Jump to content

Hvilken halvautomat 22LR?


rawgny

Recommended Posts

Jeg har Brownings lille halvauto og kan bare anbefale denne. Lett og holde rein, driftsikker og godt skyter den også. Har satt på Hausken sin lille 22 demper og det funker uklanderlig. 9 åringen min er links og det er enda en stor fordel med denne rifla, ettersom stokken er rett og utkast skjer under kassa er dette uproblematisk.

Link to comment
Share on other sites

Remington 597 har ikke samme rykte som Rugern, men med erfaring med begge ville jeg gjort det samme igjen. Kjøpt 597n til halve prisen. Problemene jeg hører om med disse bygger stort sett på at man har skrudd til slidene til sluttstykket, slik at de står i spenn. Da blir omlading vanskelig. Naboen med Ruger har langt flere klikk enn meg, og ræva orginalavtrekk. Selvfølgelig kan man modde, men da renner det enda flere kroner.

Link to comment
Share on other sites

Har også rem 597 har hatt den siden 98 :lol: Bør ikke klikkes med uten klikkpatron.10/22 kan klikkes med uten klikkpatron. Sluttstykke står åpent etter siste skudd. Det gjør ikke 10/22. 30 skudds mag orginalt. Mot 25 for 10/22. 597 har gummibuffer og kan fint skyte stinger og denslags.

Link to comment
Share on other sites

Ikke helt enig der Martin ;)

 

597 er minst like bra som en 10/22. Ikke så mye tilbehør og stæsj som til Rugern men like pålitelig.

 

De som ikke har klart å få den til å fungere har nok magasiner av ren plastikk, de byttet Remington ut for noen år siden da de ikke alltid funka.

 

Skal gå NM steel challenge med en 597 senere i år.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Er meget fornøyd med min Ruger 10/22 TD. Har gjort noen få modifikasjoner:

 

"Tuffer buffer" i nylon for tystere gange

Satt andre sikter på når jeg kjøpte den brukt, diopter lignende

Filt litt så bolten nå frigjøres ved å dra den bakover

Gjenget for demper der jeg kan bruke de åpne stålsiktene sammen med en 6-moduls A-tech lyddemper.

 

Er meget fornøyd :D

Link to comment
Share on other sites

Browning buckmark rifle har svært høy morrofaktor samt at den sitter fantastisk godt til skuldra. Bedre enn noen annen rifle jeg har eid.

 

Koster litt men man kan finne et pent brukt eksemplar på finn med jevne mellomrom.

 

Tore

Link to comment
Share on other sites

Hmmm. Jeg holdt på å svare 10-22 selv, men hva vet vel jeg? 10/22 er velsignet med sin popularitet (ikke ufortjent), men den er på ingen måte perfekt. Ruger har gjort en det å videreføre gamle design uten å tilføre noe nytt til en kunstform, så kanskje statusen deres er ufortjent? Jeg er absolutt interessert i å høre om andre gode halvautoer som er brukbare. Ruger har ettermarkedet på sin side, men om det er rifler med momenter som frittliggende pipe og stabil kasse eller varsler på merittlista er det verdt å nevne.

Link to comment
Share on other sites

Ingen ting slår Remington Nylon på fun factor iallefall.. Billig er den og veier jo knapt 1 kg

Dro av 500 skudd senest i går og det er ei fantastisk børse.. kronet opp løpet og strammet opp alt så den samler bra på 75 meter.

Og 10000 skudd uten ett klikk skutt med mini mag.. + vedlikeholdsfritt slidesystem

 

Har også testet med den nye Atec carbon demperen og hadde ingen problemer med ladinga selv med TopShot ammo..'

Link to comment
Share on other sites

Har en 30 år gammel Browning delbar auto 22.

Mer genial og funskjonssikker børse skal du lete lenge etter.

Meget god presisjon. 11 skudds magasin i kolben. Delbar. Mater 1000 stk. standardammo uten noe tull før puss er påkrevd. Demper -vennlig.

Er nok den siste børsa jeg selger...

Link to comment
Share on other sites

Har denne selv:

 

20140414_145633_zps9a3f9ae1.jpg

 

Det er en Remington 597. Den har hatt noe styr med omlading pga et dårlig magasin, men funker utmerket nå av en eller annen grunn. Utrolig god presisjon. Solid og driftssikker, men altså et magasin som har dårlig rykte. En får 30 skudds "bananmagasin" til dem. Mulig de er gode?. Jeg byttet avtrekkshammer for å få det bedre. Satte ellers på en Leupold VXII Rimfire 3-9x33 EFR for ikke lenge siden. Ikke ofte jeg samler fem skudd så tett at det ser ut som ett skudd i 45/70 på skiva, på innskyting.

 

Dette er rimelige rifler med potensiale til å fungere godt. Men, det er vel alle slike. Har vel egentlig fått inntrykk av at halvautorifler i .22 lr er lekevåpen, og ser ut som det, i forhold til boltrifler og at det er mer fokus på lek enn jakt. Finish og presisjon har vel ikke vært i hovedfokus.

 

Når det er sagt, jeg hadde en Anschütz 1416 før denne, kanskje noe av det beste på markedet, og den stakkarslig utseende saken på bildet er like presis. Nå hadde jeg vel aldri kjøpt denne, om det ikke hadde vært for at jentungen er links-skytter. Dessuten skjøt hun vanvittig bra med en slik på en "jakt- og fiskeskole", et kurs for unger opp til 12 år over en høst/vinter/vår. Seks timer etter skytingen, kjøpte jeg denne... Billig børse det ikke var farlig å ødelegge ved å kappe i biter for å tilpasses den lile flisa.

 

Hvilken modell man velger, er smak og behag, tror jeg. Er det egentlig noen av disse som funker strålende rett fra esken? Synes jeg har lest om både den ene og den andre som må modifiseres i alle retninger for at den skal funke skikkelig, det være seg Ruger, Remington eller Marlin eller hva det nå måtte være. Jeg valgte Rem'en da den var billig og lett å få tak i der og da. Synes den er verdt de to lappene jeg ga (har kostet på den noe ekstra da, i demper, sikte og avtrekk). Den mest populære modellen i dag er vel Ruger 10/22 Take Down. Snasen sak.

 

Skulle jeg selv (det er tross alt egentlig datteren min sin. Kolben er blant annet kappet ca fem cm av den grunn, siden hun ikke er så stor) hatt halvauto igjen i dag, ville jeg sett etter en Browning SA22, som også er foreslått tidligere i tråden. Denne er en kommende klassiker (er vel strengt tatt det allerede). Neppe kjent for enestående presisjon den heller (?), men den er kulest av dem alle, synes jeg. Og det er også en "take down". Dessuten er den liten og søt og passer omtrent i baklomma. :-)

 

Semi-Auto-22-Grade-VI-Blued-MID-021002-l--1-_zpsv2cjwfpf.jpg

 

Er vel denne du har, Jerognal? :-)

 

For øvrig er det en brukt slik til salgs hos Rogne våpen, til 4 500,-. Mer enn dyrt nok for en slik, men heller denne enn en slik nymotens greie med "gummitre" og tvilsom funksjon og tvilsomt rykte fra fabrikk til ca samme pris. Mulig jeg har vært heldig med 597'en min, men den er jo "moddet" litt og da.

 

Skulle jeg hatt salongrifle med fokus på jakt, ja da er det å returnere til Anschütz boltrifle... Men det var jo en av grunnene til at jeg solgte den (til en grei kar her på forumet), jeg brukte den jo aldri! I hvert fall ikke til jakt... Til småviltet bruker jeg kraftigere ting.

Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg selv (det er tross alt egentlig datteren min sin. Kolben er blant annet kappet ca fem cm av den grunn, siden hun ikke er så stor) hatt halvauto igjen i dag, ville jeg sett etter en Browning SA22, som også er foreslått tidligere i tråden. Denne er en kommende klassiker (er vel strengt tatt det allerede). Neppe kjent for enestående presisjon den heller (?), men den er kulest av dem alle, synes jeg. Og det er også en "take down". Dessuten er den liten og søt og passer omtrent i baklomma. :-)

Browning SA22 har blitt produsert tilnærmet uavbrutt i over 100 år - jeg tror vi kan kalle den en klassiker. De "ekte" som er laget av FN Herstal eller Miroku er vel sådær temmelig presise, eller veldig presise tror jeg. Driftssikre er de også - og take down. Mye bedre enn en "fra hylla" Ruger 1022 Take Down, strengt tatt.

Ryktet til denne utmerkede rifla er litt ødelagt av alle kopiene som er laget i Kina. Norinco er det vel som lager dem, og de er merket med forskjellige navn tror jeg, og er rett i nærheten av søppel. Iallefall noen av dem. Jeg har hørt en del dritt om Browningen, fra folk som har prøvd, eller hatt kopiene, selv om ingen av dem er merket Browning.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt med en Browning delbar med tung Anschutz pipe. Forskjeftet ble kopiert fra Stengun slik at hele pipa var frittflytende unntatt 1cm rundt rett foran kammeret der forskjeftet var gjenget på. Kikkertsiktet var festet på forskjeftet. Pent var det ikke men rifla gikk på under 2cm på 50m med matchammo. Denne rifla har raskere lukketid enn Ruger med hane så den er veldig fin å skyte med uten støtte.

Link to comment
Share on other sites

Volquartsen leverer komplette rifler hvis man ikke gidder å mekke Ruger. De fleste av dem har et noe aparte utseende, men presisjonen klager man ikke over.

 

For min egen del er favoritten en noenogfemtiår gammel strøken Hi-Standard Sport King uansett hvor mange moderne salongrifler vi har, men jeg er sær.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg skal ha meg en Ruger takedown.

Er meget i tvil om jeg skal ha Ruger TD eller Ruger TDT.

Har forstått det slik at TD versjonen er ikke ferdig gjenget (Med mindre man kjøper pakke fra Pedersens vaabenlager) TDen skal dog være rustfri og koster 1000 nok mindre enn TDT. TD versjonen slik jeg forstår er "rustfri".

 

Hva er det folk har?

Noen som har noen meninger om det ene eller andre alternativ?

Håper på raske svar, da det klør i fingerene etter å bestille! 8)

 

Kreng

Link to comment
Share on other sites

@ kreng :

Det er riktig som du sier , det finnes ikke noe "rustfri".

TDT er som du også er inne på, ferdig gjenget og kommer med en flammedemper som er mer en gjengebeskytter all den tid du ikke har bruk for en flammedemper på en .22.

TDT kommer (så langt jeg har sett) ikke i SS ennå, men TDTer ei riktig så fin liten sak.

Jeg kjøpte i etterkant en cmm4 lydemper i 1/2"-28 UNEF og det kompletterer rifla utmerket.

 

Har også et BX avtrekk fra Ruger (brownells.no) i posten som gjør avtrekket betydelig bedre. koster penger etterhvert, men det er jo fordelen med 10/22 - du kan modde den etter hjertets lyst :)

Link to comment
Share on other sites

For min egen del er favoritten en noenogfemtiår gammel strøken Hi-Standard Sport King uansett hvor mange moderne salongrifler vi har, men jeg er sær.

 

Karabinutgave? Det hadde jeg vært interessert i å sett ett bilde av, hvis så er tilfelle. Min series 103 Sport King pistol fra slutten av 50 tallet, leverer fremdeles 50 serier når brukeren får til å holde i spaken...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare Ruger bx25 magasiner, og har ikke hatt klikk så langt.

Jobber meg for tiden gjennom et lager av TopShot, så jeg har ikke testet CCI standard/minimag og litt annet jeg har liggende.

Det kommer.

 

Du får billigere bananmagasiner enn BX25, men jeg heller litt mot at du får det du betaler for, MERK: dette basert på en masse tester både på youtube og ellers på nettet, ikke egen erfaring.

Noe som er greit er at Ruger sine kan åpnes enkelt og renses , det kan ikke (som jeg vet) andre billigmerker.

 

Gratulerer med valget :)

Link to comment
Share on other sites

Eg har ein 10/22, og den vil eg ikkje anbefale til noko som helst. Eg klarer faktisk ikkje storviltprøva med min. Ved neste anledning skal eg ta ein samanligningstest med Brno-en til faderen. Ser jo at andre er godt fornøgde med sine, så eg lurer på om det er store skilnader ute og går.

Link to comment
Share on other sites

Vel, eg har ikkje momentnøkkel, så eg kan ikkje garantere noko.

 

Pressar mot løpet? Denne modellen har eit metallband som går rundt løp og forskjefte. No er planen å kjøpe ein boks av alle ammunisjonstypar eg får fatt på, og samanlingne med Brnoen når eg får fingrane på den, og så evt. fortsette i 10/22-tråden.

(Ein annan ting er jo at etter å ha skutt ei stund med rugeren, så går jo dei andre riflene mine av berre eg tenkjer på å røre avtrekkjaren)

Link to comment
Share on other sites

På youtube finnes det 100vis av 10/22 videoer, en av de tar for seg presisjon med og uten løpsbåndet.

Husker han hadde bedre presisjon UTEN løpsbånd eigod stund , men etter x-antall100 skudd så merka han ikke den forskjellen mer.

Ingen fasit, men prøv gjerne å skyte noen serier uten bånd da vel, kryssjekk så med noen serier med bånd og se hva du finner.

 

At 10/22 har alt for hardt avtrekk er jo ingen godt bevart hemmelighet :lol: Derfor jeg kjøpte til et BX avtrekk.

Originalt lå avtrekket på mellom 6 og 6,5lb (2,7 - 2,9kg ) varierte i hvert eneste avtrekk.

Med BX avtrekket får jeg et rimelig konsist resultat på 2,5lb ( 1,1kg) så jeg bleen glad gutt med nytt avtrekk.

 

Jeg skal heller ikke bruke denne rifla til å banke inn spiker med, så bare jeg oppnår sånn "vanlig" ruger presisjon, så er jeg fornøyd.....

Plukker bare fram CZ'n om egoet trenger en boost :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Eg har ein 10/22, og den vil eg ikkje anbefale til noko som helst. Eg klarer faktisk ikkje storviltprøva med min. Ved neste anledning skal eg ta ein samanligningstest med Brno-en til faderen. Ser jo at andre er godt fornøgde med sine, så eg lurer på om det er store skilnader ute og går.

 

Liggende på 100m 10/22 Targer kuttet til 42cm, A-Tec CMM-4 Rimfire lyddemper, skutt med top shot og litt vind.

 

VUtndlRP.jpeg

Testet Brno 2 også, men det spredde mere, men den ble skutt med winchester Lazer så kan derfor ikke sammenlignes her.

WHl4YjB0.jpeg

 

Skyttern har nok en del av skylden for spredningen også ;-)

Link to comment
Share on other sites

Sendte forespørsel på lengre magasiner 15-25 skudds til Brno 511 rifla og fikk dette til svar

 

Hi Robert,

 

 

CZ production of 8 round magazines finished in 2010, there was a rare 16 round version produced briefly in the 1980s.

 

 

We are currently developing a compatible 10 round magazine and hope to have our design available for sale end of the year.

 

http://riflemags.co.uk/blog/new-cz-511- ... magazines/

 

I've noted your details and will keep you posted as we have further news.

 

 

Kind regards

 

Dom

 

 

 

--

Dom Henry

RifleMags.co.uk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...