Jump to content

VILLREINSJAKTA 2015


ctm-4

Recommended Posts

  • Replies 431
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Regner med det er grov feltpartering du spør om?

Jeg deler ryggen i siste eller nest siste leddet framom bekkenet ved å sette kniven på tvers i leddet fra innsida. halsen deles bak første ribbein da blir det et håndtak å henge halsen i. Skjer å løs bogene. Lårene kan å deles om ønskelig.

 

Ligger mange bra videoer ute om nettopp dette. Og så har du DVDen :det ville kjøttet, som viser partering på en rekke viltarter.

Link to comment
Share on other sites

Da er det bare å benke seg ned og vente på trekninga til iNatur. Rart at det knapt er vår og man gleder seg til høsten. :)

 

Historisk har det vært ca 3000 søknader fordelt på ca 300 kort, så det er 10% sjanse for kort. Det er nok også mange som "søker over alt" og takker nei til tildelt kort om man får i et område som man egentlig ikke ønsker.

 

Er det noen her som har stått et stykke ned på reservelista og likevel fått jakt?

Link to comment
Share on other sites

Stod som nr 47 å på ventelista på Dalsida Aust i fjor. Fekk likevel tilbud om simle og kalv. Veit at det også var mange bak meg på lista som fekk tilbod. Har fått kort dei to siste åra eg har søkt, så det er jo alltids muligheter, men litt flaks må man jo ha med seg. Og nei, eg har ingen "kontakter" innad i inatur :lol:

Link to comment
Share on other sites

For meg personlig er det helt uaktuelt å betale prisene visse aktører tar for å jakte på rein. Det er private grunneiere så de kan selvfølgelig ta den prisen de ønsker, men for meg er det ågerpriser visse utmarkslag krever. Den mest absurde prisen jeg har kommet over er Vingelen i Forollhogna som tar 40.000,- for fritt dyr. Og da snakker vi jakt på "vill" tamrein.

 

Men folk får betale hva de vil for å jakte privat.

 

Dog hadde det vært interessant å bragt praksisen med ulike priser for innen- og utenbygdsboende i statsallmenningene inn for Likestillings- og diskrimineringsombudet. Statsallmenningene i Norge er statlig grunn og jeg har problemer med å se lovligheten med at man krever ulik pris etter hvor man har folkeregistrert adresse.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til dette er vel at innenbygdsboende i f.eks Skjåk kommune skal ha en fordel. Det har vel litt å gjøre med det faktum at innbyggertallet synker. Skjåk Almenning er jo norges største private eiendom - eid av grunneiere i kommunen. Jeg kommer fra en gård i kommunen, så jeg er bl.a sikret reinsjakt og rådyrjakt hvert år. Rådyrkortet koster 350 kr, mens reinskortet er vel 1/4 av pris for utenbygds.

Link to comment
Share on other sites

Men kvifor er det så vannvittige forskjeller i "Ottadalsområdet" for utanbygds? På Lesja og Finndalen koster eit fritt dyr 5900,- mens Skjåk allmenning skal ha 11900 for samme dyret? Det er no tross alt samme flokken om dei stend Nord, Vest eller Søraust for Skardtind??

Link to comment
Share on other sites

Skjåk Almenning tar den prisen de kan få for dyrene, da de er en privat aktør som ønsker å tjene penger.

 

Personlig synes jeg at 12000,- er mye mer enn jeg er villig til å betale for et kort på et fritt dyr.

Det hadde vært grei nok totalpris etter felling i et to-pris system, men ikke alt på forhånd før man i det hele tatt har tatt et skritt på fjellet.

Hva andre vil, er deres sak :)

Link to comment
Share on other sites

Også oppfører jegerne seg som idioter, for at de skal ha igjen for det de har betalt, og det gjør at jeg ikke søker jakt i Skjåk Almenning lengre.

 

Helt enig i at det skulle vært en 2 pristype her en forholdsvis lav pris for å jakte, og en oppgjørspris som speiler det de tar betalt for i dag.

Ei simle til 7000,- er blodpris sammenlignet med 11800,- for en fri bukk 7000,- for 30 kg med simlekjøtt.

Hadde det stått i noe rimelig forhold sånn kr pr kg så skulle vel bukken kostet 40000,-

Link to comment
Share on other sites

Jaktpakkeprisene er for høye, iallefall på smådyra, Paal. og innabygdsprisen er vel den riktige prisen på reinsjakta.

Man kan gjerne være happy for at man har fått en fribukk til 12000,- det er akseptabel pris.

Men det er jævla irriterende når man ligger på dyr og andre jegere støkker og ødelegger jakta for at de ikke tar hensyn, for at de har betalt 7000,- for ei simle og den skal jeg ha for enhver pris.

Link to comment
Share on other sites

Der kan jeg si meg veldig veldig enig villreinjegeren. Skjåk sørvest er jo det beste området med tanke på at svært få kort blir solgt, og en majoritet av kortene som blir solgt går til innenbygds jegere. Området jeg skal jakte er litt mer slik du beskriver, men er ikke på langt nær slik som Skjåk nordøst, dit de fleste utenbygds kortene går.

 

Jeg skjønner veldig godt hva du mener, og synes også at utenbygds prisene er i høyeste laget. Min far går oppsyn i reinsjakten i Ottadalsområdet og har fortalt mange historier om slike situasjoner - både skudd uten sikker bakgrunn, og at jegere reiser seg opp med en gang de har skutt, mens det fortsatt ligger 8-10 jegere på flokken.

Link to comment
Share on other sites

Kjem aldri til å søke kort i Skjåk med dei prisane dei opererer med. Men det trenger eg da heller ikkje da Lesja har gunstige priser både i Lordalen, Dalsida aust,- og vest.

 

Blir den niende sesongen med reinsjakt (viss eg får kort da…), og har berre ein gong opplevd ein jeger som har opptrådd respektløst ovenfor andre jegere rundt seg. Men da eg traff på "guten" etter hendelsen viste det seg å vere ein fyrstegongsjeger som var 16 år. Far hans var heller ikkje særleg happy for at han sprang etter flokken mens dei andre jegerane satt rundt og rista på haudet. Men kven har vel ikkje vert der før? Man lærer berre av erfaring :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert flere argumenter for at prisen er forskjellige mellom innen- og utenbygdsboende.

 

Dette er i og for seg ikke vesentlig da det er selve praksisen med å differensiere priser etter hvor du har folkeregistrert adresse som jeg mener strider mot diskrimineringslovgivningen. Det er i dag forbudt å differensiere priser etter kjønn. Forsikringsselskapene måtte endre praksis for noen år siden.

 

Noen mennesker får jakt til én pris - andre mennesker må betale en helt annen pris for samme produkt. Etter loven tolker jeg det som diskriminering.

Link to comment
Share on other sites

Det er fritt frem å bosette seg hvor man vil. :smile: Det kalles distrikspolitikk, noen fordeler må man ha.

 

En ting er prisen på Reinsdyrkort, det som er mer irriterende er hvordan "trekningene" foregår, noen får flere kort HVERT år, imens andre ikke får noe på aldri så mange år.

Link to comment
Share on other sites

Jeg flyttet til Dombås i sine hårde dager, nettopp for å være innabygds og sikret reinsjakt, Nå bor jeg på Sel, og er innabygds i Sel, noen fordeler skal vi ha som bor i utkantnorge.

 

Det er fjelloven som regulerer jakta i statsalmenningene, både på fordelingen og pris.

Det er da lovbestemt hvor stor andel av kvota som skal gå til utabygds, samt ett pristak.

Maxpris på fritt dyr er satt til 5800,- og utabygdsprisen på fritt dyr er innafor denne ramma.

Link to comment
Share on other sites

"Distriktspolitikk" og fordeler for å bo i "utkantnorge" anser jeg som vikarierende argumenter for å beskytte fordelene man har som innenbygdsboende. Og villreinjern, Både Dombås og Sel er temmelig sentralt i forhold mange andre plasser i Norge. ;)

 

Fjelloven omtaler to ting som er interessante i denne saken. A: Tilgang til jakt for utenbygdsboende. B: Ulik pris mellom innen- og utenbygdsboende.

 

Tilgangen til jakt defineres i § 24 i Fjelloven: Ved eventuell avgrensing av talet på dei som kan få høve til slik jakt som nemnt i første stykket, må fjellstyret sjå til at det vert rimeleg balanse mellom innan- og utanbygdsbuande.

 

Så kan man diskutere hva som er rimeleg balanse. Når man ser hvor mange utenbygdsboende som søker i hvert område så kan man spørre seg om 10% avsetting av kort til utenbygdsboende oppfyller kravene i loven.

 

Tilbake til punkt B, ulik pris mellom innen- og utenbygdsboende. Dette er regulert i Fjellovens § 25: Fjellstyret har høve til å setja ulik avgift for dei som er busette i område, bygd eller grend slik som nemnt i § 23 andre stykket og for andre jegrar.

 

Det er DETTE jeg er overbevist om at det strider mot diskrimineringslovgivingen. Dette gjelder ikke bare for fjellstyrene, men også for private grunneier som selger like produkter til ulike vilkår basert på hvor man bor.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Enig i at man bør ha slike fordeler av å bo i distrikts norge. Men mer nysgjerrig/skeptisk til hvordan den der trekninga for utenbygds forgår.

 

Ved søknad til Fjellstyrene som er tilsluttet inatur så foregår trekningen for utenbygdsboende sentralt og samlet. Fjellstyrene har ikke noe med denne delen av trekningen. Søknad til Statskog foregår etter "elektronisk trekning" som de skriver selv på siden sin.

 

Hvordan det trekkes i Fjellstyrene som ikke er tilsluttet inatur vet jeg ikke, men jeg gjetter at de trekkes sammen med kortene for innenbygdsboende.

Link to comment
Share on other sites

Som du nevner selv, så sier loven klart at det kan skilles på pris mellom innenbygds og utenbygds.

At innenbygdsboende har bedre rettigheter skylles kanskje ikke bare et vagt ønske om distriktspolitikk, men kanskje mye heller en opparbeidet rettighet til jakt og fiske i disse områdene. Dette kan nok være rettigheter som lokalbefolkning har hevd på historisk sett.

Link to comment
Share on other sites

Skulle bare mangle at innenbygds for fordeler i kommunen de selv bor i. Personer som er fastboende på Svalbard er de eneste som har muligheten til å jakte på rein der. Greit nok at det er dyrt med kort for utenbygds i Skjål Almenning, men det er altså ikke noen menneskerett å få reinsjakt.

 

Dette med hvordan trekningen foregår i fjellstyrene lurer jeg også på. Er jo noen som får kort hvert eneste år. Sannsynligheten for at det går opp er svært liten dersom alt gjøres rettferdig.

Link to comment
Share on other sites

Ja trekninga til fjellstyrene e no ein vits for seg sjølv. I år blir 11året eg søker på reinsjakt, og mest trulig blir det det 11året på rad utan å få tildelt kort ( kom på reservelista ein gong på slutten av 2000talet :P )

Eg veit at Nordal Kommune på Sunnmøre oppererar med at dei som fekk kort året før, ikkje har muligheiter for å få tildelt kort året etter. Dette for å fordele korta litt jamnt utover kommunens jegerstand. Fornuftig og rettferdig praksis..

Link to comment
Share on other sites

Skulle bare mangle at innenbygds for fordeler i kommunen de selv bor i. Personer som er fastboende på Svalbard er de eneste som har muligheten til å jakte på rein der. Greit nok at det er dyrt med kort for utenbygds i Skjål Almenning, men det er altså ikke noen menneskerett å få reinsjakt.

 

Dette med hvordan trekningen foregår i fjellstyrene lurer jeg også på. Er jo noen som får kort hvert eneste år. Sannsynligheten for at det går opp er svært liten dersom alt gjøres rettferdig.

 

Det er jeg definitivt ikke ikke enig i når det gjelder Statsalmenningene. Dette er statlig grunn som alle borgere av Norge burde ha like rettigheter og like vilkår når det gjelder jakt. At det historisk har vært viktig for innbyggerne i tilstøtende lokalsamfunn å utøve reinsjakt for å fø familien er det ingen tvil om. Men i 2015 er det ingen, hverken innen- eller utenbygdsboende, som sulter om man ikke får jakt. Derfor bør trekningen være lik for alle.

 

Dovre Fjellstyre har åpent trekningsmøte på Toftemo turiststasjon 12. mai kl 19. Er bare å møte opp og bivåne trekninga. Lista over alle som har søkt er også offentlig og ligger ute på siden til Fjellstyret.

Link to comment
Share on other sites

Som du nevner selv, så sier loven klart at det kan skilles på pris mellom innenbygds og utenbygds.

At innenbygdsboende har bedre rettigheter skylles kanskje ikke bare et vagt ønske om distriktspolitikk, men kanskje mye heller en opparbeidet rettighet til jakt og fiske i disse områdene. Dette kan nok være rettigheter som lokalbefolkning har hevd på historisk sett.

 

Innenbygds blir tildelt de aller fleste kortene allerede og har dermed klart mye større sjanse for å få reinsjakt og dette burde etter min mening være nok.

At utenbygds i tillegg må betale mye høyere pris, synes jeg er urimelig.

 

Det er vel ikke akkurat mange som drar på reinsjakt som ren matauk som i gamle dager lengre, så det burde ikke være noen forskjell i pris på de samme kortene.

 

Det var noe helt annet når mine foreldre og besteforeldre faktisk så på reinsjakta som et viktig bidrag til den daglige husholdningen og en hjelp til å brødfø familen i Dovre kommune.

Link to comment
Share on other sites

Hvor store fordeler som er "nok" for innenbygds er umulig å ta stilling til.

Men uansett er forvaltningen prisgitt en stor interesse fra innenbygdsboende for å forvalte bestanden på en trygg og god måte. Det er de som sitter med lokalkunnskap og tradisjoner for jakta i de enkelte områdene, mere eller mindre uerstattelig kunnskap som utenbygds ikke har noe å stille opp mot.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke akkurat mange som drar på reinsjakt som ren matauk som i gamle dager lengre..

 

Her på bygda er det faktisk en veldig stor andel som primært ser på reinsjakt (og det meste av annen jakt) som matauk.

 

Derfor er det, for eksempel, ikke uvanlig å overlate brunstige bukker til byfolk, som enten a) kun er ute etter trofe, eller b) lar seg lure til å spise kjøtt med "karakteristisk viltsmak". :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig reinsjegeren.

 

Utenbygds har ikke på langt nær samme lokalkunnskap som innenbygds. Altså, jeg kan ikke reise til Hogna å påstå at jeg har noe stille opp med sett opp imot lokalbefolkningen der. Akkurat det samme er det at en person fra Valdres ikke kan komme til Skjåk med samme lokalkunnskap som en skjåkvær.

Link to comment
Share on other sites

Vi betaler over 11000 for en kalv og et fritt under 50 på ringebu,,, prisen er sinnsyk, men skal man ha jakt på ringebu så må man bla opp.. Inatur kan man bare drite i. Der har vi søkt i 15 år og ikke fått en skit. Og korta får di solgt,,,

Link to comment
Share on other sites

Hvor store fordeler som er "nok" for innenbygds er umulig å ta stilling til.

Men uansett er forvaltningen prisgitt en stor interesse fra innenbygdsboende for å forvalte bestanden på en trygg og god måte. Det er de som sitter med lokalkunnskap og tradisjoner for jakta i de enkelte områdene, mere eller mindre uerstattelig kunnskap som utenbygds ikke har noe å stille opp mot.

 

Nå ser det generelt ut for at forvaltningen totalt gir blaffen i lokalkunskap mm. når det gjelder både villreinen og annet vilt.

Det er bare å ta en titt på hva som har skjedd og fortsatt skjer i Dovre kommune i forhold til villreinen.

 

Så en kommentar til Milvet.

Ja, min far ser også fortsatt på jakt som først og fremst matauk, da det var det han vokste opp med jakta som, men faktum er at det er absolutt ingen i Norge i dag som trenger å jakte for å brødfø seg selv og sin familie.

Sopp og bærplukking er også matauk, men ikke akkurat viktig for å overleve, men der har faktisk alle de samme rettighetene.

Jeg har selv hatt fordelene av å være innenbygds i forhold til priser og jeg synes ikke det var riktig da og jeg synes ikke det er riktig nå.

Link to comment
Share on other sites

Bare for å forstå litt mer hva folk mener.

 

Mener dere at innenbygds og utenbygds bør ha like stor sjanse til å få kort, slik at det i teorien kan ende opp med null innenbygds?

 

Eller er det slik at dere mener at prisene burde være like, men at innenbygds fortsatt har fortrinnsrett når det kommer til å få kort.

 

Personlig er det den siste løsningen jeg mener er grei. Hadde vært veldig synd dersom lokale ikke hadde fått jakt i egen kommune.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at innenbygd skal ha større sjanse for kort enn utenbygds, men ikke så stor andel som i dag.

Ettersom jeg vet, så er 90% av kortene forbeholdt innenbygds de fleste steder.

Maksimalt burde 75% av kortene være forbeholdt innenbygdsjegere etter min mening.

Gjerne også kun 50%.

Dette ville vært mest rettferdig etter min mening.

 

Og prisene for utenbygds og innenbygds burde helt klart være helt lik.

Det er abslutt ikke noe som kan forsvare prisforskjellen som er mellom innebygds og utenbygds i dag.

Link to comment
Share on other sites

Overskuddet i fjellstyrekassa brukes til å allmennyttige formål lokalt, så det kan vel ha betydning for prisnivå til innenbygds kanskje...

 

Problemet med billige jaktkort vil være at de ikke tas seriøst. Høyere pris til utenbygds vil f.eks. gjøre at de legger litt innsats i jakta, og ikke bare setter av ei helg til jakta, så er det ikke så farlig med resultatet om det ikke ble noe fangst.

Innenbygds jegere er utrolig viktige brikker i forvaltningen, de har ofte et mye nærare forhold til jakta i området, og er nærmest en garantist for å få riktig fellingsprosent.

F.eks. viste det seg i fjor at Dovre fjellstyre hadde store problem å få solgt kortene sine i Snøhetta. Stor prisøkning skapte irritasjon og skremte bort innenbygdsjegere. Hørte fra lokale jegere at det var nesten bare så vidt de ble solgt, og det var mange utenbygds jegere som fikk jakt der i fjor...

Statskog har også problemer å selge alle korta sine, det er vel spesielt pga. mange som sier i fra seg kortene de blir tilbudt. Så utenbygds jegere er ikke mye å støtte seg på egentlig. Finnes selvsagt mange unntak, men utenbygds jegere stiller generelt med mange handicap. Derfor er det på sett og vis viktig med høyere pris på utenbygdskort, så de må legge litt innsats og ressurser i å lykkes med jakta.

Tror ikke utenbygds jegere hadde klart å gjort jobben sin med en betydelig større tilgang på kort, resultatet i Snøhetta siste åra sier sitt. Stor kvote, stor andel utenbygds jegere, elendig resultat og ekstra tiltak må settes inn. Noe av dette skyldes nok nettopp dårlig innsats fra utenbygds jegere!

 

Jeg har selv vært "utenbygds"-jeger i mange år, men har lykkes kun en gang i trekning hos fjellstyrene + en gang hos Statskog.

Link to comment
Share on other sites

Overskuddet i fjellstyrekassa brukes til å allmennyttige formål lokalt, så det kan vel ha betydning for prisnivå til innenbygds kanskje...

 

Problemet med billige jaktkort vil være at de ikke tas seriøst. Høyere pris til utenbygds vil f.eks. gjøre at de legger litt innsats i jakta, og ikke bare setter av ei helg til jakta, så er det ikke så farlig med resultatet om det ikke ble noe fangst.

Innenbygds jegere er utrolig viktige brikker i forvaltningen, de har ofte et mye nærare forhold til jakta i området, og er nærmest en garantist for å få riktig fellingsprosent.

F.eks. viste det seg i fjor at Dovre fjellstyre hadde store problem å få solgt kortene sine i Snøhetta. Stor prisøkning skapte irritasjon og skremte bort innenbygdsjegere. Hørte fra lokale jegere at det var nesten bare så vidt de ble solgt, og det var mange utenbygds jegere som fikk jakt der i fjor...

Statskog har også problemer å selge alle korta sine, det er vel spesielt pga. mange som sier i fra seg kortene de blir tilbudt. Så utenbygds jegere er ikke mye å støtte seg på egentlig. Finnes selvsagt mange unntak, men utenbygds jegere stiller generelt med mange handicap. Derfor er det på sett og vis viktig med høyere pris på utenbygdskort, så de må legge litt innsats og ressurser i å lykkes med jakta.

Tror ikke utenbygds jegere hadde klart å gjort jobben sin med en betydelig større tilgang på kort, resultatet i Snøhetta siste åra sier sitt. Stor kvote, stor andel utenbygds jegere, elendig resultat og ekstra tiltak må settes inn. Noe av dette skyldes nok nettopp dårlig innsats fra utenbygds jegere!

 

Dette er sannheter med ekstremt store modifikasjoner.

Å bruke resultatet fra et enkelt år som bevis på at sånn er det, er vel å dra det veldig langt for å si det mildt.

Det er sant at de fleste innebygdsjegere har mulighet til å ha flere jaktdøgn på terrenget enn utenbygds og dermed har større sjanse til å få dyret sitt.

Jeg har veldig liten tro på at utenbygdsjegere vil ta jakta mindre seriøst dersom kortene skulle bli billigere.

Jeg tror heller at de høye prisene utelukker mange seriøse og dyktige utenbygdsjegere.

Min far f.eks, som kjenner hver minste del av på Dovrefjell og Grimsdalsområdet like godt som sin egen bukselomme, nekter totalt å søke på reinsjakt der som utenbygdsboende pga prisene.

 

Sannheten er også at de fleste jegere, både innenbygds og utenbygds vil ha de fleste eller alle jaktdagene sine i første delen av jaktperiode.

Dersom været er dårlig med bl.a mye tåke, regnvær og feil vind og at reinen står i feil område for jegerne, så medfører dette at lite dyr blir felt i denne periode.

Jaktoppsyn er også i meget varierende grad behjelpelig med å fortelle jegerne hvor reinen står.

Mange utenbygs har da brukt opp de fridagene de har til rådighet både fra jobb og familie, mens det er mye enklere for innenbygds å ta seg en tur på fjellet når forholdene er optimale eller når de vet hvor reinen er i terrenget.

 

Det er ikke verre enn å innføre lignende ordning som de har i Ringebu, hvor en del kort, der man kun får jakte i første halvdel av jaktperioden selges, og dersom det ikke felles dyr, kan det selges nye kort for disse i siste halvdel.

Man kan f.eks da selge ganske mange slike kort til utenbygds for den første perioden, som så innebygds kan kjøpe for å jakte i den andre perioden, dersom dyret ikke er felt.

Dette fører til en optimal mulighet for å oppnå den fellingsprosenten som ønskes.

 

Statskog har ikke store problemer med å få solgt kortene sine overhode.

Untaket er dersom prisene er alt for høye og/eller om det er jakt i områder som det vanligvis er veldig lav fellingsprosent av ulike årsaker.

 

Ellers vil jeg nevne at jeg har en rimelig god finger på pulsen om hva som foregår i Dovre kommune når det gjelder rein og reinsjakt der, og jeg er ikke videre imponert over hva som foregår og har foregått der i mange år.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...