Jump to content

VILLREINSJAKTA 2015


ctm-4

Recommended Posts

  • Replies 431
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ein returbukk trenger overhode ikkje smake dårlig så lenge han blir lagt ned før brunsten. På Forelhogna skiller man mellom ungbukk og stobukk. Altså, bukk er bukk uavhengig av alder. Så lenge det er 3 i krona og 2 eller mindre i den andre, så går det som ungbukk. Eg var med å legge ned ein returbukk på 87 kg for nokre år sida på Forelhogna. Giviret var enormt og den smakte heilt fantastisk :)

Link to comment
Share on other sites

Går Statskog igjennom listene til Statsallmenningene slik at det ikke er mulig å bli trukket hvis man allerede er tildelt jakt?

 

Jeg vet det ikke var sånn tidligere da jeg selv har blitt tildelt jakt begge steder for et par år siden.

 

Og bare for å sette griller i hodet på konspirasjonsteoretikerne; det er hele 6 stk med etternavn Sæther som er trukket ut med kort. Og alle har fått i samme felt, Kongsvold og Drivstua vest.... 8)

Link to comment
Share on other sites

Og bare for å sette griller i hodet på konspirasjonsteoretikerne; det er hele 6 stk med etternavn Sæther som er trukket ut med kort. Og alle har fått i samme felt, Kongsvold og Drivstua vest.... 8)

 

Haha her har sæther gjort jobben sin..

Link to comment
Share on other sites

Woohoo, fikk fritt dyr på Kongsvold og Drivstua utm øst.

 

"Problemet" er bare at jeg allerede har fått kluftbukk på Dalsida Vest, (og 2 simlekort i Ullensvang).

 

:crazy: :crazy: :crazy:

Jeg overtar gjerne en av de :lol:

Jeg søkte alt mellom himmel og jord og fikk ingen verdens ting.

Link to comment
Share on other sites

Noen her som jakter I Sølnkletten? Skal jakte der i år, men har aldrig jaktet rein før, så gleder meg meget. Har lest at dyra er vanskelig å jakte på, men da blir det jo bare ekstra spennende!

 

Spørs litt hvor i Sølnkletten-området. Er vel størst mulighet sør og øst i starten av jakta. Vinden som i hovedsak er avgjørende her også...

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har en formening om hvordan forskriften knyttet til telting-leirslåing i Røldal statsallmenning ifbm med reinsjakta skal tolkes?

 

https://lovdata.no/dokument/LTII/forskrift/2010-04-27-602

 

Jakter selv alene og har kun med meg jervenduken til evt. raster der jeg skal sove/hvile (kun mulighet til å jakte i helgene). Fint om noen har konkrete erfaringer i forhold til hvordan dette skal tolkes og hvordan det evt. blir håndhevet.

Link to comment
Share on other sites

Etter litt frem og tilbake så blir det Dalsida Øst stedet som det skal jaktes på til høsten. Har forhørt meg litt rundt og det er flere som kommer med positive og gode tilbakemeldinger om terrenget.

 

Faktura for simle og kalv er betalt. Oppskyting ble utført i går og jegerkontrakt er sendt inn. Så da er det bare å sette seg ned og vente til høsten! :D Gleder meg stort!

 

Vi kommer nok til å dra campingvogn inn i terrenget. Er flere plasser som det kan campes på, men kjenner som sagt ikke området. Noen som har noen erfaringer eller anbefalinger?

Link to comment
Share on other sites

Hageseter Camping blir nok det beste for deg. Da har du kort vei til Nysætra eller opp til Hjerkinn. Dombås er et annet alternativ, om du vil ha kortest mulig vei til Gardsenden og Skamsdalen.

Usikker på om det er noen steder det er lov å sette campingvogn opp i Skamsdalen. Men på parkeringen oppe på Gardsenden er det vel ikke lov med campingvogn/bobil? Mulig det står noe om det i kontrakten din.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser på Lesja Fjellstyrets sider at det er flere campingplasser i terrenget:

 

I Dalsida statsallmenning har fjellstyret campingplasser ved Nedre Reindøl, Nysetra, Gåsbu og i Naustvika. Campingplassen ved Nysetra er mye i bruk i sommerhalvåret.

 

Regner med at dette er fjellcamping uten vann og 230V. Noen med erafaringer?

Link to comment
Share on other sites

Så sant, så sant Villreinjegeren!

Hvert år bestemmer vi oss for å droppe første uken i jakta for å slippe de mest " ivrige " jegerne. Like forbanna begynner kroppen å riste i månedsskiftet juli/august og avreisen blir satt til 19. august til fruenes store frustrasjon som ALLTID er alene hjemme ved skolestart :mrgreen:

 

Men da har man jo alltid mulighet for to turer :D

 

Mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Det var det jeg hadde ønsket meg, men jeg fikk kun kalven. Er storfornøyd med det å! hadde ikke helt trua når jeg sendte inn søknadene, men så fikk jeg svar fra Rendalen av alle plasser. venter bare på at faktura + div skal dumpe ned i kassa når som helst. ikke hver gang man smiler fra øre til øre når man betaler en regning!

Link to comment
Share on other sites

Noen som har noen innspill på hvordan jeg som ikke ble trukket kan få tak i reinjakt mellom Lindesnes og Steinkjær? Alle områder av interesse.

 

Som holmvaag skriver så vil det etterhvert komme en del kort på Finn.no. Min erfaring fra tidligere år så kommer det en del kort til salgs på slutten av jakta til hyggelige priser. Selv om jeg skjønner ønsket om å sikre seg kort før jakta starter. :)

 

Ser det ligger et annet tilbud på finn.no nå: http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... e=60276832

 

Hos Lesja Fjellstyre så er det anledning for jegere med kort å selge disse etter ca første jaktuke. Kanskje du kjenner noen som har fått jakt der som ikke har mulighet til å jakte lengre enn en viss dato? Ellers kan du ringe rundt til Fjellstyrene og spørre om du kan bli satt på reserveliste. Fjellstyrene er ofte interessert i folk som de vet vil reise ut på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Forelhogna http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=59328789&q=Villreinjakt&sort=0&ref=fas&searchclickthrough=true

 

Det blir nok å lagt ut kort til salgs på finn.no på Hardangervidda snart. Eidsfjord og Vinje var det iallefall endel kort til salgs ifjor, så tipper det kommer kort til salgs der iår å

Han som står oppgitt i den annonsen svarer ikke på mine henvendelser så den er vel neppe aktuell.

Link to comment
Share on other sites

Da er i alle fall reinkort i boks. Måtte ut på det private markedet å handle. Hadde egentlig veldig lyst på bukkekort, men måtte ta det jeg fikk. Kort på simle og kalv på Hardangervidda for 2500. Ikke så galt det. Så er det bare å krysse fingrene for riktig vær.

Blir noen år siden jeg jakta rein nå. skal bli artig komme til fjells igjen. Har vært heldig så langt, de gangene jeg har vært på Hardangervidda har jeg alltid fått dyr. Det er håp i hengjande snøre !!!

Link to comment
Share on other sites

Tydeligvis endel her som kjenner til mange flere kilder for kort enn meg.

Jeg aner ikke hvordan man får tak i kort privat.

Ergerlig at jeg aldri får kommet meg på villrein jakt da:

- dessverre alltid er uheldig med trekningen selv om jeg søker absolutt all muligheter på inatur.no

- ikke kjenner til noen private kilder

 

Fikk jo en lenke ovenfor til en på Finn.no, men han som har den annonsen svarer ikke.

 

:trist:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er førstegangsjeger og har fått kort på Dalsida Vest - Lesja Fjellstyre.

 

Noen med erfaring på hvor man finner dyr her? Ser av trekningen at det er VESENTLIG færre kort her enn i områdene rundt (Dalsida Øst, Ottadalen etc)...

Har også sett på NINA at det er begrenset med "spor" av dyr her.. (noe helt Nord eller helt Sør i terrenget.)

 

Noen som har gode tips til "base-camp" og hvor jeg kan finne dyr?

(jeg vet dette har mye med vindretning, så gjerne gi noen tips om hvor de er på forskjellig vind)

 

på forhånd tusen takk!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...