Jump to content

Blaser R93 - farlig våpen?


virrvarr

Recommended Posts

Har en r93 i bestilling nå, gleder meg til å få herligheta i hus!

 

Har en kompis som har hatt r93 i mange år og har alltid beundret den, liker r93 mye bedre enn r8 og da føles det veldig feil å bla opp ekstra høvdinger for den selv om mange mener den er mye tryggere.

 

Selvfølgelig må man overveie risikoen; Jeg har lest side opp og ned her på forumet for/imot blaser og det jeg har fått ut av det mellom all usakligheten og kvalmen er det faktum at det har vært et antall uhell med r93 som har fått forferdelige konsekvenser for skytter. Sprenger børsa kan det få fatale følger(Men det kan det også med andre typer våpen). Man må selv vurdere om man synes det er verdt det å ta risikoen, jeg er altså så tett i pappen at jeg vurderer risikoen for svært liten og eiergleden med et sånt våpen for enorm :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 111
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

@HighPower; Når man nekter for at noe må være feil, så finner man de argumentene en trenger for å underbygge nettopp det. Jeg ser du hoster opp mange, men jeg kjøper de ikke.
Og når man har bestemt seg for konklusjonen og avviser alle motargumenter, så gjør man nøyaktig det samme. Jeg lever godt med å være uenig med deg.

Jeg har aldri benektet at der har vært hendelser med R93, og at der er et gjentagende mønster i det. Jeg prøver bare å få folk til å se dette i et korrekt perspektiv. Alt som skjer med en R93 smøres opp med krigstyper pga. Lutz Möller sin svertekampanje. Hvor mye skrev han om feilene på S&L ? På 200STR ? Om eksplosjonen på en Sako 85 som er avbildet lenger oppe i tråden ?

Hvis tallmaterialet kom på bordet om antall hendelser med dødelig skadepotensiale for alle de mest solgte jaktriflene vil de sannsynligvis komme ut med en lignende frekvens i forhold til produksjonstall og produktlevetid. Man må da se på ALLE typer hendelser, ikke bare på forløpet som har vist seg på R93.

 

Jeg har ingen betenkeligheter med å skyte og jakte med min. Jeg har fem løp til den i forskjellige kalibre, lader selv og har skutt flere tusen skudd gjennom den. Jeg har heller ingen motforestillinger mot å anbefale den.

Link to comment
Share on other sites

Om R8 bare var designet for å ha en ny modell å friste med, hvorfor er ikke mer av designet gjenbrukt? Hvorfor endre på nøyaktig det mange mener er problemet med R93? Er ikke det litt av et sammentreff?

 

Ikke for å være enig/uenig i argumentet, men her er kanskje en anna vinkel for det du sier der,

Fuck Everything, We're Doing Five Blades.

 

Ja det er en satire.

Then there was the time in 2004 when The Onion ran a fabricated editorial, purportedly by James Kilts, then CEO of The Gillette Co., bragging about putting five blades on a disposable razor to out-shave his competition.

 

This was obvious satire targeting mindless consumerism and the absurdity of three- and four-blade razors. But what did Gillette do? The very next year it came out with the Fusion, a five-blade razor with the real Kilts comparing it to a Ferrari.

http://www.marketwatch.com/story/the-on ... 2013-11-13" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Fra egen erfaring med produktutvikling gjennom hele internettbobla i forrige årtusen så har det vært episoder hvor jeg har endret funksjonalitet fordi markedsavdelingen sier at kundens oppfatning av at noe kan være galt er så viktig for selgerne at i neste versjon(er) så gjennomførte vi en endring kun for å underlette salgspraten.

 

Litt på sida, og om ikke annet så fikk dere en forhåpentligvis morsom artikkel å lese :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Stiller man spørsmål om Blaser i "storfornøyd med Blaser" tråden får man mange gode fornuftige svar uten å måtte forholde seg til enkeltpersoner som til enhver tid må rakke ned på dette merket.

Registrerer at noen har fått slettet innlegg i tråden to dager på rad pga useriøse innlegg.

Kanskje la ordene svinge en tur innom hjernen før man klimprer de ned på tastaturet !

 

@Virrvarr, jeg har vært dum og kjøpt en R93 og ennå dummere når jeg solgte den :-(

 

Grattis med super rifle :-)

 

Mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Det som også er besyndelig er at Blaser lager en "feilrettet" versjon som heter R8. For de som vil ha Blaser, kjøp heller R8

Enig. I den grad det er et problem med Blaser-våpen så gjelder det spesifikt R93. En R8 er temmelig lik mtp funksjon og skal ikke ha noen problemer med sikkerheten. Men om du mener at R93 er feilkonstruert så sitter det nok litt langt inne å kjøpe en annen modell fra samme produsent. Tillit er en delikat sak...

 

Enig med du også.

Link to comment
Share on other sites

HighPower: siden vi først spekulerer litt, hva med dette scenarioet:

 

Det er et problem med designet, men antall hendelser er innenfor det Blaser aksepterer. Å fikse feilen koster penger og vil også være en innrømmelse av ansvar, ergo er det billigere å late som ingenting. Det er kanskje kynisk, men så kyniske er faktisk mange bedrifter...

 

Om R8 bare var designet for å ha en ny modell å friste med, hvorfor er ikke mer av designet gjenbrukt? Hvorfor endre på nøyaktig det mange mener er problemet med R93? Er ikke det litt av et sammentreff?

 

Og om dette scenariet hadde vært i nærheten av virkeligheten, så er ikke Blaser bare kyniske, men direkte dumme som fortsetter å produsere og selge R93 7 år etter at "den forbedra" R8 ble lansert :roll:

Cred til High Power som orker å være motvekt i alle disse R93- diskusjonene :clap:

 

Til TS så har du kjøpt et av de mest geniale systemvåpen som finnes, det vil du erfare ganske snart.

Link to comment
Share on other sites

Alle må få velge som de vil, men jeg håper vi slipper at nestemann som får ett R93-sluttstykke igjennom ansiktet, tror at hun er den første. Og at vi slipper å lese om representanter for importørene i ett land, uttaler at de bare har hørt om ett tilfelle.

 

Har det inträffat olyckor med Blaser R 93 tidigare?

– Det vet jag inte på rak arm. Jag tror att det i Tyskland fanns ett fall, men där handlade det om överladdad egentillverkad ammunition. Mig veterligen har det inte hänt några andra olyckor med Blaser R 93.

http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2014/08/vapenexplosion-kostade-honom-nastan-livet/

Link to comment
Share on other sites

hadde en R93 i 6.5 og var helt frelst på denne, lett og gikk hull i hull uten noe tull med alt man puttet i den. Etter de forskjellige rapporter i media om disse uhell som var skjedd endte jeg opp med å faktisk ha dette i bakhodet på hver smell jeg fyrte av, med resultat i en sterkt dalende presisjon. Jeg ble så usikker at jeg solgte den og gikk tilbake til S&L og treffer der jeg skal nå. Dette hysteriet lå i bakhodet hele tiden og endte på å bytte våpen, men må bare innrømme at Blaser var noe veldig bra, og nå sparer jeg til R8 da jeg likte og trivdes med konseptet.

Link to comment
Share on other sites

Hvis denne rifla er så farlig å bruke, hvorfor trekker ikke Blaser den fra markedet?. I andre bransjer må de ulike produsenter trekke produkter fra markedet når det blir oppdaget feil som kan være farlig for forbrukerene. Fikk engang igjen penger på ei lampe på IKEA som visstnok kunne ta fyr.

Link to comment
Share on other sites

Mine R93 har fortsatt ikke skadet meg :lol:

 

Det har mine. Mentalt. De overbeviste meg om at det var "greit" å selge en strøken Sako AII i 308win. De overbeviste meg om at det var "greit" å la den trofaste Rem Seven i .243win gå. De overbeviste meg også om at det var "greit" at Mauser M2000'en i 35 whelen, selve godbørsa, skal stå i skapet og støve ned.

 

I must be cursed...

 

Øresus har jeg også fått. Kan jeg saksøke Blaser nå?

Link to comment
Share on other sites

Hvis denne rifla er så farlig å bruke

Det er ikke slik at rifla er en betydelig fare for skytter, på langt nær. Tvert i mot er det vel hevet over en hver tvil at låsen er solid og sterk, problemet ligger slik jeg ser det i feilmodus. En kan finne tusenvis av eksempler på andre sprengte låskasser, men få av disse has sendt sluttstykket i skytters ansikt. Selv ikke den antikvariske mauseren gjør slikt, og den sprenger nok lenge før R93. Og jeg tar gjerne en økt risiko for å ikke kunne telle til 10 på fingrene fremfor en Blaser-lobotomi.

 

Det finnes riktignok eksempler på at slikt har skjedd med andre våpen, men da har også produsenten funnet og løst problemet. Det har nok vært mer kritiske feil med mye høyere risiko for skade enn det er snakk om for R93, og jeg mistenker at det ikke finnes en enkel fiks for denne. På R8 har de løst dette, men R93 representerer nok en for stor investering til å droppe den pga noen "få" ulykker.

Link to comment
Share on other sites

Hvis denne rifla er så farlig å bruke, hvorfor trekker ikke Blaser den fra markedet?.

 

Det er stort sett bare konspirasjonsteoretikere, og de som tror på disse, som mener at Blaser R93 skal være farligere enn andre rifler.

De samme konspirasjonsteoretikerne mener sågar at Blaser dekker over feil de kjenner til, for å kunne fortsette salget av denne børsa.

 

Konspirasjonsteoretikernes bevis for at det er feil på R93'n er:

- At Blaser, og andre test laboratorium, IKKE greier å finne noen feil på R93 (ulykker som har skjedd er ikke repeterbare).

- At Blaser kom med en ny modell, som er veldig lik R93, uten å innrømme at det er feil på R93.

 

Slikt er det selvsagt lett å bygge konspirasjoner rundt :shock:

 

Det finnes også en del tekniske begavelser blant konspirasjonsteoretikerne, det kan i hvert fall virke slik på diverse nettforum. En del av disse mener de har svaret på hvorfor det har vært ulykker med R93. Jeg regner da med at disse er seg sitt ansvar bevist, og har fått prøvd sine teorier i samarbeid med Blaser. Men noe slikt har aldri kommet fram i noen diskusjon.

Det er kjedelig å være teknisk begavet, og ikke finne feil. Særlig når en er vant til at feil på våpen som Sauer, Mauser, Heym, CZ osv osv er lette å finne, de går jo som oftest i lufta pga materialtretthet, feil bruk og andre trivialiteter.

 

Om en skulle trodd på halvparten av det som konspirasjonsteoretikerne sier om R93 så burde vel produsent, distributører og forhandlere underlegges kriminalomsorgen. Vi som skyter med våre R93 hører kanskje inn under HVPU-reformen?

Hvis en da plasserer konspirasjonsteoretikerne under barnevernet, så har vel alle fått en plassering de føler ikke stemmer?

 

 

Hvis en derimot antar at produsenten av R93 IKKE er stokk dum, men derimot vet hva de driver med, så er R93 verdens tryggeste rifle.

For hvordan vil det se ut om det påvises en produksjonsfeil på R93?

Sannsynligvis er Blaser veldig trygge på at slik feil ikke vil påvises. :mrgreen:

 

Når det er sagt, så skal en huske på at Blasere trenger stell og ettersyn på lik linje som andre rifler. Bl.a. kan det være lurt å skifte sluttstykkehode, fjær og tennstift etter 12-15 tusen skudd (forutsatt normalt vedlikehold underveis).

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det har gått verre med de som har fått sluttstykket i trynet en de som har fått sprengt av seg den venstre hånda med andre mekanismer :wink:

 

Mvh

Sauerhansen

 

For å si det slik, hadde noen enten det gjelder rekrutt junior eller senior skyttere fått sprengt av seg venstre hånd på trening eller stevne innen DFS så hadde det blitt mye rabalder, har ennå ikke hørt noe liknende fra den kanten :wink::wink::wink::wink:

Link to comment
Share on other sites

For 10-11? år siden hadde Sako/Tikka et lite problem med de rustfrie løpene sine. Da var det vel en svenske som mistet halve tommelen. Jeg husker ikke hvor mange tilfeller det var av løpssprengninger men jeg tror det var minst 3? Feilen ble i hvert fall funnet og utbedret :wink:

Jeg har aldri hørt om løpssprengning i DFS med 200STR som har endt opp med tap av fingrer, men jeg har selvfølgelig ikke fasit.

Link to comment
Share on other sites

Synes det er merkelig at man hører om fler ulykker med europeiske våpen enn med amerikanske. Spesielt siden prisen mange ganger er den dobbelte, og amerikanske produsenter har rykte på seg til å lage billig drit, og fabrikkene har null kvalitetskontroll. (Satt på spissen).

 

Er noen våpenprodusenter så opptatt av å finne på noe "nytt", at det går på bekostning av skytterens sikkerhet?

Tenker her generelt, ikke nødvendigvis på Blaser. Leste litt om en Sako 85 sprengning for et par måneder siden. Skytteren påstår at han ikke gjorde noe feil, men det er vel umulig å vite. Men uansett, så kom bakre del av sluttstykke rett tilbake i hodet på skytteren. Altså denne klikk og vri innfesting kan umulig være bra nok. Har fortsatt aldri hørt om at slikt har skjedd med en Rem 700 eller annen type rifle som har vanlige gjenger istedenfor vri og klikk.

 

Knekt tennstift, har vel også vært et problem med et par merker, og ulykker har skjedd pga dette.

Var det ikke dette Mauser gjorde en forbedring på for ca 100 år siden på M98?

 

Noen som vet om det har vært mange sprenginger eller andre ulykker med bolt rifler fra gamledager? Mosin Nagant, Lee enfield, Mauser m98?

 

Hva med de kjente amerikanske merkene? Rem 700, Ruger m77, Savage, Win m70 osv? Neon som vet? Jeg har ikke hørt om så mye, annet enn avtrekket og sikringen på Rem700, men kan hende det har gått meg hus forbi.

 

Takker for info, hvis du har.

Vennlig hilsen

Morten

Link to comment
Share on other sites

Er det riktig antatt at det store volumet amerikanske våpen går til hjemmemarkedet?

Ferdigladd ammo til f.eks 30.06,45/70 og ikke minst 6,5x55 til Yankee-markedet er konservative greier.

 

Hvor mange ulykker hadde vi fått med gamle Stiga børser f.eks hvis vi begynte å lade gode gamle 30.06 sprg til et moderne trykk?

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvor mange rifler som blir solgt til sivile eller forsvar/politi i Amerika, (vet ikke helt hva det spiller for en rolle heller) men Rem 700 har vel solgt 7 millioner eksemplarer (synes å huske det). Med andre ord, mange ganger så mange som Blaser R93. Men den man hører da ikke om sluttstykker som fyker bakover minst en gang i året uansett.

 

Kan så være at M98 er et utdatert design, Rem 700 også for den del, men det er ikke alt som er nytt som automatisk er bedre.

Og når visse våpendesignere ikke klarer å lage en tennstift som ikke knekker, noe de klarte for 100 år siden, så må man jo lurer litt på hva annet de ikke klarer også da.

Mister liksom litt troen på at en del nye våpen i det hele tatt er gjennomtenkt.

 

Morten :)

Link to comment
Share on other sites

Fat Bolt er vel ikke helt ny design, men de fleste er enige om at det har sine fordeler.

Tynne tennstifter er et resultat av at man ønsker å få ned lukketiden. Det lar seg gjøre med moderne materialer, men er det defekter i stålet, titan eller hva de enn måtte finne på å velge så løper man en vis risiko :wink:

Sako har forsøkt seg på en design hvor ett tennstiftbrudd ikke skal medføre at skuddet går av. Hvor vellykket det var kan man lure på når boltmoffen løsner og kommer bakover, som en referert til lengere opp :wink:

Link to comment
Share on other sites

Og når visse våpendesignere ikke klarer å lage en tennstift som ikke knekker, noe de klarte for 100 år siden

Feil. Alle design svikter før eller siden pga feil i enten design, materiale eller tilvirkning. De som klarer seg er de som har redundans i designet. M98 er designet så tennstiften ikke kan nå frem før sluttstykket er i lås. DET er forskjellen.

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen er også at noen design er dårligere enn andre.

 

Har intrykket av at en del produsenter i dag, synes ting er "bra nok". Gjelder alt, ikke bare våpen.

 

Synes også det er rart at Toyota klarer å lage en bremsekloss som varer dobbelt så lenge som det Audi klarer.

Men Audi ser vist ikke ut til å bry seg om at de lager et dårligere produkt enn hva et billigmerke klarer å lage.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal en selvsagt ikke sammenligne ulykker, og det vil alltid være værre at en nabo blir blind enn at masse mennesker dør langt der borte, men litt fornuft kan en jo bruke?

 

. . Klippe klippe......Rem 700 har vel solgt 7 millioner eksemplarer (synes å huske det). Med andre ord, mange ganger så mange som Blaser R93. Men den man hører da ikke om sluttstykker som fyker bakover minst en gang i året uansett.

 

 

Konspirasjonsteoretikere slenger ofte rundt seg med påstander som ikke holder vann. Men faktasjekk er vel ikke så interessant?

Link to comment
Share on other sites

Nå skal en selvsagt ikke sammenligne ulykker, og det vil alltid være værre at en nabo blir blind enn at masse mennesker dør langt der borte, men litt fornuft kan en jo bruke?

 

. . Klippe klippe......Rem 700 har vel solgt 7 millioner eksemplarer (synes å huske det). Med andre ord, mange ganger så mange som Blaser R93. Men den man hører da ikke om sluttstykker som fyker bakover minst en gang i året uansett.

 

 

Konspirasjonsteoretikere slenger ofte rundt seg med påstander som ikke holder vann. Men faktasjekk er vel ikke så interessant?

 

Remington-ulykkene er vel mer å betrakte som vådeskudd?

Link to comment
Share on other sites

. . Klippe klippe......Rem 700 har vel solgt 7 millioner eksemplarer (synes å huske det). Med andre ord, mange ganger så mange som Blaser R93. Men den man hører da ikke om sluttstykker som fyker bakover minst en gang i året uansett.

 

 

Konspirasjonsteoretikere slenger ofte rundt seg med påstander som ikke holder vann. Men faktasjekk er vel ikke så interessant?

 

 

Som jeg nevte i et tidligere innlegg, så nevnte jeg at Rem 700 hadde hatt noen tilfeller angående avtrekk og sikring. Nye avtrekk ble byttet i en del 700'er fra visse årstall, og jeg har hørt om at noen har hatt skudd som har gått av når de av avsikret våpenet. Jeg ser ikke på dette som like alvorlig som at sluttstykket går bakover mot skytter med hylsebrudd. Vådeskudd er også alvorlig, men bruker man våpen på en forsvarlig måte, så vil ikke dette medføre fysiske skader på skytter eller tilskuere.

 

Jeg prøver ikke her å rose Remington 700 opp i skyene, men jeg synes det fortsatt er rart at en slik gammel, billig, enkel konstruksjon, er tryggere for skytter å bruke enn en nye rifle til 20.000kr. Og siden jeg enda ikke har hørt om noen ulykker på skytter som skyldes svakheter i designet på Rem 700, så velger jeg å tro at den er tryggere å bruke enn Blaser R93. Og det synes jeg egentlig er trist. Tar det som nok et bevis på at utviklingen går gale veien.

 

Bare fordi man eier et bestemt merke så må det vel gå ann å diskutere positive og negative ting angående forskjellige rifler, uten at noen er ute med "konspirasjonsteorier"

 

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Det er litt ymse blanding av flere type uhell og feilmodus i tråden.

Ser vi på hendelser der hele sluttstykket blir kastet bakover med slik kraft at det skader skytteren blir det litt enklere.

For boltmekanismer med integrerte låsklakker er slike hendelser ekstremt skjeldne. Dette er den mest brukte mekanismen, og har blitt produsert fra 1871 og er fremdeles den mest brukte låskassetype. Selv om vi tar med de eldste typene finner vi utrolig få tilfeller av sluttstykker som feiler slik at de skader skytteren. Dette på tross av varierende materiakvalitet, moderne mmunisjon med høyere trykk enn originalt og et ufattelig antall våpen brukt sivilt og i alle kriger siden 1871.

Tilfellene der tennstempelet knekker er kun farlig for skytteren dersom bruddet skjer når sluttstykket såvidt er begynt å gå i inngripen. Er det ulåst blir det bare et puff av kruttrøykmekanismen og er det mer enn 25 grader inngripen er låsen sterk nok.

For rettrekkere er statistikken dårlig. Ross riflene var de første som fikk dårlig rykte, der ble feilen raskt funnet, de kunne settes sammen på feil måte. Sveitsiske rettrekkere hadde et bedre rykte, jeg kjenner ikke til noe unormale hendelser med dem. Blaser, Strasser, Sauer og flere andre tyske produsenter markedsfører rettrekkere og selger endel, men fremdeles mindre antall enn boltrifler.

 

Statistikken er da ikke fordelaktig for Blaser R93. Det er noen som graver intens for å finne hendelsene med den, så jeg regner med at absolutt alle uhell med Blaser R93 er publisert. Men selv om vi antar at mørketallene for alvorlige ulykker med andre mekanismer er større så er Blaser R93 grovt overrepresentert i ulykkesstatistikken i forhold til andre våpentyper.

 

Det er de harde fakta, hvor stor risiko en utsetter seg for er vanskelig å vurdere, men antar en at en Blasereier skyter like mye som andre våpeneiere kan vi regne med 350 skudd pr våpen pr år. Anta 150 000 produserte våpen i 20 år gir et akkumulert skuddantall på 1050000000. Det runder vi av til en milliard skudd. Med 10 kjente ulykker blir det en ulykke pr 100 millioner skudd. Det er vesentlig mindre enn den risikoen du tar ved å kjøre bil til jobb et helt liv. Bilkjøring aksepterer vi. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Per-S kom med tallene her.

 

Jeg mener fortsatt det blir konspiratorisk å si at det er "minst en ulykke i året", men absolutt ikke den værste, har sett de som påstår at ca annenhver smell skaper farlig situasjon..

 

Men men....

 

Det diskuteres hele tiden med det utgangspunkt at R93 ER feilkonstruert, som om dette er ett fakta.

 

Det er sjelden, nesten aldri, at en ser operatørfeil er diskutert ! I snillismens verden skal en vel ikke skylde på den stakkars skytteren?

 

Og det er godt mulig at R93 ikke er for alle? :mrgreen:

 

Som skyteleder ser en jo at det er en god del skyttere/jegere som tar særdeles dårlig vare på utstyret sitt.

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du er en operatørfeil? Rust/korrosjon som følge av manglende vedlikehold?

Jeg har aldri lest om at svekkelse som følge av korrosjon har vært nevnt noen gang som årsak til R93 ulykker. Det tror jeg ganske sikkert de ville kunne ha påvist. (Ett unntak er en splint som ble byttet ut på tidliger R93 modeler. Men der vet jeg ikke om det var noen ulykker? Blaser ble i hvert fall obs på at stiften korroderte og kunne medføre fare, så de tilbakekalte modelen for utskifting).

 

Operatørfeil av typen overladning, kule fast i løp ol. bør ikke medføre at sluttstykket havner i ansiktet uansett type våpen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er sjelden, nesten aldri, at en ser operatørfeil er diskutert !

Brukerfeil vil gjelde for alle konstruksjoner, en må vel anta at ikke Blaser-eiere er større kløner enn andre?

 

Per har sugd noen grove tall ut av tommelen, og det setter jo ting i et fornuftig perspektiv. Jeg tror ikke man kan kalle R93 en fare for skytter sett opp mot alt det andre en utsetter seg for i hverdagen. Men at den scorer dårligere enn andre konstruksjoner når det gjelder alvorlige ulykker kan det vel heller ikke være noen stor tvil om. Hvis ting virkelig går galt med de da går det virkelig galt. Og selv om R93 er en hendig børse synes jeg ikke den er hendig nok til å forsvare dårligere sikkerhetsmarginer enn det som har blitt normen. Spesielt ikke når Blaser selv har bevist at de også kan gjøre det bedre.

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du er en operatørfeil? Rust/korrosjon som følge av manglende vedlikehold?

Jeg har aldri lest om at svekkelse som følge av korrosjon har vært nevnt noen gang som årsak til R93 ulykker.

 

Hva som er operatørfeil kan sikkert diskuteres herfra til evigheten.

 

Men jeg mener manglende vedlikehold, feil vedlikehold og andre variabler skytteren har kontroll på som kan, og/eller vil, påvirke våpenets funksjon, kommer inn under operatørfeil.

Herunder også slitasje. Det anbefales f.eks å skifte sluttstykkehode hver 12-15 tusen skudd i normalkalibre som 308 og 30-06, hvis en kan se slitasje i flatene som opptar trykk skal det også skiftes uavhengig av antall skudd.

 

En ting er rust pga manglende vedlikehold, men nå er vel de riflene som har feilet vært forholdsvis nye, og det har ikke vært merknader angående dårlig vedlikehold.

 

Det kan være oversmøring?

Godt med smøring på låseklakker og hylse sammen med andre uheldige omstendigheter kan muligens medføre "slipp"?

 

At Blasereiere er større kløner enn andre er nok heller tvilsomt. Det er nok heller det at den jevne skytter generelt er klønete, og at Blaser R93 (eller rett-trekkere generelt) ikke tåler at vedlikehold neglisjeres like godt som mer tradisjonelle mekanismer.

 

De som mener at den jevne skytter-Ola vedlikeholder sine våpen godt bør ta seg en tur på skytebanen, evt ta på seg å være standplassleder, under oppskyting i august og september. Skulle nesten tro enkelte lagrer våpnene sine under ei tue ute i skogen mellom elgjaktene?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...