bring all three dead moose onboard. So just after takeoff, the plane stalled and crashed. In the wreckage, one of the economists woke up, looked around and said. Where the hell are we. Oh, just about a hundred yards east of the place there we crashed last year.

Link to comment
Share on other sites

Hadde ikke jaktet et minutt videre med sånne folk.

 

Enig!

 

Jeg har eid og jaktet med hunder siden 1992, og jeg ville aldri funnet på å komme med slike krav til de jeg har jaktet og jakter sammen med.

Jeg har også gått mange ettersøk gratis for andre jegere gjennom årene.

 

Jeg har faktisk jakthund fordi jeg liker veldig godt å ha det.

Om jeg hadde sett på det som et ork og ønsket at alle andre skulle betalt for mitt hundehold, hadde jeg sluttet med å ha jakthund for lenge siden.

Link to comment
Share on other sites

I ett lag jeg jaktet i var det "hunde-lott" som var like stor som en "jeger-lott". Som beskrevet over. Jeg synes det var en grei ordning, helt greit å påskjønne hundeholdet.

I de andre lagene jeg har jaktet, har det ikke vært noen kompensasjon. Heller har det tendert til at for mange vil ha hund for egen del, så ikke alle får brukt dem...

 

At man spleiser på hund, eller blir enige om en engangs sum er vel forsåvidt greit. Med mindre det er enighet om dette før hundekjøpet.

En slik avtale som beskrevet av trådstarter, og en slik oppførsel, har jeg aldri hørt om og ville aldri akseptere.

Det kan da ikke være slik at majoriteten av jegerne i laget aksepterer dette?

Få med folk, ha en avstemning og avvis kontrakten i fellesskap.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

 

Anerkjennelse i form av hva? Heldigvis er det superinteresserte hundefolk på jaktlaget jeg er en del av, som har og driver med hund fordi de ønsker det selv. Vi har 13 hunder fordelt på ni jegere, 11 personer totalt på laget. Alle bidrar ekstra på noen måte. Noen har ATV'er, noen har ekstra store hengere, noen har solide 4x4 biler, noen eier hytte i terrenget som flere bor på i jakta og noen legger ned atskillig flere timer i terrenget slik at vi får de siste elgene vi har betalt forskudd for. Det hadde blitt noen interessante utregninger for å komme helt likt ut av det. Heldigvis driver vi heller med jakt.

PS. Mange hundeførere har bikkjer som fungerer dårlig på jakt. Hvordan skal man differensiere økonomisk el.l. mellom hundene som aldri finner elg og de som alltid gjør det?

 

Jeg kan jo kun snakke for meg selv, og det kan være så enkelt som anerkjennelse i form av skryt dersom hunden har gjort en god jobb.

Ang det siste du skriver så er dette en problemstilling som har streifet meg også, tenker umiddelbart at det vil bli en vanskelig sak å avgjøre og det vil nok blitt misnøye, iallefall hos hundeeier til hunden som får stempelet mindre god.

Link to comment
Share on other sites

Som hundeeier så kan jeg uttale meg, jeg bruker mye penger og timer hvert år på bikkja mi for at den skal være i best mulig form til jakta. Og jeg ville ikke tatt i mot ei krone for og ha bikkja. For den er min og jeg får jakte på den måten jeg liker best. Må man ha kompensasjon for og ha hund så har man ikke den driven det krevest for og holde på med jakthund.

Forøvrig så er dette kravet like urimelig som at noen krevde penger av jaktlaget for at han skal kjøpe seg en lyssterk kikkert for og kunne 15min lenger på post.

Link to comment
Share on other sites

Veldig vanskelig å sette en pris på hund, og har selv tenkt tanken mot elghund nettopp for å gjøre elgjakten mer spennende. Men ville aldri funnet på å stille opp i jaktlaget og krevd penger.

 

Kommer opp et poeng med belønning av flinke hunder etc, og akkurat der synes jeg den løsningen med "hundepart" er veldig real. Hunden er jo en del av jaktlaget :)

 

Gleden med jakten når den fungerer godt er større en behovet for litt ekstra elgkjøtt, og med en ekstra hund er det jo mulig sjansen for elg øker, og da er det win-win :)

Link to comment
Share on other sites

Det er mye som kan skje hvis du har god hund i et lag, hva tror dere skjer hvis du har trent

Opp en hund til en dugandes løshund, høsten kommer og du skyter hele kvoten i stålos...

De stakkars postjegerene slakter og bærer kjøtt til den store gullmedaljen..

Noen som påtar seg og skrive fortsettelsen!,

Link to comment
Share on other sites

Noen som påtar seg og skrive fortsettelsen!,

Da skjer det vel akkurat det samme som i litt store elgjaktlag med gode hunder!

Postskytterne håper på å felle en elg sesongen etter.

Melder man seg inn i stubbesitterforeningen så er vel de fleste klar over at de etter all sansynlighet ikke får skutt en elg hver eneste sesong!

Link to comment
Share on other sites

"End of story" her kan ta mange veier, og er selvfølglig avhengig av hvordan ting i laget blir organisert, mener det derfor er det lurt og snakke igjennom alle muligheter på forhånd,

gjøre avtaler om hvordan ting skal foregå, tre ting nedover ørene på folk, slik som tråstarter

beskriver,(spleiselag hund) er nok ikke løsningen, ang mitt forrige innlegg,..er selvopplevd, endte med at stubbeslitergjengen kjøpte egen(e) hund(er) så nå har alle hund så nær som en.

Som er greit nok/absolut forståelig, bare laget disponerer stort nok terreng/mange nok dyr, slik at alle får brukt hundene sine mest mulig/så mye de vil.. Skyte elg i ekte stålos er no eget,

når en har den løshundjeger basillen..(m.forb, om mye skrivefeil) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Forslag til kontrakt var for drøy da kennel og hundepass ble dratt inn.

Utover det ser jeg ikke problemet.

Spleise på hund, dele på forutgifter og veterinær.

Alle får glede av topp bikkje når jakta starter. Uten den, ingen elgjakt. Satt på spissen.

Jeg har vært med og spleiset på to nye elgtrekkere, i to ulike lag. Dyrt og surt ja, men akk så godt når dyrene er felt og skal ut.

 

Det er ikke alle som fronter den idealismen de fleste jegere har, ei heller den lidenskapen. Jeg betaler gladelig noen tusen i året for tilgang på godt trent elghund i elgjakta. Jeg har selv bikkjer, men ikke elghunder, det kommer jeg aldri til å ha, men jeg er lidenskaplig elgjeger.

 

Men.....som de fleste over her stiller jeg gladelig opp gratis, hele jakta, med egne bikkjer til det de er ment for.....ikke lett dette, men fort gjort å bli et lite snev av både provosert og forstående.

Link to comment
Share on other sites

Hva tenker du om at kun en hundeeier på jaktlaget skal ha denne kontrakten? En annen ting er at man har ingen garanti for hvor bra denne valpen blir å fungere under elgjakten, i verste fall fungerer den dårlig. Er man riktig uheldig så kan hunden bli totalt avhengig av medisin som koster skjorta. En av de tingene jeg ser på som problematisk er at man overhodet ikke har noe tak på hvor dyrt dette kan bli for jaktlagets medlemmer, og dette er kostnader som løper hele livet til hunden.

Kan også informere om at det forlanges at jaktlaget skal spleise på flybillettene til to personer som reiste for å hente valpen, altså skal reiseutgifter også dekkes så lenge det er noe man skal med hunden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...