Jump to content

Bruk skytebriller!!!


700 ADL

Recommended Posts

Jeg var så (u)heldig at jeg så en hylseseparasjon i en .45 på stevnet i dag. Mens jeg stod og så på, skjøt skytteren 5 normale skudd, mens på det siste var det mye mer røyk som kom ut både her og der.

 

Da skytteren snudde seg mot meg, rant blodet frisk fra et kutt i høyre kinn (utrolig at det kom så mye blod fra et så lite kutt). Blødningen stoppet ganske raskt, men han avbrøt forståelig nok feltrunden.

 

Hylsebunnen fant vi ikke igjen og hylseveggen satt fast i kammeret. Min første tanke er at det var en dobbeltladning som hadde sneket seg inn.

 

Skytteren brukte ikke briller og det var bare råflaks at messingspruten ikke traff han i øyet.

 

BRUK BRILLER ALLE SAMMEN - ALLTID

Link to comment
Share on other sites

Jeg var så (u)heldig at jeg så en hylseseparasjon i en .45 på stevnet i dag. Mens jeg stod og så på, skjøt skytteren 5 normale skudd, mens på det siste var det mye mer røyk som kom ut både her og der.

 

Da skytteren snudde seg mot meg, rant blodet frisk fra et kutt i høyre kinn (utrolig at det kom så mye blod fra et så lite kutt). Blødningen stoppet ganske raskt, men han avbrøt forståelig nok feltrunden.

 

Hylsebunnen fant vi ikke igjen og hylseveggen satt fast i kammeret. Min første tanke er at det var en dobbeltladning som hadde sneket seg inn.

 

Skytteren brukte ikke briller og det var bare råflaks at messingspruten ikke traff han i øyet.

 

BRUK BRILLER ALLE SAMMEN - ALLTID

 

Briller burde vært påbudt i all skyting

Link to comment
Share on other sites

Ja dette er ikke ukjendt og jaggu er'n heldig at alt går så bra . Har opplevd lignende en gang selv og hvert vitne til at tennhette har revnet i rifle så skytteren har hvert rimelig sår i ansiktet etterpå .

Jeg hadde en opplevelse for mange år siden som instruktør i DFS og treningsskyting med kragminiartyr under rekruttskyting hvor ei 22 LR hylse revnet og hele 'skura' kom bakover og traff jenta som lå og skjøt fikk det rundt og tildels i øyet , det bar straka vegen til sykehus som heldig vis låg veldig nære og i det tilfellet var det bare så vidt det ikke gikk galt med synet.

Jeg bruker det altid når jeg skyter revolver jeg men er fortsatt sløv ellers .

Vi er alt for slappe med og bruke briller generelt , se på gutta på andre sida av dammen :!:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig i at man bør bruke briller. Du får gode skytebriller rimelig, og dersom man ikke trenger briller med styrke i, slipper man unna med 150 til 200 kroner for et dugelig par. Jeg har også sett en del som benytter heldekkende maske, som slalom/snowboard folk benytter. Dette er sikkert både behagelig og varmepreserverende i vinterkulden. Jeg tenkte å teste dette..

Link to comment
Share on other sites

Man bør bruke briller ja, ikke bare i frykt for at en hylse kan gå ad dundas, men også p.g.a kruttgassene og gnister som fyker ut. Selv får jeg ofte 'tårer i øynene', mistenker mer at det kommer fra skyting enn at jeg er så emosjonelt anlagt;)

Har sendt avgårde en 7.65 (pistol) kule som stoppet halv veis i pipa, sendte følgelig en dugelig sky med gnist i ansiktet. Var en i klubben som nok hadde vært litt gjerrig på kruttet.. En annen gang var det min ellers så trofaste Marlin salong rifle, som fyrte av en patron halvveis utenfor kammeret. Ble noen små sår på hånda og ett ytterligere søkk i hørsels diagrammet :roll:

Link to comment
Share on other sites

Dette burde vært noe for Fagkomite Pistol i NSF ivertfall.

 

Foreløpig er det vel bare i Praktisk og SWS(her er jeg litt usikker) det er påbudt med briller. Men dette burde alle forbund ha innført

FKP har fokus på sikkerhet, så forslaget kommer nok snart.

 

Mulig også propping av våpen i feltløypa slik som i Sverige og Danmark.

Link to comment
Share on other sites

Muligens litt OT, men er det noen som bruker briller til rifle eller hagleskyting?

Ser at noen profejonelle lerdueskyttere bruker briller, er dette for kontrastens del?

Jeg bruker i hvertfall briller når jeg skyter med hagle og rifle også... antagelig siden jeg har fått det igjenom praktisk opplæringa, men er lurt å bruke uannsett... etter å ha opplevd rikosjetter som har truffet like ved øyet så bruker jeg stort sett alltid briller.. også ved jakt..

Link to comment
Share on other sites

Der er eingod del hagleskyttere som bruker briller mange gjør nok de for kontrastens del men der er de som gjør de pga beskyttelse for øynene og, eg er selv sløv med å bruke briller ikkje fordi at eg absolutt ikkje vil men pga at brillene eg har, og har prøvd til nå har ein tendens til og "skygge" litt med kanten på brilla (lager forstyrrelser i sikte bilde)

Men i en gren (som eg kommer på nå iallefall) er de påbudt med briller Fitasc sporting

Link to comment
Share on other sites

FKP har fokus på sikkerhet, så forslaget kommer nok snart.

 

Mulig også propping av våpen i feltløypa slik som i Sverige og Danmark.

 

Kan de ikke bare påby hylster eller bag da. Så slipper man å se inn i våpenmunninger, om de er plugget eller ei

Kom med forslag på fagkomitekonferansen!

Link to comment
Share on other sites

FKP har fokus på sikkerhet, så forslaget kommer nok snart.

 

Mulig også propping av våpen i feltløypa slik som i Sverige og Danmark.

 

Kan de ikke bare påby hylster eller bag da. Så slipper man å se inn i våpenmunninger, om de er plugget eller ei

Kom med forslag på fagkomitekonferansen!

 

Dette må noen forklare meg ....hva pokker er "propping av våpen" ?????

 

Ellers er jeg tilhenger av at briller skal være påbudt ja.

 

Grey Ghost

Link to comment
Share on other sites

Dette må noen forklare meg ....hva pokker er "propping av våpen" ?????

Grey Ghost

 

Det er enkelt forklart en plastdings (klikkpatron med en stor flik som stikker ut ca 2 cm ) som tres inn i kammeret slik at standplassleder enkelt kan se at det ikke sitter noe ammo der. Finnes i fin og grov samt til revolver (settes inn i tønnen) dette blir brukt i Sverige på alle feltstevner og er vel påbudt mener jeg. Vi fikk utdelt slike til nordisk i 2006 og måtte bruke dette under mesterskapet der borte.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

FKP har fokus på sikkerhet, så forslaget kommer nok snart.

 

Mulig også propping av våpen i feltløypa slik som i Sverige og Danmark.

 

Kan de ikke bare påby hylster eller bag da. Så slipper man å se inn i våpenmunninger, om de er plugget eller ei

Kom med forslag på fagkomitekonferansen!

 

Hva er egentlig vitsen med det,,, FKP har alltid tydelig sagt at det IKKE kan gjøres vedtak og regelendringer på konferansen.

Dessuten har vel styret i FKP ikke for vane å høre på deltakerne på konferansen... (jfr saken om 5 skudd / 6 skudd og dårligste hånd )

Link to comment
Share on other sites

Si ikke det.

I fjor kom det forslag om å kunne arrangere Norgescup Fripistol på 25 meter med Colt-skive. Samtlige fagkomitemedlemmer var imot men et knapt flertall i salen var for.

Ca halvparten av de innsendte resultatene var fra 25 meters arrangement i år.

 

Med slike holdninger som "hva er vitsen med det?" kommer man iallefall ikke av flekken.

Link to comment
Share on other sites

Si ikke det.

I fjor kom det forslag om å kunne arrangere Norgescup Fripistol på 25 meter med Colt-skive. Samtlige fagkomitemedlemmer var imot men et knapt flertall i salen var for.

Ca halvparten av de innsendte resultatene var fra 25 meters arrangement i år.

 

Med slike holdninger som "hva er vitsen med det?" kommer man iallefall ikke av flekken.

 

 

Hva mener du med "slike holdninger" :?:

Er holdninger det samme som å ha erfaringer og meninger :?::?:

Det samme kan man si om FKP og FKP-konferansen`s spørsmål til deltakerne der de spør om "råd" og "hva mener dere" og spørrereundersøkelser for å lodde stemninger osv . For så i neste omgang bare skyve det til side og ta avgjørelser på tvers av hva de faktisk har fått til svar og ønske fra deltakerne.

Dette har skjedd flere ganger.

Nå har ikke du vært der og erfart dette, så jeg føler du ikke du er den rette til å sette noen på plass her...

Dessuten er det vel overhengende fare for at du sitter i glasshus :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

For meg virker det som om "hva er vitsen med det-holdninga" et signal på at man har gitt opp på forhånd.

Dersom man er misfornøyd må man si det.

Fagkomiteen handler vel ikke stikk motsatt av hva flertallet mener. Begge parter hevder å ha de som ikke har noen mening til en sak på sin side og da virker det slik.

 

Glasshus sitter jeg nok i, men jeg kaster mye stein

Det var vel jeg som kom med forslaget om NC fripistol tillatt på 25meter med redusert skive.

Jeg fikk komme hjem til jul :wink:

Link to comment
Share on other sites

Med fare for å bli oppfattet som hobbymoderator: begynner ikke diskusjonen nå å bevege seg så langt bort fra opprinnelig topic at den kan taes i en egen tråd?

Link to comment
Share on other sites

Muligens litt OT, men er det noen som bruker briller til rifle eller hagleskyting?

Ser at noen profejonelle lerdueskyttere bruker briller, er dette for kontrastens del?

 

 

Etter noen ubehagelige seanser med automathagler, så ville jeg brukt briller ved skyting med det, og automatrifler. Jeg bruker fast O/U til all hagleskyting, og boltrifle til all riflejakt. Så jeg bruker ikke briller. Smart....noop, men sånn er det nå bare.

 

Veit at briller med farga glass på leirduebanen øker konturene av leirdua, men er usikker på åssen farge det er, siden jeg har sett at folk bruker både røde og gule glass.

 

Uansett, så er synet så viktig for oss, at det bør vi ikke gamble med. Jeg fikk syre på sikteøyet mitt for mange år siden, og det eneste som gikk gjennom huet mitt fra det skjedde, i de 12 timene med skylling av øyet på rikshospitalet, og i dagene etterpå var følgende....vil jeg klare å se såpass at jeg kan fortsette å skyte normalt, eller må jeg skifte til links skyting ?

Link to comment
Share on other sites

Vi som bruker skytebriller på hagle bana har gjerne brukt for flere farger på glassa avhenigt av været.

Overskyet , sol osv..

Finnes blant annet Gul , lys grå, mørk grå , orange osv..

Hver farge for sine værforhold.

Det er også styrke i disse visst dette måtte være ønskeligt.

"Låner" en sitat fra ett firma i norge som selger slike briller.(ikke mitt!)

Ser du bedre , gjør du det bedre!

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
vernebriller suger for oss brilleslanger :( men går jo ann og handle seg et par med ramme til brillenee. men de koster gjerne noen hundre :)

Det finnes "vanlige" briller med sidedeksel på brillestengene (har selv), som er godkjente værnebriller, pris rundt 1500kr med glass + synstest om det trengs.

 

Eneste bakdelen er at man ikke ser kul ut i disse. :wink:

Og så har man Peltor sine værnebriller med løse brille innsatser, men disse fungerer ikke for oss som er brede mellom øya (er vel ca max øyeavstand på 112mm og jeg er vel ca 114mm). Dette gjør at en totalt mister dybdesynet, og at en mister balansen om man ikke får riktig øyeavstand på brillene.

 

Obs, Øyeavstand med briller er avstanden fra øye til øye.

Link to comment
Share on other sites

Og så har man Peltor sine værnebriller med løse brille innsatser, men disse fungerer ikke for oss som er brede mellom øya (er vel ca max øyeavstand på 112mm og jeg er vel ca 114mm). Dette gjør at en totalt mister dybdesynet, og at en mister balansen om man ikke får riktig øyeavstand på brillene.

 

Obs, Øyeavstand med briller er avstanden fra øye til øye.

 

Avstanden mellom øya (Pd=pupilledistanse) er vel helst en plass mellom 60-75mm. Glassa eller innsatsene kan slipes utifra avstanden mellom øynene slik at de passer den enkelte. Innfatningen bør ikke være for liten... Dybdesynet vil du fortsatt ha selv om avstanden ikke er perfekt. Den kan bli påvirket men det skal litt mere til enn et lite avvik på pd. Prismer og større hornhinneskjevheter kan vel påvirke mer om pd blir for feil...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker alltids skytebriller. Noen ganger når jeg bruker "rikosjettenes konge" 22lr så lurer jeg på om det er like farlig bak munningen som foran.. Har erfart kuler som har snudd 180 grader og truffet meg i kroppen med nok kraft til at jeg begynte å blø.

 

Det faktum at jeg også er venstrehendt gjør ikke saken bedre. Får jeg en hylseseparasjon så får jeg all gørret levert rett i høyre halvdel av fjeset. Been there, done that :wink:

 

BB John

Link to comment
Share on other sites

Og så har man Peltor sine værnebriller med løse brille innsatser, men disse fungerer ikke for oss som er brede mellom øya (er vel ca max øyeavstand på 112mm og jeg er vel ca 114mm). Dette gjør at en totalt mister dybdesynet, og at en mister balansen om man ikke får riktig øyeavstand på brillene.

 

Obs, Øyeavstand med briller er avstanden fra øye til øye.

 

Avstanden mellom øya (Pd=pupilledistanse) er vel helst en plass mellom 60-75mm. Glassa eller innsatsene kan slipes utifra avstanden mellom øynene slik at de passer den enkelte. Innfatningen bør ikke være for liten... Dybdesynet vil du fortsatt ha selv om avstanden ikke er perfekt. Den kan bli påvirket men det skal litt mere til enn et lite avvik på pd. Prismer og større hornhinneskjevheter kan vel påvirke mer om pd blir for feil...

Jeg kan godt huske feil på antall mm, men jeg er nokså sikker på at jeg var 2mm over det Peltorene klarte.

Har ingen syns feil utenom nærsyntheten. Jeg falt ned flere ganger fra fresebord o.l (livsfarligt om jeg ikke hadde hatt flaks) da jeg ikke klarte å vite hvor langt ned det var jeg satte foten. Ikke klarte jeg å trykke på knapper uten å ta det svært forsiktigt. Vi omjustete og til og med byttet og slipte om glassenene uten at dette gikk. Etter tre forsøk gav opptikeren seg, og en litt dyrere løsning ble valgt. Konklusjon fra optiker var at peltoren ikke kunne brukes utover ett visst antal mm Pd.

 

P.s. Så aldri klart på mere enn ett øye av gangen, og for å se klart på det andre øyet, måtte "brillen" presses til høyre. Men da forsvant selvsagt synet på venstre øye.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Høres ut som det var høyden i brillene dine som var problemet og at du har/hadde en progressiv brille. Er skivehøyden på innfatninge for liten til glasset blir et eller annet feil...enten på avstand eller nær (høyden varierer utifra glasstype). Et avvik på 1 mm nok til å skape problemer. Styrken og evt stor styrkeforskjell kan også påvirke...

 

Spora vel av tråden nå, men anbefaler også vernebriller av et eller annet slag. En liten splint kan gjøre stor og uopprettelig skade...

Link to comment
Share on other sites

Er nærsynt. Alt var ok med brillen etter optikers måling og sjekking mot hva han så med brillen på ingen forskjell om brillen ble løftet eller senket, kun sideveis forflyttning gjorde forskjell. I følge optiker var dette rart, for alt var ok når han målte sliping etc. Styrken var også rett (jeg har 0.5 i forskjell mellom øynene). :wink:

vet om flere som har hatt akkurat samme problem med denne typen innsatser.

 

Uansett så er jeg glad for brillene jeg nå bruker, og for at jeg bruker plastglass som tåler en støyt i mine vanlige briller. Fikk en tennhette som blåste ut i ansiktet da jeg testet en rifle nå i høst, det var ekkelt og en solid påminnelse på hvor sårbare vi er. Bruk skytebriller folkens.

Link to comment
Share on other sites

Hm...føler meg vrang å roende nå...

Var innfatningen sterkt krummet i front (?) så kan det også gjøre sitt til at du fikk problemer.

 

Må føye til: "Og så har man Peltor sine værnebriller med løse brille innsatser, men disse fungerer ikke for oss som er brede mellom øya." Dette behøver ikke gjelde alle selv om det gjelder deg. Skriver dette om andre skulle ville prøve disse brillene. Optikere flest pleier å heve kjøpet eller at de finner en annen løsning. Har selv solgt briller der problemet er slik du beskriver - gjelder særlig krumme solbriller av den typen som ligger tett inntil ansiktet. Noen ganger blir det en tilvenning mens andre ganger blir kjøpet hevet...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Enig med folket at skytebriller burde brukes på bane og oppfordres brukt under jakt.

 

Har ikke brukt briller selv noe særlig, men det var nesten på vei inn i hæren når jeg var inne.

Vi fikk utdelt vernebriller med klart, gult og sotet glass med oppfordring om at de burde brukes (i 2002). Men det skjedde vel i liten grad.

 

I USA er vernebriller / skytebriller fast inventar på skytebanen. De har også en ting som jeg etterlyser i Norge;

 

En kammer viser, en slags plastikkpinne som plasseres i kammeret når det er tomt. På den pinnen stikker det ut en flate som klart signaliserer tomt våpen. Tenkt hvor mye mer oversiktlig det ville vært på banen!!

Link to comment
Share on other sites

De har også en ting som jeg etterlyser i Norge;

 

En kammer viser, en slags plastikkpinne som plasseres i kammeret når det er tomt. På den pinnen stikker det ut en flate som klart signaliserer tomt våpen. Tenkt hvor mye mer oversiktlig det ville vært på banen!!

Kammerflagg er påbudt i praktisk skyting.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Ja da sitter jeg her og vurderer hva jeg skal gjøre med synet mitt (har fått stadigt større problem med å se kornet utover sesongen). Men det kommer vistnok ett påbud om værnebriller fra og med 2010 sesongen, og da sliter jeg litt. I og med at jeg ikke vet hva kravet egentlig blir til godkjennelse av værnebrillene (Anzi, US Mil Spec, Norsk, Eu o.s.v.).

 

Noen som vet hvor det står noe om dette? For jeg har nå lest møtereferater fra Fagkomitenen til øyet er stort og vått, uten å ha funnet en eneste settning om saken.

Link to comment
Share on other sites

korsn er det egentlig med bøyleriflene?? di har jo åpne haner.. jeg bruker ikke briller. Noen av dere som bruker briller når dere skyter med "åpenhanede rifler" våpen? :roll:

 

Med "åpen" hane antar jeg at du mener "synlig" hane. AKkurat den er ikke oe problem, har lite med blåst å gjøre. Det er som regel mye mikkel og mekanikk i matall mellom hanen og patronen. Men det er et moot-point. Bruk skytebriller alltid.

Link to comment
Share on other sites

husker ikke at de sa noe om det på jegerkurset. har ikke sett så mange jegere i midt liv heller som har skytebrille på seg, men det e alltså viktigt!? når jeg ligger o skyter med briller (vanlige optiske) ser jeg over disse in kikkertsikte, vil det ikke bli samme med skytebriller?

Link to comment
Share on other sites

De har også en ting som jeg etterlyser i Norge;

 

En kammer viser, en slags plastikkpinne som plasseres i kammeret når det er tomt. På den pinnen stikker det ut en flate som klart signaliserer tomt våpen. Tenkt hvor mye mer oversiktlig det ville vært på banen!!

Kammerflagg er påbudt i praktisk skyting.

 

Hvor i regel-heftet står det?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...