Jump to content

VILLREINSJAKTA 2015


ctm-4

Recommended Posts

  • Replies 431
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

.

 

Ja, innlegget mitt var satt veldig på spissen,

 

men påstanden min er at en stor andel innenbygds gir en mye bedre forutsigbart fellingsresultat enn ditto med utenbygds. Jeg sier ikke at utenbygds er "dårligere" jegere, men det er ikke alle utenbygds som er like ivrige som du og andre som frekventerer inne på denne siden. Innenbygds har store fordeler i jakta. Jeg tipper på påstanden at fellingsprosenten er ofte høyere for innenbygds enn utenbygds i de fleste områdene.

 

Hvorfor tror du Statsskog har solgt kort til førstemann til mølla -prinsippet i de senere år. Ja, de har brukt opp reservelistene sine og sendt jaktkort ut på salg på nytt et par år. Det var vel grunnen til at de solgte alle kortene direkte gjennom inatur (uten trekning) i fjor tenker jeg? Utenbygds jegere, som gruppe, har overhode ikke kapasitet til å ta over grovjobben som innenbygds jegere gjør, er konklusjonen min på dette.

Link to comment
Share on other sites

.

 

Ja, innlegget mitt var satt veldig på spissen,

 

men påstanden min er at en stor andel innenbygds gir en mye bedre forutsigbart fellingsresultat enn ditto med utenbygds. Jeg sier ikke at utenbygds er "dårligere" jegere, men det er ikke alle utenbygds som er like ivrige som du og andre som frekventerer inne på denne siden. Innenbygds har store fordeler i jakta. Jeg tipper på påstanden at fellingsprosenten er ofte høyere for innenbygds enn utenbygds i de fleste områdene.

 

Hvorfor tror du Statsskog har solgt kort til førstemann til mølla -prinsippet i de senere år. Ja, de har brukt opp reservelistene sine og sendt jaktkort ut på salg på nytt et par år. Det var vel grunnen til at de solgte alle kortene direkte gjennom inatur (uten trekning) i fjor tenker jeg? Utenbygds jegere, som gruppe, har overhode ikke kapasitet til å ta over grovjobben som innenbygds jegere gjør, er konklusjonen min på dette.

 

Ja, innenbygds har gjerne høyere fellingsprosent enn utenbygds.

Mye nettopp pga. de grunnene jeg pekte på.

 

Man har valgt å selge en del kort til førstemann til mølla-prinsippet på enkelte områder nettopp fordi interessen for reinsjakt i de områdene ikke har vært spesielt stor.

Og man har valgt å legge dem ut til salgs etter at alle andre trekninger har blitt foretatt.

Hvorfor det tror du?

Spesielt med tanke på at det er ca 10 ganger så mange flere søkere enn det er kort til på alle de andre områdene som det må søkes på og foretas en trekning på.

Hvorfor tror du folk heller vil kjøpe kort fra private aktører som Skjåk Almenning og andre til en mye høyere pris enn å kjøpe først til mølla salget på Inatur til en billigere penge?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor tror du folk heller vil kjøpe kort fra private aktører som Skjåk Almenning og andre til en mye høyere pris enn å kjøpe først til mølla salget på Inatur til en billigere penge?

 

 

Det var nå kun i fjor som ett forsøk at Inatur kjørte salg for først til mølla. I år er det igjen trekning som alle tidligere år.

Link to comment
Share on other sites

Bare for å presisere det igjen da; Skjåk Almenning er en privateid bedrift. Det er grunneiere i Skjåk som sitter i styret og som eiere der. Selvsagt vil Skjåk Almenning tjene penger på utenbygds, og det gjør de jo, for folk skal absolutt ha reinsjakt. Det hadde ikke gjort meg noe om de hadde tatt 20 000 per frie kort.

 

Det samme gjelder med elg og hjortejakt i Almenningen. Dersom innenbygds jaktlag byr over 95 kr per/kilo får ikke utenbygds om de så skulle by 1000. Dette er for at de ihvertfall skal tjene litt penger, og samtidig gi innenbygds en bedre mulighet.

 

Jeg skjønner virkelig ikke de som syter over dette. Dersom dere på død og liv skal jakte i disse kommunene får dere enten betale stort eller flytte dit da. Selvsagt er det rettferdig at innenbygds har en bedre mulighet en utenbygds. Basta.

Link to comment
Share on other sites

På statens grunn er prisippet om topris for jakt og forrang for innenbygdsboende fullstendig meningsløst. Hvordan ville bygdefolk reager om de kom til Oslo og måtte betale 10 ganger pris i bomringen rundt Oslo og kanskje bli nektet adgang fordi de ikke var blant de heldig som var trukket ut etter loddtrekning.

Etter min mening finnes det ikke en eneste holdbar grunn til å opprettholde et slikt system - privat grunn er noe helt annet -der får grunneiere gjøre som de vil og prise slik de mener er riktig. Statsgrunn er felles eie og det bør være lik adgang for alle norske statsborgere.

Link to comment
Share on other sites

Fjellstyrene rundt om bestyrer statens grunn og gir fortrinn til innebygdboende mht adgang til jakt. Innebygdsboende får tilbud om 2/3 av fellingstillatelsene til en sterkt redusert pris og de resterende kort "trekkes" til utenbygds boende hvor det er påfallende ofte folk med hyttetilhørighet eller annen forbindelse som får tildeling. Nei det er ikke lik adgang for alle norske statsborgere til jakt på statens grunn i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Sjarkfiske på vestlandet handler om næring for de som bor der, mens villreinjakt på høyfjellet skal ingen få meg til å tro er attåtnering av betyning for bydefolk og de som bor i fjellkommunene. At lokalbefolkning nedlegger viltpleie eller utøver jakten på noen bedre måte enn utenbygdsboende er en seiglivet myte som rakst blir falmet av en tur over Friisveien på Ringebu i slutten av august og begynnelsen av september. Kjøttjegerne fra bygda hiver seg i firehjulingen så fort det ryktes at reinflokkene nærmer seg veien. Der står de skulder ved skulder i veikanten og venter på at det skal by seg en skuddsjanse, og noe dårligere reklame for jakt som en høyverdig fritidssyssel hvor du som jeger skal overliste viltet og gi det en rimelig sjanse til å slippe unna, må du lete langt etter.

Link to comment
Share on other sites

Sjarkfiske på vestlandet handler om næring for de som bor der, mens villreinjakt på høyfjellet skal ingen få meg til å tro er attåtnering av betyning for bydefolk og de som bor i fjellkommunene. At lokalbefolkning nedlegger viltpleie eller utøver jakten på noen bedre måte enn utenbygdsboende er en seiglivet myte som rakst blir falmet av en tur over Friisveien på Ringebu i slutten av august og begynnelsen av september. Kjøttjegerne fra bygda hiver seg i firehjulingen så fort det ryktes at reinflokkene nærmer seg veien. Der står de skulder ved skulder i veikanten og venter på at det skal by seg en skuddsjanse, og noe dårligere reklame for jakt som en høyverdig fritidssyssel hvor du som jeger skal overliste viltet og gi det en rimelig sjanse til å slippe unna, må du lete langt etter.

 

 

Så får vi ha det som i Finnmark da, det er/var det jo politisk flertall for. Nei vent-er jo forfordeling av innbyggere i Finnmark der ja. Håpløse greier gitt.

 

 

Generelt er det sånn at velger en å bo i feks Oslo har en tilgang til masse offentlige goder (buss, trikk, opera, teater, bilbliotek) men altså ikke billig jakt. Bor en i Yttre Langtvekkom har en ikke buss, ikke trikk, ikke teater, ikke opera men mulighten for tilgang til jakt (NOEN steder-langt i fra alle bygdiser velter seg i gratis jakt..).

Det bare er sånn, så kan en velge da. Klage på seg magesår om dette, gjøre en innsats for å endre det (nei-gneldring på et trøtt nettforum er ikke å gjøre noe..) eller ta en kaffe og bare godta at det er sånn.

 

 

PS-behørig notert at beboere innover i landet ikke bør ha tilgang til å drive fiske i næring :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kunne ikke sagt meg mer enig!

 

Nå er det jo ofte slik at de som bor i byer får bytillegg osv. Kan ikke folk bare godta at de som har valgt å bo i distrikts-Norge, der villreinen befinner seg, har større rett til å jakte innenfor egne kommunegrenser. Statsalmenning eller ei, det er bare rett og rimelig at de lokale får jakte på hjemmebane.

Link to comment
Share on other sites

Hva med de som har fritidsbolig i kommunen, betaler eiendomsskatt og legger igjen en betydelig sum penger i kommunen hvert eneste år - bidrag som kommunene i stor grad er mer eller mindre avhengig av.

 

Spør du meg burde de behandles som innenbygds når det kommer til søknad på jakt.

 

Trenger ikke å spørre en gang om jeg har egeninteresser i dette, det er en selvfølge ;)

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg fritidsbolig i akkurat Sjåk kommune, men jeg mener bestemt at de personene som jeg beskrev i mitt tidligere innlegg, som i stor grad bidrar økonomisk i kommunen, med både skatter og diverse annet gjennom året burde bli tilgodesett med f.eks. slike privilegier som innenbygds anseelse hva gjelder tildeling av jakt, ja. Hvorfor ikke?

 

Når det først graderes, så burde hvert fall de med fritidsbolig som betaler eiendomsskatt og bidrar til fellesskapet i kommunen ved å handle på den lokale jokern/byggern, bruker den lokale rørleggeren osv. bli tilgodesett med noe mer enn hva en hvilken som helst annen utenbygdsjeger får når høsten kommer og jakta skal deles ut?

Link to comment
Share on other sites

Når man har fritidsbolig er det en annen ting, som kanskje kan diskuteres.

 

Så du mener at du skal ha rett til jakt på lik linje med meg i Skjåk kommune? Jeg bare spør.

 

Her i Lørenskog kommune ved Oslo har du samme tilgang på jakt som meg til den samme prisen jeg må betale. Hvorfor skal det ikke være sånn hos deg?? Jeg bare spør

 

PS! Du trenger ikke en gang ha fritidsbolig

 

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Når man har fritidsbolig er det en annen ting, som kanskje kan diskuteres.

Så du mener at du skal ha rett til jakt på lik linje med meg i Skjåk kommune? Jeg bare spør.

Her i Lørenskog kommune ved Oslo har du samme tilgang på jakt som meg til den samme prisen jeg må betale. Hvorfor skal det ikke være sånn hos deg?? Jeg bare spør

PS! Du trenger ikke en gang ha fritidsbolig Sauerhansen

For det første finnes ikke villrein i Lørenskog såvidt meg bekjent. Nå er ikke jeg så veldig kjent med resten av dyrelivet hos deg heller, men det kunne aldri falt meg inn å jaktet der. Villreinen er litt mer attraktiv enn de annet hjortevilt da. Jeg står fortsatt på at de lokale har mer rett til å jakte på villreinen i egne kommuner.

Link to comment
Share on other sites

[.... de lokale har mer rett til å jakte på villreinen i egne kommuner.

 

...og hva er rationale for det?... bortsett fra egoisme!

 

Dette er et prinsipp som vi ikke finner noe annet sted i det Norske samfunn, bortsett fra der det kan være naturlig lokale næringsinteresser med i bildet.

Link to comment
Share on other sites

Det er nå også slik at de fleste av "villrein kommunene" om ikke alle, får relativt store overføringer fra by kommunene. Jeg er altså med på å dekke dine regninger og i tillegg stiller jeg bakerst i køen, om enn i noen kø i det hele tatt for å få jakte på et felles gode på statens grunn... Det burde vel være litt paradoksalt.!

 

Jeg er ikke imot overføringer mellom kommuner, men jeg er sterkt i mot forfordelig av felles goder..

 

..og jeg er for et levende bygdenorge. Men jeg tror at fortrinn til jakt på statens grunn for innenbygdsboende er med på å fyre opp "konflikten" mellom by og land, og gir grobunn for oppfatningen av bygdefolk som kravstore gratispasasjerer...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har vært så heldig å fått kort på kalv i Ringebu :) . Aldri drevet med storviltjakt eller reinsjakt, så dette blir spennende. Men hva nå?Har fått tildelt kort, men ikke fått noe regning/faktura? Skal man kontakte fjellstyret selv, eller hvordan fungerer dette?

 

 

 

Hilsen Fjøra som ser frem til sin dåp i reinsfjellet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er nå min mening. Nå er det slik det er, og jeg er fornøyd med det. Som sagt, dersom dere byfolk er så misfornøyd med ordningen er det bare å flytte en plass dere er sikret reinsjakt.

 

De som kjenner området best burde vel være de som har størst sjans til å jakte der? For min del er det 100% logisk. Det hadde jo vært ganske så spesielt dersom ingen bygdefolk hadde jaktet i egen kommune fordi utenbygds hadde fått alle kortene?

Link to comment
Share on other sites

De som nyter godt av et forfordelt gode kaller det misunnelse, de andre kaller det urettferdighet...konspirasjonsteori er det i alle fall ikke..

 

Altså, verden er urettferdig.

 

Noen er født på gård med jaktrett på rein, hjort, elg og rådyr uten å betale 1kr. Andre er født i byen.

 

Noen er født som arving av millioner, andre er født med foreldre på Nav.

 

Noen er født i Norge, andre er født i Nord Korea.

 

Er du ikke grunneier? De har jo aaalt for mye rettigheter.. Kjøp deg grunn da vel. Ligger 1500 mål ute nå til 90 000kr. Jaktrett på Hjort og Elg i Telemark.

 

Vasser du ikke i Reinsdyrkort? Stakar.. flytt til huttiheiti da vel.

 

Bygdehatet ditt skinner litt igjennom forresten, tror du statistikken på verdiskapning kan være litt skjev pga store firma har hovedkontor / regnskapskontor lokalisert i byene, men den reelle verdiskapningen skjer ett helt annet sted?? Ikke vet jeg.. bare en tanke. :roll:

 

 

Min mening hva gjelder fordeling av Reinsdyrkort for utenbygds?

 

-Lag ett ruleringssystem hvor de som fikk jakt i fjor kommer nederst på lista til neste år. Skulle ikke være så vanskelig i dataalderen, hvor alle har hvert sitt jegernr.

Link to comment
Share on other sites

Det var snodig argumentasion Ladebenken, "verden er urettferdig" ,- så la oss opprettholde all urettferdighet.

 

I Norge forsøker vi stort sett å utjevne forskjeller og gi alle like muligheter - trodde nå jeg da... ( kanskje litt enfoldig).

 

At mitt "bygdehat" skinner igjennom i min argumentasjon er nok mer et resultat av dine briller og forutinntatte holdninger. Jeg må få lov å mene at fortrinn for innenbygdsboende til jakt på statens grunn strider mot prinsippet om like rettigheter for alle norske borgere, uten å bli beskyldt for å være bygdehater, eller...

Link to comment
Share on other sites

Kall det hva du vil Pål, men du og dine meningsfeller har enda ikke kommet med et eneste godt argument for at det skal være slik.

Mitt argument er blant annet at lokale har en helt annen tilnærming til naturen, og er mye bedre kjent i sitt nærområde. Utenbygds har da fortsatt mulighet til å jakte? Det er bare at ett viss antall innenbygds er sikret jakt hvert år. Se for deg reinsjakt uten en eneste innenbygds da. Jeg har vært borti det ganske mye at erfarne innenbygds jegere er veldig behjelpsomme mot ferske jegere - både lokale og fra byen. Lokale ferdes i området der jakta foregår hele året. Personlig så tror jeg det hadde blitt en ganske stor konflikt dersom fortrinnsretten hadde falt bort.

 

Nå er det slik det er, og jeg jakter i en kommune der utmarken er privat, og familien min er grunneier.

Link to comment
Share on other sites

At lokale jegere driver bedre vilt og naturforvaltning enn andre er vel sterkt omdiskutert. Når lokale jegere sausen sammen med lokale næringsinteresser så viser det seg ofte at naturforvaltning og hensyn til ville dyrs leveår må vike (Jfr hytteutbygging, snøscooter kjøring i utmark....osv)

 

Selvfølgelig blir det brudulje av å frata bydefolket fotrinnsretten, men det er vel ikke noe argument for å opprettholde en urettferdighet?

Link to comment
Share on other sites

Da kunne jo jeg snu på flisa og si at da får dere bygdefolk klare dere selv uten overføringer.... Så får dere heler flytte til en kommune som har råd til å drive barnehager og skoler og alt det der...

For Oppegård får jo ikke noen overføringer....

 

Forslag; hva med å kose seg med reinsjakt; historier og spørsmål rundt jakta istedet for dette tøvet?

Link to comment
Share on other sites

Bor selv i storbyen og ser ingen verdens problem med at innenbygds favoriseres når det skal tildeles jakt i deres kommune. Skulle bare mangle! Som det er gjentatt så mange ganger her, noen fordeler må de lokale kunne få lov til å ha, på lik linje som at vi har våre fordeler ved å bo i bystrøk. Men jeg er helt enig i at prisforskjellen er for stor.

 

Som Chiefen sier. La oss dra samtalemnet mot det som virkelig betyr noe, høstens vakreste eventyr; reinsjakta!

 

P.S Jeg har heller ikke fått noe kort, så da blir det vel kun båling slik som fjellstyret melder :-)

Link to comment
Share on other sites

Er ikkje innanbygds sjølv, men synst det er heilt greitt at innanbygds får fleire kort og rimelegare prisar.

Har vore heldig og fått simle/fritt under 40 kg i Sel/nordre kolloen :) Flott område å gå i, gler meg til å reise opp igjen. Fekk kalvekort der i fjor, var på venteliste og fekk tilbod i begynnelsen av august, men fekk ikkje skote. satsar på å få fangst i år!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...