Jump to content

Bruk skytebriller!!!


700 ADL

Recommended Posts

Siste 7 dager har jeg skutt 1250 skudd .22 samt 5 skudd .32

3 hylser fra 22 har jeg fått rett i høyre skytebrilleglass og en hylse fra 32 , som lagde hakk i plasten.

Dette skjer hver uke, har også briller fra biltema som det også er riper i rett over øyet.

Hadde vel vært blind 50 ganger om det ikke var for briller, og jeg er nybegynner.

 

Jeg kjøpte mine briller hos XXL, trur de heter TOP GUN premier, der følger det med 5-6 par løse glass i alle farger.

Greit for skyting ute,med sol i mot osv.

Sette på noen mørkere glass.

 

TOPGUNINTERCHANGE.jpg

+ blanke glass

Link to comment
Share on other sites

De har også en ting som jeg etterlyser i Norge;

 

En kammer viser, en slags plastikkpinne som plasseres i kammeret når det er tomt. På den pinnen stikker det ut en flate som klart signaliserer tomt våpen. Tenkt hvor mye mer oversiktlig det ville vært på banen!!

Kammerflagg er påbudt i praktisk skyting.

 

Hvor i regel-heftet står det?

 

påbudt kun i praktisk rifle..

Link to comment
Share on other sites

Hvor i regel-heftet står det?

 

påbudt kun i praktisk rifle..

 

Der ser man, man bør være presis i referanser til kilder. Unngår missforståelser og unødvendig krangling.

 

 

Generelt syns jeg en del er ganske slappe med holdningen til personlig værne utstyr. Tydelig å se i måten innleggene er formulert på. Ikke noe galt i det generelt. Man må ikke være redd for å ytre seg.

 

Nå har vi som mest driver med praktiske grener et annet fokus på sikkerhet. Det med værnebriller et et ABSULUTT MUST. Ellers kan man bare forlate banen.

 

Jeg syns det burde være like selvfølgelig i ALLE skytegrener.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en del stygge opplevelser med 22lr ammo eg kjøpte på XXL,

har opplevd gjentatte ganger at skytebrillene har fått en stygg opplevelse.

Brukte bare vanlige briller første gangen dette skjedde og det var en opplevelse eg ikke har lyst og gjennta.

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ice brillene er nok det beste valget.

 

har hatt advancer V12 selv og de er rett og slett ubehagelig å ha på seg til hverdagsbruk. passformen er omtrent som på ett par svømmebriller. er sikkert kjempefine når man kjører åpen jeep i en sandstorm eller hopper ut av ett fly men utenom det tror jeg man ikke vil ha dem på seg.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg fikk akkurat bevis for at skytebriller er en nødvendighet, og noe NFS burde påby snarest ihvertfall ved feltskyting.

På nest siste standplass var det et par stålfigurer.

Godt uti serien kjente jeg et kraftig slag rett over det ene øyebrynet.

Det var så kraftig at jeg så litt stjerner, men klarte å samle meg såpass at jeg fikk skutt de to siste skuddene mens jeg kunne kjenne at blodet begynte å renne.

Det viste seg at et kulefragment (kobberbelagt blykule) hadde kommet tilbake fra 12-13 meters avstand med tilstrekkelig kraft til å bore seg et godt stykke inn i kjøttet.

Måtte en tur på legevakta for å få fisket ut et fragment på ca. 5x10mm med en tykkelse på 1mm.

Jeg bruker alltid beskyttelsesbriller.

Kun tilfeldigheter gjorde at splinten ikke traff et par cm. lengre ned, og da hadde kun noen millimeter plast vært det som forhindret tapt syn på et øye.

Jeg skjønner egentlig ikke at ikke NSF påbyr øyebeskyttelse på lik linje med hørselvern.

Om jeg fikk velge mellom tapt hørsel og tapt syn, ville jeg beholdt synet.

Når første person mister synet på et øye kommer nok et slikt påbud, men hvorfor vente til da ?

Link to comment
Share on other sites

Opplevde selv noe i sommer som gjør at jeg bruker briller fast nå.

Jeg la meg til rette med en remington rolling block og skulle akkurat til å trekke av når jeg kom på at brillene lå hjemme. Spurte en kamerat som var med om å få låne hans og takke f..n for det. Hylsa revnet på langs og kruttgassene sprutet bakover i hele annsiktet. Etter det klarer jeg ikke å slappe av uten å ha skytebrillene på.

 

Hylsa var forøvrig alvorlig svekket av dårlig rengjøring og inneholdt 130grs svartkrutt.

Link to comment
Share on other sites

Dette er kanskje ikke skyterelatert, men dog:

Å få tak i godkjente og praktisk brukbare vernebriller med valgfri styrke er så godt som umulig.

Har hatt hele HMS-balletten på jobben i sving, uten resultat.

Optikere har ikke lov til å slipe vernebrilleglass. Har vært i kontakt med flere optikere og optikerkjeder, og svaret er det samme over alt; "det kan vi, men har ikke lov".

Produsentene er ikke villige til å sette det i produksjon. Har vært i direkte kontakt med de største produsentene av vernebriller, uten resultat.

De få (to) modellene som selges med styrke er det umulig å bruke i prkasis. Den ene modellen har et så snevert synsfelt at det vil være forbundet med direkte livsfare å bevege seg rundt med dem. Det andre paret har et knøttlite felt midt på brillen som er styrkeslipt. Heller ikke særlig praktisk (i tillegg er passformen på disse helt horribel).

 

Tips mottas med takk!

Link to comment
Share on other sites

Dette er kanskje ikke skyterelatert, men dog:

Å få tak i godkjente og praktisk brukbare vernebriller med valgfri styrke er så godt som umulig.

Har hatt hele HMS-balletten på jobben i sving, uten resultat.

Optikere har ikke lov til å slipe vernebrilleglass. Har vært i kontakt med flere optikere og optikerkjeder, og svaret er det samme over alt; "det kan vi, men har ikke lov".

Produsentene er ikke villige til å sette det i produksjon. Har vært i direkte kontakt med de største produsentene av vernebriller, uten resultat.

De få (to) modellene som selges med styrke er det umulig å bruke i prkasis. Den ene modellen har et så snevert synsfelt at det vil være forbundet med direkte livsfare å bevege seg rundt med dem. Det andre paret har et knøttlite felt midt på brillen som er styrkeslipt. Heller ikke særlig praktisk (i tillegg er passformen på disse helt horribel).

 

Tips mottas med takk!

 

Vet ikke helt om jeg forstår hva du mener? Er jo ingen problemer og skaffe vernebriller med styrke, eneste er at de må slipes inn på ett CE-godkjent verskted. alle optikere kan levere dette, selv om de ikke slipe de selv.

 

Hva mener du med valgfri styrke? bytte styrken selv etter behov? I såfall finnes det løsninger på dette og;-)

 

MVH

K

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke helt om jeg forstår hva du mener? Er jo ingen problemer og skaffe vernebriller med styrke, eneste er at de må slipes inn på ett CE-godkjent verskted. alle optikere kan levere dette, selv om de ikke slipe de selv.

 

Hva mener du med valgfri styrke? bytte styrken selv etter behov? I såfall finnes det løsninger på dette og;-)

 

MVH

K

 

Alle optikere kan levere slipte glass, men da uten godkjenning. Det er i allefall det vi ble fortalt sist vinter. Var i kontakt med både de store optikerkjedene, og kjente enkeltstående optikere, og alle svarte det samme; "vi kan levere, men da uten godkjenning".

De modellene som er tilgjengelige med styrke er som sagt ikke brukbare i praksis (jobber i et laboratoriemiljø, og vernebrillene brukes hele dagen), og de kommer med samme styrke på begge glass.

 

Trodde heller ikke det skulle være noe problem å få tak i gode vernebriller med styrke (valgfri styrke=ihht brilleseddel), men det er det tydeligvis. Men tar gjerne imot tips på optikere som leverer godkjente vernebriller med styrke.

 

Edit: Linser er intet alternativ av flere årsaker.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke helt om jeg forstår hva du mener? Er jo ingen problemer og skaffe vernebriller med styrke, eneste er at de må slipes inn på ett CE-godkjent verskted. alle optikere kan levere dette, selv om de ikke slipe de selv.

 

Hva mener du med valgfri styrke? bytte styrken selv etter behov? I såfall finnes det løsninger på dette og;-)

 

MVH

K

 

Alle optikere kan levere slipte glass, men da uten godkjenning. Det er i allefall det vi ble fortalt sist vinter. Var i kontakt med både de store optikerkjedene, og kjente enkeltstående optikere, og alle svarte det samme; "vi kan levere, men da uten godkjenning".

De modellene som er tilgjengelige med styrke er som sagt ikke brukbare i praksis (jobber i et laboratoriemiljø, og vernebrillene brukes hele dagen), og de kommer med samme styrke på begge glass.

 

Trodde heller ikke det skulle være noe problem å få tak i gode vernebriller med styrke (valgfri styrke=ihht brilleseddel), men det er det tydeligvis. Men tar gjerne imot tips på optikere som leverer godkjente vernebriller med styrke.

 

Da har du fått feil info...

 

I norge har vi også ett sliperi som leverer vernebriller etter styrke( da slipt etter styrke til brilleseddel.)

 

Vi leverer i hvertfall briller fra disse http://nordic-protection.no/" target="_blank" target="_blank

Disse glassene\ brillene er godkjente etter CE-normen og klarer kravene til bruddstyrke etc

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært avhengig av synskorreksjon under skyting i mer enn 40 år. Jeg bruker skjelden briller!

 

Noen som lurer på hvorfor?

 

Dugg!

 

Alle briller jeg har prøvd dugger så mye at de ikke er noe alternativ som alltid kan brukes. Kontaktlinser dugger ikke, og fungerer under all skyting. Det er den løsningen jeg bruker. Jeg vet det er risikabelt, og jeg prøver å bruke skytebriller (vernebriller) når forholdene tillater det, men alle endringer påvirker skytingen, og briller av/på etter været er en varialbel som jeg ikke ønsker å måtte ta hensyn til. Optisk kvalitet på vernebriller er også såvidt variabel at DFS/NSF skyting med diopter kan bli negativt påvirket.

Er det noen som har funnet en god løsning på dette?

Link to comment
Share on other sites

@Kobble: Dette var forsåvidt interessant, takker for link!

Er forsåvidt skeptisk til utformingen på disse, da de ligner litt for mye på UVEX sine Cosmo-modeller (som ikke er brukbare).

Skal absolutt sjekke dette.

UVEX sine Cosmo-modeller var forøvrigde eneste vernebrillene Synsam kunne levere med slipte glass.

Vi ønsker oss helst noe i nærheten av Bollè sine Cobra HD, Luna eller Viper modeller. Cosmo-modellene tar for mye av sidesynet.

Link to comment
Share on other sites

Per-S, gode briller har svært klare glass. Men billige "engangs" vernebriller av plast er som du sier uklare.

Personlig bruker jeg sports brille fra Brico med klart eller farget glass, ingen forvrening eller uklarhet.

 

Jeg har også skutt lenge uten beskyttelse for øynene, men sliter nå litt med at øynene renner.

Har opplevd noen gnistføyker p.g.a diverse feil ladninger, men kan ikke huske noen bestemte tilfeller med "oi, der ble jeg truffet i øyet". Likevel har jeg en misstanke om at små gnister har truffet øynene opp gjennom årene.

Ser man slow-motion video av skyting, så er ikke det så unaturlig.

 

Edit.. med rifle eller hagle bruker jeg stort sett ikke brille

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@Kobble: Dette var forsåvidt interessant, takker for link!

Er forsåvidt skeptisk til utformingen på disse, da de ligner litt for mye på UVEX sine Cosmo-modeller (som ikke er brukbare).

Skal absolutt sjekke dette.

UVEX sine Cosmo-modeller var forøvrigde eneste vernebrillene Synsam kunne levere med slipte glass.

Vi ønsker oss helst noe i nærheten av Bollè sine Cobra HD, Luna eller Viper modeller. Cosmo-modellene tar for mye av sidesynet.

 

Finnes i tillegg en mulighet med Oakley. Har en variant som er godkjent for industribruk. Hvor man har ett insett på baksiden hvor styrken slipes inn.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt briller ved nesten all skyting de siste 5 årene eller noe. Nå for tiden får man jo kjöpt solbriller som ser bra ut og er klassifiserte. :D

 

Dugg er ikke noe jeg har opplevd som problematisk bortsett fra ved större fysisk aktivitet når svetten renner..

Regner med att du har prövd forskjellige antidugg middel? Har selv brukt noe jeg fikk fra Försvaret for lenge siden. Er tenkt til bruk i skyddsmasker/gasmasker, men funker også fint på vernebriller :wink:

 

Er helt uforståelig hvor lite folk tenker på dette med öyene, hörselvern bruker de fleste i dag, men vernebriller....nei.. Jeg har kun 2st öyer og får ikke kjöpt noe nye så jeg er redd om dem jeg har.

Link to comment
Share on other sites

Er avhengig av briller, og har nedsat syn på venstre øye.

Bruker kun Zeiss-glass med alt jeg kan få av anti dugg, anti ripe, anti refleksjon, ekstra hardhet/slitestyrke o.s.v.

Det koster, men er ikke i tvil om at det lønner seg i lengden. Kan stå med vinkelsliperspruten rett på brilleglasset uten at det blir merker. Dessverr er de ikke godkjent som vernebriller.

 

Edit: Da ser det også ut til at vernebrilleproblemet løser seg veldig greit. Det viser seg at skal man få noe gjort, så må man gjøre det selv, pluss litt god hjelp fra folk her på Kammeret. Ringte Synsam lokalt, og de kunne hejlpe med tilpassing av Nordic Protection sine briller, ikke noe problem. Takker for hjelpen :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært avhengig av synskorreksjon under skyting i mer enn 40 år. Jeg bruker skjelden briller!

 

Noen som lurer på hvorfor?

 

Dugg!

 

Motorsyklistane har svaret. Eg har køyrt sykkel ein god del år, og ein enkel og billeg måte å unngå dugg på visiret er å polere det med vanlig bilvoks. Vanleg Turtle Wax på begge sider av visiret held duggen vekke på innsida og får regnet til å perle av på utsida.

 

Elles brukar eg mine vanlege briller ved skyting og har aldri problem med dugg. Viss det er DFS-skyting du held på med kan skyggelua vere årsaken. Eg vil tippe ventilasjonen under den lua er temmeleg stussleg.

Link to comment
Share on other sites

Et kjapt middel mot dugg er barberskum.. Om du har problemer med at speil i dusjen eller på badet dugger skal du smøre barberskum på speilet, gni det godt og dra det av med en nal. Du kan skylle det av også, men nal funker best.

Dette virker også godt på paintballmasker, briller, bilruter osv..

Link to comment
Share on other sites

Hvor kjøper man antiduggmiddel?

 

Jeg lette høyt og lavt etter antidugg midel. Jeg importerer en del mc deler fra tyskland, og får som oftest med et par pakker med antiduggkluter som fungerer bra på hjelmvisiret, men mindre bra på skytebriller.

Etter å ha vært innom diverse optikere, ,XXL Biltema, Jula, og ”Kurt” Ohlson uten hell, tok jeg turen til Jaktdepotet. De hadde noe som heter Seeland Optikk Antidugg.

 

I går regnet det så inne i helv… under feltstevne at jeg tror ikke jeg kunne blitt stort våtere om jeg så hadde valgt å svømme hjem. Men til tross for dette, ut av fire runder var det kun på en standplass, at det begynte å dugge litt på brillene,

 

Det skal også sies at jeg er påpasselig med å løfte litt på lua imellom standplassene slik at jeg unngår å bli svett i panna, noe om også hjelper.

Link to comment
Share on other sites

Bruker selv briller, men er redd for at de sitter veldig dårlig på meg om dagen.

 

Er litt "skuddredd" så jeg bruker så mye beskyttelse jeg kan for å motvirke naturlig "skvetting" på banen fra de andre. Da blir det støpte propper og Peltor hørselsvern

Funker knallbra, men brillene blir det da værre med.

 

For å få en "god seal" som det heter med Peltorene kan jeg ikke ha brillene på, for da ligger de å trykker skumgummien fra øret og dermed blir det mer lyd.

 

Har 3M sine gule vernebriller, de kan "kneppes" oppover, så holderne kan festes nærmere tinningen enn bak øret.

Dette funker greit. De sitter, men ikke godt.

 

Noen som har en løsning/ide på dette?

Lenge hatt lyst på ordentlige briller.

Link to comment
Share on other sites

For å få en "god seal" som det heter med Peltorene kan jeg ikke ha brillene på, for da ligger de å trykker skumgummien fra øret og dermed blir det mer lyd.

 

...

 

Noen som har en løsning/ide på dette?

 

Får du kjøpt silikonputer til Peltor? Har selv Sordin aktive hørselvern som kom med skumgummiputer, disse byttet jeg i noen silikonputer som er meget fleksible, de tetter rundt brillestangen no problem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...