Jump to content

VILLREINSJAKTA 2015


ctm-4

Recommended Posts

  • Replies 431
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det er nå også slik at de fleste av "villrein kommunene" om ikke alle, får relativt store overføringer fra by kommunene. Jeg er altså med på å dekke dine regninger

Overføringer fra bykommuner til villreinkommuner? Dette var nytt for meg. Hvor finner jeg det i kommuneregnskapet?

Link to comment
Share on other sites

Det burde fremkomme der ja S-H, men du kan se på http://www.minervanett.no/oslofolk-betaler-regningen/ , men dette er en avsporing som jeg beklageligvis har vært med å bidra til.

 

Det er prinsippet om variabel prising og forfordeling av jakt på statens grunn bassert på adresse jeg ønsker å diskutere.

 

Men hvis temaet er upassende i denne tråden så skal jeg umiddelbart stanse mine meningsytringer og heller gå en tur i operaen til sterkt subsidiert hovedstadspris..

 

Forøvrig er nettoverdiskapningsbidraget fra Oppegårds innbygger større en statens overføringer andre veien - så vi er netto bidragsytere til statskassen.

Link to comment
Share on other sites

Blander meg ikke inn i diskusjonen her..Men er som hvert år skuffet over trekningen..Er jo tragisk at enten man er bygdemann eller utenbygds,så registrerer jeg at noen får kort hvert år,og andre har søkt i 15år uten å få..Lukter av det hele,hadde det ikke vært rettferdig at de som skjøt dyr i fjor kunne stått over et år.og sluppet andre til?

Link to comment
Share on other sites

Ta for eksempel Finndalen fjellstyre for innenbygds da. Som jeg har nevnt, sogner jeg til Skjåk, så jeg er sikret kort uansett. I Finndalen er det færre kort, slik at innenbygds i gjennomsnitt får kort hvert tredje år.

 

I Skjåk har vi tre områder; Sørvest, sørøst og nordøst (nordvest er fredet). Her er det jo, som nevnt tidligere noe helt annet, siden det er privat. Nord er området der flest utenbygds får kort. I tillegg har de som jakter på Skjåk nordøst, Finndalen og Lordalen dager med fellesjakt. Disse dagene gjelder ikke for oss som jakter på sørområdene i Skjåk. Dog står reinen stort sett innenfor området hele jakta for oss som jakter på sørøst.

Link to comment
Share on other sites

Blander meg ikke inn i diskusjonen her..Men er som hvert år skuffet over trekningen..Er jo tragisk at enten man er bygdemann eller utenbygds,så registrerer jeg at noen får kort hvert år,og andre har søkt i 15år uten å få..Lukter av det hele,hadde det ikke vært rettferdig at de som skjøt dyr i fjor kunne stått over et år.og sluppet andre til?

 

Enig med deg!

Link to comment
Share on other sites

Har fulgt med på listene noen år,og ser noen får kort som utenbygds ganske ofte,gjerne 3 år på rad i samme område!Selv om det er minst 70 søkere!Kjenner til flere av dem,og felles er at de enten har mye penger,jaktet der i mange år,har hytte i området,skutt dyr tidligere/oppført seg fint,jobber i NINA ,kjent person/kjent tidskrift osv,og så påstås det at det er automatisk trekning :lol: Bare juks!Så er det jo tragisk at et fjellstyre har 90 kort ca til innenbygds,så skal hundrevis av utenbygds sloss om 8kort!..Er Norsk jeg og,betaler skatt og faktisk,er vel rimelig at andre får prøvd seg og?

Link to comment
Share on other sites

Helt enig villreinjegeren!

 

Hadde vært trist om de lokale som har gått i fjellområdene i 30 år eller mer skal måtte sitte hjemme mellom 20.august og 10.september fordi de ikke får jakt. Jeg vil nok tro at reinsjakten står sterkere for oss enn folk som bor i byene. Såklart kan det være byfolk som har vokst opp med jakt. Dog i min familie har det gått i generasjoner. Jeg kommer fra en gård i Skjåk og har hytte i fjellområdet jeg jakter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lovet egentlig å gi meg, men når "villmannen" mener at nærhet til fjell skal være et påskudd / begrunnelse for at lokalbefolkning har større rett til reinsjakt enn andre nordmenn så blir jeg litt oppgitt.

 

Hvis vi forfølger der resonnementet og innfører det som prinsipp for resten av det norske samfunn, så skal jeg love deg at det blir ikke veldig fett å livnære seg i bygdenorge.

 

Reinsjakt på statens grunn et et felles gode for alle norske statsborgere og det burde være lik pris og adgang for alle.

Link to comment
Share on other sites

Det er staten gjennom de lokale fjellstyrene som forvalter de ville reinsdyrstammene i Norge. Det er nok ikke slik at det er du og dine sambygdinger som betaler for forvaltningen, da hadde jeg vært litt mer ydmyk ja.

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke hvem som betalte. men hvem som fysisk driver forvaltningen, og fjellstyrene og almenningene består av folk fra bygda, fjellstyrene har representanter valgt ut fra partier og sammensetningen i kommunestyret.

Der kan jeg som bor i kommunen og tilhører et politisk parti bli valgt til å ta sete i fjellstyret, sammen med de som har almenningsrett i statsalmenningen også

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med at det er med disse vervene, som med andre kommunale verv, at de som sitter der får godtgjørelse for oppmøte - om det er fett betalt er en annen sak - men det er frivillig. Hvor mange av dine sambygdinger utom de som har disse verv, driver aktiv forvaltning av reinsdyrstammen i din hjemkommune utover det å drive jakten ..?

Link to comment
Share on other sites

Ved at vi har nærhet til fjellet, så har vi det som også kalles "eierskap" til fjellet, og de bygdafolka som har interesse av dette stiller opp når forvaltningen spør.

Samt at Fjelloven regulerer dette på en utmerket måte. denne er forsøkt endret mange ganger opp igjennom tiårne, uten at det ble noe endring, da denne fungerer på en utmerket måte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sittet som ubetalt styremedlem og leder av Oppegård JFF i 19 år og kan forsikre deg om at du som utenbygdsboende får jakt i Oppegård. Jakta er forbehold medlemmer av OJFF - men medlemskapet er åpent og du er hjertlig velkommen. Riktignok har vi noen gamle klausuler i våre avtaler med grunneiere som begrenser din jakutøvelse som utenbygdsboende i noen deler av jaktperioden for noen områder - men dette vil du i praksis ikke merke da vi har fullgode alternativer i disse periodene for våre utenbygds medlemmer. Jeg har forsøkt å fjerne dette gjennom min tid som leder og styremedlem, men jeg sliter med samme holdninger her som hos dere - jeg kaller det korttenkt og trangsynt egoisme.

 

Jeg er av den oppfatning at skal vi som jegerstand bestå fremtiden, må vi unngå inndeling i A og B jegere og gjøre felles front mot de krefter som aktivt arbeider for å innskrenke og begrense vår fritidsaktivitet. (jfr rovdyrdebatten, våpenlovgivning etc,,).

Link to comment
Share on other sites

Til villreinjegeren og dere andre som forsøker å få by-folkene til å akseptere at bygdefolk har en viss fortrinnsrett til jakt i si ega bygd:

Gi opp! Det er som å skvette vann på gåsa!

Til begge sider; start en annen tråd!

Det begynner å bli langdrygt og kjedelig nå.

 

Forøvrig svever jeg på skyer, for jeg har blitt trukket ut og får fritt u/50 kilo + kalv iår.

Første gang jeg er trukket ut på 7-8 år (men det har forsåvidt ordnet seg etterhvert lell..).

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal holde mine pølsefingre unna tastaturet i denne tråden, men når ulven har spist opp reinen på Ringebu er det ikke helt sikkert at jeg gidder å gå på barrikaden for de lokale jegerne der oppe...

Link to comment
Share on other sites

Bygdafolk ar av helt naturlige grunner et helt annet forhold/eierskap til fjellet i sitt nærmiljø, vi lever jo med fjellet hele året. mens de som er utabygds har et forhold til samme fjellet 1 uke i snitt i året, ikke for å generalisere men slik er det med få hederlige untak.

Ja hvis man mot all erfaring skulle være så heldig og få et løyve , så stemmer det med den ene uka i fjellet for utenbygdsboende, men med min erfaring med reinsjakt på allmenning, så er det ikke veldig overhengende fare for at man plutselig får et intimt eierskap til en eller annen allmenning ei uke i året.

Link to comment
Share on other sites

Samt at Fjelloven regulerer dette på en utmerket måte. denne er forsøkt endret mange ganger opp igjennom tiårne, uten at det ble noe endring, da denne fungerer på en utmerket måte.
Men nå blir det kanskje ei vesentlig forandring, når Kammer-flertallets foretrukne politiske alternativ skal rasere kommunestruktueren. Sanner-ings-ministeren slår sammen, så det kanskje bare blir tre kommuner i områdene nord for Mjøsa, med Gjøvik - Lillehammer og Hamar som "kommunesentre". Da blir jo folk som bor i disse byene "innenbygdsboende" i forhold til reinsjakt i f.eks. Skjåk, Lom og Ringebu - hvordan tar det seg ut? (Det er en Høyesterettsdom på at "innenbygdsboende" betyr bosatt i samme kommune.)
Link to comment
Share on other sites

Gud forby at det skulle bli tilfelle. Uansett er Skjåk Almenning fortsatt privat, og grunneierne vil være de samme uavhengig av kommunens størrelse. For min del personlig vil det bety at jeg har muligheten til å få jakt som innenbygds flere steder.

 

Uansett, har vi ikke lagt denne diskusjonen død? Nå er det slik det er, og jeg er glad for det. Punktum.

Link to comment
Share on other sites

I mitt tilfelle blir det sammenslåing med Lom som er mest nærliggende. For min del vil det si dobbelt så mange søkere, men at jeg også kan søke i Finndalen som innenbygds. I Skjåk kommune er det veldig mange kort, så jeg er vel fortsatt 99% sikker på å få kort selvom det blir sammenslåing.

Link to comment
Share on other sites

Det er en Høyesterettsdom på at "innenbygdsboende" betyr bosatt i samme kommune.)

 

Allikevel fungerer det ikke alltid slik i praksis, da jeg vet om hvert fall et tilfelle hvor det ikke holder å være bosatt i samme kommune, man trenger også riktig postnummer. Tror ikke grunneierlaget rikker en millimeter på regelverket om jeg skulle søke på jakt og vise til rettskjennelsen fra høyesterett.

Link to comment
Share on other sites

Nei, er ikke det

 

Han arvet 180.000 mål i Jotunheimen i en alder av 35 når hans far falt fra alt for tidlig.

Ikke er han innterresert i jakt heller da jeg måtte tvinge han til å ta jegerprøven når han eide dette.

I fjor skjøt han sitt første dyr noensinne, en storbukk.

En ting er sikkert sa han, dette skal jeg aldrig gjøre igjen gidder vel faen ikke være meg ihjel ut av fjellet :mrgreen::mrgreen:

 

I år ville han ta en kalv, som han sa" bedre kjøtt, enklere å bære"

 

SH

Link to comment
Share on other sites

Nei, er ikke det

 

Han arvet 180.000 mål i Jotunheimen i en alder av 35 når hans far falt fra alt for tidlig.

Ikke er han innterresert i jakt heller da jeg måtte tvinge han til å ta jegerprøven når han eide dette.

I fjor skjøt han sitt første dyr noensinne, en storbukk.

En ting er sikkert sa han, dette skal jeg aldrig gjøre igjen gidder vel faen ikke være meg ihjel ut av fjellet :mrgreen::mrgreen:

 

I år ville han ta en kalv, som han sa" bedre kjøtt, enklere å bære"

 

SH

 

 

Trist med hans far. Hvor er det du jakter i Skjåk da? Eller jakter du på Liafjellet? Beklager nysgjerrigheten, men er bedre å snakke om enn hvorvidt innenbygds skal ha fortrinnsrett eller ikke :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...